Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Rolnummer 4022 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 , ingesteld door Werner Niemegeers. (...) samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters P. Martens, R. Henneuse, M. (...) | Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Rolnummer 4022 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 , ingesteld door Werner Niemegeers. (...) samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters P. Martens, R. Henneuse, M. (...) |
---|---|
GRONDWETTELIJK HOF | GRONDWETTELIJK HOF |
Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 | Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 |
Rolnummer 4022 | Rolnummer 4022 |
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van | In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van |
de programmawet van 27 december 2005 (de fiscale regularisatie), | de programmawet van 27 december 2005 (de fiscale regularisatie), |
ingesteld door Werner Niemegeers. | ingesteld door Werner Niemegeers. |
Het Arbitragehof, | Het Arbitragehof, |
samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters | samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters |
P. Martens, R. Henneuse, M. Bossuyt, E. De Groot, L. Lavrysen, A. | P. Martens, R. Henneuse, M. Bossuyt, E. De Groot, L. Lavrysen, A. |
Alen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en J. Spreutels, | Alen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en J. Spreutels, |
bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van | bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van |
voorzitter A. Arts, | voorzitter A. Arts, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging | I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging |
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2006 | Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2006 |
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 30 juni | ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 30 juni |
2006, heeft Werner Niemegeers, wonende te 9572 Sint-Martens-Lierde, | 2006, heeft Werner Niemegeers, wonende te 9572 Sint-Martens-Lierde, |
Keibergstraat 31, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen | Keibergstraat 31, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen |
121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 (bekendgemaakt in | 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 (bekendgemaakt in |
het Belgisch Staatsblad van 30 december 2005, tweede editie). | het Belgisch Staatsblad van 30 december 2005, tweede editie). |
(...) | (...) |
II. In rechte | II. In rechte |
(...) | (...) |
Wat de bestreden bepalingen betreft | Wat de bestreden bepalingen betreft |
B.1. De verzoekende partij vordert de vernietiging van de artikelen | B.1. De verzoekende partij vordert de vernietiging van de artikelen |
121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005. Die bepalingen | 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005. Die bepalingen |
luiden : | luiden : |
« Art. 121.Voor de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk |
« Art. 121.Voor de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk |
verstaat men : | verstaat men : |
1° onder ' regularisatie-aangifte ' : de aangifte bij de Federale | 1° onder ' regularisatie-aangifte ' : de aangifte bij de Federale |
Overheidsdienst Financiën van sommen, waarden en inkomsten met het oog | Overheidsdienst Financiën van sommen, waarden en inkomsten met het oog |
op het bekomen van een regularisatie-attest mits het normaal | op het bekomen van een regularisatie-attest mits het normaal |
verschuldigde belastingtarief wordt betaald; | verschuldigde belastingtarief wordt betaald; |
2° onder ' geregulariseerde overige inkomsten ' : de sommen, waarden | 2° onder ' geregulariseerde overige inkomsten ' : de sommen, waarden |
en inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte | en inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte |
ingediend bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën | ingediend bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën |
ingerichte Contactpunt regularisaties, die wordt verricht door een | ingerichte Contactpunt regularisaties, die wordt verricht door een |
natuurlijke persoon, waarbij deze persoon aantoont dat zij in het jaar | natuurlijke persoon, waarbij deze persoon aantoont dat zij in het jaar |
waarin zij werden behaald of verkregen een andere aard hebben dan deze | waarin zij werden behaald of verkregen een andere aard hebben dan deze |
van beroepsinkomsten; | van beroepsinkomsten; |
3° onder ' geregulariseerde beroepsinkomsten ' : de sommen, waarden en | 3° onder ' geregulariseerde beroepsinkomsten ' : de sommen, waarden en |
inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die | inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die |
wordt verricht bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën | wordt verricht bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën |
opgerichte Contactpunt regularisaties, door een rechtspersoon of door | opgerichte Contactpunt regularisaties, door een rechtspersoon of door |
een natuurlijke persoon wanneer deze niet kan aantonen dat deze | een natuurlijke persoon wanneer deze niet kan aantonen dat deze |
inkomsten in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen een | inkomsten in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen een |
andere aard hebben dan beroepsinkomsten; | andere aard hebben dan beroepsinkomsten; |
4° onder ' geregulariseerde BTW-handelingen ' : de in artikel 51 van | 4° onder ' geregulariseerde BTW-handelingen ' : de in artikel 51 van |
het BTW-Wetboek vermelde aan BTW onderworpen handelingen die het | het BTW-Wetboek vermelde aan BTW onderworpen handelingen die het |
voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die wordt verricht | voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die wordt verricht |
bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën opgerichte | bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën opgerichte |
Contactpunt regularisaties door een rechtspersoon of door een | Contactpunt regularisaties door een rechtspersoon of door een |
natuurlijke persoon; | natuurlijke persoon; |
5° onder ' aangever ' : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die | 5° onder ' aangever ' : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die |
overgaat tot het indienen van een regularisatie-aangifte hetzij in | overgaat tot het indienen van een regularisatie-aangifte hetzij in |
persoon hetzij door bemiddeling van een gemachtigde. | persoon hetzij door bemiddeling van een gemachtigde. |
Met ' natuurlijke personen ' worden bedoeld de op grond van artikel 3 | Met ' natuurlijke personen ' worden bedoeld de op grond van artikel 3 |
van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de | van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de |
personenbelasting onderworpen rijksinwoners en de op grond van artikel | personenbelasting onderworpen rijksinwoners en de op grond van artikel |
227, 1°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting van niet-inwoners | 227, 1°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting van niet-inwoners |
onderworpen niet-rijksinwoners. | onderworpen niet-rijksinwoners. |
Met ' rechtspersonen ' worden bedoeld de op grond van artikel 179 van | Met ' rechtspersonen ' worden bedoeld de op grond van artikel 179 van |
het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de | het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de |
vennootschapsbelasting onderworpen binnenlandse vennootschappen en de | vennootschapsbelasting onderworpen binnenlandse vennootschappen en de |
op grond van artikel 227, 2°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting | op grond van artikel 227, 2°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting |
van niet-inwoners onderworpen buitenlandse vennootschappen; | van niet-inwoners onderworpen buitenlandse vennootschappen; |
6° onder ' gemachtigden ' : de in de artikelen 2 tot 2ter van de wet | 6° onder ' gemachtigden ' : de in de artikelen 2 tot 2ter van de wet |
van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële | van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële |
stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, | stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, |
beoogde personen en ondernemingen; | beoogde personen en ondernemingen; |
7° onder ' heffingen ' : het totaal bedrag van de ingevolge de | 7° onder ' heffingen ' : het totaal bedrag van de ingevolge de |
regularisatie verschuldigde belasting. | regularisatie verschuldigde belasting. |
Art. 122.§ 1. De geregulariseerde overige inkomsten vermeld onder |
Art. 122.§ 1. De geregulariseerde overige inkomsten vermeld onder |
artikel 121, 2°, die het voorwerp uitmaken van een | artikel 121, 2°, die het voorwerp uitmaken van een |
regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk worden | regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk worden |
onderworpen aan : | onderworpen aan : |
- hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten | - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten |
laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; | laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; |
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 | - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 |
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en | percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en |
ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; | ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; |
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 | - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 |
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 | percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 |
wordt ingediend. | wordt ingediend. |
§ 2. De geregulariseerde beroepsinkomsten die het voorwerp uitmaken | § 2. De geregulariseerde beroepsinkomsten die het voorwerp uitmaken |
van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk | van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk |
worden onderworpen aan hun normaal belastingtarief van toepassing met | worden onderworpen aan hun normaal belastingtarief van toepassing met |
betrekking tot het belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden | betrekking tot het belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden |
behaald of verkregen, in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende | behaald of verkregen, in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende |
crisisbelasting of de toepasselijke aanvullende gemeentebelasting. | crisisbelasting of de toepasselijke aanvullende gemeentebelasting. |
§ 3. In geval van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van | § 3. In geval van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van |
dit hoofdstuk, heeft de betaling van de in dit artikel bepaalde | dit hoofdstuk, heeft de betaling van de in dit artikel bepaalde |
heffingen tot gevolg dat de geregulariseerde overige inkomsten en de | heffingen tot gevolg dat de geregulariseerde overige inkomsten en de |
geregulariseerde beroepsinkomsten die deze heffingen hebben ondergaan | geregulariseerde beroepsinkomsten die deze heffingen hebben ondergaan |
voor het overige niet meer onderworpen zijn of kunnen worden aan de | voor het overige niet meer onderworpen zijn of kunnen worden aan de |
inkomstenbelasting zoals bepaald in het Wetboek op de | inkomstenbelasting zoals bepaald in het Wetboek op de |
inkomstenbelastingen 1992, met inbegrip van de daarin vermelde | inkomstenbelastingen 1992, met inbegrip van de daarin vermelde |
belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten en boetes, noch aan de | belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten en boetes, noch aan de |
door artikel 9 van de wet van 31 december 2003 houdende invoering van | door artikel 9 van de wet van 31 december 2003 houdende invoering van |
een eenmalige bevrijdende aangifte, voorziene belastingverhoging van | een eenmalige bevrijdende aangifte, voorziene belastingverhoging van |
100 percent. | 100 percent. |
Indien beroepsinkomsten ten onrechte als geregulariseerde overige | Indien beroepsinkomsten ten onrechte als geregulariseerde overige |
inkomsten aan de heffing werden onderworpen, verhindert dat niet dat | inkomsten aan de heffing werden onderworpen, verhindert dat niet dat |
een nieuwe taxatie als beroepsinkomsten plaatsvindt. | een nieuwe taxatie als beroepsinkomsten plaatsvindt. |
§ 4. De geregulariseerde BTW-handelingen die het voorwerp uitmaken van | § 4. De geregulariseerde BTW-handelingen die het voorwerp uitmaken van |
een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk, | een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk, |
worden onderworpen aan de BTW aan het tarief van toepassing met | worden onderworpen aan de BTW aan het tarief van toepassing met |
betrekking tot de geregulariseerde verrichting in het jaar waarop deze | betrekking tot de geregulariseerde verrichting in het jaar waarop deze |
verrichtingen plaatsvonden. | verrichtingen plaatsvonden. |
In geval van een regularisatie-aangifte voor geregulariseerde | In geval van een regularisatie-aangifte voor geregulariseerde |
BTW-handelingen conform de bepalingen van dit hoofdstuk, heeft de | BTW-handelingen conform de bepalingen van dit hoofdstuk, heeft de |
betaling van de in het vorige lid bedoelde BTW-heffing tot gevolg dat | betaling van de in het vorige lid bedoelde BTW-heffing tot gevolg dat |
deze verrichtingen voor het overige niet meer onderworpen zijn of | deze verrichtingen voor het overige niet meer onderworpen zijn of |
kunnen worden aan enige BTW-heffing, noch aan enige bijkomende | kunnen worden aan enige BTW-heffing, noch aan enige bijkomende |
sanctie, boete of bijkomende heffing van enige aard voorzien in het | sanctie, boete of bijkomende heffing van enige aard voorzien in het |
BTW-Wetboek. | BTW-Wetboek. |
Art. 123.Noch de in artikel 121, 1°, bedoelde aangifte, noch de |
Art. 123.Noch de in artikel 121, 1°, bedoelde aangifte, noch de |
betaling van de in artikel 122 bedoelde heffingen, noch het in artikel | betaling van de in artikel 122 bedoelde heffingen, noch het in artikel |
124, vijfde lid, bedoelde attest, hebben uitwerking : | 124, vijfde lid, bedoelde attest, hebben uitwerking : |
1° indien de geregulariseerde inkomsten voortkomen uit een | 1° indien de geregulariseerde inkomsten voortkomen uit een |
witwasmisdrijf of een onderliggend misdrijf bedoeld in artikel 3 van | witwasmisdrijf of een onderliggend misdrijf bedoeld in artikel 3 van |
de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het | de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het |
financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van | financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van |
terrorisme; | terrorisme; |
2° indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever | 2° indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever |
door een Belgische belastingadministratie, een sociale | door een Belgische belastingadministratie, een sociale |
zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, | zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, |
schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke | schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke |
onderzoeksdaden; | onderzoeksdaden; |
3° indien ten behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een | 3° indien ten behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een |
regularisatie-aangifte werd ingediend. | regularisatie-aangifte werd ingediend. |
Art. 124.Met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften |
Art. 124.Met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften |
wordt door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een | wordt door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een |
' Contactpunt regularisaties ' opgericht. | ' Contactpunt regularisaties ' opgericht. |
De regularisatie-aangifte wordt bij het ' Contactpunt regularisaties ' | De regularisatie-aangifte wordt bij het ' Contactpunt regularisaties ' |
ingediend door middel van een aangifteformulier waarvan het model door | ingediend door middel van een aangifteformulier waarvan het model door |
de Koning wordt vastgesteld. Dit aangifteformulier vermeldt onder | de Koning wordt vastgesteld. Dit aangifteformulier vermeldt onder |
andere de naam van de indiener van de aangifte en in voorkomend geval | andere de naam van de indiener van de aangifte en in voorkomend geval |
de naam van zijn gemachtigde, de oorsprong en het bedrag van de | de naam van zijn gemachtigde, de oorsprong en het bedrag van de |
aangegeven sommen en de datum van indiening van de aangifte. | aangegeven sommen en de datum van indiening van de aangifte. |
Na ontvangst van de regularisatie-aangifte, brengt het ' Contactpunt | Na ontvangst van de regularisatie-aangifte, brengt het ' Contactpunt |
regularisaties ', binnen de 30 dagen, de aangever of zijn gemachtigde | regularisaties ', binnen de 30 dagen, de aangever of zijn gemachtigde |
schriftelijk op de hoogte van de ontvankelijkheid ervan. Het ' | schriftelijk op de hoogte van de ontvankelijkheid ervan. Het ' |
Contactpunt regularisaties ' stelt in dezelfde brief het bedrag vast | Contactpunt regularisaties ' stelt in dezelfde brief het bedrag vast |
van de in uitvoering van dit hoofdstuk verschuldigde heffing. | van de in uitvoering van dit hoofdstuk verschuldigde heffing. |
De betaling van de heffing moet verricht worden binnen 15 dagen | De betaling van de heffing moet verricht worden binnen 15 dagen |
volgend op de verzendingsdatum van die brief. | volgend op de verzendingsdatum van die brief. |
Op het ogenblik van de ontvangst van de betaling, verzendt het ' | Op het ogenblik van de ontvangst van de betaling, verzendt het ' |
Contactpunt-regularisaties ' aan de aangever of zijn gemachtigde, een | Contactpunt-regularisaties ' aan de aangever of zijn gemachtigde, een |
regularisatie-attest waarvan het model door de Koning wordt | regularisatie-attest waarvan het model door de Koning wordt |
vastgesteld en dat onder andere bevat : de naam van de aangever en in | vastgesteld en dat onder andere bevat : de naam van de aangever en in |
voorkomend geval van zijn gemachtigde, het bedrag van de heffing, het | voorkomend geval van zijn gemachtigde, het bedrag van de heffing, het |
bedrag van de geregulariseerde sommen, waarden en inkomsten. | bedrag van de geregulariseerde sommen, waarden en inkomsten. |
De aangiften die bij het ' Contactpunt regularisaties ' worden | De aangiften die bij het ' Contactpunt regularisaties ' worden |
verricht, worden door dit contactpunt genummerd en bijgehouden. Een | verricht, worden door dit contactpunt genummerd en bijgehouden. Een |
afschrift van elk regularisatie-attest dat sommen, waarden en | afschrift van elk regularisatie-attest dat sommen, waarden en |
inkomsten betreft die onderworpen zijn aan de heffing bedoeld in | inkomsten betreft die onderworpen zijn aan de heffing bedoeld in |
artikel 122, § § 2 en 4, wordt toegezonden aan de plaatselijke | artikel 122, § § 2 en 4, wordt toegezonden aan de plaatselijke |
taxatiedienst waarvan de aanvrager afhangt en wordt aan zijn fiscaal | taxatiedienst waarvan de aanvrager afhangt en wordt aan zijn fiscaal |
dossier toegevoegd. Het ' Contactpunt regularisaties ' houdt bovendien | dossier toegevoegd. Het ' Contactpunt regularisaties ' houdt bovendien |
een lijst bij van de afgeleverde regularisatie-attesten met vermelding | een lijst bij van de afgeleverde regularisatie-attesten met vermelding |
van het nummer van de regularisatie-aangifte. Een afschrift van deze | van het nummer van de regularisatie-aangifte. Een afschrift van deze |
lijst wordt om de zes maanden overgemaakt aan de Cel voor de | lijst wordt om de zes maanden overgemaakt aan de Cel voor de |
financiële informatieverwerking opgericht door de voornoemde wet van | financiële informatieverwerking opgericht door de voornoemde wet van |
11 januari 1993. | 11 januari 1993. |
De ambtenaren en personeelsleden die actief zijn binnen het ' | De ambtenaren en personeelsleden die actief zijn binnen het ' |
Contactpunt regularisaties ' zijn gehouden tot het beroepsgeheim | Contactpunt regularisaties ' zijn gehouden tot het beroepsgeheim |
bedoeld in artikel 337 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen | bedoeld in artikel 337 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen |
1992. | 1992. |
Voor de aangiften waarvan de attesten niet worden doorgezonden aan de | Voor de aangiften waarvan de attesten niet worden doorgezonden aan de |
lokale taxatiedienst, mogen zij de naar aanleiding van de | lokale taxatiedienst, mogen zij de naar aanleiding van de |
regularisatie-aangifte verkregen inlichtingen bovendien niet bekend | regularisatie-aangifte verkregen inlichtingen bovendien niet bekend |
maken aan de andere diensten van de Federale Overheidsdienst | maken aan de andere diensten van de Federale Overheidsdienst |
Financiën. | Financiën. |
Art. 125.De aangifte, de daaropvolgende betaling van de verschuldigde |
Art. 125.De aangifte, de daaropvolgende betaling van de verschuldigde |
heffing en het attest bedoeld in artikel 124, vijfde lid, kunnen niet | heffing en het attest bedoeld in artikel 124, vijfde lid, kunnen niet |
als indicie of aanwijzing worden aangewend om fiscale onderzoeks- of | als indicie of aanwijzing worden aangewend om fiscale onderzoeks- of |
controleverrichtingen uit te voeren, om mogelijke inbreuken op de | controleverrichtingen uit te voeren, om mogelijke inbreuken op de |
belastingwetgeving te melden of om inlichtingen uit te wisselen, | belastingwetgeving te melden of om inlichtingen uit te wisselen, |
behalve met betrekking tot de vaststelling van de ingevolge de | behalve met betrekking tot de vaststelling van de ingevolge de |
aangifte verschuldigde heffing. | aangifte verschuldigde heffing. |
Art. 126.Binnen de grenzen gesteld door de artikelen 122, § 3 en 123, |
Art. 126.Binnen de grenzen gesteld door de artikelen 122, § 3 en 123, |
kan een regularisatie-attest gebruikt worden als bewijsmiddel voor de | kan een regularisatie-attest gebruikt worden als bewijsmiddel voor de |
hoven en rechtbanken, voor de administratieve rechtscolleges, evenals | hoven en rechtbanken, voor de administratieve rechtscolleges, evenals |
tegenover elke openbare dienst. | tegenover elke openbare dienst. |
Art. 127.Personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdrijven als |
Art. 127.Personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdrijven als |
bedoeld in de artikelen 449 en 450 van het Wetboek van de | bedoeld in de artikelen 449 en 450 van het Wetboek van de |
inkomstenbelastingen 1992, in de artikelen 73 en 73bis van het Wetboek | inkomstenbelastingen 1992, in de artikelen 73 en 73bis van het Wetboek |
van de belasting over de toegevoegde waarde, in de artikelen 133 en | van de belasting over de toegevoegde waarde, in de artikelen 133 en |
133bis van het Wetboek der successierechten, in de artikelen 206 en | 133bis van het Wetboek der successierechten, in de artikelen 206 en |
206bis van het Wetboek der registratie, hypotheek- en griffierechten, | 206bis van het Wetboek der registratie, hypotheek- en griffierechten, |
in de artikelen 207/1 en 207bis van het Wetboek van de met het zegel | in de artikelen 207/1 en 207bis van het Wetboek van de met het zegel |
gelijkgestelde taksen, of aan misdrijven omschreven in artikel 505 van | gelijkgestelde taksen, of aan misdrijven omschreven in artikel 505 van |
het Strafwetboek, in zoverre die betrekking hebben op de | het Strafwetboek, in zoverre die betrekking hebben op de |
vermogensvoordelen die rechtstreeks uit de voormelde misdrijven zijn | vermogensvoordelen die rechtstreeks uit de voormelde misdrijven zijn |
verkregen, op de goederen en waarden die in de plaats ervan zijn | verkregen, op de goederen en waarden die in de plaats ervan zijn |
gesteld, of op de inkomsten uit de belegde voordelen, evenals personen | gesteld, of op de inkomsten uit de belegde voordelen, evenals personen |
die mededaders of medeplichtigen zijn aan deze misdrijven in de zin | die mededaders of medeplichtigen zijn aan deze misdrijven in de zin |
van de artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek, blijven vrijgesteld | van de artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek, blijven vrijgesteld |
van strafvervolging uit dien hoofde, indien zij niet vóór de datum van | van strafvervolging uit dien hoofde, indien zij niet vóór de datum van |
indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, het voorwerp | indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, het voorwerp |
hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of gerechtelijk | hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of gerechtelijk |
onderzoek uit hoofde van deze misdrijven en indien er een | onderzoek uit hoofde van deze misdrijven en indien er een |
regularisatie-aangifte werd gedaan onder de voorwaarden van deze wet | regularisatie-aangifte werd gedaan onder de voorwaarden van deze wet |
en de ingevolge die regularisatie-aangifte verschuldigde bedragen | en de ingevolge die regularisatie-aangifte verschuldigde bedragen |
werden betaald ». | werden betaald ». |
B.1.2. Volgens de memorie van toelichting bij het ontwerp van | B.1.2. Volgens de memorie van toelichting bij het ontwerp van |
programmawet wenst « het systeem van de fiscale regularisatie [...] op | programmawet wenst « het systeem van de fiscale regularisatie [...] op |
een blijvende wijze aan belastingplichtigen en btw-plichtigen een | een blijvende wijze aan belastingplichtigen en btw-plichtigen een |
mogelijkheid te bieden om hun fiscale toestand te regulariseren » | mogelijkheid te bieden om hun fiscale toestand te regulariseren » |
(Parl. St., Kamer, 2005-2006, DOC 51-2097/001, p. 71). Hiertoe wordt | (Parl. St., Kamer, 2005-2006, DOC 51-2097/001, p. 71). Hiertoe wordt |
aan particulieren en aan rechtspersonen de mogelijkheid gegeven « om | aan particulieren en aan rechtspersonen de mogelijkheid gegeven « om |
hun fiscale toestand te regulariseren door spontaan de niet bij de | hun fiscale toestand te regulariseren door spontaan de niet bij de |
fiscale administratie aangegeven inkomsten overeenkomstig de bestaande | fiscale administratie aangegeven inkomsten overeenkomstig de bestaande |
wettelijke bepalingen aan te geven, ten einde zowel fiscale als | wettelijke bepalingen aan te geven, ten einde zowel fiscale als |
strafrechtelijke immuniteit te bekomen » (ibid., p. 71). | strafrechtelijke immuniteit te bekomen » (ibid., p. 71). |
Wat het belang betreft | Wat het belang betreft |
B.2.1. Volgens de Ministerraad zou de verzoekende partij niet van het | B.2.1. Volgens de Ministerraad zou de verzoekende partij niet van het |
rechtens vereiste belang doen blijken, vermits niet zou kunnen worden | rechtens vereiste belang doen blijken, vermits niet zou kunnen worden |
uitgesloten dat zij belastbare inkomsten niet of niet tijdig heeft | uitgesloten dat zij belastbare inkomsten niet of niet tijdig heeft |
aangegeven of zal aangeven en dat zij een beroep zou wensen te doen op | aangegeven of zal aangeven en dat zij een beroep zou wensen te doen op |
de bestreden bepalingen. | de bestreden bepalingen. |
B.2.2. De verzoekende partij voert in essentie aan dat de bestreden | B.2.2. De verzoekende partij voert in essentie aan dat de bestreden |
bepalingen de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie | bepalingen de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie |
gebruik maken, een voordeel zou verschaffen die belastingplichtigen | gebruik maken, een voordeel zou verschaffen die belastingplichtigen |
die hun inkomsten volledig en tijdig hebben aangegeven, niet zouden | die hun inkomsten volledig en tijdig hebben aangegeven, niet zouden |
kunnen genieten, waardoor die tweede categorie wordt benadeeld ten | kunnen genieten, waardoor die tweede categorie wordt benadeeld ten |
opzichte van de eerste. | opzichte van de eerste. |
B.2.3. Het feit dat de verzoekende partij van de bestreden bepalingen | B.2.3. Het feit dat de verzoekende partij van de bestreden bepalingen |
gebruik zou kunnen maken, verhindert niet dat zij doet blijken van het | gebruik zou kunnen maken, verhindert niet dat zij doet blijken van het |
vereiste belang. | vereiste belang. |
B.2.4. De exceptie wordt verworpen. | B.2.4. De exceptie wordt verworpen. |
Wat de omvang van het beroep betreft | Wat de omvang van het beroep betreft |
B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de omvang van het beroep dient te | B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de omvang van het beroep dient te |
worden beperkt tot de bestreden bepalingen in zoverre ze betrekking | worden beperkt tot de bestreden bepalingen in zoverre ze betrekking |
zouden hebben op de regularisatie van beroepsinkomsten, vermits de | zouden hebben op de regularisatie van beroepsinkomsten, vermits de |
verzoekende partij haar beroep enkel zou situeren in het kader van de | verzoekende partij haar beroep enkel zou situeren in het kader van de |
uitoefening van een vrij beroep. | uitoefening van een vrij beroep. |
B.3.2. Wanneer, zoals te dezen, een verzoekende partij, in de | B.3.2. Wanneer, zoals te dezen, een verzoekende partij, in de |
uiteenzetting nopens haar belang, slechts uitdrukkelijk verwijst naar | uiteenzetting nopens haar belang, slechts uitdrukkelijk verwijst naar |
één van haar hoedanigheden, maar niettemin het geheel van de bestreden | één van haar hoedanigheden, maar niettemin het geheel van de bestreden |
bepalingen van die aard is dat haar situatie rechtstreeks kan worden | bepalingen van die aard is dat haar situatie rechtstreeks kan worden |
geraakt, zoals blijkt uit de uiteenzetting van de feiten en van het | geraakt, zoals blijkt uit de uiteenzetting van de feiten en van het |
middel, kan de exceptie tot beperking van de omvang van het beroep | middel, kan de exceptie tot beperking van de omvang van het beroep |
niet worden aangenomen. | niet worden aangenomen. |
B.3.3. De exceptie wordt verworpen. | B.3.3. De exceptie wordt verworpen. |
Ten gronde | Ten gronde |
B.4.1. Volgens de verzoekende partij zouden de bestreden bepalingen | B.4.1. Volgens de verzoekende partij zouden de bestreden bepalingen |
niet bestaanbaar zijn met de artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet | niet bestaanbaar zijn met de artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet |
in zoverre de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie | in zoverre de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie |
gebruik maken aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de | gebruik maken aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de |
belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben | belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben |
aangegeven en in zoverre die eerste categorie een fiscale immuniteit | aangegeven en in zoverre die eerste categorie een fiscale immuniteit |
en een vrijstelling van strafvervolging zou genieten, terwijl een | en een vrijstelling van strafvervolging zou genieten, terwijl een |
dergelijke bescherming niet geldt voor de tweede categorie. | dergelijke bescherming niet geldt voor de tweede categorie. |
B.4.2. De verzoekende partij voert tevens aan dat de bestreden | B.4.2. De verzoekende partij voert tevens aan dat de bestreden |
bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 | bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 |
april 2005 waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 | april 2005 waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 |
december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft | december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft |
overwogen dat « de regularisatie van onwettige situaties of | overwogen dat « de regularisatie van onwettige situaties of |
gedragingen [...] slechts redelijkerwijze [kan] worden verantwoord | gedragingen [...] slechts redelijkerwijze [kan] worden verantwoord |
indien zij een eenmalig karakter heeft ». | indien zij een eenmalig karakter heeft ». |
Ten aanzien van het belastingtarief | Ten aanzien van het belastingtarief |
B.5. De bestreden bepalingen beogen aan belastingplichtigen die in het | B.5. De bestreden bepalingen beogen aan belastingplichtigen die in het |
verleden sommen, waarden en inkomsten niet hebben aangegeven, de | verleden sommen, waarden en inkomsten niet hebben aangegeven, de |
mogelijkheid te bieden hun fiscale toestand te regulariseren. Zij | mogelijkheid te bieden hun fiscale toestand te regulariseren. Zij |
bestendigen aldus een administratieve praktijk volgens welke de | bestendigen aldus een administratieve praktijk volgens welke de |
administratie toestaat dat de belastingplichtige die de door hem niet | administratie toestaat dat de belastingplichtige die de door hem niet |
aangegeven inkomsten spontaan aangeeft, uit dien hoofde wordt belast | aangegeven inkomsten spontaan aangeeft, uit dien hoofde wordt belast |
zonder toepassing van belastingverhoging bij wijze van straf (Com. IB | zonder toepassing van belastingverhoging bij wijze van straf (Com. IB |
nr. 444/8, opgeheven bij circulaire nr. Ci.RH.81/561.394 (AOIF 2/2004) | nr. 444/8, opgeheven bij circulaire nr. Ci.RH.81/561.394 (AOIF 2/2004) |
van 13 januari 2004; artikel 3 van het koninklijk besluit nr. 41 van | van 13 januari 2004; artikel 3 van het koninklijk besluit nr. 41 van |
30 januari 1987 tot vaststelling van het bedrag van de proportionele | 30 januari 1987 tot vaststelling van het bedrag van de proportionele |
fiscale geldboeten op het stuk van de belasting over de toegevoegde | fiscale geldboeten op het stuk van de belasting over de toegevoegde |
waarde; artikel 240/10 van de Algemene Verordening op de met het zegel | waarde; artikel 240/10 van de Algemene Verordening op de met het zegel |
gelijkgestelde taksen; artikel 30quater van het besluit van de Regent | gelijkgestelde taksen; artikel 30quater van het besluit van de Regent |
van 18 september 1947 betreffende uitvoering van het Wetboek der | van 18 september 1947 betreffende uitvoering van het Wetboek der |
Zegelrechten). Ofschoon de bestreden bepalingen die praktijk niet | Zegelrechten). Ofschoon de bestreden bepalingen die praktijk niet |
vervangen, voorzien ze in een gelijkaardige regeling. | vervangen, voorzien ze in een gelijkaardige regeling. |
B.6. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de | B.6. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de |
belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken, | belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken, |
aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de | aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de |
belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben | belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben |
aangegeven, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen, enerzijds, | aangegeven, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen, enerzijds, |
de geregulariseerde beroepsinkomsten en de geregulariseerde | de geregulariseerde beroepsinkomsten en de geregulariseerde |
btw-handelingen en, anderzijds, de geregulariseerde overige inkomsten. | btw-handelingen en, anderzijds, de geregulariseerde overige inkomsten. |
B.7.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § § 2 en 4, van de | B.7.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § § 2 en 4, van de |
wet van 27 december 2005 worden de geregulariseerde beroepsinkomsten | wet van 27 december 2005 worden de geregulariseerde beroepsinkomsten |
en de geregulariseerde btw-handelingen die het voorwerp uitmaken van | en de geregulariseerde btw-handelingen die het voorwerp uitmaken van |
een regularisatie-aangifte onderworpen aan respectievelijk « hun | een regularisatie-aangifte onderworpen aan respectievelijk « hun |
normaal belastingtarief van toepassing met betrekking tot het | normaal belastingtarief van toepassing met betrekking tot het |
belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden behaald of verkregen, | belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden behaald of verkregen, |
in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende crisisbelasting of de | in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende crisisbelasting of de |
toepasselijke aanvullende gemeentebelasting » en « de BTW aan het | toepasselijke aanvullende gemeentebelasting » en « de BTW aan het |
tarief van toepassing met betrekking tot de geregulariseerde | tarief van toepassing met betrekking tot de geregulariseerde |
verrichting in het jaar waarop deze verrichtingen plaatsvonden ». | verrichting in het jaar waarop deze verrichtingen plaatsvonden ». |
B.7.2. Het is niet kennelijk onredelijk dat de wetgever, die de | B.7.2. Het is niet kennelijk onredelijk dat de wetgever, die de |
belastingplichtigen ertoe wenst aan te zetten hun fiscale toestand te | belastingplichtigen ertoe wenst aan te zetten hun fiscale toestand te |
regulariseren, hen onderwerpt aan het belastingtarief dat van | regulariseren, hen onderwerpt aan het belastingtarief dat van |
toepassing zou zijn geweest indien de niet aangegeven inkomsten het | toepassing zou zijn geweest indien de niet aangegeven inkomsten het |
voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. | voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. |
Hij vermocht redelijkerwijs aan te nemen dat in het andere geval, | Hij vermocht redelijkerwijs aan te nemen dat in het andere geval, |
indien de belastingplichtigen aan een belastingverhoging zouden worden | indien de belastingplichtigen aan een belastingverhoging zouden worden |
onderworpen, zij niet bereid zouden zijn van de bestreden regeling | onderworpen, zij niet bereid zouden zijn van de bestreden regeling |
gebruik te maken. Dit is inzonderheid het geval vermits, | gebruik te maken. Dit is inzonderheid het geval vermits, |
overeenkomstig de in B.5 vermelde administratieve praktijk, de | overeenkomstig de in B.5 vermelde administratieve praktijk, de |
belastingplichtige die de door hem niet aangegeven inkomsten spontaan | belastingplichtige die de door hem niet aangegeven inkomsten spontaan |
aangeeft, uit dien hoofde wordt belast zonder toepassing van een | aangeeft, uit dien hoofde wordt belast zonder toepassing van een |
belastingverhoging. | belastingverhoging. |
B.8.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § 1, van de wet van | B.8.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § 1, van de wet van |
27 december 2005 worden de geregulariseerde overige inkomsten die het | 27 december 2005 worden de geregulariseerde overige inkomsten die het |
voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte onderworpen aan : | voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte onderworpen aan : |
« - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten | « - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten |
laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; | laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; |
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 | - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 |
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en | percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en |
ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; | ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; |
hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 | hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 |
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 | percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 |
wordt ingediend ». | wordt ingediend ». |
B.8.2. De verzoekende partij verwijt die bepaling inzonderheid dat, in | B.8.2. De verzoekende partij verwijt die bepaling inzonderheid dat, in |
tegenstelling tot wat het geval zou zijn met betrekking tot de | tegenstelling tot wat het geval zou zijn met betrekking tot de |
geregulariseerde beroepsinkomsten, de aanvullende crisisbijdrage en | geregulariseerde beroepsinkomsten, de aanvullende crisisbijdrage en |
gemeentebelasting niet zouden worden toegepast op de geregulariseerde | gemeentebelasting niet zouden worden toegepast op de geregulariseerde |
overige inkomsten, terwijl die belastingen wel van toepassing zouden | overige inkomsten, terwijl die belastingen wel van toepassing zouden |
zijn op de inkomsten van de belastingplichtigen die hun inkomsten | zijn op de inkomsten van de belastingplichtigen die hun inkomsten |
tijdig en volledig hebben aangegeven. | tijdig en volledig hebben aangegeven. |
B.8.3. De geregulariseerde overige inkomsten worden onderworpen aan « | B.8.3. De geregulariseerde overige inkomsten worden onderworpen aan « |
hun normale belastingtarief », in voorkomend geval verhoogd met een | hun normale belastingtarief », in voorkomend geval verhoogd met een |
boete van 5 of 10 percent. Met het normale belastingtarief wordt het | boete van 5 of 10 percent. Met het normale belastingtarief wordt het |
tarief bedoeld dat zou zijn toegepast indien die inkomsten het | tarief bedoeld dat zou zijn toegepast indien die inkomsten het |
voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. | voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. |
Overige inkomsten die tijdig en geldig zijn aangegeven, worden | Overige inkomsten die tijdig en geldig zijn aangegeven, worden |
onderworpen aan de aanvullende crisisbelasting en gemeentebelasting. | onderworpen aan de aanvullende crisisbelasting en gemeentebelasting. |
Bijgevolg dient het bestreden artikel 122, § 1, in die zin te worden | Bijgevolg dient het bestreden artikel 122, § 1, in die zin te worden |
begrepen dat voormelde belastingen deel uitmaken van het « normale | begrepen dat voormelde belastingen deel uitmaken van het « normale |
belastingtarief ». Aldus geïnterpreteerd, is het bestreden verschil in | belastingtarief ». Aldus geïnterpreteerd, is het bestreden verschil in |
behandeling onbestaande. | behandeling onbestaande. |
Ten aanzien van de fiscale immuniteit en de vrijstelling van | Ten aanzien van de fiscale immuniteit en de vrijstelling van |
strafvervolging | strafvervolging |
B.9. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de | B.9. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de |
belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken een | belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken een |
fiscale immuniteit en een vrijstelling van strafvervolging zouden | fiscale immuniteit en een vrijstelling van strafvervolging zouden |
genieten, terwijl een dergelijke bescherming niet geldt voor de | genieten, terwijl een dergelijke bescherming niet geldt voor de |
belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig hebben | belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig hebben |
aangegeven, en voor de belastingplichtigen die de door hen | aangegeven, en voor de belastingplichtigen die de door hen |
verschuldigde belastingen laattijdig hebben betaald, dient te worden | verschuldigde belastingen laattijdig hebben betaald, dient te worden |
vastgesteld dat de situaties van die twee categorieën van personen | vastgesteld dat de situaties van die twee categorieën van personen |
verschillen. | verschillen. |
B.10. Wanneer belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig | B.10. Wanneer belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig |
hebben aangegeven, of die de door hen verschuldigde belastingen | hebben aangegeven, of die de door hen verschuldigde belastingen |
laattijdig hebben betaald, worden onderworpen aan door de wet | laattijdig hebben betaald, worden onderworpen aan door de wet |
voorgeschreven belastingverhogingen, nalatigheidinteresten, boetes en | voorgeschreven belastingverhogingen, nalatigheidinteresten, boetes en |
in voorkomend geval strafrechtelijke sancties, heeft de | in voorkomend geval strafrechtelijke sancties, heeft de |
belastingadministratie na een onderzoek te hebben gevoerd te hunnen | belastingadministratie na een onderzoek te hebben gevoerd te hunnen |
aanzien vastgesteld dat ze hun fiscale verplichtingen niet zijn | aanzien vastgesteld dat ze hun fiscale verplichtingen niet zijn |
nagekomen, zonder dat de belastingplichtige in kwestie die fout | nagekomen, zonder dat de belastingplichtige in kwestie die fout |
voorafgaandelijk heeft gemeld. | voorafgaandelijk heeft gemeld. |
B.11. De bestreden bepalingen, daarentegen, zijn enkel van toepassing | B.11. De bestreden bepalingen, daarentegen, zijn enkel van toepassing |
indien de belastingplichtige spontaan en voorafgaand aan een tegen hem | indien de belastingplichtige spontaan en voorafgaand aan een tegen hem |
gericht onderzoek een regularisatieaangifte indient. Het bestreden | gericht onderzoek een regularisatieaangifte indient. Het bestreden |
artikel 123, 2°, bepaalt dienaangaande dat de regularisatieaangifte en | artikel 123, 2°, bepaalt dienaangaande dat de regularisatieaangifte en |
de betaling van de verschuldigde heffingen geen uitwerking hebben « | de betaling van de verschuldigde heffingen geen uitwerking hebben « |
indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever | indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever |
door een Belgische belastingadministratie, een sociale | door een Belgische belastingadministratie, een sociale |
zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, | zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, |
schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke | schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke |
onderzoeksdaden ». De in het bestreden artikel 127 bepaalde | onderzoeksdaden ». De in het bestreden artikel 127 bepaalde |
vrijstelling van strafvervolging geldt indien de betrokkenen « niet | vrijstelling van strafvervolging geldt indien de betrokkenen « niet |
vóór de datum van indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, | vóór de datum van indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, |
het voorwerp hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of | het voorwerp hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of |
gerechtelijk onderzoek uit hoofde van deze misdrijven ». | gerechtelijk onderzoek uit hoofde van deze misdrijven ». |
Bovendien gelden de door de bestreden bepalingen geboden fiscale | Bovendien gelden de door de bestreden bepalingen geboden fiscale |
immuniteit en vrijstelling van strafvervolging slechts na betaling van | immuniteit en vrijstelling van strafvervolging slechts na betaling van |
de ingevolge de regularisatieaangifte verschuldigde bedragen. | de ingevolge de regularisatieaangifte verschuldigde bedragen. |
B.12. Het is niet kennelijk onredelijk dat een belastingplichtige die | B.12. Het is niet kennelijk onredelijk dat een belastingplichtige die |
spontaan zijn situatie regulariseert door aangifte te doen van sommen, | spontaan zijn situatie regulariseert door aangifte te doen van sommen, |
waarden of inkomsten die hij in het verleden nagelaten had aan te | waarden of inkomsten die hij in het verleden nagelaten had aan te |
geven en die de hierop verschuldigde bedragen betaalt, een bescherming | geven en die de hierop verschuldigde bedragen betaalt, een bescherming |
geniet die niet geldt voor een belastingplichtige van wie de | geniet die niet geldt voor een belastingplichtige van wie de |
administratie vaststelt dat hij zijn fiscale verplichtingen niet is | administratie vaststelt dat hij zijn fiscale verplichtingen niet is |
nagekomen. | nagekomen. |
Ten aanzien van het eenmalig karakter | Ten aanzien van het eenmalig karakter |
B.13. In zoverre de verzoekende partij aanvoert dat de bestreden | B.13. In zoverre de verzoekende partij aanvoert dat de bestreden |
bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 | bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 |
april 2005, waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 | april 2005, waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 |
december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft | december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft |
overwogen dat die maatregel slechts redelijkerwijs zou kunnen worden | overwogen dat die maatregel slechts redelijkerwijs zou kunnen worden |
verantwoord indien hij een eenmalig karakter zou hebben, dient te | verantwoord indien hij een eenmalig karakter zou hebben, dient te |
worden vastgesteld dat de fiscale regularisatie verschilt van de | worden vastgesteld dat de fiscale regularisatie verschilt van de |
eenmalige bevrijdende aangifte, zowel wat het toepassingsgebied, wat | eenmalige bevrijdende aangifte, zowel wat het toepassingsgebied, wat |
de aan te geven inkomsten als wat het belastingtarief betreft. | de aan te geven inkomsten als wat het belastingtarief betreft. |
De wet van 31 december 2003 verleent natuurlijke personen de | De wet van 31 december 2003 verleent natuurlijke personen de |
mogelijkheid vanaf 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004 aangifte | mogelijkheid vanaf 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004 aangifte |
te doen van tot dan toe niet aangegeven sommen, kapitalen of roerende | te doen van tot dan toe niet aangegeven sommen, kapitalen of roerende |
waarden die vóór 1 juni 2003 bij een buitenlandse kredietinstelling of | waarden die vóór 1 juni 2003 bij een buitenlandse kredietinstelling of |
buitenlandse beursvennootschap waren geplaatst. De aangegeven sommen, | buitenlandse beursvennootschap waren geplaatst. De aangegeven sommen, |
kapitalen en roerende waarden worden geacht te zijn bevrijd van | kapitalen en roerende waarden worden geacht te zijn bevrijd van |
belastingen en de aangever geniet een vrijstelling van strafvervolging | belastingen en de aangever geniet een vrijstelling van strafvervolging |
mits betaling van de in artikel 4 van die wet bepaalde eenmalige | mits betaling van de in artikel 4 van die wet bepaalde eenmalige |
bijdrage van 6 of 9 percent. | bijdrage van 6 of 9 percent. |
De bestreden bepalingen gelden zowel voor natuurlijke personen als | De bestreden bepalingen gelden zowel voor natuurlijke personen als |
voor rechtspersonen (artikel 121, 5°, van de wet van 27 december 2005) | voor rechtspersonen (artikel 121, 5°, van de wet van 27 december 2005) |
en hebben betrekking op alle niet aangegeven sommen, kapitalen en | en hebben betrekking op alle niet aangegeven sommen, kapitalen en |
roerende waarden. Teneinde de door de bestreden bepalingen | roerende waarden. Teneinde de door de bestreden bepalingen |
voorgeschreven fiscale immuniteit en vrijstelling van strafvervolging | voorgeschreven fiscale immuniteit en vrijstelling van strafvervolging |
te kunnen genieten, dient de aangever het normale, op die sommen, | te kunnen genieten, dient de aangever het normale, op die sommen, |
kapitalen of roerende waarden verschuldigde belastingtarief te | kapitalen of roerende waarden verschuldigde belastingtarief te |
betalen, in voorkomend geval verhoogd met een boete van 5 of 10 | betalen, in voorkomend geval verhoogd met een boete van 5 of 10 |
percent. | percent. |
B.14. Voor het overige heeft, overeenkomstig het bestreden artikel | B.14. Voor het overige heeft, overeenkomstig het bestreden artikel |
123, 3°, een regularisatieaangifte geen uitwerking « indien ten | 123, 3°, een regularisatieaangifte geen uitwerking « indien ten |
behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een | behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een |
regularisatie-aangifte werd ingediend ». | regularisatie-aangifte werd ingediend ». |
B.15. Bijgevolg zijn onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde | B.15. Bijgevolg zijn onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde |
interpretatie de bestreden bepalingen niet onbestaanbaar met de | interpretatie de bestreden bepalingen niet onbestaanbaar met de |
artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet. | artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof, | het Hof, |
onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde interpretatie, verwerpt het | onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde interpretatie, verwerpt het |
beroep. | beroep. |
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, | Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, |
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op | overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op |
het Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 26 april 2007. | het Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 26 april 2007. |
De griffier, | De griffier, |
P.-Y. Dutilleux. | P.-Y. Dutilleux. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
A. Arts. | A. Arts. |