Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Arrest van --
← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Rolnummer 4022 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 , ingesteld door Werner Niemegeers. (...) samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters P. Martens, R. Henneuse, M. (...)"
Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Rolnummer 4022 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 , ingesteld door Werner Niemegeers. (...) samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters P. Martens, R. Henneuse, M. (...) Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Rolnummer 4022 In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 , ingesteld door Werner Niemegeers. (...) samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters P. Martens, R. Henneuse, M. (...)
GRONDWETTELIJK HOF GRONDWETTELIJK HOF
Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007 Uittreksel uit arrest nr. 68/2007 van 26 april 2007
Rolnummer 4022 Rolnummer 4022
In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van In zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 121 tot 127 van
de programmawet van 27 december 2005 (de fiscale regularisatie), de programmawet van 27 december 2005 (de fiscale regularisatie),
ingesteld door Werner Niemegeers. ingesteld door Werner Niemegeers.
Het Arbitragehof, Het Arbitragehof,
samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters samengesteld uit de voorzitters A. Arts en M. Melchior, en de rechters
P. Martens, R. Henneuse, M. Bossuyt, E. De Groot, L. Lavrysen, A. P. Martens, R. Henneuse, M. Bossuyt, E. De Groot, L. Lavrysen, A.
Alen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en J. Spreutels, Alen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke en J. Spreutels,
bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van
voorzitter A. Arts, voorzitter A. Arts,
wijst na beraad het volgende arrest : wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging I. Onderwerp van het beroep en rechtspleging
Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2006 Bij verzoekschrift dat aan het Hof is toegezonden bij op 28 juni 2006
ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 30 juni ter post aangetekende brief en ter griffie is ingekomen op 30 juni
2006, heeft Werner Niemegeers, wonende te 9572 Sint-Martens-Lierde, 2006, heeft Werner Niemegeers, wonende te 9572 Sint-Martens-Lierde,
Keibergstraat 31, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen Keibergstraat 31, beroep tot vernietiging ingesteld van de artikelen
121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 (bekendgemaakt in 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005 (bekendgemaakt in
het Belgisch Staatsblad van 30 december 2005, tweede editie). het Belgisch Staatsblad van 30 december 2005, tweede editie).
(...) (...)
II. In rechte II. In rechte
(...) (...)
Wat de bestreden bepalingen betreft Wat de bestreden bepalingen betreft
B.1. De verzoekende partij vordert de vernietiging van de artikelen B.1. De verzoekende partij vordert de vernietiging van de artikelen
121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005. Die bepalingen 121 tot 127 van de programmawet van 27 december 2005. Die bepalingen
luiden : luiden :
«

Art. 121.Voor de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk

«

Art. 121.Voor de toepassing van de bepalingen van dit hoofdstuk

verstaat men : verstaat men :
1° onder ' regularisatie-aangifte ' : de aangifte bij de Federale 1° onder ' regularisatie-aangifte ' : de aangifte bij de Federale
Overheidsdienst Financiën van sommen, waarden en inkomsten met het oog Overheidsdienst Financiën van sommen, waarden en inkomsten met het oog
op het bekomen van een regularisatie-attest mits het normaal op het bekomen van een regularisatie-attest mits het normaal
verschuldigde belastingtarief wordt betaald; verschuldigde belastingtarief wordt betaald;
2° onder ' geregulariseerde overige inkomsten ' : de sommen, waarden 2° onder ' geregulariseerde overige inkomsten ' : de sommen, waarden
en inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte en inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte
ingediend bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën ingediend bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën
ingerichte Contactpunt regularisaties, die wordt verricht door een ingerichte Contactpunt regularisaties, die wordt verricht door een
natuurlijke persoon, waarbij deze persoon aantoont dat zij in het jaar natuurlijke persoon, waarbij deze persoon aantoont dat zij in het jaar
waarin zij werden behaald of verkregen een andere aard hebben dan deze waarin zij werden behaald of verkregen een andere aard hebben dan deze
van beroepsinkomsten; van beroepsinkomsten;
3° onder ' geregulariseerde beroepsinkomsten ' : de sommen, waarden en 3° onder ' geregulariseerde beroepsinkomsten ' : de sommen, waarden en
inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die inkomsten die het voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die
wordt verricht bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën wordt verricht bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën
opgerichte Contactpunt regularisaties, door een rechtspersoon of door opgerichte Contactpunt regularisaties, door een rechtspersoon of door
een natuurlijke persoon wanneer deze niet kan aantonen dat deze een natuurlijke persoon wanneer deze niet kan aantonen dat deze
inkomsten in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen een inkomsten in het jaar waarin zij werden behaald of verkregen een
andere aard hebben dan beroepsinkomsten; andere aard hebben dan beroepsinkomsten;
4° onder ' geregulariseerde BTW-handelingen ' : de in artikel 51 van 4° onder ' geregulariseerde BTW-handelingen ' : de in artikel 51 van
het BTW-Wetboek vermelde aan BTW onderworpen handelingen die het het BTW-Wetboek vermelde aan BTW onderworpen handelingen die het
voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die wordt verricht voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte die wordt verricht
bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën opgerichte bij het binnen de Federale Overheidsdienst Financiën opgerichte
Contactpunt regularisaties door een rechtspersoon of door een Contactpunt regularisaties door een rechtspersoon of door een
natuurlijke persoon; natuurlijke persoon;
5° onder ' aangever ' : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die 5° onder ' aangever ' : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die
overgaat tot het indienen van een regularisatie-aangifte hetzij in overgaat tot het indienen van een regularisatie-aangifte hetzij in
persoon hetzij door bemiddeling van een gemachtigde. persoon hetzij door bemiddeling van een gemachtigde.
Met ' natuurlijke personen ' worden bedoeld de op grond van artikel 3 Met ' natuurlijke personen ' worden bedoeld de op grond van artikel 3
van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de
personenbelasting onderworpen rijksinwoners en de op grond van artikel personenbelasting onderworpen rijksinwoners en de op grond van artikel
227, 1°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting van niet-inwoners 227, 1°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting van niet-inwoners
onderworpen niet-rijksinwoners. onderworpen niet-rijksinwoners.
Met ' rechtspersonen ' worden bedoeld de op grond van artikel 179 van Met ' rechtspersonen ' worden bedoeld de op grond van artikel 179 van
het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 aan de
vennootschapsbelasting onderworpen binnenlandse vennootschappen en de vennootschapsbelasting onderworpen binnenlandse vennootschappen en de
op grond van artikel 227, 2°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting op grond van artikel 227, 2°, van hetzelfde Wetboek aan de belasting
van niet-inwoners onderworpen buitenlandse vennootschappen; van niet-inwoners onderworpen buitenlandse vennootschappen;
6° onder ' gemachtigden ' : de in de artikelen 2 tot 2ter van de wet 6° onder ' gemachtigden ' : de in de artikelen 2 tot 2ter van de wet
van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële
stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme,
beoogde personen en ondernemingen; beoogde personen en ondernemingen;
7° onder ' heffingen ' : het totaal bedrag van de ingevolge de 7° onder ' heffingen ' : het totaal bedrag van de ingevolge de
regularisatie verschuldigde belasting. regularisatie verschuldigde belasting.

Art. 122.§ 1. De geregulariseerde overige inkomsten vermeld onder

Art. 122.§ 1. De geregulariseerde overige inkomsten vermeld onder

artikel 121, 2°, die het voorwerp uitmaken van een artikel 121, 2°, die het voorwerp uitmaken van een
regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk worden regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk worden
onderworpen aan : onderworpen aan :
- hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten
laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend;
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en
ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend;
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007
wordt ingediend. wordt ingediend.
§ 2. De geregulariseerde beroepsinkomsten die het voorwerp uitmaken § 2. De geregulariseerde beroepsinkomsten die het voorwerp uitmaken
van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk
worden onderworpen aan hun normaal belastingtarief van toepassing met worden onderworpen aan hun normaal belastingtarief van toepassing met
betrekking tot het belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden betrekking tot het belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden
behaald of verkregen, in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende behaald of verkregen, in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende
crisisbelasting of de toepasselijke aanvullende gemeentebelasting. crisisbelasting of de toepasselijke aanvullende gemeentebelasting.
§ 3. In geval van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van § 3. In geval van een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van
dit hoofdstuk, heeft de betaling van de in dit artikel bepaalde dit hoofdstuk, heeft de betaling van de in dit artikel bepaalde
heffingen tot gevolg dat de geregulariseerde overige inkomsten en de heffingen tot gevolg dat de geregulariseerde overige inkomsten en de
geregulariseerde beroepsinkomsten die deze heffingen hebben ondergaan geregulariseerde beroepsinkomsten die deze heffingen hebben ondergaan
voor het overige niet meer onderworpen zijn of kunnen worden aan de voor het overige niet meer onderworpen zijn of kunnen worden aan de
inkomstenbelasting zoals bepaald in het Wetboek op de inkomstenbelasting zoals bepaald in het Wetboek op de
inkomstenbelastingen 1992, met inbegrip van de daarin vermelde inkomstenbelastingen 1992, met inbegrip van de daarin vermelde
belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten en boetes, noch aan de belastingverhogingen, nalatigheidsinteresten en boetes, noch aan de
door artikel 9 van de wet van 31 december 2003 houdende invoering van door artikel 9 van de wet van 31 december 2003 houdende invoering van
een eenmalige bevrijdende aangifte, voorziene belastingverhoging van een eenmalige bevrijdende aangifte, voorziene belastingverhoging van
100 percent. 100 percent.
Indien beroepsinkomsten ten onrechte als geregulariseerde overige Indien beroepsinkomsten ten onrechte als geregulariseerde overige
inkomsten aan de heffing werden onderworpen, verhindert dat niet dat inkomsten aan de heffing werden onderworpen, verhindert dat niet dat
een nieuwe taxatie als beroepsinkomsten plaatsvindt. een nieuwe taxatie als beroepsinkomsten plaatsvindt.
§ 4. De geregulariseerde BTW-handelingen die het voorwerp uitmaken van § 4. De geregulariseerde BTW-handelingen die het voorwerp uitmaken van
een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk, een regularisatie-aangifte conform de bepalingen van dit hoofdstuk,
worden onderworpen aan de BTW aan het tarief van toepassing met worden onderworpen aan de BTW aan het tarief van toepassing met
betrekking tot de geregulariseerde verrichting in het jaar waarop deze betrekking tot de geregulariseerde verrichting in het jaar waarop deze
verrichtingen plaatsvonden. verrichtingen plaatsvonden.
In geval van een regularisatie-aangifte voor geregulariseerde In geval van een regularisatie-aangifte voor geregulariseerde
BTW-handelingen conform de bepalingen van dit hoofdstuk, heeft de BTW-handelingen conform de bepalingen van dit hoofdstuk, heeft de
betaling van de in het vorige lid bedoelde BTW-heffing tot gevolg dat betaling van de in het vorige lid bedoelde BTW-heffing tot gevolg dat
deze verrichtingen voor het overige niet meer onderworpen zijn of deze verrichtingen voor het overige niet meer onderworpen zijn of
kunnen worden aan enige BTW-heffing, noch aan enige bijkomende kunnen worden aan enige BTW-heffing, noch aan enige bijkomende
sanctie, boete of bijkomende heffing van enige aard voorzien in het sanctie, boete of bijkomende heffing van enige aard voorzien in het
BTW-Wetboek. BTW-Wetboek.

Art. 123.Noch de in artikel 121, 1°, bedoelde aangifte, noch de

Art. 123.Noch de in artikel 121, 1°, bedoelde aangifte, noch de

betaling van de in artikel 122 bedoelde heffingen, noch het in artikel betaling van de in artikel 122 bedoelde heffingen, noch het in artikel
124, vijfde lid, bedoelde attest, hebben uitwerking : 124, vijfde lid, bedoelde attest, hebben uitwerking :
1° indien de geregulariseerde inkomsten voortkomen uit een 1° indien de geregulariseerde inkomsten voortkomen uit een
witwasmisdrijf of een onderliggend misdrijf bedoeld in artikel 3 van witwasmisdrijf of een onderliggend misdrijf bedoeld in artikel 3 van
de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het
financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van
terrorisme; terrorisme;
2° indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever 2° indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever
door een Belgische belastingadministratie, een sociale door een Belgische belastingadministratie, een sociale
zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst,
schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke
onderzoeksdaden; onderzoeksdaden;
3° indien ten behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een 3° indien ten behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een
regularisatie-aangifte werd ingediend. regularisatie-aangifte werd ingediend.

Art. 124.Met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften

Art. 124.Met het oog op het ontvangen van de regularisatie-aangiften

wordt door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een wordt door de Koning binnen de Federale Overheidsdienst Financiën een
' Contactpunt regularisaties ' opgericht. ' Contactpunt regularisaties ' opgericht.
De regularisatie-aangifte wordt bij het ' Contactpunt regularisaties ' De regularisatie-aangifte wordt bij het ' Contactpunt regularisaties '
ingediend door middel van een aangifteformulier waarvan het model door ingediend door middel van een aangifteformulier waarvan het model door
de Koning wordt vastgesteld. Dit aangifteformulier vermeldt onder de Koning wordt vastgesteld. Dit aangifteformulier vermeldt onder
andere de naam van de indiener van de aangifte en in voorkomend geval andere de naam van de indiener van de aangifte en in voorkomend geval
de naam van zijn gemachtigde, de oorsprong en het bedrag van de de naam van zijn gemachtigde, de oorsprong en het bedrag van de
aangegeven sommen en de datum van indiening van de aangifte. aangegeven sommen en de datum van indiening van de aangifte.
Na ontvangst van de regularisatie-aangifte, brengt het ' Contactpunt Na ontvangst van de regularisatie-aangifte, brengt het ' Contactpunt
regularisaties ', binnen de 30 dagen, de aangever of zijn gemachtigde regularisaties ', binnen de 30 dagen, de aangever of zijn gemachtigde
schriftelijk op de hoogte van de ontvankelijkheid ervan. Het ' schriftelijk op de hoogte van de ontvankelijkheid ervan. Het '
Contactpunt regularisaties ' stelt in dezelfde brief het bedrag vast Contactpunt regularisaties ' stelt in dezelfde brief het bedrag vast
van de in uitvoering van dit hoofdstuk verschuldigde heffing. van de in uitvoering van dit hoofdstuk verschuldigde heffing.
De betaling van de heffing moet verricht worden binnen 15 dagen De betaling van de heffing moet verricht worden binnen 15 dagen
volgend op de verzendingsdatum van die brief. volgend op de verzendingsdatum van die brief.
Op het ogenblik van de ontvangst van de betaling, verzendt het ' Op het ogenblik van de ontvangst van de betaling, verzendt het '
Contactpunt-regularisaties ' aan de aangever of zijn gemachtigde, een Contactpunt-regularisaties ' aan de aangever of zijn gemachtigde, een
regularisatie-attest waarvan het model door de Koning wordt regularisatie-attest waarvan het model door de Koning wordt
vastgesteld en dat onder andere bevat : de naam van de aangever en in vastgesteld en dat onder andere bevat : de naam van de aangever en in
voorkomend geval van zijn gemachtigde, het bedrag van de heffing, het voorkomend geval van zijn gemachtigde, het bedrag van de heffing, het
bedrag van de geregulariseerde sommen, waarden en inkomsten. bedrag van de geregulariseerde sommen, waarden en inkomsten.
De aangiften die bij het ' Contactpunt regularisaties ' worden De aangiften die bij het ' Contactpunt regularisaties ' worden
verricht, worden door dit contactpunt genummerd en bijgehouden. Een verricht, worden door dit contactpunt genummerd en bijgehouden. Een
afschrift van elk regularisatie-attest dat sommen, waarden en afschrift van elk regularisatie-attest dat sommen, waarden en
inkomsten betreft die onderworpen zijn aan de heffing bedoeld in inkomsten betreft die onderworpen zijn aan de heffing bedoeld in
artikel 122, § § 2 en 4, wordt toegezonden aan de plaatselijke artikel 122, § § 2 en 4, wordt toegezonden aan de plaatselijke
taxatiedienst waarvan de aanvrager afhangt en wordt aan zijn fiscaal taxatiedienst waarvan de aanvrager afhangt en wordt aan zijn fiscaal
dossier toegevoegd. Het ' Contactpunt regularisaties ' houdt bovendien dossier toegevoegd. Het ' Contactpunt regularisaties ' houdt bovendien
een lijst bij van de afgeleverde regularisatie-attesten met vermelding een lijst bij van de afgeleverde regularisatie-attesten met vermelding
van het nummer van de regularisatie-aangifte. Een afschrift van deze van het nummer van de regularisatie-aangifte. Een afschrift van deze
lijst wordt om de zes maanden overgemaakt aan de Cel voor de lijst wordt om de zes maanden overgemaakt aan de Cel voor de
financiële informatieverwerking opgericht door de voornoemde wet van financiële informatieverwerking opgericht door de voornoemde wet van
11 januari 1993. 11 januari 1993.
De ambtenaren en personeelsleden die actief zijn binnen het ' De ambtenaren en personeelsleden die actief zijn binnen het '
Contactpunt regularisaties ' zijn gehouden tot het beroepsgeheim Contactpunt regularisaties ' zijn gehouden tot het beroepsgeheim
bedoeld in artikel 337 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen bedoeld in artikel 337 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen
1992. 1992.
Voor de aangiften waarvan de attesten niet worden doorgezonden aan de Voor de aangiften waarvan de attesten niet worden doorgezonden aan de
lokale taxatiedienst, mogen zij de naar aanleiding van de lokale taxatiedienst, mogen zij de naar aanleiding van de
regularisatie-aangifte verkregen inlichtingen bovendien niet bekend regularisatie-aangifte verkregen inlichtingen bovendien niet bekend
maken aan de andere diensten van de Federale Overheidsdienst maken aan de andere diensten van de Federale Overheidsdienst
Financiën. Financiën.

Art. 125.De aangifte, de daaropvolgende betaling van de verschuldigde

Art. 125.De aangifte, de daaropvolgende betaling van de verschuldigde

heffing en het attest bedoeld in artikel 124, vijfde lid, kunnen niet heffing en het attest bedoeld in artikel 124, vijfde lid, kunnen niet
als indicie of aanwijzing worden aangewend om fiscale onderzoeks- of als indicie of aanwijzing worden aangewend om fiscale onderzoeks- of
controleverrichtingen uit te voeren, om mogelijke inbreuken op de controleverrichtingen uit te voeren, om mogelijke inbreuken op de
belastingwetgeving te melden of om inlichtingen uit te wisselen, belastingwetgeving te melden of om inlichtingen uit te wisselen,
behalve met betrekking tot de vaststelling van de ingevolge de behalve met betrekking tot de vaststelling van de ingevolge de
aangifte verschuldigde heffing. aangifte verschuldigde heffing.

Art. 126.Binnen de grenzen gesteld door de artikelen 122, § 3 en 123,

Art. 126.Binnen de grenzen gesteld door de artikelen 122, § 3 en 123,

kan een regularisatie-attest gebruikt worden als bewijsmiddel voor de kan een regularisatie-attest gebruikt worden als bewijsmiddel voor de
hoven en rechtbanken, voor de administratieve rechtscolleges, evenals hoven en rechtbanken, voor de administratieve rechtscolleges, evenals
tegenover elke openbare dienst. tegenover elke openbare dienst.

Art. 127.Personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdrijven als

Art. 127.Personen die zich schuldig hebben gemaakt aan misdrijven als

bedoeld in de artikelen 449 en 450 van het Wetboek van de bedoeld in de artikelen 449 en 450 van het Wetboek van de
inkomstenbelastingen 1992, in de artikelen 73 en 73bis van het Wetboek inkomstenbelastingen 1992, in de artikelen 73 en 73bis van het Wetboek
van de belasting over de toegevoegde waarde, in de artikelen 133 en van de belasting over de toegevoegde waarde, in de artikelen 133 en
133bis van het Wetboek der successierechten, in de artikelen 206 en 133bis van het Wetboek der successierechten, in de artikelen 206 en
206bis van het Wetboek der registratie, hypotheek- en griffierechten, 206bis van het Wetboek der registratie, hypotheek- en griffierechten,
in de artikelen 207/1 en 207bis van het Wetboek van de met het zegel in de artikelen 207/1 en 207bis van het Wetboek van de met het zegel
gelijkgestelde taksen, of aan misdrijven omschreven in artikel 505 van gelijkgestelde taksen, of aan misdrijven omschreven in artikel 505 van
het Strafwetboek, in zoverre die betrekking hebben op de het Strafwetboek, in zoverre die betrekking hebben op de
vermogensvoordelen die rechtstreeks uit de voormelde misdrijven zijn vermogensvoordelen die rechtstreeks uit de voormelde misdrijven zijn
verkregen, op de goederen en waarden die in de plaats ervan zijn verkregen, op de goederen en waarden die in de plaats ervan zijn
gesteld, of op de inkomsten uit de belegde voordelen, evenals personen gesteld, of op de inkomsten uit de belegde voordelen, evenals personen
die mededaders of medeplichtigen zijn aan deze misdrijven in de zin die mededaders of medeplichtigen zijn aan deze misdrijven in de zin
van de artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek, blijven vrijgesteld van de artikelen 66 en 67 van het Strafwetboek, blijven vrijgesteld
van strafvervolging uit dien hoofde, indien zij niet vóór de datum van van strafvervolging uit dien hoofde, indien zij niet vóór de datum van
indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, het voorwerp indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, het voorwerp
hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of gerechtelijk hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of gerechtelijk
onderzoek uit hoofde van deze misdrijven en indien er een onderzoek uit hoofde van deze misdrijven en indien er een
regularisatie-aangifte werd gedaan onder de voorwaarden van deze wet regularisatie-aangifte werd gedaan onder de voorwaarden van deze wet
en de ingevolge die regularisatie-aangifte verschuldigde bedragen en de ingevolge die regularisatie-aangifte verschuldigde bedragen
werden betaald ». werden betaald ».
B.1.2. Volgens de memorie van toelichting bij het ontwerp van B.1.2. Volgens de memorie van toelichting bij het ontwerp van
programmawet wenst « het systeem van de fiscale regularisatie [...] op programmawet wenst « het systeem van de fiscale regularisatie [...] op
een blijvende wijze aan belastingplichtigen en btw-plichtigen een een blijvende wijze aan belastingplichtigen en btw-plichtigen een
mogelijkheid te bieden om hun fiscale toestand te regulariseren » mogelijkheid te bieden om hun fiscale toestand te regulariseren »
(Parl. St., Kamer, 2005-2006, DOC 51-2097/001, p. 71). Hiertoe wordt (Parl. St., Kamer, 2005-2006, DOC 51-2097/001, p. 71). Hiertoe wordt
aan particulieren en aan rechtspersonen de mogelijkheid gegeven « om aan particulieren en aan rechtspersonen de mogelijkheid gegeven « om
hun fiscale toestand te regulariseren door spontaan de niet bij de hun fiscale toestand te regulariseren door spontaan de niet bij de
fiscale administratie aangegeven inkomsten overeenkomstig de bestaande fiscale administratie aangegeven inkomsten overeenkomstig de bestaande
wettelijke bepalingen aan te geven, ten einde zowel fiscale als wettelijke bepalingen aan te geven, ten einde zowel fiscale als
strafrechtelijke immuniteit te bekomen » (ibid., p. 71). strafrechtelijke immuniteit te bekomen » (ibid., p. 71).
Wat het belang betreft Wat het belang betreft
B.2.1. Volgens de Ministerraad zou de verzoekende partij niet van het B.2.1. Volgens de Ministerraad zou de verzoekende partij niet van het
rechtens vereiste belang doen blijken, vermits niet zou kunnen worden rechtens vereiste belang doen blijken, vermits niet zou kunnen worden
uitgesloten dat zij belastbare inkomsten niet of niet tijdig heeft uitgesloten dat zij belastbare inkomsten niet of niet tijdig heeft
aangegeven of zal aangeven en dat zij een beroep zou wensen te doen op aangegeven of zal aangeven en dat zij een beroep zou wensen te doen op
de bestreden bepalingen. de bestreden bepalingen.
B.2.2. De verzoekende partij voert in essentie aan dat de bestreden B.2.2. De verzoekende partij voert in essentie aan dat de bestreden
bepalingen de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie bepalingen de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie
gebruik maken, een voordeel zou verschaffen die belastingplichtigen gebruik maken, een voordeel zou verschaffen die belastingplichtigen
die hun inkomsten volledig en tijdig hebben aangegeven, niet zouden die hun inkomsten volledig en tijdig hebben aangegeven, niet zouden
kunnen genieten, waardoor die tweede categorie wordt benadeeld ten kunnen genieten, waardoor die tweede categorie wordt benadeeld ten
opzichte van de eerste. opzichte van de eerste.
B.2.3. Het feit dat de verzoekende partij van de bestreden bepalingen B.2.3. Het feit dat de verzoekende partij van de bestreden bepalingen
gebruik zou kunnen maken, verhindert niet dat zij doet blijken van het gebruik zou kunnen maken, verhindert niet dat zij doet blijken van het
vereiste belang. vereiste belang.
B.2.4. De exceptie wordt verworpen. B.2.4. De exceptie wordt verworpen.
Wat de omvang van het beroep betreft Wat de omvang van het beroep betreft
B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de omvang van het beroep dient te B.3.1. De Ministerraad voert aan dat de omvang van het beroep dient te
worden beperkt tot de bestreden bepalingen in zoverre ze betrekking worden beperkt tot de bestreden bepalingen in zoverre ze betrekking
zouden hebben op de regularisatie van beroepsinkomsten, vermits de zouden hebben op de regularisatie van beroepsinkomsten, vermits de
verzoekende partij haar beroep enkel zou situeren in het kader van de verzoekende partij haar beroep enkel zou situeren in het kader van de
uitoefening van een vrij beroep. uitoefening van een vrij beroep.
B.3.2. Wanneer, zoals te dezen, een verzoekende partij, in de B.3.2. Wanneer, zoals te dezen, een verzoekende partij, in de
uiteenzetting nopens haar belang, slechts uitdrukkelijk verwijst naar uiteenzetting nopens haar belang, slechts uitdrukkelijk verwijst naar
één van haar hoedanigheden, maar niettemin het geheel van de bestreden één van haar hoedanigheden, maar niettemin het geheel van de bestreden
bepalingen van die aard is dat haar situatie rechtstreeks kan worden bepalingen van die aard is dat haar situatie rechtstreeks kan worden
geraakt, zoals blijkt uit de uiteenzetting van de feiten en van het geraakt, zoals blijkt uit de uiteenzetting van de feiten en van het
middel, kan de exceptie tot beperking van de omvang van het beroep middel, kan de exceptie tot beperking van de omvang van het beroep
niet worden aangenomen. niet worden aangenomen.
B.3.3. De exceptie wordt verworpen. B.3.3. De exceptie wordt verworpen.
Ten gronde Ten gronde
B.4.1. Volgens de verzoekende partij zouden de bestreden bepalingen B.4.1. Volgens de verzoekende partij zouden de bestreden bepalingen
niet bestaanbaar zijn met de artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet niet bestaanbaar zijn met de artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet
in zoverre de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie in zoverre de belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie
gebruik maken aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de gebruik maken aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de
belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben
aangegeven en in zoverre die eerste categorie een fiscale immuniteit aangegeven en in zoverre die eerste categorie een fiscale immuniteit
en een vrijstelling van strafvervolging zou genieten, terwijl een en een vrijstelling van strafvervolging zou genieten, terwijl een
dergelijke bescherming niet geldt voor de tweede categorie. dergelijke bescherming niet geldt voor de tweede categorie.
B.4.2. De verzoekende partij voert tevens aan dat de bestreden B.4.2. De verzoekende partij voert tevens aan dat de bestreden
bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20
april 2005 waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 april 2005 waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31
december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft
overwogen dat « de regularisatie van onwettige situaties of overwogen dat « de regularisatie van onwettige situaties of
gedragingen [...] slechts redelijkerwijze [kan] worden verantwoord gedragingen [...] slechts redelijkerwijze [kan] worden verantwoord
indien zij een eenmalig karakter heeft ». indien zij een eenmalig karakter heeft ».
Ten aanzien van het belastingtarief Ten aanzien van het belastingtarief
B.5. De bestreden bepalingen beogen aan belastingplichtigen die in het B.5. De bestreden bepalingen beogen aan belastingplichtigen die in het
verleden sommen, waarden en inkomsten niet hebben aangegeven, de verleden sommen, waarden en inkomsten niet hebben aangegeven, de
mogelijkheid te bieden hun fiscale toestand te regulariseren. Zij mogelijkheid te bieden hun fiscale toestand te regulariseren. Zij
bestendigen aldus een administratieve praktijk volgens welke de bestendigen aldus een administratieve praktijk volgens welke de
administratie toestaat dat de belastingplichtige die de door hem niet administratie toestaat dat de belastingplichtige die de door hem niet
aangegeven inkomsten spontaan aangeeft, uit dien hoofde wordt belast aangegeven inkomsten spontaan aangeeft, uit dien hoofde wordt belast
zonder toepassing van belastingverhoging bij wijze van straf (Com. IB zonder toepassing van belastingverhoging bij wijze van straf (Com. IB
nr. 444/8, opgeheven bij circulaire nr. Ci.RH.81/561.394 (AOIF 2/2004) nr. 444/8, opgeheven bij circulaire nr. Ci.RH.81/561.394 (AOIF 2/2004)
van 13 januari 2004; artikel 3 van het koninklijk besluit nr. 41 van van 13 januari 2004; artikel 3 van het koninklijk besluit nr. 41 van
30 januari 1987 tot vaststelling van het bedrag van de proportionele 30 januari 1987 tot vaststelling van het bedrag van de proportionele
fiscale geldboeten op het stuk van de belasting over de toegevoegde fiscale geldboeten op het stuk van de belasting over de toegevoegde
waarde; artikel 240/10 van de Algemene Verordening op de met het zegel waarde; artikel 240/10 van de Algemene Verordening op de met het zegel
gelijkgestelde taksen; artikel 30quater van het besluit van de Regent gelijkgestelde taksen; artikel 30quater van het besluit van de Regent
van 18 september 1947 betreffende uitvoering van het Wetboek der van 18 september 1947 betreffende uitvoering van het Wetboek der
Zegelrechten). Ofschoon de bestreden bepalingen die praktijk niet Zegelrechten). Ofschoon de bestreden bepalingen die praktijk niet
vervangen, voorzien ze in een gelijkaardige regeling. vervangen, voorzien ze in een gelijkaardige regeling.
B.6. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de B.6. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de
belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken, belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken,
aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de aan hetzelfde belastingtarief worden onderworpen als de
belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben belastingplichtigen die hun inkomsten volledig en tijdig hebben
aangegeven, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen, enerzijds, aangegeven, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen, enerzijds,
de geregulariseerde beroepsinkomsten en de geregulariseerde de geregulariseerde beroepsinkomsten en de geregulariseerde
btw-handelingen en, anderzijds, de geregulariseerde overige inkomsten. btw-handelingen en, anderzijds, de geregulariseerde overige inkomsten.
B.7.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § § 2 en 4, van de B.7.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § § 2 en 4, van de
wet van 27 december 2005 worden de geregulariseerde beroepsinkomsten wet van 27 december 2005 worden de geregulariseerde beroepsinkomsten
en de geregulariseerde btw-handelingen die het voorwerp uitmaken van en de geregulariseerde btw-handelingen die het voorwerp uitmaken van
een regularisatie-aangifte onderworpen aan respectievelijk « hun een regularisatie-aangifte onderworpen aan respectievelijk « hun
normaal belastingtarief van toepassing met betrekking tot het normaal belastingtarief van toepassing met betrekking tot het
belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden behaald of verkregen, belastbaar tijdperk waarin deze inkomsten werden behaald of verkregen,
in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende crisisbelasting of de in voorkomend geval verhoogd met de aanvullende crisisbelasting of de
toepasselijke aanvullende gemeentebelasting » en « de BTW aan het toepasselijke aanvullende gemeentebelasting » en « de BTW aan het
tarief van toepassing met betrekking tot de geregulariseerde tarief van toepassing met betrekking tot de geregulariseerde
verrichting in het jaar waarop deze verrichtingen plaatsvonden ». verrichting in het jaar waarop deze verrichtingen plaatsvonden ».
B.7.2. Het is niet kennelijk onredelijk dat de wetgever, die de B.7.2. Het is niet kennelijk onredelijk dat de wetgever, die de
belastingplichtigen ertoe wenst aan te zetten hun fiscale toestand te belastingplichtigen ertoe wenst aan te zetten hun fiscale toestand te
regulariseren, hen onderwerpt aan het belastingtarief dat van regulariseren, hen onderwerpt aan het belastingtarief dat van
toepassing zou zijn geweest indien de niet aangegeven inkomsten het toepassing zou zijn geweest indien de niet aangegeven inkomsten het
voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte.
Hij vermocht redelijkerwijs aan te nemen dat in het andere geval, Hij vermocht redelijkerwijs aan te nemen dat in het andere geval,
indien de belastingplichtigen aan een belastingverhoging zouden worden indien de belastingplichtigen aan een belastingverhoging zouden worden
onderworpen, zij niet bereid zouden zijn van de bestreden regeling onderworpen, zij niet bereid zouden zijn van de bestreden regeling
gebruik te maken. Dit is inzonderheid het geval vermits, gebruik te maken. Dit is inzonderheid het geval vermits,
overeenkomstig de in B.5 vermelde administratieve praktijk, de overeenkomstig de in B.5 vermelde administratieve praktijk, de
belastingplichtige die de door hem niet aangegeven inkomsten spontaan belastingplichtige die de door hem niet aangegeven inkomsten spontaan
aangeeft, uit dien hoofde wordt belast zonder toepassing van een aangeeft, uit dien hoofde wordt belast zonder toepassing van een
belastingverhoging. belastingverhoging.
B.8.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § 1, van de wet van B.8.1. Overeenkomstig het bestreden artikel 122, § 1, van de wet van
27 december 2005 worden de geregulariseerde overige inkomsten die het 27 december 2005 worden de geregulariseerde overige inkomsten die het
voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte onderworpen aan : voorwerp uitmaken van een regularisatie-aangifte onderworpen aan :
« - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten « - hun normale belastingtarief indien de regularisatie-aangifte ten
laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend; laatste op 30 juni 2006 wordt ingediend;
- hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5 - hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 5
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 juli 2006 en
ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend; ten laatste op 31 december 2006 wordt ingediend;
hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10 hun normale belastingtarief verhoogd met een boete van 10
percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007 percentpunten, indien de regularisatie-aangifte vanaf 1 januari 2007
wordt ingediend ». wordt ingediend ».
B.8.2. De verzoekende partij verwijt die bepaling inzonderheid dat, in B.8.2. De verzoekende partij verwijt die bepaling inzonderheid dat, in
tegenstelling tot wat het geval zou zijn met betrekking tot de tegenstelling tot wat het geval zou zijn met betrekking tot de
geregulariseerde beroepsinkomsten, de aanvullende crisisbijdrage en geregulariseerde beroepsinkomsten, de aanvullende crisisbijdrage en
gemeentebelasting niet zouden worden toegepast op de geregulariseerde gemeentebelasting niet zouden worden toegepast op de geregulariseerde
overige inkomsten, terwijl die belastingen wel van toepassing zouden overige inkomsten, terwijl die belastingen wel van toepassing zouden
zijn op de inkomsten van de belastingplichtigen die hun inkomsten zijn op de inkomsten van de belastingplichtigen die hun inkomsten
tijdig en volledig hebben aangegeven. tijdig en volledig hebben aangegeven.
B.8.3. De geregulariseerde overige inkomsten worden onderworpen aan « B.8.3. De geregulariseerde overige inkomsten worden onderworpen aan «
hun normale belastingtarief », in voorkomend geval verhoogd met een hun normale belastingtarief », in voorkomend geval verhoogd met een
boete van 5 of 10 percent. Met het normale belastingtarief wordt het boete van 5 of 10 percent. Met het normale belastingtarief wordt het
tarief bedoeld dat zou zijn toegepast indien die inkomsten het tarief bedoeld dat zou zijn toegepast indien die inkomsten het
voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte. voorwerp zouden hebben uitgemaakt van een tijdige en geldige aangifte.
Overige inkomsten die tijdig en geldig zijn aangegeven, worden Overige inkomsten die tijdig en geldig zijn aangegeven, worden
onderworpen aan de aanvullende crisisbelasting en gemeentebelasting. onderworpen aan de aanvullende crisisbelasting en gemeentebelasting.
Bijgevolg dient het bestreden artikel 122, § 1, in die zin te worden Bijgevolg dient het bestreden artikel 122, § 1, in die zin te worden
begrepen dat voormelde belastingen deel uitmaken van het « normale begrepen dat voormelde belastingen deel uitmaken van het « normale
belastingtarief ». Aldus geïnterpreteerd, is het bestreden verschil in belastingtarief ». Aldus geïnterpreteerd, is het bestreden verschil in
behandeling onbestaande. behandeling onbestaande.
Ten aanzien van de fiscale immuniteit en de vrijstelling van Ten aanzien van de fiscale immuniteit en de vrijstelling van
strafvervolging strafvervolging
B.9. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de B.9. In zoverre de verzoekende partij zich erover beklaagt dat de
belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken een belastingplichtigen die van de fiscale regularisatie gebruik maken een
fiscale immuniteit en een vrijstelling van strafvervolging zouden fiscale immuniteit en een vrijstelling van strafvervolging zouden
genieten, terwijl een dergelijke bescherming niet geldt voor de genieten, terwijl een dergelijke bescherming niet geldt voor de
belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig hebben belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig hebben
aangegeven, en voor de belastingplichtigen die de door hen aangegeven, en voor de belastingplichtigen die de door hen
verschuldigde belastingen laattijdig hebben betaald, dient te worden verschuldigde belastingen laattijdig hebben betaald, dient te worden
vastgesteld dat de situaties van die twee categorieën van personen vastgesteld dat de situaties van die twee categorieën van personen
verschillen. verschillen.
B.10. Wanneer belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig B.10. Wanneer belastingplichtigen die hun inkomsten niet of laattijdig
hebben aangegeven, of die de door hen verschuldigde belastingen hebben aangegeven, of die de door hen verschuldigde belastingen
laattijdig hebben betaald, worden onderworpen aan door de wet laattijdig hebben betaald, worden onderworpen aan door de wet
voorgeschreven belastingverhogingen, nalatigheidinteresten, boetes en voorgeschreven belastingverhogingen, nalatigheidinteresten, boetes en
in voorkomend geval strafrechtelijke sancties, heeft de in voorkomend geval strafrechtelijke sancties, heeft de
belastingadministratie na een onderzoek te hebben gevoerd te hunnen belastingadministratie na een onderzoek te hebben gevoerd te hunnen
aanzien vastgesteld dat ze hun fiscale verplichtingen niet zijn aanzien vastgesteld dat ze hun fiscale verplichtingen niet zijn
nagekomen, zonder dat de belastingplichtige in kwestie die fout nagekomen, zonder dat de belastingplichtige in kwestie die fout
voorafgaandelijk heeft gemeld. voorafgaandelijk heeft gemeld.
B.11. De bestreden bepalingen, daarentegen, zijn enkel van toepassing B.11. De bestreden bepalingen, daarentegen, zijn enkel van toepassing
indien de belastingplichtige spontaan en voorafgaand aan een tegen hem indien de belastingplichtige spontaan en voorafgaand aan een tegen hem
gericht onderzoek een regularisatieaangifte indient. Het bestreden gericht onderzoek een regularisatieaangifte indient. Het bestreden
artikel 123, 2°, bepaalt dienaangaande dat de regularisatieaangifte en artikel 123, 2°, bepaalt dienaangaande dat de regularisatieaangifte en
de betaling van de verschuldigde heffingen geen uitwerking hebben « de betaling van de verschuldigde heffingen geen uitwerking hebben «
indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever indien voor de indiening van de regularisatie-aangifte de aangever
door een Belgische belastingadministratie, een sociale door een Belgische belastingadministratie, een sociale
zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst, zekerheidsinstelling of een Belgische sociale inspectiedienst,
schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke schriftelijk in kennis is gesteld van lopende specifieke
onderzoeksdaden ». De in het bestreden artikel 127 bepaalde onderzoeksdaden ». De in het bestreden artikel 127 bepaalde
vrijstelling van strafvervolging geldt indien de betrokkenen « niet vrijstelling van strafvervolging geldt indien de betrokkenen « niet
vóór de datum van indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften, vóór de datum van indiening van de in artikel 121 bedoelde aangiften,
het voorwerp hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of het voorwerp hebben uitgemaakt van een opsporingsonderzoek of
gerechtelijk onderzoek uit hoofde van deze misdrijven ». gerechtelijk onderzoek uit hoofde van deze misdrijven ».
Bovendien gelden de door de bestreden bepalingen geboden fiscale Bovendien gelden de door de bestreden bepalingen geboden fiscale
immuniteit en vrijstelling van strafvervolging slechts na betaling van immuniteit en vrijstelling van strafvervolging slechts na betaling van
de ingevolge de regularisatieaangifte verschuldigde bedragen. de ingevolge de regularisatieaangifte verschuldigde bedragen.
B.12. Het is niet kennelijk onredelijk dat een belastingplichtige die B.12. Het is niet kennelijk onredelijk dat een belastingplichtige die
spontaan zijn situatie regulariseert door aangifte te doen van sommen, spontaan zijn situatie regulariseert door aangifte te doen van sommen,
waarden of inkomsten die hij in het verleden nagelaten had aan te waarden of inkomsten die hij in het verleden nagelaten had aan te
geven en die de hierop verschuldigde bedragen betaalt, een bescherming geven en die de hierop verschuldigde bedragen betaalt, een bescherming
geniet die niet geldt voor een belastingplichtige van wie de geniet die niet geldt voor een belastingplichtige van wie de
administratie vaststelt dat hij zijn fiscale verplichtingen niet is administratie vaststelt dat hij zijn fiscale verplichtingen niet is
nagekomen. nagekomen.
Ten aanzien van het eenmalig karakter Ten aanzien van het eenmalig karakter
B.13. In zoverre de verzoekende partij aanvoert dat de bestreden B.13. In zoverre de verzoekende partij aanvoert dat de bestreden
bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20 bepalingen in strijd zouden zijn met het arrest nr. 72/2005 van 20
april 2005, waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31 april 2005, waarin het Hof met betrekking tot de bij de wet van 31
december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft december 2003 ingevoerde eenmalige bevrijdende aangifte heeft
overwogen dat die maatregel slechts redelijkerwijs zou kunnen worden overwogen dat die maatregel slechts redelijkerwijs zou kunnen worden
verantwoord indien hij een eenmalig karakter zou hebben, dient te verantwoord indien hij een eenmalig karakter zou hebben, dient te
worden vastgesteld dat de fiscale regularisatie verschilt van de worden vastgesteld dat de fiscale regularisatie verschilt van de
eenmalige bevrijdende aangifte, zowel wat het toepassingsgebied, wat eenmalige bevrijdende aangifte, zowel wat het toepassingsgebied, wat
de aan te geven inkomsten als wat het belastingtarief betreft. de aan te geven inkomsten als wat het belastingtarief betreft.
De wet van 31 december 2003 verleent natuurlijke personen de De wet van 31 december 2003 verleent natuurlijke personen de
mogelijkheid vanaf 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004 aangifte mogelijkheid vanaf 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004 aangifte
te doen van tot dan toe niet aangegeven sommen, kapitalen of roerende te doen van tot dan toe niet aangegeven sommen, kapitalen of roerende
waarden die vóór 1 juni 2003 bij een buitenlandse kredietinstelling of waarden die vóór 1 juni 2003 bij een buitenlandse kredietinstelling of
buitenlandse beursvennootschap waren geplaatst. De aangegeven sommen, buitenlandse beursvennootschap waren geplaatst. De aangegeven sommen,
kapitalen en roerende waarden worden geacht te zijn bevrijd van kapitalen en roerende waarden worden geacht te zijn bevrijd van
belastingen en de aangever geniet een vrijstelling van strafvervolging belastingen en de aangever geniet een vrijstelling van strafvervolging
mits betaling van de in artikel 4 van die wet bepaalde eenmalige mits betaling van de in artikel 4 van die wet bepaalde eenmalige
bijdrage van 6 of 9 percent. bijdrage van 6 of 9 percent.
De bestreden bepalingen gelden zowel voor natuurlijke personen als De bestreden bepalingen gelden zowel voor natuurlijke personen als
voor rechtspersonen (artikel 121, 5°, van de wet van 27 december 2005) voor rechtspersonen (artikel 121, 5°, van de wet van 27 december 2005)
en hebben betrekking op alle niet aangegeven sommen, kapitalen en en hebben betrekking op alle niet aangegeven sommen, kapitalen en
roerende waarden. Teneinde de door de bestreden bepalingen roerende waarden. Teneinde de door de bestreden bepalingen
voorgeschreven fiscale immuniteit en vrijstelling van strafvervolging voorgeschreven fiscale immuniteit en vrijstelling van strafvervolging
te kunnen genieten, dient de aangever het normale, op die sommen, te kunnen genieten, dient de aangever het normale, op die sommen,
kapitalen of roerende waarden verschuldigde belastingtarief te kapitalen of roerende waarden verschuldigde belastingtarief te
betalen, in voorkomend geval verhoogd met een boete van 5 of 10 betalen, in voorkomend geval verhoogd met een boete van 5 of 10
percent. percent.
B.14. Voor het overige heeft, overeenkomstig het bestreden artikel B.14. Voor het overige heeft, overeenkomstig het bestreden artikel
123, 3°, een regularisatieaangifte geen uitwerking « indien ten 123, 3°, een regularisatieaangifte geen uitwerking « indien ten
behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een behoeve van dezelfde aangever of BTW-plichtige reeds een
regularisatie-aangifte werd ingediend ». regularisatie-aangifte werd ingediend ».
B.15. Bijgevolg zijn onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde B.15. Bijgevolg zijn onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde
interpretatie de bestreden bepalingen niet onbestaanbaar met de interpretatie de bestreden bepalingen niet onbestaanbaar met de
artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet. artikelen 10, 11 en 172 van de Grondwet.
Om die redenen, Om die redenen,
het Hof, het Hof,
onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde interpretatie, verwerpt het onder voorbehoud van de in B.8.3 vermelde interpretatie, verwerpt het
beroep. beroep.
Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits, Aldus uitgesproken in het Nederlands, het Frans en het Duits,
overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op overeenkomstig artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op
het Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 26 april 2007. het Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 26 april 2007.
De griffier, De griffier,
P.-Y. Dutilleux. P.-Y. Dutilleux.
De voorzitter, De voorzitter,
A. Arts. A. Arts.
^