← Terug naar "Uittreksel uit arrest nr. 20/2000 van 23 februari 2000 Rolnummers 1457 en 1461 In
zake : de prejudiciële vragen betreffende artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking
en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de v Het Arbitragehof, samengesteld
uit de voorzitters G. De Baets en M. Melchior, en de rechters H. (...)"
Uittreksel uit arrest nr. 20/2000 van 23 februari 2000 Rolnummers 1457 en 1461 In zake : de prejudiciële vragen betreffende artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de v Het Arbitragehof, samengesteld uit de voorzitters G. De Baets en M. Melchior, en de rechters H. (...) | Uittreksel uit arrest nr. 20/2000 van 23 februari 2000 Rolnummers 1457 en 1461 In zake : de prejudiciële vragen betreffende artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de v Het Arbitragehof, samengesteld uit de voorzitters G. De Baets en M. Melchior, en de rechters H. (...) |
---|---|
ARBITRAGEHOF | ARBITRAGEHOF |
Uittreksel uit arrest nr. 20/2000 van 23 februari 2000 | Uittreksel uit arrest nr. 20/2000 van 23 februari 2000 |
Rolnummers 1457 en 1461 | Rolnummers 1457 en 1461 |
In zake : de prejudiciële vragen betreffende artikel 4bis van de wet | In zake : de prejudiciële vragen betreffende artikel 4bis van de wet |
van 4 juli 1989 « betreffende de beperking en de controle van de | van 4 juli 1989 « betreffende de beperking en de controle van de |
verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale Kamers, de | verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale Kamers, de |
financiering en de open boekhouding van de politieke partijen » en | financiering en de open boekhouding van de politieke partijen » en |
betreffende artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van | betreffende artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van |
State, gesteld door de Raad van State. | State, gesteld door de Raad van State. |
Het Arbitragehof, | Het Arbitragehof, |
samengesteld uit de voorzitters G. De Baets en M. Melchior, en de | samengesteld uit de voorzitters G. De Baets en M. Melchior, en de |
rechters H. Boel, L. François, P. Martens, J. Delruelle, E. Cerexhe, | rechters H. Boel, L. François, P. Martens, J. Delruelle, E. Cerexhe, |
A. Arts, M. Bossuyt en E. De Groot, bijgestaan door referendaris B. | A. Arts, M. Bossuyt en E. De Groot, bijgestaan door referendaris B. |
Renauld, waarnemend griffier, onder voorzitterschap van voorzitter G. | Renauld, waarnemend griffier, onder voorzitterschap van voorzitter G. |
De Baets, | De Baets, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van de prejudiciële vragen | I. Onderwerp van de prejudiciële vragen |
Bij elk van de arresten nrs. 76.503 en 76.502 van 20 oktober 1998 in | Bij elk van de arresten nrs. 76.503 en 76.502 van 20 oktober 1998 in |
zake T. Kelchtermans, de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest en de | zake T. Kelchtermans, de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest en de |
Vlaamse Regering en in zake H. Weckx, de Vlaamse Gemeenschap, het | Vlaamse Regering en in zake H. Weckx, de Vlaamse Gemeenschap, het |
Vlaamse Gewest en de Vlaamse Regering tegen de Belgische Staat, | Vlaamse Gewest en de Vlaamse Regering tegen de Belgische Staat, |
waarvan de expedities ter griffie van het Arbitragehof zijn ingekomen | waarvan de expedities ter griffie van het Arbitragehof zijn ingekomen |
op 4 en 5 november 1998, heeft de Raad van State de volgende | op 4 en 5 november 1998, heeft de Raad van State de volgende |
prejudiciële vragen gesteld : | prejudiciële vragen gesteld : |
« 1. Schendt artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, zoals ingevoegd | « 1. Schendt artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, zoals ingevoegd |
bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 betreffende de | bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 betreffende de |
controle op de voor het publiek bestemde mededelingen en | controle op de voor het publiek bestemde mededelingen en |
voorlichtingscampagnes van de overheid, geïnterpreteerd in de zin dat | voorlichtingscampagnes van de overheid, geïnterpreteerd in de zin dat |
de Controlecommissie geen rechtbank of administratief rechtscollege is | de Controlecommissie geen rechtbank of administratief rechtscollege is |
in de zin van de artikelen 146 of 161 van de Grondwet, de artikelen 10 | in de zin van de artikelen 146 of 161 van de Grondwet, de artikelen 10 |
en 11 van de Grondwet, in de mate dat aan een categorie van burgers | en 11 van de Grondwet, in de mate dat aan een categorie van burgers |
het recht wordt ontzegd om een geschil dat verband houdt met hun recht | het recht wordt ontzegd om een geschil dat verband houdt met hun recht |
om verkozen te worden door een rechterlijke instantie te laten | om verkozen te worden door een rechterlijke instantie te laten |
beslechten ? | beslechten ? |
2. Schendt artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van | 2. Schendt artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van |
State luidens welk de afdeling Administratie van de Raad van State | State luidens welk de afdeling Administratie van de Raad van State |
uitspraak doet ' bij wijze van arresten, over de beroepen tot | uitspraak doet ' bij wijze van arresten, over de beroepen tot |
nietigverklaring ( . ) tegen de administratieve beslissingen in | nietigverklaring ( . ) tegen de administratieve beslissingen in |
betwiste zaken ', geïnterpreteerd in die zin dat de Raad van State | betwiste zaken ', geïnterpreteerd in die zin dat de Raad van State |
niet bevoegd is om kennis te nemen van beroepen gericht tegen de | niet bevoegd is om kennis te nemen van beroepen gericht tegen de |
jurisdictionele beslissingen van administratieve rechtscolleges die | jurisdictionele beslissingen van administratieve rechtscolleges die |
ressorteren onder de wetgevende macht meer bepaald voor wat betreft de | ressorteren onder de wetgevende macht meer bepaald voor wat betreft de |
jurisdictionele beslissingen van de Controlecommissie betreffende de | jurisdictionele beslissingen van de Controlecommissie betreffende de |
financiering en de boekhouding van de politieke partijen, wanneer deze | financiering en de boekhouding van de politieke partijen, wanneer deze |
uitspraak doet krachtens artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, | uitspraak doet krachtens artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, |
zoals ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 | zoals ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 |
betreffende de controle op de voor het publiek bestemde mededelingen | betreffende de controle op de voor het publiek bestemde mededelingen |
en voorlichtingscampagnes van de overheid, in de mate dat wordt | en voorlichtingscampagnes van de overheid, in de mate dat wordt |
aangenomen dat de Controlecommissie is te beschouwen als een orgaan | aangenomen dat de Controlecommissie is te beschouwen als een orgaan |
dat onder de wetgevende macht ressorteert -, de artikelen 10 en 11 van | dat onder de wetgevende macht ressorteert -, de artikelen 10 en 11 van |
de Grondwet omdat aldus aan een categorie van rechtsonderhorigen het | de Grondwet omdat aldus aan een categorie van rechtsonderhorigen het |
recht wordt ontzegd om een geschil dat verband houdt met hun recht om | recht wordt ontzegd om een geschil dat verband houdt met hun recht om |
verkozen te worden door de Raad van State te laten beslechten ? | verkozen te worden door de Raad van State te laten beslechten ? |
3. Schendt artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van | 3. Schendt artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van |
State luidens welke de afdeling Administratie van de Raad van State | State luidens welke de afdeling Administratie van de Raad van State |
uitspraak doet ' bij wijze van arresten, over de beroepen tot | uitspraak doet ' bij wijze van arresten, over de beroepen tot |
nietigverklaring ( . ) tegen de akten en reglementen van de | nietigverklaring ( . ) tegen de akten en reglementen van de |
onderscheiden administratieve overheden ', geïnterpreteerd in die zin | onderscheiden administratieve overheden ', geïnterpreteerd in die zin |
dat de Raad van State niet bevoegd is om kennis te nemen van beroepen | dat de Raad van State niet bevoegd is om kennis te nemen van beroepen |
gericht tegen de bestuurshandelingen van organen die ressorteren onder | gericht tegen de bestuurshandelingen van organen die ressorteren onder |
de wetgevende macht meer bepaald voor wat betreft de | de wetgevende macht meer bepaald voor wat betreft de |
bestuursbeslissingen van de Controlecommissie betreffende de | bestuursbeslissingen van de Controlecommissie betreffende de |
financiering en de boekhouding van de politieke partijen, wanneer deze | financiering en de boekhouding van de politieke partijen, wanneer deze |
uitspraak doet krachtens artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, | uitspraak doet krachtens artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989, |
zoals ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 | zoals ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van 12 juli 1994 |
betreffende de controle op de voor het publiek bestemde mededelingen | betreffende de controle op de voor het publiek bestemde mededelingen |
en voorlichtingscampagnes van de overheid, in de mate dat wordt | en voorlichtingscampagnes van de overheid, in de mate dat wordt |
aangenomen dat de Controlecommissie is te beschouwen als een orgaan | aangenomen dat de Controlecommissie is te beschouwen als een orgaan |
dat onder de wetgevende macht ressorteert -, de artikelen 10 en 11 van | dat onder de wetgevende macht ressorteert -, de artikelen 10 en 11 van |
de Grondwet omdat aldus aan een categorie van rechtsonderhorigen het | de Grondwet omdat aldus aan een categorie van rechtsonderhorigen het |
recht wordt ontzegd om een beroep tot nietigverklaring in te stellen | recht wordt ontzegd om een beroep tot nietigverklaring in te stellen |
tegen de categorie van bestuurshandelingen die door de wetgevende | tegen de categorie van bestuurshandelingen die door de wetgevende |
macht of haar organen worden gesteld ? » | macht of haar organen worden gesteld ? » |
De zaken zijn ingeschreven onder de nummers 1457 en 1461 van de rol | De zaken zijn ingeschreven onder de nummers 1457 en 1461 van de rol |
van het Hof. | van het Hof. |
(...) | (...) |
IV. In rechte | IV. In rechte |
(...) | (...) |
Ten aanzien van de drie vragen samen | Ten aanzien van de drie vragen samen |
B.1. De drie prejudiciële vragen, zoals geformuleerd in het | B.1. De drie prejudiciële vragen, zoals geformuleerd in het |
beschikkend gedeelte van het verwijzend arrest, hebben betrekking op | beschikkend gedeelte van het verwijzend arrest, hebben betrekking op |
de discriminatie die zou voortvloeien uit de afwezigheid van | de discriminatie die zou voortvloeien uit de afwezigheid van |
jurisdictioneel toezicht en de eventuele onbevoegdheid van de Raad van | jurisdictioneel toezicht en de eventuele onbevoegdheid van de Raad van |
State ten aanzien van beslissingen genomen door de Controlecommissie | State ten aanzien van beslissingen genomen door de Controlecommissie |
die is ingesteld bij de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking | die is ingesteld bij de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking |
en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de | en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de |
federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de | federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de |
politieke partijen ». De vragen betreffen enkel de beslissingen welke | politieke partijen ». De vragen betreffen enkel de beslissingen welke |
die Commissie kan nemen met toepassing van artikel 4bis, § 4, van de | die Commissie kan nemen met toepassing van artikel 4bis, § 4, van de |
wet. | wet. |
B.2. Artikel 4bis van de wet, ingevoegd door artikel 2 van de wet van | B.2. Artikel 4bis van de wet, ingevoegd door artikel 2 van de wet van |
12 juli 1994 betreffende het toezicht op de officiële mededelingen van | 12 juli 1994 betreffende het toezicht op de officiële mededelingen van |
de overheid, bepaalt : | de overheid, bepaalt : |
« § 1. De Controlecommissie wordt belast met de toetsing, ongeacht het | « § 1. De Controlecommissie wordt belast met de toetsing, ongeacht het |
gebruikte mediakanaal, van alle voor het publiek bestemde mededelingen | gebruikte mediakanaal, van alle voor het publiek bestemde mededelingen |
en voorlichtingscampagnes van de federale Regering of een of meer van | en voorlichtingscampagnes van de federale Regering of een of meer van |
haar leden, van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen of een of meer | haar leden, van de Gemeenschaps- en Gewestregeringen of een of meer |
van hun leden, van de colleges bedoeld in artikel 60 van de bijzondere | van hun leden, van de colleges bedoeld in artikel 60 van de bijzondere |
wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen | wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen |
of een of meer van hun leden, van een of meer gewestelijke | of een of meer van hun leden, van een of meer gewestelijke |
staatssecretarissen bedoeld in artikel 41 van dezelfde bijzondere wet, | staatssecretarissen bedoeld in artikel 41 van dezelfde bijzondere wet, |
van de voorzitters van de federale Kamers, van de voorzitters van de | van de voorzitters van de federale Kamers, van de voorzitters van de |
Gemeenschaps- en of Gewestraden en van de voorzitters van de verenigde | Gemeenschaps- en of Gewestraden en van de voorzitters van de verenigde |
vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 van de | vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 van de |
bijzondere instellingen, waartoe deze niet op grond van een wettelijke | bijzondere instellingen, waartoe deze niet op grond van een wettelijke |
of bestuursrechtelijke bepaling verplicht zijn en die direct of | of bestuursrechtelijke bepaling verplicht zijn en die direct of |
indirect met overheidsgeld worden gefinancierd. | indirect met overheidsgeld worden gefinancierd. |
§ 2. De federale Regering of een of meer van haar leden, de | § 2. De federale Regering of een of meer van haar leden, de |
Gemeenschaps- of Gewestregeringen of een of meer van hun leden, de | Gemeenschaps- of Gewestregeringen of een of meer van hun leden, de |
colleges bedoeld in artikel 60 van de bijzondere wet van 12 januari | colleges bedoeld in artikel 60 van de bijzondere wet van 12 januari |
1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen of een of meer van | 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen of een of meer van |
hun leden, een of meer gewestelijke staatssecretarissen bedoeld in | hun leden, een of meer gewestelijke staatssecretarissen bedoeld in |
artikel 41 van dezelfde wet, de voorzitters van de federale Kamers, de | artikel 41 van dezelfde wet, de voorzitters van de federale Kamers, de |
voorzitters van de Gemeenschaps- of Gewestraden en de voorzitters van | voorzitters van de Gemeenschaps- of Gewestraden en de voorzitters van |
de verenigde vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 | de verenigde vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 |
van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
Brusselse instellingen die een mededeling of een voorlichtingscampagne | Brusselse instellingen die een mededeling of een voorlichtingscampagne |
als bedoeld in § 1 wensen te verspreiden dan wel te voeren, moeten | als bedoeld in § 1 wensen te verspreiden dan wel te voeren, moeten |
vooraf een synthesenota bij de Controlecommissie indienen. | vooraf een synthesenota bij de Controlecommissie indienen. |
In die nota worden de inhoud, de redenen, de gebruikte middelen, de | In die nota worden de inhoud, de redenen, de gebruikte middelen, de |
totale kostprijs en de voor de mededeling of de voorlichtingscampagne | totale kostprijs en de voor de mededeling of de voorlichtingscampagne |
geraadpleegde firma's vermeld. | geraadpleegde firma's vermeld. |
Uiterlijk vijftien dagen na de indiening van de synthesenota brengt de | Uiterlijk vijftien dagen na de indiening van de synthesenota brengt de |
Controlecommissie een niet bindend advies uit. | Controlecommissie een niet bindend advies uit. |
Het advies is ongunstig als de mededeling of de campagne er geheel of | Het advies is ongunstig als de mededeling of de campagne er geheel of |
ten dele toe strekt het persoonlijke imago van een of meer leden van | ten dele toe strekt het persoonlijke imago van een of meer leden van |
de in § 1 bedoelde instellingen of het imago van een politieke partij | de in § 1 bedoelde instellingen of het imago van een politieke partij |
te verbeteren. | te verbeteren. |
Spreekt de Commissie zich niet uit binnen de voorgeschreven termijn | Spreekt de Commissie zich niet uit binnen de voorgeschreven termijn |
van vijftien dagen, dan wordt zij geacht een gunstig advies te hebben | van vijftien dagen, dan wordt zij geacht een gunstig advies te hebben |
uitgebracht. | uitgebracht. |
§ 3. Binnen vijftien dagen na het verschijnen of het verspreiden van | § 3. Binnen vijftien dagen na het verschijnen of het verspreiden van |
de mededeling of de voorlichtingscampagne neemt de Controlecommissie, | de mededeling of de voorlichtingscampagne neemt de Controlecommissie, |
op verzoek van een derde van de leden van elke taalgroep, het dossier | op verzoek van een derde van de leden van elke taalgroep, het dossier |
waarover zij een ongunstig advies heeft uitgebracht, in behandeling. | waarover zij een ongunstig advies heeft uitgebracht, in behandeling. |
De Controlecommissie is eveneens en volgens dezelfde procedure gevat | De Controlecommissie is eveneens en volgens dezelfde procedure gevat |
als de inhoud van de mededeling of van de voorlichtingscampagne werd | als de inhoud van de mededeling of van de voorlichtingscampagne werd |
gewijzigd ten opzichte van wat in de synthesenota was vermeld. | gewijzigd ten opzichte van wat in de synthesenota was vermeld. |
§ 4. Als de mededeling of de voorlichtingscampagne ertoe strekt het | § 4. Als de mededeling of de voorlichtingscampagne ertoe strekt het |
persoonlijke imago te verbeteren van een of meer leden van de federale | persoonlijke imago te verbeteren van een of meer leden van de federale |
Regering, van een of meer leden van de Gemeenschaps- of | Regering, van een of meer leden van de Gemeenschaps- of |
Gewestregeringen, van een of meer leden van de colleges bedoeld in | Gewestregeringen, van een of meer leden van de colleges bedoeld in |
artikel 60 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking | artikel 60 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking |
tot de Brusselse instellingen, van een of meer gewestelijke | tot de Brusselse instellingen, van een of meer gewestelijke |
staatssecretarissen bedoeld in artikel 41 van dezelfde bijzondere wet, | staatssecretarissen bedoeld in artikel 41 van dezelfde bijzondere wet, |
van de voorzitters van de federale Kamers, van de voorzitters van de | van de voorzitters van de federale Kamers, van de voorzitters van de |
Gemeenschaps- of Gewestraden of van de voorzitters van de verenigde | Gemeenschaps- of Gewestraden of van de voorzitters van de verenigde |
vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 van de | vergadering en van de taalgroepen bedoeld in artikel 60 van de |
bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse | bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse |
instellingen of het imago van een politieke partij, rekent de | instellingen of het imago van een politieke partij, rekent de |
Commissie de kosten van de mededeling of campagne aan op de uitgaven | Commissie de kosten van de mededeling of campagne aan op de uitgaven |
van de betrokkenen voor de eerstvolgende verkiezingen waaraan zij | van de betrokkenen voor de eerstvolgende verkiezingen waaraan zij |
deelnemen. | deelnemen. |
Ingeval het in dit artikel bedoelde advies van de Controlecommissie | Ingeval het in dit artikel bedoelde advies van de Controlecommissie |
niet is gevraagd, wordt de kostprijs van de mededeling of van de | niet is gevraagd, wordt de kostprijs van de mededeling of van de |
campagne van rechtswege aangerekend op de uitgaven van de betrokkenen | campagne van rechtswege aangerekend op de uitgaven van de betrokkenen |
voor de eerstvolgende verkiezingen waaraan zij deelnemen. Daartoe | voor de eerstvolgende verkiezingen waaraan zij deelnemen. Daartoe |
neemt de Controlecommissie de zaak ambtshalve in behandeling. | neemt de Controlecommissie de zaak ambtshalve in behandeling. |
De Commissie moet uiterlijk een maand nadat de zaak bij haar aanhangig | De Commissie moet uiterlijk een maand nadat de zaak bij haar aanhangig |
is gemaakt, een met redenen omklede beslissing nemen, met inachtneming | is gemaakt, een met redenen omklede beslissing nemen, met inachtneming |
van de rechten van de verdediging. | van de rechten van de verdediging. |
De Controlecommissie beslist bij gewone meerderheid van stemmen in | De Controlecommissie beslist bij gewone meerderheid van stemmen in |
elke taalgroep. | elke taalgroep. |
De beslissing wordt binnen zeven dagen ter kennis gebracht van de | De beslissing wordt binnen zeven dagen ter kennis gebracht van de |
betrokkenen. | betrokkenen. |
Ze wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. » | Ze wordt in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. » |
De draagwijdte van dat artikel wordt bepaald door andere wetten, die | De draagwijdte van dat artikel wordt bepaald door andere wetten, die |
zelf zijn gewijzigd door artikel 1, §§ 2 tot 4, van de wet van 12 juli | zelf zijn gewijzigd door artikel 1, §§ 2 tot 4, van de wet van 12 juli |
1994 betreffende het toezicht op de officiële mededelingen van de | 1994 betreffende het toezicht op de officiële mededelingen van de |
overheid. | overheid. |
Luidens die bepalingen is het in het geding zijnde artikel 4bis van de | Luidens die bepalingen is het in het geding zijnde artikel 4bis van de |
wet van 4 juli 1989 van toepassing op de uitgaven voor | wet van 4 juli 1989 van toepassing op de uitgaven voor |
verkiezingspropaganda : | verkiezingspropaganda : |
- voor de verkiezing van de Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad en de | - voor de verkiezing van de Vlaamse Raad, de Waalse Gewestraad en de |
Brusselse Hoofdstedelijke Raad (artikel 4, § 3, van de wet van 19 mei | Brusselse Hoofdstedelijke Raad (artikel 4, § 3, van de wet van 19 mei |
1994 die betrekking heeft op de beperking en de controle van de | 1994 die betrekking heeft op de beperking en de controle van de |
verkiezingsuitgaven voor die verkiezingen, gewijzigd bij artikel 1, § | verkiezingsuitgaven voor die verkiezingen, gewijzigd bij artikel 1, § |
2, van de wet van 12 juli 1994); | 2, van de wet van 12 juli 1994); |
- voor de verkiezing van het Europees Parlement (artikel 4, § 3, van | - voor de verkiezing van het Europees Parlement (artikel 4, § 3, van |
de wet van 19 mei 1994 die betrekking heeft op de beperking en de | de wet van 19 mei 1994 die betrekking heeft op de beperking en de |
controle van de verkiezingsuitgaven voor die verkiezingen, gewijzigd | controle van de verkiezingsuitgaven voor die verkiezingen, gewijzigd |
bij artikel 1, § 3, van de wet van 12 juli 1994); | bij artikel 1, § 3, van de wet van 12 juli 1994); |
- voor de verkiezing van de provincieraden en de gemeenteraden en voor | - voor de verkiezing van de provincieraden en de gemeenteraden en voor |
de rechtstreekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk welzijn | de rechtstreekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk welzijn |
(artikel 6, § 3, van de wet van 7 juli 1994 die betrekking heeft op de | (artikel 6, § 3, van de wet van 7 juli 1994 die betrekking heeft op de |
beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor die | beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor die |
verkiezingen, gewijzigd bij artikel 1, § 4, van de wet van 12 juli | verkiezingen, gewijzigd bij artikel 1, § 4, van de wet van 12 juli |
1994). | 1994). |
B.3. Tot de basisbeginselen van de democratische opbouw van de Staat | B.3. Tot de basisbeginselen van de democratische opbouw van de Staat |
behoort de regel dat de verkozen wetgevende Kamers in de uitoefening | behoort de regel dat de verkozen wetgevende Kamers in de uitoefening |
van hun opdracht over de meest ruime onafhankelijkheid beschikken. Die | van hun opdracht over de meest ruime onafhankelijkheid beschikken. Die |
onafhankelijkheid uit zich onder meer in het toezicht dat zij zelf | onafhankelijkheid uit zich onder meer in het toezicht dat zij zelf |
uitoefenen op hun leden zowel ter zake van de geldigverklaring van het | uitoefenen op hun leden zowel ter zake van de geldigverklaring van het |
mandaat als van de wijze waarop dit bij wege van verkiezingen wordt | mandaat als van de wijze waarop dit bij wege van verkiezingen wordt |
verworven. Van dat basisbeginsel is artikel 48 van de Grondwet een | verworven. Van dat basisbeginsel is artikel 48 van de Grondwet een |
toepassing, welk artikel stelt dat elke Kamer de geloofsbrieven van | toepassing, welk artikel stelt dat elke Kamer de geloofsbrieven van |
haar leden onderzoekt en de geschillen die hieromtrent rijzen, | haar leden onderzoekt en de geschillen die hieromtrent rijzen, |
beslecht. | beslecht. |
De wetgever heeft identieke bepalingen aangenomen voor wat betreft de | De wetgever heeft identieke bepalingen aangenomen voor wat betreft de |
geldigheid van de gemeenschaps- en gewestverkiezingen (artikel 31 van | geldigheid van de gemeenschaps- en gewestverkiezingen (artikel 31 van |
de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen) | de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen) |
evenals de verkiezingen voor het Europees Parlement (artikel 43 van de | evenals de verkiezingen voor het Europees Parlement (artikel 43 van de |
wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europese | wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europese |
Parlement). | Parlement). |
B.4. De bepalingen van het voormelde artikel 4bis hebben tot doel te | B.4. De bepalingen van het voormelde artikel 4bis hebben tot doel te |
vermijden dat degenen die één van de in de eerste paragraaf vermelde | vermijden dat degenen die één van de in de eerste paragraaf vermelde |
functies uitoefenen, mededelingen of voorlichtingscampagnes die tot | functies uitoefenen, mededelingen of voorlichtingscampagnes die tot |
doel hebben hun persoonlijke imago te bevorderen, met overheidsgeld | doel hebben hun persoonlijke imago te bevorderen, met overheidsgeld |
zouden laten financieren. Om de inachtneming van die regel te | zouden laten financieren. Om de inachtneming van die regel te |
verzekeren heeft de wetgever aan de Controlecommissie een preventieve | verzekeren heeft de wetgever aan de Controlecommissie een preventieve |
en disciplinaire opdracht toevertrouwd : enerzijds, geeft zij het in | en disciplinaire opdracht toevertrouwd : enerzijds, geeft zij het in |
paragraaf 2 bedoelde voorafgaande advies; anderzijds, kan zij de in | paragraaf 2 bedoelde voorafgaande advies; anderzijds, kan zij de in |
paragraaf 4 vermelde sanctie bij « een met redenen omklede beslissing | paragraaf 4 vermelde sanctie bij « een met redenen omklede beslissing |
[ . ] met inachtneming van de rechten van de verdediging » opleggen. | [ . ] met inachtneming van de rechten van de verdediging » opleggen. |
B.5. De wetgever vermocht, zonder het gelijkheidsbeginsel te schenden, | B.5. De wetgever vermocht, zonder het gelijkheidsbeginsel te schenden, |
een dergelijke opdracht toe te vertrouwen aan een orgaan samengesteld | een dergelijke opdracht toe te vertrouwen aan een orgaan samengesteld |
uit parlementsleden. | uit parlementsleden. |
B.6. Aan de in artikel 4bis bedoelde categorie van personen wordt | B.6. Aan de in artikel 4bis bedoelde categorie van personen wordt |
ongetwijfeld de mogelijkheid tot jurisdictioneel toezicht ontzegd. | ongetwijfeld de mogelijkheid tot jurisdictioneel toezicht ontzegd. |
Doordat echter die afwezigheid van jurisdictioneel toezicht tot doel | Doordat echter die afwezigheid van jurisdictioneel toezicht tot doel |
heeft de onafhankelijkheid van de wetgevende vergaderingen in | heeft de onafhankelijkheid van de wetgevende vergaderingen in |
verhouding tot de andere machten te waarborgen, is zij niet | verhouding tot de andere machten te waarborgen, is zij niet |
klaarblijkelijk zonder verantwoording en schendt zij de artikelen 10 | klaarblijkelijk zonder verantwoording en schendt zij de artikelen 10 |
en 11 van de Grondwet niet. | en 11 van de Grondwet niet. |
B.7. De vragen dienen ontkennend te worden beantwoord, of de | B.7. De vragen dienen ontkennend te worden beantwoord, of de |
beslissingen van de Commissie nu van jurisdictionele (tweede vraag) of | beslissingen van de Commissie nu van jurisdictionele (tweede vraag) of |
van administratieve (derde vraag) aard zijn. | van administratieve (derde vraag) aard zijn. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
zegt voor recht : | zegt voor recht : |
1. Artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking | 1. Artikel 4bis van de wet van 4 juli 1989 « betreffende de beperking |
en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de | en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de |
federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de | federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de |
politieke partijen », ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van | politieke partijen », ingevoegd bij de artikelen 1 en 2 van de wet van |
12 juli 1994, in zoverre het niet voorziet in beroepen tegen de | 12 juli 1994, in zoverre het niet voorziet in beroepen tegen de |
beslissingen van de Controlecommissie betreffende de | beslissingen van de Controlecommissie betreffende de |
verkiezingsuitgaven en de boekhouding van de politieke partijen, | verkiezingsuitgaven en de boekhouding van de politieke partijen, |
bedoeld in paragraaf 4 van dat artikel, schendt de artikelen 10 en 11 | bedoeld in paragraaf 4 van dat artikel, schendt de artikelen 10 en 11 |
van de Grondwet niet. | van de Grondwet niet. |
2. Artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | 2. Artikel 14 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
geïnterpreteerd in die zin dat de Raad van State niet bevoegd is om | geïnterpreteerd in die zin dat de Raad van State niet bevoegd is om |
kennis te nemen van beroepen gericht tegen de beslissingen van de | kennis te nemen van beroepen gericht tegen de beslissingen van de |
Controlecommissie betreffende de verkiezingsuitgaven en de boekhouding | Controlecommissie betreffende de verkiezingsuitgaven en de boekhouding |
van de politieke partijen, wanneer deze uitspraak doet krachtens | van de politieke partijen, wanneer deze uitspraak doet krachtens |
artikel 4bis van de voormelde wet van 4 juli 1989, ingevoegd bij de | artikel 4bis van de voormelde wet van 4 juli 1989, ingevoegd bij de |
artikelen 1 en 2 van de voormelde wet van 12 juli 1994, schendt de | artikelen 1 en 2 van de voormelde wet van 12 juli 1994, schendt de |
artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet. | artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet. |
Aldus uitgesproken in het Nederlands en het Frans, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Nederlands en het Frans, overeenkomstig |
artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 23 februari 2000. | Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 23 februari 2000. |
De wnd. griffier, | De wnd. griffier, |
B. Renauld. | B. Renauld. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
G. De Baets. | G. De Baets. |