← Terug naar "Arrest nr. 60/97 van 14 oktober 1997 Rolnummers 1017 en 1018 In zake : de prejudiciële
vraag betreffende artikel 44bis van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, ingevoegd
bij artikel 29 van de wet van 21 december 1994 h Het Arbitragehof, samengesteld
uit de voorzitters M. Melchior en L. De Grève, en de rechters P. (...)"
Arrest nr. 60/97 van 14 oktober 1997 Rolnummers 1017 en 1018 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 44bis van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december 1994 h Het Arbitragehof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en L. De Grève, en de rechters P. (...) | Arrest nr. 60/97 van 14 oktober 1997 Rolnummers 1017 en 1018 In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 44bis van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december 1994 h Het Arbitragehof, samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en L. De Grève, en de rechters P. (...) |
---|---|
ARBITRAGEHOF | ARBITRAGEHOF |
Arrest nr. 60/97 van 14 oktober 1997 | Arrest nr. 60/97 van 14 oktober 1997 |
Rolnummers 1017 en 1018 | Rolnummers 1017 en 1018 |
In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 44bis van de wet | In zake : de prejudiciële vraag betreffende artikel 44bis van de wet |
op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, ingevoegd bij | op de ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987, ingevoegd bij |
artikel 29 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse | artikel 29 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse |
bepalingen, gesteld door de Beroepscommissie opgericht bij het | bepalingen, gesteld door de Beroepscommissie opgericht bij het |
Ministerie van Volksgezondheid en Leefmilieu. | Ministerie van Volksgezondheid en Leefmilieu. |
Het Arbitragehof, | Het Arbitragehof, |
samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en L. De Grève, en de | samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en L. De Grève, en de |
rechters P. Martens, G. De Baets, H. Coremans, A. Arts en R. Henneuse, | rechters P. Martens, G. De Baets, H. Coremans, A. Arts en R. Henneuse, |
bijgestaan door de griffier L. Potoms, onder voorzitterschap van | bijgestaan door de griffier L. Potoms, onder voorzitterschap van |
voorzitter M. Melchior, | voorzitter M. Melchior, |
wijst na beraad het volgende arrest : | wijst na beraad het volgende arrest : |
I. Onderwerp van de prejudiciële vraag | I. Onderwerp van de prejudiciële vraag |
Bij beslissingen van 20 november 1996 in zake respectievelijk de | Bij beslissingen van 20 november 1996 in zake respectievelijk de |
v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre | v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre |
Hospitalier du Grand Hornu » en de v.z.w. « Centre Hospitalier de | Hospitalier du Grand Hornu » en de v.z.w. « Centre Hospitalier de |
Mouscron » tegen de Waalse Regering, waarvan de expedities ter griffie | Mouscron » tegen de Waalse Regering, waarvan de expedities ter griffie |
van het Hof zijn ingekomen op 4 december 1996, heeft de | van het Hof zijn ingekomen op 4 december 1996, heeft de |
Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van Volksgezondheid en | Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van Volksgezondheid en |
Leefmilieu de volgende prejudiciële vraag gesteld : | Leefmilieu de volgende prejudiciële vraag gesteld : |
« Schendt artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecordineerde wet op | « Schendt artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecordineerde wet op |
de ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december | de ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december |
1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in die zin | 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in die zin |
geïnterpreteerd dat het het aantal hartcatheterisatiediensten voor | geïnterpreteerd dat het het aantal hartcatheterisatiediensten voor |
invasief onderzoek, het aantal hartcatheterisatiediensten voor | invasief onderzoek, het aantal hartcatheterisatiediensten voor |
interventionele cardiologie, het aantal diensten voor chronische | interventionele cardiologie, het aantal diensten voor chronische |
hemodialyse in een ziekenhuis en het aantal diensten voor collectieve | hemodialyse in een ziekenhuis en het aantal diensten voor collectieve |
autodialyse beperkt tot het aantal diensten dat daadwerkelijk erkend | autodialyse beperkt tot het aantal diensten dat daadwerkelijk erkend |
was op de datum van bekendmaking van de wet van 21 december 1994, de | was op de datum van bekendmaking van de wet van 21 december 1994, de |
artikelen 10 en 11 van de gecoördineerde Grondwet, in zoverre die | artikelen 10 en 11 van de gecoördineerde Grondwet, in zoverre die |
bepaling een verschil in behandeling in het leven roept tussen de | bepaling een verschil in behandeling in het leven roept tussen de |
ziekenhuizen waarvan de bovengenoemde diensten, op die | ziekenhuizen waarvan de bovengenoemde diensten, op die |
toepassingsdatum, reeds erkend waren en de instellingen die hun | toepassingsdatum, reeds erkend waren en de instellingen die hun |
aanvraag tot erkenning vóór die datum hadden ingediend maar over wier | aanvraag tot erkenning vóór die datum hadden ingediend maar over wier |
aanvragen de bevoegde minister nog geen uitspraak had gedaan ? » | aanvragen de bevoegde minister nog geen uitspraak had gedaan ? » |
II. De feiten en de rechtspleging in het bodemgeschil | II. De feiten en de rechtspleging in het bodemgeschil |
In de zaak met rolnummer 1017 | In de zaak met rolnummer 1017 |
Op 6 maart 1995 heeft de Minister van Sociaal Beleid, Volksgezondheid | Op 6 maart 1995 heeft de Minister van Sociaal Beleid, Volksgezondheid |
en Huisvesting van het Waalse Gewest geweigerd de erkenning van de | en Huisvesting van het Waalse Gewest geweigerd de erkenning van de |
hartcatheterisatiedienst voor invasief onderzoek te verlenen die de | hartcatheterisatiedienst voor invasief onderzoek te verlenen die de |
v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre | v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre |
Hospitalier du Grand Hornu » op 2 december 1994 had aangevraagd. De | Hospitalier du Grand Hornu » op 2 december 1994 had aangevraagd. De |
vereniging heeft beroep ingesteld bij de Beroepscommissie opgericht | vereniging heeft beroep ingesteld bij de Beroepscommissie opgericht |
bij het Ministerie van Volksgezondheid en Leefmilieu. Die commissie | bij het Ministerie van Volksgezondheid en Leefmilieu. Die commissie |
heeft bij haar beslissing van 20 novembre 1996 aan het Hof de | heeft bij haar beslissing van 20 novembre 1996 aan het Hof de |
voormelde vraag gesteld. | voormelde vraag gesteld. |
In de zaak met rolnummer 1018 | In de zaak met rolnummer 1018 |
Op 24 november 1995 heeft de Minister van Sociaal Beleid, | Op 24 november 1995 heeft de Minister van Sociaal Beleid, |
Volksgezondheid en Huisvesting van het Waalse Gewest geweigerd de | Volksgezondheid en Huisvesting van het Waalse Gewest geweigerd de |
erkenning van de hartcatheterisatiedienst voor invasief onderzoek te | erkenning van de hartcatheterisatiedienst voor invasief onderzoek te |
verlenen die de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » op 6 | verlenen die de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » op 6 |
december 1994 had aangevraagd. De vereniging heeft beroep ingesteld | december 1994 had aangevraagd. De vereniging heeft beroep ingesteld |
bij de Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van | bij de Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van |
Volksgezondheid en Leefmilieu. Die commissie heeft bij haar beslissing | Volksgezondheid en Leefmilieu. Die commissie heeft bij haar beslissing |
van 20 november 1996 aan het Hof de voormelde vraag gesteld. | van 20 november 1996 aan het Hof de voormelde vraag gesteld. |
III. De rechtspleging voor het Hof | III. De rechtspleging voor het Hof |
Bij beschikkingen van 4 december 1996 heeft de voorzitter in functie | Bij beschikkingen van 4 december 1996 heeft de voorzitter in functie |
voor ieder van beide zaken de rechters van de zetel aangewezen | voor ieder van beide zaken de rechters van de zetel aangewezen |
overeenkomstig de artikelen 58 en 59 van de bijzondere wet van 6 | overeenkomstig de artikelen 58 en 59 van de bijzondere wet van 6 |
januari 1989 op het Arbitragehof. | januari 1989 op het Arbitragehof. |
De rechters-verslaggevers hebben geoordeeld dat er geen aanleiding was | De rechters-verslaggevers hebben geoordeeld dat er geen aanleiding was |
om artikel 71 of 72 van de organieke wet toe te passen. | om artikel 71 of 72 van de organieke wet toe te passen. |
Bij beschikking van 7 januari 1997 heeft het Hof in voltallige zitting | Bij beschikking van 7 januari 1997 heeft het Hof in voltallige zitting |
de zaken samengevoegd. | de zaken samengevoegd. |
Van de verwijzingsbeslissing is kennisgegeven overeenkomstig artikel | Van de verwijzingsbeslissing is kennisgegeven overeenkomstig artikel |
77 van de organieke wet bij op 10 januari 1997 ter post aangetekende | 77 van de organieke wet bij op 10 januari 1997 ter post aangetekende |
brieven; bij dezelfde brieven is tevens kennisgegeven van de | brieven; bij dezelfde brieven is tevens kennisgegeven van de |
beschikking tot samenvoeging. | beschikking tot samenvoeging. |
Het bij artikel 74 van de organieke wet voorgeschreven bericht is | Het bij artikel 74 van de organieke wet voorgeschreven bericht is |
bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 18 januari 1997. | bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 18 januari 1997. |
Memories zijn ingediend door : | Memories zijn ingediend door : |
- de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron », Kloosterstraat 39, | - de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron », Kloosterstraat 39, |
7700 Moeskroen, bij op 18 februari 1997 ter post aangetekende brief; | 7700 Moeskroen, bij op 18 februari 1997 ter post aangetekende brief; |
- de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre | - de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre |
Hospitalier du Grand Hornu », route de Mons 63, 7301 Hornu, bij op 21 | Hospitalier du Grand Hornu », route de Mons 63, 7301 Hornu, bij op 21 |
februari 1997 ter post aangetekende brief; | februari 1997 ter post aangetekende brief; |
- de Ministerraad, Wetstraat 16, 1000 Brussel, bij op 25 februari 1997 | - de Ministerraad, Wetstraat 16, 1000 Brussel, bij op 25 februari 1997 |
ter post aangetekende brief. | ter post aangetekende brief. |
Van die memories is kennisgegeven overeenkomstig artikel 89 van de | Van die memories is kennisgegeven overeenkomstig artikel 89 van de |
organieke wet bij op 6 maart 1997 ter post aangetekende brieven. | organieke wet bij op 6 maart 1997 ter post aangetekende brieven. |
Memories van antwoord zijn ingediend door : | Memories van antwoord zijn ingediend door : |
- de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron », bij op 24 maart 1997 | - de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron », bij op 24 maart 1997 |
ter post aangetekende brief; | ter post aangetekende brief; |
- de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre | - de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité Chrétienne, Centre |
Hospitalier du Grand Hornu », bij op 2 april 1997 ter post | Hospitalier du Grand Hornu », bij op 2 april 1997 ter post |
aangetekende brief; | aangetekende brief; |
- de Ministerraad, bij op 4 april 1997 ter post aangetekende brief. | - de Ministerraad, bij op 4 april 1997 ter post aangetekende brief. |
Op 16 april 1997 heeft de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » | Op 16 april 1997 heeft de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » |
een « memorie van wederantwoord » ingediend die, aangezien daarin niet | een « memorie van wederantwoord » ingediend die, aangezien daarin niet |
is voorzien door de bijzondere wet van 6 januari 1989, uit de debatten | is voorzien door de bijzondere wet van 6 januari 1989, uit de debatten |
werd geweerd. | werd geweerd. |
Bij beschikking van 28 mei 1997 heeft het Hof de zaken in gereedheid | Bij beschikking van 28 mei 1997 heeft het Hof de zaken in gereedheid |
verklaard en de dag van de terechtzitting bepaald op 26 juni 1997, | verklaard en de dag van de terechtzitting bepaald op 26 juni 1997, |
nadat het de Ministerraad uitgenodigd had : | nadat het de Ministerraad uitgenodigd had : |
- te antwoorden op de volgende vragen : | - te antwoorden op de volgende vragen : |
a) Welk gevolg werd gegeven aan het verzoek tot erkenning ingediend op | a) Welk gevolg werd gegeven aan het verzoek tot erkenning ingediend op |
8 april 1991 door de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » ? | 8 april 1991 door de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » ? |
b) Zijn er erkenningen verleend tussen 29 december 1993 en 23 december | b) Zijn er erkenningen verleend tussen 29 december 1993 en 23 december |
1994 ? | 1994 ? |
- de in december 1994 door het « Centre Hospitalier du Grand Hornu » | - de in december 1994 door het « Centre Hospitalier du Grand Hornu » |
en het « Centre Hospitalier de Mouscron » ingediende verzoeken tot | en het « Centre Hospitalier de Mouscron » ingediende verzoeken tot |
erkenning ter terechtzitting over te leggen. | erkenning ter terechtzitting over te leggen. |
Van die beschikking is kennisgegeven aan de partijen en hun advocaten | Van die beschikking is kennisgegeven aan de partijen en hun advocaten |
bij op 29 mei 1997 ter post aangetekende brieven. | bij op 29 mei 1997 ter post aangetekende brieven. |
Bij beschikking van 29 mei 1997 heeft het Hof de termijn waarbinnen | Bij beschikking van 29 mei 1997 heeft het Hof de termijn waarbinnen |
het arrest moet worden gewezen, verlengd tot 4 december 1997. | het arrest moet worden gewezen, verlengd tot 4 december 1997. |
Bij beschikking van 26 juni 1997 heeft de voorzitter in functie | Bij beschikking van 26 juni 1997 heeft de voorzitter in functie |
vastgesteld dat rechter E. Cerexhe, lid van de zetel, wettig | vastgesteld dat rechter E. Cerexhe, lid van de zetel, wettig |
verhinderd was, en vervangen door rechter R. Henneuse. | verhinderd was, en vervangen door rechter R. Henneuse. |
Op de openbare terechtzitting van 26 juni 1997 : | Op de openbare terechtzitting van 26 juni 1997 : |
- zijn verschenen : | - zijn verschenen : |
. Mr. Chr. Everaerts, advocaat bij de balie te Brussel, voor de v.z.w. | . Mr. Chr. Everaerts, advocaat bij de balie te Brussel, voor de v.z.w. |
« Centre Hospitalier de Mouscron »; | « Centre Hospitalier de Mouscron »; |
. Mr. D. Millecam loco Mr. J. Debacker, advocaten bij de balie te | . Mr. D. Millecam loco Mr. J. Debacker, advocaten bij de balie te |
Bergen, voor de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité | Bergen, voor de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité |
Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu »; | Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu »; |
. Mr. J.-M. Wolter, advocaat bij de balie te Brussel, voor de | . Mr. J.-M. Wolter, advocaat bij de balie te Brussel, voor de |
Ministerraad; | Ministerraad; |
- hebben de rechters-verslaggevers P. Martens en G. De Baets verslag | - hebben de rechters-verslaggevers P. Martens en G. De Baets verslag |
uitgebracht; | uitgebracht; |
- zijn de voornoemde advocaten gehoord; | - zijn de voornoemde advocaten gehoord; |
- zijn de zaken in beraad genomen. | - zijn de zaken in beraad genomen. |
De rechtspleging is gevoerd overeenkomstig de artikelen 62 en volgende | De rechtspleging is gevoerd overeenkomstig de artikelen 62 en volgende |
van de organieke wet, die betrekking hebben op het gebruik van de | van de organieke wet, die betrekking hebben op het gebruik van de |
talen voor het Hof. | talen voor het Hof. |
IV. In rechte | IV. In rechte |
- A - | - A - |
Memorie van de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » | Memorie van de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » |
A.1. De betwiste bepaling verbreekt de gelijkheid en doet een | A.1. De betwiste bepaling verbreekt de gelijkheid en doet een |
discriminatie ontstaan tussen de diensten die hun erkenning hadden | discriminatie ontstaan tussen de diensten die hun erkenning hadden |
verkregen vóór 23 december 1994 en die welke, ofschoon ze aan de | verkregen vóór 23 december 1994 en die welke, ofschoon ze aan de |
vereiste voorwaarden voldeden, op die datum niet waren erkend. Die | vereiste voorwaarden voldeden, op die datum niet waren erkend. Die |
discriminatie was de Senaatscommissie voor de Volksgezondheid en het | discriminatie was de Senaatscommissie voor de Volksgezondheid en het |
Leefmilieu van de Senaat niet ontgaan en de Minister had verklaard dat | Leefmilieu van de Senaat niet ontgaan en de Minister had verklaard dat |
het nodige zou worden gedaan om de diensten die tijdig een verzoek | het nodige zou worden gedaan om de diensten die tijdig een verzoek |
hadden ingediend en die aan de vereiste voorwaarden voldeden van de | hadden ingediend en die aan de vereiste voorwaarden voldeden van de |
uitsluiting te vrijwaren. Die ruime interpretatie was niet | uitsluiting te vrijwaren. Die ruime interpretatie was niet |
doorslaggevend, vermits aan de vereniging de erkenning die ze reeds op | doorslaggevend, vermits aan de vereniging de erkenning die ze reeds op |
8 april 1991 had aangevraagd, werd geweigerd, terwijl zij aan die | 8 april 1991 had aangevraagd, werd geweigerd, terwijl zij aan die |
voorwaarden voldeed. | voorwaarden voldeed. |
A.2. De bekritiseerde maatregel beantwoordt niet aan het kwalitatieve | A.2. De bekritiseerde maatregel beantwoordt niet aan het kwalitatieve |
aspect van de nagestreefde doelstelling. Ten aanzien van de | aspect van de nagestreefde doelstelling. Ten aanzien van de |
economische doelstelling ervan is er geen bewijs dat die zou worden | economische doelstelling ervan is er geen bewijs dat die zou worden |
bereikt door een selectie te maken op basis van een willekeurig | bereikt door een selectie te maken op basis van een willekeurig |
gekozen datum. | gekozen datum. |
A.3. Het koninklijk besluit van 18 april 1991 verplicht tot het | A.3. Het koninklijk besluit van 18 april 1991 verplicht tot het |
aanschaffen van een dure uitrusting, de aanwezigheid van verschillende | aanschaffen van een dure uitrusting, de aanwezigheid van verschillende |
diensten en de oprichting van een medische staf. De betwiste bepaling | diensten en de oprichting van een medische staf. De betwiste bepaling |
doet op onevenredige wijze afbreuk aan de economische rechten van de | doet op onevenredige wijze afbreuk aan de economische rechten van de |
betrokken personen, doordat ze op discriminerende wijze de in artikel | betrokken personen, doordat ze op discriminerende wijze de in artikel |
23 van de Grondwet gewaarborgde rechten miskent. Zij doet eveneens | 23 van de Grondwet gewaarborgde rechten miskent. Zij doet eveneens |
afbreuk aan de rechtszekerheid, vermits de vereniging te goeder trouw | afbreuk aan de rechtszekerheid, vermits de vereniging te goeder trouw |
kon geloven dat zij, door een hartcatheterisatiedienst op te richten | kon geloven dat zij, door een hartcatheterisatiedienst op te richten |
en de vereiste uitrusting aan te schaffen, die erkenning zou kunnen | en de vereiste uitrusting aan te schaffen, die erkenning zou kunnen |
verkrijgen. | verkrijgen. |
A.4. Het aangenomen criterium, dat van de goede wil van de betrokken | A.4. Het aangenomen criterium, dat van de goede wil van de betrokken |
minister afhangt, is niet relevant. De in aanmerking genomen datum is | minister afhangt, is niet relevant. De in aanmerking genomen datum is |
willekeurig. | willekeurig. |
Memorie van de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité | Memorie van de v.z.w. « Providence des Malades et Mutualité |
Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu » | Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu » |
A.5. Het enorme misverstand in deze zaak vindt zijn oorsprong in de | A.5. Het enorme misverstand in deze zaak vindt zijn oorsprong in de |
dubbelzinnige houding van de gewestminister, zoals blijkt uit de | dubbelzinnige houding van de gewestminister, zoals blijkt uit de |
besprekingen die aan de aanneming van de wet voorafgingen alsmede uit | besprekingen die aan de aanneming van de wet voorafgingen alsmede uit |
de briefwisseling tussen de ministers. | de briefwisseling tussen de ministers. |
De diensten die, met het oog op het verkrijgen van de erkenning, zware | De diensten die, met het oog op het verkrijgen van de erkenning, zware |
investeringen hebben gedaan en aan de vastgestelde voorwaarden | investeringen hebben gedaan en aan de vastgestelde voorwaarden |
voldoen, hebben recht op die erkenning. Zij worden getroffen door het | voldoen, hebben recht op die erkenning. Zij worden getroffen door het |
moratorium, omdat zij nog niet formeel erkend waren toen de wet werd | moratorium, omdat zij nog niet formeel erkend waren toen de wet werd |
bekendgemaakt. Zij worden dus op discriminerende wijze behandeld, | bekendgemaakt. Zij worden dus op discriminerende wijze behandeld, |
vermits er geen enkele objectieve en redelijke verantwoording is. | vermits er geen enkele objectieve en redelijke verantwoording is. |
A.6. De gevolgde methode is niet relevant om de nagestreefde | A.6. De gevolgde methode is niet relevant om de nagestreefde |
budgettaire doelstelling te bereiken. | budgettaire doelstelling te bereiken. |
Memorie van de Ministerraad | Memorie van de Ministerraad |
A.7. De betwiste bepaling moet in die zin worden geïnterpreteerd dat | A.7. De betwiste bepaling moet in die zin worden geïnterpreteerd dat |
de blokkering van het aantal betrokken diensten van toepassing is op | de blokkering van het aantal betrokken diensten van toepassing is op |
alle diensten die niet uitdrukkelijk waren erkend op de datum van de | alle diensten die niet uitdrukkelijk waren erkend op de datum van de |
bekendmaking van de wet, ook al voldeden ze aan de vereiste | bekendmaking van de wet, ook al voldeden ze aan de vereiste |
voorwaarden en was er reeds een verzoek tot erkenning ingediend. De | voorwaarden en was er reeds een verzoek tot erkenning ingediend. De |
verbintenis aangegaan door Mevrouw de Minister van Sociale Zaken, | verbintenis aangegaan door Mevrouw de Minister van Sociale Zaken, |
volgens welke diegenen die een verzoek hadden ingediend gelijk zouden | volgens welke diegenen die een verzoek hadden ingediend gelijk zouden |
worden gesteld met de erkende diensten (Gedr. St., Senaat, 1994-1995, | worden gesteld met de erkende diensten (Gedr. St., Senaat, 1994-1995, |
nr. 1318-3, pp. 12 en 13) werd onmiddellijk omgezet in het koninklijk | nr. 1318-3, pp. 12 en 13) werd onmiddellijk omgezet in het koninklijk |
besluit van 28 maart 1995, waarvan de aanhef de vijf voorwaarden | besluit van 28 maart 1995, waarvan de aanhef de vijf voorwaarden |
bepaalt waaronder van de blokkering mag worden afgeweken. | bepaalt waaronder van de blokkering mag worden afgeweken. |
De verbintenis van Mevrouw de Minister is overigens bekrachtigd inzake | De verbintenis van Mevrouw de Minister is overigens bekrachtigd inzake |
de diensten voor collectieve autodialyse (zie het koninklijk besluit | de diensten voor collectieve autodialyse (zie het koninklijk besluit |
van 15 maart 1995), aangezien de oprichting van een dergelijke dienst | van 15 maart 1995), aangezien de oprichting van een dergelijke dienst |
is toegestaan op de enkele voorwaarde dat hij zich op het terrein | is toegestaan op de enkele voorwaarde dat hij zich op het terrein |
bevindt van een ziekenhuis dat een dienst van toezicht bevat. | bevindt van een ziekenhuis dat een dienst van toezicht bevat. |
A.8. De wetgever heeft aan de Koning, zodra de basis voor de wetgeving | A.8. De wetgever heeft aan de Koning, zodra de basis voor de wetgeving |
op de ziekenhuizen was gelegd, de middelen gegeven voor een beleid dat | op de ziekenhuizen was gelegd, de middelen gegeven voor een beleid dat |
moest strekken tot de kostenbeheersing rekening houdend met het belang | moest strekken tot de kostenbeheersing rekening houdend met het belang |
van de patiënten. Die doelstellingen van een strak begrotingsbeleid en | van de patiënten. Die doelstellingen van een strak begrotingsbeleid en |
inzake volksgezondheid kunnen niet worden bekritiseerd. | inzake volksgezondheid kunnen niet worden bekritiseerd. |
A.9. Het aangevoerde financiële nadeel kan niet bestaan, tenzij voor | A.9. Het aangevoerde financiële nadeel kan niet bestaan, tenzij voor |
de betrokken ziekenhuizen die de ter zake van toepassing zijnde | de betrokken ziekenhuizen die de ter zake van toepassing zijnde |
wetsbepalingen niet in acht zouden hebben genomen. Het materieel kon | wetsbepalingen niet in acht zouden hebben genomen. Het materieel kon |
niet worden geïnstalleerd vooraleer de erkenning werd verkregen | niet worden geïnstalleerd vooraleer de erkenning werd verkregen |
(artikelen 8 tot 15 en 16, § 3, van het koninklijk besluit van 18 | (artikelen 8 tot 15 en 16, § 3, van het koninklijk besluit van 18 |
april 1991); voor de reeds bestaande ziekenhuizen, was een moratorium | april 1991); voor de reeds bestaande ziekenhuizen, was een moratorium |
ingevoerd bij het koninklijk besluit van 18 april 1991, waarbij de | ingevoerd bij het koninklijk besluit van 18 april 1991, waarbij de |
voorwaarden voor hun erkenning uiterlijk tegen 1 januari 1992 moesten | voorwaarden voor hun erkenning uiterlijk tegen 1 januari 1992 moesten |
zijn vervuld (artikel 19). | zijn vervuld (artikel 19). |
A.10. Men ziet niet in hoe artikel 44bis, dat een non-profitsector | A.10. Men ziet niet in hoe artikel 44bis, dat een non-profitsector |
beoogt, een onevenredigheid zou inhouden, vermits niet wordt betwist | beoogt, een onevenredigheid zou inhouden, vermits niet wordt betwist |
dat de opvangcapaciteit van de erkende diensten of de diensten die aan | dat de opvangcapaciteit van de erkende diensten of de diensten die aan |
de voorwaarden voor een dergelijke erkenning voldeden toereikend was | de voorwaarden voor een dergelijke erkenning voldeden toereikend was |
en vermits de Staat overigens ertoe gehouden is de installatie van een | en vermits de Staat overigens ertoe gehouden is de installatie van een |
dergelijke zware medisch-technische dienst te subsidiëren. | dergelijke zware medisch-technische dienst te subsidiëren. |
A.11. Er kan niet worden gesteld dat de betwiste maatregel een | A.11. Er kan niet worden gesteld dat de betwiste maatregel een |
subjectief criterium van onderscheid omvat, om reden dat de erkenning | subjectief criterium van onderscheid omvat, om reden dat de erkenning |
zou afhangen van de snelheid waarmee de administratie de aanvragen | zou afhangen van de snelheid waarmee de administratie de aanvragen |
behandelt, aangezien de blokkering zonder gevolg is ten aanzien van | behandelt, aangezien de blokkering zonder gevolg is ten aanzien van |
ieder ziekenhuis dat reeds over een dienst voor hartchirurgie beschikt | ieder ziekenhuis dat reeds over een dienst voor hartchirurgie beschikt |
en, als het aan de erkenningsnormen beantwoordt, de bij het koninklijk | en, als het aan de erkenningsnormen beantwoordt, de bij het koninklijk |
besluit van 28 maart 1995 ingevoerde afwijkende maatregelen kan | besluit van 28 maart 1995 ingevoerde afwijkende maatregelen kan |
genieten of, als het over een dienst van toezicht beschikt, het recht | genieten of, als het over een dienst van toezicht beschikt, het recht |
heeft een dienst voor collectieve autodialyse te verzekeren. | heeft een dienst voor collectieve autodialyse te verzekeren. |
Er kan een interessante parallel worden getrokken met de oplossingen | Er kan een interessante parallel worden getrokken met de oplossingen |
die het Hof in de arresten nrs. 88/93, 25/90 en 5/94 in aanmerking | die het Hof in de arresten nrs. 88/93, 25/90 en 5/94 in aanmerking |
heeft genomen. | heeft genomen. |
Memorie van antwoord van de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » | Memorie van antwoord van de v.z.w. « Centre Hospitalier de Mouscron » |
A.12. De bij het koninklijk besluit van 28 maart 1995 verleende | A.12. De bij het koninklijk besluit van 28 maart 1995 verleende |
afwijking strekt de diensten die tijdig een aanvraag hadden ingediend | afwijking strekt de diensten die tijdig een aanvraag hadden ingediend |
en die aan de vereiste voorwaarden voldeden niet tot voordeel. In | en die aan de vereiste voorwaarden voldeden niet tot voordeel. In |
werkelijkheid worden die diensten aan nieuwe voorwaarden onderworpen. | werkelijkheid worden die diensten aan nieuwe voorwaarden onderworpen. |
Bovendien kan de overeenstemming van de wet met de Grondwet niet | Bovendien kan de overeenstemming van de wet met de Grondwet niet |
worden beoordeeld op basis van afwijkingen die later worden bepaald | worden beoordeeld op basis van afwijkingen die later worden bepaald |
door de wil van de uitvoerende macht. | door de wil van de uitvoerende macht. |
A.13. Het debat moet zich beperken tot het onderzoek van de financiële | A.13. Het debat moet zich beperken tot het onderzoek van de financiële |
gevolgen van de oprichting van een hartcatheterisatiedienst en de in | gevolgen van de oprichting van een hartcatheterisatiedienst en de in |
die dienst uitgevoerde prestaties. | die dienst uitgevoerde prestaties. |
A.14. Hoewel de installatie van het materieel aan een voorafgaande | A.14. Hoewel de installatie van het materieel aan een voorafgaande |
toelating is onderworpen, kan die slechts worden verleend op | toelating is onderworpen, kan die slechts worden verleend op |
voorwaarde dat men dat materieel bezit krachtens artikel 8 van het | voorwaarde dat men dat materieel bezit krachtens artikel 8 van het |
koninklijk besluit van 18 april 1991. | koninklijk besluit van 18 april 1991. |
Memorie van antwoord van de v.z.w. « Providence des Malades et | Memorie van antwoord van de v.z.w. « Providence des Malades et |
Mutualité Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu » | Mutualité Chrétienne, Centre Hospitalier du Grand Hornu » |
A.15. De « laars » van het westelijke Henegouwen was, op de datum van | A.15. De « laars » van het westelijke Henegouwen was, op de datum van |
de bekendmaking van de betwiste bepaling, bijzondere slecht voorzien | de bekendmaking van de betwiste bepaling, bijzondere slecht voorzien |
inzake hartcatheterisatie voor invasief onderzoek. | inzake hartcatheterisatie voor invasief onderzoek. |
Er is geen enkele « medisch-kwalitatieve » reden om te verbieden dat | Er is geen enkele « medisch-kwalitatieve » reden om te verbieden dat |
een dergelijke dienst operationeel is binnen een ziekenhuis dat niet | een dergelijke dienst operationeel is binnen een ziekenhuis dat niet |
over een volwaardig hartcentrum beschikt, indien er een | over een volwaardig hartcentrum beschikt, indien er een |
samenwerkingsakkoord bestaat met een volwaardig hartcentrum. | samenwerkingsakkoord bestaat met een volwaardig hartcentrum. |
A.16. Het koninklijk besluit van 15 maart 1995 (vernietigd door de | A.16. Het koninklijk besluit van 15 maart 1995 (vernietigd door de |
Raad van State) is, in tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad | Raad van State) is, in tegenstelling tot hetgeen de Ministerraad |
betoogt, niet afgeweken van het bij de betwiste bepaling ingestelde | betoogt, niet afgeweken van het bij de betwiste bepaling ingestelde |
moratorium. | moratorium. |
In ieder geval staat het niet aan het Hof de opportuniteit te | In ieder geval staat het niet aan het Hof de opportuniteit te |
beoordelen van maatregelen die later door de uitvoerende macht zijn | beoordelen van maatregelen die later door de uitvoerende macht zijn |
genomen. | genomen. |
A.17. De Ministerraad toont niet aan of de bekritiseerde maatregel | A.17. De Ministerraad toont niet aan of de bekritiseerde maatregel |
objectief en redelijk verantwoord is. | objectief en redelijk verantwoord is. |
Memorie van antwoord van de Ministerraad | Memorie van antwoord van de Ministerraad |
A.18. Hoewel artikel 8 van het koninklijk besluit van 18 april 1991 | A.18. Hoewel artikel 8 van het koninklijk besluit van 18 april 1991 |
preciseert dat de dienst, op het ogenblik van de aanvraag, de vereiste | preciseert dat de dienst, op het ogenblik van de aanvraag, de vereiste |
uitrusting moet bezitten, schaffen de diensten die slechts aan onder | uitrusting moet bezitten, schaffen de diensten die slechts aan onder |
de opschortende voorwaarde van de erkenning en niet op definitieve | de opschortende voorwaarde van de erkenning en niet op definitieve |
wijze. | wijze. |
A.19. Men kan noch het automatisch karakter van de erkenning, noch een | A.19. Men kan noch het automatisch karakter van de erkenning, noch een |
of ander subjectief recht om die te verkrijgen aanvoeren. | of ander subjectief recht om die te verkrijgen aanvoeren. |
A.20. Het door de tegenpartijen aangevoerde artikel 23 van de Grondwet | A.20. Het door de tegenpartijen aangevoerde artikel 23 van de Grondwet |
is niet van onmiddellijke toepassing, bij ontstentenis van een | is niet van onmiddellijke toepassing, bij ontstentenis van een |
wettelijke en administratieve bepaling waarbij aan de individuen een | wettelijke en administratieve bepaling waarbij aan de individuen een |
daadwerkelijke bescherming wordt verleend, temeer daar het gaat om een | daadwerkelijke bescherming wordt verleend, temeer daar het gaat om een |
verplichting om te handelen. De inachtneming van de fundamentele | verplichting om te handelen. De inachtneming van de fundamentele |
economische en sociale rechten valt overigens niet onder de | economische en sociale rechten valt overigens niet onder de |
bevoegdheid van het Hof. | bevoegdheid van het Hof. |
A.21. Ten aanzien van het rechtszekerheidsbeginsel, wordt verwezen | A.21. Ten aanzien van het rechtszekerheidsbeginsel, wordt verwezen |
naar de arresten nrs. 36/90 en 46/94. | naar de arresten nrs. 36/90 en 46/94. |
- B - | - B - |
B.1. Bij twee beslissingen van 20 november 1996 stelt de | B.1. Bij twee beslissingen van 20 november 1996 stelt de |
Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van Volksgezondheid en | Beroepscommissie opgericht bij het Ministerie van Volksgezondheid en |
Leefmilieu aan het Hof de volgende vraag : | Leefmilieu aan het Hof de volgende vraag : |
« Schendt artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet | « Schendt artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet |
op de ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 | op de ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 |
december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in die zin | december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in die zin |
geïnterpreteerd dat het het aantal hartcatheterisatiediensten voor | geïnterpreteerd dat het het aantal hartcatheterisatiediensten voor |
invasief onderzoek, het aantal hartcatheterisatiediensten voor | invasief onderzoek, het aantal hartcatheterisatiediensten voor |
interventionele cardiologie, het aantal diensten voor chronische | interventionele cardiologie, het aantal diensten voor chronische |
hemodialyse in een ziekenhuis en het aantal diensten voor collectieve | hemodialyse in een ziekenhuis en het aantal diensten voor collectieve |
autodialyse beperkt tot het aantal diensten dat daadwerkelijk erkend | autodialyse beperkt tot het aantal diensten dat daadwerkelijk erkend |
was op de datum van bekendmaking van de wet van 21 december 1994, de | was op de datum van bekendmaking van de wet van 21 december 1994, de |
artikelen 10 en 11 van de gecoördineerde Grondwet, in zoverre die | artikelen 10 en 11 van de gecoördineerde Grondwet, in zoverre die |
bepaling een verschil in behandeling in het leven roept tussen de | bepaling een verschil in behandeling in het leven roept tussen de |
ziekenhuizen waarvan de bovengenoemde diensten, op die | ziekenhuizen waarvan de bovengenoemde diensten, op die |
toepassingsdatum, reeds erkend waren en de instellingen die hun | toepassingsdatum, reeds erkend waren en de instellingen die hun |
aanvraag tot erkenning vóór die datum hadden ingediend maar over wier | aanvraag tot erkenning vóór die datum hadden ingediend maar over wier |
aanvragen de bevoegde minister nog geen uitspraak had gedaan ? » | aanvragen de bevoegde minister nog geen uitspraak had gedaan ? » |
B.2. Krachtens artikel 40 van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd | B.2. Krachtens artikel 40 van de wet op de ziekenhuizen, gecoördineerd |
op 7 augustus 1987, mag een uitrusting die als zware medische | op 7 augustus 1987, mag een uitrusting die als zware medische |
apparatuur wordt beschouwd, niet worden geïnstalleerd zonder | apparatuur wordt beschouwd, niet worden geïnstalleerd zonder |
voorafgaande toelating van de Minister die de Volksgezondheid onder | voorafgaande toelating van de Minister die de Volksgezondheid onder |
zijn bevoegdheid heeft. Artikel 44 van dezelfde wet staat de Koning | zijn bevoegdheid heeft. Artikel 44 van dezelfde wet staat de Koning |
toe, na advies van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen, die | toe, na advies van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen, die |
regel uit te breiden tot « medische diensten en medisch-technische | regel uit te breiden tot « medische diensten en medisch-technische |
diensten, ongeacht of deze al dan niet in ziekenhuisverband zijn | diensten, ongeacht of deze al dan niet in ziekenhuisverband zijn |
opgericht ». Het tweede lid van artikel 44 machtigt de Koning ertoe « | opgericht ». Het tweede lid van artikel 44 machtigt de Koning ertoe « |
na advies van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen, de | na advies van de Nationale Raad voor ziekenhuisvoorzieningen, de |
normen [te bepalen] waaraan de diensten moeten beantwoorden om als | normen [te bepalen] waaraan de diensten moeten beantwoorden om als |
medische dienst en medisch-technische dienst te worden erkend ». | medische dienst en medisch-technische dienst te worden erkend ». |
B.3. Artikel 29 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en | B.3. Artikel 29 van de wet van 21 december 1994 houdende sociale en |
diverse bepalingen heeft in de wet op de ziekenhuizen een artikel | diverse bepalingen heeft in de wet op de ziekenhuizen een artikel |
44bis ingevoegd, dat bepaalt : | 44bis ingevoegd, dat bepaalt : |
« Het aantal hartcatheterisatiediensten voor invasief onderzoek, het | « Het aantal hartcatheterisatiediensten voor invasief onderzoek, het |
aantal hartcatheterisatiediensten voor interventionele cardiologie, | aantal hartcatheterisatiediensten voor interventionele cardiologie, |
het aantal diensten voor chronische hemodialyse in een ziekenhuis en | het aantal diensten voor chronische hemodialyse in een ziekenhuis en |
het aantal diensten voor collectieve autodialyse worden beperkt tot | het aantal diensten voor collectieve autodialyse worden beperkt tot |
het aantal dat, op het ogenblik van de bekendmaking van de wet van 21 | het aantal dat, op het ogenblik van de bekendmaking van de wet van 21 |
december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in het Belgisch | december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, in het Belgisch |
Staatsblad, erkend was overeenkomstig de desbetreffende vigerende | Staatsblad, erkend was overeenkomstig de desbetreffende vigerende |
erkenningsnormen. | erkenningsnormen. |
Teneinde rekening te kunnen houden met de technische en | Teneinde rekening te kunnen houden met de technische en |
wetenschappelijke evolutie terzake, kan de Koning, bij een in | wetenschappelijke evolutie terzake, kan de Koning, bij een in |
Ministerraad overlegd besluit, de voorwaarden en modaliteiten | Ministerraad overlegd besluit, de voorwaarden en modaliteiten |
omschrijven onder dewelke mag afgeweken worden van de in het vorig lid | omschrijven onder dewelke mag afgeweken worden van de in het vorig lid |
bedoelde blokkering. » | bedoelde blokkering. » |
De wet van 21 december 1994 is bekendgemaakt in het Belgisch | De wet van 21 december 1994 is bekendgemaakt in het Belgisch |
Staatsblad van 23 december 1994. | Staatsblad van 23 december 1994. |
Een koninklijk besluit van 8 juli 1993 had het aantal | Een koninklijk besluit van 8 juli 1993 had het aantal |
hartcatheterisatiediensten reeds geblokkeerd. Het werd vernietigd bij | hartcatheterisatiediensten reeds geblokkeerd. Het werd vernietigd bij |
het arrest van de Raad van State nr. 45.533 van 29 december 1993, om | het arrest van de Raad van State nr. 45.533 van 29 december 1993, om |
reden dat het niet was voorgelegd aan het advies van de afdeling | reden dat het niet was voorgelegd aan het advies van de afdeling |
wetgeving, zonder dat de beweerde dringende noodzakelijkheid om die | wetgeving, zonder dat de beweerde dringende noodzakelijkheid om die |
raadpleging te omzeilen wettelijk was verantwoord. De Koning heeft | raadpleging te omzeilen wettelijk was verantwoord. De Koning heeft |
ervan afgezien een tweede koninklijk besluit te nemen, nadat de | ervan afgezien een tweede koninklijk besluit te nemen, nadat de |
afdeling wetgeving van de Raad van State, die over een nieuw ontworpen | afdeling wetgeving van de Raad van State, die over een nieuw ontworpen |
besluit was geraadpleegd, had doen opmerken dat de wet op de | besluit was geraadpleegd, had doen opmerken dat de wet op de |
ziekenhuizen voor de beoogde maatregel van blokkering geen toereikende | ziekenhuizen voor de beoogde maatregel van blokkering geen toereikende |
wettelijke basis bood (Gedr. St., Senaat, 1994-1995, nr. 1218-1, p. | wettelijke basis bood (Gedr. St., Senaat, 1994-1995, nr. 1218-1, p. |
5). | 5). |
B.4. Artikel 44bis heeft als gevolg dat het een verschil in | B.4. Artikel 44bis heeft als gevolg dat het een verschil in |
behandeling instelt tussen twee categorieën van personen die beiden | behandeling instelt tussen twee categorieën van personen die beiden |
een aanvraag tot erkenning hebben ingediend vóór de inwerkingtreding | een aanvraag tot erkenning hebben ingediend vóór de inwerkingtreding |
ervan. Enkel diegenen wier aanvraag is ingewilligd vóór die datum | ervan. Enkel diegenen wier aanvraag is ingewilligd vóór die datum |
kunnen een van de in artikel 44bis vermelde diensten installeren, | kunnen een van de in artikel 44bis vermelde diensten installeren, |
terwijl de anderen getroffen worden door de erin vervatte | terwijl de anderen getroffen worden door de erin vervatte |
blokkeringsmaatregel. | blokkeringsmaatregel. |
B.5. De wetgever vermocht, zonder het beginsel van gelijkheid en | B.5. De wetgever vermocht, zonder het beginsel van gelijkheid en |
niet-discriminatie te miskennen, de erkenning van nieuwe diensten niet | niet-discriminatie te miskennen, de erkenning van nieuwe diensten niet |
langer toe te staan, wanneer hij van oordeel was, zonder dat zijn | langer toe te staan, wanneer hij van oordeel was, zonder dat zijn |
beoordeling klaarblijkelijk verkeerd lijkt, dat het aantal reeds | beoordeling klaarblijkelijk verkeerd lijkt, dat het aantal reeds |
erkende diensten volstond. | erkende diensten volstond. |
De wetgever wordt verweten niet in overgangsmaatregelen te hebben | De wetgever wordt verweten niet in overgangsmaatregelen te hebben |
voorzien ten gunste van de diensten die hun erkenningsaanvraag hadden | voorzien ten gunste van de diensten die hun erkenningsaanvraag hadden |
ingediend vóór de inwerkingtreding van de wet. | ingediend vóór de inwerkingtreding van de wet. |
B.6. Tijdens de vergaderingen van de Senaatscommissie voor de | B.6. Tijdens de vergaderingen van de Senaatscommissie voor de |
Volksgezondheid en het Leefmilieu had een lid gesuggereerd een tekst | Volksgezondheid en het Leefmilieu had een lid gesuggereerd een tekst |
aan te nemen waarin de beide categorieën van personen, vermeld in B.4, | aan te nemen waarin de beide categorieën van personen, vermeld in B.4, |
op dezelfde wijze zouden worden behandeld. De Minister, die verklaard | op dezelfde wijze zouden worden behandeld. De Minister, die verklaard |
had de interpretatie van het lid te onderschrijven, was evenwel van | had de interpretatie van het lid te onderschrijven, was evenwel van |
mening dat de oorspronkelijke tekst niet diende te worden gewijzigd en | mening dat de oorspronkelijke tekst niet diende te worden gewijzigd en |
voegde daaraan toe dat « al het nodige zal worden gedaan om bij de | voegde daaraan toe dat « al het nodige zal worden gedaan om bij de |
omzetting van het artikel in de praktijk de diensten die tijdig een | omzetting van het artikel in de praktijk de diensten die tijdig een |
verzoek tot erkenning hebben ingediend en aan alle criteria ter zake | verzoek tot erkenning hebben ingediend en aan alle criteria ter zake |
voldoen, gelijk te stellen met erkende diensten » (Gedr. St., Senaat, | voldoen, gelijk te stellen met erkende diensten » (Gedr. St., Senaat, |
1994-1995, nr. 1218-3, p. 13). Die bedoeling is echter niet | 1994-1995, nr. 1218-3, p. 13). Die bedoeling is echter niet |
geconcretiseerd, noch in de teksten, noch in de interpretatie die | geconcretiseerd, noch in de teksten, noch in de interpretatie die |
eraan werd gegeven. | eraan werd gegeven. |
B.7. Tevens is een amendement verworpen waarin werd voorgesteld af te | B.7. Tevens is een amendement verworpen waarin werd voorgesteld af te |
wijken van het moratorium ten gunste van de instellingen die een | wijken van het moratorium ten gunste van de instellingen die een |
aanvraag hadden ingediend vóór de bekendmaking van de wet (Gedr. St., | aanvraag hadden ingediend vóór de bekendmaking van de wet (Gedr. St., |
Senaat, 1994-1995, nr. 1218 - 16 tot 25, p. 6). | Senaat, 1994-1995, nr. 1218 - 16 tot 25, p. 6). |
B.8. Het tweede lid van artikel 44bis staat de Koning toe, bij een in | B.8. Het tweede lid van artikel 44bis staat de Koning toe, bij een in |
Ministerraad overlegd besluit, de voorwaarden en modaliteiten te | Ministerraad overlegd besluit, de voorwaarden en modaliteiten te |
omschrijven waaronder van de blokkering mag worden afgeweken. Die | omschrijven waaronder van de blokkering mag worden afgeweken. Die |
afwijking is echter enkel mogelijk « teneinde rekening te kunnen | afwijking is echter enkel mogelijk « teneinde rekening te kunnen |
houden met de technische en wetenschappelijke evolutie ter zake », dit | houden met de technische en wetenschappelijke evolutie ter zake », dit |
wil zeggen, volgens een door de gemachtigde van de Regering aan de | wil zeggen, volgens een door de gemachtigde van de Regering aan de |
Raad van State verstrekte precisering, « indien, op basis van de | Raad van State verstrekte precisering, « indien, op basis van de |
technische en wetenschappelijke evolutie, de vigerende | technische en wetenschappelijke evolutie, de vigerende |
erkenningsnormen zouden worden gewijzigd » (Gedr. St., Senaat, | erkenningsnormen zouden worden gewijzigd » (Gedr. St., Senaat, |
1994-1995, nr. 1218-1, p. 229). Die interpretatie wordt bevestigd door | 1994-1995, nr. 1218-1, p. 229). Die interpretatie wordt bevestigd door |
de uitvoering die aan artikel 44bis is gegeven, met name bij het | de uitvoering die aan artikel 44bis is gegeven, met name bij het |
koninklijk besluit van 15 maart 1995 « tot bepaling van de normen | koninklijk besluit van 15 maart 1995 « tot bepaling van de normen |
waaraan het hartcentrum moet voldoen om erkend te worden als | waaraan het hartcentrum moet voldoen om erkend te worden als |
medisch-technische dienst zoals bedoeld in artikel 44 van de wet op de | medisch-technische dienst zoals bedoeld in artikel 44 van de wet op de |
ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987 ». Afdeling 2 van | ziekenhuizen, gecoördineerd op 7 augustus 1987 ». Afdeling 2 van |
hoofdstuk II van dat besluit stelt de nieuwe voorwaarden vast waaraan | hoofdstuk II van dat besluit stelt de nieuwe voorwaarden vast waaraan |
de hartcatheterisatiediensten voor invasief onderzoek moeten voldoen. | de hartcatheterisatiediensten voor invasief onderzoek moeten voldoen. |
B.9. Daaruit volgt dat, ondanks de tegenstrijdige verklaringen tijdens | B.9. Daaruit volgt dat, ondanks de tegenstrijdige verklaringen tijdens |
de parlementaire voorbereiding van de wet, die wet noch erin voorziet | de parlementaire voorbereiding van de wet, die wet noch erin voorziet |
noch toestaat dat van de blokkering wordt afgeweken ten gunste van | noch toestaat dat van de blokkering wordt afgeweken ten gunste van |
instellingen die, zoals de appellanten voor de verwijzende rechter, | instellingen die, zoals de appellanten voor de verwijzende rechter, |
hun aanvraag tot erkenning hadden ingediend vóór de inwerkingtreding | hun aanvraag tot erkenning hadden ingediend vóór de inwerkingtreding |
van de wet en die aan de destijds vereiste voorwaarden voldeden. | van de wet en die aan de destijds vereiste voorwaarden voldeden. |
B.10. Het Hof zou de zin van een wetsbepaling niet kunnen ombuigen | B.10. Het Hof zou de zin van een wetsbepaling niet kunnen ombuigen |
door verklaringen die aan de aanneming ervan zijn voorafgegaan, te | door verklaringen die aan de aanneming ervan zijn voorafgegaan, te |
laten voorgaan op de duidelijke tekst van die bepaling. Het komt het | laten voorgaan op de duidelijke tekst van die bepaling. Het komt het |
Hof enkel toe te beoordelen of de wetsbepaling in verband waarmee aan | Hof enkel toe te beoordelen of de wetsbepaling in verband waarmee aan |
het Hof een vraag wordt gesteld verenigbaar is met het gelijkheids- en | het Hof een vraag wordt gesteld verenigbaar is met het gelijkheids- en |
niet-discriminatiebeginsel. | niet-discriminatiebeginsel. |
B.11. De wet op de ziekenhuizen bevat talrijke maatregelen die, hetzij | B.11. De wet op de ziekenhuizen bevat talrijke maatregelen die, hetzij |
rechtstreeks, hetzij via aan de Koning verleende machtigingen, ertoe | rechtstreeks, hetzij via aan de Koning verleende machtigingen, ertoe |
strekken de overheidsuitgaven te beheersen en een meer rationele | strekken de overheidsuitgaven te beheersen en een meer rationele |
organisatie van de ziekenhuizen te bevorderen. Met de wijziging van de | organisatie van de ziekenhuizen te bevorderen. Met de wijziging van de |
wet op de ziekenhuizen door artikel 29 van de wet van 21 december | wet op de ziekenhuizen door artikel 29 van de wet van 21 december |
1994, beoogde de wetgever, naast het verlenen van een wettelijke | 1994, beoogde de wetgever, naast het verlenen van een wettelijke |
grondslag aan het stelsel van de erkenning van catheterisatiediensten, | grondslag aan het stelsel van de erkenning van catheterisatiediensten, |
de uitgaven die met het functioneren van zulke diensten gepaard gaan, | de uitgaven die met het functioneren van zulke diensten gepaard gaan, |
te beperken (Gedr. St., Kamer, 1994-1995, nr. 1630/10, p. 8). | te beperken (Gedr. St., Kamer, 1994-1995, nr. 1630/10, p. 8). |
B.12. De onmiddellijke blokkering van de hartcatheterisatiediensten | B.12. De onmiddellijke blokkering van de hartcatheterisatiediensten |
staat in verhouding met dergelijke doelstellingen. Al moet, zoals de | staat in verhouding met dergelijke doelstellingen. Al moet, zoals de |
appellanten voor de verwijzende rechter volhouden, de wetgever zich | appellanten voor de verwijzende rechter volhouden, de wetgever zich |
bekommeren om de economische rechten en om het recht op arbeid van de | bekommeren om de economische rechten en om het recht op arbeid van de |
medische hulpverleners, toch moet die bekommernis verenigbaar zijn met | medische hulpverleners, toch moet die bekommernis verenigbaar zijn met |
de voormelde doelstellingen van algemeen belang. Blijft dus de vraag | de voormelde doelstellingen van algemeen belang. Blijft dus de vraag |
of, door de blokkering effectief te maken vanaf de dag waarop de wet | of, door de blokkering effectief te maken vanaf de dag waarop de wet |
wordt bekendgemaakt, zonder rekening te houden met de situatie van | wordt bekendgemaakt, zonder rekening te houden met de situatie van |
diegenen die hun erkenning hadden aangevraagd en die aan de destijds | diegenen die hun erkenning hadden aangevraagd en die aan de destijds |
vereiste voorwaarden zouden hebben voldaan om ze te verkrijgen, de | vereiste voorwaarden zouden hebben voldaan om ze te verkrijgen, de |
wetgever aan de bekritiseerde maatregelen geen gevolgen heeft gegeven | wetgever aan de bekritiseerde maatregelen geen gevolgen heeft gegeven |
die onevenredig zijn met die doelstellingen. | die onevenredig zijn met die doelstellingen. |
B.13. Het voormelde koninklijk besluit van 8 juli 1993 had de | B.13. Het voormelde koninklijk besluit van 8 juli 1993 had de |
hartcatheterisatiediensten reeds beperkt tot het bestaande aantal op | hartcatheterisatiediensten reeds beperkt tot het bestaande aantal op |
de datum van de bekendmaking ervan, zijnde 26 augustus 1993, terwijl | de datum van de bekendmaking ervan, zijnde 26 augustus 1993, terwijl |
bij een koninklijk besluit van 19 oktober 1993 het aantal diensten | bij een koninklijk besluit van 19 oktober 1993 het aantal diensten |
voor hartchirurgie werd geblokkeerd en de normen voor de erkenning | voor hartchirurgie werd geblokkeerd en de normen voor de erkenning |
ervan werden bepaald. Hoewel het eerste van de genoemde besluiten werd | ervan werden bepaald. Hoewel het eerste van de genoemde besluiten werd |
vernietigd bij een arrest van de Raad van State van 23 december 1993, | vernietigd bij een arrest van de Raad van State van 23 december 1993, |
blijft het feit dat beide ingegeven zijn door de vaststelling dat het | blijft het feit dat beide ingegeven zijn door de vaststelling dat het |
aantal erkende diensten toereikend was en dat de betrokken | aantal erkende diensten toereikend was en dat de betrokken |
instellingen vanaf 1993 ervan op de hoogte moesten zijn dat de | instellingen vanaf 1993 ervan op de hoogte moesten zijn dat de |
overheid blokkeringsmaatregelen nastreefde. | overheid blokkeringsmaatregelen nastreefde. |
B.14. Overigens, zelfs al voorziet het tweede lid van artikel 44bis | B.14. Overigens, zelfs al voorziet het tweede lid van artikel 44bis |
enkel in afwijkingen van de blokkering om rekening te houden met de | enkel in afwijkingen van de blokkering om rekening te houden met de |
wetenschappelijke of technologische evolutie ter zake, toch stelt het | wetenschappelijke of technologische evolutie ter zake, toch stelt het |
in het vooruitzicht dat nieuwe erkenningen zullen worden toegekend, | in het vooruitzicht dat nieuwe erkenningen zullen worden toegekend, |
boven het vastgestelde aantal, waarbij aldus de strengheid van de in | boven het vastgestelde aantal, waarbij aldus de strengheid van de in |
het eerste lid ervan bedoelde blokkering wordt getemperd. | het eerste lid ervan bedoelde blokkering wordt getemperd. |
B.15. In die omstandigheden lijkt de bekritiseerde maatregel niet | B.15. In die omstandigheden lijkt de bekritiseerde maatregel niet |
klaarblijkelijk onevenredig ten aanzien van de doelstelling die hij | klaarblijkelijk onevenredig ten aanzien van de doelstelling die hij |
nastreeft. | nastreeft. |
De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. | De prejudiciële vraag dient ontkennend te worden beantwoord. |
Om die redenen, | Om die redenen, |
het Hof | het Hof |
zegt voor recht : | zegt voor recht : |
Artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet op de | Artikel 44bis van de op 7 augustus 1987 gecoördineerde wet op de |
ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december 1994 | ziekenhuizen, ingevoegd bij artikel 29 van de wet van 21 december 1994 |
houdende sociale en diverse bepalingen, schendt de artikelen 10 en 11 | houdende sociale en diverse bepalingen, schendt de artikelen 10 en 11 |
van de Grondwet niet door het aantal diensten die erin worden | van de Grondwet niet door het aantal diensten die erin worden |
opgenoemd te beperken tot het aantal erkende diensten op de datum van | opgenoemd te beperken tot het aantal erkende diensten op de datum van |
de bekendmaking van de wet van 21 december 1994. | de bekendmaking van de wet van 21 december 1994. |
Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig | Aldus uitgesproken in het Frans en het Nederlands, overeenkomstig |
artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het | artikel 65 van de bijzondere wet van 6 januari 1989 op het |
Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 14 oktober 1997. | Arbitragehof, op de openbare terechtzitting van 14 oktober 1997. |
De griffier, | De griffier, |
L. Potoms. | L. Potoms. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
M. Melchior. | M. Melchior. |