gepubliceerd op 14 november 2023
Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de gemeente Schaarbeek in de Generaal Wahislaan en de Lambermontlaan
1 DECEMBER 2020. - Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de gemeente Schaarbeek in de Generaal Wahislaan en de Lambermontlaan
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en verkeersveiligheid ;
Gelet op de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5;
Gelet op het advies van de raadgevende commissie, gegeven op 22 oktober 2020;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op artikel 80.1;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 juli 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 12/07/2018 pub. 05/11/2018 numac 2018014211 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende vaststelling van het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling sluiten tot vastlegging van het Gewestplan voor Duurzame Ontwikkeling;
Overwegende dat de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming van het verkeer, en in het bijzonder het fietsverkeer gewaarborgd dient te worden ;
Overwegende dat de genomen maatregelen betrekking hebben op de gewestwegen.
Besluit :
Artikel 1.Dit besluit regelt een materie bedoeld in artikel 39 van de Grondwet.
Art. 2.Verdrijvingsvlakken worden aangebracht: a) In de Generaal Wahislaan: - In het verlengde van de middenberm aan het kruispunt met de Leopold III-laan, tussen ongeveer 3,80 meter en 3,30 meter breed; - Tussen het verlengde van de eigen bedding van de tram en de ventweg aan de kant van de Bloementuinlaan, ongeveer 3 meter breed; - Tussen het fietspad en de rechterrijstrook, ongeveer tussen 0,60 meter en 1 meter breed, tussen de Leopold III-laan en de Bloementuinlaan; - In het kruispunt met de Bloementuinlaan, langsheen de huisnummers 30 en 32 van de Generaal Wahislaan en aan de overzijde van deze huisnumers, ongeveer 2 meter breed; - Ter hoogte van de huisnummers 14-16, ongeveer tussen 2,20 meter en 0,10 meter b) In de Lambermontlaan: - Tegenover de huisnummers 470 tot en met 480, over een lengte van ongeveer 43 meter en ongeveer tussen 3,00 meter en 0,10 meter breed; - Tussen de uitritten van de eigendommen van de huisnummers 476 en 474, ongeveer tussen 0,80 meter en 1,00 meter breed; - Ter hoogte van het huisnummer 470, ongeveer tussen 1,30 meter en 2,00 meter breed; - Tussen de uitritten van de eigendommen van de huisnummers 470 en 468, ongeveer twee meter breed; - Ter hoogte van het huisnummer 452, ongeveer 2 meter breed; - Ter hoogte van het huisnummer 428, ongeveer 2 meter breed; - Over een afstand van 20 meter voor het kruispunt met de Heliotropenlaan, 2 meter breed; - Tussen het huisnummer 348 en het kruispunt met de Kapucijnbloemenlaan; - Ter hoogte van de huisnummers 342 en 344, langs weerszijden van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap, tussen ongeveer 3,20 meter en 1,10 meter breed; - Vanaf nummer 322 tot en met 310, over een afstand van 36,50 meter, tussen ongeveer 0,10 meter en 2,25 meter breed; - Tegenover de nummers 322 en 314, over een afstand van 20 meter, tussen ongeveer 3,10 meter en 0,10 meter breed; - Aan het kruispunt met de G. Kennisstraat, langsheen het nummer 284 Lambermontlaan, over een afstand van ongeveer 3,50 meter en 3,60 meter breed voor de oversteekplaats voor voetgangers, en over een afstand van 7,20 meter en 2,25 meter breed na deze oversteekplaats voor voetgangers; - Aan het kruispunt met de Britsierslaan, in het verlengde van de middenberm van de Lambermontlaan, over een lengte van 13,60 meter en 4,30 meter breed alsook in het verlengde van de aangelegde verkeersgeleider, over een lengte van 10 meter en 1,90 meter breed; - Ter hoogte van het nummer 234, ongeveer 2 meter breed; - Ter hoogte van de nummers 160 tot 156, over een lengte van 16,30 meter, tussen ongeveer 1,35 meter en 2,00 meter breed; - Ter hoogte van de nummers 154 en 152, over een lengte van 13,30 meter en tussen ongeveer 1,00 meter en 0,10 meter; - Langsheen de middenberm vanaf de Sleeckxlaan tot tegenover nummer 96, over een afstand van 60 meter, tussen ongeveer 0,10 meter en 3,00 meter breed; - Tussen de twee inritten van eigendommen van de nummers 108 en 106, tussen ongeveer 0,50 meter en 0,85 meter; - Tussen de twee inritten van de nummers 102 en 98, tussen 1,60 meter en 2,00 meter; - Langsheen de middenberm, tegenover de nummers 60 en 56, over een afstand van 26 meter, tussen ongeveer 1,00 meter en 2,60 meter; - Ter hoogte van de nummers 22 en 24, ongeveer 2,00 meter breed, en tegenover deze huisnummers langsheen de middenberm, tussen ongeveer 2,10 meter en 2,70 meter breed.
Art. 3.De bepalingen van artikel 2 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door witte strepen, conform artikel 77.4. van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.
Art. 4.Een verplicht fietspad wordt ingesteld: - in de Generaal Wahislaan vanaf de Leopold III-Laan in de richting van de Lambermontlaan, langsheen de pare nummers; - in de Lambermontlaan, vanaf de Generaal Wahislaan in de richting van en tot aan de Max Rooslaan, langsheen de pare nummers.
Art. 5.De bepalingen van artikel 4 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door middel van twee witte onderbroken evenwijdige lijnen die niet voldoende breed zijn om autoverkeer mogelijk te maken conform artikel 74 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.
Art. 6.De rijbaan wordt verdeeld in twee rijstroken door onderbroken witte strepen: - in de Generaal Wahislaan, vanaf de Leopold III-laan in de richting van en tot aan de huisnummers 14-16; - In de Lambermontlaan, vanaf de G. Latinislaan in de richting van en tot de Kapucijnbloemenlaan; - In de Lambermontlaan, vanaf de Blauweregenlaan in de richting van en tot aan de Jan Blockxstraat; - In de Lambermontlaan, vanaf de E. Demolderlaan in de richting van en tot de Max Roosstraat.
Art. 7.De bepalingen van artikel 6 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door witte markeringen zoals voorzien in het art. 72.1.2° van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.
Art. 8.Een parkeerplaats wordt voorbehouden voor personen met een handicap: - Ter hoogte van de Lambermontlaan 344, over een afstand van 6 meter; - Ter hoogte van de Lambermontlaan 308, over een afstand van 6 meter;
Art. 9.De bepalingen van artikel 8 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door het verkeersbord E9a waarop het symbool van een rolstoel is afgebeeld, overeenkomstig artikel 70.2.1.3° c van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, en aangevuld door een onderbord van het type Xc met de vermelding van 6 meter.
Art. 10.Een opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt aangebracht in de Lambermontlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Britsierslaan.
Art. 11.De bepalingen van artikel 10 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door een verkeersbord F14 en een afbakening gevormd door twee stopstrepen waarop het symbool van een fiets staat in het wit, conform artikel 77.6 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten.
Art. 12.Het is verboden voor de bestuurders rijdende in de Lambermontlaan, komende van de Generaal Wahislaan, om om te keren aan het kruispunt met de Britsierslaan.
Art. 13.De bepalingen van artikel 12 worden ter kennis gebracht van de weggebruikers door een verkeersbord C33.
Art. 14.De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Art. 15.De lasten van de plaatsing, het onderhoud en de vernieuwing van de verkeerstekens zijn voor rekening van Brussel-Mobiliteit.
Art. 16.Dit besluit treedt in werking op het ogenblik dat de verkeersborden worden geplaatst en de wegmarkeringen worden aangebracht, overeenkomstig de voorschriften van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 31/03/2000 numac 1999000004 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten en het ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Brussel, 1 december 2020.
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.
E. VAN DEN BRANDT