gepubliceerd op 28 december 2007
Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal
27 NOVEMBER 2007. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal
De Minister van Mobiliteit, Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919, betreffende de regeling der Luchtvaart, inzonderheid op artikel 2 en op artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op artikel 4;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal;
Overwegende dat dit besluit de invoering van nieuwe exploitatiebeperkingen niet beoogt, maar ten doel heeft de continuïteit te verzekeren in het algemene kader van het beheer van de geluidshinder veroorzaakt door het luchtverkeer op de luchthaven Brussel-Nationaal;
Overwegende dat exploitatiebeperkingen de enige mogelijke maatregel van de evenwichtige aanpak vormen die het mogelijk maakt om dit doel van continuïteit te bereiken;
Overwegende dat de kosten- en batenanalyse heeft aangetoond dat dit besluit geen significant kosteneffect heeft voor de luchtvaartondernemingen op de luchthaven Brussel-Nationaal;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies nr. 43.492/2/V van de Raad van State, gegeven op 27 augustus 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, Besluit :
Artikel 1.Dit besluit is in overeenstemming met het kader vastgesteld door de Richtlijn 2002/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 maart 2002 omgezet door het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal.
Art. 2.In artikel 1 van het ministerieel besluit van 3 mei 2004 betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal worden de woorden « stelt de geluidsquota's vast tijdens de nacht, per beweging en per seizoen » aangevuld met de woorden « en beoogt de invoering van exploitatiebeperkingen in het kader van het beheer van de lawaaihinder ».
Art. 3.In artikel 3, § 2, van hetzelfde besluit worden de woorden « of hoofdstuk 4 of strengere normen » ingevoegd tussen de woorden « hoofdstuk 3 » en « , niet toegelaten ».
Art. 4.In artikel 7 van hetzelfde besluit worden de woorden « van B.I.A.C. » vervangen door de woorden « van The Brussels Airport Company ».
Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een hoofdstuk IVbis ingevoegd, luidende : HOOFDSTUK IVBIS Marginaal conforme luchtvaartuigen
Art. 7bis.Met uitzondering van de vrijgestelde bewegingen, zijn de opstijgingen en de landingen van marginaal conforme luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 1, 2°, van het koninklijk besluit van 25 september 2003 tot vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van exploitatiebeperkingen op de luchthaven Brussel-Nationaal, niet toegelaten gedurende de nacht op de luchthaven Brussel-Nationaal.
Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Brussel, 27 november 2007.
R. LANDUYT