Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 23 februari 2011
gepubliceerd op 02 maart 2011

Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de verkiezingen van de vertegenwoordigers van de tandartsen zoals bedoeld in artikelen 211, § 2, en 212 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd 14 juli 1994

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2011022070
pub.
02/03/2011
prom.
23/02/2011
ELI
eli/besluit/2011/02/23/2011022070/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 FEBRUARI 2011. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de verkiezingen van de vertegenwoordigers van de tandartsen zoals bedoeld in artikelen 211, § 2, en 212 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd 14 juli 1994


De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijk Integratie, Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, inzonderheid op artikel 211, § 2, vervangen bij de wet van 29 april 1996 en gewijzigd bij de wet van 22 februari 1998, en op artikel 212, gewijzigd bij de wet van 22 februari 1998;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 februari 2011 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan de beroepsorganisaties van tandartsen moeten voldoen om als representatief te worden erkend evenals van de nadere regelen betreffende de verkiezingen van vertegenwoordigers van de tandartsen in sommige beheersorganen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, inzonderheid op artikelen 1 tot 3 en 7;

Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering gegeven op 29 november 2010;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 december 2010;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting van 11 februari 2011;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 9 augustus 1980, 16 juni 1989, 4 juli 1989 en 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat artikel 211, § 2, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bepaalt dat het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering om de vier jaar de verkiezingen van vertegenwoordigers van de tandartsen organiseert;

Dat met het oog op een correcte toepassing van voornoemd artikel 211, § 2, de kiesverrichtingen in verband met deze verkiezingen vlot moeten kunnen verlopen met respect voor de rechten van alle belanghebbende tandartsen, zodat het einde ervan zich vóór de zomervakantie van 2011 moet situeren en de aanvang ervan derhalve zo vlug mogelijk moet beginnen; zodat dit besluit zo vlug mogelijk moet genomen en bekendgemaakt worden. HOOFDSTUK I. - Definities en algemene bepalingen

Artikel 1.§ 1. In dit besluit wordt verstaan : 1° onder "de Minister" : de Minister van Sociale Zaken;2° onder "de leidend ambtenaar" : de leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering;3° onder "het koninklijk besluit" : het koninklijk besluit van 23 februari 2011 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan de beroepsorganisaties van tandartsen moten voldoen om als representatief te worden erkend evenals van de nadere regelen betreffende de verkiezingen van vertegenwoordigers van de tandartsen in sommige beheersorganen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. § 2. De termijnen bedoeld in de artikelen, 2, 4, § 1, 5, § 2, 9, § 1, en 11, § 3, van onderhavig besluit moeten worden nageleefd op straffe van verval. Ze nemen een aanvang de dag na die van de gebeurtenis of de akte die hen doen ingaan, en omvatten alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen met uitsluiting van de dagen inbegrepen in de periode van 1 juli tot 31 augustus en van 25 december tot 1 januari.

Die vervaldag is in de termijn begrepen. Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag. § 3. Voor het bepalen van de datum van de postzendingen zoals bedoeld in dit besluit wordt enkel rekening gehouden met de datum van de poststempel. HOOFDSTUK II. - Erkenning van representatieve beroepsorganisaties van tandartsen

Art. 2.§ 1. De beroepsorganisaties van tandartsen die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen een termijn van twintig dagen na de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld, per aangetekende brief ondertekend door haar voorzitter aan de leidend ambtenaar de volgende gegevens : 1° de statutaire documenten en, in bijkomende orde, de schriftelijke bewijsmiddelen, waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 1, A, 1°, 2°, en 3° van het koninklijk besluit;2° de statutaire of andere documenten die bewijzen dat aan de in 1° voormelde voorwaarden is voldaan in de loop van de twee jaar die voorafgaan aan de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld;3° de naam, in het Nederlands, in het Frans of in het Duits, waaronder de organisatie aan de verkiezingen wenst deel te nemen;4° een verklaring op eer ondertekend door de voorzitter van de beroepsorganisatie waarin deze verklaart dat de beroepsorganisatie of de verenigingen waaruit ze is samengesteld voldoet aan de voorwaarde vermeld in artikel 1, § 1, A, 5°, van het koninklijk besluit. § 2. De groepering van meerdere beroepsorganisaties die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen de termijn bepaald in § 1 per aangetekende brief ondertekend door de voorzitters van de organisaties aan de leidend ambtenaar de volgende gegevens : 1° voor de eerste beroepsorganisatie : de gegevens bedoeld in § 1, 1° en 2° van onderhavig artikel;2° voor de andere organisatie(s);a) de statutaire documenten of andere schriftelijke bewijsmiddelen waaruit blijkt dat de organisatie, de organisaties of de verenigingen waarui ze is of zijn samengesteld, bijdragen int of innen zoals bedoeld in artikel 1, § 1, A, 3°, van het koninklijk besluit;b) alle gegevens waaruit blijkt dat ze, gedurende de twee jaar voorafgaand aan de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld, de beroepsbelangen van tandartsen heeft of hebben verdedigd;3° voor de groepering : a) de naam in het Nederlands, in het Frans of in het Duits, waaronder de groepering aan de verkiezingen wenst deel te nemen;b) een door de voorzitter van de organisaties voor echt verklaarde kopie van de onderlinge overeenkomst;de overeenkomst bevat de naam bedoeld in a) hierboven en de door de partijen overeengekomen verdeling van de bij de verkiezingen behaalde mandaten in alle organen bedoeld in het koninklijk besluit c) een verklaring op eer ondertekend door de voorzitters van de beroepsorganisaties waarin deze verklaren dat de beroepsorganisaties of de verenigingen waaruit ze zijn samengesteld samen voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 2, B, van het koninklijk besluit.

Art. 3.§ 1. De leidend ambtenaar geeft bij aangetekende zending kennis van ontvangst aan elke beroepsorganisatie of groepering die haar aanvraag tot erkenning, zoals bedoeld in artikel 2 heeft ingediend. § 2. De leidend ambtenaar onderzoekt voor elke aanvraag tot erkenning de gegevens bedoeld in artikel 2, § 1, 1°, 2° en 3°, en in artikel 2, § 2, 1°, 2°, 3°, a) en b).

De leidend ambtenaar neemt in overleg met de betrokken organisaties of groeperingen alle noodzakelijke maatregelen indien meerdere organisaties of groeperingen onder dezelfde naam of onder verwarringstichtende namen aan de verkiezingen willen deelnemen.

De leidend ambtnaar maakt de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 1, 4°, en artikel 2, § 2, 3°, c) over aan twee sociale inspecteurs van verschillende taalrol aangewezen door de leidend ambtenaar van de Dienst voor administratieve controle.

Twee sociale inspecteurs van verschillende taalrol en aangeduid door de leidend ambtenaar van de Dienst voor administratieve controle, controleren de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 1, 4°, in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder aangeduid door de beroepsorganisatie en de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 2, 3°, c), in het bijzijn van gerechtsdeurwaarders aangewezen door die beroepsorganisaties.

Ten behoeve van deze controle worden de volgende gegevens betreffende de aangesloten tandartsen geleverd : - de naam, de voornaam en het RIZIV-identificatienummer; - de naam van de organisatie of de vereniging waarbij hij is aangesloten; - de datum waarop de bijdragebetaling werd verricht in de loop van de vijftien maanden voorafgaand aan de datum bedoeld in artikel 1, § 1, A, 5°, of artikel 1, § 2, B, van het koninklijk besluit - het betaalde bedrag; - de verwijzing naar het betalingsbewijs of het desbetreffende boekhoudkundig bewijs; - het aantal tandartsen waarvan de gegevens worden vermeld; - het totaal van de bijdragen betaald door de hierboven vermelde tandartsen.

Het proces-verbaal van elke controle wordt in het Nederlands en in het Frans opgemaakt door de twee sociale inspecteurs van verschillende taalrol aangewezen door de leidend ambtenaar van de Dienst voor administratieve controle en wordt mede ondertekend door de gerechtsdeurwaarders, die er hun eventuele opmerkingen kunnen in vermelden.

Tegelijkertijd met de controles bedoeld in het vierde lid, doen de gerechtsdeurwaarders, aangewezen door de leidend ambtenaar, samen de nodige vaststellingen in verband met de toepassing van artikel 1, § 3, van het koninklijk besluit. Daartoe vergelijken zij de lijsten die hun worden bezorgd in het door de sociale inspecteurs vastgesteld elektronisch formaat door de beroepsorganisaties en waarin alfabetisch de namen, met de voornaam en het identificatienummer, van de aangesloten tandartsen zijn opgenomen; zij vinken daarin de naam van de tandartsen die meer dan eenmaal op die lijsten voorkomen, aan. In het proces-verbaal van die controles vermelden zij het aantal van die tandartsen die niet in aanmerking worden genomen voor de toepassing van artikel 1, § 1, A, 5° en van artikel 1, § 2, B van het koninklijk besluit.

De processen-verbaal van alle controles worden ten laatste twintig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1, overgemaakt aan de leidend ambtenaar die ze samenvoegt met de gegevens bedoeld in het eerste lid en op basis van de totaliteit van de gegevens zijn beslissing treft over elke aanvraag tot erkenning van de representativiteit. § 3. De leidend ambtenaar geeft ten laatste dertig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1, per aangetekend schrijven aan elke organisatie of groepering kennis van zijn beslissing over de aanvraag tot erkenning van de representativiteit.

Art. 4.§ 1. Binnen een termijn van vijftien dagen na de datum van de zending van het aangetekend schrijven bedoeld in artikel 3, § 3, kan de beroepsorganisatie of de groepering tegen de beslissing omtrent de representativiteit beroep aantekenen bij de Minister. Het beroep wordt ingesteld bij aangetekende brief en bevat - Een kopie van alle stukken met betrekking tot de gegevens bedoeld in artikel 3, § 2; - een kopie van de kennisgeving van de beslissing; - de grieven tegen de beslissing.

Aan de leidend ambtenaar wordt per aangetekende brief een kopie toegestuurd van het beroepsschrift; deze maakt aan de Minister de processen-verbaal bedoeld in artikel 3, § 2, laatste lid, over. § 2. De Minister beslist over het beroep en geeft binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de dag waarop het beroep werd ingediend per aangetekende brief van zijn beslissing kennis aan de betrokken organisatie of groepering en aan de leidend ambtenaar. Elk beroep dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in § 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden. HOOFDSTUK III. - Getuigen

Art. 5.§ 1. Onmiddellijk na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4 zendt de leidend ambtenaar aan elke als representatief erkende organisatie en groepering een aangetekende brief waarin hen gevraagd wordt de identiteit mee te delen van de tandartsen die voor hen zullen optreden als getuigen bij de loting bedoeld in artikel 6 van onderhavig besluit en bij de telverrichtingen bedoeld in Hoofdstuk VII van onderhavig besluit. § 2. Binnen een termijn van zeven dagen na de datum van de aangetekende brief bedoeld in § 1 delen de organisaties en groeperingen per aangetekend schrijven aan de leidend ambtenaar de naam, de voornaam, het identificatienummer en het correspondentieadres mee van de getuigen die voor hen zullen optreden. HOOFDSTUK IV. - Toekenning lijstnummers

Art. 6.§ 1. De nummers waaronder de erkende beroepsorganisaties en groeperingen deelnemen aan de verkiezingen worden bepaald door loting.

Deze nummers worden in numerieke volgorde vermeld op het stembiljet. § 2. In de aangetekende brief bedoeld in artikel 5, § 1, deelt de leidend ambtenaar de door hem vastgestelde datum en plaats mee waarop de loting zal plaatshebben. Die datum is gelegen tussen de achtste en de tiende dag na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4. De beroepsorganisaties en de groeperingen delen de datum en plaats van de loting mee aan hun getuigen. § 3. De loting heeft plaats in aanwezigheid van de getuigen bedoeld in artikel 5, en het resultaat ervan wordt vermeld op het proces-verbaal van de loting dat door de leidend ambtenaar en de getuigen wordt getekend. § 4. Een kopie van het proces-verbaal van de loting wordt door de leidend ambtenaar per aangetekende brief gestuurd aan elke deelnemende organisatie en groepering. HOOFDSTUK V. - Kiezerslijst

Art. 7.De kiezerslijst bevat de naam, de voornaam, het identificatienummer, het door het RIZIV gerepertorieerde adres en de taalrol van elke tandarts gerepertorieerd door het RIZIV.

Art. 8.§1. Ten laatste de zevende dag na de in artikel 7 bedoelde datum kan de lijst worden geraadpleegd op de website van het RIZIV en op het adres van de hoofdzetel van het RIZIV - Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel. § 2. De lijst op de website van het RIZIV kan ook worden geraadpleegd via de schermen in de hoofdzetels van de provinciale diensten van het RIZIV. Bij de lijst gaat een informatie over de nadere regels voor het indienen van het bezwaarschrift bedoeld in artikel 9. § 3. De lijst blijft gedurende vijftien dagen ter inzage.

Art. 9.§ 1. De tandarts die bezwaar wenst aan te tekenen richt daartoe ten laatste twee dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 8, § 2, aan de leidend ambtenaar een aangetekend schrijven met zijn grieven en desgevallend met zijn verzoek onder een andere taalrol op de kiezerslijst te worden ingeschreven. § 2. De leidend ambtenaar onderzoekt de bezwaarschriften en geeft binnen de vijftien dagen na ontvangst per aangetekende brief kennis van zijn beslissing. Elk bezwaarschrift dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in § 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden.

Art. 10.Ten laatste de vijftigste dag na de datum bedoeld in artikel 7, § 1, stelt de leidend ambtenaar de definitieve kiezerslijst vast en deelt deze mee aan de organisaties en groeperingen die deelnemen aan de verkiezingen. HOOFDSTUK VI. - Stemverrichtingen

Art. 11.§ 1. Ten laatste vijftien dagen na de loting bedoeld in artikel 6, § 2, stuurt de leidend ambtenaar aan elke tandarts die voorkomt op de definitieve kiezerslijst bedoeld in artikel 10, een aangetekende zending in de taal van de taalrol zoals die op de definitieve kiezerslijst is vermeld. § 2. De zending bevat : 1° instructies over de stemprocedure via elektronische stemming;2° instructies over de stemprocedure via poststemming 3° een stembiljet dat een identificatiezone van het document zal bevatten waardoor het geautomatiseerd en vertrouwelijk kan worden verwerkt;4° een omslag om het stembiljet met de post naar het RIZIV op te sturen; § 3. De tandarts brengt zijn stem uit binnen de vijftien dagen na de datum van de aangetekende zending van het RIZIV bedoeld in § 1. § 4. De omslagen bedoeld in § 2, 4°, die niet worden verzonden en de elektronische stemmen die niet binnen de termijn bepaald in § 3 zijn uitgebracht worden niet in aanmerking genomen bij de telverrichtingen bedoeld in Hoofdstuk VII.

Art. 12.De stem kan enkel geldig uitgebracht worden : 1° in geval van een stemming via de post, door het cirkeltje voorafgaand aan de naam van één organisatie of één groepering in het zwart te kleuren;2° in geval van een elektronische stemming, door de naam van één organisatie of één groepering, volgens de instructies over de stemprocedure zoals bepaald in artikel 11, § 2, 1°.

Art. 13.De eerste geregistreerde stem uitgebracht via elektronische stemming annuleert automatisch elke andere uitgebrachte stem. HOOFDSTUK VII. - Telverrichtingen

Art. 14.De datum van de verwerking en de telling van de stemmen wordt vastgesteld door de leidend ambtenaar. Die datum is gelegen ten laatste de vijftigste dag na de loting bedoeld in artikel 6, § 2.

Art. 15.Ten laatste vijftien dagen vóór de datum van de verwerking en de telling van de stemmen wordt het telbureau samengesteld. De ambtenaren die er deel van uitmaken worden door de leidend ambtenaar in kennis gesteld van hun aanduiding en van de datum van de telling.

Art. 16.Ten laatste vijftien dagen vóór de datum van verwerking en de telling van de stemmen roept de leidend ambtenaar de getuigen bedoeld in artikel 5 op aanwezig te zijn bij de telling.

De verrichtingen in het telbureau mogen worden bijgewoond door één getuige van elke deelnemende organisatie en elke deelnemende groepering.

Art. 17.Na afloop van de termijn die is vastgesteld in artikel 11, § 3, kan het RIZIV op geregelde tijdstippen in aanwezigheid van getuigen van de deelnemende organisaties en groeperingen de omslagen, bedoeld in artikel 11, § 2, 4°, openen en de stembiljetten die deze omslagen bevatten digitaliseren.

Art. 18.De per post en de elektronisch uitgebrachte stemmen worden bijeengebracht in een beveiligde informaticatoepassing door middel van een algoritme waarvan de sleutel bewaard wordt door de gerechtsdeurwaarders aangeduid door de leidend ambtenaar.

Art. 19.De dag van de verwerking en de telling van de stemmen worden, in aanwezigheid van de getuigen van de deelnemende organisaties en groeperingen, de resultaten van de stemming geboekt door gebruik te maken van de in artikel 17 bedoelde sleutel en opgetekend in het proces-verbaal van het telbureau waarvan het model door de leidend ambtenaar wordt bepaald.

Art. 20.Het proces-verbaal van het telbureau vermeldt : 1° de naam van elke deelnemende organisatie en groepering, gevolgd door het door het aantal behaalde stemmen;2° het aantal blanco en ongeldige stemmen;3° desgevallend de opmerkingen van de getuigen gevolgd door hun handtekening;4° de handtekening van de leden en van de aanwezige getuigen. HOOFDSTUK VIII. - Bekendmaking

Art. 21.De leidend ambtenaar zendt de uitslag van de verkiezingen naar : 1° de Minister;2° de Algemene Raad bedoeld in artikel 15 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;3° het Verzekeringscomité bedoeld in artikel 21 van de voornoemde gecoördineerde wet;4° het Comité van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle bedoeld in artikel 140 van de voornoemde gecoördineerde wet. HOOFDSTUK IX. - Slotbepaling

Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Brussel, 23 februari 2011.

De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke integratie, Mevr. L. ONKELINX

^