gepubliceerd op 04 oktober 2022
Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 75 000,00 euro aan de vzw "Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel"
15 JULI 2022. - Ministerieel besluit tot toekenning van een toelage van 75 000,00 euro aan de vzw "Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel"
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met de Plaatselijke besturen, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle ;
Gelet op de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14 ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 22 juli 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 22/07/2019 pub. 01/08/2019 numac 2019013668 bron brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
Gelet op het besluit van de Regering van 16 december 2021 betreffende begrotingscontrole, de begrotingsopmaak, de begrotingswijzigingen en de monitoring van de gewestelijke entiteit;
Gelet op het gunstige advies van de Inspectie van Financiën;
Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;
Gelet op de Gelijkekansentest;
Overwegende dat de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een bedrag van 225.000,00 .EUR voorziet in vastleggingskrediet op de basisallocatie 10.001.27.01.43.40 van de ordonnantie van 24 december houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022;
Overwegende dat de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een belangrijke informatieopdracht vervult ten behoeve van de gemeenten, dat zij daartoe een Franstalig en Nederlandstalig tijdschrift uitgeeft, dat deze tijdschriften moeten worden ontwikkeld en verbeterd en dat het onder meer van belang is in deze tijdschriften de samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten en het Gewest en tussen de gemeenten onderling te bevorderen en de informatie aangaande de gewestelijke bevoegdheden ten behoeve van de gemeenten op te drijven, Besluit :
Artikel 1.Een subsidie van 75 000,00 EUR, ten laste van basisallocatie 10.001.27.01.43.40 van de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022, wordt toegekend aan de vzw "Vereniging van de Stad en de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest", met zetel in Aarlenstraat 53 b 4, te 1040 Brussel.
Art. 2.Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 september 2022 tot 31 augustus 2023 en is bestemd als tussenkomst in de kosten voor de realisatie, de publicatie en de distributie van de tijdschriften "Trait d'Union-Bruxelles" en "Nieuwsbrief-Brussel".
Overeenkomstig artikel 19, 6° van de ordonnantie van 24 december 2021 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het begrotingsjaar 2022 en met het oog op het waarborgen van de continuïteit van de acties die plaatsvinden, wordt de vzw gemachtigd om de voorziene acties uit te voeren vóór de ondertekening van dit besluit.
Art. 3.De toelage bedoeld in artikel 1 wordt toegekend onder volgende voorwaarden: 1° Een exemplaar van ieder nummer zal kosteloos verstuurd worden naar de leden van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en naar de staatssecretarissen;tien exemplaren naar Brussel Plaatselijke Besturen, één exemplaar naar de andere besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel en één exemplaar naar de paragewestelijke instellingen, en dit in beide talen. 2° De steun en het logo van Brussel Plaatselijke Besturen worden in alle publicaties (affiches en programma's) -van de vereniging- vermeld.In het bijzonder zal het logo van Brussel Plaatselijke Besturen moeten worden aangebracht op alle nummers van het tijdschrift.
Bij elke contact met de media wordt melding gemaakt van de steun van Brussel Plaatselijke Besturen. 3° De begunstigde moet de nodige aandacht besteden aan de gelijkekansendimensie in de afbeeldingen in het magazine Nieuwsbrief-Brussel.Stereotypen met betrekking tot gender of oorsprong moeten in het bijzonder worden vermeden. Anderzijds moet de begunstigde, weliswaar in de mate van het mogelijke, een digitale versie van het magazine beschikbaar stellen aan personen die spraakherkenningssoftware gebruiken.
Art. 4.§ 1. De subsidie van 75 000,00 EUR zal in twee schijven worden overgeschreven op de rekening nr. 091-0115956-70 van de vzw "de Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest": Een voorschot van 50%, wat neerkomt op 37 500,00 EUR, wordt gestort bij de ondertekening van dit besluit tegen overlegging van: - een boordtabel ingevuld met de evaluatie-indicatoren ; - een schuldvordering die uiterlijk op 30.11.2022 naar de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel moet worden verstuurd volgens de nadere regels bepaald in § 3; § 2. Het saldo zal worden uitbetaald: - Na ontvangst en analyse van de verantwoordingsstukken bedoeld in § 4, ten belope van het bedrag van de uitgaven die gedaan werden tijdens de periode van 01.09.2022 tot en met 31.08.2023, en overgemaakt aan Brussel Plaatselijke Besturen, Directie Gesubsidieerde Initiatieven, van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel; - Tegen overlegging van een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten en van een activiteitenverslag dat volgens het door het bestuur bezorgde model moet worden opgesteld; - Tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel volgens de nadere regels bepaald in § 3, binnen de termijn van 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde ordonnateur heeft ontvangen. § 3. De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in pdf-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Financiën en Begroting - op het adres invoice@gob.brussels.
De schuldvordering vermeldt: - De reden van de betaling; - Het bedrag waarvan de betaling wordt gevraagd, - Het visumnummer voor vastlegging, - Het rekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort.
De begunstigde mag enkel de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.
De brief met de kennisgeving van het toegekende bedrag zal in één verzending met de schuldvordering in pdf-formaat worden doorgestuurd.
Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in PDF-formaat verstuurd worden naar volgend adres: isp@gob.brussels § 4. De verantwoordingsstukken bestaan uit de bewijzen verbonden aan de volgende kosten: ? promotie- en publicatiekosten; ? administratieve kosten; ? de bezoldiging van derden en onderaannemers, erelonen; ? personeelskosten in direct verband met de gesubsidieerde activiteit. en een overzicht van de uitgaven en ontvangsten met betrekking tot de gesubsidieerde activiteit, het activiteitenverslag met betrekking tot de periode waarop de subsidie betrekking heeft en een boordtabel ingevuld wat betreft de behaalde resultaten.
De verantwoordingsstukken moeten uiterlijk op 10 oktober 2023 ingediend worden bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels tegen elektronisch ontvangstbewijs.
De begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.
Geen enkel bijkomend stuk zal aanvaard worden na de hierboven vermelde datum.
De verantwoordingsstukken moeten ofwel voor voldaan verklaard zijn, ofwel vergezeld zijn van de betalingsbewijzen (bankrekeninguittreksels of elke andere vorm van betalingsbewijs).
Bij de verantwoordingsstukken met betrekking tot personeelskosten moeten samenvattende tabellen worden gevoegd met vermelding van het percentage arbeidstijd dat aan de opdracht als bedoeld in artikel 2 wordt besteed. Die tabellen moeten worden ondertekend door de persoon die gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
Ze moeten chronologisch genummerd zijn en vooraan moet een lijst zitten.
De lijst moet afgesloten worden met het totale bedrag en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.
Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens subsidiërende overheid mee bezorgd worden.
De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken uit te maken of de vastgelegde uitgaven werkelijk plaatsvonden voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.
Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten belope van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.
Bij niet-uitvoering van een of meerdere bepalingen van deze besluit kan de subsidiërende overheid beslissen om de subsidie te verminderen, te schrappen of de volledige of gedeeltelijke terugbetaling te eisen.
Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde ordonnateur verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.
Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde vanaf de ontvangst van de brief van de ordonnateur over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord gaat met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden naar Brussel Plaatselijke Besturen, op volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels De bevoegde ordonnateur neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.
Art. 5.De minister bevoegd voor de Plaatselijke Besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter plaatse te verkrijgen.
Art. 6.De directie Gesubsidieerde Initiatieven van Brussel Plaatselijke Besturen van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.
Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigden, op basis van de boordtabel waarin de resultaten zijn ingevuld en op basis van het activiteitenverslag, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.
Deze documenten moeten aan de directie Gesubsidieerde Initiatieven bezorgd worden samen met de in artikel 4, § 4 bedoelde verantwoordingsstukken en moeten de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.
Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking op 1 september 2022.
Art. 8.De minister bevoegd voor de Plaatselijke Besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 juli 2022.
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT