Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 13 maart 2001
gepubliceerd op 23 maart 2001

Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement van de Raad van Bestuur van Belgocontrol van 6 oktober 1998 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2001014048
pub.
23/03/2001
prom.
13/03/2001
ELI
eli/besluit/2001/03/13/2001014048/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 MAART 2001. - Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement van de Raad van Bestuur van Belgocontrol van 6 oktober 1998 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven


De Minister van Mobiliteit en Vervoer Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op de artikelen 176bis en 176 ter;

Gelet op het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Belgische Staat en Belgocontrol, goedgekeurd door het koninklijk besluit van 25 augustus 1998, zoals gewijzigd door de avenant afgesloten op 21 februari 2001 tussen dezelfde partijen, goedgekeurd door het koninklijk besluit van 4 maart 2001, Besluit :

Artikel 1.Het reglement van de Raad van Bestuur Belgocontrol, opgenomen in bijlage bij dit besluit, van 21 februari 2001 tot wijziging van het reglement van 6 oktober 1998 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2001.

Brussel, 13 maart 2001.

Mevr. I. DURANT

Belgocontrol Reglement van de Raad van Bestuur tot wijziging van het reglement van 6 oktober 1998 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.

De Raad van Bestuur, Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op de artikelen 172, 176bis en 176ter;

Gelet op het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Belgische Staat en « Belgocontrol », goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 25 augustus 1998, zoals gewijzigd door de avenant afgesloten op 21 februari 2001 tussen dezelfde partijen, goedgekeurd door het koninklijk besluit van 4 maart 2001, inzonderheid op artikel 19;

Gelet op de beslissingen van de Ministerraad van 11 februari 2000 en 16 februari 2001;

Gelet op de beraadslaging van de Raad van Bestuur van heden, Besluit :

Artikel 1.Het enig artikel van het reglement van de Raad van Bestuur van 6 oktober 1998 tot regeling op de luchthaven Brussel-Nationaal van de vergoedingen bedoeld in artikel 172 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, wordt vervangen door de volgende bepaling: « Enig Artikel. § 1. Belgocontrol heft voor elke landing en elke opstijging een vergoeding waarvan het product gelijk is aan het product van de formule U x W x E x D waarin : - U het eenheidstarief is; - W het hoogst toegelaten startgewicht van het luchtvaartuig is, uitgedrukt in ton (waarbij elke fractie van een ton voor een volledige ton wordt gerekend), zoals vermeld in het bewijs van luchtwaardigheid, de vlieghandleiding of elk ander bij het bewijs van luchtwaardigheid behorend bescheid; - E de milieufactor is; - D de dag/nachtfactor is.

Het eenheidstarief (U) bedraagt : 50 frank vanaf 1 april 2001; 55,5 frank vanaf 1 april 2002; 62 frank vanaf 1 april 2003.

Het gewicht (W) bedraagt minimum 25 ton. Het gewicht (W) bedraagt maximum 175 ton.

De milieufactor (E) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De luchtvaartuigen worden ingedeeld in vier geluidscategorieën door toedoen van B.I.A.C., overeenkomstig de bepalingen van het beheerscontract tussen de Staat en B.I.A.C. De dag/nachtfactor (D) wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het voor de landing in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond raakt. Het voor de opstijging in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond verlaat. § 2. In afwijking van de vorige paragraaf wordt voor een hefschroefvliegtuig het gewicht (W) minimum 5 ton. De vergoeding voor elke landing en opstijging van een hefschroefvliegtuig bedraagt minimum 450 frank. Deze paragraaf is enkel van toepassing voor zover het hefschroefvliegtuig geen gebruik maakt van een aan- of uitvliegroute van een startbaan, tussen 06.00 en 22.59 uur landt of opstijgt en op gebied van geluid de « best practice » volgt voorgesteld door de luchthaven autoriteiten. § 3. Voor luchtvaartuigen die door de Minister opgelegde vluchten uitvoeren met het oog op de training van de bemanning en voor de luchtvaartuigen die proefvluchten uitvoeren met het oog op de uitreiking, de hernieuwing of de teruggave van het bewijs van luchtwaardigheid, worden de in §§ 1 en 2 bepaalde vergoedingen met 80 procent verminderd. Deze vermindering wordt niet toegekend van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd). § 4. Belgische militaire luchtvaartuigen of buitenlandse militaire luchtvaartuigen worden van vergoeding vrijgesteld indien de Staat waaronder deze luchtvaartuigen ressorteren een gelijkaardige behandeling verleent aan Belgische militaire luchtvaartuigen op basis van behoorlijk vastgestelde wederkerigheid. § 5. Van vergoeding worden vrijgesteld de luchtvaartuigen 1° aangewend voor het uitsluitend vervoer van Staatshoofden of Regeringsleden in functie, met hun gevolg;2° ter gelegenheid van niet-commerciële vluchten met een uitzonderlijk humanitair karakter of met een luchtvaartpropagandisch karakter zonder winstoogmerk;3° die vluchten uitvoeren op verzoek van de Minister of van zijn gemachtigde;4° bestuurd door personeelsleden van Belgocontrol of van het Bestuur van de Luchtvaart;5° die noodgedwongen terugkeren;6° die vluchten uitvoeren met het doel ijkingen of metingen te verrichten voor rekening van Belgocontrol. § 6. Indien het jaarlijks inflatiepercentage 2,5 % of meer is, wordt het eenheidstarief aangepast met het verschil tussen het vastgestelde inflatiepercentage en het voorziene inflatiepercentage van 1,5 waarmee rekening gehouden werd bij de tariefzetting.

De aldus verkregen bedragen worden afgerond op de hogere of de lagere frank. Deze eventuele aanpassing wordt uitgevoerd op 1 januari 2002 en 2003.

Art. 2.Dit reglement treedt in werking op 1 april 2001.

Gedaan te Brussel op 19 februari 2001.

Namens de raad van bestuur : De Voorzitter, B. Martens

^