Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 11 mei 2023
gepubliceerd op 31 juli 2023

Ministerieel besluit tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor de beedigd vertalers,tolken en vertalers-tolken

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2023043020
pub.
31/07/2023
prom.
11/05/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 MEI 2023. - Ministerieel besluit tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor de beedigd vertalers,tolken en vertalers-tolken


De Minister van Justitie, Gelet op artikel 555/7 van het Gerechtelijk Wetboek, ingevoegd door de wet van 5 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/2019 pub. 19/06/2019 numac 2019041200 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen inzake informatisering van Justitie, modernisering van het statuut van rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank sluiten houdende diverse bepalingen inzake informatisering van Justitie, modernisering van het statuut van rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank;

Gelet op artikel 2 van het koninklijk besluit van 23 september 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/09/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018040681 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname sluiten tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor de beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen - Definities

Artikel 1.In dit reglement wordt verstaan onder: 1° de Zetel : de zetel van de aanvaardingscommissie, is gevestigd op de FOD Justitie, Waterloolaan, 115 te 1000 Brussel;2° de Wet : Gerechtelijk wetboek, artikelen 555/6 tot 555/16;3° het koninklijk besluit : het koninklijk besluit van 23 september 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/09/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018040681 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname sluiten tot uitvoering van de wet van 10 april 2014 tot wijziging van verschillende bepalingen met het oog op de oprichting van een nationaal register voor gerechtsdeskundigen en tot oprichting van een nationaal register voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken. HOOFDSTUK II. - De voorzitter

Art. 2.De voorzitter van de aanvaardingscommissie wordt gekozen tussen de kamervoorzitters voor een termijn van twee jaar. Indien de kamervoorzitters niet tot een akkoord komen over de aanwijzing van een voorzitter, dan wordt de persoon met de meeste anciënniteit als magistraat aangewezen. Bij gelijke anciënniteit wordt de oudste persoon aangewezen.

Art. 3.De voorzitter vertegenwoordigt de aanvaardingscommissie. Hij staat samen met de dienst nationaal register in voor de opstelling van het jaarverslag van de aanvaardingscommissie, alsook voor de goede werking van de aanvaardingscommissie. Indien de voorzitter afwezig is, wordt hij vervangen door de andere kamervoorzitter. HOOFDSTUK III. - De kamers

Art. 4.De taalkeuze van de kandidaat gerechtsdeskundige of van de kandidaat beëdigd vertaler, tolk of vertaler-tolk bij zijn eerste aanvraag tot opname in het nationaal register, bepaalt de bevoegdheid van de kamer, Nederlandstalige of Franstalige. Bij een dubbele taalkeuze beslissen de voorzitters van de beide kamers bij consensus.

Art. 5.Bij tijdelijke verhindering van het effectief lid zetelt de plaatsvervanger. Een lid dat verhinderd is om aan de vergadering deel te nemen, verwittigt hiervan onmiddellijk de voorzitter en de dienst nationaal register. Overeenkomstig artikel 14 van het Koninklijk besluit van 23 september 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/09/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018040681 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname sluiten, zetelt de aanvaardingscommissie met verenigde kamers op verzoek van de voorzitter van de aanvaardingscommissie of van de voorzitter van één van de kamers of van de Minister van Justitie of van de ambtenaar die de dienst nationaal register vertegenwoordigt. HOOFDSTUK IV. - De werking van de aanvaardingscommissie Afdeling 1. - Het bijeenroepen van de aanvaardingscommissie

Art. 6.De kamers van de aanvaardingscommissie vergaderen zo vaak als voor hun goed functioneren nodig is. Zij worden via e-mail samengeroepen door het secretariaat van de aanvaardingscommissie.

De datum van de vergadering wordt bepaald in samenspraak met de bevoegde kamervoorzitter.

Behalve in spoedeisende gevallen, geschiedt elke bijeenroeping minstens twee weken voorafgaand aan de vergadering en vermeldt de uitnodiging datum, uur, plaats en agenda van de vergadering.

Art. 7.Indien nodig, in spoedeisende gevallen of indien de goede werking van een commissie het vereist, kan een advies worden uitgebracht via elektronische weg. De dienst nationaal register waakt over coördinatie van de adviezen van de leden, ontvangen per e-mail, in samenspraak met de voorzitter en waakt onder zijn toezicht, over de behandeling ervan.

Art. 8.Bij het opstellen van de agenda duidt de kamervoorzitter de niet-permanente leden aan op basis van het expertisedomein waartoe de behandelde dossiers behoren.

Art. 9.Normalerwijze vinden de vergaderingen van de kamers plaats in de gebouwen van de FOD Justitie. Indien de behoeften van de dienst dit rechtvaardigen, kunnen zij echter ook, in overleg met de dienst nationaal register, op een andere, door de kamervoorzitter vastgestelde plaats of per videoconferentie worden gehouden.

De vergaderingen van de aanvaardingscommissie met verenigde kamers vinden altijd plaats in de gebouwen van de FOD Justitie. Afdeling 2. - De agenda

Art. 10.De dienst nationaal register stelt in samenspraak met de kamervoorzitter de agenda vast. Deze wordt per mail aan de leden van de commissie overgemaakt door de dienst nationaal register. De agenda van de verenigde kamers wordt opgesteld in samenspraak met de beide kamervoorzitters.

Art. 11.De agenda wordt ingedeeld in A, B en C-dossiers.

A-dossiers omvatten de aanvragen tot inschrijving of verlenging in het nationaal register, die door de dienst volledig zijn bevonden en gunstig worden geadviseerd.

B-dossiers omvatten alle andere aanvragen tot inschrijving of verlenging in het nationaal register.

C-dossiers betreffen de klachten en de dossiers met tuchtkarakter (advies betreffende schorsing, tijdelijke of definitieve schrapping).

Art. 12.De kamervoorzitter kan, op basis van het dossier, beslissen de kandidaat deskundige of kandidaat vertaler, tolk of vertaler-tolk te horen door de aanvaardingscommissie.

In geval van een adviesaanvraag betreffende een klacht of een disciplinaire sanctie moet de bevoegde kamer de gerechtsdeskundige, de vertaler, tolk of vertaler-tolk horen overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk Besluit van 23 september 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/09/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018040681 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname sluiten, behalve ingeval de klacht klaarblijkelijk ongegrond is.

Art. 13.De documentatie met betrekking tot een welbepaald agendapunt zal in de mate van het mogelijke elektronisch ter beschikking worden gesteld aan de leden van de aanvaardingscommissies door de dienst nationaal register via een beveiligd digitaal platform of wordt, indien dit niet mogelijk is, via elektronische weg overgemaakt.

Indien de beschikbare documentatie niet elektronisch kan worden meegedeeld aan de leden van de aanvaardingscommissie, wordt ze ter inzage gelegd bij de dienst nationaal register. Afdeling 3. - De vergadering

Art. 14.De kamervoorzitter leidt de vergadering. Hij opent de vergadering, schorst ze zo nodig en sluit ze. Hij is belast met de handhaving van de orde ter zitting.

Indien de kamervoorzitter belet is, wordt hij vervangen door zijn plaatsvervanger.

Art. 15.Alleen de aangelegenheden die op de agenda zijn vermeld, worden in bespreking gebracht, tenzij de aanwezige leden van de kamer eenparig beslissen om andere niet ingeschreven agendapunten te behandelen.

Art. 16.Indien de kamervoorzitter oordeelt dat het onderwerp voldoende werd besproken, kan worden overgegaan tot de besluitvorming en de stemming over het agendapunt of het advies. De kamervoorzitter kan beslissen dat dit geschiedt na de bespreking van de dagorde.

Art. 17.Op vraag van de kamervoorzitter, van één van de leden van de kamer of van de gerechtsdeskundige, de vertaler, de tolk of de beëdigde vertaler/tolk of hun raadsman kan de commissie besluiten om bijkomende informatie op te vragen of laten opvragen alvorens een beslissing te nemen. De dienst nationaal register is verantwoordelijk voor de uitvoering van informatieopdracht.

Art. 18.De bevoegde kamer kan slechts geldig beslissen als minstens drie van de vier permanente leden aanwezig zijn. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de kamervoorzitter doorslaggevend. Afdeling 4. - De notulen

Art. 19.Naast de voorbereiding van de adviezen per dossier, stelt de dienst nationaal register de notulen op van elke vergadering van de aanvaardingscommissie en van de bevoegde kamers en legt ze vervolgens ter goedkeuring voor aan de voorzitter van die vergadering.

Art. 20.De notulen van de vergadering van de bevoegde kamers bevatten: -de datum van de vergadering; -de namen van de aanwezige leden, desgevallend hun plaatsvervangers, en, in voorkomend geval, de aanwezige externe deskundigen zoals voorzien in art. 5, vierde lid K.B. 23 september 2018; -de namen van de afwezige leden ; -de vaststelling dat het quorum om geldig te beraadslagen al dan niet is bereikt; -de agenda van de vergadering; -het al dan niet horen van de betrokkene; -de besluiten of adviezen per agendapunt; -de stemverhouding, indien van toepassing; -in voorkomend geval, de datum van de volgende vergadering van de aanvaardingscommissie.

Art. 21.De adviezen met betrekking tot een individueel dossier dat aanleiding kan geven tot één van de sancties waarin de wet voorziet, vormen het voorwerp van een afzonderlijk verslag waarin, naast de samenstelling van de kamer, ook wordt vermeld: - de datum waarop de betrokkene is gedagvaard; - de datum waarop de betrokkene is opgeroepen om voor de kamer te verschijnen (of de datum waarop hij of zij afwezig was); - een inventaris van de stukken in het dossier (besluiten) en de documenten die door de betrokkene zijn ingediend; -het met redenen omkleed advies van de kamer.

Art. 22.De notulen worden elektronisch goedgekeurd door de leden die aan de beraadslaging hebben deelgenomen en worden ondertekend door de voorzitter, hetzij met een elektronische handtekening, hetzij met een handgeschreven handtekening.

Art. 23.In samenwerking met de voorzitter stelt de dienst nationaal register een apart verslag op van de vergaderingen in verenigde kamers. Het wordt ondertekend door de voorzitter, hetzij met een elektronische handtekening, hetzij met een handgeschreven handtekening.

Art. 24.De uittreksels van de notulen worden ondertekend door de kamervoorzitter of een permanent lid van de aanvaardingscommissie, aangeduid door de kamervoorzitter, hetzij met een elektronische handtekening, hetzij met een handgeschreven handtekening.

Art. 25.De adviezen worden opgesteld door de dienst nationaal register, worden goedgekeurd door de leden, indien nodig elektronisch, en worden ondertekend door de kamervoorzitter of een permanent lid van de aanvaardingscommissie, aangeduid door de kamervoorzitter, hetzij met een elektronische handtekening, hetzij met een handgeschreven handtekening. HOOFDSTUK VI. - Vergoedingen

Art. 26.Conform de wet en het artikel 15 van het koninklijk besluit van 23 september 2018Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/09/2018 pub. 28/09/2018 numac 2018040681 bron federale overheidsdienst justitie Koninklijk besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de aanvaardingscommissie bevoegd voor de gerechtsdeskundigen en voor beëdigd vertalers, tolken en vertalers-tolken en van de bijdrage in de kosten tot opname sluiten, hebben de leden recht op een presentiegeld waarin de verplaatsingskosten zijn begrepen.

Art. 27.De aanvragen tot het uitbetalen van vergoedingen worden toegestuurd aan de dienst nationaal register. HOOFDSTUK VII. - Onverenigbaarheden

Art. 28.Het is de leden van de aanvaardingscommissie verboden deel te nemen aan een beraadslaging of het verlenen van een advies waarbij zij een persoonlijk, rechtstreeks of onrechtstreeks belang hebben.

Het lid van de commissie dat weet dat er in zijnen hoofde een wrakingsgrond bestaat, moet zich onthouden.

Wanneer de kandidaat gerechtsdeskundige of de kandidaat beëdigd vertaler, tolk of vertaler-tolk een nieuwe aanvraag indient, is er geen bezwaar dat deze aanvraag door de bevoegde kamer van de aanvaardingscommissie in dezelfde samenstelling wordt behandeld.

Art. 29.De verklaring van het betrokken lid, alsook de vermelding dat het lid niet heeft deelgenomen aan verdere beraadslaging en stemming, worden opgenomen in de notulen van de aanvaardingscommissie. HOOFDSTUK VIII. - Vertrouwelijkheid

Art. 30.De leden van de aanvaardingscommissie zijn gehouden tot de discretieplicht.

Art. 31.De geconsulteerde experten en de leden van het administratief personeel zijn eveneens gehouden door de discretieplicht voor alle gegevens waarvan zij kennis krijgen in het kader van de uitoefening van hun opdracht.

Art. 32.Elk van de leden van de aanvaardingscommissie behoudt buiten zijn opdracht als lid van de aanvaardingscommissie, zijn individuele vrijheid van spreken, onder meer voor academische of didactische doeleinden, voor zover dit lid ondubbelzinnig benadrukt dat hij slechts zijn persoonlijke mening uitdrukt en niet de andere leden van de aanvaardingscommissie verbindt.

Art. 33.De leden van de aanvaardingscommissie waken er over dat zij het vertrouwen vanwege derden in deze commissie niet schenden, noch de onafhankelijkheid, waarvan zij blijk moeten geven bij de uitoefening van hun taken, op het spel zetten. HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen

Art. 34.Op verzoek van de verenigde kamers van de aanvaardingscommissie kan een wijziging van dit reglement worden voorgesteld. HOOFDSTUK X. - Inwerkingtreding

Art. 35.Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad verschijnt.

Brussel, 11 mei 2023.

V. VAN QUICKENBORNE, Vice-eersteminister en minister van Justitie, belast met de Noordzee

^