gepubliceerd op 15 september 2022
Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021 tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme
9 SEPTEMBER 2022. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme
De Minister van Energie, Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, §§ 2, 3 en 6, ingevoegd bij de wet van 15 maart 2021, hierna "de Elektriciteitswet";
Gelet op het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 januari 2022, tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van een individuele uitzondering op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme (hierna ` het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten'), artikel 4, § 3;
Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2428 van de brutokost van een nieuwkomer, de correctiefactor X en de gewogen gemiddelde kost van kapitaal voor de T-4 veiling met leveringsperiode 2027-2028, van 1 september 2022, en de daaraan voorafgaande publieke consultatie;
Overwegende dat de commissie voorstelt om de waarden van de gewogen gemiddelde kost van kapitaal voor de veiling van 2022, bestaande uit een minimumrendement van 5,53% en een risicopremie zoals vermeld in bijlage 2 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten, ook te gebruiken voor de T-4 veiling van 2023;
Overwegende dat de commissie in tabel 1 van haar voorstel (C)2428 de waarden van de CAPEX, FOM en reductiefactoren die in aanmerking te nemen zijn bij de berekening van de brutokost van een nieuwkomer voorstelt;
Overwegende dat de commissie in tabel 3 van haar voorstel (C)2428 de brutokost van een nieuwkomer voorstelt, berekend op basis van voormelde elementen en overeenkomstig de op 2 oktober 2020 goedgekeurde methodologie bedoeld in artikel 23, lid 6 van Verordening (EU) 2019/943;
Overwegende dat de technologie vraagrespons een technologie is met een erg heterogene kostenstructuur;
Overwegende dat de door de commissie in aanmerking genomen FOM-waarde enkel betrekking heeft op de eerste 500 MW van vraagrespons (20 EUR/kW/jaar), terwijl uit het Nationale Energie- en Klimaatplan en de studie van Elia inzake toereikendheid en flexibiliteit voor 2021 blijkt dat het extra volume vraagrespons dat in de toekomstige energiemix aanwezig zal zijn in vergelijking met het huidige niveau, meer dan 500 MW zal bedragen ;
Overwegende dat ongeveer 770 MW aan nieuwe capaciteit vraagrespons "DSM shedding" en 330 MW nieuwe capaciteit aan "DSM shifting" zijn voorzien in het kader van het referentiescenario voor de leveringsperiode 2027 - 2028 in vergelijking met het bestaande volume zoals bepaald in de studie van Elia inzake toereikendheid en flexibiliteit voor 2021;
Overwegende dat de waarde van FOM van 20 EUR/kW/jaar geen rekening houdt met de stijging van de kosten van de technologie vraagrespons parallel aan de stijging van de vereiste volumes van deze technologie;
Overwegende dat het te bereiken niveau van bevoorradingszekerheid door het capaciteitsvergoedingsmechanisme overeen moet komen met de betrouwbaarheidsnorm en dat de vraagcurves voor de veilingen zodanig gekalibreerd moeten worden dat deze betrouwbaarheidsnorm bereikt wordt;
Overwegende dat voor de technologie vraagrespons de brutokost van een nieuwkomer die door de commissie wordt voorgesteld, andere technologieën mogelijk kan beletten deel te nemen aan de T-4 veiling, met een veel minder liquide veiling tot gevolg;
Overwegende dat artikel 22 van Verordening (EU) 2019/943 de technologieneutraliteit van capaciteitsmechanismes oplegt, hetgeen niet zou bereikt worden indien slechts 1 fractie van 1 technologie, met name de goedkoopste, de facto zou kunnen deelnemen aan de veilingen georganiseerd onder dergelijk mechanisme;
Overwegende dat bijgevolg in deze context redelijkerwijs een gemiddelde van de verschillende beschikbare kostencategorieën van vraagrespons in overweging dient te worden genomen en dat dit gemiddelde 50/kW/jaar bedraagt voor extra capaciteiten van 0 tot 2000 MW, hetgeen coherent is met de op termijn verwachte omvang van nieuwe vraagrespons en de deelname aan de veilingen van vraagrespons met een hogere FOM mogelijk maakt;
Overwegende dat de commissie een correctiefactor X van 1,1 voorstelt;
Overwegende dat de correctiefactor X waarmee het maximumvolume tegen de maximumprijs kan worden berekend, de onzekerheid over het missing money vertegenwoordigt;
Overwegende dat een correctiefactor X gelijk aan 1,1 laag is in vergelijking met andere Europese landen die een capaciteitsvergoedingsmechanisme hebben ingesteld;
Overwegende dat de onzekerheid over het missing money in België toch vergelijkbaar is met die in andere landen;
Overwegende dat een hogere correctiefactor X niet alleen leidt tot een hogere maximumprijs, maar ook tot een aanpassing van het niveau van bevoorradingszekerheid en bijgevolg een lager volume, en de impact op de kostprijs bijgevolg niet eenduidig op voorhand bepaald kan worden;
Overwegende dat een hogere correctiefactor een betere liquiditeit en dus potentieel een lagere kostprijs van de CRM mogelijk maakt;
Overwegende dat een te lage correctiefactor X bepaalde technologieën van de veiling zou kunnen uitsluiten en dat dit in strijd zou zijn met artikel 22 van Verordening (EU) 2019/943, dat technologische neutraliteit van capaciteitsmechanismen oplegt;
Overwegende dat de commissie een correctiefactor van 1,1 voorstelt gebaseerd op de gegevens van één enkele veiling, maar dat dit niet noodzakelijk representatief is;
Overwegende dat niet alle technologieën biedingen hebben uitgebracht voor de veiling van 2021;
Overwegende dat de commissie bij haar voorstel voor de waarde van 1,1 alleen rekening houdt met de in de veiling van 2021 geselecteerde biedingen en niet met alle ingediende biedingen;
Overwegende dat de commissie in § 82 van haar voorstel (C) 2428 erkent dat de prijs van de grondstoffen is gestegen ;
Overwegende dat de ontwikkeling van de grondstoffenprijzen kan aanhouden in het licht van de huidige crisis en dat dit gevolgen kan hebben voor de missing money van de verschillende technologieën;
Overwegende dat de commissie in § 78 van haar voorstel (C) 2267 van 10 september 2021 heeft voorgesteld een correctiefactor X van 1,5 in aanmerking te nemen indien de technologie voor vraagrespons in de beperkte lijst van technologieën wordt gehandhaafd;
Overwegende dat er verschillende onzekerheden zijn waarvan de impact substantieel kan zijn en dat een correctiefactor X met waarde 1,5 hiermee redelijkerwijze rekening houdt, Besluit :
Artikel 1.§ 1. De definities vervat in artikel 1 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme, zijn van toepassing op dit besluit. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de veiling T-4": de veiling vier jaar voor de periode van capaciteitslevering startend op 1 november 2027.
Art. 2.Dit besluit is van toepassing op Elia Transmission Belgium NV, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Keizerslaan 20, met ondernemingsnummer 0731.852.231.
Art. 3.Elia Transmission Belgium NV hanteert een gewogen gemiddelde kapitaalkost, hierna "WACC" bestaande uit een minimumrendement van 5,53% voor alle technologieën en een risicopremie zoals bepaald in bijlage 2 van het koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/04/2021 pub. 30/04/2021 numac 2021041351 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme sluiten voor de organisatie van de veiling T-4, met het oog op de bepaling van de vraagcurve voor de veiling T-4.
Art. 4.Elia Transmission Belgium NV gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, de brutokost van een nieuwkomer van de technologieën die opgenomen zijn in de beperkte lijst van technologieën zoals vastgesteld volgens de als bijlage bij dit besluit gevoegde tabel.
Art. 5.Elia Transmission Belgium NV gebruikt voor de organisatie van de veiling T-4, een correctiefactor X gelijk aan 1,5.
Art. 6.Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Elia Transmission Belgium NV en aan de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas.
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 15 september 2022.
Brussel, 9 september 2022.
T. VAN DER STRAETEN
Bijlage Tabel 1
Referentietechnologie
EAC(/kW/y)
Reductiefactor[%]
CONEfixed, RT (/kW/y)
Gasturbine met open cyclus (OCGT)
75
91%
82,4
Gasturbine gecombineerde cyclus (CCGT)
106
92%
115,2
Verbrandingsmotor
72,3
95%
76,1
Warmtekrachtkoppeling (CHP)
162,5
93%
174,7
Fotovoltaïek
93,4
1%
9 340
Onshore windenergie
174,3
9%
1 936,7
Offshore windenergie
392,4
13%
3 018,5
Opslagbatterij (4h)
131,2
79%
166,1
Vraagrespons
50
66%
75,8
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 9 september 2022 tot vaststelling van de intermediaire waarden voor de veiling in 2023 overeenkomstig artikel 4, § 3, van het
koninklijk besluit van 28 april 2021Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
28/04/2021
pub.
30/04/2021
numac
2021041351
bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
Koninklijk besluit tot vaststelling van de paramaters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme
sluiten tot vaststelling van de parameters waarmee het volume aan te kopen capaciteit wordt bepaald, inclusief hun berekeningsmethode, en van de andere parameters die nodig zijn voor de organisatie van de veilingen, alsook de methode en voorwaarden tot het verkrijgen van individuele uitzonderingen op de toepassing van de intermediaire prijslimiet(en) in het kader van het capaciteitsvergoedingsmechanisme Brussel, 9 september 2022.
T. VAN DER STRAETEN