Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 02 oktober 2024
gepubliceerd op 07 oktober 2024

Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 20 april 2007 houdende reglementering van de particuliere brievenbussen

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2024009291
pub.
07/10/2024
prom.
02/10/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 OKTOBER 2024. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 20 april 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/04/2007 pub. 01/06/2007 numac 2007011268 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende reglementering van de particuliere brievenbussen sluiten houdende reglementering van de particuliere brievenbussen


De Minister van Post,

Gelet op de wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten, artikel 3, § 1, 9°, ingevoegd bij de wet van 21 februari 2024, en artikel 16, § 1, eerste lid, 3°, vervangen bij de wet van 21 februari 2024;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 april 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/04/2007 pub. 01/06/2007 numac 2007011268 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende reglementering van de particuliere brievenbussen sluiten houdende reglementering van de particuliere brievenbussen;

Gelet op het voorstel van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 27 maart 2024;

Gelet op de mededeling aan de Europese Commissie, op 9 april 2024, met toepassing van artikel 5, lid 1, van richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij;

Gelet op advies 77.022/4 van de Raad van State gegeven op 16 september 2024 met toepassing van artikel 84, § 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de burgers door de COVID-19-pandemie nieuwe consumptiegewoonten hebben aangenomen door massaal gebruik te maken van e-commerce en dat, zoals de OESO dat in haar verslag "E-commerce in the time of COVID-19" van 7 oktober 2020 stelde, deze gewoonten zullen aanhouden;

Overwegende dat de gebruikers van de postdiensten aangeven een voorkeur te hebben voor de bezorging aan huis van hun pakjes, zoals gemeld in een studie van het Instituut gepubliceerd op zijn website op 12 maart 2021;

Overwegende dat het gebruik van particuliere pakjesbussen toeneemt door de aanzienlijke bloei van e-commerce;

Overwegende dat de installatie van particuliere pakjesbussen aangemoedigd moet worden om mislukkingen bij de eerste poging om te leveren en de negatieve impact daarvan op het milieu te vermijden;

Overwegende dat het, omwille van efficiëntie van de postbezorgingsdiensten, belangrijk is om normen vast te leggen met name betreffende de toegankelijkheid, de afmetingen en de identificatie van de particuliere pakjesbussen;

Overwegende de rondetafelgesprekken over deze kwestie, georganiseerd door het Instituut van december 2018 tot januari 2019;

Overwegende dat de deelnemers aan de rondetafelgesprekken, waaronder verscheidene postoperatoren, verschillende fabrikanten van brievenbussen en pakjesbussen, vertegenwoordigers van de gewesten, van de Orde van Architecten en de Ombudsdienst voor de postsector enz., de bezorgingsproblemen veroorzaakt door weinig praktische of inefficiënt geplaatste particuliere pakjesbussen hebben willen identificeren en verhelpen;

Overwegende dat dit besluit het resultaat is van de rondetafelgesprekken alsook de raadpleging georganiseerd door het Instituut van 21/02/2022 tot 21/03/2022 over de invoering in de postale reglementering van een bepaling betreffende de distributie van de postpakketten aan woningen die voorzien zijn van een individuele pakjesbus;

Besluit :

Artikel 1.Het opschrift van het ministerieel besluit van 20 april 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/04/2007 pub. 01/06/2007 numac 2007011268 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende reglementering van de particuliere brievenbussen sluiten houdende reglementering van de particuliere brievenbussen wordt vervangen als volgt: " Ministerieel besluit van 20 april 2007Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 20/04/2007 pub. 01/06/2007 numac 2007011268 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende reglementering van de particuliere brievenbussen sluiten houdende reglementering van de particuliere brievenbussen en van de particuliere pakjesbussen".

Art. 2.Het opschrift van TITEL I van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de woorden "en pakjesbussen".

Art. 3.In artikel 1, § 6, eerste streepje, van hetzelfde besluit wordt het woord "appartementsgebouw" vervangen door het woord "gebouw".

Art. 4.In artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, 2°, wordt het woord "appartementsgebouwen" vervangen door het woord "gebouwen"; 2° in paragraaf 2, wordt de zin "Het volgnummer, voorafgegaan door de vermelding "Bus", wordt in het postadres vlak achter het huisnummer vermeld." geschrapt.

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt, in titel I, een artikel 4/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 4/1.§ 1. Wanneer een pakjesbus beschikbaar is, dient dat te worden vermeld op de brievenbussen. § 2. De pakjesbussen die ook dienst doen als brievenbussen moeten aan de grens van de openbare weg geplaatst zijn.

Het eerste lid geldt niet: 1° voor personen met een handicap vastgesteld door de ter zake bevoegde overheidsdienst en die het gevolg is van een beperkte mobiliteit of visuele beperking;2° in het geval van een huisnummer dat minstens vier pakjesbussen die ook dienst doen als brievenbussen omvat. § 3. De afmetingen van de pakjesbussen moeten voldoende zijn om pakjes van minstens 33 cm bij 21 cm bij 12 cm te kunnen ontvangen. De bovenste rand van de opening van de pakjesbussen moet zich bevinden op ten hoogste 140 cm boven de plaats van waarop men normaal toegang heeft. § 4. Wanneer de pakjesbus ook dienst doet als brievenbus, moet de opening voldoende groot zijn om de zendingen met de in artikel 1, § 3, gepreciseerde afmetingen te ontvangen. § 5. De pakjesbussen die geen dienst doen als brievenbussen, worden geplaatst tussen de openbare weg en de hoofdtoegang van het gebouw. § 6. De pakjesbussen moeten zichtbaar zijn zonder dat de aanbieders van postdiensten speciaal hoeven te zoeken. § 7. De toegang tot de pakjesbussen alsmede de opening ervan moeten vrij, gemakkelijk en zonder gevaar zijn voor de aanbieders van postdiensten . § 8. Ingeval het huisnummer niet leesbaar is vanop de plaats waar de pakjesbus zich bevindt, dient het huisnummer duidelijk leesbaar vermeld te worden op of nabij de pakjesbus. § 9. Indien een huisnummer meer dan één brievenbus omvat, moet elke pakjesbus het nummer dragen van de overeenkomstige brievenbussen. § 10. De individuele pakjesbussen worden zo gebouwd dat onbevoegden de inhoud ervan niet kunnen bemachtigen.

Brussel, 2 oktober 2024.

P. DE SUTTER


^