gepubliceerd op 18 december 2019
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende be 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator dienstverlening (func(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de centrale diensten: 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator dienstverlening (functieclassificatie: dco301) bij de diensten op het niveau van de Voorzitter van het Directiecomité (Multikanaaldienstverlening (MKDV)) (P&O-code: A3-1219-056) 2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Arbeidsvoorwaarden (functieclassificatie: DPO400) bij de Stafdienst Personeel en Organisatie (Arbeidsvoorwaarden) (P&O-code: A3-1219-057) 3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Correspondent Personeel en Organisatie (functieclassificatie: IPO081) bij de Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (P&O-code: A3-1219-058) 4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Internationale Relaties (functieclassificatie: DJU379) bij de Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Dienst Coördinatie Internationale Relaties) (P&O-code: A3-1219-059) 5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Wetgeving (functieclassificatie: DJU379) bij de Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Reglementering - Inkomstenbelastingen - Internationaal) (P&O-code: A3-1219-060) 6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Economisch advies (functieclassificatie: DEC951) bij de Algemene Administratie voor Beleidsexpertise en -ondersteuning (Studiedienst - Analyses en microsimulaties) (P&O-code: A3-1219-061) 7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Leidinggevende dienst Compliance en Controle (functieclassificatie: DSA804) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Thesaurie (Controle van de Financiële Instrumenten en Instellingen) (Compliance en Controle) (P&O-code: A3-1219-062) 8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Datamining (functieclassificatie: DFI030) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Risicomanagement) (Team Datamining) (P&O-code: A3-1219-063) 9° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator (functieclassificatie: DFI030) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Risicomanagement) (Team AI) (P&O-code: A3-1219-064) 10° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie: ISA005) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst van de Administrateur-generaal) (P&O-code: A3-1219-065) 11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Marketing) (Team Economische Ondersteuning) (P&O-code: A3-1219-066) 12° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Operaties) (Operationele expertise) (P&O-code: A3-1219-067) 13° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Operaties) (Operationele Ondersteuning) (P&O-code: A3-1219-068) 14° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Commissaris bij het federaal comité tot aankoop van onroerende goederen (functieclassificatie: DFI320) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Patrimoniumdiensten) (Federaal comité tot aankoop van onroerende goederen) (P&O-code: A3-1219-069) 15° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator statistieken (functieclassificatie: DSA609) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Centrale Diensten) (Operationele Ondersteuning) (P&O-code: A3-1219-070) 16° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Strategische ondersteuning (functieclassificatie: DSA804) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid) (Strategische ondersteuning ) (P&O-code: A3-1219-071) 17° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Operationele ondersteuning (functieclassificatie: DSA804) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid) (Operationele ondersteuning) (P&O-code: A3-1219-072) 18° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator inspectie (functieclassificatie: DSA306) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid ) (Strategische en operationele ondersteuning ) (P&O-code: A3-1219-073) 19° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Werkmethoden (functieclassificatie: DFI014) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Opmetingen en Waarderingen) (Afdeling Waarderingen) (P&O-code: A3-1219-074) 20° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Communicatie - Coördinator (functieclassificatie: ICO052) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (Centrale Diensten) (Operationele Coördinatie en Communicatie) (P&O-code: A3-1219-075) 21° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Organisatiebeheer - risicobeheer (functieclassificatie: DFI134) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (Operationele Coördinatie en Communicatie) (P&O-code: A3-1219-076) 22° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Projectmanager (functieclassificatie: ISA012) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (Centrale Diensten) (Operationele Coördinatie en Communicatie) (P&O-code: A3-1219-077) 23° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Expert Business Process Management (functieclassificatie: DSA611) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie (OCC)) (P&O-code: A3-1219-078) 24° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie: DSA008) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie (OCC)) (P&O-code: A3-1219-079) 25° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Juridische bijstand (functieclassificatie: DJU060) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning (OEO)) (P&O-code: A3-1219-080) B.Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de buitendiensten: 26° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Juridische en algemene zaken (functieclassificatie: DJU005) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Afdeling Geschillen) (P&O-code: A3-1219-081) 27° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Afdeling Geschillen) (P&O-code: A3-1219-082) 28° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst van de Regionaal Centrum Directeur) (P&O-code: A3-1219-083) 29° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Controle 2de lijn) (Team ABC) (P&O-code: A3-1219-084) 30° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Senior Coördinator Bedrijfsrisico's (functieclassificatie: DFI134) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Controle 2de lijn) (Team ABC) (P&O-code: A3-1219-085) 31° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Controle 2e Lijn) (Team Vergunningen) (P&O-code: A3-1219-086) 32° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Afdeling Risicobeheer) (Controleregie) (P&O-code: A3-1219-087) 33° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie: DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Operaties) (Controle 1ste lijn) (P&O-code: A3-1219-088) 34° - 5 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Kantoormanager (functieclassificatie: DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Rechtszekerheid) (Kantoren Rechtszekerheid) (P&O-code: A3-1219-089) 35° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennetitularis Opmetingen (functieclassificatie: DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) (P&O-code: A3-1219-090) 36° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Technisch Opleider (functieclassificatie: DSA306) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering (Operationele Diensten) (Team Opleiding) (P&O-code: A3-1219-091) 37° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Dataminer (functieclassificatie: IIC017) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (P&O-code: A3-1219-092) 38° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - e-Audit - Coördinator (functieclassificatie: DFI270) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (informaticacellen) (P&O-code: A3-1219-093) II.TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het
koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
23/09/2016
numac
2016003323
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003216
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel
sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het
koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
25/10/2013
pub.
14/11/2013
numac
2013002052
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het
koninklijk besluit van 10 december 2017Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
10/12/2017
pub.
18/12/2017
numac
2017031490
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit van tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën
sluiten tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het
koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
08/03/2001
pub.
31/03/2001
numac
2001002020
bron
ministerie van ambtenarenzaken
Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966
sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966; - het
koninklijk besluit van 24 september 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
24/09/2013
pub.
04/10/2013
numac
2013002046
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Koninklijk besluit betreffende de evaluatie in het federaal openbaar ambt
type
koninklijk besluit
prom.
24/09/2013
pub.
19/12/2013
numac
2013000800
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Koninklijk besluit betreffende de evaluatie in het federaal openbaar ambt. - Duitse vertaling
sluiten betreffende de evaluatie in het federaal openbaar ambt.
De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.
III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.
Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur: de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op voormelde datum, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel: - hetzij minstens vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij minstens zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij minstens zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.
De kandidaten dienen zich bovendien te bevinden in een administratieve stand waarin zij hun aanspraken op bevordering kunnen doen gelden en de vermelding 'uitzonderlijk' of 'voldoet aan de verwachtingen' hebben behouden of teruggekregen bij hun laatste jaarlijkse individuele evaluatie.
IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).
Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld. Deze moet de voluit geschreven exacte en volledige benaming van de functie vermelden, alsook de ermee overeenstemmende P&O-code.
De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen waarvoor hij solliciteert geen orde van voorkeur uitdrukken.
De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, vanaf 19 december 2019 tot 13 januari 2020, ten laatste, worden ingediend. - ofwel langs elektronische weg (met een gescande kopie van de kandidatuur of een elektronisch getekend Word bestand) naar het adres promo@minfin.fed.be met als enig onderwerp `kandidatuur bevordering A3';
De kandidaten worden verzocht om per sollicitatieformulier een aparte mail te versturen. - ofwel via een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B 16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden; - ofwel door persoonlijke overhandiging bij het Loopbaancentrum, Cel bevorderingen, gelegen in North Galaxy, toren B, 17de verdieping, Koning Albert II-laan 33 te 1030 Brussel.
Er wordt aan de ambtenaren gevraagd om hun kandidatuur bij voorkeur via elektronische weg door te sturen.
De kandidatuur is slechts tegenstelbaar op voorwaarde dat de kandidaat beschikt over een ontvangstmelding die de aflevering van de kandidatuur bevestigt.
Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (stuk 1 van ..., stuk 2 van ...).
Sollicitaties onder voorbehoud worden niet in aanmerking genomen.
De onvolledige kandidaturen (bvb. niet gedateerd of niet ondertekend) of deze waarin de te vermelden inlichtingen niet correct werden ingevuld zullen niet in aanmerking worden genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen per e-mail aan het adres dat werd opgegeven op het kandidatuurformulier. Dit adres zal gebruikt worden voor alle verdere contacten aangaande de procedures waarvoor gepostuleerd werd in het kader van onderhavige dienstorder. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende fasen: Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. Aan de kandidaat wordt een schrijven gericht, per e-mail naar het adres dat werd opgegeven in het formulier van de kandidatuur, waarbij deze in kennis gesteld wordt van de verwerping van de kandidatuur en waarin de redenen van deze verwerping worden gemotiveerd.
De eerste fase is eliminerend.
De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel sollicitaties voor bevordering in aanmerking worden genomen.
Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.
Bovendien worden de kandidaten van wie de geïntegreerde resultaten (cf. fase 3) van de evaluatie van de generieke kerncompetenties en de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol, afgelegd in het kader van een vroegere incompetitiestelling voor een betrekking van dezelfde klasse en dezelfde rol als de gepostuleerde betrekking, lager liggen dan 50%, terwijl ze minstens één van die evaluaties niet opnieuw mogen afleggen omdat de termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum waarop het resultaat in kwestie werd meegedeeld nog niet verstreken is op de datum van publicatie van onderhavige dienstorder, uitgesloten van het vervolg van de huidige procedure.
Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.
Deze evaluatie wordt gepland in twee etappen.
Etappe 1 - Evaluatie van de generieke kerncompetenties De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke kerncompetenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties die gelden voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de evaluatie van de generieke kerncompetenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de competenties, dimensies en bekwaamheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en competenties vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden in hoeverre de voorgestelde reacties meer of minder gepast zijn.
De deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties is verplicht voor de voor etappe 1 aanvaarde kandidaten die beslissen om hun vorig resultaat niet te behouden (zie hierna).
De kandidaten ontvangen een mail op het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres, waarbij zij worden uitgenodigd om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de voormelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.
De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat, indien zij beslissen om de evaluatie van de generieke kerncompetenties opnieuw af te leggen (zie modaliteiten en gevolgen onder het punt "Huidige procedure" hieronder) enkel de punten behaald bij de nieuwe deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties voorzien in etappe 1 van de huidige incompetitiestelling in aanmerking zullen worden genomen.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten of diensten op het niveau van de Voorzitter, voor betrekkingen die op dezelfde datum gepubliceerd werden, zullen de evaluatie van de generieke kerncompetenties slechts eenmaal afleggen.
De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle betrekkingen waarvoor gesolliciteerd werd en die op dezelfde datum in competitie werden gesteld.
De evaluatie van de generieke kerncompetenties telt mee voor 30% in het eindresultaat van de fase 2.
De evaluatie van de generieke kerncompetenties kan op meerdere data worden georganisteerd.
De kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze etappe meegedeeld worden aan de kandidaten.
Etappe 1 is niet eliminerend, behalve voor wie niet zou hebben deelgenomen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties.
Evaluatie van de generieke kerncompetenties - Huidige procedure en sollicitaties op een later tijdstip Algemeen principe De kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, behouden het resultaat dat zij hierop behalen in het kader van een latere sollicitatie.
Dit resultaat blijft geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse ongeacht het profiel (expert, leidinggevende en projectleider). De geldigheidstermijn van dit resultaat voor deze evaluatie is beperkt tot drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het resultaat in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de incompetitiestelling.
De kandidaat die zijn resultaat wenst te verbeteren kan slechts opnieuw deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties voor zover op de datum van publicatie van de incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het behaalde resultaat.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de beslissing om deze evaluatie van de generieke kerncompetenties opnieuw af te leggen, met zich meebrengt dat het voordien behaalde resultaat niet meer zal kunnen worden ingeroepen om elders een vrijstelling te bekomen. De nieuwe resultaten vervangen en vernietigen met andere woorden de vorige.
Huidige procedure In het kader van de huidige procedure behouden de kandidaten die deelgenomen hebben aan een evaluatie van de generieke kerncompetenties, georganiseerd in het kader van een vroegere incompetitiestelling van betrekkingen in de klasse A3 bij de FOD Financiën, hun voor deze evaluatie behaald resultaat.
Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de resultaten aan de kandidaten werden medegedeeld, wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaat die zijn resultaat wil verbeteren en hiertoe opnieuw wil deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties voor een functie van dezelfde klasse, kan hiertoe slechts een aanvraag doen voor zover een termijn van zes maanden is verstreken sinds de datum waarop de resultaten werden medegedeeld. Deze termijn dient verstreken te zijn op datum van publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de beslissing om de evaluatie van de huidige kerncompetenties opnieuw af te leggen inhoudt dat de voormelde resultaten die hen werden toegekend niet meer elders zullen kunnen worden ingeroepen om te solliciteren voor een vrijstelling. De nieuwe resultaten zullen de vorige resultaten dus annuleren en vervangen.
Er wordt gevraagd dat de kandidaat die aan de voorwaarden voldoet om, hetzij het laatst behaalde resultaat voor deze evaluatie te behouden, hetzij opnieuw deel te nemen aan deze evaluatie, zijn keuze te kennen geeft in het sollicitatieformulier (bijlage 1).
Er zal standaard worden vanuit gegaan dat de kandidaat zijn laatst behaalde resultaat voor deze evaluatie wenst te behouden indien hij nalaat een keuze te maken.
De kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 14 november 2018, zullen hun op deze evaluatie behaalde punten behouden.
Indien een kandidaat deelneemt aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de huidige incompetitiestelling, dan kan hij het behaalde resultaat laten gelden voor de incompetitiestellingen in de klasse A3 die gepubliceerd werden op 14 november 2018 en waarvoor deze evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden.
Geen enkele andere vrijstelling voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties kan worden verkregen.
Etappe 2 - Evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol De na etappe 1 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze etappe werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol af te leggen.
Deze evaluatie wordt gepland in twee delen.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel worden de kandidaten uitgenodigd om een persoonlijkheidstest op geïnformatiseerde wijze aan te vullen. Zij ontvangen hiervoor een link waarbij hen gevraagd wordt om de vragenlijst in te vullen.
Dit eerste deel heeft als doel om bijkomende informatie te verzamelen in het kader van deze evaluatie. Elke kandidaat zal dit deel slechts één keer afleggen voor alle functies die op dezelfde datum gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad. De resultaten van de test zullen een jaar, te rekenen vanaf de datum waarop ze meegedeeld worden, geldig blijven. Binnen die termijn leggen de kandidaten de test niet opnieuw af. - tijdens het tweede deel worden de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol (expert, leidinggevende of projectleider) geëvalueerd op basis van mondeling gestelde vragen en van twee assessmentoefeningen. De eerste oefening is een oefening aangaande analyse en presentatie. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. De tweede oefening bestaat uit een rollenspel gebaseerd op de context die gebruikt werd ter gelegenheid van de oefening aangaande analyse en presentatie. De kandidaat ontvangt informatie over de inhoud van de naar voor te brengen rol.
De deelname aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol is verplicht voor de voor deze etappe aanvaarde kandidaten die beslissen om hun vorig resultaat niet te behouden (zie hierna).
De kandidaten worden per mail uitgenodigd op het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.
De kandidaat die zich op de vastgelegde dag niet aanmeldt voor deze etappe, zonder te hebben verwittigd, per mail, op planningpromo@minfin.fed.be, minstens drie werkdagen voor de betreffende evaluatie (behoudens in geval van overmacht), zal zich, gedurende een periode van een jaar die begint te lopen vanaf de voorziene datum van deze evaluatie, geen kandidaat kunnen stellen voor een nieuwe incompetitiestelling Het behaalde resultaat voor de evaluatie zal 0 zijn en gelden voor alle procedures van dezelfde klasse en dezelfde rol waarvoor hij kandidaat is.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat, indien zij beslissen om de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol opnieuw af te leggen (zie modaliteiten en gevolgen onder het punt "Huidige procedure" hieronder) enkel de punten behaald bij de nieuwe deelname aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol voorzien in etappe 2 van de huidige incompetitiestelling in aanmerking zullen worden genomen.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten of diensten op het niveau van de Voorzitter, voor betrekkingen van dezelfde rol (leidinggevende, expert of projectleider) en dezelfde klasse (A3, A4 of A5) zullen dit tweede deel van de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol slechts eenmaal per rol en per klasse afleggen.
De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen van dezelfde rol en dezelfde klasse en die op dezelfde datum in competitie werden gesteld.
De evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol telt mee voor 70% in het eindresultaat van de fase 2.
De evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze etappe meegedeeld worden aan de kandidaten.
Etappe 2 is niet eliminerend, behalve voor wie niet zou hebben deelgenomen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol.
Evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol - Huidige procedure en sollicitaties op een later tijdstip Algemeen principe De kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, behouden het resultaat dat zij hierop behalen in het kader van een latere sollicitatie.
Dit resultaat blijft geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse en hetzelfde profiel (expert, leidinggevende of projectleider). De geldigheidstermijn van dit resultaat voor deze evaluatie is beperkt tot drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het resultaat in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de incompetitiestelling.
De kandidaat die zijn resultaat wenst te verbeteren kan slechts opnieuw deelnemen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol voor een betrekking van dezelfde rol en dezelfde klasse voor zover op de datum van publicatie van de incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het behaalde resultaat.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de beslissing om deze evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol opnieuw af te leggen, met zich meebrengt dat het voordien behaalde resultaat niet meer zal kunnen worden ingeroepen om elders een vrijstelling te bekomen. De nieuwe resultaten vervangen en vernietigen met andere woorden de vorige.
Huidige procedure In het kader van de huidige procedure behouden de kandidaten die deelgenomen hebben aan een evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol, georganiseerd in het kader van een incompetitiestelling van betrekkingen in de klasse A3 gepubliceerd op 7 december 2016 of later, hun op deze evaluatie behaald resultaat voor de gepostuleerde betrekkingen van dezelfde klasse en hetzelfde profiel (expert, leidinggevende of projectleider).
Een geldigheidstermijn van drie jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de resultaten aan de kandidaten werden medegedeeld, wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaat die zijn resultaat wil verbeteren en hiertoe opnieuw wil deelnemen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol voor een functie van dezelfde klasse en hetzelfde profiel, kan hiertoe slechts een aanvraag doen voor zover een termijn van zes maanden is verstreken sinds de datum waarop de resultaten werden medegedeeld. Deze termijn dient verstreken te zijn op datum van publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de beslissing om deze evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol opnieuw af te leggen, met zich meebrengt dat het voordien behaalde resultaat niet meer zal kunnen worden ingeroepen om elders een vrijstelling te bekomen. De nieuwe resultaten vervangen en vernietigen met andere woorden de vorige.
Er wordt gevraagd dat de kandidaat die aan de voorwaarden voldoet om, hetzij het laatst behaalde resultaat voor deze evaluatie te behouden, hetzij opnieuw deel te nemen aan deze evaluatie, zijn keuze te kennen geeft in het sollicitatieformulier (bijlage 1).
Er zal standaard worden vanuit gegaan dat de kandidaat zijn laatst behaalde resultaat voor deze evaluatie wenst te behouden indien hij nalaat een keuze te maken.
De kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 14 november 2018 voor een profiel van expert, van leidinggevende of van projectleider, zullen hun op deze evaluatie behaalde punten behouden voor alle betrekkingen die vandaag in competitie worden gesteld en waarvan zowel de klasse als het profiel (expert, leidinggevende of projectleider) identiek zijn.
Indien een kandidaat deelneemt aan de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol, georganiseerd in het kader van de huidige incompetitiestelling, dan kan hij zijn resultaat laten gelden voor betrekkingen van dezelfde klasse en hetzelfde profiel, gepostuleerd in het kader van de incompetitiestellingen die gepubliceerd werden van 14 november 2018 en waarvoor deze evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden.
Geen enkele andere vrijstelling voor de evaluatie van de specifieke bekwaamheden met betrekking tot de rol kan worden verkregen.
Fase 3 - Integratie van de resultaten van de etappen 1 en 2 van fase 2 Tijdens deze fase worden, voor de kandidaten die hebben deelgenomen aan de evaluaties van de generieke competenties en voor diegenen die van deze fase geheel of ten dele waren vrijgesteld, de resultaten van de etappen 1 en 2 geïntegreerd.
Na deze integratie worden de kandidaten die minimum 50% hebben behaald, gerangschikt op basis van de behaalde punten.
Het resultaat van deze integratie zal op het einde van deze fase worden meegedeeld aan alle kandidaten.
Dit geïntegreerde resultaat telt voor 30% mee in het eindresultaat.
Fase 3 is eliminerend.
Fase 4 - Mondeling onderhoud De na fase 3 overblijvende kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een mondeling onderhoud voor het Directiecomité of het bevoegde beheerscomité of voor een comité, aangewezen door het Directiecomité of het bevoegde beheerscomité, waaraan, in toepassing van artikel 20 § 2 van het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 23/09/2016 numac 2016003323 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, het houden van bedoeld mondeling onderhoud wordt gedelegeerd.
Tijdens dit mondeling onderhoud worden door middel van open vragen de motivatie van de kandidaat, zijn visie op de functie en zijn algemeen functioneren geëvalueerd. Bovendien controleert de jury in deze fase of de kandidaat beschikt over de nodige technische competenties om de functie uit te oefenen, door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven technische competenties. Elk van deze competenties wordt in alle dimensies ervan geëvalueerd.
De datum van publicatie van deze incompetitiestelling is bepalend voor de onderwerpen met betrekking tot de technische competenties.
De kandidaten worden voor fase 4 voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd.
De deelname aan dit mondeling onderhoud is verplicht voor de voor fase 4 overblijvende kandidaten.
De kandidaten worden per e-mail uitgenodigd op het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.
De kandidaat die zich op de vastgelegde dag niet aanmeldt voor dit mondeling onderhoud, zonder te hebben verwittigd, per mail, op planningpromo@minfin.fed.be, minstens drie werkdagen voor deze dag (behoudens in geval van overmacht), zal zich, gedurende een periode van een jaar die begint te lopen vanaf de voorziene datum van deze onderhoud, geen kandidaat kunnen stellen voor een nieuwe incompetitiestelling Om te slagen dienen de kandidaten minstens 50% te behalen op dit onderdeel.
Het resultaat op deze proef telt mee voor 70% in het eindresultaat, volgens volgende weging : - Voor de functies met de rol van expert : o Visie en motivatie tellen mee voor 35% o De technische competenties tellen mee voor 35% - Voor functies met de rol van leidinggevende of projectleider o Visie en motivatie tellen mee voor 50% o De technische competenties tellen mee voor 20% Het mondeling onderhoud kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten die op de vastgestelde dag niet deelnemen aan het mondeling onderhoud, worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Fase 4 is eliminerend.
Fase 5 - Integratie van de resultaten van de fasen 3 en 4 Tijdens deze fase worden, voor de kandidaten die overblijven na fase 4, de resultaten van de fasen 3 en 4 geïntegreerd.
Na deze integratie worden de laureaten gerangschikt op basis van de behaalde punten.
De kandidaten die over dezelfde verdiensten beschikken (gelijkheid van punten) worden als volgt gerangschikt: 1° de ambtenaar met de grootste klassenanciënniteit (de klassenanciënniteit van ambtenaren van de klasse A2 die noch ambtshalve in die klasse werden benoemd, noch aangeworven werden in die klasse, wordt vermeerderd met de anciënniteit die ze verwierven in de klasse A1);2° bij gelijke klassenanciënniteit, de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit;3° bij gelijke dienstanciënniteit, de oudste ambtenaar. Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op basis van de hierboven bedoelde rangschikking.
Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen zullen de overblijvende kandidaten na afloop van de fasen 2 tot 5 van de hiervoor beschreven selectieprocedure, desgevallend gevraagd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.
Er zal van worden uitgegaan dat zij afzien van bevordering in de niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.
H. D'HONDT, Voorzitter van het Directiecomité
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld