gepubliceerd op 25 april 2016
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de v(...) 1° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Expert IB (in(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur (expert) bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de buitendiensten : 1° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Expert IB (inkomstenbelastingen) (functieclassificatie : DFI090) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie;2° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Expert BTW (functieclassificatie : DFI090) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie;3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Juridische adviezen expert (functieclassificatie : DJU060) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering;4° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Invordering expert (functieclassificatie : DFI323) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het
koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003216
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel
sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, inzonderheid het artikel 21 dat handelt over de bevorderingen in de klasse A3 waaraan een expertenfunctie in een fiscale materie is verbonden in een algemene fiscale administratie; - het
koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
25/10/2013
pub.
14/11/2013
numac
2013002052
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het
koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
08/03/2001
pub.
31/03/2001
numac
2001002020
bron
ministerie van ambtenarenzaken
Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966
sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.
De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.
III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.
Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden en die op voormelde datum, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.
Evenwel zullen enkel de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluatie waarvan sprake in de fase 2 (of hiervan vrijgesteld werden) en die zullen deelgenomen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 3 en 4 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.
IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren ? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).
Per functie moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld. Deze moet de voluit geschreven exacte en volledige benaming van deze functie vermelden, alsook het nummer van volgorde onder hetwelk de functie in de onderhavige incompetitiestelling werd opgenomen.
De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen geen orde van voorkeur uitdrukken.
De behoorlijk ingevulde, gedateerde en ondertekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, binnen een termijn van tien werkdagen (de poststempel geldt als bewijs) die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B-16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.
Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).
Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen, per e-mail naar het professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het e-mailadres dat werd opgegeven in bijlage 1. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie ? Eenmaal de kandidaturen ontvangen zijn, doorlopen ze de volgende stappen : Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur In deze fase wordt de ontvankelijkheid van de kandidatuur nagegaan. Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.
De eerste fase is eliminerend.
De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel aanvragen voor bevordering in aanmerking worden genomen.
Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.
Daarnaast wordt hun aandacht ook gevestigd op het feit dat de kandidaten die niet minstens 60% behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen voor zover op de datum van publicatie van onderhavige dienstorder in het Belgisch Staatsblad een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.
Tevens zullen de kandidaten die deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3 die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor niet minstens 60% zullen behaald hebben, worden uitgesloten van het vervolg van de onderhavige procedure.
Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven en die niet zijn vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties (zie hierna), zullen deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.
In het kader van deze evaluatie zullen de kandidaten moeten antwoorden op zowel algemene vragen als op meer gerichte vragen (meerkeuzevragenlijst - MKV) betreffende de materies en de technische competenties vermeld in het gepostuleerde functieprofiel.
De deelname aan de evaluatie van de technische competenties is verplicht.
De kandidaten ontvangen een mail naar hun professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie.
De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.
De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun professionele e-mailadres worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.
Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60% voor de evaluatie van de technische competenties te behalen.
De evaluatie van de technische competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.
De kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.
Fase 2 is eliminerend.
Vrijstelling van de evaluatie van de technische competenties - voor de kandidaten die gepostuleerd hebben voor betrekkingen bij de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of van de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor een van de algemene fiscale administraties.
Om praktische redenen en niettegenstaande het feit dat een dergelijke vrijstelling ambtshalve wordt verleend, worden de kandidaten toch verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen. - voor de kandidaten die gepostuleerd hebben voor betrekkingen bij de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of van de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering.
Om praktische redenen en niettegenstaande het feit dat een dergelijke vrijstelling ambtshalve wordt verleend, worden de kandidaten toch verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen.
Geen enkele andere vrijstelling kan worden verkregen.
Fase 3 - Evaluatie van de generieke kerncompetenties De kandidaten die zijn vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties en de kandidaten die na fase 2 overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties : - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de evaluatie van de generieke kerncompetenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de competenties, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de competenties vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden in hoeverre de reactie min of meer aangewezen is.
De evaluatie van de generieke kerncompetenties kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten worden hiervoor uitgenodigd via een mail naar hun professionele e-mailadres (xx.xx@minfin.fed.be) of naar het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.
De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.
De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun professionele e-mailadres worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.
De deelname aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten (zie verder).
De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat indien zij beslissen om hun vrijstelling niet te valoriseren (voor modaliteiten en mogelijke gevolgen zie verder "huidige procedure"), enkel de behaalde punten op de evaluatie van de generieke kerncompetenties van fase 3 in aanmerking zullen worden genomen.
De evaluatie van de generieke kerncompetenties telt voor 10% mee in het eindresultaat.
Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet minstens 60 % zullen behaald hebben voor de evaluatie van hun generieke kerncompetenties slechts een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen voor zover een termijn van zes maanden verstreken is tussen de datum van de mededeling van het bekomen resultaat en deze van de incompetitiestelling.
De niet vrijgestelde kandidaten die niet deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties, stafdiensten of diensten op het niveau van de Voorzitter, voor betrekkingen die op dezelfde datum gepubliceerd werden, zullen de test van de generieke kerncompetenties slechts eenmaal afleggen. De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle betrekkingen waarvoor gesolliciteerd werd en die op dezelfde datum in competitie werden gesteld.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.
Buiten het geval waarin de ambtenaar niet zou hebben deelgenomen aan de testen van de generieke kerncompetenties, is fase 3 niet eliminerend.
Evaluatie van de generieke competenties (kerncompetenties) - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure in de klasse A3 bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die minstens 60% behalen voor de evaluatie van hun generieke competenties in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, verkrijgen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie. Indien die latere sollicitatie een algemene fiscale administratie betreft, en daarbinnen een expertenfunctie in een fiscale materie of een leidinggevende functie in een fiscale dienst, dan houdt de vrijstelling de overdracht in van de punten verkregen op de evaluatie van de generieke kerncompetenties waarvoor ze werd toegekend.
De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse ongeacht het profiel (expert, leidinggevende en projectleider).
De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaten die hun resultaten willen verbeteren en niet kunnen gebruik maken van de eerder vermelde vrijstelling, kunnen opnieuw deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties, voor zover er een termijn van zes maanden is verstreken tussen de datum waarop hen de resultaten zijn medegedeeld en de datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling, De aandacht van de kandidaten wordt getrokken op het feit dat de beslissing om zich opnieuw aan te melden voor de evaluatie van de generieke kerncompetenties inhoudt dat de eerdere resultaten die hen zijn toegekend niet kunnen worden ingeroepen met betrekking tot het verkrijgen van een vrijstelling. De nieuwe verkregen resultaten zullen dus de vorige resultaten tenietdoen en vervangen.
Huidige procedure In het kader van de huidige procedure kan een vrijstelling worden verleend ingevolge het behalen van minstens 60% voor een evaluatie van de generieke kerncompetenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen van de klasse A3 bij de FOD Financiën.
Een geldigheidstermijn van 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld, wordt hierbij in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.
Om praktische redenen worden de kandidaten die hun vrijstelling willen laten valoriseren, verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij van deze vrijstelling gebruik wensen te maken en of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen. De kandidaten die zullen deelnemen aan de evaluatie van de generieke kerncompetenties in het kader van de incompetitiestellingen in de klasse A3, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 augustus 2015, en die daarvoor minstens 60% zullen hebben behaald, zullen kunnen worden vrijgesteld van de fase 3.
Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke kerncompetenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.
Fase 4 - Evaluatie van de specifieke generieke competenties De na fase 3 overblijvende kandidaten, en de kandidaten vrijgesteld van deze fase, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt een evaluatie van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Tijdens deze evaluatie zullen de specifieke bekwaamheden voor de rol als expert geëvalueerd worden. Dit eerste deel telt voor 30%.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties/stafdiensten/diensten van de voorzitter, voor betrekkingen met dezelfde rol en dezelfde klasse en die op dezelfde datum in competitie gesteld zijn, zullen voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie slechts eenmaal per rol en per klasse worden uitgenodigd.
De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen waarvan de rol en de klasse identiek zijn en die in competentie werden gesteld op dezelfde datum. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd door middel van open vragen. Dit tweede deel telt voor 70%.
De kandidaten zullen voor dit tweede deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.
De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 4 overblijvende kandidaten.
Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd via een mail verstuurd naar hun professionele mailbox of het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.
De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten, die op de vastgestelde dag, niet deelnemen aan deel 1 en deel 2 van deze bijkomende evaluatie, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
De evaluatie van het algemeen functioneren telt voor 90% mee in het eindresultaat.
Buiten het geval waarin de ambtenaar niet zou hebben deelgenomen aan de testen van de generieke kerncompetenties, is fase 4 niet eliminerend.
Fase 5 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 3 en 4 Tijdens deze fase worden de resultaten van de fasen 3 en 4, voor de overblijvende kandidaten na fase 4, geïntegreerd.
De kandidaten die werden vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties (zie fase 2 - Vrijstelling van de evaluatie van de technische competenties) hebben voorrang op de kandidaten die deze evalutie wél dienden af te leggen. De vacante betrekkingen zullen dus bij voorrang worden toegekend aan de bedoelde kandidaten die waren vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties.
Na de integratie van de resultaten van de evaluaties van de generieke competenties van de fasen 3 en 4, zullen de kandidaten ieder in hun groep (al dan niet vrijgestelden van de evaluatie van de technische competenties) geklasseerd worden op basis van de bekomen punten.
In elk van beide groepen worden de kandidaten, indien zij na de voormelde integratie over identieke verdiensten blijken te beschikken (gelijkheid van punten), gerangschikt door voorrang te geven : 1° aan de ambtenaar met de grootste klassenanciënniteit (de klassenanciënniteit van ambtenaren van de klasse A2 die noch ambtshalve in die klasse werden benoemd, noch aangeworven werden in die klasse, wordt vermeerderd met de anciënniteit die ze verwierven in de klasse A1);2° bij gelijke klassenanciënniteit, aan de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit;3° bij gelijke dienstanciënniteit, aan de oudste ambtenaar; Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op grond van de hierboven bedoelde rangschikking.
Fase 6 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen, zullen de weerhouden kandidaten van de hiervoor beschreven selectieprocedure, in voorkomend geval worden ingelicht omtrent de precieze standplaatsen die kunnen worden toegekend. Er zal hun tevens worden gevraagd om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.
Er zal van worden uitgegaan dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.
De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.
De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT
FOD FINANCIEN
Bijlage 1
Stafdienst
bij de dienstorder
Personeel & Organisatie
nr. 5 du 25-04-16
KANDIDATUUR A3 - Adviseur (zie bijlage 2)
ADMINISTRATIE . . . . .
Huidige titel : . . . . .
NAAM (in hoofdletters) . . . . .
Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .
Voornamen (voluit schrijven) . . . . .
. . . . .
Kader voorbehouden aan de administratie
Geboren op . . . . .
Stamnummer : . . . . .
Wonende te : . . . . .
Postnummer : . . . . .
Straat . . . . . nr. .....
E-mailadres (enkel in te vullen indien u tijdelijk geen toegang heeft tot uw professioneel e-mailadres) : . . . . .
Privé-correspondentieadres indien anders dan de woon plaats : . . . . .
. . . . .
. . . . .
Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur . . . . . . . . . .
JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : .......................................................................................................................................................... .............................................................................................................................................
JA - NEEN (betreft enkel de tweetalige betrekkingen in de buitendiensten gesitueerd in Brussel) : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten.
JA - NEEN : Ik voldoe aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden van de evaluatie van de technische competenties.
JA - NEEN : Ik meen te voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden voor de evaluatie van de generieke competenties vermeld onder "Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling" van het dienstorder. . . . . . Voor betrekkingen in de buitendiensten : Ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.
Datum :
Handtekening :
FOD FINANCIEN
Bijlage 2
Stafdienst
bij de dienstorder
Personeel & Organisatie
nr. 5 du 25-04-16
Buitendiensten 1) Adviseur (A3) : 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Expert IB (inkomstenbelastingen) (functieclassificatie : DFI090) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : 2 betrekkingen Eentalig Franstalige betrekkingen : 2 betrekkingen Rol van de functie : Expert Doel en context van de functie ? beheren, vanuit een multidisciplinaire invalshoek, van alle aspecten van het fiscaal onderzoek van complexe fraudedossiers teneinde de controleacties voor te bereiden en te coördineren die in het kader van een fiscaal onderzoek ondernomen moeten worden. ? verstrekken van technische en juridische bijstand betreffende fraudefenomenen teneinde juridisch gegronde en verdedigbare resultaten (taxaties, beslissingen, onderzoeken, informatie, ...) te garanderen. ? behandelen van het juridische luik van de verdediging van de administratie en van de rechtsvorderingen die bij de hoven en rechtbanken moeten worden ingesteld teneinde de vooropgestelde strategie tot een goed einde te brengen.
De Adviseur Fraudebestrijding rapporteert aan een Adviseur-generaal - Afdelingshoofd of een Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur.
Opdrachten en taken De Adviseur Fraudebestrijding heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? analyseren en controleren van complexe fraudedossiers in verschillende fiscale materies om een correcte naleving van wetgeving, reglementen en procedures te verzekeren; ? instaan voor de planning, de voorbereiding en de uitvoering van controles om fraudegevallen op te sporen; ? in het kader van een specifiek fraudedossier, bepalen van de te volgen strategie, de te verrichten acties en de opvolging ervan; ? erop toezien dat de strategie van het dossier en de strategie van de zaak op elkaar afgestemd zijn, (bijv. het uniformeren van de taxatie over de verschillende fiscale wetgevingen in verschillende dossiers van dezelfde zaak) teneinde de coherentie in de zaak te garanderen; ? regelmatig beoordelen in hoeverre de dossiers en de strategie ervan geëvolueerd zijn; ? analyseren en beoordelen van de verschillende standpunten die tijdens het onderzoek verdedigd worden (taxatiestelsels, chronologie van de onderzoeksdaden,...); ? controles uitvoeren ter plaatse; ? opvragen, indien nodig, van bijkomende inlichtingen bij de belastingplichtige, bij binnen- en buitenlandse fiscale administraties en bij andere overheden; ? instaan voor de uitvoering van de vooronderzoeken om de juiste dossiers te selecteren; ? opstellen van de nodige proceduredocumenten; ? opstellen van het controleverslag met betrekking tot de doorgevoerde controle; ? formuleren van wettelijk gegronde adviezen, gebaseerd op de juridische aanpak van dossiers, zodat de taxatieteams een doordachte en verantwoorde beslissing kunnen nemen; ? actief participeren aan onderhandelingen met de belastingplichtige en diens raadgevers in het kader van eventuele voorstellen tot rechtzetting; ? de administratie voor de rechtbanken en hoven vertegenwoordigen om de verrichte taxaties te verdedigen; ? ondersteunen van het kennisbeheer in de AA BBI m.b.t. fraudepraktijken door de informatie die is verzameld in het belastingonderzoek gestructureerd ter beschikking te stellen; ? de tijdens interne en externe seminaries nieuw verworven kennis delen met de collega's.
Vereisten van de functie De Adviseur Fraudebestrijding bezit over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-winsituatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het vlak van de technische competenties : ? een gevorderde kennis van : - de fiscale materie IB (inbegrepen fiscale procedure en internationale samenwerking) - vaststellings- en onderzoekstechnieken, Troef Kennis van verschillende talen (met name Frans en Engels) is een pluspunt gezien de veelvuldige contacten tussen BBI-diensten en andere externe diensten, alsook in het kader van de internationale uitwisselingen van inlichtingen. 2) 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Expert BTW (functieclassificatie : DFI090) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : 3 betrekkingen Eentalig Franstalige betrekking : 1 betrekking Rol van de functie : Expert Doel en context van de functie ? beheren, vanuit een multidisciplinaire invalshoek, van alle aspecten van het fiscaal onderzoek van complexe fraudedossiers teneinde de controleacties voor te bereiden en te coördineren die in het kader van een fiscaal onderzoek ondernomen moeten worden. ? verstrekken van technische en juridische bijstand betreffende fraudefenomenen teneinde juridisch gegronde en verdedigbare resultaten (taxaties, beslissingen, onderzoeken, informatie, ...) te garanderen. ? behandelen van het juridische luik van de verdediging van de administratie en van de rechtsvorderingen die bij de hoven en rechtbanken moeten worden ingesteld teneinde de vooropgestelde strategie tot een goed einde te brengen.
De Adviseur Fraudebestrijding rapporteert aan een Adviseur-generaal - Afdelingshoofd of een Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur.
Opdrachten en taken De Adviseur Fraudebestrijding heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? analyseren en controleren van complexe fraudedossiers in verschillende fiscale materies om een correcte naleving van wetgeving, reglementen en procedures te verzekeren; ? instaan voor de planning, de voorbereiding en de uitvoering van controles om fraudegevallen op te sporen; ? in het kader van een specifiek fraudedossier, bepalen van de te volgen strategie, de te verrichten acties en de opvolging ervan; ? erop toezien dat de strategie van het dossier en de strategie van de zaak op elkaar afgestemd zijn, (bijv. het uniformeren van de taxatie over de verschillende fiscale wetgevingen in verschillende dossiers van dezelfde zaak) teneinde de coherentie in de zaak te garanderen; ? regelmatig beoordelen in hoeverre de dossiers en de strategie ervan geëvolueerd zijn; ? analyseren en beoordelen van de verschillende standpunten die tijdens het onderzoek verdedigd worden (taxatiestelsels, chronologie van de onderzoeksdaden,...); ? controles uitvoeren ter plaatse; ? opvragen, indien nodig, van bijkomende inlichtingen bij de belastingplichtige, bij binnen- en buitenlandse fiscale administraties en bij andere overheden; ? instaan voor de uitvoering van de vooronderzoeken om de juiste dossiers te selecteren; ? opstellen van de nodige proceduredocumenten; ? opstellen van het controleverslag met betrekking tot de doorgevoerde controle; ? formuleren van wettelijk gegronde adviezen, gebaseerd op de juridische aanpak van dossiers, zodat de taxatieteams een doordachte en verantwoorde beslissing kunnen nemen; ? actief participeren aan onderhandelingen met de belastingplichtige en diens raadgevers in het kader van eventuele voorstellen tot rechtzetting; ? de administratie voor de rechtbanken en hoven vertegenwoordigen om de verrichte taxaties te verdedigen; ? ondersteunen van het kennisbeheer in de AA BBI m.b.t. fraudepraktijken door de informatie die is verzameld in het belastingonderzoek gestructureerd ter beschikking te stellen; ? de tijdens interne en externe seminaries nieuw verworven kennis delen met de collega's.
Vereisten van de functie De Adviseur Fraudebestrijding bezit over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-winsituatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het vlak van de technische competenties : ? een gevorderde kennis van : - de fiscale materie BTW (inbegrepen fiscale procedure en internationale samenwerking); - vaststellings- en onderzoekstechnieken, Troef Kennis van verschillende talen (met name Frans en Engels) is een pluspunt gezien de veelvuldige contacten tussen BBI-diensten en andere externe diensten, alsook in het kader van de internationale uitwisselingen van inlichtingen. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Juridische adviezen Expert (functieclassificatie : DJU060) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering Rol van de functie : Expert Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Doel en context van de functie ? In samenspraak met de hiërarchische chef/diensthoofd Juridische Dienst instaan voor het coachen van de medewerkers-juristen van de juridische dienst en voor de organisatie van de behandeling van de juridische dossiers; ? Beslissen welke acties er moeten worden ondernomen bij de behandeling van de meest complexe administratieve en gerechtsdossiers en deze acties structureren teneinde zoveel mogelijk uitspraken te verkrijgen in het voordeel van de administratie en zo tot een zo correcte en eerlijk mogelijke inning en invordering te komen.
Taken en opdrachten De Adviseur - Juridische adviezen heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? de meest complexe administratieve en gerechtsdossiers alsook de rechterlijke uitspraken analyseren en fungeren als referentiepunt teneinde de aangewezen juridische middelen te bepalen om tot een doeltreffende, snelle en correcte regeling te komen; ? het organiseren en coördineren van opleidingen voor de personeelsleden van de juridische dienst teneinde hen toe te laten de nodige kennis en vaardigheden te verwerven voor de uitoefening van hun functie; ? het bijstaan en ondersteunen van medewerkers in hun taken, hen motiveren en hun competenties ontwikkelen teneinde de medewerkers in de uitoefening van hun functie in staat te stellen hun kennis en ervaring professioneel en optimaal te gebruiken, toe te zien op de kwaliteit van de aan de klanten verleende diensten en de teamgeest te bevorderen; ? het verlenen van advies aan de teamchef bij de bepaling van de doelstellingen van het team en de concretisering ervan teneinde de strategische beslissingen om te zetten in operationele doelstellingen voor het team; ? regelmatig feedback geven over interessante vaststellingen en suggesties formuleren die voortvloeien uit het onderzoek van de meest complexe dossiers teneinde de methodologieën en de werkinstrumenten te vernieuwen of aan te passen in functie van de evolutie van wetgeving en rechtspraak; ? de partijen die regelmatig tussenkomen in de verwerking van de dossiers overtuigen om in de gewenste richting te handelen teneinde tot een doeltreffende, correcte en billijke behandeling van dossiers te komen; ? op een professionele wijze instaan voor de communicatie en voor de contacten met de in het dossier betrokken partijen (de teamchef, de teamleden, de dienst operationele expertise, de departementsadvocaten, de burgers en andere interne en externe contactpersonen)teneinde de toevertrouwde administratieve en gerechtsdossiers op een correcte, snelle en efficiënte manier te behandelen, alsook de klantgerichtheid te optimaliseren en aan de FOD een imago van doeltreffendheid te verlenen; ? op de hoogte blijven van de evolutie van de wetgeving, de rechtsleer en de rechtspraak voor zover ze op beroepsgebied relevant zijn teneinde ze in acht te nemen bij de verwerking van de dossiers.
Vereisten van de functie De Adviseur - Juridische adviezen beschikt over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-winsituatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de rechtstakken die verband houden met gespecialiseerde invordering bij derden van schulden gevestigd op naam van vennootschappen (vennootschapsrecht, insolventierecht,...); - de daartoe pertinente elementen van burgerlijk recht (overeenkomstenrecht, aansprakelijkheidsrecht); - financieel strafrecht (organisatie van onvermogen, fiscale misdrijven, misdrijven verbonden met de staat van faillissement, burgerlijke partijstelling,...); - de wettelijke en reglementaire regels inzake inning en invordering, met bijzondere aandacht voor de regels inzake invorderingsbijstand in het buitenland; - gerechtelijk recht, financieel strafrecht en strafprocedurerecht en kasgeldvennootschappen; - fiscaal recht en fiscale procedure. ? een basiskennis hebben van : - boekhoudrecht en financiële analyse.
Troeven ? ervaring in het invorderen bij complexe fraudedossiers is een pluspunt ? master in de Rechten of gelijkaardige kennis door ervaring (aan te tonen) 4) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Invordering Expert (functieclassificatie : DFI323) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering Rol van de functie : Expert Standplaats Tweetalige betrekkingen : - Brussel (3 betrekkingen) Doel en context van de functie ? de A3 ontvanger - diensthoofd bijstaan door middel van technische kennis en expertise in de uitoefening van diens taken en realisering van zijn objectieven; ? actualiseren van de kennis van de medewerkers van het team; ? aanspreekpunt voor de teamleden met het oog op adviezen in invorderingsdossiers.
Taken en opdrachten De Adviseur Invordering A3 heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? toezien op de kwalitatieve opvolging van het werk dat door de teamleden verricht wordt, teneinde na te gaan in hoeverre de gestelde doelstellingen reeds gerealiseerd zijn in verhouding tot de hiervoor bestemde middelen; ? onderzoeken van de meer complexe invorderingsdossiers met inbegrip van het voorbereiden van het stuiten van de verjaring; ? voorbereiden van dossiers voor behandeling door de juridische dienst zoals bijvoorbeeld het voorstellen van de kwijtschelding, de nalatigheidsinteresten of de doorhaling van bepaalde schulden; ? instaan voor de toelichting van nieuwe richtlijnen en instructies aan de teamleden.
Functievereisten De Adviseur Invordering A3 beschikt over onderstaande competenties en bekwaamheden : - op het vlak van de generieke kerncompetenties : ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden. - op het vlak van de specifieke bekwaamheden voor de rol van expert : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van : - de rechten als schuldeiser voor de diverse door de AAII in te vorderen sommen; - invordering lastens natuurlijke personen (in het bijzonder de invordering lastens samenwoners en echtgenoten en in geval van overlijden); - invordering lastens rechtspersonen; - insolventieprocedures; - onbeperkt uitstel van de invordering; - bewarende maatregelen; - de stuiting van de verjaring; - nalatenschappen; - zekerheden; - samenwerking notarissen; - bijzondere fiscale bepalingen inzake : onderzoeksbevoegdheden van de invorderingsambtenaren, overdracht handelsfonds, aansprakelijkheid zaakvoerders en bestuurders, te stellen waarborgen, sluiting der ondernemingen, ...
Troef ? een geavanceerde kennis hebben van de organisatiestructuur en de werking van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering.