Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 22 januari 2016

Dienstorder. - Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, wo 1° 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator ((...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003036
pub.
22/01/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Dienstorder. - Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP A. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de centrale diensten : 1° 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning - Juridische Dienst);2° 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Centrale Component).3° 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning - Expertise Wet- en regelgeving - Afdeling Tarief); B. Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld bij de buitendiensten : 1° 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef FinDomimmo (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten);2° 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef Erfloze nalatenschappen (functieclassificatie DFI122) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten);3° 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);4° 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Afdeling Behandelen van overtredingen);5° 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Coördinator (functieclassificatie : DFI076) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, inzonderheid het artikel 22 dat handelt over de bevorderingen in de klasse A3 waaraan een leidinggevende functie in een fiscale dienst van een algemene fiscale administratie is verbonden; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN De benoemingsvoorwaarden dienen vervuld te zijn op datum van de publicatie in het Belgisch Staatsblad van deze incompetitiestelling.

Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in het functieprofiel gespecificeerde voorwaarden en die, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.

Evenwel zullen enkel de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 tot 4, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functie moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld. Deze moet de voluit geschreven exacte en volledige benaming van deze functie vermelden, alsook het nummer van volgorde onder hetwelk de functie in de onderhavige incompetitiestelling werd opgenomen.

De kandidaat mag tussen de verschillende betrekkingen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, binnen een termijn van tien werkdagen die begint te lopen op de eerste werkdag volgend op de publicatie van deze incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02- 57 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek naar de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel een aanvraag voor bevordering in aanmerking wordt genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de technische competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven en die niet zijn vrijgesteld van de evaluatie van de technische competenties (zie hierna), zullen deelnemen aan de evaluatie van de technische competenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.

In het kader van deze evaluatie zullen de kandidaten moeten antwoorden op zowel algemene vragen als op meer gerichte vragen (meerkeuzevragenlijst - MKV) betreffende de materies en de technische competenties vermeld in het gepostuleerde functieprofiel.

De deelname aan de evaluatie van de technische competenties is verplicht.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail in hun mailbox van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % voor de evaluatie van de technische competenties te behalen.

De evaluatie van de technische competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Vrijstelling van de evaluatie van de technische competenties - voor de kandidaten die betrekkingen hebben gepostuleerd bij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. - voor de kandidaten die betrekkingen hebben gepostuleerd bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid, georganiseerd voor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen. - voor de kandidaten die betrekkingen hebben gepostuleerd bij de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Een vrijstelling wordt verleend aan de kandidaten die laureaat zijn van een vergelijkende selectie voor overgang naar een functie A2 of de hiermee overeenstemmende proef over de beroepsbekwaamheid of van een loopbaanexamen dat toegang verleende tot de betrekkingen van eerstaanwezend inspecteur bij een fiscaal bestuur voor een van de algemene fiscale administraties.

Om praktische redenen en niettegenstaande het feit dat een dergelijke vrijstelling ambtshalve wordt verleend, worden de kandidaten toch verzocht om in hun kandidatuur (formulier bijlage 1) te vermelden of zij hiervoor al dan niet aan de voorwaarden menen te voldoen.

Geen enkele andere vrijstelling kan worden verkregen.

Fase 3 - Evaluatie van de generieke kerncompetenties De kandidaten die na de fase 2 overblijven (geslaagden voor of vrijgestelden van de evaluatie van de technische competenties), zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het gepostuleerde functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen, te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - de specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in fase 4; - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden in hoeverre de reactie min of meer aangewezen is.

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten worden hiervoor uitgenodigd door SELOR via een mail naar hun e-mailadres van het werk of naar het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen voor deze proef.

De evaluatie van de generieke kerncompetenties telt voor 30 % mee in het eindresultaat.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 3 is eliminerend.

Fase 4 - Evaluatie van de specifieke generieke competenties De na fase 3 overblijvende kandidaten zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor de evaluatie van de specifieke generieke competenties : - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de specifieke generieke competenties uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.

De kandidaten die betrekkingen postuleren bij meerdere administraties zullen slechts eenmaal voor dit eerste deel van de bijkomende evaluatie worden uitgenodigd.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gepostuleerde betrekkingen. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten.

De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 3. Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit tweede deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 4 overblijvende kandidaten.

Zij worden hiervoor uitgenodigd door SELOR via een mail naar hun e-mailadres van het werk of naar het door hen in hun kandidatuur opgegeven e-mailadres.

Om toegelaten te kunnen worden tot het vervolg van de procedure, dienen de kandidaten minimum 60 % te behalen voor het totaal van de twee delen van deze proef.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De evaluatie van de specifieke generieke competenties telt voor 70 % mee in het eindresultaat.

Fase 4 is eliminerend.

Fase 5 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 3 en 4 In deze fase zullen, voor de na afloop van fase 4 overblijvende kandidaten, de resultaten van de evaluaties van de generieke competenties van de fasen 3 en 4 worden geïntegreerd.

Na deze integratie worden de kandidaten gerangschikt op basis van de bekomen punten.

Indien de kandidaten na de voormelde integratie over identieke verdiensten blijken te beschikken (bij gelijkheid van punten dus), worden zij gerangschikt door voorrang te geven : 1° aan de ambtenaar met de grootste klassenanciënniteit (de klassenanciënniteit van ambtenaren van de klasse A2 die noch ambtshalve in die klasse werden benoemd, noch aangeworven werden in die klasse, wordt vermeerderd met de anciënniteit die ze verwierven in de klasse A1);2° bij gelijke klassenanciënniteit, aan de ambtenaar met de grootste dienstanciënniteit;3° bij gelijke dienstanciënniteit, aan de oudste ambtenaar; Onverminderd de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten, worden de benoemingsvoorstellen opgesteld op grond van de hierboven bedoelde rangschikking.

Fase 6 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen zullen de na afloop van de hiervoor beschreven selectieprocedure overblijvende kandidaten indien nodig uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.

In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.

De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Bijlage 2 bij de dienstorder A. Centrale diensten 1) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning - Juridische Dienst) Profiel : Leidinggevende Doel en context De A3 Adviseur - Coördinator heeft een multidisciplinaire taak die zich uitstrekt over alle facetten van een geschildossiers inzake douane en accijnzen.Hij/Zij zal voornamelijk instaan voor : o het behandelen van en advies verstrekken in dossiers die voor hogere gerechtshoven worden behandeld; o het behandelen van principevragen inzake geschillen; o het behandelen van administratieve beroepen; o advies verstrekken in complexe invorderingsdossiers; o het maken van beleidsvoorbereidende studies.

De A3 Adviseur - Coördinator is verantwoordelijk voor het integraal beheer van bepaalde materies, hetgeen naast het behandelen van dossiers ook de opvolging betreft op het vlak van de ontwikkeling van de wetgeving en de administratieve richtlijnen, de contacten met de stakeholders als ook het ontwikkelen van een beleidsvisie.

De A3 Adviseur - Coördinator werkt in hoge mate autonoom en werkt onder de leiding van de adviseur-generaal.

Hij vertegenwoordigt de administratie in diverse fora, vergaderingen en seminaries, zowel op nationaal als Europees en internationaal niveau.

Taken o Objectieve en correcte technische of juridische analyses maken van dossiers die aan hem/haar worden voorgelegd; hij/zij beslist op welke manier het dossier het best afgehandeld wordt (cf. correctioneel of fiscaal, minnelijke regeling of dagvaarding, ...); o De betwiste minnelijke regeling in complexe dossiers onderhandelen met de tegenpartijen; o Analyse van de uitspraken van de rechtbanken en hoven en binnen de wettelijk voorziene termijnen beslissen of hoger beroep/cassatieberoep moet ingesteld worden; o Zorgen voor de administratieve opvolging van de aan hem/haar toebedeelde dossiers en nauwgezet toekijken dat noch de wettelijke termijnen noch de termijnen, opgelegd door de rechtbanken en hoven, verlopen zonder de nodige acties; o Opvolgen van complexe invorderingsdossiers; o Voorbereiding van beslissingen in administratieve beroepen; o Behandelen van principezaken inzake geschillen; o Organiseren en beheren van overleg met interne en externe gesprekspartners; o Onderhouden van contacten binnen de Europese Unie met autoriteiten met fiscale en politionele bevoegdheden teneinde nationale standpunten te bepalen.

Vereisten van de functie - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o basiskennis van de rechtspraak inzake douane en accijnzen en de evolutie ervan zowel op nationaal als op internationaal vlak; o basiskennis van de bepalingen betreffende het Tarief; o basiskennis van de behandeling van administratieve beroepen; o basiskennis van de Europese en nationale wetgeving inzake beweging van accijnsproducten/ accijnsgoederen of de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen; o gebruikerskennis van het opstarten van een geschildossier in PLDA, met respect voor de boekhoudkundige regels; o gebruikerskennis van de werking van PLDA en de schuldendatabank in het bijzonder; o geavanceerde kennis van zowel de douanewetgeving in het algemeen en het communautair douanewetboek en - toepassingswetboek in het bijzonder als van de accijnswetgeving; o geavanceerde kennis van de boekhoudkundige en administratieve procedures inzake douane en accijnzen; o geavanceerde kennis van het gebruik van de schuldendatabank; o geavanceerde kennis van de procedure inzake invordering en geschillen; o geavanceerde kennis van de behandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen.

Troeven o Houder zijn van het diploma master in de rechten is een pluspunt. o Kennis van de Franse en Engelse taal. 2) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Centrale Component) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie De A3 Adviseur - Coördinator heeft een multidisciplinaire taak die zich uitstrekt over alle facetten van een geschildossiers inzake douane en accijnzen.Hij zal voornamelijk instaan voor : o het behandelen van en advies verstrekken in dossiers die voor hogere gerechtshoven worden behandeld; o het behandelen van principevragen inzake geschillen; o het behandelen van administratieve beroepen; o advies verstrekken in complexe invorderingsdossiers; o het maken van beleidsvoorbereidende studies.

De A3 Adviseur - Coördinator is verantwoordelijk voor het integraal beheer van bepaalde materies, hetgeen naast het behandelen van dossiers ook de opvolging betreft op het vlak van de ontwikkeling van de wetgeving en de administratieve richtlijnen, de contacten met de stakeholders als ook het ontwikkelen van een beleidsvisie.

De A3 Adviseur - Coördinator werkt in hoge mate autonoom en werkt onder de leiding van de adviseur-generaal.

Hij vertegenwoordigt de administratie in diverse fora, vergaderingen en seminaries zowel op nationaal als op internationaal niveau.

Taken o Objectieve en correcte technische of juridische analyses maken van dossiers die aan hem/haar worden voorgelegd; hij/zij beslist op welke manier het dossier het best afgehandeld wordt (cf. correctioneel of fiscaal, minnelijke regeling of dagvaarding, ...); o De betwiste minnelijke regeling in complexe dossiers onderhandelen met de tegenpartijen; o Analyse van de uitspraken van de rechtbanken en hoven en binnen de wettelijk voorziene termijnen beslissen of hoger beroep/cassatieberoep moet ingesteld worden; o Zorgen voor de administratieve opvolging van de aan hem/haar toebedeelde dossiers en nauwgezet toekijken dat noch de wettelijke termijnen noch de termijnen, opgelegd door de rechtbanken en hoven, verlopen zonder de nodige acties; o Opvolgen van complexe invorderingsdossiers; o Voorbereiding van beslissingen in administratieve beroepen; o Behandelen van principezaken inzake geschillen; o Organiseren en beheren van overleg met interne en externe gesprekspartners; o Onderhouden van contacten binnen de Europese Unie met autoriteiten met fiscale en politionele bevoegdheden teneinde nationale standpunten te bepalen.

Vereisten van de functie - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o basiskennis van de rechtspraak inzake douane en accijnzen en de evolutie ervan zowel op nationaal vlak als op Europees vlak; o basiskennis van de bepalingen betreffende het Tarief; o basiskennis van de behandeling van administratieve beroepen; o basiskennis van de Europese en nationale wetgeving inzake beweging van accijnsproducten/ accijnsgoederen of de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen; o gebruikerskennis van het opstarten van een geschildossier in PLDA, met respect voor de boekhoudkundige regels; o gebruikerskennis van de werking van PLDA en de schuldendatabank in het bijzonder; o geavanceerde kennis van zowel de douanewetgeving in het algemeen en het communautair douanewetboek en toepassingswetboek in het bijzonder als van de accijnswetgeving; o geavanceerde kennis van de boekhoudkundige en administratieve procedures inzake douane en accijnzen; o geavanceerde kennis van het gebruik van de schuldendatabank; o geavanceerde kennis van de procedure inzake invordering en geschillen; o geavanceerde kennis van de behandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen.

Troeven o Houder zijn van het diploma master in de rechten is een pluspunt. o Kennis van de Franse en Engelse taal. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning - Expertise Wet- en Regelgeving - Afdeling Tarief) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie Het bepalen van de doelstellingen van het team "Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) en Douanewaarde" in overeenstemming met de algemene doelstellingen van de Afdeling Tarief en de eindverantwoordelijkheid voor het bereiken van die doelstellingen op zich nemen. Opdrachten en taken De Afdeling Tarief heeft de volgende taken : o het waarborgen van een goede handhaving van de classificatieregels, zoals gedefinieerd door het Geharmoniseerd Systeem inzake de Omschrijving en de Codering van Goederen (G.S), aangenomen door de Wereld Douane Organisatie, en door classificatiesubsystemen meestal ontworpen op EU-niveau; o de implementatie op nationaal niveau van het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB.); o de integratie van de Europese en nationale maatregelen voor belastings en controledoeleinden (douanerechten, accijnzen, btw, alsook verscheidene controlemaatregelen) in onze interne database TARBEL en in onze publieke database TARWEB anderzijds. Daar ons geïnformatiseerd nationaal dedouaneringssysteem PLDA deze TARBEL-database als primaire gegevensbron gebruikt, kunnen de economische operatoren er zeker van zijn dat hun invoer- en uitvoertransacties in volle overeenstemming zijn met de Europese en Belgische wetgeving en regelgeving; o het in praktijk brengen op nationaal vlak van het Europees handelsbeleid, en meer bepaald de defensieve handelsmaatregelen zoals antidumping- en compenserende rechten, en anderzijds het in praktijk brengen van de economische tariefmaatregelen zoals tariefcontingenten, tariefschorsingen, bijzondere bestemmingen, algemene tariefpreferenties en dergelijke; o de tenuitvoerlegging van de regels inzake douanewaarde zoals vastgelegd in de Overeenkomst inzake douanewaarde van de Wereld Handelsorganisatie, die werd opgenomen in de wetgeving van de Europese Unie en met name in het Communautair douanewetboek en zijn toepassingsbepalingen.

De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator heeft onder andere, de volgende opdrachten en taken : o analyse van de doelstellingen van het team; o bepalen van de na te leven prioriteiten; o analyse van de acties die moeten worden ondernomen om de doelstellingen te bereiken; o interne communicatie; o frequente deelname aan fora op hoog niveau, hoofdzakelijk bij de Werelddouaneorganisatie en de Europese Commissie, DG TAXUD en DG AGRI; o nationale overleg met de diverse federale en regionale actoren met het oog op de toepassing van het GLB; o op algemeen vlak het analyseren van de Europese en internationale wetgeving en vertalen ervan in instructies ten behoeve van het personeel en de economische operatoren; o opmaak van administratieve commentaar; o behandeling van principedossiers.

Vereisten van de functie De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : o een gebruikers kennis hebben van de volgende materies : - de wetgeving betreffende het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), - de wetgeving betreffende de economische tarifaire vraagstukken, - de wetgeving betreffende de douanewaarde, - het Europees beleid betreffende de handelsbeschermende instrumenten, - de structuur van de tarifaire nomenclaturen, - de werking van de internationale organisaties in de tarifaire- en handelsdomeinen, - de werking van de Europese Instellingen, - de definitie en de uitvoering van de processen binnen de AADA alsook de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus.

B. Buitendiensten 1) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef FinDomimmo (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten) Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie o Leiden van het team beheer van de onroerende goederen FinDomimmo; o Bepalen van de operationele doelstellingen van het team FinDomimmo in overeenkomst met de doelstellingen die door het afdelingshoofd en de Administrateur van de Patrimoniumdiensten werden vastgelegd; o De eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen.

De Adviseur Patrimoniumdocumentatie werkt onder de leiding van het Afdelingshoofd Patrimoniumdiensten - A4 en behoort tot de dienst van de Administrateur van de Patrimoniumdiensten.

Opdrachten en taken De Adviseur Patrimoniumdocumentatie heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o bepalen van de doelstellingen van het team en van elk van zijn leden; o acties bepalen die door de teamleden moeten uitgevoerd worden, afhankelijk van de beschikbare middelen; o het plan van het afdelingshoofd operationeel maken door de concrete acties te hernemen die moeten uitgevoerd worden door de teamleden; o motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamleden; o verzekeren van het dagelijks beheer van het team, namelijk door de planning en de coördinatie van de te nemen acties voor het beheer van het privé-patrimonium van de Staat; o verzekeren van het beheer van de boekhouding van de verschillende ondernomen acties; o leggen van contacten met aannemers en de partners; o contactpersoon zijn door de interne en externe vragen te centraliseren; o geven van regelmatige en gerichte feedback van de activiteiten en de resultaten van het project bij het Afdelingshoofd PD - A4 en de Administrateur Patrimoniumdiensten teneinde hem de gelegenheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in het managementbeleid.

Vereisten van de functie De Adviseur Patrimoniumdocumentatie bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een basiskennis hebben van : - alle elementen van burgerlijk recht betreffende contracten en zakelijk recht, - Rijkscomptabiliteit, - de procedure voor toekenning van openbare aanbestedingen, - de milieuwetgeving, - de verschillende elementen van de immobiliënmarkt, - het Belgisch institutioneel kader, hoofdzakelijk ten opzichte van de FOD Financiën en de andere publieke actoren, in het bijzonder op het vlak van Patrimoniumdocumentatie (meer specifiek de Patrimoniumdiensten).

Troeven o in de loop van de de laatste 10 jaar minimum 2 jaar ervaring hebben binnen de Patrimoniumdiensten; o beschikken over een rijbewijs B. 2) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef Erfloze nalatenschappen (functieclassificatie DFI 122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten) Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie o Leiden van het team erfloze nalatenschappen. o Bepalen van de operationele doelstellingen van het team erfloze nalatenschappen in overeenstemming met de doelstellingen die door het afdelingshoofd en de Administrateur van de Patrimoniumdiensten werden vastgelegd. o De eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen.

De Adviseur Patrimoniumdocumentatie werkt onder leiding van de afdelingschef Patrimoniumdiensten - A4 en staat ten dienste van de Administrateur Patrimoniumdiensten.

Opdrachten en taken De Adviseur Patrimoniumdocumentatie heeft, onder andere, volgende taken en opdrachten : o bepalen van de doelstellingen van het team en van elk van zijn leden; o acties bepalen die door de teamleden moeten uitgevoerd worden, afhankelijk van de beschikbare middelen; o het plan van het afdelingshoofd operationeel maken door de concrete acties te hernemen die moeten uitgevoerd worden door de teamleden; o motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamleden; o verzekeren van het dagelijks beheer van het team, namelijk het analyseren van de mogelijkheid om een vacante erfenis op te eisen; o verzekeren van het beheer van de boekhouding van de verschillende ondernomen acties; o onderhouden van contacten met partners; o contactpersoon zijn door de interne en externe vragen te centraliseren; o geven van regelmatige en gerichte feedback van de activiteiten en de resultaten van het project bij het Afdelingshoofd PD - A4 en de Administrateur Patrimoniumdiensten teneinde hem de gelegenheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in het managementbeleid.

Vereisten van de functie De Adviseur Patrimoniumdocumentatie bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een basiskennis hebben van : - alle elementen met betrekking tot het Burgerlijk Recht aangaande contracten en het zakelijke recht, - Rijkscomptabiliteit, - het Belgisch institutioneel kader, hoofdzakelijk ten opzichte van de FOD Financiën en de andere publieke actoren, in het bijzonder op het vlak van Patrimoniumdocumentatie (meer specifiek de Patrimoniumdiensten).

Troeven o in de loop van de laatste 10 jaar minimum 2 jaar ervaring hebben binnen de Patrimoniumdiensten; o beschikken over een rijbewijs B. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Standplaats Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en inhoud van de functie De functie bestaat uit het beheren van de antenne Mutaties die bevoegd is voor : o de bijwerking van de documentatie bestaande uit de kadastrale percelen, het kadastraal percelenplan, de schattingsdocumentatie van gebouwde goederen, de database van de afbakeningsplannen, de inventaris van het materieel en de outillage en de schalen van de kadastrale inkomens per hectare; o de vaststelling van het kadastraal inkomen; o de behandeling van de bezwaren tegen het kadastraal inkomen of betreffende de kadastrale documentatie.

Het antennehoofd werkt onder de leiding van het afdelingshoofd Plan en Mutaties van het betrokken Centrum Mutaties & Waarderingen en verzekert de functionele leiding van een team van 11 tot 50 personen van de niveaus A, B, C en D. Opdrachten en taken Het antennehoofd heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o beheer van de dienst (personeelsbeheer, interne en externe contacten); o teammanagement (opvolging van de prioriteiten, toewijzing en verdeling van het werk, werkmethode en opdrachten binnen het team, respecteren van de procedures, evaluatie van het door het personeel afgeleverde werk (kwalitatief en kwantitatief), organisatie van de interne processen); o behandelen van bezwaren; o schatten van uitzonderlijke of industriële gebouwen; o vorming en technische ondersteuning van de medewerkers van de antenne.

Vereisten van de functie Het antennehoofd bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van de ondernomen acties; o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; - op het vlak van technische competenties : voornaamste technische competenties o een basiskennis hebben van managementstechnieken zoals die gebruikt worden bij Opmetingen en Waarderingen (activiteitenverslagen, boordtabellen, rendement, werklast, ...); o een geavanceerde kennis hebben van de procedureboeken Opmetingen & Waarderingen; o een geavanceerde kennis hebben van de wetgeving op het vlak van het vaststellen van het kadastraal inkomen (de perekwatie inbegrepen) en zijn invloed op de invordering van de verschillende belastingen; o een basiskennis hebben van de werking van de interne informaticatoepassingen bij de Administratie van de Opmetingen en Waarderingen (Stipad, Urbain/Prodocs, Regondes, CadMap/CadGIS ...); o kennis hebben van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) en de daarmee verband houdende bepalingen; andere technische competenties o een gebruikerskennis hebben van software en kantoortoepassingen (Word, Excel ...); o kennis hebben over de werking van de buitendiensten van Opmetingen & Waarderingen; o kennis hebben van het Organiek Reglement van de FOD Financiën; o kennis hebben van de reglementering op het vlak van de evaluatiecyclus; o kennis hebben van de reglementering op het vlak van tuchtmaatregelen; o kennis hebben van het Gebruikershandvest voor de openbare diensten; o kennis hebben van de wet op de privacy; o kennis hebben van de motivatie van administratieve handelingen; o kennis hebben van burgerlijk recht; o kennis hebben van de structuur en de werking van de FOD Financiën.

Troeven o Ervaring in het beheer van een dienst; o Ervaring bij een dienst van een centrum Mutaties & Waarderingen. 4) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Afdeling Behandelen van overtredingen) Standplaatsen Eentalig Nederlandstalige betrekking : - Gent (1 betrekking) Eentalig Franstalige betrekking : - Bergen (1 betrekking) Tweetalige betrekking : - Brussel (1 betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie - Het bepalen van de doelstellingen van een team op het terrein van de entiteit "Douane & Accijnzen" in overeenstemming met het beleid van de afdelingshoofden, het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid teneinde de doelstellingen van deze teams effectief en efficiënt te bereiken; - Het operationeel leiden van het team teneinde toe te zien op de kwaliteit en omvang van het werk van het team.

De A3 Adviseur - Coördinator heeft de verantwoordelijkheid voor dagelijkse leiding van de dienst Behandelen van overtredingen, alsook het aansturen van de verschillende teams van deze dienst.

Hij houdt toezicht op de eenvormigheid van de beslissingen die genomen worden door de verschillende teams.

Hij heeft de verantwoordelijkheid voor het inleiden en behandelen van de dossiers voor de bevoegde rechtbanken.

Hij neemt de nodige maatregelen teneinde te kunnen overgaan tot de inning van de verschuldigde bedragen.

Taken o het bepalen van de doelstellingen van een van de teams van de pijler teneinde deze aan de medewerkers door te geven en het team te laten bijdragen tot de best mogelijke werking van de entiteit; o bepalen welke acties de leden van zijn/haar team, afhankelijk van de beschikbare middelen, op touw moeten zetten teneinde de gestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen aan het personeel te geven; o het operationaliseren van het plan van het afdelingshoofd met de concrete acties die de teamleden op touw moeten zetten teneinde de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het plan op zich te nemen; o het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; o toezien op de kwaliteit en omvang van de werkzaamheden die de teamleden verrichten teneinde de realisatie van de gestelde doelstellingen te beoordelen in het licht van de hiervoor ter beschikking gestelde middelen; o het leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten teneinde over alle vereiste informatie te beschikken om de goede werking van zijn/haar team te waarborgen; o instaan voor de regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van zijn/haar team bij het afdelingshoofd teneinde hem/haar in de gelegenheid te stellen om deze te evalueren en in zijn/haar beheersbeleid te integreren.

Vereisten van de functie - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben in de volgende domeinen : - de procedure inzake invordering en geschillen, - de bepalingen betreffende de douaneschuld, het binnenbrengen en het uitgaan van goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap, de Europese en nationale bepalingen m.b.t. accijnsgoederen, accijnsproducten en de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen, - de algemene wetgeving inzake douane en accijnzen, - de functionaliteiten van één of van de interne informaticatoepassingen van de FOD (TFR, PLDA, Sitran,...); o een gebruikerskennis hebben in de volgende domeinen : - de functionaliteiten van de middleware (mailserver,...), - de wetgeving met betrekking tot de faillissementen en collectieve schuldenregeling (meer bepaald de praktische toepassing in het kader van de dossiers van de FOD Financiën), - de wetgeving op het gebruik van de talen in bestuurszaken en van de reglementering van de principes van goed bestuur en motivering van de bestuurshandelingen, - overheidsmanagement : met betrekking tot de structuur en de werking van de FOD Financiën en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, het werken met operationele plannen en doelstellingen.

Troeven o Kennis van de Engelse taal o Juridische kennis 13) Adviseur (A3) : 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Fraudebestrijding - Coördinator (functieclassificatie : DFI076) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie Standplaatsen 1 eentalig Nederlandstalige betrekking : - Gewestelijke directie Antwerpen - Afdeling Operaties, cel Douane en Accijnzen 3 tweetalige betrekkingen : - Gewestelijke directie Brussel - dienst Input (1 betrekking) - Gewestelijke directie Brussel - Afdeling Operaties, Inspectiedienst (1 betrekking) - Gewestelijke directie Brussel - Afdeling Juridische zaken, cel Invordering (1 betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie o Bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van één van de teams in een gewestelijke directie, de eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen en het team operationeel leiden teneinde de doelstellingen van deze teams effectief en efficiënt te bereiken. De Adviseur Fraudebestrijding - Coördinator werkt onder de leiding van een Adviseur-generaal - Afdelingshoofd of onder een Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur.

Taken en opdrachten De Adviseur Fraudebestrijding - Coördinator heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : o bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team in samenspraak met de hiërarchische chef, en de eindverantwoordelijkheid ervan op zich nemen; o bepalen, op basis van de beschikbare middelen, van de acties die door de teamleden moeten uitgevoerd worden om de doelstellingen te bereiken; o plannen en organiseren van de uitvoering van de actieplannen; o motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden, teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; o kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat door de teamleden verricht wordt, teneinde de realisatie van de vastgelegde doelstellingen te evalueren in verhouding tot de planning; o intern en extern de nodige formele en informele contacten leggen met de partijen die betrokken zijn bij de lopende onderzoeken inzake risicoprofiel, wetgevingsprofiel en dienstverlening; o regelmatig en gericht rapporteren over de activiteiten en resultaten van het team bij het afdelingshoofd en/of de gewestelijk directeur; o medewerkers begeleiden bij de behandeling van fraudedossiers.

Vereisten van de functie De Adviseur Fraudebestrijding - Coördinator bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o beschikken over goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis van : - het burgerlijk recht, het vennootschapsrecht, gerechtelijk recht, insolventierecht en het strafrecht, - meerdere fiscale materies zoals vennootschapsbelasting, btw, personenbelasting, douane & accijnzen, invordering, - de fiscale procedure, meer bepaald de procedureartikels die verband houden met de bestrijding van de fiscale fraude; o een gebruikerskennis van : - boekhoudtechnieken, vaststellings- en onderzoekstechnieken, - fraudemechanismen en operationele analysetechnieken (risico-indicatoren), - niet-fiscale wetgeving die een impact heeft op de controles (bijv. wetgeving inzake privacy), - wetgeving gerelateerd aan gerechtelijke onderzoeken (bijv. una via, minnelijke schikking,...), - de fiscale actualiteit.

^