gepubliceerd op 27 augustus 2015
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volg 1° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informa(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Incompetitiestelling in de klasse A3 Adviseur bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld : 1° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informatica (functieclassificatie : DFI270) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (Afdeling Operaties);2° - 6 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur belast met de Inspectie Rechtszekerheid (functieclassificatie : DFI267) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid);3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef FinDomimmo (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten);4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef Erfloze nalatenschappen (functieclassificatie DFI122) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten);5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen);6° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Teamchef "Team Aangifteopvolging (TAO)" (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie `Enig kantoor - geïntegreerde verwerking' - Regionale component);7° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Teamchef "Hulpkantoor" (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie `Enig kantoor - geïntegreerde verwerking' - Regionale component);8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Brussel) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Opleiding Brussel);9° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Diensten van de Regiomanager Gent, Brussel en Antwerpen);10° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - afdeling Behandelen van overtredingen);11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator expert (functieclassificatie : DSA306) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Regionale afdeling - Brussel);12° - 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Senior coördinator bedrijfsrisico's (functieclassificatie : DFI134) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing);13° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Leuven) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing);14° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing);15° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Antwerpen) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;16° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Zaventem) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;17° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Grâce-Hollogne) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen;18° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Gosselies) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : -het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het koninklijk besluit van 8 maart 2001 tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.
De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.
III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.
Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.
IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 2).
Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur worden opgesteld.
De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen orde van voorkeur uitdrukken.
De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, ten laatste op 15 september 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.
Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).
Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.
De eerste fase is eliminerend.
De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel een aanvraag voor bevordering in aanmerking wordt genomen.
Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.
Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten : in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is.
De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten ontvangen van SELOR een mail in hun mailbox van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.
De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.
De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.
De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).
Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % voor deze test te behalen.
De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.
De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.
De kandidaten die hebben gepostuleerd voor een of meer betrekkingen van dezelfde klasse bij de diensten van de FOD Financiën in de incompetitiestellingen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 en dezen die zullen postuleren voor een of meerdere betrekkingen in de incompetitiestellingen die heden in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd, zullen slechts eenmaal voor de evaluatie van de generieke competenties uitgenodigd worden.
Fase 2 is eliminerend.
Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.
De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider).
De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.
Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge het welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen bij de FOD Financiën van betrekkingen in de klasse A3 of hoger, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad vanaf 2 april 2014, en dit voor zover het resultaat van deze evaluatie (welslagen) het voorwerp heeft uitgemaakt van een validering door het Directiecomité op het moment van publicatie van het huidig dienstorder in het Belgisch Staatsblad.
Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.
B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.
Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.
De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A3 of hoger buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de door SELOR geteste competenties toe te voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van deze stukken onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.
C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).
Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.
De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A3, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).
De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A3 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie : - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties specifiek voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider) uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden zowel voor de betrekkingen gepostuleerd in het kader van de dienstorders gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 9 juli 2015 als deze die heden worden gepubliceerd.
De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.
Dit tweede deel telt voor 70 %.
De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.
De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.
Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen opgegeven e-mailadres.
Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % op het totaal van de twee delen te behalen.
De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.
Fase 3 is eliminerend.
De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.
Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité tevens rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.
Fase 4 - Toekenning van de standplaatsen Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen zullen de na afloop van de hierboven beschreven selectieprocedure overblijvende kandidaten die betrekkingen gepostuleerd hebben waarvoor verschillende standplaatsen werden vacant verklaard, uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.
In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde standplaatsen.
De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering zulks op dat moment voorziet.
De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT
FOD FINANCIEN
Bijlage 1
Stafdienst
bij de dienstorder
Personeel & Organisatie
KANDIDATUUR A3 - Adviseur (zie bijlage 2)
ADMINISTRATIE . . . . .
Huidige titel : . . . . .
NAAM (in hoofdletters) . . . . .
Huidige dienst tewerkstelling : . . . . .
Voornamen (voluit schrijven) . . . . .
. . . . .
Kader voorbehouden aan de administratie
. . . . .
Geboren op . . . . .
Stamnummer : . . . . .
Wonende te . . . . .
Postnummer : . . . . .
Straat . . . . . nr. .......
Privé-correspondentieadres indien anders dan de woonplaats : . . . . .
. . . . .
. . . . .
- Ik heb de eer te solliciteren naar een betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur . . . . . . . . . .
JA - NEEN : Ik vraag een aanpassing van de selectieprocedure om reden van de hierna vermelde handicap : . . . . . . . . . .
JA - NEE : Geslaagd voor taalexamens (Selor). Indien ja, gelieve een afschrift bij te voegen van de betreffende attesten. Ik verklaar dat er zich geen belangenconflict voordoet in de zin van artikel 12, § 2 van het statuut van het Rijkspersoneel.
JA - NEEN : Ik meen te voldoen aan de voorwaarden om vrijgesteld te worden voor de evaluatie van de generieke competenties vermeld onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt A" van het dienstorder. Ik verzoek om de vrijstelling van de evaluatie van de generieke competenties voorzien onder "Evaluatie van de generieke competenties - vrijstelling - punt ..." van het dienstorder en voeg hierbij de volgende verantwoordingsstukken : . . . . . . . . . .
Datum :
Handtekening :
Bijlage 2 1) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informatica (functieclassificatie : DFI270) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (Afdeling Operaties) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - cel Informatica gewestelijke directie Antwerpen - cel Informatica gewestelijke directie Gent Tweetalige betrekking : - cel Informatica gewestelijke directie Brussel Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie Bepalen van de objectieven en prioriteiten voor de cel Informatica binnen een entiteit, de eindverantwoordelijkheid voor deze objectieven op zich nemen en het team operationeel leiden teneinde de doelstellingen effectief en efficiënt te bereiken. Optreden als adviseur voor de diverse aspecten van de e-audit (strategie, middelen, procedure, methodologie, geschillen,....) teneinde de e-auditteams en het management op een proactieve manier bij te staan en relevante aanbevelingen te verstrekken.
De Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informatica werkt onder de leiding van een Adviseur-generaal Afdelingshoofd Operaties binnen een Gewestelijke directie van de AA BBI. Opdrachten en taken De Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informatica heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van het team in samenspraak met het afdelingshoofd en/of de gewestelijk directeur, en de eindverantwoordelijkheid ervan op zich nemen; ? bepalen, op basis van de beschikbare middelen, van de acties die door de teamleden moeten uitgevoerd worden om de doelstellingen te bereiken; ? coördineren van e-auditacties; ? motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden, teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; ? kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat door de teamleden verricht wordt, teneinde de realisatie van de vastgelegde doelstellingen te evalueren in verhouding tot de planning; ? regelmatig en gericht rapporteren over de activiteiten en resultaten van het team bij het afdelingshoofd en/of de gewestelijk directeur; ? deelnemen aan allerlei soorten e-audits, zoals financiële, conformiteits- (compliance audit), operationele, organisatorische en kwaliteitsaudits; ? assisteren bij de aanwending van e-audittechnieken in het kader van de fiscale controle (verzamelen, omzetten en bewerken van computergegevens); ? ondersteunen bij de uitwerking van de procedures en processen voor de integratie van nieuwe e-audit toepassingen en technologieën in het fiscaal domen teneinde de efficiëntie van de businessprocessen te handhaven en te optimaliseren; ? deelnemen aan nationale en internationale e-audit kennisnetwerken teneinde de kennis inzake e-audit binnen de administratie te actualiseren en te ontwikkelen; ? formuleren van verbetervoorstellen inzake e-auditprocedures en -methodologieën; ? opvolgen van de laatste ontwikkelingen in informatica e-audit, erop toezien dat deze kennis op een gestructureerde manier toegankelijk is en adequaat wordt verspreid; ? het vertegenwoordigen van de administratie in fiscale geschillen voor het e-audit gedeelte.
Vereisten van de functie De Adviseur e-Audit - Coördinator cel Informatica bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de technische competenties : ? op gebied van ICT, geavanceerde kennis in de volgende domeinen : - E-audit/ACL, IT forensic audit/FTK, e-discovery/ZyLab, - (achterliggende) databanken (SQL) van boekhoudpaketten, ERP-systemen, - de werking van websites en het internet, - de courante MS Office-(ICT-)toepassingen, - één of meerdere programmeertalen (php, python, .net, ...); ? gebruikerskennis van de fiscale procedures inzake taxatie, inzonderheid de onderzoeksbevoegdheden ten aanzien van e-audits (directe belastingen, btw, geschillenprocedure), alsook wetgeving inzake privacy en praktische implementatie in BBI-toepassingen; ? op gebied van fiscale materies, basiskennis van : - btw (nationaal en internationaal), - vennootschapsbelasting, - personenbelasting, - belasting niet-inwoners. 2) Adviseur (A3) : 6 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur belast met de Inspectie Rechtszekerheid (functieclassificatie : DFI267) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Rechtszekerheid) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - Antwerpen (twee betrekkingen) - Brugge (twee betrekkingen) - Hasselt (één betrekking) Eentalig Franstalige betrekking : - Aarlen (één betrekking) Profiel : Expert Doel en context van de functie De Inspecteur heeft een specifieke rol binnen het Centrum Rechtszekerheid. Hij voert controle taken uit op zowel de registratie- als de hypotheekkantoren binnen het Centrum Rechtszekerheid.
Binnen het Centrum treedt hij op als een expert inzake registratie- en successierechten, alsook expert voor wat betreft de hypotheken.
Opdrachten en taken De inspecteur heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : ? voert boekhoudkundige controles/inspecties uit bij de antennes, alsook een controle op de afsluiting van de boekhouding op het einde van het jaar; ? doet een controle op de taxatie binnen de Antennes; ? geeft juridisch en fiscaal advies aan de kantoren en de Centrumdirecteur; ? voert de bankonderzoeken uit; ? verzorgt de formaliteiten voor de installatie en des-installatie van de rekenplichtigen.
Functievereisten De inspecteur bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van : - de organisatiestructuur en de werking van de Administratie Rechtszekerheid; ? een geavanceerde kennis hebben van : - de specifieke reglementering betreffende de bewaring en bijwerking van de patrimoniale documentatie, - burgerlijk recht, in het bijzonder de wetgeving inzake de huwelijksvermogensstelsels en de samenwoning, de wetgeving inzake bijzondere overeenkomsten, de wetgeving op de verjaringen, goederenrecht, contractenrecht en conventionele verbintenissen, erfrecht, - successierecht : kennis van de specifieke wetgeving inzake de heffing en inning van de successierechten en taks tot vergoeding van de successierechten, de overeenkomsten en akkoorden inzake successierechten, - registratierecht : kennis van de specifieke wetgeving inzake de heffing en inning van de registratie-, hypotheek- en griffierechten.
Kennis van het federale registratierecht en noties van het Waals gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, - procedures en geschillen betreffende registratie-, hypotheek- en griffierecht en betreffende successierecht, - recht inzake zekerheden, in het bijzonder hypotheken, waarborgen en voorrechten. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef FinDomimmo (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten) Betrekking Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Leiden van het team beheer van de onroerende goederen FinDomimmo; ? Bepalen van de operationele doelstellingen van het team FinDomimmo in overeenkomst met de doelstellingen die door het afdelingshoofd en de Administrateur van de Patrimoniumdiensten werden vastgelegd; ? De eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen.
De Adviseur Patrimoniumdocumentatie werkt onder de leiding van het Afdelingshoofd Patrimoniumdiensten - A4 en behoort tot de dienst van de Administrateur van de Patrimoniumdiensten.
Opdrachten en taken De Adviseur Patrimoniumdocumentatie heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? bepalen van de doelstellingen van het team en van elk van zijn leden; ? acties bepalen die door de teamleden moeten uitgevoerd worden, afhankelijk van de beschikbare middelen; ? het plan van het afdelingshoofd operationeel maken door de concrete acties te hernemen die moeten uitgevoerd worden door de teamleden; ? motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamleden; ? verzekeren van het dagelijks beheer van het team, namelijk door de planning en de coördinatie van de te nemen acties voor het beheer van het privé-patrimonium van de Staat; ? verzekeren van het beheer van de boekhouding van de verschillende ondernomen acties; ? leggen van contacten met aannemers en de partners; ? contactpersoon zijn door de interne en externe vragen te centraliseren; ? geven van regelmatige en gerichte feedback van de activiteiten en de resultaten van het project bij het Afdelingshoofd PD - A4 en de Administrateur Patrimoniumdiensten teneinde hem de gelegenheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in het managementbeleid.
Vereisten van de functie De Adviseur Patrimoniumdocumentatie bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een basiskennis hebben van : - alle elementen van burgerlijk recht betreffende contracten en zakelijk recht, - Rijkscomptabiliteit, - de procedure voor toekenning van openbare aanbestedingen, - de milieuwetgeving, - de verschillende elementen van de immobiliënmarkt, - het Belgisch institutioneel kader, hoofdzakelijk ten opzichte van de FOD Financiën en de andere publieke actoren, in het bijzonder op het vlak van Patrimoniumdocumentatie (meer specifiek de Patrimoniumdiensten).
Troeven ? gedurende de laatste 10 jaar minimum 2 jaar ervaring hebben binnen de Patrimoniumdiensten; ? beschikken over een rijbewijs B; ? tweetalig Nederlands/Frans zijn. 4) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator - Teamchef Erfloze nalatenschappen (functieclassificatie DFI 122) bij de buitendiensten van de Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten) Betrekking Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Leiden van het team erfloze nalatenschappen. ? Bepalen van de operationele doelstellingen van het team erfloze nalatenschappen in overeenstemming met de doelstellingen die door het afdelingshoofd en de Administrateur van de Patrimoniumdiensten werden vastgelegd. ? De eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen op zich nemen.
De Adviseur Patrimoniumdocumentatie werkt onder leiding van de afdelingschef Patrimoniumdiensten - A4 en staat ten dienste van de Administrateur Patrimoniumdiensten.
Opdrachten en taken De Adviseur Patrimoniumdocumentatie heeft, onder andere, volgende taken en opdrachten : ? bepalen van de doelstellingen van het team en van elk van zijn leden; ? acties bepalen die door de teamleden moeten uitgevoerd worden, afhankelijk van de beschikbare middelen; ? het plan van het afdelingshoofd operationeel maken door de concrete acties te hernemen die moeten uitgevoerd worden door de teamleden; ? motiveren, evalueren en aansturen van de verschillende teamleden; ? verzekeren van het dagelijks beheer van het team, namelijk het analyseren van de mogelijkheid om een vacante erfenis op te eisen; ? verzekeren van het beheer van de boekhouding van de verschillende ondernomen acties; ? onderhouden van contacten met partners; ? contactpersoon zijn door de interne en externe vragen te centraliseren; ? geven van regelmatige en gerichte feedback van de activiteiten en de resultaten van het project bij het Afdelingshoofd PD - A4 en de Administrateur Patrimoniumdiensten teneinde hem de gelegenheid te bieden om deze te evalueren en te integreren in het managementbeleid.
Vereisten van de functie De Adviseur Patrimoniumdocumentatie bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een basiskennis hebben van : - alle elementen met betrekking tot het Burgerlijk Recht aangaande contracten en het zakelijke recht, - Rijkscomptabiliteit, - het Belgisch institutioneel kader, hoofdzakelijk ten opzichte van de FOD Financiën en de andere publieke actoren, in het bijzonder op het vlak van Patrimoniumdocumentatie (meer specifiek de Patrimoniumdiensten).
Troeven ? gedurende de laatste 10 jaar minimum 2 jaar ervaring hebben binnen de Patrimoniumdiensten; ? beschikken over een rijbewijs B; ? tweetalig Nederlands/Frans zijn. 5) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Antennehoofd Mutaties (functieclassificatie : DSA804) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Opmetingen en Waarderingen) Betrekking Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en inhoud van de functie De functie bestaat uit het beheren van de antenne Mutaties die bevoegd is voor : ? de bijwerking van de documentatie bestaande uit de kadastrale percelen, het kadastraal percelenplan, de schattingsdocumentatie van gebouwde goederen, de database van de afbakeningsplannen, de inventaris van het materieel en de outillage en de schalen van de kadastrale inkomens per hectare; ? de vaststelling van het kadastraal inkomen; ? de behandeling van de bezwaren tegen het kadastraal inkomen of betreffende de kadastrale documentatie.
Het antennehoofd werkt onder de leiding van het afdelingshoofd Plan en Mutaties van het betrokken Centrum Mutaties & Waarderingen en verzekert de functionele leiding van een team van 11 tot 50 personen van de niveaus A, B, C en D. Opdrachten en taken Het antennehoofd heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? beheer van de dienst (personeelsbeheer, interne en externe contacten); ? teammanagement (opvolging van de prioriteiten, toewijzing en verdeling van het werk, werkmethode en opdrachten binnen het team, respecteren van de procedures, evaluatie van het door het personeel afgeleverde werk (kwalitatief en kwantitatief), organisatie van de interne processen); ? behandelen van bezwaren; ? schatten van uitzonderlijke of industriële gebouwen; ? vorming en technische ondersteuning van de medewerkers van de antenne.
Vereisten van de functie Het antennehoofd bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van de ondernomen acties; ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; - op het vlak van technische competenties : voornaamste technische competenties ? een basiskennis hebben van managementstechnieken zoals die gebruikt worden bij Opmetingen en Waarderingen (activiteitenverslagen, boordtabellen, rendement, werklast, ...); ? een geavanceerde kennis hebben van de procedureboeken Opmetingen & Waarderingen; ? een geavanceerde kennis hebben van de wetgeving op het vlak van het vaststellen van het kadastraal inkomen (de perekwatie inbegrepen) en zijn invloed op de invordering van de verschillende belastingen; ? een basiskennis hebben van de werking van de interne informaticatoepassingen bij de Administratie van de Opmetingen en Waarderingen (Stipad, Urbain/Prodocs, Regondes, CadMap/CadGIS ...); ? kennis hebben van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) en de daarmee verband houdende bepalingen; andere technische competenties ? een gebruikerskennis hebben van software en kantoortoepassingen (Word, Excel ...); ? kennis hebben over de werking van de buitendiensten van Opmetingen & Waarderingen; ? kennis hebben van het Organiek Reglement van de FOD Financiën; ? kennis hebben van de reglementering op het vlak van de evaluatiecyclus; ? kennis hebben van de reglementering op het vlak van tuchtmaatregelen; ? kennis hebben van het Gebruikershandvest voor de openbare diensten; ? kennis hebben van de wet op de privacy; ? kennis hebben van de motivatie van administratieve handelingen; ? kennis hebben van burgerlijk recht; ? kennis hebben van de structuur en de werking van de FOD Financiën.
Troeven ? Ervaring in het beheer van een dienst; ? Ervaring bij een dienst van een centrum Mutaties & Waarderingen; ? Taalcertificaat (in functie van het taalregime van de gemeenten van de dienstomschrijving van de betrokken antenne). 6) Adviseur (A3) : 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Teamchef "Team Aangifteopvolging (TAO)" (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie `Enig kantoor - geïntegreerde verwerking' - Regionale component) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekking : - Leuven (één betrekking) Eentalig Franstalige betrekking : - Bergen (één betrekking) Tweetalige betrekkingen : - Brussel (twee betrekkingen) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de dienst en het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid; ? Het operationeel leiden van het team.
De Teamchef werkt onder leiding van de Adviseur-generaal douane en accijnzen - Afdelingshoofd `Aangiftebeheer'.
De Administratie "Enig kantoor - Geïntegreerde verwerking" heeft de volgende fundamentele opdrachten : ? de verwerking, de ondersteuning en de opvolging van de aangiften inzake douane en/of accijnzen, zowel elektronische als papieren aangiften; ? de inning van de rechten, taksen en andere verschuldigde sommen waarmee de Algemene Administratie van de douane en accijnzen belast is, al dan niet in samenhang met de verwerking van de aangiften D&A; ? het beheer van de gegevens met betrekking tot de externe klanten van de AADA, als ze in verband staan met de verwerking van de aangiften; ? het beheer van de borgtochten die de externe klanten eventueel moeten aanleggen in het kader van hun activiteiten inzake douane en/of accijnzen; ? het aanbieden van technische ondersteuning door de Helpdesk aan de economische operatoren voor de applicaties inzake D&A gerelateerd aan het aangifteproces (PLDA, NCTS, EMCS, ECS,...).
Opdrachten en taken De Teamchef heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het bepalen van de doelstellingen van het team, deze mede te delen aan de medewerkers om zo bij te dragen aan een zo goed mogelijke werking van de dienst, evenals het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid; ? de medewerkers sturen en opvolgen binnen het team; ? bepalen welke acties de medewerkers van het team, afhankelijk van de beschikbare middelen, op touw moeten zetten en uitvoeringsverantwoordelijkheid delen onder de teamleden; ? het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden; ? toezien op de kwaliteit en omvang van het werk dat door de medewerkers wordt verricht; ? leggen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten met instanties, instellingen en autoriteiten om de goede werking en permanente innovatie binnen de dienst te garanderen; ? regelmatig en nauwgezet feedback geven aan de Adviseur-generaal omtrent de activiteiten en resultaten van het team.
Vereisten van de functie De Teamchef beschikt over de volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de volgende materies : - Rijkscomptabiliteit en meer specifiek de algemene richtlijnen met betrekking tot de betalingsmodaliteiten, de werking van de krediet- en FRCT-rekening, reserveringen op de kredietrekeningen, betalingstermijnen, etc., - wetgeving en administratieve richtlijnen gerelateerd aan de terugbetaling of kwijtschelding van rechten en taksen, - Europese en nationale wetgeving inzake douane en accijnzen, en meer specifiek deze gerelateerd aan ? aangiften inzake douane en accijnzen (met name Enig document en AC4) ? vervoer van goederen onder douanetoezicht (principes) ? douaneschuld en aan accijnsschuld, - de applicatie PaperLess Douane en Accijnzen, zowel voor de aspecten van aangiftebehandeling als de financiële aspecten; ? een basis kennis hebben van de volgende materies : - de applicaties ECS, NCTS, - processen binnen de Algemene administratie van de douane en accijnzen evenals van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende Administraties, - interne controle. 7) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Teamchef "Hulpkantoor" (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie `Enig kantoor - geïntegreerde verwerking' - Regionale component) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekking : - Tienen (één betrekking) Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de dienst en het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid; ? Het operationeel leiden van het team.
De Teamchef werkt onder leiding van de Adviseur - generaal douane en accijnzen - Afdelingshoofd `Aangiftebeheer'.
De Administratie "Enig kantoor - Geïntegreerde verwerking" heeft de volgende fundamentele opdrachten : ? de verwerking, de ondersteuning en de opvolging van de aangiften inzake douane en/of accijnzen, zowel elektronische als papieren aangiften; ? de inning van de rechten, taksen en andere verschuldigde sommen waarmee de Algemene Administratie van de douane en accijnzen belast is, al dan niet in samenhang met de verwerking van de aangiften D&A; ? het beheer van de gegevens met betrekking tot de externe klanten van de AADA, als ze in verband staan met de verwerking van de aangiften; ? het beheer van de borgtochten die de externe klanten eventueel moeten aanleggen in het kader van hun activiteiten inzake douane en/of accijnzen; ? het aanbieden van technische ondersteuning door de Helpdesk aan de economische operatoren voor de applicaties inzake D&A gerelateerd aan het aangifteproces (PLDA, NCTS, EMCS, ECS,...).
Opdrachten en taken De Teamchef heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het bepalen van de doelstellingen van het team, deze mede te delen aan de medewerkers om zo bij te dragen aan een zo goed mogelijke werking van de dienst, evenals het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid; ? de medewerkers sturen en opvolgen binnen het team; ? bepalen welke acties de medewerkers van het team, afhankelijk van de beschikbare middelen, op touw moeten zetten en uitvoeringsverantwoordelijkheid delen onder de teamleden; ? het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden; ? toezien op de kwaliteit en omvang van het werk dat door de medewerkers wordt verricht; ? leggen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten met instanties, instellingen en autoriteiten om de goede werking en permanente innovatie binnen de dienst te garanderen; ? regelmatig en nauwgezet feedback geven aan de Adviseur-generaal omtrent de activiteiten en resultaten van het team.
Vereisten van de functie De Teamchef beschikt over de volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben van de volgende materies : - Rijkscomptabiliteit en meer specifiek de algemene richtlijnen met betrekking tot de betalingsmodaliteiten, de werking van de krediet- en FRCT-rekening, reserveringen op de kredietrekeningen, betalingstermijnen etc., - wetgeving en administratieve richtlijnen gerelateerd aan de terugbetaling of kwijtschelding van rechten en taxen, - Europese en nationale wetgeving inzake douane en accijnzen, en meer specifiek deze gerelateerd aan ? aangiften inzake douane en accijnzen (met name Enig document en AC4) ? vervoer van goederen onder douanetoezicht of onder schorsing van accijnzen (principes) ? economische douaneregimes (principes) ? douaneschuld en aan accijnsschuld, - wetgeving inzake btw, in de mate dat deze de activiteiten van de Algemene administratie van douane en accijnzen behelzen in het domein van de btw-ontvangsten, - de applicatie PaperLess Douane en Accijnzen, zowel voor de aspecten van aangiftebehandeling als de financiële en boekhoudkundige aspecten; ? een basiskennis hebben van de volgende materies : - applicaties ECS, NCTS en EMCS, - interne controle, - de processen binnen de Algemene administratie van de douane en accijnzen evenals van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende Administraties, - wetgeving en administratieve richtlijnen inzake borgstelling te verschaffen aan bepaalde economische operatoren inzake douane en accijnzen. 8) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Dienst Opleiding Brussel) Betrekking Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het geven van technische opleidingen en het deelnemen aan andere verwante activiteiten op basis van de eigen expertise, teneinde - cursisten en/of andere doelgroepen de nodige kennis, vaardigheden en/of attitudes te laten verwerven en; - de ambtenaren maximaal te ondersteunen in hun functie en hun competenties te ontwikkelen en te verbeteren.
Opdrachten en taken De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? het geven van voornamelijk interne opleidingen met de bedoeling de technische expertise van de cursisten op een hoger niveau te brengen; ? het opstellen, beheren en permanent up to date houden van de inhoud van handboeken en didactisch materiaal inzake DA technische materies; ? de eigen technische expertise op peil houden en deze continu verder uitbreiden om een zo correct mogelijke overdracht van kennis mogelijk te maken; ? optreden in werk- en projectgroepen, o.m. in het kader van nieuwe applicaties, met het oog op het ontwikkelen van nieuwe opleidingen en/of handleidingen; ? contacten onderhouden met de collega's op het terrein en van de technische diensten om op de hoogte te blijven van wat er in de praktijk leeft; ? deelnemen aan activiteiten om het publiek te informeren in het eigen expertisedomein; ? deelnemen aan het coachen van collega- opleiders; ? zonodig samenwerken met de collega-lesgevers die behoren tot andere taalrollen; ? het nodige doen om de opleidingen (mee) te organiseren en ze vlekkeloos te laten verlopen (vb. nodige apparatuur, bijhouden aanwezigheidslijsten, evaluatie door de cursisten).
Vereisten van de functie De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van de volgende materies : - de fiscale en technische materies, - de werking en de organisatiestructuur van de Algemene administratie van de douane en accijnzen; ? een geavanceerde kennis hebben in volgende materies : - fiscaal recht/douane : economische douaneregelingen, douaneaangiften, communautair douanevervoer en NCTS, vergunningen, rechten en taksen, ...), - fiscaal recht /accijnzen : (accijnsgoederen, accijnsproducten en -bewegingen, EMCS, ...), - geschillen/onenigheden : Afhandeling van misdrijven, - nomenclatuur en Waarde, - PLDA, - niet-fiscale taken /verboden en beperkingen, - boekhouden (algemeen, analytisch, balansanalyse, ...). 9) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Diensten van de Regiomanager Gent, Brussel en Antwerpen) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekkingen : - Antwerpen (één betrekking) - Gent (één betrekking) Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het uitvoeren samen met de Regiomanager van de beheercontrolecyclus binnen de Regio Antwerpen, Gent of Brussel en het zorgen voor het opstellen en de uitvoering van een intern en extern communicatieplan voor de regio Gent, alsmede instaan voor het detecteren van de opleidingsbehoeften binnen de regio Antwerpen, Gent of Brussel; ? Het team Regionale prestatiemeting, coördinatie en communicatie op het operationeel vlak leiden, teneinde de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van het team te verzekeren.
Opdrachten en taken De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? ondersteunen van de regiomanager bij het opstellen van het jaarlijks Regionaal Operationeel Plan (ROP); ? vertalen van de kwantitatieve normen die opgenomen worden in respectievelijk de managementplannen + het Nationaal Operationeel Plan (NOP) + de Operationele Plannen van de Administraties (OPA's) naar de regio Antwerpen, Gent of Brussel; ? opvolgen van de realisatie van de te behalen normen (zoals beschreven wordt in NOP, OPA's en ROP) en over de vooruitgang rapporteren aan de regiomanager. Indien nodig verbeteracties voorstellen; ? organiseren en ondersteunen van in de beheerscontrolecyclus voorziene opvolg- en analysevergaderingen binnen de regio Antwerpen, Gent of Brussel; ? opstellen van een communicatieplan en (ondersteunen) van de uitvoering er van ter ondersteuning van het management (regiomanagers en administraties) binnen de regio Antwerpen, Gent of Brussel; ? bijdragen leveren aan communicatie-acties gericht op externe doelgroepen; ? detecteren van de opleidingsbehoeften binnen de administraties van de regio Antwerpen, Gent of Brussel en formuleren van voorstellen; ? interne en externe, formele en informele contacten leggen om over alle vereiste informatie te beschikken om de goede werking van het team te garanderen; ? de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van de leden van het team waarborgen teneinde de verwezenlijking van de vooropgestelde doelstellingen te beoordelen ten opzichte van de hiervoor ter beschikking gestelde middelen; ? leden van het team motiveren, evalueren en leiden.
Vereisten van de functie De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator beschikt over volgende competenties : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van de volgende materies : - van de technieken voor de opstelling en het beheer van een communicatieplan, - van de beheerscontrolecyclus binnen de AA D&A, - van de structuur van AA D&A en van de werking en de verdeling van de bevoegdheden van de verschillende niveaus binnen de organisatie. 10) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - afdeling Behandelen van overtredingen) Betrekkingen Eentalig Nederlandstalige betrekking : - Gent (één betrekking) Eentalig Franstalige betrekking : - Bergen (één betrekking) Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie Het bepalen van de doelstellingen van een team op het terrein van de entiteit "Douane & Accijnzen" in overeenstemming met het beleid van de afdelingshoofden, het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid teneinde de doelstellingen van deze teams effectief en efficiënt te bereiken; Het operationeel leiden van het team teneinde toe te zien op de kwaliteit en omvang van het werk van het team.
De A3 Adviseur - Coördinator heeft de verantwoordelijkheid voor dagelijkse leiding van de dienst Behandelen van overtredingen, alsook het aansturen van de verschillende teams van deze dienst.
Hij houdt toezicht op de eenvormigheid van de beslissingen die genomen worden door de verschillende teams. Hij heeft eveneens de verantwoordelijkheid voor het inleiden en behandelen van de dossiers voor de bevoegde rechtbanken.
Hij neemt de nodige maatregelen ten einde te kunnen overgaan tot de inning van de verschuldigde bedragen.
Taken ? het bepalen van de doelstellingen van een van de teams van de pijler teneinde deze aan de medewerkers door te geven en het team te laten bijdragen tot de best mogelijke werking van de entiteit; ? bepalen welke acties de leden van zijn/haar team, afhankelijk van de beschikbare middelen, op touw moeten zetten teneinde de gestelde doelstellingen te bereiken en duidelijke richtlijnen aan het personeel te geven; ? het operationaliseren van het plan van het afdelingshoofd met de concrete acties die de teamleden op touw moeten zetten teneinde de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het plan op zich te nemen; ? het motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden teneinde ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren; ? toezien op de kwaliteit en omvang van de werkzaamheden die de teamleden verrichten teneinde de realisatie van de gestelde doelstellingen te beoordelen in het licht van de hiervoor ter beschikking gestelde middelen; ? het leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten teneinde over alle vereiste informatie te beschikken om de goede werking van zijn/haar team te waarborgen; ? instaan voor de regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van zijn/haar team bij het afdelingshoofd teneinde hem/haar in de gelegenheid te stellen om deze te evalueren en in zijn/haar beheersbeleid te integreren.
Vereisten van de functie - Op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in de volgende domeinen : - de procedure inzake invordering en geschillen, - de bepalingen betreffende de douaneschuld, het binnenbrengen en het uitgaan van goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap, de Europese en nationale bepalingen m.b.t. accijnsgoederen, accijnsproducten en de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen, - de algemene wetgeving inzake douane en accijnzen, - de functionaliteiten van één of van de interne informaticatoepassingen van de FOD (TFR, PLDA, Sitran,...); ? een gebruikerskennis hebben in de volgende domeinen : - de functionaliteiten van de middleware (mailserver,...), - de regelgeving in verband met. de inverkeerstellingsbelasting, verkeersbelasting en eurovignet, - de wetgeving met betrekking tot de faillissementen en collectieve schuldenregeling (meer bepaald de praktische toepassing in het kader van de dossiers van de FOD Financiën), - de wetgeving op het gebruik van de talen in bestuurszaken en van de reglementering van de principes van goed bestuur en motivering van de bestuurshandelingen, - overheidsmanagement : met betrekking tot de structuur en de werking van de FOD Financiën en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, het werken met operationele plannen en doelstellingen.
Troeven ? Kennis van de Engelse taal ? Juridische kennis 11) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator expert (functieclassificatie : DSA306) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Geschillen - Regionale afdeling - Brussel) Betrekking Tweetalige betrekking : - Brussel (één betrekking) Profiel : Expert Doel en context van de functie De A3 Adviseur - Coördinator expert heeft een multidisciplinaire taak die zich uitstrekt over alle facetten van een geschilsdossiers inzake douane en accijnzen. Hij zal voornamelijk instaan voor : ? de behandeling van en advies verstrekken in dossiers die voor gerechtshoven worden behandeld; ? het maken van studies en het afwegen van vervolgingsmethodes; ? het beslissen in complexe invorderingsdossiers; ? het beslissen over beschikkingen; ? het beslissen inzake transacties en dagvaardingen; ? het leiden van een team.
De A3 Adviseur Coördinator expert is verantwoordelijk voor het integraal beheer van bepaalde materies, hetgeen naast het behandelen van dossiers ook de opvolging betreft op het vlak van de vervolging en invordering, de contacten met de klanten als ook het ontwikkelen van een beleidsvisie.
De A3 Adviseur Coördinator expert werkt in hoge mate autonoom en werkt onder de leiding van een adviseur-generaal.
De administratie vertegenwoordigen op diverse fora en vergaderingen.
Taken ? Objectieve en correcte technische of juridische analyses maken van dossiers die aan hem/haar worden voorgelegd; hij/zij beslist op welke manier het dossier het best afgehandeld wordt (cf. correctioneel of fiscaal, minnelijke regeling of dagvaarding, ...); ? De betwiste minnelijke regeling in complexe dossiers onderhandelen met de tegenpartijen; ? Analyse van de uitspraken van de rechtbanken en hoven en binnen de wettelijk voorziene termijnen beslissen of adviseren of hoger beroep/cassatieberoep moet ingesteld worden; ? Zorgen voor de administratieve opvolging van de aan hem/haar toebedeelde dossiers en nauwgezet toekijken dat noch de wettelijke termijnen noch de termijnen, opgelegd door de rechtbanken en hoven, verlopen zonder de nodige acties; ? Opvolgen van invorderingsdossiers; ? Beslissen en adviseren inzake beschikkingen; ? Maken van studies en afwegen van vervolgingswijze; ? Organiseren en beheren van overleg met interne en externe gesprekspartners.
Vereisten van de functie - Op het vlak van de generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? geavanceerde kennis van : - de douanewetgeving en de accijnswetgeving, - de administratieve en gerechtelijke procedures inzake douane en accijnzen, - de procedure inzake invordering en geschillen, - de behandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen, - de werking van PLDA en de schuldendatabank in het bijzonder; ? basiskennis van : - de Europese en nationale wetgeving inzake beweging van accijnsproducten/ accijnsgoederen of de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen, - het gebruik van de schuldendatabank; ? efficiënt en transparant kunnen communiceren Troeven ? Juridische kennis ? Kennis van de Franse en Engelse taal ? Ervaring inzake beheer/leiding van een ploeg 12) Adviseur (A3) : 4 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Senior coördinator bedrijfsrisico's (functieclassificatie : DFI134) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing) Betrekkingen Eentalige Nederlandstalige betrekkingen : - Gent (één betrekking) - Leuven (één betrekking) Eentalige Franstalige betrekkingen : - Aarlen (één betrekking) - Bergen (één betrekking) Profiel : Expert Doel en context van de functie ? Uittekenen van risicoprofielen voor een beperkt aantal grote en/of risicovolle ondernemingen, en ondersteunen geven van de coördinator bedrijfsrisico's van het team CABC/SBC, teneinde gerichte controles bij de betrokken ondernemingen te kunnen laten uitvoeren. De Adviseur douane en accijnzen - Senior Coördinator Bedrijfsrisico's werkt onder leiding van de teamchef van CABC/SBC van de Administratie Klantenmanagement en marketing.
Opdrachten en taken De Adviseur douane en accijnzen - Senior coördinator bedrijfsrisico's heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? evalueren van de potentiële/pertinente risico's van de ondernemingen mits het opstellen van een klantenbeeld en een risicoprofiel van de klant; ? afdekken van de risico's bij de te controleren ondernemingen door het opstellen van een "risk mapping » en door het beslissen of een audit nodig is; ? het opstellen van een extern controleprogramma in functie van de risico's die door de operator dienen te worden afgedekt; ? bepalen van de controle aanpak en het bepalen van de acties door opstelling van een intern controleprogramma; ? het bepalen van borgen bij vraag om vrijstelling van de AEO erkende firma; ? op verzoek van de AEO erkende firma's opstellen van hulpprogramma's of hulpmaatregelen; ? instaan voor de regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten bij de teamchef van CABC/SBC. Vereisten van de functie De Adviseur douane en accijnzen - Senior coördinator bedrijfsrisico's beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : ? analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; ? nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; ? anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; ? impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikers kennis hebben van de volgende materies : - reglementering in de materie Douane en Accijnzen, - reglementering in de materie btw, - risicobeheer, - de structuur van de organisatie en de werking van de Algemene Administratie Douane en Accijnzen; ? een basiskennis hebben van volgende materies : - managementplan van de Algemene administratie Douane en Accijnzen, - nationaal operationeel plan en regionaal operationeel plan, - structuur en omgeving van de FOD Financiën, - projectbeheer, - risicobeheer AEO en grote operatoren, - kennis van boekhouding- en audittechnieken teneinde de verzamelde inlichtingen te interpreteren, - beheer van de gegevens en de informatie binnen de FOD Financiën, - office-toepassingen (Word, Excel, PowerPoint, Access,...).
Voordelen ? Een basiskennis hebben van volgende materies - Frans, Engels. 13) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Leuven) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing) Betrekking Eentalige Nederlandstalige betrekking : - Leuven (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie ? Het bepalen van de doelstellingen van het regionaal team Vergunningen en klantenbeheer CABC/SBC binnen de administratie Klantenmangagement en Marketing van de Algemene Administratie der douane en accijnzen in overeenstemming met het beleid van het regionaal afdelingshoofd van KLAMA, het op zich nemen van de met deze doelstellingen gepaard gaande eindverantwoordelijkheid teneinde de doelstellingen van deze teams effectief en efficiënt te bereiken; ? Het operationeel leiden van het team teneinde toe te zien op de kwaliteit en omvang van het werk van het team.
De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator werkt onder leiding van het regionaal afdelingshoofd van KLAMA van de Algemene administratie van de douane en accijnzen.
Opdrachten en taken De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : ? bepalen van de doelstellingen van het team Vergunningen en van de Administratie Klantenmanagement en Marketing; ? bepalen welke acties de leden van zijn/haar team, afhankelijk van de beschikbare middelen, op touw moeten zetten; ? operationaliseren van de geplande taken van het afdelingshoofd met de concrete acties die de teamleden op touw moeten zetten; ? motiveren, evalueren en leiden van de verschillende teamleden; ? toezien op de kwaliteit en omvang van de werkzaamheden die de teamleden verrichten; ? instaan voor de regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van zijn/haar team bij het afdelingshoofd.
Vereisten van de functie De Adviseur douane en accijnzen - Coördinator beschikt over volgende vaardigheden : - op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : ? een gebruikerskennis hebben van fiscaal recht /douane, fiscaal recht/accijnzen, fiscaal recht/btw, m.b.t : - materie 'Douane', met name kennis van de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, van de overige internationale, Europese, nationale (opgesteld door andere FOD's) en regionale wetgeving, inclusief voor rekening van derden, - materie 'Accijnzen', met name kennis van de Europese en de nationale wetgeving op accijnsproducten, accijnsbewegingen, de overige accijnsgebonden wetgeving (onder andere openingsbelasting, vergunningsrecht, milieutaksen en controle op de bijdrage op de energie), - materie 'btw', met name kennis van de internationale, Europese en nationale reglementering inzake btw in het kader van de verschillende bewegingen inzake douane en accijnzen; ? een gebruikerskennis hebben van de processen die binnen de Administratie der douane en accijnzen lopen alsook van de verdeling van de bevoegdheden onder de verschillende organisatieniveaus (inzicht in de structuur en de werking van de FOD Financiën). 14) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur douane en accijnzen - Coördinator (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten (Namen) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (Administratie Klantenmanagement en Marketing) Betrekking Eentalige Franstalige betrekking : - Namen (één betrekking) 15) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Betrekking Eentalige Nederlandstalige betrekking : - Antwerpen (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie De Adviseur A3 zal fungeren als hoofd van het mobiel team 2 (MT2) te Antwerpen van de Administratie Toezicht, Controle en Vaststellingen (TCV). De Administratie TCV heeft twee componenten, nl. een "centrale" en "regionale" component.
De regionale component is veruit het meest verspreid en telt het meeste aantal personeelsleden van de Administratie TCV in haar rangen.
In de regionale component vinden we de controleregies "goederen en goederenstromen", de regiekamers en de mobiele teams terug.
Een regiekamer staat in voor de planning van de controleopdrachten.
Zij ontvangt de controleopdrachten die worden geselecteerd : ? vanuit het PLDA-systeem (op basis van de output uit de selectietool "SEDA"); ? vanuit de Controleregie - GOEDEREN en GOEDERENSTROMEN (TCV); ? door de teamchef van het mobiel team (op basis van controle/operationele plannen); ? door andere interne en/of externe diensten.
De mobiele teams voeren de geplande controleopdrachten uit. Zij staan in voor de fysieke en documentaire controles, toezichts- en bewakingsopdrachten aan de buitengrenzen en in het binnenland, ... en dienen hierover verslag uit te brengen.
Voor de planning van de controleopdrachten maakt de regiekamer gebruik van een planningstool waarna de mobiele teams de geplande opdrachten ontvangen via de mobiele applicatie. Na de uitvoering van de controleopdracht rapporteren de eerstelijnsdiensten via de verslagapplicatie.
De informatie van zowel de rapportering van de activiteiten die op een gestructureerde wijze gebeurt als de registratie van de vaststellingen van onregelmatigheden is beschikbaar voor risicobeheer en voor de volgende stakeholders : dienst van de Administrateur-generaal (BEO D&A), dienst voor operationele expertise en ondersteuning (OEO), dienst voor operationele coördinatie en communicatie (OCC), de verschillende afdelingen/teams van de diverse centrale componenten/pijlers.
De centrale component zal de regionale componenten bij de uitvoering van de taken ondersteunen. Bij de centrale component gaat het om de diensten "werkmethodes, controlemodellen en interne controle", "operationele ondersteuning en operaties" en de "centrale cel TCV".
Taken De teamchef stuurt zijn team en bepaalt de doelstellingen en prioriteiten van het team in samenspraak met de hiërarchische chef, en neemt de eindverantwoordelijkheid ervan op zich.
De teamchef bepaalt welke acties de teamleden op basis van de beschikbare middelen op touw moeten zetten teneinde de doelstellingen te bereiken.
Andere taken : ? het motiveren, evalueren en leiden van de medewerkers; ? het geven van duidelijke opdrachten; ? toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de teamleden verricht wordt; ? het leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten; ? regelmatig en stipt "feedback" uitbrengen van de activiteiten en resultaten van het team.
Vereisten van de functie - Op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in de volgende domeinen : - kennis van de algemene wetgeving inzake douane en accijnzen, - kennis van de bepalingen betreffende de douaneschuld, het binnenbrengen en het uitgaan van goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap, de Europese en nationale bepalingen m.b.t. accijnsgoederen, accijnsproducten en de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen, - kennis van de functionaliteiten van één of meer van de interne informaticatoepassingen van de FOD (TFR, PLDA, Sitran,...); ? een gebruikerskennis hebben in de volgende domeinen : - kennis van de functionaliteiten van de middleware (mailserver,...) - kennis van de processen van TCV - kennis van de wetgeving op het gebruik van de talen in bestuurszaken en van de reglementering van de principes van goed bestuur en motivering van de bestuurshandelingen, - kennis van overheidsmanagement : ? met betrekking tot de structuur en de werking van de FOD Financiën en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen ? het werken met operationele plannen en doelstellingen; ? een basiskennis hebben van : - de afhandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen, - de afhandeling van overtredingen inzake drugs, cites, cash, namaak en piraterij, - de fraudemechanismen, - de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, bepalingen betreffende de oorsprong, - de btw op de invoeren en uitvoeren.
Troeven ? Kennis van de Franse taal ? Kennis van de Engelse taal 16) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Betrekking Eentalige Nederlandstalige betrekking : - Zaventem (één betrekking) Profiel : Leidinggevende Doel en context van de functie De luchthaven van Zaventem is de belangrijkste derde landsgrens via de lucht.De Controlediensten van D&A te Zaventem zullen in de nieuwe structuur overgaan in de Administratie Toezicht, Controle en Vaststellingen (TCV), dit betekent dat de huidige Gewestelijke inspectie en de 4 Controles (DI, DII, DIII, D IV) overgaan naar een Afdeling TCV met mobiele teams, een regiekamer en een Controleregie.
Deze diensten zullen verantwoordelijk zijn voor de correcte en kwaliteitsvolle uitvoering van de eerstelijnscontroles aan deze derdelandsgrens.
De Adviseurs A3 zullen fungeren als hoofden van de regionale afdeling TCV, de mobiele teams (passagiers, bewaking, technische ondersteuning, cargo-post-koerier), de regiekamer en de controleregie.
Taken De teamchef stuurt zijn team en bepaalt de doelstellingen en prioriteiten van het team in samenspraak met de hiërarchische chef, en neemt de eindverantwoordelijkheid ervan op zich.
De teamchef bepaalt welke acties de teamleden op basis van de beschikbare middelen op touw moeten zetten teneinde de doelstellingen te bereiken.
Andere taken : ? het motiveren, evalueren en leiden van de medewerkers; ? het geven van duidelijke opdrachten; ? toezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de teamleden verricht wordt; ? het leggen van de nodige interne en externe, formele en informele contacten; ? regelmatig en stipt "feedback" uitbrengen van de activiteiten en resultaten van het team.
Vereisten van de functie - Op het vlak van de generieke competenties : ? leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; ? proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; ? begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); ? advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; ? beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; ? interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; ? beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; ? groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; ? de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; ? integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : ? een geavanceerde kennis hebben in de volgende domeinen : - kennis van de algemene wetgeving inzake douane en accijnzen, - kennis van de bepalingen betreffende de douaneschuld, het binnenbrengen en het uitgaan van goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap, de Europese en nationale bepalingen m.b.t. accijnsgoederen, accijnsproducten en de met de accijnzen gelijkgestelde belastingen, - kennis van de functionaliteiten van één of meer van de interne informaticatoepassingen van de FOD (TFR, PLDA, Sitran,...); ? een gebruikerskennis hebben in de volgende domeinen : - kennis van de functionaliteiten van de middleware (mailserver,...) - kennis van de processen van TCV - kennis van de wetgeving op het gebruik van de talen in bestuurszaken en van de reglementering van de principes van goed bestuur en motivering van de bestuurshandelingen, - kennis van overheidsmanagement : ? met betrekking tot de structuur en de werking van de FOD Financiën en de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen ? het werken met operationele plannen en doelstellingen; ? een basiskennis hebben van : - de afhandeling van overtredingen inzake douane en/of accijnzen, - de afhandeling van overtredingen inzake drugs, cites, cash, namaak en piraterij, - de fraudemechanismen, - de economische douaneregelingen, douanebewegingen, nomenclatuur en douanewaarde, bepalingen betreffende de oorsprong, - de btw op de invoeren en uitvoeren.
Troeven ? Kennis van de Franse taal ? Kennis van de Engelse taal 17) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Betrekking Eentalige Franstalige betrekking : - Grâce-Hollogne (één betrekking) 18) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur coördinator - Teamchef Mobiele Teams (functieclassificatie : DFI031) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen Betrekking Eentalige Franstalige betrekking : - Gosselies (één betrekking)