gepubliceerd op 13 januari 2010
Bindende unanieme beslissing nr. 15 van 27 oktober 2005 van de stuurgroep van de provinciale registratiecommissies genomen in uitvoering van artikel 16, § 2, tweede lid van het koninklijk besluit van 26 december 1998 tot uitvoering van de arti Advies met betrekking tot. de registratie van distributienetbeheerders en de uitvoerders van de inf(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
Bindende unanieme beslissing nr. 15 van 27 oktober 2005 van de stuurgroep van de provinciale registratiecommissies genomen in uitvoering van artikel 16, § 2, tweede lid van het koninklijk besluit van 26 december 1998 tot uitvoering van de artikelen 400, 401, 403, 404 en 406 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en van artikel 30bis van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders Advies met betrekking tot. de registratie van distributienetbeheerders en de uitvoerders van de infrastructuurwerken in de sector van elektriciteitsleveringen en aardgasleveringen.
Vraagstelling : Kunnen distributienetbeheerders, energieleveranciers en de uitvoerders van de infrastructuurwerken in de sector van elektriciteits- en aardgasleveringen geregistreerd worden ? Antwoord van de stuurgroep : Ten gevolge van de vrijmaking van de energiemarkt gebeurt het netbeheer onafhankelijk van de energielevering.
Bijgevolg moeten vier verschillende partijen van elkaar onderscheiden worden : ?de gebruiker ? de energieleverancier ? de distributienetbeheerder ? degene die de infrastructuurwerken uitvoert De gebruiker heeft de keuze om zich hetzij tot zijn energieleverancier te wenden, hetzij rechtstreeks tot de distributienetbeheerder voor het uitvoeren van de infrastructuurwerken. In de praktijk worden de werken steeds door een afzonderlijk "bedrijf" uitgevoerd en zal de distributienetbeheerder hetzij rechtstreeks aan de gebruiker factureren voor deze prestaties (nl. wanneer de gebruiker rechtstreeks op hem een beroep doet), hetzij aan de energieleverancier die vervolgens aan de gebruiker de eindfactuur presenteert.
Er is geen twijfel mogelijk dat het "bedrijf" dat de werken uitvoert over de mogelijkheid beschikt een registratienummer te bekomen wanneer voldaan is aan alle wettelijke voorwaarden daartoe.
De vraag werd gesteld of dit eveneens geldt voor de distributienetbeheerders en de energieleveranciers.
Overeenkomstig art. 30bis van de wet van 27 juni 1969 is de opdrachtgever die beroep doet op een niet-geregistreerde aannemer voor de in art. 30bis § 1 vermelde werken, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de sociale schulden van zijn medecontractant.
Artikel 30bis, § 1, 3° van de wet van 27 juni 1969 en artikel 400, 3° van het WIB 1992 definiëren het begrip "aannemer" als volgt : « eenieder die er zich toe verbindt om tegen een prijs voor een opdrachtgever werken uit te voeren of te laten uitvoeren;
Iedere onderaannemer ten overstaan van de na hem komende onderaannemers" Artikel 1 van het koninklijk besluit van 26 december 1998 bepaalt de werkzaamheden die onder de registratiereglementering vallen. Artikel 1, § 1, 1° en 2°, c slaan respectievelijk op het verrichten van werkzaamheden in onroerende staat en op de levering en aanhechting aan een gebouw van de bestanddelen of een gedeelte van de bestanddelen van een elektrische installatie van een gebouw, met uitzondering van de toestellen voor de verlichting en lampen, zodat kan geconcludeerd worden dat het uitvoeren van aansluitingswerken op het elektriciteits- of gasnet hieronder vallen.
Ten aanzien van de energieleveranciers Het uitvoeren van de aansluitingswerken is hier te beschouwen als bijkomstig bij de levering van elektriciteit (gas), wat in werkelijkheid de hoofdactiviteit van de energieleveranciers is. Zij zullen enkel de uitvoerder van de werken contacteren om de aansluiting van de klant te realiseren, als bijkomende en ondergeschikte dienstverlening naar de klant toe.
Op het vlak van de BTW zijn de aansluitingskosten die worden aangerekend door de energieleverancier onderworpen aan hetzelfde BTW-tarief als de levering van energie, ingevolge de beslissing nr.
E.T.103.850 van de Administratie van de Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit.
De stuurgroep is van oordeel dat een registratie van de energieleveranciers niet mogelijk is.
Ten aanzien van de distributienetbeheerders De distributienetbeheerders laten eveneens de aansluitingswerkzaamheden uitvoeren voor de opdrachtgever, maar zij leveren geen elektriciteit (gas) aan de klant en zijn in principe enkel verantwoordelijk voor het uitvoeren van de aansluitingswerkzaamheden.
Derhalve kunnen de distributienetbeheerders beschouwd worden als hoofdaannemer en kunnen zij in aanmerking komen voor registratie mits zij voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
Conclusie : Distributienetbeheerders kunnen in aanmerking komen voor registratie als aannemer mits zij de wettelijke voorwaarden vervullen.
Energieleveranciers komen niet in aanmerking voor registratie gezien de aansluitingswerkzaamheden die zij laten uitvoeren beschouwd moeten worden als bijkomstig bij hun hoofdactiviteit, nl. de levering van elektriciteit en/of gas.
Voor de stuurgroep : De voorzitter, I. BRISART Samenstelling van de stuurgroep : - Een vertegenwoordiger van de Federatie van Algemene Bouwaannemers - Een vertegenwoordiger van het ACLVB - Een vertegenwoordiger van CSC Bâtiment et Industrie - Een vertegenwoordiger van ACV Bouw en Industrie - Een vertegenwoordiger van Agoria - Een vertegenwoordiger van BOUWUNIE - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Financiën - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid - Een vertegenwoordiger van CGSLB - Een vertegenwoordiger van de Centrale générale FGTB - Een vertegenwoordiger van de Confederatie Bouw - Een vertegenwoordiger van het ABVV