gepubliceerd op 17 november 2017
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen
31 OKTOBER 2017. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, het koninklijk besluit van 20 juli 2000;
Gelet op het koninklijk besluit van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie "Administratie - Nijverheid", gegeven op 17 mei 2017;
Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies nr. 62.060/4 van de Raad van State, gegeven op 20 september 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de verordening nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers ;
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen, vervangen bij het koninklijk besluit van 20 april 2010, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 1 en 2, een nieuwe punt 1bis ingevoegd, luidende als volgt: "1bis.Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig op twee wielen (categorie L1e) of op drie wielen (categorie L2e) dat een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/uur en de onderstaande kenmerken heeft: 1° voor de tweewielige bromfietsen, een motor met: - een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm® indien het een inwendige verbrandingsmotor betreft, of - waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft;2° voor driewielige bromfietsen, een motor met: - een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm®;indien het een motor met compressie ontsteking betreft, of met een cilinderinhoud van ten hoogste 500 cm® indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, en, - waarvan het netto maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt als het gaat om een andere soort motor met inwendige verbranding, of - waarvan het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 4 kW bedraagt indien het een elektrische motor betreft en, - waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 270 kg; met uitzondering van voertuigen die bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten en welke zijn uitgerust met een motor die hen niet toelaat om sneller te rijden dan stapsnelheid.
De voertuigen L1e en L2e zijn opgedeeld in subcategorieën die beantwoorden aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit: a) de gemotoriseerde rijwielen (L1e-A), b) de bromfietsen met twee wielen (L1e-B), c) de bromfietsen met drie wielen bestemd voor passagiersvervoer (L2e-P), d) de bromfietsen met drie wielen bestemd voor vrachtvervoer (L2e-U).2° In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 2 en 3, een nieuwe punt 2bis ingevoegd, luidende als volgt: "2bis.Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig op twee wielen zonder zijspan (categorie L3e) of met zijspan (categorie L4e), uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50cm®; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.
De voertuigen van categorie L3e (motorfietsen met twee wielen) worden in verschillende subcategorieën geklasseerd naargelang van: 1° het vermogen van de motorfiets, als volgt: a) de motorfiets met een laag vermogen (L3e-A1), b) de motorfiets met een middelhoog vermogen (L3e-A2), c) de motorfiets met een hoog vermogen (L3e-A3), 2° het bijzonder gebruik: a) de enduromotorfiets (L3e-A1E, L3e-A2E of L3e-A3E), b) de trialbikes (L3e-A1T, L3e-A2T of L3e-A3T). De subcategorieën van de voertuigen L3e, bedoeld in lid 2 van punt 2bis, beantwoorden aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit". 3° In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 3 en 4, een nieuwe punt 3bis ingevoegd, luidende als volgt: "3bis Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk voertuig met drie symmetrische wielen (categorie L5e) en met een massa in rijklare toestand van niet meer dan 1000 kg en uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50cm®; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger is dan 45 km/uur.
De voertuigen L5e omvatten twee subcategorieën die moeten voldoen aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit: 1° de driewielers (L5e-A): voertuigen voornamelijk ontworpen voor personenvervoer, 2° de bedrijfsdriewielers (L5e-B): vrachtdriewielers die speciaal zijn ontworpen voor goederen-vervoer".4° In paragraaf 1 wordt, tussen de punten 4 en 5, een nieuwe punt 4bis ingevoegd, luidende als volgt: "4bis Volgens artikel 4 en bijlage I van de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, elk gemotoriseerd voertuig met vier wielen dat de onderstaande karakteristieken heeft: 1° lichte vierwieler waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 425 kg (categorie L6e), - waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid ? 45 km/uur bedraagt, en - waarvan de cilinderinhoud van de motor ten hoogste 50 cm® bedraagt voor motoren met elektrische ontsteking. De voertuigen L6e zijn opgesplitst in twee categorieën die beantwoorden aan de voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit: a) lichte quads voor gebruik op de weg (L6e-A), b) lichte quadri-mobiles (L6e-B) die bestaan uit de subcategorieën: - lichte quadri-mobiles uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer (L6e-BU), - lichte quadri-mobiles hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer (L6e-BP).2° vierwieler, ander dan die bedoeld in punt 1° van punt 4bis, waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 450 kg (categorie L7e) voor voertuigen bestemd voor personenvervoer, of waarvan de massa in rijklare toestand niet meer bedraagt dan 600 kg voor voertuigen bestemd voor goederenvervoer. De voertuigen L7e omvatten verschillende subcategorieën die moeten voldoen aan de technische voorschriften bepaald in bijlage 8 van dit besluit: a) de zware quads voor gebruik op de weg (L7e-A) met als subcategorieën: - de quads voor gebruik op de weg A1 (L7e-A1) met twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en met een stuurstang, - de quads voor gebruik op de weg (L7-A2) met maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats en die niet voldoen aan de criteria van de categorie L7e-A1;b) de zware terreinquads (L7e-B) met als subcategorieën: - de terreinquads (L7e-B1), - de side-by-side buggy's (L7e-B2);c) de zware quadri-mobiles (L7e-C) met als subcategorieën: - de zware quadri-mobiles (L7e-CU) uitsluitend ontworpen voor vrachtvervoer, - de zware quadri-mobiles (L7e-CP) hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer".5° In paragraaf 2 wordt een punt 1bis ingevoegd, luidende als volgt: "1bis."de verordening" : Verordening 168/2013 van het Europese Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers. "; 6° In paragraaf 2 wordt punt 9 vervangen door wat volgt : "9."EU-typegoedkeuring": de procedure waarbij een goedkeuringsinstantie certificeert dat een type voertuig, systeem, onderdeel of technische eenheid aan de toepasselijke administratieve bepalingen en technische voorschriften van de Richtlijn of van de Verordening voldoet; 7° In paragraaf 2 wordt punt 14 vervangen door wat volgt : "14."voertuigtype": een voertuig of een groep voertuigen (varianten en versies), die: 1° die deel uitmaken van een enkele categorie en subcategorie (bromfiets op twee wielen L1e, bromfiets op drie wielen L2e, enz. zoals bepaald in het eerste lid), 2° die gebouwd zijn door dezelfde fabrikant;3° die hetzelfde chassis, frame, subframe of bodemplaat of structuur hebben en waaraan de belangrijkste onderdelen zijn bevestigd, 4° dezelfde van de fabrikant gekregen typeaanduiding hebben; Een voertuigtype kan varianten en versies hebben". 8° In paragraaf 2 wordt punt 15 vervangen door wat volgt : "15."variant": een voertuig of een groep voertuigen (uitvoeringen) van hetzelfde type waarvoor geldt dat: 1° ze dezelfde vorm van de carrosserie hebben (basiskenmerken);2° ze dezelfde aandrijving en aandrijvingsconfiguratie bezitten;3° als een verbrandingsmotor deel uitmaakt van de aandrijving, ze hetzelfde werkingsprincipe hebben;4° ze hetzelfde aantal cilinders in dezelfde opstelling hebben;5° ze hetzelfde type versnellingsbak hebben;6° het verschil in massa in rijklare toestand tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 20 % van de laagste waarde bedraagt;7° het verschil in de toelaatbare maximummassa tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 20 % van de laagste waarde bedraagt;8° het verschil in cilinderinhoud van de motor (bij een verbrandingsmotor) tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 30 % van de laagste waarde bedraagt;en 9° het verschil in motorvermogen tussen de laagste waarde en de hoogste waarde ten hoogste 30 % van de laagste waarde bedraagt."; 9° In paragraaf 2 wordt punt 16 vervangen door wat volgt : "16."versie": een voertuig van hetzelfde type en dezelfde variant dat bestaat uit een combinatie van elementen die in het goedkeuringsdossier staan. ". 10° In paragraaf 2 wordt punt 17 vervangen door wat volgt : "17."systeem": een geheel van voorzieningen die gecombineerd zijn om in een voertuig een of meer specifieke functies te vervullen, en dat aan de voorschriften van de Verordening of een van de op grond van deze verordening vastgestelde gedelegeerde of uitvoeringshandelingen moet voldoen. ".
Art. 2.In artikel 2 van het voornoemde koninklijk besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 21 december 1983 en van 26 maart 2014, worden de onderstaande wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op alle twee- of driewielige voertuigen en vierwielers behorend tot de categorieën die zijn gedefinieerd in het eerste lid van artikel 1, paragraaf 1"; 2° de tweede lid van punt 2 van paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: a) voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 6 km/u;b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd;d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wedstrijden;e) voertuigen die zijn ontworpen en gebouwd voor gebruik door de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer, de ordehandhavingsdiensten en de medische nooddiensten;f) landbouw- of bosbouwvoertuigen die vallen onder Verordening (EU) nr.167/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 5 februari 2013 inzake de goedkeuring van en het markttoezicht op landbouw- en bosbouwvoertuigen (22), machines die vallen onder Richtlijn 97/68/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1997 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake maatregelen tegen de uitstoot van verontreinigende gassen en deeltjes door inwendige verbrandingsmotoren die worden gemonteerd in niet voor de weg bestemde mobiele machines (23) en Richtlijn 2006/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006 betreffende machines (24), en motorvoertuigen die vallen onder Richtlijn 2007/46/EG; g) voertuigen die voornamelijk bestemd zijn voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn om op onverharde oppervlakken te rijden;h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;i) zelfbalancerende voertuigen;j) voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitgerust;k) voertuigen uitgerust met om het even welk type bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ? 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ? 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.3° Paragraaf 3 wordt opgeheven.
Art. 3.In artikel 5 van het voornoemde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 27 april 1976 en van 26 maart 2014, wordt lid 4 ingetrokken.
Art. 4.Artikel 8 van het voornoemde koninklijk besluit wordt vervangen en luidt als volgt: " Art. 8. Technische voorschriften Voor wat de nationale typegoedkeuring in kleine reeksen en de individuele nationale goedkeuring betreft, moeten de voertuigen met twee of drie wielen en de vierwielers waarvan de goedkeuringsaanvraag is ingediend vanaf 30 november 2017, voldoen aan de voorschriften van de delen I en II van bijlage 9 van dit besluit. De fabrikant kan binnen de in bijlage 10 van het besluit vermelde jaarlijkse kwantitatieve beperkingen een aanvraag indienen voor een nationale goedkeuring van een in kleine reeksen gebouwd voertuigtype.
Art. 5.In artikel 10, wordt een punt 2° ter ingevoegd, luidende als volgt: "2° ter. Bepalingen betreffende twee- of driewielige voertuigen en vierwielers waarvan de goedkeuringsaanvraag wordt ingediend vanaf 30 november 2017 : § 1. Het geluid, voortgebracht door de in dienst zijnde voertuigen, mag de waarde vermeld op de constructieplaat opgelegd door artikel 39 van de Verordening (EU) nr 168/2013 alsook artikel 6 en bijlage V van de uitvoeringsverordening (EU) nr. 901/2014 van de Commissie van 18 juli 2014 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 168/2013. § 2. De metingen van het geluidsniveau van het in dienst zijnde voertuig, worden uitgevoerd overeenkomstig de voorschriften die van toepassing zijn op nieuwe voertuigen, zoals bepaald in bijlage IX van de gedelegeerde Verordening (EU) nr. 134/2014 van de Commissie van 16 december 2013 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de voorschriften voor milieuprestaties en prestaties van de aandrijfeenheid en tot wijziging van bijlage V bij die verordening".
Art. 6.Artikel 38 van het voornoemde koninklijk besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 27 april 1976 en van 20 april 2010, wordt vervangen en luidt als volgt: " Art. 38. Overgangsbepalingen De definities van de categorieën bepaald in de punten 1, 2, 3 en 4 van paragraaf 1 van artikel 1, zijn van toepassing op de voertuigen waarvan de goedkeuringsaanvraag werd ingediend voor 30 november 2017.
De definities van de categorieën bepaald in de punten 1bis, 2bis, 3bis en 4bis van paragraaf 1 van artikel 1, zijn van toepassing op de voertuigen waarvan de goedkeuringsaanvraag wordt ingediend vanaf 30 november 2017.
De artikelen 9, 11 à 35 zijn van toepassing op de voertuigen waarvan de goedkeuringsaanvraag werd ingediend voor 30 november 2017.
Art. 7.In het voornoemde koninklijk besluit wordt een bijlage 8 ingevoegd die in bijlage 1 van dit besluit is vermeld.
Art. 8.In het voornoemde koninklijk besluit wordt een bijlage 9 ingevoegd die in bijlage 2 van dit besluit is vermeld.
Art. 9.In het voornoemde koninklijk besluit wordt een bijlage 10 ingevoegd die in bijlage 3 van dit besluit is vermeld.
Art. 10.Dit besluit treedt in werking op 30 november 2017.
Art. 11.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Ciergnon, 31 oktober 2017.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT
BIJLAGE 1 van het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen
BIJLAGE 8 « Classificatie van de categorieën vermeld in de eerste paragraaf van artikel 1 van dit besluit »
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L1e-L7e
Alle voertuigen van categorie L
(1) lengte ? 4 000 mm of ? 3 000 mm voor een L6e-B-voertuig of ? 3 700 mm voor een L7e-C-voertuig, en (2) breedte ? 2 000 mm of ? 1 000 mm voor een L1e-voertuig of ? 1 500 mm voor een L6e-B- of een L7e-C-voertuig, en (3) hoogte ? 2 500 mm, en
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L1e
Licht gemotoriseerd voertuig op twee wielen
(4) twee wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) cilinderinhoud ? 50 cm3 als een interne verbrandingsmotor met positieve ontsteking deel uitmaakt van de aandrijvingsconfiguratie van het voertuig, en (6) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 45 km/h, en (7) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 4 000 W, en (8) maximummassa = technisch toelaatbare massa volgens opgave van de fabrikant, en
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
(9) fietsen met trappers, uitgerust met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning, en (10) aandrijfkracht van de hulpaandrijving wordt onderbroken bij voertuigsnelheid ? 25 km/h, en (11) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 1 000 W, en (12) een drie- of vierwielig gemotoriseerd rijwiel dat voldoet aan de aanvullende specifieke indelingscriteria (9) tot (11) worden beschouwd als technisch gelijkwaardig met een tweewielig L1e-A-voertuig en dienovereenkomstig ingedeeld. L1e-B
Bromfiets op twee wielen
(9) elk ander voertuig van categorie L1e dat niet ingedeeld kan worden volgens de criteria (9) tot (12) van een L1e-A-voertuig
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L2e
Bromfiets op 3 wielen
(4) drie wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) cilinderinhoud ? 50 cm3 als een inwendige PI-verbrandingsmotor of cilinderinhoud ? 500 cm3 als een CI-verbrandingsmotor deel uitmaakt van de aandrijvingsconfiguratie van het voertuig, en (6) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 45 km/h, en (7) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 4 000 W, en (8) massa in rijklare toestand ? 270 kg, en (9) uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, met inbegrip van de bestuurderszitplaats, en
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L2e -P
Bromfiets op drie wielen bestemd voor passagiersvervoer
(10) L2e-voertuig met uitzondering van deze die voldoen aan de specifieke indelingscriteria van een L2e-U-voertuig
L2e -U
Bromfiets op drie wielen bestemd voor vrachtvervoer
(10) speciaal ontworpen voor goederenvervoer met een open of gesloten, nagenoeg vlak en horizontaal laadvlak dat aan de volgende criteria voldoet: (a) lengtelaadvlak x breedtelaadvlak ? 0,3 x lengtevoertuig x breedtevoertuig, of (b) een laadvlak met een oppervlak zoals hierboven omschreven, voor de installatie van machines en/of uitrustingsstukken, en (c) ontworpen met een laadvlak dat door een stijve afscheiding duidelijk gescheiden is van het voor de inzittenden bestemde gedeelte, en (d) het laadvlak biedt minimaal plaats aan een volume dat wordt vertegenwoordigd door een kubus met ribben van 600 mm
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L3e (2)
Motorfiets op twee wielen
(4) twee wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) maximummassa = technisch toelaatbare massa volgens opgave van de fabrikant, en (6) voertuig op twee wielen dat niet kan worden ingedeeld als categorie L1e. Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L3e-A1
Motorfiets met laag vermogen
(7) cilinderinhoud ? 125 cm3, en (8) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 11 kW, en (9) vermogen (1) /gewichtsverhouding ? 0,1 kW/kg
L3e-A2
Motorfiets met middelhoog vermogen
(7) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 35 kW, en (8) vermogen (1) /gewichtsverhouding ? 0,2 kW/kg, en (9) niet afgeleid van een voertuig dat is uitgerust met een motor met meer dan het dubbele vermogen (1), en (10) L3e-A1-voertuig dat niet kan worden ingedeeld aan de hand van aanvullende indelingscriteria 7, 8 en 9 van een L3e-A1-voertuig
L3e-A3
Motorfiets met hoog vermogen
(7) elk ander L3e-voertuig dat niet ingedeeld kan worden volgens de indelingscriteria van subcategorie L3e-A1 of L3e-A2. Sub-subcategorieën
Naam van de sub-subcategorie
Indelingscriteria voor sub-subcategorie in aanvulling op indelingscriteria voor subcategorie L3e-A1-, L3e-A2- of L3e-A3-voertuigen
L3e-AxE (x = 1, 2 of 3)
Enduro-motorfiets
(a) zithoogte ? 900 mm, en (b) vrije hoogte boven het wegdek ? 310 mm, en (c) totale overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling (primaire overbrengingsverhouding * secundaire overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling * eindoverbrengingsverhouding) ? 6,0, en (d) massa in rijklare toestand plus massa van de aandrijfbatterij in geval van elektrische of hybride elektrische aandrijving < 140 kg, en (e) geen passagierszitplaats
L3e-AxT (x = 1, 2 of 3)
Trialbike
(a) zithoogte ? 700 mm, en (b) vrije hoogte boven het wegdek ? 280 mm, en (c) inhoud brandstoftank ? 4 liter, en (d) totale overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling (primaire overbrengingsverhouding * secundaire overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling * eindoverbrengingsverhouding d) ? 7,5, en (e) massa in rijklare toestand ? 100 kg, en (f) geen passagierszitplaats. Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L4e
Motorfiets op twee wielen met zijspan
(4) basismotorvoertuig dat voldoet aan de indelingscriteria voor categorie en subcategorie voor een L3e-voertuig, en (5) basismotorvoertuig is uitgerust met één zijspan, en (6) met maximaal vier zitplaatsen inclusief de bestuurder op de motorfiets met zijspan, en (7) maximaal twee passagierszitplaatsen in het zijspan, en (8) maximummassa = technisch toelaatbare massa volgens opgave van de fabrikant.
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L5e
Gemotoriseerde driewieler
(4) drie wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) massa in rijklare toestand ? 1 000 kg, en (6) voertuig op drie wielen dat niet kan worden ingedeeld als een L2e-voertuig, en
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L5e-A
Driewieler
(7) L5-voertuig uitgezonderd deze die aan de specifieke indelingscriteria voor een L5e-B-voertuig voldoen, en (8) met maximaal vijf zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats. L5e-B
Bedrijfsdriewieler
(7) ontworpen als bedrijfsvoertuig en gekenmerkt door een gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, en (8) uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats, en (9) speciaal ontworpen voor goederenvervoer met een open of gesloten, nagenoeg vlak en horizontaal laadvlak dat aan de volgende criteria voldoet: (a) lengtelaadvlak x breedtelaadvlak ? 0,3 x lengtevoertuig x breedtevoertuig, of (b) een laadvlak met een oppervlak zoals hierboven omschreven, ontworpen voor de installatie van machines en/of uitrustingsstukken, en (c) ontworpen met een laadvlak dat door een stijve afscheiding duidelijk gescheiden is van het voor de inzittenden bestemde gedeelte, en (d) het laadvlak biedt minimaal plaats aan een volume dat wordt vertegenwoordigd door een kubus met ribben van 600 mm.
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L6e
Lichte vierwieler
(4) vier wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 45 km/h, en (6) massa in rijklare toestand ? 425 kg, en (7) cilinderinhoud ? 50 cm3 als een PI-motor of cilinderinhoud ? 500 cm3 als een CI-motor deel uitmaakt van de aandrijvingsconfiguratie van het voertuig, en (8) uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats, en
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L6e-A
Lichte quad voor gebruik op de weg
(9) L6e-voertuigen die niet voldoen aan de speciale indelingscriteria voor een L6e-B-voertuig, en (10) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 4 000 W. L6e-B
Lichte quadri-mobile
(9) gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, en (10) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 6 000 W, en
Sub-subcategorieën
Naam van de sub-subcategorie
Indelingscriteria voor sub-subcategorie in aanvulling op indelingscriteria voor de subcategorie voor een L6e-B-voertuig
L6e-BP
Lichte quadri-mobile voor personenvervoer
(11) L6e-B-voertuigen die voornamelijk voor personenvervoer zijn ontworpen, en (12) L6e-B-voertuigen met uitzondering van deze die voldoen aan het specifieke indelingscriterium voor L6e-BU-voertuig. L6e-BU
Lichte quadri-mobile voor vrachtvervoer
(11) speciaal ontworpen voor goederenvervoer met een open of gesloten, nagenoeg vlak en horizontaal laadvlak dat aan de volgende criteria voldoet: (a) lengtelaadvlak x breedtelaadvlak ? 0,3 x lengtevoertuig x breedtevoertuig, of (b) een laadvlak met een oppervlak zoals hierboven omschreven, voor de installatie van machines en/of uitrustingsstukken, en (c) ontworpen met een laadvlak dat door een stijve afscheiding duidelijk gescheiden is van het voor de inzittenden bestemde gedeelte, en (d) het laadvlak biedt minimaal plaats aan een volume dat wordt vertegenwoordigd door een kubus met ribben van 600 mm
Categorie
Naam van de categorie
Gemeenschappelijke indelingscriteria
L7e
Zware vierwieler
(4) vier wielen en aangedreven door een aandrijving als vermeld in artikel 4, lid 3, en (5) massa in rijklare toestand: (a) ? 450 kg voor personenvervoer;(b) ? 600 kg voor goederenvervoer, alsmede (6) L7e-voertuig dat niet kan worden ingedeeld als een L6e-voertuig, en
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L7e-A
Zware quad voor gebruik op de weg
(7) L7e-voertuigen die niet voldoen aan de specifieke indelingscriteria voor een L7e-B-voertuig of een L7e-C-voertuig, en (8) voertuig dat alleen voor personenvervoer ontworpen is, en (9) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 15 kW, en
Sub-subcategorieën
Naam van de sub-subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor sub-subcategorie
L7e-A1
Zware A1-quad voor gebruik op de weg
(10) maximaal twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats, en (11) stuurstang..
L7e-A2
Zware A2-quad voor gebruik op de weg
(10) L7e-A-voertuigen die niet voldoen aan de specifieke indelingscriteria voor een L7e-A1-voertuig, en (11) maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats
Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L7e-B
Zware terreinquad
(7) L7e-voertuigen die niet voldoen aan de specifieke indelingscriteria voor een L7e-C-voertuig, en (8) vrije hoogte boven het wegdek ? 180 mm, en
Sub-subcategorieën
Naam van de sub-subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor sub-subcategorie
L7e-B1
Terreinquad
(9) maximaal twee zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats, en (10) uitgerust met een fietsstuur, en (11) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 90 km/h, en (12) verhouding wielbasis tot vrije hoogte boven het wegdek ? 6. L7e-B2
Side-by-side buggy
(9) L7e-B-voertuigen met uitzondering van L7e-B1-voertuigen, en (10) maximaal drie niet-zadelzitplaatsen waarvan er twee naast elkaar zijn geplaatst, inclusief de bestuurderszitplaats, en (11) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 15 kW, en (12) verhouding wielbasis tot vrije hoogte boven het wegdek ? 8. Subcategorieën
Naam van de subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor subcategorie
L7e-C
Zware quadri-mobile
(7) L7e-voertuigen die niet voldoen aan de specifieke indelingscriteria voor L7e-B-voertuigen, en (8) nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen (1) ? 15 kW, en (9) door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig ? 90 km/h, en (10) gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, en
Sub-subcategorieën
Naam van de sub-subcategorie
Aanvullende indelingscriteria voor sub-subcategorie
L7e-CP
Zware quadri-mobile voor personenvervoer
(11) L7e-C-voertuigen die niet voldoen aan de specifieke indelingscriteria voor een L7e-CU-voertuig, en (12) maximaal vier niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats. L7e-CU
Zware quadri-mobile voor vrachtvervoer
(11) speciaal ontworpen voor goederenvervoer met een open of gesloten, nagenoeg vlak en horizontaal laadvlak dat aan de volgende criteria voldoet: (a) lengtelaadvlak x breedtelaadvlak ? 0,3 x lengtevoertuig x breedtevoertuig, of (b) een laadvlak met een oppervlak zoals hierboven omschreven, ontworpen voor de installatie van machines en/of uitrustingsstukken, en (c) ontworpen met een laadvlak dat door een stijve afscheiding duidelijk gescheiden is van het voor de inzittenden bestemde gedeelte, en (d) het laadvlak biedt minimaal plaats aan een volume dat wordt vertegenwoordigd door een kubus met ribben van 600 mm, en (12) maximaal twee niet-zadelzitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats.
(1) De vermogensgrenzen in bijlage I zijn gebaseerd op nominaal continu maximumvermogen voor elektrisch aangedreven voertuigen en op nettomaximumvermogen voor voertuigen met een verbrandingsmotor.Het gewicht van een voertuig wordt geacht gelijk te zijn aan zijn massa in rijklare toestand. (2) De onderindeling van een L3e-voertuig al naar gelang het een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 130 km/h of meer dan 130 km/h heeft, geschiedt onafhankelijk van de onderindeling ervan in de aandrijvingsprestatieklassen L3e-A1 (hoewel deze waarschijnlijk geen 130 km/h zal halen), L3e-A2 of L3e-A3. Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT
BIJLAGE 2 van het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen
BIJLAGE 9 « Lijst van de regelgevingen tot vaststelling van de eisen die van toepassing zijn voor de nationale typegoedkeuring in kleine reeksen en voor een nationale individuele goedkeuring conform artikel 8 van dit besluit ».
DEEL I : Nationale typegoedkeuring in kleine reeksen
Nr.
Artikel
Onderwerp
Voertuigcategorie
L1e-A
L1e-B
L2e
L3e
L4e
L5e-A
L5e-B
L6e-A
L6e-B
L7e-A1
L7e-A2
L7e-B1
L7e-B2
L7e-C
A
VOORSCHRIFTEN VOOR MILIEU- EN AANDRIJVINGSPRESTATIES
1
RE 134/2014 Bijlagen II tot IV, VI en VIII
milieutestprocedures met betrekking tot uitlaatemissies, verdampingsemissies, emissies van broeikasgassen, brandstofverbruik en referentiebrandstoffen
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
2
RE 134/2014 Bijlage X
door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig, maximumkoppel, maximaal continu totaal motorvermogen voor aandrijving
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
3
RE 134/2014 Bijlage IX
testprocedures met betrekking tot geluid
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
VOORSCHRIFTEN INZAKE FUNCTIONELE VOERTUIGVEILIGHEID
1
RE 3/2014 Bijlage II
geluidssignaalinrichtingen
N.v.t.
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
2
RE 3/2014 Bijlage III
remsystemen, met inbegrip van antiblokkeersystemen en gecombineerde remsystemen
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
3
RE 3/2014 Bijlage IV
elektrische veiligheid
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
4
RE 3/2014 Bijlage V
verklaring fabrikant inzake naleving van voorschriften betreffende duurzaamheidstests van functionele veiligheidssystemen, voertuigdelen en uitrustingsstukken
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
5
RE 3/2014 Bijlage VI
beschermingsstructuren aan de voor- en achterzijde
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
6
RE 3/2014 Bijlage VII
ruiten
N.v.t.
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
ruitenwissers, ruitensproeiers
N.v.t.
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) ( f)
B(2) (f)
IF, B(2) (f)
B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
B(2) (f)
ontdooiings- en ontwasemingsinrichtingen
N.v.t.
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
7
RE 3/2014 Bijlage VIII
door de bestuurder bediende bedieningsorganen, waaronder, identificatie van de bedieningsorganen, verklikkerlichten en meters
N.v.t.
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
A (h)
8
RE 3/2014 Bijlage IX
installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen, met inbegrip van automatische in- en uitschakeling van lichten
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3 ) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
9
RE 3/2014 Bijlage X
gezichtsveld naar achteren
N.v.t.
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3 ) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
10
RE 3/2014 Bijlage XI
kantelbeveiligingsinrichtingen (ROPS)
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
A (k)
N.v.t.
11
RE 3/2014 Bijlage XII
verankeringen voor veiligheidsgordels en veiligheids-gordels
N.v.t.
N.v.t.
IF, A
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
A
IF, A
IF, A
IF, A
A
N.v.t.
A
A
12
RE 3/2014 Bijlage XIII
zitplaats (zadels en stoel)
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
13
RE 3/2014 Bijlage XIV
bestuurbaarheid, gedrag in bochten en keerbaarheid
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
14
RE 3/2014 Bijlage XV
montage van banden
X(1)(l) B(3)(m)
X(1)(l) B(3)(m)
X(1)(l) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1)(l) B(3)(m)
X(1)(l) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
X(1) B(3)(m)
15
RE 3/2014 Bijlage XVI
plaatje dat de maximumsnelheidsbeperking van het voertuig aangeeft en de plaats daarvan op het voertuig
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
B
B
IF, B
16
RE 3/2014 Bijlage XVII
bescherming van de inzittenden van het voertuig, met inbegrip van binnenuitrusting, hoofdsteunen en deuren van het voertuig
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
N.v.t.
N.v.t.
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
N.v.t.
IF, B
N.v.t.
IF, B
IF, B
17
RE 3/2014 Bijlage XVIII
door de constructie begrensd nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen en/of door de constructie bepaalde snelheidsbegrenzing
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
IF
IF
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
18
RE 3/2014 Bijlage XIX
integriteit van de voertuigstructuur
D (constructie conform EN 14764:2005)
D (constructie conform EN 14764:2005)
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
C
CONSTRUCTIEVOORSCHRIFTEN VOOR VOERTUIGEN EN ALGEMENE TYPEGOEDKEURINGSVOORSCHRIFTEN
1
RE 44/2014 Bijlage II
maatregelen tegen manipulatie
B
B
B
B
B
N.v.t.
N.v.t.
B
B
B
B
B
B
B
4
RE 44/2014 Bijlage V
koppelinrichtingen en bevestigingen
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
5
RE 44/2014 Bijlage VI
voorzieningen ter beveiliging tegen onrechtmatig gebruik
A (n)
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
6
RE 44/2014 Bijlage VII
elektromagnetische compatibiliteit (EMC)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
A (1) (2)
7
RE 44/2014 Bijlage VIII
uitstekende delen
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
8
RE 44/2014 Bijlage IX
brandstofopslag
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
9
RE 44/2014 Bijlage X
laadplatforms
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
C
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
IF, C
IF, C
RE 44/2014 Bijlage XI
Massa's
10
RE 44/2014 Bijlage XI
afmetingen
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
11
RE 44/2014 Bijlage XII
boorddiagnosesystemen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
12
RE 44/2014 Bijlage XIII
handgrepen en voetsteunen voor passagiers
N.v.t.
B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
B
N.v.t.
IF, B
IF, B
IF, B
IF, B
N.v.t.
13
RE 44/2014 Bijlage XIV
ruimte voor de kentekenplaat
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
B (o)
14
RE 44/2014 Bijlage XV
reparatie- en onderhoudsinformatie
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
15
RE 44/2014 Bijlage XVI
standaards
B (p)
B (p)
N.v.t.
B (p)
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
D
ADMINISTRATIEVE VERPLICHTINGEN
RE 901/2014
voorgeschreven plaat, markeringen en opschriften
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
Toelichting:
IF
"IF" betekent "indien gemonteerd". Indien het in de tabel bedoelde systeem of het in de tabel bedoelde onderdeel of de technische eenheid in het voertuig
gemonteerd is, omdat de verplichting daartoe slechts geldt voor sommige van de in deze categorie vallende voertuigen, voldoet het aan de voorschriften in
de gedelegeerde en uitvoeringshandelingen. Ook als de voertuigfabrikant er vrijwillig voor kiest het voertuig uit te rusten met het systeem
of het onderdeel of de technische eenheid, voldoet het aan de voorschriften in de gedelegeerde en uitvoeringshandelingen.
X
Volledige toepassing van de regelgeving.
- er moet een typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
A
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- tenzij anders aangegeven, moet aan alle voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
B
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- tenzij anders aangegeven, moet aan alle voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten met akkoord van de typegoedkeuringsintantie door de fabrikant;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
C
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- ongeacht eventuele overgangsbepalingen moet alleen aan de technische voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst of de fabrikant worden uitgevoerd (zie de besluiten voor letter B);
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
D
Zoals voor besluiten onder de letters B en C, behalve dat een door de fabrikant afgegeven conformiteitsverklaring voldoende is.
Er moet geen testrapport worden opgesteld. Zo nodig kan de typegoedkeuringsinstantie of technische dienst meer informatie of bewijsmateriaal verlangen.
(1)
Component(en)
(2)
Voertuig
(3)
Installatie
N.v.t.
Niet van toepassing
Toelichting:
(a)
Wanneer een motor van een andere fabrikant wordt gebruikt:
- Categorieën L1e en L2e: Bijlage III van (EU) Verordening nr. 134/2014
- Andere categorieën: Bijlage II en III van (EU) Verordening nr. 134/2014
(b)
Meting van het vermogen: Wanneer de voertuigfabrikant een motor van een andere fabrikant gebruikt)
Testbankgegevens van de motorfabrikant worden geaccepteerd mits het motormanagementsysteem identiek is (d.w.z. ten minste dezelfde ECU heeft).
De vermogenstest mag op een rollenbank worden uitgevoerd. Er moet rekening worden gehouden met het vermogensverlies in de transmissie.
(c)
Zelftesten: maximumontwerpsnelheid (L3-A3, L4e-A3 en L5e).
(d)
Zelftesten: alleen de installatie.
(e)
De montage van een geavanceerd remsysteem is niet verplicht.
(f)
Voertuigen van deze categorie moeten met geschikte wis- en sproeivoorzieningen voor de voorruit zijn uitgerust.
(g)
Voertuigen van deze categorie moeten met een geschikt ontdooiings- en ontwasemingssysteem voor de voorruit zijn uitgerust.
(h)
Zelftesten: alleen de snelheidsmeter.
(i)
Virtueel testen: alleen de afmetingen.
(j)
Virtueel testen: alleen de installatie (VN/ECE Reglement nr. 81).
(k)
Geen destructieve testen. Virtueel testen toegestaan voor individuele goedkeuringen.
(l)
Op voertuigen van de categorieën L1e, L2e en L6e met een technisch toelaatbare maximummassa van ? 150 kg mogen banden met een sectiebreedte van ? 67 mm worden gemonteerd waarvoor geen typegoedkeuring is verleend.
(m)
Virtueel testen: Alleen indien de vrije hoogte groter is dan 10 mm.
(n)
Niet van toepassing voor voertuigen van categorie L1e met een rijklare massa ? 35 kg
(o)
Zelftesten en virtueel testen.
(p)
Zelftesten: alleen het blokkeersysteem voor de standaard overeenkomstig punt 2.5.
DEEL II : Individuele nationale goedkeuring
Nr.
Onderwerp
Voertuigcategorie
L1e-A
L1e-B
L2e
L3e
L4e
L5e-A
L5e-B
L6e-A
L6e-B
L7e-A1
L7e-A2
L7e-B1
L7e-B2
L7e-C
A
VOORSCHRIFTEN VOOR MILIEU- EN AANDRIJVINGSPRESTATIES
1
RE 134/2014 Bijlagen II tot IV, VI en VIII
milieutestprocedures met betrekking tot uitlaatemissies, verdampingsemissies, emissies van broeikasgassen, brandstofverbruik en referentiebrandstoffen
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
A (a)
2
RE 134/2014 Bijlage X
door de constructie bepaalde maximumsnelheid van het voertuig, maximumkoppel, maximaal continu totaal motorvermogen voor aandrijving
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Koppel/max vermogen: A (b) (c)
Ontwerp- snelheid: A Koppel/max vermogen: A (b) (c)
3
RE 134/2014 Bijlage IX
testprocedures met betrekking tot geluid
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
VOORSCHRIFTEN INZAKE FUNCTIONELE VOERTUIGVEILIGHEID
1
RE 3/2014 Bijlage II
geluidssignaalinrichtingen
N.v.t.
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
X(1) B(3) (d)
2
RE 3/2014 Bijlage III
remsystemen, met inbegrip van antiblokkeersystemen en gecombineerde remsystemen
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
A (e)
3
RE 3/2014 Bijlage IV
elektrische veiligheid
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
4
RE 3/2014 Bijlage V
verklaring fabrikant inzake naleving van voorschriften betreffende duurzaamheidstests van functionele veiligheidssystemen, voertuigdelen en uitrustingsstukken
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
5
RE 3/2014 Bijlage VI
beschermingsstructuren aan de voor- en achterzijde
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
6
RE 3/2014 Bijlage VII
ruiten
N.v.t.
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
IF, X(1) B(3)
X(1) B(3)
ruitenwissers, ruitensproeiers
N.v.t.
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
B(2) (f)
IF, B(2) (f)
B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
IF, B(2) (f)
B(2) (f)
ontdooiings- en ontwasemingsinrichtingen
N.v.t.
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
IF, B(2) (g)
B(2) (g)
7
RE 3/2014 Bijlage VIII
door de bestuurder bediende bedieningsorganen, waaronder, identificatie van de bedieningsorganen, verklikkerlichten en meters
N.v.t.
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
B (h)
8
RE 3/2014 Bijlage IX
installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen, met inbegrip van automatische in- en uitschakeling van lichten
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
X(1) B(3) (i)
9
RE 3/2014 Bijlage X
gezichtsveld naar achteren
N.v.t.
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
X(1) B(3) (j)
10
RE 3/2014 Bijlage XI
kantelbeveiligingsinrichtingen (ROPS)
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
C (k)
N.v.t.
11
RE 3/2014 Bijlage XII
verankeringen voor veiligheidsgordels en veiligheids-gordels
N.v.t.
N.v.t.
IF, B (k)
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
B (k)
IF, B (k)
IF, B (k)
IF, B (k)
B (k)
N.v.t.
B (k)
B (k)
12
RE 3/2014 Bijlage XIII
zitplaats (zadels en stoel)
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
13
RE 3/2014 Bijlage XIV
bestuurbaarheid, gedrag in bochten en keerbaarheid
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
14
RE 3/2014 Bijlage XV
montage van banden
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
X(1)(l) C(3)(m)
15
RE 3/2014 Bijlage XVI
plaatje dat de maximumsnelheidsbeperking van het voertuig aangeeft en de plaats daarvan op het voertuig
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
C
C
IF, C
16
RE 3/2014 Bijlage XVII
bescherming van de inzittenden van het voertuig, met inbegrip van binnenuitrusting, hoofdsteunen en deuren van het voertuig
N.v.t.
N.v.t.
IF, C (k)
N.v.t.
N.v.t.
IF, C (k)
IF, C (k)
IF, C (k)
IF, C (k)
N.v.t.
IF, C (k)
N.v.t.
IF, C (k)
IF, C (k)
17
RE 3/2014 Bijlage XVIII
door de constructie begrensd nominaal continu maximumvermogen of nettomaximumvermogen en/of door de constructie bepaalde snelheidsbegrenzing
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
IF
IF
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
Max. vermogen: A (b) Snelheidsbegrenzing: A
18
RE 3/2014 Bijlage XIX
integriteit van de voertuigstructuur
D (constructie conform EN 14764:2005) (n)
D (constructie conform EN 14764:2005) (n)
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
C
CONSTRUCTIEVOORSCHRIFTEN VOOR VOERTUIGEN EN ALGEMENE TYPEGOEDKEURINGSVOORSCHRIFTEN
1
RE 44/2014 Bijlage II
maatregelen tegen manipulatie
C
C
C
C
C
N.v.t.
N.v.t.
C
C
C
C
C
C
C
4
RE 44/2014 Bijlage V
koppelinrichtingen en bevestigingen
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
IF, X(1) C(3)
5
RE 44/2014 Bijlage VI
voorzieningen ter beveiliging tegen onrechtmatig gebruik
C (o)
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
6
RE 44/2014 Bijlage VII
elektromagnetische compatibiliteit (EMC)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
A(1)(2)
7
RE 44/2014 Bijlage VIII
uitstekende delen
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
8
RE 44/2014 Bijlage IX
brandstofopslag
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
IF, A(1) B(3)
9
RE 44/2014 Bijlage X
laadplatforms
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
C
N.v.t.
IF, C
N.v.t.
N.v.t.
IF, C
IF, C
IF, C
RE 44/2014 Bijlage XI
Massa's
10
RE 44/2014 Bijlage XI
Afmetingen
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
11
RE 44/2014 Bijlage XII
boorddiagnosesystemen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
C
12
RE 44/2014 Bijlage XIII
handgrepen en voetsteunen voor passagiers
N.v.t.
C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
C
N.v.t.
IF, C
IF, C
IF, C
IF, C
N.v.t.
13
RE 44/2014 Bijlage XIV
ruimte voor de kentekenplaat
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
C (p)
14
RE 44/2014 Bijlage XV
reparatie- en onderhoudsinformatie
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
15
RE 44/2014 Bijlage XVI
standaards
C (q)
C (q)
N.v.t.
C (q)
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
D
ADMINISTRATIEVE VERPLICHTINGEN
-
RE 901/2014
voorgeschreven plaat, markeringen en opschriften
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
Toelichting:
IF
"IF" betekent "indien gemonteerd". Indien het in de tabel bedoelde systeem of het in de tabel bedoelde onderdeel of de technische eenheid in het voertuig
gemonteerd is, omdat de verplichting daartoe slechts geldt voor sommige van de in deze categorie vallende voertuigen, voldoet het aan de voorschriften in
de gedelegeerde en uitvoeringshandelingen. Ook als de voertuigfabrikant er vrijwillig voor kiest het voertuig uit te rusten met het systeem
of het onderdeel of de technische eenheid, voldoet het aan de voorschriften in de gedelegeerde en uitvoeringshandelingen.
X
Volledige toepassing van de regelgeving.
- er moet een typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
A
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- tenzij anders aangegeven, moet aan alle voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
B
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- tenzij anders aangegeven, moet aan alle voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten met akkoord van de typegoedkeuringsintantie door de fabrikant;
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
C
Toepassing van de regelgeving als volgt:
- ongeacht eventuele overgangsbepalingen moet alleen aan de technische voorschriften van de regelgeving worden voldaan;
- er moet geen typegoedkeuringscertificaat worden afgegeven;
- de tests en controles moeten door de technische dienst of de fabrikant worden uitgevoerd (zie de besluiten voor letter B);
- een testrapport moet worden opgesteld overeenkomstig de bepalingen;
- de conformiteit van de productie moet worden gegarandeerd.
D
Zoals voor besluiten onder de letters B en C, behalve dat een door de fabrikant afgegeven conformiteitsverklaring voldoende is.
Er moet geen testrapport worden opgesteld. Zo nodig kan de typegoedkeuringsinstantie of technische dienst meer informatie of bewijsmateriaal verlangen.
(1)
Component(en)
(2)
Voertuig
(3)
Installatie
Toelichting:
(a)
Wanneer een motor van een andere fabrikant wordt gebruikt:
- Categorieën L1e en L2e: Bijlage III van (EU) Verordening nr. 134/2014
- Andere categorieën: Bijlage II en III van (EU) Verordening nr. 134/2014
(b)
Meting van het vermogen: Wanneer de voertuigfabrikant een motor van een andere fabrikant gebruikt)
Testbankgegevens van de motorfabrikant worden geaccepteerd mits het motormanagementsysteem identiek is (d.w.z. ten minste dezelfde ECU heeft).
De vermogenstest mag op een rollenbank worden uitgevoerd. Er moet rekening worden gehouden met het vermogensverlies in de transmissie.
(c)
Zelftesten: maximumontwerpsnelheid (L3-A3, L4e-A3 en L5e).
(d)
Zelftesten: alleen de installatie.
(e)
De montage van een geavanceerd remsysteem is niet verplicht.
(f)
Voertuigen van deze categorie moeten met geschikte wis- en sproeivoorzieningen voor de voorruit zijn uitgerust.
(g)
Voertuigen van deze categorie moeten met een geschikt ontdooiings- en ontwasemingssysteem voor de voorruit zijn uitgerust.
(h)
Zelftesten: alleen de snelheidsmeter.
(i)
Virtueel testen: alleen de afmetingen.
(j)
Virtueel testen: alleen de installatie (VN/ECE Reglement nr. 81).
(k)
Geen destructieve testen. Virtueel testen toegestaan voor individuele goedkeuringen.
(l)
Op voertuigen van de categorieën L1e, L2e en L6e met een technisch toelaatbare maximummassa van ? 150 kg mogen banden met een sectiebreedte van ? 67 mm worden gemonteerd waarvoor geen typegoedkeuring is verleend.
(m)
Virtueel testen: Alleen indien de vrije hoogte groter is dan 10 mm.
(n)
Naleving van de punten 1.1.1. en 1.1.2. van Bijlage XIX van (EU) Verordening nr. 3/2014.
(o)
Niet van toepassing voor voertuigen van categorie L1e met een rijklare massa ? 35 kg
(p)
Zelftesten en virtueel testen.
(q)
Zelftesten: alleen het blokkeersysteem voor de standaard overeenkomstig punt 2.5.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
FILIP Van Koningswege :De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT
BIJLAGE 3 van het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen
BIJLAGE 10 « Beperkingen van toepassing op de nationale typegoedkeuring in kleine reeksen, conform artikel 8 van dit besluit »
Voertuig(sub)categorie
Naam van de voertuig(sub)categorie
Kleine series (per jaar op de markt aangeboden, geregistreerde en in het verkeer gebrachte eenheden voor elk type)
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
50
L1e-B
Bromfiets op twee wielen
L2e
Bromfiets op drie wielen
L3e
Motorfiets op twee wielen
75
L4e
Motorfiets op twee wielen met zijspan
150
L5e-A
Driewieler
75
L5e-B
Bedrijfsdriewieler
150
L6e-A
Lichte quad voor gebruik op de weg
30
L6e-B
Lichte quadri-mobile
150
L7e-A
Zware quad voor gebruik op de weg
30
L7e-B
Zware terreinquad
50
L7e-C
Zware quadri-mobile
150
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 31 oktober 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT