gepubliceerd op 24 september 2008
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 november 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige en welzijns- en gezondheidssector, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid, "Fonds social pour le secteur des milieux d'accueil d'enfants" genaamd, en bepaling van zijn statuten
30 JULI 2008. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 november 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige en welzijns- en gezondheidssector, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid, "Fonds social pour le secteur des milieux d'accueil d'enfants" genaamd, en bepaling van zijn statuten (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, inzonderheid op artikel 2;
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige en welzijns- en gezondheidssector;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 27 november 2007, gesloten in het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige en welzijns- en gezondheidssector, betreffende de oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid, "Fonds social pour le secteur des milieux d'accueil d'enfants" genaamd, en bepaling van zijn statuten.
Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 juli 2008.
ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 7 januari 1958, Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige en welzijns- en gezondheidssector Collectieve arbeidsovereenkomst van 27 november 2007 Oprichting van een fonds voor bestaanszerkerheid, "Fonds social pour le secteur des milieux d'accueil d'enfants" genaamd, en bepaling van zijn statuten (Overeenkomst geregistreerd op 19 februari 2008 onder het nummer 87002/CO/332) A. Oprichting
Artikel 1.Door deze collectieve arbeidsovereenkomst en in toepassing van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid richt het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector een fonds voor bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna vastgesteld worden.
Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de instellingen en diensten die op regelmatige basis de opvang van kinderen onder de 12 jaar organiseren, zoals de kinderkribben, de peutertuinen, de gemeentelijke kinderopvanghuizen, de "maisons d'enfants", de "haltes-garderies" - kortstondige noodopvang en flexibele opvang -, de buitenschoolse kinderopvangcentra en de diensten voor opvanggezinnen, de thuisopvang van zieke kinderen, die onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector vallen.
Onder "werknemers" verstaat men : het mannelijk en vrouwelijk arbeiders- en bediendepersoneel.
Art. 3.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2008. Zij wordt gesloten voor onbepaalde duur. Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd ten laatste op 30 juni van elk jaar, met ingang op 1 januari van het volgende jaar. De kennisgeving van de opzegging gebeurt per aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de gezondheidsdiensten gericht aangetekend schrijven. Deze zendt een kopie ervan naar elk der ondertekenende partijen.
B. Statuten HOOFDSTUK I. - Benaming en maatschappelijke
Art. 4.Er wordt een fonds voor bestaanszekerheid, "Fonds social pour le secteur des milieux d'accueil d'enfants" genaamd, opgericht, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in de Brusselse agglomeratie Handelskaai 48, 1000 Brussel. De zetel kan verplaatst worden bij eenstemmig besluit van het door artikel 12 voorzien beheerscomité. HOOFDSTUK II. - Doelstelling
Art. 5.Het fonds zorgt voor de financiering, de toekenning en de uitbetaling van de bijkomende sociale voordelen ten gunste van de werknemers van de in artikel 2 bepaald instellingen, voor zover die voordelen door in voornoemd paritair comité gesloten en algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten werden vastgesteld.
Het fonds is tevens belast met de inning, het toezicht en het beheer van de bijdragen voor de opleidings- en tewerkstellingsinitiatieven ten gunste van de risicogroepen en de aanwending ervan voor de doelstellingen waarvoor zij bestemd zijn. HOOFDSTUK III. - Financiering
Art. 6.De geldmiddelen van het fonds bestaan uit de door de in artikel 2 vermelde werkgevers gestorte bijdragen alsook uit de eventuele opbrengst van intresten die voortkomen uit de gekapitaliseerde bijdragen.
Art. 7.§ 1. Het bedrag van de bijdragen wordt vastgesteld bij in het paritair comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector gesloten en algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst naargelang de taken die het paritair comité het sociaal fonds wenst toe te vertrouwen. § 2. Bij beslissing van het door artikel 12 bepaald beheerscomité, die goedgekeurd werd in het paritair comité van de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector, kunnen de bedragen zodanig worden vastgesteld dat zij de nodig geachte financiële reserve verzekeren.
Art. 8.De bijdragen worden gevorderd en geïnd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, in toepassing van artikel 7 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid.
Art. 9.De administratiekosten van het fonds worden jaarlijks door het door artikel 12 bepaald beheerscomité vastgesteld.
Die kosten worden in de eerste plaats gedekt door de interesten van de kapitalen die voortkomen uit de storting van de bijdragen en eventueel bijkomend door een afhouding op de bepaalde bijdragen, waarvan het bedrag door voornoemd beheerscomité wordt vastgesteld. HOOFDSTUK IV. - Begunstigden toekenning en uitbetaling van de voordelen
Art. 10.De werknemers van de in artikel 2 vermelde instellingen hebben recht op sociale voordelen waarvan het bedrag, de aard en de toekenningsvoorwaarden worden bepaald bij in het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector gesloten en algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 11.De uitbetaling van de voordelen mag in geen geval ondergeschikt worden gemaakt aan de betaling van de door de werkgever verschuldigde bijdragen. HOOFDSTUK V. - Beheer
Art. 12.Het fonds wordt beheerd door een beheerscomité dat bestaat uit 10 leden-beheerders. Die worden door de leden van het betrokken paritair comité aangeduid, voor de helft op voordracht van de beroepsverenigingen van werkgevers en voor de andere helft op voordracht van de beroepsverenigingen van werknemers, telkens voor minstens de helft uit leden van het paritair comité.
De leden van het beheerscomité worden aangeduid voor dezelfde tijdspanne als die van hun mandaat als lid van het het Paritair Comité van de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector.
Het mandaat van een lid van het beheerscomité neemt een einde bij ontslag of overlijden of wanneer zijn mandaat als lid van het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector beëindigd wordt of wegens zijn ontslag door de organisatie die het lid voorgedragen heeft. Het nieuw lid voleindigt desgevallend het mandaat van zijn voorganger.
De mandaten van de leden van het beheerscomité zijn vernieuwbaar.
Art. 13.De beheerders van het fonds zijn niet persoonlijk verbonden voor de door het fonds aangegane verbintenissen. Hun aansprakelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het beheersmandaat dat zij ontvangen hebben.
Art. 14.Het beheerscomité kiest onder zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter die afwisselend uit de werknemers- en de werkgeversafvaardiging komen. Hun mandaat duurt twee jaar en is stilzwijgend verlengbaar. Het duidt eveneens de persoon (personen) aan die met het secretariaat belast wordt (worden).
Art. 15.Binnen de door de wet of deze statuten gestelde grenzen beschikt het beheerscomité of de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en het bestuur van het fonds.
Het beheerscomité heeft met name als opdracht : 1° eventueel personeel van het fonds aan te werven of te ontslaan;2° toezicht uit te oefenen op en alle nodige maatregelen te treffen voor de uitvoering van deze statuten;3° de bestuurskosten vast te stellen alsook het aandeel van de jaarlijkse ontvangsten dat die kosten moet dekken;4° jaarlijks in de loop van de maand juni aan het paritair comité van de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector schriftelijk verslag uit te brengen over de uitvoering van zijn taak;5° elke beslissing te nemen die klaarblijkelijk het dagelijks beheer overstijgt. Behoudens andersluidende beslissing van het beheerscomité handelt dat in al zijn daden en in rechte door de voorzitter en de ondervoorzitter gezamenlijk, waarbij elk van beiden desgevallend vervangen kan worden door een daartoe door het beheerscomité aangeduide afgevaardigde beheerder.
Art. 16.Het beheerscomité komt ten minste eenmaal per semester bijeen op de zetel van het fonds, ofwel op uitnodiging van de voorzitter ofwel op vraag van minstens de helft van de leden van het beheerscomité, of nog op vraag van een van de vertegenwoordigde organisaties.
De uitnodigingen dienen de agenda te vermelden. De notulen worden opgesteld door de secretaris en ondertekend door de voorzitter van de vergadering. Uittreksels uit de notulen worden ondertekend door de voorzitter en de ondervoorzitter.
Art. 17.Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien minstens de helft van zowel de leden van de werknemers- als van die van de werkgeversafvaardiging aanwezig of vertegenwoordigd is. Elk lid kan slechts een volmacht hebben.
De beslissingen van het beheerscomité worden met eenparigheid van de stemmen van de aanwezige leden genomen, behalve indien het door het beheerscomité opgesteld huishoudelijk reglement het anders bepaalt. HOOFDSTUK VI. - Toezicht
Art. 18.Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid duidt het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector minstens een bedrijfsrevisor aan voor het toezicht op het beheer van het fonds.
Deze dient minstens eenmaal per jaar verslag uit te brengen bij het Paritair Comité voor de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector.
Bovendien zal hij regelmatig verslag uitbrengen bij het beheerscomité over zijn bevindingen en de aanbevelingen doen die hij nodig acht. HOOFDSTUK VII. - Balans en jaarrekening
Art. 19.Vanaf 2008 worden de balans en de jaarrekening van het afgelopen werkjaar jaarlijks afgesloten op 31 december. HOOFDSTUK VIII. - Ontbinding en vereffening
Art. 20.Het fonds wordt opgericht voor onbepaalde duur. Het wordt opgeheven, eventueel na vooropzeg, zoals in artikel 3 bepaald, door het Paritair Comité van de Franstalige en Duitstalige welzijns- en gezondheidssector. Het paritair comité beslist over de bestemming van de goederen en fondsen van het fonds na goedkeuring van het passief.
De bestemming moet in overeenstemming zijn met de doelstelling waarvoor het fonds werd opgericht.
Voornoemd paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de leden van het beheerscomité.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 juli 2008.
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET