gepubliceerd op 31 december 2021
Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vijfde wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes
27 DECEMBER 2021. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de vijfde wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid artikelen 4 tot 6;
Gelet op de goedkeuring van de Raad van bestuur van skeyes, gegeven op 22 december 2021 ;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 17 november 2021 ;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 3 december 2021 ;
Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit en op het advies van de in raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De vijfde wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes, opgenomen in bijlage in dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit en zijn bijlage treden in werking op 1 januari 2022.
Art. 3.De Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Ciergnon, 27 december 2021.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET
Bijlage Vijfde wijziging aan het derde beheerscontract afgesloten op 11 april 2014 tussen de Staat en skeyes "Hoofdstuk VIII quater - Bijzondere financieringsmaatregelen voor het jaar 2022
Art. 40/10.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder : 1° Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 : Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie van 11 februari 2019 tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim en tot intrekking van Uitvoeringsverordeningen (EU) nr. 390/2013 en (EU) nr. 391/2013 ; 2° Uitvoeringsverordening (EU) 2020/1627 : Uitvoeringsverordening (EU) 2020/1627 van de Commissie van 3 november 2020 inzake uitzonderlijke maatregelen voor de derde referentieperiode (2020-2024) van de prestatie- en heffingsregeling voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim ten gevolge van de COVID-19-pandemie ;3° Het koninklijk besluit van 9 december 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/12/2021 pub. 30/12/2021 numac 2021043424 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2022 sluiten : het koninklijk besluit van 9 december 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/12/2021 pub. 30/12/2021 numac 2021043424 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2022 sluiten houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de Belgische luchthavens in 2022;4° Het prestatieplan : het prestatieplan dat overeenkomstig artikel 3(1) van de Uitvoeringsverordening (EU) 2020/1627 op 1 oktober 2021 werd aangenomen door België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Afdeling 1 - Vervroegde toepassing van het mechanisme van
verkeersrisicospreiding
Art. 40/11.§ 1. Overeenkomstig de bepalingen van onderhavig artikel wordt voor skeyes voor het jaar 2022 in een vervroegde toepassing van het mechanisme voor verkeersrisicospreiding, zoals geregeld in artikel 27 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 voorzien om het mogelijke verlies aan inkomsten in 2022 te dekken ingevolge : - de afwijkingen tussen de voor het jaar 2022 in het prestatieplan opgenomen raming van diensteenheden en het werkelijk aantal diensteenheden voor de in artikel 37 bedoelde plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening te Brussel-Nationaal ; en - de afwijkingen tussen de voor het jaar 2022 in artikel 6 van het koninklijk besluit van 9 december 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/12/2021 pub. 30/12/2021 numac 2021043424 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2022 sluiten opgenomen raming van diensteenheden en het werkelijk aantal diensteenheden, voor de in artikel 38 bedoelde plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de regionale openbare luchthavens. § 2. In afwijking van artikel 37, § 1 en in vervroegde toepassing van het mechanisme van verkeersrisicospreiding wordt voor het jaar 2022 de vergoeding door de Staat voor de plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening te Brussel-Nationaal berekend op basis van de voor het jaar 2022 in het prestatieplan opgenomen raming van diensteenheden (W). § 3. In afwijking van artikel 38, § 3 en in vervroegde toepassing van het mechanisme van verkeersrisicospreiding wordt voor het jaar 2022 de vergoeding door de Staat per heffingszone voor elke regionale luchthaven berekend op basis van de voor het jaar 2022 in artikel 6 van het koninklijk besluit van 9 december 2021Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/12/2021 pub. 30/12/2021 numac 2021043424 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van nadere regels tot de financiering van de kosten voor plaatselijke luchtvaartnavigatiedienstverlening op de belgische luchthavens in 2022 sluiten opgenomen raming van diensteenheden (W). § 4. Artikel 39, §§ 1 en 2, eerste lid van het beheerscontract zijn van toepassing op de in §§ 2 en 3 bedoelde vergoedingen. § 5. In afwijking van artikel 39, § 2, tweede lid wordt de correctie overeenstemmend met het aandeel in het verkeersrisico 2022 dat door de Staat gedragen wordt overeenkomstig het mechanisme voor verkeersrisicospreiding, zoals geregeld in artikel 27 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 niet overgedragen naar de volgende jaren voor de berekening van het `eenheidstarief Staat'. Afdeling 2 - Inwerkingtreding
Art. 40/12.De artikelen 40/10 tot en met 40/11 treden in werking op 1 januari 2022.
Gedaan te Brussel, op 24 december 2021, in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.
Voor de Belgische Staat: De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET Voor skeyes : De Voorzitter van de Raad van Bestuur, R. LORAND De Gedelegeerd bestuurder, J. DECUYPER Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 27 december 2021 tot goedkeuring van de vijfde wijziging aan het derde beheerscontract tussen de Staat en skeyes FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET