Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 27 april 2007
gepubliceerd op 18 mei 2007

Koninklijk besluit betreffende de registratie en de controle van reizigers die verblijven in een toeristische verblijfsaccommodatie

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2007000463
pub.
18/05/2007
prom.
27/04/2007
ELI
eli/besluit/2007/04/27/2007000463/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 APRIL 2007. - Koninklijk besluit betreffende de registratie en de controle van reizigers die verblijven in een toeristische verblijfsaccommodatie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Via de wet van 1 maart 2007 houdende diverse bepalingen (III), werd de wet van 17 december 1963 tot inrichting van de controle op reizigers in logementhuizen vervangen door een nieuwe regeling die een belangrijke vereenvoudiging mogelijk maakt. Tot nu toe wordt immers een verplichting opgelegd om voor elke hotelgast of kamerhuurder een controlesteekkaart in te vullen (officieel dus "kaart inzake controle op reizigers in hotels en logementhuizen", ook gekend als "politiefiche" of "hotelfiche"). Dit dient manueel te gebeuren en in tweevoud. Eén deel van de kaart dient uiterlijk de dag na de aankomst van de reiziger aan de politieoverheden te worden bezorgd. Het andere deel dient gedurende een jaar bewaard te blijven.

Terecht wordt het systeem, zoals dit vandaag bestaat, aangeklaagd als administratieve rompslomp. Men stelt, in deze tijd van automatisering, het manueel invullen van deze kaart - meestal door de hotelgast zelf - in vraag en het doorzenden van het tweede luik van de kaart voor systematische controle door de politie. Ook het aantal in te vullen gegevens wordt als erg veel en mogelijk voor een deel nutteloos beschouwd.

Deze regeling heeft niet alleen voor de burgers en de hoteliers administratieve overlast tot gevolg maar zeker ook voor de politiediensten.

In de wet is reeds voorzien dat het aantal verplicht te registreren gegevens lager is dan momenteel het geval is.

Het voorliggend Koninklijk besluit voorziet, in uitvoering van bovenvermelde wet, als verdere vereenvoudiging dat de registratie van de weerhouden gegevens in principe digitaal kan gebeuren. Voor zover alle gegevens correct worden bijgehouden, wordt aan de diverse logiesverstrekkers de vrijheid gegeven om zelf de specifieke vorm of wijze van informatisering te bepalen. Het is uiteraard wel de bedoeling, zoals vermeld in artikel 3, dat de gegevens, indien nodig, in consulteerbare vorm ter beschikking kunnen worden gesteld van de politiediensten.

Deze ruime bepaling laat immers, voor de logiesverstrekker die dit wenst, toe de identiteitsgegevens van elk inwoner van België, of later misschien ruimer, die over een elektronische identiteitskaart beschikt automatisch in te lezen in zijn databestand.

Aangezien meer dan 50 % van de reizigers in België inwoners van België zijn en deze over enkele jaren quasi allemaal een elektronische identiteitskaart zullen bezitten, zal dit een grote werkbesparing inhouden voor de logiesverstrekker, zeker omdat ook bijna alle andere verplicht te registreren gegevens automatisch gegenereerd kunnen worden.

De logiesverstrekker die de gegevens niet digitaal kan of wil registreren wordt de mogelijkheid geboden deze op een lijst bij te houden. Dit betekent dat ook voor hen de vroegere 'hotelfiches' kunnen wegvallen hetgeen alleszins heel wat papier uitspaart. Ook hier wordt de vrijheid gelaten om de vorm van de lijst waarop de gegevens worden bijgehouden zelf te bepalen, uiteraard onder de voorwaarde dat alle verplichte gegevens worden opgenomen.

Dit ook weer op zodanige wijze dat ze, indien nodig, makkelijk consulteerbaar zijn door de politiediensten.

Het volstaat evenwel dat er per kamer, bungalow,... één registratie met één volgnummer gebeurt. De logiesverstrekker moet dus niet per reiziger een afzonderlijke registratie doen.

Zoals aangehaald kunnen de politiediensten, indien zij dit nodig achten, de gegevens ter plaatse controleren ofwel de logiesverstrekker verzoeken ze in consulteerbare vorm te overhandigen teneinde ze bijvoorbeeld in het politiebureel te kunnen nazien.

Ook hier zijn diverse mogelijkheden voorzien, waarbij uiteraard de voorkeur uitgaat naar het digitaal ter beschikking stellen via bijvoorbeeld een CD-rom, een USB-stick of elke andere wijze die nuttig wordt geacht en mits akkoord van de betrokken politiedienst.

Verder is alleen de verplichting voorzien de gegevens gedurende zeven jaar ter plaatse bij te houden.

Deze termijn is bepaald in overeenstemming met de verplichte bewaartermijn van dezelfde gegevens in het kader van fiscale verplichtingen vermits ze desgewenst geïntegreerd kunnen worden in de boekhouding.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uw Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Eerste Minister, G. VERHOFSTADT De Minister van Binnenlandse Zaken P. DEWAEL De Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging V. VAN QUICKENBORNE

27 APRIL 2007. - Koninklijk besluit betreffende de registratie en de controle van reizigers die verblijven in een toeristische verblijfsaccommodatie ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet houdende diverse bepalingen (III) van 1 maart 2007;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financien, gegeven op 11 juli 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 20 juli 2006;

Gelet op het advies nr. 42.435/2 van de Raad van State, gegeven op 2 april 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, 1°, van de gecoordineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Eerste Minister, Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De registratie van de gegevens van de reizigers die in toeristische verblijfsaccommodaties verblijven gebeurt op papier of elektronisch.

Art. 2.Bij registratie op papier dient dit te gebeuren in een register waarin op duidelijk leesbare wijze de te registreren gegevens chronologisch worden vermeld, voorafgegaan door het uniek volgnummer zoals voorzien in artikel 142, alinea 2, 2e van de wet van 1 maart 2007 houdende diverse bepalingen (III).

Indien de registratie gebeurt door middel van een geïnformatiseerd systeem maakt dit systeem het voorwerp uit van aangepaste procedures die elke niet zichtbare wijziging, toevoeging of schrapping van registraties voorkomen. De te registreren gegevens mogen géïntegreerd worden in het eigen administratiesysteem van de logiesverstrekker.

Art. 3.De geregistreerde gegevens moeten ter beschikking worden gehouden van de politie, die er ter plaatse moet van kunnen kennisnemen of kan vragen bepaalde gegevens in de vorm van een bestand, een uitprint of een kopie van het papieren register te overhandigen.

De geregistreerde gegevens dienen door de logiesverstrekker gedurende 7 jaar na het vertrek van de reiziger bewaard te worden. Na het einde van die termijn dienen ze te worden vernietigd.

Art. 4.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 27 april 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, G. VERHOFSTADT De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL De Staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging V. VAN QUICKENBORNE

^