Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 oktober 2013
gepubliceerd op 16 december 2013

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 februari 2001 tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2013014268
pub.
16/12/2013
prom.
25/10/2013
ELI
eli/besluit/2013/10/25/2013014268/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 OKTOBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/02/2001 pub. 21/02/2001 numac 2001014030 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen sluiten tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, op het artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/02/2001 pub. 21/02/2001 numac 2001014030 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen sluiten tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 7 maart 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 28 mei 2013;

Gelet op advies 53.237/4 van de Raad van State, gegeven op 15 mei 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 2, § 5 van het koninklijk besluit van 14 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/02/2001 pub. 21/02/2001 numac 2001014030 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen sluiten tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in de bepaling onder 2°, a), worden de woorden « niet JAA-lidstaat » vervangen door de woorden « Staat die geen lid is van de Europese Unie en geen lid is van de Europese Vrijhandelsassociatie »;2° in de bepaling onder 3° wordt het woord « JAA-lidstaat » vervangen door de woorden « staat die lid is van de Europese Unie of lid is van de Europese Vrijhandelsassociatie ».

Art. 2.In artikel 3, § 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : a) in de bepaling onder 1°, a) : 1° worden de woorden « houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het ministerieel besluit van 27 oktober 1982 houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vrije ballon » ingevoerd tussen de woorden « 23 juni 1969 » en de woorden « van een »;2° worden de woorden « -oefenvergunning : 75EUR », « - vergunning van lijnbestuurder : 75 EUR » en de woorden « - gelijkwaardige JAR-FCL vergunning aan houders van een Belgische vergunning : 75 EUR » opgeheven;b) in de bepaling onder 1°, b), worden de woorden « tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het koninklijk besluit van 21 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/06/2004 pub. 29/06/2004 numac 2004014125 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters sluiten tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters » ingevoerd tussen de woorden « 4 maart 2008 » en de woorden « van een »;c) de bepaling onder 1°, d) wordt aangevuld als volgt : « - voor instrumentvliegen voor een vergunning afgeleverd in toepassing van de Verordening (EU) 1178/2011 : 75 EUR; - voor instrumentvliegen voor een bewijs van bevoegdheid als beroepspiloot of lijnpiloot afgeleverd in toepassing van de Verordening (EU) 1178/2011 : 150 EUR; - voor stuntvliegen : 75 EUR; - voor stuntvliegen voor zweefvliegtuigen : 30 EUR; - voor het slepen van zweefvliegtuigen en banners : 75 EUR; - voor nachtvliegen : 75 EUR; - voor het vliegen in bergachtige gebieden : 75 EUR; - voor testvliegen : 75 EUR »; d) de bepaling onder 1°, e) wordt vervangen door : « e) het afgeven van een certificaat : - als vliegexaminator : 250 EUR; - als examinator voor een typebevoegdverklaring : 250 EUR; - als examinator voor een klasseaantekening : 250 EUR; - als examinator instrumentvliegen : 250 EUR; - als examinator vluchtsimulator : 250 EUR; - als examinator vlieginstructeur : 250 EUR; - als instructeur vluchtsimulator : 250 EUR; - als instructeur onderlinge samenwerking van de bemanning : 250 EUR; - als instructeur vluchtsimulator voor éénpiloot-gecertificeerde vliegtuigen : 250 EUR; »; e) de bepaling onder 1° wordt aangevuld met de bepalingen onder g), h) en i) luidende : « g) het afgeven krachtens de Verordening (EU) nr.1178/2011 van een : - bewijs van bevoegdheid als recreatief piloot (LAPL) : 125 EUR; - bewijs van bevoegdheid als recreatief piloot voor zweefvliegtuigen (LAPL(S)) : 50 EUR; - bewijs van bevoegdheid als privé piloot (PPL) : 125 EUR; - bewijs van bevoegdheid als zweefpiloot (SPL) : 50 EUR; - bewijs van bevoegdheid als ballonvaarder (BPL) : 125 EUR; - bewijs van bevoegdheid als beroepspiloot (CPL) : 250 EUR; - meerpiloot bewijs van bevoegdheid (MPL) : 250 EUR; - bewijs van bevoegdheid als verkeerspiloot (ATPL) : 400 EUR; h) de uitbreiding van voorrechten of de verwijdering van beperkingen : 75 EUR;i) de afgifte van : - een toelating tot het besturen van een paramotor : 75 EUR; - een bevoegdverklaring moniteur voor paramotoren: 75 EUR; »; f) in de bepaling onder 2°, a), worden de woorden « houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het ministerieel besluit van 27 oktober 1982 houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vrije ballon » ingevoerd tussen de woorden « 23 juni 1969 » en de woorden « : 35 EUR »;g) in de bepaling onder 2°, b), worden de woorden « tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het koninklijk besluit van 21 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/06/2004 pub. 29/06/2004 numac 2004014125 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters sluiten tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters » ingevoerd tussen de woorden « 4 maart 2008 » en de woorden « is gelijk »;h) de bepaling onder 2° wordt aangevuld met de bepaling onder c) luidende : « c) de hernieuwde afgifte van deze bewijzen van bevoegdheid, bevoegdverklaringen, toelatingen, of validaties krachtens de Verordening (EU) nr.1178/2011 is gelijk aan deze verschuldigd voor de afgifte; »; i) in de bepaling onder 5°, a), worden de woorden « houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het ministerieel besluit van 27 oktober 1982 houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vrije ballon » ingevoerd tussen de woorden « 23 juni 1969 » en de woorden « van een vergunning »;j) in de bepaling onder 5°, b), worden de woorden « tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vliegtuigen en het koninklijk besluit van 21 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/06/2004 pub. 29/06/2004 numac 2004014125 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters sluiten tot regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van helikopters » ingevoerd tussen de woorden « 4 maart 2008 » en de woorden « van een vergunning »;k) in de bepaling onder 5° wordt een bepaling b/1) ingevoegd, luidende : « b/1) krachtens de Verordening (EU) nr.1178/2011 van een bewijs van bevoegdheid : 1) als recreatief piloot (LAPL) of als privé piloot (PPL) : - voor de eerste deelname aan een sessie : 75 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 35 EUR; 2) als beroepspiloot (CPL) : - voor de eerste deelname aan een sessie : 225 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 125 EUR; 3) als verkeerspiloot (ATPL) : - voor de eerste deelname aan een sessie : 350 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 175 EUR; 4) als zweefpiloot (LAPL(S) en SPL) : - voor de eerste deelname aan een sessie : 50 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 20 EUR; 5) als ballonvaarder (BPL) : - voor de eerste deelname aan een sessie : 75 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 35 EUR; »; l) de bepaling onder 5°, c), 1) wordt aangevuld met de bepaling onder c), luidende : « c) instrumentvliegen krachtens de Verordening (EU) nr.1178/2011 : - voor de eerste deelname aan een sessie : 150 EUR; - voor elke bijkomende deelname om de sessie te vervolledigen : 100 EUR; »; m) de bepaling onder 5° wordt aangevuld met de bepalingen onder g) en h), luidende : « g) van een toelating tot het besturen van een paramotor : 75 EUR;h) van een bevoegdverklaring moniteur voor paramotoren : 225 EUR;»; n) de bepaling onder 6° /1 wordt ingevoegd, luidende : « 6° /1 het inschrijven voor de herexamens van beroepspiloot (CPL), verkeerspiloot (ATPL) of de bevoegdverklaring instrumentvliegen : 75 EUR;»; o) de bepaling onder 8° wordt opgeheven;p) in de Nederlandse tekst worden in de bepaling onder 10° de woorden « , als examinator voor een typebevoegdverklaring, als examinator voor een klasseaantekening, als examinator instrumentvliegen, als examinator vluchtsimulator, als examinator vlieginstructeur » ingevoegd tussen de woorden « vliegexaminator » en de woorden « of als instructeur voor synthetisch vliegen ».

Art. 3.Artikel 3, § 5 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.

Art. 4.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de bepalingen onder 4°, 5° en 6° luidende : « 4° goedkeuring van het rapport van vrijstellingen voor de examens van de basiskennis voor het behalen van een vergunning van onderhoudspersoneel gemachtigd tot het afgeven van certificaten inzake het opnieuw in gebruik nemen van luchtvaartuigen : 750 EUR; 5° een eenmalige goedkeuring van een luchtvaartuigtype-opleiding voor toevoeging aan de vergunning bedoeld in 4° : 1.000 EUR; 6° goedkeuring van het logboek van de praktijkopleiding van het eerste luchtvaartuigtype in een categorie van de vergunning van werktuigkundige voor het onderhoud van luchtvaartuigen binnen een erkende onderhoudsorganisatie : 100 EUR.

Art. 5.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « VLIEGOPLEIDINGSINSTELLINGEN

Art. 5.§ 1. De vergoedingen bedoeld in § 2 zijn verschuldigd door een opleidingsinstelling afgekort als « ATO Advanced », die : 1° meer dan 20 voltijdse equivalenten tewerkstelt die bij de activiteiten onder Verordening nr.216/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 20 februari 2008 en de uitvoeringsbepalingen daarvan betrokken zijn; of, 2° de opleiding verstrekt met het oog op het verkrijgen van de vergunningen als beroepspiloot (CPL), als meerpiloot (MPL) en als lijnpiloot (ATPL) en van de bijbehorende bevoegdheidverklaringen en attesten;of, 3° een of meerdere vliegtrainers (FSTD) beheert;of, 4° de opleiding verstrekt met het oog op het verkrijgen van een vergunning voor meer dan één luchtvaartuigcategorie;of, 5° de opleiding verstrekt met het oog op het verkrijgen van ten minste één van de onderstaande bevoegdverklaringen : a) de bevoegdverklaring voor instrumentvliegen;b) de bevoegdverklaring voor nachtvluchten;c) de typebevoegdverklaring voor een vliegtuig;d) de typebevoegdverklaring voor ten minste drie verschillende eenmotorige helikoptertypes met zuigermotor (SEP);e) de typebevoegdverklaring voor eenmotorige helikopters met turbinemotor (SET) of meermotorige toestellen met turbinemotor (MET);f) de bevoegdverklaring als instructeur. § 2. De verschuldigde vergoeding : 1° voor de afgifte van een bewijs van erkenning als « ATO Advanced » : a) voor een hoofdopleidingsbasis, dat wil zeggen een basis waar het gros van de opleiding alsook de financiële, onderhouds- en luchtvaartactiviteiten plaatsvinden, bedraagt 2.000 EUR; b) voor elke alternatieve opleidingsbasis, dat wil zeggen een basis van waar een opleidingsvlucht vertrekt en waar hij ook weer eindigt, bedraagt 280 EUR; 2° voor het jaarlijkse toezicht : a) op een hoofdopleidingsbasis bedraagt 1.200 EUR; b) op een alternatieve opleidingsbasis bedraagt : 200 EUR; 3° voor elke goedgekeurde opleiding : a) bij de goedkeuring van deze opleiding, bedraagt : 1.000 EUR; b) per jaar en dit bedrag wordt berekend volgens onderstaande formule : r x s x c x 0,1 In deze formule : i) is r gelijk aan 1.000 EUR; ii) is s gelijk aan het aantal ingeschreven kandidaten tijdens het voorgaande jaar en waarbij dat aantal gelegen is tussen 0 en 10, gelet op het feit dat de maximum coëfficiënt is vastgelegd op 10; iii) is c gelijk aan het extrapolatiecoëfficiënt, functie van het type van de erkende opleiding, zoals bepaald in bijlage 1 « Extrapolatiecoëfficiënt » van dit besluit;

Het aantal ingeschreven kandidaten bedoeld in ii) wordt ten laatste op 31 mei van elk jaar per e-mail aan de dienst Vergunningen van het Directoraat-generaal Luchtvaart meegedeeld. Bij gebrek aan een mededeling ervan binnen de toegestane termijn, wordt de maximumcoëficiënt toegepast.

Indien het aantal kandidaten bedoeld in ii) medegedeeld aan de dienst Vergunningen van het Directoraat-generaal Luchtvaart onjuist is, is het bedrag van het verschil tussen de vergoeding voor het werkelijke aantal kandidaten en de vergoeding daadwerkelijk betaald verschuldigd. ».

Art. 6.In ditzelfde besluit wordt een artikel 5/1 ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Art. 5/1.De vergoeding verschuldigd door een erkende opleidingsinstelling, die enkel opleiding geeft met het oog op het verkrijgen van een vergunning als recreatief piloot (LAPL), een vergunning als privé piloot (PPL), een vergunning als zweefpiloot (SPL) of een vergunning als ballonvaarder (BPL) of bijbehorende bevoegdverklaringen anders dan bedoeld in artikel 5, § 1, 5°, afgekort als « ATO Basic » : 1° voor de afgifte van een bewijs van erkenning als « ATO Basic » bedraagt 600 EUR;2° voor het jaarlijkse toezicht bedraagt 400 EUR .».

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 5/2 ingevoegd, dat luidt als volgt : «

Art. 5/2.De vergoeding verschuldigd door een andere dan de in de artikelen 5 en 5/1 bedoelde opleidingsinstellingen : 1° voor de afgifte van een bewijs van erkenning van : a) een erkende opleidingsinstelling voor vliegtuigonderhoud (Deel 147) bedraagt 5.200 EUR; b) een bijkomende opleiding van een voor vliegtuigonderhoud erkende opleidingsinstelling (Deel 147) bedraagt 1.000 EUR; c) een erkende opleidingsinstelling voor het afnemen van de test en voor de afgifte van de bevoegdverklaring in de Engelse taal (ELP Center) bedraagt 2.000 EUR; d) een opleiding die niet ressorteert onder de Europese regelgeving bedraagt 1.000 EUR. 2° voor het jaarlijkse toezicht op : a) een voor vliegtuigonderhoud erkende opleidingsinstelling (Deel 147) bedraagt 5.200 EUR; b) een bijkomende opleiding van een voor het vliegtuigonderhoud erkende opleidingsinstelling (Deel 147) bedraagt 1.000 EUR; c) een erkende opleidingsinstelling voor het afnemen van de test en voor de afgifte van de bevoegdverklaring in de Engelse taal (ELP Center) bedraagt 2.000 EUR; d) een opleiding die niet ressorteert onder de Europese regelgeving bedraagt 400 EUR.

Art. 8.In hetzelfde besluit wordt een artikel 5/3 ingevoegd, luidende : « MEDISCHE PRESTATIES

Art. 5/3.§ 1. De vergoedingen verschuldigd voor de afgifte van : 1° een certificaat luchtvaartgeneeskundig centrum (AeMC) bedraagt 1.599,37 EUR; 2° een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) aan een dienst van een luchtvaartgeneeskundig centrum (AeMC) bedraagt 679,73 EUR;3° de nieuwe afgifte van een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) klasse 1 en klasse 3 bedraagt 679,73 EUR;4° de nieuwe afgifte van een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) klasse 2, LAPL en klasse 4 bedraagt 319,87 EUR. § 2. De vergoedingen verschuldigd voor de uitvoering van controles met het oog op de naleving van de voorwaarden voor het behoud van : 1° een certificaat luchtvaartgeneeskundig centrum (AeMC) bedraagt 799,68 EUR;2° een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) in dienst van een AeMC bedraagt 399,84 EUR;3° een nieuwe afgifte van een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) klasse 1 en klasse 3 bedraagt 399,84 EUR;4° een certificaat luchtvaartmedische keuringsarts (AME) klasse 2, LAPL en klasse 4 bedraagt 159,94 EUR. § 3. De vergoeding verschuldigd door een luchtvaartgeneeskundig centrum (AeMC) voor : 1° de eerste beoordeling voor een klasse 1 of klasse 3 medisch certificaat bedraagt 8 EUR;2° de herbeoordeling voor een klasse 1 of klasse 3 medisch certificaat bedraagt 4 EUR;3° de eerste beoordeling voor een klasse 2, LAPL of klasse 4 medisch certificaat bedraagt 4 EUR;4° de herbeoordeling voor een klasse 2, LAPL of klasse 4 medisch certificaat bedraagt 2,40 EUR. § 4. De vergoeding verschuldigd door een luchtvaartmedische keuringsarts (AME) voor : 1° de eerste beoordeling voor een klasse 2, LAPL of klasse 4 medisch certificaat bedraagt 4 EUR;2° de herbeoordeling voor een klasse 2, LAPL of klasse 4 medisch certificaat bedraagt 2,40 EUR;3° de herbeoordeling voor een klasse 1 of klasse 3 medisch certificaat bedraagt 4 EUR. § 5. De vergoeding verschuldigd door een kandidaat voor : 1° de behandeling van een beroep door de Beroepscommissie bedraagt 239,91 EUR;2° de transfer van een medisch dossier naar buitenlandse autoriteit bedraagt 39,98 EUR;3° de aflevering van een duplicaat van een medisch certificaat door de Medisch Beoordelaar bedraagt 23,99 EUR;4° de aflevering van een kopie van een medisch dossier bedraagt 23,99 EUR.

Art. 9.In artikel 8 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 2 wordt in de bepaling onder 1°, eerste en tweede streepje, de woorden « drie jaar » vervangen door de woorden « vijf jaar »;2° in paragraaf 3 worden de bepalingen onder 6° en 9° opgeheven.

Art. 10.Artikel 9, § 2, van hetzelfde besluit wordt, als volgt : « § 2. De verschuldigde vergoeding bedraagt voor : 1° het afgeven of vernieuwen van een machtiging voor luchtarbeid en/of luchtdopen op naam van een Belgische exploitant : a) 1.500 EUR; en b) 50 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in België;c) 100 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een lidstaat van de Europese Unie, Zwitserland, IJsland, Noorwegen of Liechtenstein;d) 300 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een andere Staat dan deze bedoeld onder b) en c).2° het afgeven of vernieuwen van een machtiging voor luchtarbeid en/of luchtdopen op naam van een buitenlandse exploitant die aantoont dat hij voldoet aan de geldende reglementering van het land waar hij gevestigd is : a) 125 EUR per specifieke opdracht;of, b) 750 EUR per 6 maanden; en c) 50 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in België;d) 100 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een lidstaat van de Europese Unie, Zwitserland, IJsland, Noorwegen of Liechtenstein;e) 300 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een andere Staat dan deze bedoeld onder b) en c).3° de toevoeging tijdens de perioden bedoeld in 1°, a), en 2°, a), en b), a) 50 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in België;b) 100 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een lidstaat van de Europese Unie, Zwitserland, IJsland, Noorwegen of Liechtenstein; 300 EUR per te exploiteren luchtvaartuig ingeschreven in een andere Staat dan deze bedoeld onder b) en c). »

Art. 11.Artikel 12 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « SYNTHETISCHE VLIEGTRAINERS

Art. 12.§ 1. De vergoedingen verschuldigd voor : 1° de behandeling van een aanvraag van organisatie om houder van een of meer kwalificatiecertificaten van synthetische vliegtrainers te worden : a) bedraagt bij exploitatie van een of meer vluchtnabootsers (FFS) 2.000 EUR; b) bedraagt bij de exploitatie van een of meer vliegtrainersystemen (FTD) 800 EUR;c) bedraagt bij exploitatie van een of meer trainers voor vlieg- en navigatieprocedures (FNPT) 800 EUR;d) bedraagt bij de exploitatie van een of meer basisvliegtrainersystemen voor instrumentvliegen (BITD) 800 EUR; 2° houder van een of meer kwalificatiecertificaten van synthetische vliegtrainers te blijven : a) bedraagt bij exploitatie van een of meer vluchtnabootsers (FFS) 1.200 EUR; b) bedraagt bij exploitatie van een of meer vliegtrainersystemen (FFS) 600 EUR;c) bedraagt bij exploitatie van een of meer trainers voor vlieg- en navigatieprocedures (FNPT) 600 EUR;d) bedraagt bij de exploitatie van een of meer basisvliegtrainersystemen (BITD) 600 EUR. § 2. Indien een instelling diverse typen van synthetische vliegtrainers uitbaat, is enkel de vergoeding voor het hoogste bedrag zoals bedoeld in § 1 verschuldigd. § 3. De vergoedingen verschuldigd voor : 1° de behandeling van een aanvraag om de afgifte van een bevoegdheidscertificaat voor : a) een vluchtnabootser (FFS) bedraagt 5.200 EUR; b) een vliegtrainersysteem (FTD) bedraagt 2.000 EUR; c) een trainer voor vlieg- en navigatieprocedures (FNTP) bedraagt 2.000 EUR; d) een basisvliegtrainersysteem voor instrumentvliegen (BITD) bedraagt 2.000 EUR; 2° het behoud van een bevoegdheidscertificaat voor : a) een vluchtnabootser (FFS) bedraagt 4.400 EUR; b) een vliegtrainersysteem (FTD) bedraagt 1.440 EUR; c) een trainer voor vlieg- en navigatieprocedures (FNPT) bedraagt 1.440 EUR; d) een basisvliegtrainersysteem voor instrumentvliegen (BITD) bedraagt 1.440 EUR. § 4. De vergoedingen bedoeld in de paragrafen 1, 1°, en 2, 1°, omvatten ook de dossierkosten ten belope van 60% van de verschuldigde vergoeding.

Het bedrag dat overeenstemt met de dossierkosten bedoeld in het eerste lid wordt bij de indiening van de aanvraag betaald. Bij verwerping van de aanvraag wordt dit bedrag niet terugbetaald.

Het saldo wordt bij de het afgeven van het certificaat betaald. § 5. Indien een synthetische vliegtrainer niet langer wordt gebruikt, wordt het certificaat per aangetekende zending door de houder teruggestuurd naar de dienst Vergunningen van het Directoraat-generaal Luchtvaart. De einddatum van exploitatie is de datum van ontvangst van de aangetekende zending. ».

Art. 12.In artikel 13 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° paragraaf 10 wordt vervangen als volgt : « § 10.De vergoeding verschuldigd voor de audit van het veiligheidsprogramma en voor de controle ter plaatse van de kandidaat erkend agent en van de kandidaat erkende leverancier bedraagt per plaats : 400 EUR. De vergoeding verschuldigd voor de afgifte of de hernieuwing van het certificaat en voor de kwaliteitscontroles van de erkend agent en van een erkende leverancier bedraagt per plaats: 600 EUR per jaar. »; 2° artikel 13 wordt aangevuld met een paragraaf 11 luidende : « § 11.De vergoeding verschuldigd voor de controle ter plaatse van de kandidaat bekende afzender bedraagt per plaats : 300 EUR. De vergoeding verschuldigd voor de afgifte of de hernieuwing van het certificaat en van de kwaliteitscontroles van een bekende afzender bedraagt per plaats : 400 EUR per jaar. ».

Art. 13.In hetzelfde besluit wordt, na het artikel 14, een artikel 14/1ingevoegd, luidende : « BUITENGEWONE KOSTEN

Art. 14/1.Wanneer de uitvoering van toezicht, audits, inspecties, onderzoeken, opleidingsprogramma's of examens, in toepassing van de Europese of nationale reglementering betreffende de Burgerlijke Luchtvaart, buitengewone kosten zoals verplaatsingen van en naar het buitenland en werkzaamheden en verblijf in het buitenland veroorzaakt, worden deze kosten slechts gedaan als de betrokken partij zich ertoe verbonden heeft ze te zijnen laste te nemen. De kosten zijn in ieder geval verschuldigd zodra zij werden gemaakt. ».

Art. 14.In artikel 15, § 2 van hetzelfde besluit worden volgende wijzigingen aangebracht : 1° het eerste lid wordt vervangen als volgt : « De betaling moet de uitvoering van de prestaties waarop zij betrekking heeft voorafgaan behalve voor de vergoedingen waarvan het bedrag berekend wordt volgens de prestatie en voor de krachtens artikelen 7, 8, 9, 10 en 13 verschuldigde vergoedingen, met uitzondering van de vergoedingen bedoeld in artikel 9, § 1, 1°, 2°, 4°, 6° en 8°.»; 2° het vijfde, zesde en zevende lid worden vervangen als volgt : « In afwijking op wat bepaald is in paragraaf 2, eerste lid, moeten de vergoedingen voor het behouden van de exploitatievergunning bedoeld in artikel 9, § 1, 1°, 2°, 4° voor 31 januari van elk lopend jaar betaald zijn. In afwijking op wat bepaald is in § 2, eerste lid, moeten de vergoedingen voor het behouden bedoeld in de artikelen 5, § 2, 2° en 3°, b), 5/1, 2°, 5/2, 2° en 5/3, § 2 voor 31 januari van elk lopend jaar betaald zijn. Deze vergoedingen voor het jaar 2013 zijn enkel voor de periode van 1 juni tot 31 december verschuldigd.

In afwijking op wat bepaald is in paragraaf 2, eerste lid, moeten de vergoedingen voor het behouden bedoeld in artikel 12, § 1, 2° en § 3, 2° voor 31 januari van elk lopend jaar betaald zijn.De vergoedingen bedoeld in artikel 12, § 1, 1° en § 3, 1° dekken de twaalf eerste maanden van de exploitatie te rekenen van de maand in de loop waarvan het certificaat afgeleverd werd. Aan het einde van deze twaalf maanden wordt het bedrag van de vergoeding bedoeld in artikel 12, § 1, 2° en § 3, 2° die voor de eerste maal geheven wordt, berekend in functie van de duur van de exploitatie die nog overblijft in het lopende jaar. »; 3° worden tussen het zevende en het achtste lid drie leden ingevoegd, luidende : « In afwijking op wat bepaald is in paragraaf 2, eerste lid, moeten de vergoedingen van artikel 9, § 1, 6° en 8° vanaf het tweede jaar dat zij verschuldigd zijn voor 31 januari van elk lopend jaar betaald zijn. De vergoedingen worden betaald aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer ten laatste dertig dagen volgend op de datum van de uitnodiging tot betaling en volgens de instructies die in de uitnodiging zijn opgenomen.

Na verloop van deze termijn wordt bij aangetekend schrijven een eis tot betaling verstuurd. Vanaf dan kunnen administratieve kosten aangerekend worden. ».

Art. 15.In artikel 15 van hetzelfde besluit, worden paragrafen 3 en 10 opgeheven.

Art. 16.In hetzelfde besluit wordt artikel 17 opgeheven.

Art. 17.Artikel 18 van hetzelfde besluit,wordt vervangen als volgt : « De bedragen van de vergoedingen bedoeld in dit besluit worden jaarlijks op 1 januari, aangepast aan het indexcijfer van de gezondheidsindex, op basis van de volgende formule : basistarief opgenomen in dit besluit vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.

Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de gezondheidsindex van de maand november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het bedrag van de tarieven wordt aangepast overeenkomstig het eerste lid.

Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de gezondheidsindex van november 2001.

Het verkregen resultaat wordt afgerond naar boven op de euro als het decimale gedeelte gelijk aan of meer dan vijftig cent is. Het wordt naar onder afgerond op de euro als dit gedeelte minder is dan vijftig cent. ».

Art. 18.In hetzelfde besluit, wordt de bijlage vervangen : 1° door bijlage 1 « Extrapolatiecoëfficiënt van cursussen » als bijlage 2 gevoegd bij dit besluit.

Art. 20.Dit besluit treedt in werking op 8 april 2013, met uitzondering van artikel 17 dat in werking treedt op 31 december 2013.

Art. 21.De minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 oktober 2013.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

Bijlage 1 van het koninklijk besluit van 14 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/02/2001 pub. 21/02/2001 numac 2001014030 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen sluiten tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen;

BIJLAGE 1 : EXTRAPOLATIECO"FFICI"NT VAN CURSUSSEN

Voor de toepassing van dit bijlage wordt verstaan onder :

LALP :

bevoegdheidsbewijs als recreatief piloot

(A) :

vleugelvliegtuigen

(H) :

helikopters

(S) :

zweefvliegtuigen

(B) :

luchtballonnen

PPL :

bewijs van bevoegdheid als privepiloot

(As) :

luchtschepen

SPL :

bewijs van bevoegdheid als zweefpiloot

BPL :

bewijs van bevoegdheid als ballonvaarder

CPL :

bewijs van bevoegdheid als beroepspiloot

ATP :

verkeervlieger

IR :

bevoegdverklaring instrumentvliegen

MPL :

meerpiloot bewijs van bevoegdheid

SE :

éénmotorige

SM :

meermotorige

TMG :

zelfstartend gemotoriseerd zweefvliegtuig

SEP :

éénmotorige-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

MEP :

éénpiloot-gecertificeerde meermotorige vleugelvliegtuigen

SP HPA :

éénpiloot-gecertificeerde complexe vleugelvliegtuigen met groot prestatievermogen

MPA :

meerpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

MCC :

samenwerking van bemaning

VFR :

zichtvliegvoorshriften

FI :

instructeur

TRI :

instructeur voor een typebevoegdverklaring

SPA :

éénpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

PL :

powered- lift luchtvaatuigen

CRI :

instructeur voor een klassebevoegdverklaring

IRI :

instructeur instrumentvliegen

SFI :

instructeur vluchtsimulator

MCCI :

instructeur samenwerking van de bemanning

STI :

instructeur vluchtsimulator

MI :

bevoegdverklaring voor het vliegen in bergachtige gebieden

FTI :

instructeur testvluchten


Bevoegdheid- bewijs of bevoegdverklaring

Naam van de cursus

Course name

Coëfficiënt « c »

LAPL(A)

Bevoegdheidsbewijs als recreatief piloot voor vleugelvliegtuigen

Light Aircraft Pilot Licence (Aeroplane)

0,7

LAPL(A)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,35

LAPL(A)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,4

LAPL(A)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

LAPL(H)

Bevoegdheidsbewijs als recreatief piloot voor helikopters

Light Aircraft Pilot Licence (Helicopter)

0,7

LAPL(H)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,35

LAPL(H)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,4

LAPL(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

LAPL(S)

Bevoegdheidsbewijs als recreatief piloot voor zweefvliegtuigen

Light Aircraft Pilot Licence (Sailplane)

0,5

LAPL(S)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,3

LAPL(S)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,3

LAPL(S)

Vlieginstructie

Flight training

0,25

LAPL(B)

Bevoegdheidsbewijs als recreatief piloot voor luchtballonnen

Light Aircraft Pilot Licence (Balloon)

0,5

LAPL(B)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,3

LAPL(B)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,3

LAPL(B)

Vlieginstructie

Flight training

0,25

PPL(A)

Bewijs van bevoegdheid als privepiloot voor vleugelvliegtuigen

Private Pilot Licence (Aeroplane)

0,75

PPL(A)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,35

PPL(A)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,4

PPL(A)

Vlieginstructie

Flight training

0,4

PPL(H)

Bewijs van bevoegdheid als privé piloot voor helikopters

Private Pilot Licence (Helicopter)

0,75

PPL(H)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,35

PPL(H)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,4

PPL(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,4

PPL(As)

Bewijs van bevoegdheid als privé piloot voor luchtschepen

Private Pilot Licence (Airship)

0,6

PPL(As)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,3

PPL(As)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,35

PPL(As)

Vlieginstructie

Flight training

0,3

SPL

Bewijs van bevoegdheid als zweefpiloot

Sailplane Pilot Licence

0,5

SPL

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

SPL

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,3

SPL

Vlieginstructie

Flight training

0,25

BPL

Bewijs van bevoegdheid als ballonvaarder

Balloon Pilot Licence

0,5

BPL

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

BPL

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,3

BPL

Vlieginstructie

Flight training

0,25

ATP(A) integrated

Geïntegreerde opleidingscursus

Airline Transport Pilot Licence (Aeroplane) integrated

1

ATP(A)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,5

ATP(A)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,55

CPL/IR(A) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence/Instrument Rating (Aeroplane) integrated

0,8

CPL(A) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence (Aeroplane) integrated

0,6

CPL(A)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,45

CPL(A)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,5

CPL(A)

Vlieginstructie

Flight training

0,3

ATPL/IR(H) integrated

Geïntegreerde opleidingscursus

Airline Transport Pilot Licence/Instrument Rating (Aeroplane) integrated

1

ATPL(H) integrated

Geïntegreerde opleidingscursus

Airline Transport Pilot Licence (Helicopter) integrated

0,8

ATP(H)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,5

ATP(H)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,55

CPL/IR(H) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence/Instrument Rating (Helicopter) integrated

0,8

CPL(H) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence (Helicopter) integrated

0,6

CPL(H)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,45

CPL(H)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,5

CPL(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,3

CPL/IR(As) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence/Instrument Rating (Airship) integrated

1

CPL(As) integrated

Geïntegreerde opleiding

Commercial Pilot Licence (Airship) integrated

0,6

CPL(As)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,45

CPL(As)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,5

CPL(As)

Vlieginstructie

Flight training

0,3

MPL

Meerpiloot bewijs van bevoegdheid

Multi-crew Pilot Licence

1

IR(A)

Bevoegdverklaring instrumentvliegen voor vleugelvliegtuigen

Instrument Rating (Aeroplane)

0,75

IR(A) SE

Vlieginstructie

Flight training

0,35

IR(A) ME

Vlieginstructie

Flight training

0,4

IR(A) extension to ME

Vlieginstructie

Flight training

0,25

IR(H)

Bevoegdverklaring instrumentvliegen voor helikopters

Instrument Rating (Helicopter)

0,75

IR(H) SE

Vlieginstructie

Flight training

0,35

IR(H) ME

Vlieginstructie

Flight training

0,4

IR(As)

Bevoegdverklaring instrumentvliegen voor luchtschepen

Instrument Rating (Airship)

0,75

IR(As)

Vlieginstructie

Flight training

0,4

IR(A, H, As)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,4

IR(A, H, As)

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,45

Night rating (A, TMG, As)

Klasse- of typebevoegdverklaringen (éénnmotorige-gecertificeerde vleugelvliegtuigen, TMG)

Night rating (Aeroplane, Touring Motor Glider, Airship)

0,3

Night rating (H)

Bevoegdverklaring voor het vliegen in bergachtige gebieden (helikopter)

Night rating (Helicopter)

0,3

Class rating (SEP, TMG)

Klasse- of typebevoegdverklaringen éénmotorige-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Class rating (Single Engine Piston, Touring Motor Glider)

0,2

Class rating (SEP Sea)

Klassebevoegdverklaring éénmotorige -gecertificeerde watervliegtuigen

Class rating (Single Engine Piston Sea)

0,2

Class rating (MEP)

Klassebevoegdverklaring éénpiloot-gecertificeerde meermotorige vleugelvliegtuigen

Class rating (Multi-Engine Piston)

0,3

Type rating - SP HPA non complex

Typebevoegdverklaring éénpiloot-gecertificeerde niet-complexe vleugelvliegtuigen

Type rating - Single Pilot High Performance Aeroplane non complex

0,25

Type rating - SP HPA complex

Typebevoegdverklaring éénpiloot-gecertificeerde complexe vleugelvliegtuigen

Type rating - Single Pilot High Performance Aeroplane complex

0,3

SPA HPA

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

SPA HPA

Theorie via distance learning

Theoretical knowledge training - Distance Learning

0,3

Type Rating - MPA

Meerpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Type Rating Multi-Pilot Aeroplane

0,75

Type Rating Helicopter

Typebevoegdverklaring helikopter

Type Rating Helicopter

0,7

Type Rating Powered-lift aircraft

Typebevoegdverklaring powered-lift luchtvaartuigen

Type Rating Powered-lift aircraft

0,75

Type Rating Airship

Typebevoegdverklaring luchtschepen

Type Rating Airship

0,5

MCC(A)

Opleidingscursus onderlinge samenwerking van de bemanning - Vleugelvliegtuigen

Multi-Crew Cooperation (Aeroplane)

0,5

MCC/IR(H)

Opleidingscursus onderlinge samenwerking van de bemanning en instrumentvliegen - Helikopters

Multi-Crew Cooperation/Instrument Rating (Helicopter)

0,5

MCC/VFR(H)

Opleidingscursus onderlinge samenwerking van de bemanning/VFR - Helikopters

Multi-Crew Cooperation/Visual Flight Rule (Helicopter)

0,4

MCC(As)

Opleidingscursus onderlinge samenwerking van de bemanning - Luchtschepen

Multi-Crew Cooperation (Airship)

0,5

Aerobatic training

Bevoegdverklaring voor stuntvliegen

Aerobatic training

0,25

Sailplane towing and banner towing

Bevoegdverklaring voor het slepen van zweefvliegtuigen en banners

Sailplane towing and banner towing

0,25

Night rating (A, TMG, As)

Bevoegdverklaring voor nachtvliegen voor Vleugelvliegtuigen, TMG's, luchtschepen.

Night rating (Aeroplane, Touring Motor Glider, Airship)

0,3

Night rating

Bevoegdverklaring voor nachtvliegen voor helikopters

Night rating

0,35

Mountain rating

Bevoegdverklaring voor het vliegen in bergachtige gebieden

Mountain rating

0,25

Flight test rating

Bevoegdverklaring voor testvliegen

Flight test rating

0,75

FI(A)

Vlieginstructeur voor vleugelvliegtuigen Certificaten als instructeur

Flight Instructor (Aeroplane)

0,75

FI(A)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,3

FI(A)

Vlieginstructie

Flight training

0,45

FI(H)

Vlieginstructeur voor helikopters

Flight Instructor (Helicopter)

0,75

FI(H)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,3

FI(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,45

FI(S)

Vlieginstructeur voor zweefvliegtuigen

Flight Instructor (Sailplane)

0,55

FI(S)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

FI(S)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

FI(B)

Vlieginstructeur voor luchtballonnen

Flight Instructor (Balloon)

0,55

FI(B)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

FI(B)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

FI(As)

Vlieginstructeur voor luchtschepen

Flight Instructor (Airship)

0,55

FI(As)

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

FI(As)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

TRI(SPA)

Instructeur voor een typebevoegdverklaring voor éénpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Type Rating Instructor (Single-Pilot Aeroplane)

0,4

TRI(SPA)

Vlieginstructie

Flight training

0,25

TRI(MPA)

Instructeur voor een typebevoegdverklaring voor meerpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Type Rating Instructor (Multi-Pilot Aeroplane)

0,5

TRI(MPA)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

TRI(H)

Instructeur voor een typebevoegdverklaring voor helikopters

Type Rating Instructor (Helicopter)

0,4

TRI(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,25

TRI(PL)

Instructeur voor een typebevoegdverklaring voor powered-lift luchtvaartuigen

Type Rating Instructor (Power Lift)

0,5

TRI(PL)

Vlieginstructie

Flight training

0,35

TRI

Theorie

Theoretical knowledge training

0,25

CRI(A) SE

Instructeur voor een klassebevoegdverklaring voor meermotorige vleugelvliegtuigen

Class Rating Instructor (Aeroplane) Single Engine

0,25

CRI(A) ME

Instructeur voor een klassebevoegdverklaring voor éénmotorige vleugelvliegtuigen

Class Rating Instructor (Aeroplane) Multi-Engine

0,25

CRI

Theorie

Theoretical knowledge training

0,2

IRI(A)

Instructeur instrumentvliegen voor vliegtuigen

Instrument Rating Instructor (Aeroplane)

0,75

IRI(A)

Vlieginstructie

Flight training

0,5

IRI(H)

Instructeur instrumentvliegen voor helikopters

Instrument Rating Instructor (Helicopter)

0,75

IRI(H)

Vlieginstructie

Flight training

0,5

IRI(As)

Instructeur instrumentvliegen voor luchtschepen

Instrument Rating Instructor (Airship)

0,75

IRI(As)

Vlieginstructie

Flight training

0,5

IRI

Theorie

Theoretical knowledge training

0,2

SFI(SPA)

Instructeur vluchtsimulator voor éénpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Synthetic Flight Instructor (Single Pilot Aeroplane)

0,4

SFI(MPA)

Instructeur vluchtsimulator voor meerpiloot-gecertificeerde vleugelvliegtuigen

Synthetic Flight Instructor (Multi-Pilot Aeroplane)

0,5

SFI(H)

Instructeur vluchtsimulator voor helikopters

Synthetic Flight Instructor (Helicopter)

0,5

MCCI

De instructeur « onderlinge samenwerking van de bemanning »

Multi-Crew Cooperation Instructor

0,4

STI(A)

Instructeur vluchtsimulator voor éénpiloot-gecertificeerde vliegtuigen

Synthetic Training Instructor (Aeroplane)

0,5

STI(H)

Instructeur vluchtsimulator voor helikopters

Synthetic Training Instructor (Helicopter)

0,5

MI

Bevoegdverklaring voor het vliegen in bergachtige gebieden

Mountain rating Instructor

0,3

FTI

Instructeur testvluchten

Flight Test Instructor

0,3

Examiner standardisation course

Standaardisatiecursus examinatoren

Examiner standardisation course

0,3

FI Refresher seminar

Herhalingseminar voor instructeur

Flight Instructor Refresher Seminar

0,3


Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 25 oktober 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 februari 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/02/2001 pub. 21/02/2001 numac 2001014030 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen sluiten tot vaststelling van de vergoedingen waaraan het gebruik van openbare diensten betreffende de luchtvaart is onderworpen.

Gegeven te Brussel, 25 oktober 2013.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

^