Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 24 september 1998
gepubliceerd op 30 september 1998

Koninklijk besluit tot verhoging van het kapitaal van de naamloze vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport Company »

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014239
pub.
30/09/1998
prom.
24/09/1998
ELI
eli/besluit/1998/09/24/1998014239/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 SEPTEMBER 1998. - Koninklijk besluit tot verhoging van het kapitaal van de naamloze vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport Company »


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op de artikelen 22 tot 24, gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 juli 1998;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 tot goedkeuring van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company »;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 tot indeling van de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » als autonoom overheidsbedrijf en tot goedkeuring van de wijzigingen aan haar statuten;

Gelet op de verslagen van de Heer J.F. Cats, Voorzitter van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, revisor-arbiter, neergelegd op 17 juli 1998 overeenkomstig de artikelen 17, § 4, en 23, § 4, van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid wegens de omstandigheid dat de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » op 1 oktober 1998 zal worden ingedeeld als autonoom overheidsbedrijf onder de naam « Brussels International Airport Company »; dat luidens artikel 22 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998, de inbreng van de luchthavenactiviteiten van de Regie der Luchtwegen in de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » moet gebeuren op de datum van de indeling van deze vennootschap als autonoom overheidsbedrijf; dat dit de gecoördineerde inwerkingtreding van de betrokken besluiten vereist;

Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid op artikel 3, § 1;

Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het maatschappelijk kapitaal van de naamloze vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport Company », hierna genoemd « B.I.A.C. », wordt verhoogd ten belope van 1.543.225.042 Belgische frank om het te brengen van 2.032.025.000 Belgische frank naar 3.575.250.042 Belgische frank door uitgifte van 627.011 nieuwe aandelen van hetzelfde type en die dezelfde rechten en voordelen genieten als de bestaande aandelen.

Deze nieuwe aandelen worden, volgestort, toegekend aan de Staat als vergoeding voor de inbreng beschreven in artikel 2 voor een totale waarde van 6.582.363.036 Belgische frank, waaronder een uitgiftepremie van 5.039.137.994 Belgische frank.

Art. 2.De Staat brengt in B.I.A.C. de bedrijfstak luchthaven in, zoals bepaald in artikel 22, tweede lid, van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal. Deze inbreng bestaat uit de volgende actief- en passiefbestanddelen: 1° een geheel van roerende goederen, rechten en verplichtingen die betrekking hebben op het beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal, waarvan de lijst door de Minister van Vervoer op 11 mei 1998 werd vastgesteld in uitvoering van artikel 26, § 2, van hetzelfde besluit en die op 12 mei 1998 op de griffie van de rechtbank van koophandel te Brussel werd neergelegd;2° een recht van opstal voor een duur van vijftig jaar, te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van dit besluit, op de gebouwen opgenomen in de lijst die op 11 mei 1998 door de Minister van Vervoer werd vastgesteld in uitvoering van artikel 22, eerste lid, 2°, van hetzelfde besluit.Deze lijst en twee plattegronden ter identificatie van de betrokken gebouwen zijn in bijlage bij dit besluit gevoegd.

Art. 3.§ 1. De inbreng van de bedrijfstak luchthaven geschiedt op basis van de jaarrekening van de Regie der Luchtwegen van het boekjaar afgesloten op 31 december 1997. Alle verrichtingen die sedert die datum door de Staat of de Regie der Luchtwegen zijn uitgevoerd en die betrekking hebben op genoemde bedrijfstak, worden boekhoudkundig geacht te zijn verricht voor rekening, ten gunste of ten laste van B.I.A.C. § 2. Ingevolge artikel 24, § 1, tweede lid, van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998, heeft deze inbreng van rechtswege tot gevolg dat de activa en passiva verbonden met de bedrijfstak luchthaven worden overgedragen aan B.I.A.C. Bijgevolg heeft B.I.A.C. de eigendom van de goederen, en draagt zij de rechten en verplichtingen, verbonden met de bedrijfstak luchthaven vanaf de inwerkingtreding van dit besluit. § 3. De goederen ingebracht in B.I.A.C. worden ingebracht in de toestand waarin zij zich heden bevinden, zonder mogelijkheid tot verhaal tegen de Staat om welke reden ook, onder meer voor gebreken, al dan niet verborgen, verval, slijtage of slechte staat van de goederen, vergissing in de aanduiding of de oppervlakte, of insolvabiliteit van de debiteuren. § 4. Onverminderd het voorgaande worden de gebouwen die het voorwerp uitmaken van het recht van opstal bedoeld in artikel 2, 2°, ingebracht tegen de volgende voorwaarden: 1° genoemde gebouwen worden ingebracht in de toestand waarin zij zich heden bevinden, zonder vrijwaring voor gebreken, zelfs verborgen, met alle actieve en passieve, zichtbare en onzichtbare, voortdurende en niet voortdurende erfdienstbaarheden waarvan zij genieten of waarmee zij zijn bezwaard en zonder verhaal uit dien hoofde tegen de Staat; zij worden ingebracht zonder vrijwaring voor enig risico van vervuiling die een verplichting tot het uitvoeren van saneringswerken, gebruiksbeperkingen of andere door de bevoegde overheden opgelegde maatregelen met zich zou kunnen meebrengen; 2° genoemde gebouwen zijn vrij van schulden, hypotheken of voorrechten; 3° B.I.A.C. wordt, zonder dat dit schuldverniewing meebrengt, in de plaats gesteld in de rechten en verplichtingen van de Staat voortvloeiend uit de huurovereenkomsten, concessies of andere overeenkomsten die aan derden gebruiksrechten op korte of lange termijn verlenen op genoemde gebouwen; 4° B.I.A.C. bewaart genoemde gebouwen tijdens de duur van het recht van opstal en geeft deze bij het verstrijken van dit recht aan de Staat terug in de toestand waarin zij ze heeft ontvangen, onder voorbehoud van de aanpassingen vereist voor de uitbreiding of de modernisering van de infrastructuur van de luchthaven Brussel-Nationaal die door de Staat werden goedgekeurd, met dien verstande dat de Staat bij het verstrijken van het recht van opstal aan B.I.A.C. geen enkele vergoeding verschuldigd is voor deze aanpassingen; 5° B.I.A.C. waarborgt aan Belgocontrol het recht om zich te allen tijde met alle toestellen te verplaatsen, alsmede het recht om technische installaties tot stand te brengen en te exploiteren, op alle goederen binnen de territoriale grenzen van het recht van opstal, binnen het kader van de opdrachten van openbare dienst die aan Belgocontrol zijn toevertrouwd door artikel 171 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, en onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van deze laatste. § 5. B.I.A.C. wordt, zonder dat dit schuldvernieuwing meebrengt, in de plaats gesteld in alle rechten en verplichtingen van de Staat voortvloeiend uit verbintenissen, contractuele of andere, die betrekking hebben op de bedrijfstak luchthaven, zoals deze bestaan op de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

Deze subrogatie is van toepassing op de voorrechten, hypotheken, rechtsvorderingen tot ontbinding, beslagen, pandrechten en inpandgevingen, waarbij B.I.A.C. op haar kosten dient over te gaan tot alle door de wet vereiste betekeningen, vermeldingen of inschrijvingen. § 6. B.I.A.C. wordt gesubrogeerd in alle vorderingen of handelingen, gerechtelijke en buitengerechtelijke, huidige of toekomstige, die betrekking hebben op de bedrijfstak luchthaven, waarbij B.I.A.C., in voorkomend geval, de door de wet vereiste formaliteiten van hervatting van geding dient te stellen. § 7. B.I.A.C. draagt alle lasten waarmee de ingebrachte goederen en rechten zijn of kunnen worden bezwaard, en die inherent zijn aan de eigendom en exploitatie ervan, ongeacht of zij gekend of ongekend, uitgedrukt of niet uitgedrukt zijn, alsook de schulden met betrekking tot de bedrijfstak luchthaven. § 8. De inbreng omvat eveneens de boekhoudkundige archieven en stukken betreffende de bedrijfstak luchthaven; B.I.A.C. dient deze documenten te bewaren en ze aan de Staat of aan de Regie der Luchtwegen mede te delen indien zij ze nodig hebben. § 9. Alle kosten, belastingen en lasten die voortvloeien uit deze inbreng, zijn ten laste van B.I.A.C.

Art. 4.Het bedrag van de uitgiftepremie, zijnde 5.039.137.994 Belgische frank, dat het verschil vertegenwoordigt tussen de inbrengwaarde en het bedrag van de kapitaalverhoging, wordt toegewezen aan de onbeschikbare rekening « uitgiftepremie », die, zoals het kapitaal, tot waarborg van derden strekt en slechts kan worden verminderd of opgeheven bij beslissing van de algemene vergadering genomen overeenkomstig de voorwaarden inzake quorum en de meerderheid vereist door artikel 72 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen.

Art. 5.Deze inbreng geschiedt onder het voordeel van artikel 24, § 2, van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998.

Art. 6.Artikel 6, eerste lid, van de statuten van B.I.A.C. wordt vervangen door het volgende lid; « Het maatschappelijk kapitaal bedraagt 3.575.250.042 Belgische frank.

Het wordt vertegenwoordigd door 1.452.621 aandelen met stemrecht, zonder nominale waarde, die elk één 1.452.621ste van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen. »

Art. 7.De Voorzitter van het Comité tot Aankoop van Onroerende Goederen te Brussel II wordt belast met de vaststelling van de oorsprong van de eigendom van de onroerende goederen bedoeld in artikel 2, 2°, aan de voet van het afschrift van dit besluit, in de vorm vereist door de wet van 10 oktober 1913 brengende wijzigingen in de hypotheekwet en in de wet op de gedwongen onteigening en regelende opnieuw de inrichting van de bewaring der hypotheken.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op de dag van de indeling van B.I.A.C. als autonoom overheidsbedrijf, om tien uur.

Art. 9.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 24 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage bij het koninklijk besluit van 24 september 1998 Lijst van de gebouwen bedoeld in artikel 22, eerste lid, 2°, van het koninklijk besluit van 2 april 1988 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal 1. GEBOUWEN (1) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld _______ Nota (1) Onder 'gebouwen' dient verstaan : de gebouwen inclusief hun eigen basisuitrustingen zoals (desgevallend) elektriciteit, verlichting, H.V.A.C., water, telefonie, data-lijnen, liften, branddetectie,-melding,-blussing, sanitair, riolering,... 2. Infrastructuur - Burgerlijke genie Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Dienst- en toegangswegen Netwerk van ondergrondse toegankelijke kokers Afwateringsstelsel (collectoren, riolen, enz...) inclusief wachtbekkens Buiten- en binnenperimeter omheining inclusief toegangspoorten en slagbomen Tunnel naar Brucargo onder baan 25 R (ondergrondse verbinding passagierszone - vrachtzone ) Tunnel te Humelgem onder baan 25 L op gewestweg N 227 Brug over spoorweg (S-bocht) - toegangsweg naar Sabena-catering (gebouw 53) Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 24 september 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

^