Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 november 2023
gepubliceerd op 05 december 2023

Koninklijk besluit houdende machtiging tot onteigening van percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Quévy, ten algemenen nutte, met het oog op het realiseren van de afschaffing van overweg nr. 106 en de aanleg van een landelijke weg langs de sporen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2023047691
pub.
05/12/2023
prom.
23/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2023. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot onteigening van percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Quévy, ten algemenen nutte, met het oog op het realiseren van de afschaffing van overweg nr. 106 en de aanleg van een landelijke weg langs de sporen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 mei 1870 houdende vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat overwegen bijzonder gevaarlijke plekken zijn zowel voor de weggebruikers als voor de treinreizigers; dat we op het volledige Belgische spoorwegnet sinds 2008 45 ongevallen per jaar met 7 tot 12 doden betreuren; dat in 2019 er 45 ongevallen plaatsvonden met 7 doden; dat er geen gegevens zijn voor het jaar 2020, waar het wegverkeer sterk beïnvloed werd ten gevolge van de gezondheidscrisis;

Overwegende dat sinds 2008 de afschaffing van de overwegen een prioritaire doelstelling is voor Infrabel om zo: - de veiligheid van zowel de gebruikers van het openbaar vervoer per spoor als de weggebruikers te verbeteren; - het treinverkeer vlotter te laten verlopen. In feite zijn overwegen obstakels bij het verbeteren van de exploitatievoorwaarden van het openbare spoorwegnetwerk;

De herhaaldelijk gesloten overwegen vormen ook belemmeringen voor de mobiliteit door hun negatieve impact op de doorstroming van het wegverkeer; - de onderhoudskosten te verlagen en het uitgespaarde bedrag toe te wijzen aan de verbetering van het spoorwegnetwerk;

Overwegende dat lijn 96 van essentieel belang is voor het goederen- en personenvervoer omdat deze Brussel-Zuid en Bergen met Parijs verbindt (via Aulnoye, Saint-Quentin, Paris-Nord); dat lijn 96 vandaag de enige vorm van spoorvervoer is voor vracht, de TGV-lijn is toegewijd aan het personenvervoer; dat de modal shift, oftewel de verschuiving van het aandeel van verschillende transportmodi ten opzichte van elkaar, wordt aangemoedigd door het huidige beleid, waarbij deze modal shift gebruikt wordt ter bevordering van alternatieven voor de auto ten gunste van duurzamere vervoerswijzen zoals het openbaar vervoer, waaronder de spoorwegen;

Overwegende dat overweg nr. 106 uitsluitend door landbouwverkeer wordt gebruikt. Dit bijzonder zware verkeer veroorzaakt een aanzienlijke en snelle slijtage aan de sporen en de overweg, wat extra kosten met zich meebrengt voor onderhoud, inspectie en reparatie: zeer frequente reiniging van de modder die zich tussen de sporen ophoopt, vervanging van dwarsliggers, sporen en overwegbedding;

Dat, bovendien, het landbouwverkeer een bijkomend risico op ongevallen met zich meebrengt vanwege de zeer lage snelheid ervan; dat deze gesloten dient te worden en de toegang tot de velden vervangen moet worden door een weg die geschikt is voor landbouwverkeer;

Overwegende dat deze weg loodrecht op de Rue des Cerisiers zal worden aangelegd om de zichtbaarheid te verbeteren; dat de aansluiting van de weg met de Rue des Cerisiers in beton zal worden vervaardigd om modder die zich ophoopt op landbouwvoertuigen op dit stuk te laten afzetten voordat ze de weg opgaan; dat op het gebied van drainage de gracht die de weg begrenst uit grond zal bestaan om ervoor te zorgen dat het water maximaal opgenomen wordt in de bodem;

Overwegende dat de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning onderwerp was van verschillende informatievergaderingen met de gemeente in 2014 en 2015; dat de vergunning verkregen werd door de Waalse regering op 4 oktober 2017; dat een verzoek tot nietigverklaring door een van de betrokkenen bij de onteigeningen bij de Raad van State afgewezen is op 6 oktober 2021;

Overwegende dat het openbaar onderzoek bij de gemeente Quévy heeft plaatsgevonden van 24 februari 2017 tot en met 24 maart 2017, waarbij de onteigeningsplannen zijn ingediend; dat de klachten als ontvankelijk maar ongegrond werden beschouwd;

Overwegende dat het openbaar onderzoek als bepaald in de wet van 17 april 1985 plaatsvond van 14 oktober 2022 tot en met 28 oktober 2022 en dat de gemeente Quévy meldde dat er twee klachten waren ingediend; dat op deze klachten antwoorden zijn gegeven;

Overwegende dat uit bovenstaande redenen blijkt dat de onteigeningen die het voorwerp zijn van dit besluit een doelstelling van algemeen nut nastreven;

Overwegende dat het hier nagestreefde doel van openbaar nut niet onevenredig is aan de ontneming van eigendom die onder dit besluit vallen, dat alleen betrekking heeft op landbouwgrond waarvoor de onteigenden een vergoeding ontvangen;

Overwegende dat de werken van algemeen nut die de in dit besluit bedoelde onteigeningen vereisen, zowel vanuit technisch als financieel oogpunt, alsook vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening, de meest geschikte oplossing vormen voor de eventuele verkeersproblemen als gevolg van de afschaffing van de overweg nr. 106;

Overwegende dat de minnelijke schikkingen met betrekking tot de acht in bijlage 2 genoemde grondinnames, zoals bedoeld in artikel 2, niet tot een overeenkomst hebben kunnen leiden en dat het derhalve nodig is om dit besluit vast te stellen zodat de overdracht van de eigendommen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken van algemeen nut, ten gunste van Infrabel, kan plaatsvinden;

Overwegende dat de werkzaamheden voor de afschaffing van de overwegen en de aanleg van de weg gepland zijn voor realisatie in de loop van het jaar 2025;

Overwegende dat er budgetten beschikbaar zijn en het project over alle vergunningen beschikt. Dat er derhalve geen reden is om de uitvoering van dit project van algemeen nut uit te stellen;

Overwegende dat uit het voorgaande volgt dat het in bezit nemen van de betrokken percelen derhalve noodzakelijk is om redenen van algemeen nut;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de afschaffing van een overweg en de aanleg van een landelijke weg langs de sporen op het grondgebied van de gemeente Quévy worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Het algemeen nut vordert de inbezitneming van de percelen gesitueerd op het grondgebied van de gemeente Quévy en aangeduid op het plan met nr. D15.12.377, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de in artikel 2 bedoelde percelen, met toepassing van de procedure overeenkomstig de wet van 17 april 1835 op de onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De minister bevoegd voor het spoorvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 november 2023.

FILIP Van Koningswege : Le Ministre de la Mobilité, G. GILKINET

^