gepubliceerd op 14 december 2021
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject " `tools alcohol' in de algemene ziekenhuizen "
23 NOVEMBER 2021. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject " `tools alcohol' in de algemene ziekenhuizen "
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 december 2020Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/12/2020 pub. 29/12/2020 numac 2020044220 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2021 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2021, inzonderheid de departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 6 oktober 2021;
Overwegende de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en toelagen, artikel 1;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 243.600 ten laste van basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2021, wordt toegekend aan de vzw IDA, Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79 7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer: BE 0885.147.368) voor haar opdracht beschreven in artikel 4. § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 december 2021 tot en met 30 november 2022 voor de zeven ziekenhuizen bepaald in artikel 4.
Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag zal gebeuren in twee schijven : 1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag.Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be, en dit ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad; 2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag.Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", de totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld in dit 2° indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL Galileelaan, 5/2 1210 Brussel, en dit ten vroegste op 1 december 2022 en ten laatste op 1 mei 2023. § 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor de verantwoording van de bedragen. § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan goedkeuren. § 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen", het niet benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van `Diverse Ontvangsten'.
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan dit comité. § 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om: 1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende diensten van de FOD VVVL en de zeven ziekenhuizen bepaald in artikel 4 te faciliteren;2° over de stand van de werkzaamheden te waken. Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd.
Art. 4.§ 1. Het doel is de opsporing en behandeling voor patiënten met riskant en problematisch alcoholgebruik in algemene ziekenhuizen te verbeteren. Om dit doel te bereiken moeten de ziekenhuizen bedoeld in artikel 4, § 2 zich engageren om onder andere te investeren in de opleiding en sensibilisering van het zorgpersoneel, en tegelijk medisch-psychosociale ondersteuning te bieden door de bestaande intra- en extramurale netwerken te versterken. Het project wil ook bijdragen tot de formalisering van een zorgpad alcohol (stappen te ondernemen en mogelijke doorverwijzing). Dit omvat het nastreven van een ideaal zorgpad voor een optimale behandeling van een patiënt met problematisch of riskant alcoholgebruik. Het is belangrijk te vermelden dat het doel van het project niet is om een nieuw team voor de opvolging van patiënten met alcoholproblemen samen te stellen, maar wel om de bestaande gezondheidszorgteams te ondersteunen en de nodige tools te geven zodat zij zelf patiënten met alcoholproblemen beter kunnen begeleiden. § 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de volgende ziekenhuizen : 1° Universitair Ziekenhuis Leuven (UZ Leuven) Herestraat 49, 3000 Leuven ;2° Universitair Ziekenhuis Brussel (UZ Brussel) Laarbeeklaan 101, 1090 Jette;3° AZ Sint-Jan Brugge-Oostende Ruddershove 10, 8000 Brugge; 4° GZA Ziekenhuizen Oosterveldlaan 24, 2610 Wilrijk 5° CHU-UCL-Namur Avenue Dr G.Thérasse 1, 5530 Yvoir ; 6° Grand Hôpital de Charleroi (GHdC) Rue Margueritte Depasse 1;6060 Gilly ; 7° Centre Hospitalier Epicura Rue Louis Caty 136, 7331 Baudour; § 3. In elk ziekenhuis bepaald in in artikel 4, § 2 zal een lokale projectmedewerker (halftijds) aangesteld worden die verantwoordelijk is voor: 1° Organisatie van opleiding en/of bijscholing in screening en behandeling van alcoholproblemen voor medisch en paramedisch personeel;2° Sensibilisering van het personeel (inclusief deelname aan teamvergaderingen); 3° Het beantwoorden van vragen van zorgverleners over complexe casussen m.b.t. alcoholproblematieken; 4° Het opzetten van een zorgpad alcohol: - Vastleggen van procedures en richtlijnen - Uitwerken van het zorgpad voor patiënten met alcoholproblemen (stappen te ondernemen, verwijzing), inclusief het versterken van mogelijke partnerschappen - Instrumenten ontwikkelen, verspreiden en promoten;5° Oprichting van een werkgroep `alcohol' binnen het ziekenhuis waarin de meest relevante partners die rond dit thema werken samengebracht worden;6° Ontwikkeling van een netwerk met externe partners ter bevordering van de verwijzing van patiënten ;7° Deelnemen aan de projectevaluatie;8° Deelname aan interregionale en nationale uitwisselingsmomenten die door de coördinatoren georganiseerd worden.
Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten : 1° Een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop van het project;2° De realisaties van het project; 3° Een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, ...; 4° Een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere instellingen) bekend maakt;5° Een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens volgende punten: a) opleiding ;b) soort overeenkomst ;c) anciënniteit ;d) relevante kwalificaties;6° Een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het kader van dit project;7° Beleidsaanbevelingen;
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 23 november 2021.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Fr. VANDENBROUCKE