Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 22 mei 2014
gepubliceerd op 04 juli 2014

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Denderleeuw, om de verouderde overbrugging over de spoorlijnen nrs. 50, 50A/3, 89 en een rangeerspoor te vervangen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2014014347
pub.
04/07/2014
prom.
22/05/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 MEI 2014. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Denderleeuw, om de verouderde overbrugging over de spoorlijnen nrs. 50, 50A/3, 89 en een rangeerspoor te vervangen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar een veilige mobiliteit voor alle actoren en transportmodi;

Overwegende dat een belangrijk deel van het verkeer van en naar het centrum en het station van Denderleeuw gebruik maakt van de overbrugging over de spoorlijnen nrs. 50, 50A/3, 89 en een rangeerspoor;

Overwegende dat de bochtstralen van de toegangshellingen van deze overbrugging niet aangepast zijn aan de voorziene snelheden van het huidige drukke en zware verkeer;

Overwegende dat het huidige fiets- en voetpad op de overbrugging te smal en te onveilig is voor de gebruikers;

Overwegende dat de overbrugging tekenen van degradatie vertoont, waardoor een verbod voor voertuigen vanaf 3,5 ton diende uitgevaardigd te worden;

Overwegende dat de percelen langs de Raaplandstraat, de A. Rodenbachstraat, de Rodestraat en de Wellestraat te Denderleeuw de enige percelen zijn die toelaten een nieuwe overbrugging te realiseren dicht bij de bestaande overbrugging en het station van Denderleeuw;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in het plan met nr. SV-01, toelaat deze nieuwe overbrugging, met gepaste toegangshellingen en met aan weerszijden van de rijbaan een fiets- en voetpad, te realiseren;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Denderleeuw en aangeduid op het plan met nr. L50-24.9-3;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning voor de vervanging van de bovengenoemde overbrugging werd afgeleverd op 28 februari 2014;

Overwegende dat de huidige situatie ter hoogte van de overbrugging de veiligheid van de treinreizigers en van het treinverkeer in het gedrang brengt en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden wordt toegepast;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de vervanging van de overbrugging over de spoorlijnen nrs. 50, 50A/3, 89 en een rangeerspoor te Denderleeuw, worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Denderleeuw, aangeduid op het plan met nr. L50-24.9-3, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen opgenomen in het plan met nr. L50-24.9-3.

Art. 4.De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 22 mei 2014.

FILIP Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^