Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 juni 2001
gepubliceerd op 29 juni 2001

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2001014125
pub.
29/06/2001
prom.
21/06/2001
ELI
eli/besluit/2001/06/21/2001014125/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 JUNI 2001. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, inzonderheid op artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996 en 27 november 1996;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, inzonderheid op artikel 3, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 11 augustus 1976 en 3 augustus 1981, alsook op de artikelen 23ter en 23undecies ingevoegd bij het koninklijk besluit van 15 december 1998;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de aard en de periodiciteit van de keuring van de voertuigen bedoeld in artikel 23ter, § 1, 3°, moeten worden benaderd op verschillende wijze, al naar gelang de betrokken voertuigen al dan niet bestemd zijn voor het slepen van aanhangwagens van meer dan 750 kg;

Overwegende dat het aangewezen is de minimale waarde van de maximaal toegelaten massa van de aanhangwagens onderworpen aan een voorafgaande goedkeuring af te stemmen op deze, bepaald voor de technische keuring;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 3, § 1, 4°, c), van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, wordt vervangen als volgt : « c) de aanhangwagens waarvam de maximale toegelaten rnassa, niet meer bedraagt dan 750 kg. »

Art. 2.Artikel 23ter, § 1, 3°, van hetzelfde besluit wordt vervangen door volgende bepaling : « 3° a) de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg, zijn aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om het jaar; b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.»

Art. 3.Artikel 23undecies, 2°, van hetzelfde besluit wordt aangevuld als volgt : « d) keuring van de koppelingsinrichting voor de voertuigen die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft : 350 frank (9,0 EUR); »

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2001.

Art. 5.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 juni 2001.

ALBERT Par le Roi : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^