Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 juli 2023
gepubliceerd op 03 oktober 2023

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 19 december 2022, gesloten in het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest, tot vaststelling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor bepaalde sectoren die afhangen van het Waalse Gewest

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2023043273
pub.
03/10/2023
prom.
21/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 JULI 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeids overeenkomst van 19 december 2022Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 19/12/2022 pub. 06/03/2023 numac 2023040051 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten, gesloten in het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest, tot vaststelling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor bepaalde sectoren die afhangen van het Waalse Gewest (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeids overeenkomst van 19 december 2022Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 19/12/2022 pub. 06/03/2023 numac 2023040051 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten, gesloten in het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest, tot vaststelling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor bepaalde sectoren die afhangen van het Waalse Gewest.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 juli 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest Collectieve arbeids overeenkomst van 19 december 2022Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 19/12/2022 pub. 06/03/2023 numac 2023040051 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten Vaststelling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor bepaalde sectoren die afhangen van het Waalse Gewest (Overeenkomst geregistreerd op 9 februari 2023 onder het nummer 178042/CO/329.02) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en werknemers die onder de bevoegdheid van het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest vallen en waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest gevestigd is en die afhangen van één van de volgende erkende voorzieningen : 1. De "Centres régionaux d'intégration pour les populations d'origine étrangère (CRI)", erkend krachtens boek II van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en van het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014204186 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Tweede deel, Boek V, Titel IX, Hoofdstuk III, betreffende de aangepaste centra voor opleiding en socioprofessionele inschakeling type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 14/07/2014 numac 2014204434 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van de bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst sluiten tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en personen van buitenlandse origine;2. De "Centres d'insertion socioprofessionnelle (CISP)", erkend krachtens het Waals decreet van 10 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/07/2013 pub. 20/08/2013 numac 2013204704 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling sluiten betreffende de "Centres d'insertion socioprofessionnelle";3. De "Missions régionales pour l'emploi (MIRE)", erkend krachtens het decreet van het Waalse Gewest van 11 maart 2004;4. De "Organismes d'interprétariat en milieu social (OIMS)", erkend krachtens het boek II van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en van het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014204186 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Tweede deel, Boek V, Titel IX, Hoofdstuk III, betreffende de aangepaste centra voor opleiding en socioprofessionele inschakeling type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 14/07/2014 numac 2014204434 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van de bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst sluiten tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst;5. De "Centres de formation et d'insertion socio-professionnelle (CFISPA)", erkend door het AViQ krachtens het besluit van de Waalse Regering van 15 mei 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014204186 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Tweede deel, Boek V, Titel IX, Hoofdstuk III, betreffende de aangepaste centra voor opleiding en socioprofessionele inschakeling type besluit van de waalse regering prom. 15/05/2014 pub. 14/07/2014 numac 2014204434 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van de bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de integratie van vreemdelingen en personen van buitenlandse herkomst sluiten tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals Reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, tweede deel, boek V, titel IX, hoofdstuk III, betreffende de aangepaste centra voor opleiding en socio-professionele inschakeling en die ressorteren onder het Paritair Comité voor de socio-culturele sector;6. De "PMTIC"-centra, erkend krachtens het decreet van 3 februari 2005Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/02/2005 pub. 25/02/2005 numac 2005027068 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het sensibiliseringsplan inzake de informatie- en communicatietechnologieën sluiten over het mobiliseringsplan voor informatie- en communicatietechnologieën;7. De Interfederatie van de CISP ASBL, aangesteld krachtens het decreet van het Waalse Gewest betreffende de centra voor socioprofessionele inschakeling van 10 juli 2013;8. De InterMire ASBL, aangesteld krachtens het decreet van het Waalse Gewest van 19 maart 2009 houdende wijziging van het decreet van 11 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/2004 pub. 03/05/2004 numac 2004201173 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de erkenning en de subsidiëring van de gewestelijke zendingen voor arbeidsbemiddeling sluiten betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "missions régionales pour l'emploi";9. Het "Centre de médiation des gens du voyage (CMGV)", erkend krachtens het decreet van het Waalse Gewest van 2 mei 2019 tot wijziging van het tweede deel, boek I, titel VII van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid. § 2. Onder "werknemers" wordt verstaan : het personeel, zonder onderscheid van geslacht, tewerkgesteld in de zin van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten. § 3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst past in het algemeen kader waarover werd onderhandeld door de sociale partners krachtens het tripartiete akkoord 2021-2024 van 26 mei 2021 voor de Waalse non-profitsector wat het gebruik betreft van de bedragen die werden toegekend of toegewezen aan de jaren 2023 en volgende. HOOFDSTUK II. - Beroepenclassificatie

Art. 2.§ 1. De functies van de werknemers beschreven in artikel 1 worden onderverdeeld in vier categorieën over zes hoofdniveaus. Deze categorieën, gebaseerd op het soort uitgevoerd werk, zijn : de functies gekoppeld aan het sociale doel, de logistieke administratieve functies, de logistieke technische functies en de speciale functies. § 2. De partijen komen overeen dat deze classificatie kan worden verbeterd en uitgebreid om, in de mate van het mogelijke, alle functies uitgeoefend in de socio-culturele sector te omvatten, met hun specifieke kenmerken. § 3. Zij komen overeen dat de houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad, verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur") ten minste zullen bezoldigd worden in niveau 4.1, voor zover hun diploma rechtstreeks verband houdt met de uitgeoefende functie. § 4. Zij komen ook overeen dat de houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad, ten minste zullen bezoldigd worden in niveau 4.2, voor zover hun diploma rechtstreeks verband houdt met de uitgeoefende functie van niveau 4 en verband houdt met het sociale doel.

Art. 3.De functies van de werknemers worden bepaald in bijlage 1, die integraal deel uitmaakt van deze collectieve arbeidsovereenkomst. HOOFDSTUK III. - Lonen

Art. 4.§ 1. De minimumlonen voor de personeelscategorieën beschreven in bijlage 1 zullen, vanaf 1 januari 2023, worden gebaseerd op de loonschalen vermeld in bijlage 2 die integraal deel uitmaakt van deze collectieve arbeidsovereenkomst. § 2. Deze loonschalen zijn een minimumbasis voor een voltijds tewerkgestelde werknemer.

Art. 5.De deeltijds tewerkgestelde werknemer moet, voor eenzelfde werk of voor een werk met gelijke waarde, een loon genieten dat evenredig is met dat van een voltijds tewerkgestelde werknemer, en dit overeenkomstig artikel 9 van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 35 van 27 februari 1981, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende sommige bepalingen van het arbeidsrecht ten aanzien van de deeltijdse arbeid, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 21 september 1981.

Art. 6.De anciënniteit die in rekening genomen wordt om het loon van de werknemers te bepalen, is de anciënniteit erkend in de arbeidsovereenkomst en, minimaal, de anciënniteit in de vereniging.

Art. 7.De aanpassingen van de loonschalen gekoppeld aan de anciënniteit gebeuren de eerste dag van de maand die volgt op de verjaardag van de indiensttreding. HOOFDSTUK IV. - Koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen

Art. 8.Zonder afbreuk te doen aan de toepassing van de lonen bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 maart 1997 betreffende de koppeling van de bezoldigingen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, worden de loonschalen vermeld in bijlage 2 gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen, maandelijks opgemaakt door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, en worden aangepast volgens de bepalingen van voornoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 20 maart 1997 (nr. 44410/CO/329).

De spilindex bij de datum van ondertekening bedraagt 123,14 (basis 2013 = 100). HOOFDSTUK V. - Diverse bepalingen

Art. 9.Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van artikel 51 van de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, moet de eventuele herziening van de jaarlijkse loonsommen in de instellingen waar het totaal van de lonen en voordelen gelijk is aan, of hoger dan die welke bepaald zijn door deze collectieve arbeidsovereenkomst, worden besproken door de ondernemingsraad of, bij gebreke daarvan, overeengekomen in overleg tussen de werkgever en de vakbondsafvaardiging of, bij gebreke daarvan, overeengekomen in een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten op het niveau van de onderneming.

Art. 10.De partijen komen overeen dat de voordelen die op basis van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden toegekend, enkel effectief aan de werknemers zullen worden toegekend voor zover de Regering van het Waalse Gewest de verbintenissen aangegaan op grond van het non-profit akkoord van 26 mei 2021 integraal uitvoert.

Art. 11.Deze overeenkomst heeft betrekking op dezelfde materie als de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 september 2002 (overeenkomst geregistreerd op 2 december 2002 onder het nummer 64571/CO/329), opgeheven door de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2022 die ingaat op 31 december 2022 om middernacht; ze waarborgt de continuïteit ervan en breidt het toepassingsgebied ervan uit. HOOFDSTUK VI. - Geldigheidsduur

Art. 12.Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt van kracht op 1 januari 2023.

Zij wordt voor onbepaalde tijd gesloten en kan door elk van de partijen worden opgezegd, mits een opzeggingstermijn van zes maanden wordt betekend per ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Bijlage 1 bij de collectieve arbeids overeenkomst van 19 december 2022Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 19/12/2022 pub. 06/03/2023 numac 2023040051 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten, gesloten in het Paritair Subcomité voor de socio-culturele sector van de Franstalige en Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest, tot vaststelling van de functieclassificatie en de loonvoorwaarden voor bepaalde sectoren die afhangen van het Waalse Gewest Functiebeschrijving Voorafgaande bepalingen - Nuttige ervaring : - niveaus 3 en 4 : beroepservaring op het vlak van de geleverde vorming; - niveaus 5 en 6 : ervaring in de sector en beroepservaring op het vlak van de geleverde vorming. - GSOTG : Getuigschrift van het secundair onderwijs van de tweede graad; - GLSO : Getuigschrift van het lager secundair onderwijs; - GHSO : Getuigschrift van het hoger secundair onderwijs; - De houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur") ten minste zullen bezoldigd worden in niveau 4.1, voor zover hun diploma rechtstreeks verband houdt met de uitgeoefende functie; - De houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad, ten minste zullen bezoldigd worden in niveau 4.2, voor zover hun diploma rechtstreeks verband houdt met de uitgeoefende functie van niveau 4 en verband houdt met het sociale doel.

DIRECTIEPERSONEEL Het directiepersoneel heeft een delegatie van de raad van beheer om de vereniging te beheren en om voor haar te tekenen.

De omvang en de complexiteit van de vereniging spelen eveneens mee om dit soort functie te bepalen.

Minimale kwalificaties : - academische graad, verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad; - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur") + 3 jaar nuttige ervaring; - GHSO + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 6 FUNCTIES GEKOPPELD AAN HET SOCIAAL DOEL Pedagogische en/of projectcoördinator Algemene omschrijving van de functie : Bedenkt en stelt de structuur samen van het opleidings- of projectsysteem, ontwikkelt de voorzieningen aangepast aan de richtingen en de te behalen doelstellingen, coördineert en beheert de opleidings- en/of projectacties. Organiseert en leidt de activiteiten van de ploeg gekoppeld aan de opleiding en aan het project.

Verantwoordelijk voor de pedagogische kwaliteit van de projecten.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Beheer van de ploeg gekoppeld aan de opleiding en aan het project; - Ontwerp en organisaties van de opleidings- en projectprogramma's; - Aanmerkingen over het pedagogisch project of project; - Hij is de pedagogische referent of van het project.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - De precieze methodologische processen kunnen toepassen; - De toepassingen kunnen anticiperen; - De informatie kunnen analyseren en samenvatten; - De gegevens in een begrip kunnen vatten; - Organisatieregels kunnen bedenken; - Zaken kunnen uitvoeren; - Leiding kunnen geven aan het personeel; - Beroepsdeontologie.

Minimale kwalificaties : - academische graad, verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 5 Projectverantwoordelijke Algemene functiebeschrijving : De projectverantwoordelijke moet een project tot een goed einde brengen in direct verband met het sociaal doel van het organisme. De projecten kunnen gericht zijn of terugkerend. De projectverantwoordelijke aanvaardt zijn functies in een kader vastgelegd door zijn oversten. Hij heeft een rol als organisator, maar ook als raadgever. Hij ziet erop toe dat zijn acties overeenstemmen met deze van de andere leden van het werkteam. Wat het organogram betreft, legt de projectverantwoordelijke verantwoording af aan de projectcoördinator, aan de directie.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Organisatie van evenementen met betrekking tot het project; - Rol van raadgever bij de directeur en zijn adjuncten in de toevertrouwde materie; - Opstellen van voorzieningen, methodes, middelen bedoeld voor het realiseren van het project.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Verantwoordelijkheidszin; - Organisatie-, analyse- en synthesecapaciteiten; - Kunnen leiding geven aan één of meerdere projectassistenten; - Wil en capaciteit tot voortgezette opleiding.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor- of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO of GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : - 4.1 - 4.2 als houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad.

Opvolgings-, begeleidings- en integratieverantwoordelijke Algemene functieomschrijving : De opvolgings-, oriëntatie- en integratieverantwoordelijke waarborgt de opvolging, de begeleiding en de sociale en/of professionele en/of pedagogische oriëntatie van de stagiairs. Hij waarborgt de contacten met de instellingen waarvan het inschakelingsproces van de begunstigden afhangt.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Begeleiding, opvolging en oriëntatie betreffende het inschakelingsparcours (eventuele partnerships met andere instellingen); - Opstellen van individuele dossiers; - Verzorgt de contacten met de verschillende partners.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie; - Verantwoordelijkheidszin; - De opvolgings-, oriëntatie- en integratieverantwoordelijke moet in staat zijn een vertrouwensrelatie te onderhouden, meer bepaald met de begunstigden; - Kunnen tussenkomen in het inschakelingsproces van de begunstigde.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor- of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO of GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : - 4.1 - 4.2 als houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad, verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad.

Mentor klasse 1 Algemene functieomschrijving : Brengt kennis en/of vaardigheden en/of attitudes over aan een volwassen publiek. Evalueert de resultaten om de inhoud aan te passen en het verloop van de handelingen te volgen. Neemt in sommige gevallen deel aan het ontwerpen van pedagogische instrumenten, past de nodige methodes aan of doet aan onderzoek. Zorgt eventueel voor de opvolging na opleiding.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Aanleren van vaardigheden en attitudes : de stagiair voorbereiden op het beroepsleven. - Pedagogischeomkadering : - De inhoud van de opleiding uitwerken; - De inhoud van de opleiding laten evalueren in functie van de evolutie van de technieken; - Meewerken aan de uitvoering van de evaluatieinstrumenten en aan hun evolutie; - De opleiding aanpassen aan de mogelijkheden van de stagiair en aan zijn project; - Meewerken aan de algemene evaluatie van de stagiair (in verband met zijn volledig programma); - Het programma en de methode aanpassen in functie van de evaluaties; - Meewerken aan de observatie en de oriëntatie van de kandidaat stagiair. - Externe contacten : - Zorgen voor de opvolging van de stagiair in de onderneming en er zijn vooruitgang evalueren; - Meezoeken naar opleidingsperiodes in de onderneming; - Bedrijfsbezoeken of andere bezoeken organiseren in verband met de opleiding. - Deelnemen aan de werking van het centrum : - Zorgen voor de pedagogische opvolging van de stagiair; - Stockbeheer van materiaal dat nodig is voor de opleiding, zorgen voor de opvolging van de bestellingen; - Deelnemen aan de socioprofessionele inschakeling van de stagiair.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Openstaan voor problemen van mensen in moeilijkheden; - Beheersen van de onderwezen stof; - Vermogen om een gedifferentieerde pedagogie uit te werken (geïndividualiseerde opleiding en/of in kleine groep); - In staat zijn om samen te werken aan een groepswerk; - Zelfstandigheid; - Verantwoordelijkheid; - Aanpassingsvermogen; - Beroepsdeontologie.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor- of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO OF GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : - 4.1 - 4.2 als houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad, verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad.

Sociaal assistent Algemene functieomschrijving : - Helpt de verschillende sociale, administratieve, socio-economische problemen op te lossen, gesteld door de stagiairs met het oog op een betere socioprofessionele inschakeling. - Geeft informatie en raad over de bestaande hulpmiddelen die het best zijn aangepast. Analyseert de toestand en engageert de nodige bemiddelingstussenkomsten (brieven, enquêtes, stappen, begeleiding,...).

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Informatie van de diensten in contact met het gehandicaptenpubliek over vormingsaanbod en de toelatingsvoorwaarden tot het centrum; - Deelname aan de oriëntatie en de interne selectie van de kandidaat-stagiairs; - Sociale en familiale opvolging van de stagiairs; - Opvolging van de evolutie van de stagiairs inzake opleiding (op sociaal vlak); - Administratieve taken in het kader van de aanvragen tot opleiding (introductieformulier van de aanvraag, contract,...); - Sensibilisering van het team naar de noden van de personen met een handicap; - Informatie aan de stagiairs over hun rechten en plichten en meer bepaald als personen met een handicap; - De toegang van de stagiair vergemakkelijken ten voordele van zijn rechten; - Begeleiding van de stagiair bij organismen of personen van buitenaf (FOREm, huisvesting,...); - De integratie van de stagiair vergemakkelijken bij het centrum voor beroepsopleiding; - De relaties tussen stagiairs en tussen stagiairs en leden van het omkaderingsteam vergemakkelijken; - Stipt een pedagogische functie waarnemen (sociale wetgeving,...).

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Juridische en sociale bekwaamheid; - Luistervermogen; - Animatie; - Vermogen om te bemiddelen; - Openheid voor problemen van de mensen in moeilijkheden en kennis van de gehandicaptenwereld; - Beroepsethiek.

Minimale kwalificaties : - Graduaat/bachelor sociaal assistent.

Niveau : - 4.1 - 4.2 als houders, op het moment van de indienstneming, van een academische graad, verleend na studies van tweede cyclus van het hoger onderwijs (bijvoorbeeld licentiaat/master, verleend door een universiteit of hogeschool) of van een hogere academische graad.

Projectassistent Algemene functiebeschrijving : Interveniënt belast met het helpen van de projectverantwoordelijken, meewerken bij de voorbereiding van het project en aanwending van de middelen nodig voor de uitvoering van het project in zijn functioneel specialisatiegebied, in functie van de koers en de beslissingen van de projectverantwoordelijke of van een andere hiërarchische meerdere.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Uitvoering van de taken nodig voor de verwezenlijking van het project; - Analyse van de praktijken op het terrein door bezoeken; - Studies van dossiers, enquêtes,...; - De beschikbare informatie samenbrengen; - Aan de projecthulp de voorbereidings- of opvolgingswerkzaamheden delegeren; - Vergaderingen bijwonen met of als vertegenwoordiger van de projectverantwoordelijke of een andere hiërarchische meerdere met als doel een taak uit te voeren, vooraf bepaald door voornoemde meerdere.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - De toevertrouwde taak kunnen begrijpen en uitvoeren; - De werktijd kunnen organiseren; - Beroepsdeontologie; - Instructies kunnen toepassen.

Minimale kwalificaties : - GHSO; - GLSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 3 Mentor klasse 2 Algemene functieomschrijving : - Brengt kennis en/of vaardigheden en/of attitudes over aan volwassen publiek op basis van een vastgesteld programma.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Aanleren van vaardigheden en attitudes : de stagiair voorbereiden op het beroepsleven; - Past een opleidingsprogramma toe dat aangepast is aan de mogelijkheden van de stagiairs; - Begeleidt de stagiair bij bedrijfsbezoeken of andere bezoeken in verband met de opleiding; - Controleert of hij over de nodige middelen en materialen beschikt nodig voor de opleiding en deelt zijn verantwoordelijke de noden hieromtrent mee.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Openstaan voor problemen van mensen in moeilijkheden; - Beheersen van de onderwezen stof; - Kan personen individueel of in groep opleiden; - Kan samenwerken aan een groepswerk; - Beroepsdeontologie.

Minimale kwalificaties : -HOBU; - GHSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 3 Projecthulp Algemene functiebeschrijving : Interveniënt belast met het helpen van de projectassistenten en -verantwoordelijken; klasseert, markeert de documenten betreffende het (de) project(en), registreert de informatie manueel of via informaticamateriaal.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Verzamelt gegevens die de verwezenlijking van het (de) project(en) mogelijk maken; - Registratie van administratieve en andere documenten betreffende het (de) project(en); - Klassement van deze documenten; - Encodering via informatica; - Registratie van informatieaanvragen; - Contact opnemen en afspraken maken met andere interveniënten voor de projectassistenten en -verantwoordelijken.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Gemakkelijk contact; - Openstaan voor integratieproblemen en interculturele werkelijkheid; - Zich kunnen schikken naar methodische handelingen en richtlijnen; - Langdurig oplettend kunnen zijn ondanks de repetitieve taken.

Doorgaans toegepaste kwalificaties : GHSO of ervaring op sociaal gebied, kunnen omgaan met informaticamateriaal.

Niveau : 2 ADMINISTRATIEVE LOGISTIEK FUNCTIES Administratief en/of financieel coördinator Algemene functiebeschrijving : Superviseert, organiseert en coördineert de administratieve, boekhoudkundige en financiële diensten, soms de informatica en de algemene diensten. Verzamelt informatie bij de operationele verantwoordelijken. Structureert de gegevens die representatief zijn voor de werking van de onderneming en die noodzakelijk zijn voor de besluitvorming (balansen, resultatenrekeningen, boordtabellen). Stelt de sterke en de zwakke punten van de activiteit vast. Vestigt de aandacht van de directie op en adviseert haar over de vooruitzichten op korte termijn. Formuleert voorstellen over de strategieën op middellange termijn. Neemt volgens de richtlijnen van de directie taken op zich waarbij de aansprakelijkheid van de vereniging betrokken is (zoeken naar en onderhandelen over financiële middelen,...).

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Beheert en coördineert : - Een administratief team; - De subsidiedossiers en de geldstromen van de vereniging; - De administratieve banden met de partners van de vereniging en de subsidiërende en inrichtende machten; - Verzorgt het personeelsbeheer; - Voert administratieve en financiële procedures in en zorgt voor de opvolging ervan.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Zelfstandig; - Verantwoordelijk; - In staat om een situatie in zijn geheeld te analyseren; - Beroepsdeontologie; - In staat om te onderhandelen; - In staat om financiële analyses te maken; - Noties boekhouding; - Bekwaam inzake personeelsbeheer.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 5 Administratief en/of financieel assistent klasse 1 Directiesecretaris Algemene functieomschrijving : - Organiseert en coördineert voor een hiërarchische overste de overdracht en het opstellen van de informatie van de dienst of van de vereniging. Typt, neemt en stelt nota's voor die al dan niet een vertrouwelijk karakter hebben. Verwerkt, beheert, volgt een gedeelte van de informatie van de dienst op (dagelijkse correspondentie, specifieke zaken). - Organiseert de informatiestromen. Legt rechtstreeks contact met de hiërarchische overste en met de buitenwereld. Mag ook een ploeg medewerkers omkaderen en opleiden.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Bijeenbrengen en vormgeving (boordtabellen, grafieken, enz.) van de verschillende secretariaatswerkzaamheden; - Zorgen voor de totaliteit van de verwerking van bijzondere informatie (typen, opslag in de computer, verspreiding,...); - Nota's opstellen, correspondentie, PV's, dossiers, verslagen, op basis van mondelinge of schriftelijke instructies; - De informatiestromen beheren en zorgen voor de schifting en de overbrenging ervan; - Materieel beheren van de contacten van de hiërarchische verantwoordelijke (afspraken, organisatie van vergaderingen, verplaatsingen,...), agenda; - Administratief beheer van de dossiers "stagiairs", "personeel", "subsidies"; - Omkadering van het administratief personeel in samenwerking met de hiërarchische meerdere; - Vrijwaren van de samenhang van het administratief systeem.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Aanpassings- en integratievermogen in een ploeg; - Polyvalentie; - Verantwoordelijkheidszin; - Kennis van courante software; - Organisatievermogen, stiptheid; - Beroepsdeontologie; - Vermogen om zich te vormen (wetgeving, software,...); - Openstaan voor problemen van het publiek, bekwaamheden eigen aan de sector; - Anticiperen en de werklast inschatten teneinde een planning op te maken; - Informatie coördineren en synthetiseren die afkomstig is van verschillende bronnen; - Zich aanpassen aan diverse taken; - Dringende zaken en prioriteiten opsporen; - Onverwachte zaken aanvaarden en oplossingen zoeken.

Boekhouder Algemene functieomschrijving : Registreert en verwerkt informatie betreffende de financiële bewegingen van de onderneming. Verzamelt, klasseert, analyseert, naargelang het geval, de cijfergegevens (kosten, rendabiliteit) teneinde het beheer van de onderneming te optimaliseren of te plannen, houdt zich bezig met de B.T.W.-aangiften, maakt de resultatenrekeningen en balansen van de vereniging op, eventueel in samenwerking met een hiërarchische meerdere. Hij is verantwoordelijk voor de validering van de rekeningen.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - De boekhoudkundige verrichtingen boeken en registreren; - De vergelijkende staten, de saldi registreren en periodiek uitvoeren, zodanig dat de authenticiteit ervan gegarandeerd is; - Instaan voor de specifieke boekhoudkundige werkzaamheden (lonen, lasten, belastingaangiften,...); - Verzamelen en uitgeven van synthesedocumenten betreffende de financiële informatie van de onderneming (afschrijvingen, vooruitzichten, regularisatie, belastingen op de winst,...); - Stelt de resultatenrekeningen en de balansen van de vereniging op.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - De cijfergegevens beheren op een methodische en stipte manier; - Fouten opsporen en informatiebronnen zoeken; - Het vertrouwelijk karakter van de verwerkte informatie naleven; - Situaties of problemen globaal inschatten; - Beroepsdeontologie.

Voor de twee functies (directiesecretaris - boekhouder) : Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO of GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 4.1 Administratief en/of financieel assistent klasse 2 Secretaris Algemene functieomschrijving : Neemt documenten in ontvangst (post of verslagen) en stelt deze voor voor een dienst of een hiërarchische meerdere, met behulp van bureauticatechnieken en in het bijzonder tekstverwerking. Sorteert, onderzoekt, klasseert documenten, brengt de post over en staat in voor de materiële organisatie van de verplaatsingen en de afspraken van zijn hiërarchische chef. Geeft telefoongesprekken door of filtert deze en zorgt voor het eerste contact tussen de dienst en de buitenwereld.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Documenten in ontvangst nemen en voorstellen (brieven, verslagen,...); - Informatie die noodzakelijk is voor de dienst registreren en ontvangen met behulp van de informatica en deze klasseren; - Telefoongesprekken ontvangen, oriënteren, doorgeven; - Kennisnemen van de post en zorgen voor de verspreiding ervan; - Meewerken aan de organisatie van de vergaderingen (huren van zalen, nemen van nota's,...); - Zorgen voor het tijdsbeheer (agenda, verplaatsingen, vergaderingen, reservaties,...).

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - In staat zijn om zich aan te passen en te integreren in een ploeg; - Polyvalentie; - Verantwoordelijkheidszin; - Kennis van courante software; - Organisatietalent, stiptheid; - Beroepsdeontologie; - Vermogen om zich te vormen (wetgeving, software,...); - Openstaan voor problemen van het publiek, vaardigheden eigen aan de sector.

Minimale kwalificaties : - GHSO; - GLSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Hulpboekhouder Algemene functieomschrijving : Verzamelt, klasseert, controleert en gaat de boekhoudkundige gegevens na, voert de registratie uit van de gegevens die zullen dienen voor het opstellen van boekhoudkundige documenten in samenwerking met de hiërarchische meerdere.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - De boekhoudkundige verrichtingen registreren; - De vergelijkende staten, de saldi registreren en periodiek uitvoeren, zodanig dat de authenticiteit ervan gegarandeerd is in samenwerking met de hiërarchische meerdere; - Instaan voor de specifieke boekhoudkundige werkzaamheden (lonen, lasten, belastingaangiften,...) volgens de richtlijnen van de hiërarchische meerdere.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie, discretie; - Methode en stiptheid; - Vermogen om zich te vormen (bijvoorbeeld voor nieuwe boekhoudkundige software); - Minimumkennis informatica.

Minimale kwalificaties : - GHSO; - GLSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Voor de twee functies (secretaris en hulpboekhouder) : Niveau : 3 Administratief assistent Algemene functieomschrijving : Persoon die zorgt voor de nodige logistieke steun voor de administratie (fotokopieën, telefonisch onthaal, enz.); het gaat om eenvoudige uitvoerende taken op basis van duidelijke opdrachten.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Telefoon; - Fotokopieën; - Coderingswerkzaamheden; - Klasseren.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie; - Organisatietalent; - Minimumkennis informatica; - Zin voor communicatie.

Doorgaans vereiste kwalificaties : - Diploma van het secundair onderwijs van de tweede graad, lager technisch secundair, hoger beroepssecundair of nuttige ervaring.

Niveau : 2 TECHNISCHE LOGIESTIEKE FUNCTIES Logistiek en technisch coördinator Algemene functiebeschrijving : - Onderhoudt de contacten met het cliënteel; - Verdeelt op gepaste wijze mankracht en materieel; - Zorgt voor de technische opvolging van de uitgevoerde werken.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Coördineren van of deelnemen aan de activiteiten van verschillende functies (aankoop, opdracht tot uitbetaling,...); - Bepalen van de voorraadbehoeften in functie van de productie en de commerciële diensten; - Organisatie van en toezicht op het afhandelen van de bestellingen; - Toezicht op het naleven van de kosten en termijnen.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Precieze methodologische procédés kunnen toepassen; - Kunnen anticiperen op toepassingen; - Informatie analyseren en samenvatten; - Gegevens in begrippen vatten; - Organisatiemodaliteiten uitdenken; - Keuzes maken; - Beroepsdeontologie; - Bekwaamheid om het personeel te coördineren.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 5 Logistiek en technisch assistent klasse 1 Algemene functieomschrijving : Staat in voor het onderhouden en herstellen van de werktuigen voor pedagogische doeleinden of die in verband staan met het sociaal doel.

Kan worden belast met het klaarmaken van het materiaal voor het begin van een actie. Dit omvat onder andere de bekwaamheid om het gebruikte materiaal te herstellen, voor zover het defect kan worden hersteld zonder het werktuig te verplaatsen, en het beheer van een voorraad wisselstukken.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Onderhoud; - Herstelling; - Klaarmaken van het materiaal; - Voorraadbeheer.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie; - Stiptheid; - Organisatietalent; - Omzichtigheid; - Technische bekwaamheid.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO of GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 4.1 Commercieel klasse 1 Algemene functieomschrijving : Verwezenlijkt eventueel de prospectieplannen in overleg met zijn hiërarchische meerdere. Gaat na welke aanpassingen kunnen worden aangebracht aan de producten en diensten om ze beter in overeenstemming te brengen met de behoeften van de klanten. Brengt, in overleg met de directie, deze verbeteringen in toepassing. Prospectie en promotie van de producten en/of diensten van de organisatie.

Onderhoudt de contacten met de klanten. Stelt de bestekken op en sluit de contracten af. Is gedeeltelijk verantwoordelijk voor het imago van de organisatie bij de klanten. Kan een ploeg van commerciëlen klasse 2 begeleiden.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Prospectie; - Contacten met de klanten; - Onderhandelingen over prijzen, hoeveelheden, enz.; - Verkoopcontracten; - Commerciële opvolging; - Vertegenwoordiging.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Bekwaam zijn om zijn kennis van de producten en diensten van de organisatie op peil te houden en te ontwikkelen; - Bekwaam zijn om te anticiperen op de behoeften van de potentiële klanten; - Overtuigende argumenten kunnen aanvoeren; - Beroepsdeontologie; - Bekwaam zijn de organisatie te vertegenwoordigen.

Minimale kwalificaties : - academische graad verleend na professioneel gerichte hogere studies van eerste cyclus van ten minste 120 studiepunten (professionele bachelor of graduaat verleend door een universiteit of hogeschool, of "Brevet d'Enseignement Supérieur"); - GHSO + 3 jaar nuttige ervaring; - GLSO of GSOTG + 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 4.1 Logistiek en technisch assistent klasse 2 Algemene functiebeschrijving : Staat in voor het onderhouden en herstellen van de werktuigen voor pedagogische doeleinden of die in verband staan met het sociaal doel.

Kan worden belast met het klaarmaken van het materiaal vóór het begin van een actie.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : Onderhouden en klaarmaken van het materiaal dat nodig is om het sociaal doel te verwezenlijken.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie; - Organisatietalent en omzichtigheid; - Technische bekwaamheid.

Minimale kwalificaties : - GHSO; - GLSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 3 Commercieel klasse 2 Algemene functiebeschrijving : Volgens de richtlijnen van de commercieel klasse 1 : prospectie en promotie van de producten en/of diensten van de organisatie; de contacten met de klanten onderhouden; de bestekken opmaken en de contracten afsluiten. Is gedeeltelijk verantwoordelijk voor het imago van de organisatie.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Prospectie; - Contacten met de klanten; - Onderhandelingen over prijzen, hoeveelheden, enz.; - Verkoopcontracten; - Commerciële opvolging; - Vertegenwoordiging.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Bekwaam zijn om zijn kennis van de producten en diensten van de organisatie op peil te houden en te ontwikkelen; - Overtuigende argumenten kunnen aanvoeren; - Beroepsdeontologie.

Minimale kwalificaties : - GHSO; - GLSO of GSOTG + 3 jaar nuttige ervaring; - 6 jaar nuttige ervaring.

Niveau : 3 Chauffeur Algemene functiebeschrijving : Bestuurt een voertuig bestemd voor het transport van personen en/of materiaal. Zorgt voor het laden en lossen. Staat in voor het dagelijks onderhoud van het voertuig. Houdt de boordpapieren bij.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Rijden via een zelfgekozen route in functie van de vervoerde personen, het vervoerde materiaal, de leveringstermijnen, energiebesparing, enz.; - Laden en lossen; - Onderhoud van het voertuig; - Bijhouden van de boordpapieren.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Beroepsdeontologie; - Zich houden aan de verkeersregels; - Rationeel tijdsbeheer; - Zich aanpassen aan de verschillende omstandigheden; - Snel reageren op plotse voorvallen; - Zich concentreren op het rijden en aandachtig blijven.

Doorgaans toegepaste kwalificaties : - Basiskennis van lezen en rekenen; - In functie van de kennis van de wegcode : - Aangepast rijbewijs; - Medische keuring.

Niveau : 2 Onderhoudswerkman Algemene functiebeschrijving : Persoon die de lokalen en/of de uitrusting schoonmaakt en de dagelijks gebruikte onderhoudsproducten beheerd. Bovendien is deze persoon belast met het onderhoud van het klein materieel en de lokalen (bijvoorbeeld kleine verbouwingen, kleine herstellingen, enz.). Deze functie behelst niet het onderhouden van de werktuigen.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Schoonmaken van de lokalen en halls; - Schoonmaken van de meubelen en toebehoren; - Onderhoud en verbouwing van de lokalen; - Onderhoud van het materiaal.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Bekwaam om de bij de functie behorende regels inzake hygiëne en veiligheid toe te passen; - Beroepsdeontologie; - Bekwaam om werktuigen en grondstoffen te gebruiken (hamer, ladder, enz.).

Doorgaans toegepaste kwalificaties : Basiskennis van lezen en rekenen.

Niveau : 2 Schoonmaaktechnicus Functiebeschrijving : Persoon die de lokalen en/of de uitrusting schoonmaakt.

Functieomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Schoonmaken van de lokalen en halls; - Schoonmaken van de meubelen en toebehoren; - Oprapen van papier.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : - Bekwaam om de bij de functie behorende regels inzake hygiëne en veiligheid toe te passen; - Beroepsdeontologie.

Doorgaans toegepaste kwalificaties : Basiskennis van lezen en rekenen.

Niveau : 1 SPECIALE FUNCTIES Expert Algemene functiebeschrijving : Beheert de taken die bevoegdheden en/of specifieke ervaring vereisen.

Taakomschrijving (bij wijze van voorbeeld) : - Informaticus; - Socioloog.

Profiel (bij wijze van voorbeeld) : Doorgaans toegepaste kwalificaties : - Hogere opleiding.

Niveau : de positionering gebeurt door gelijkschakeling met andere functies.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 21 juli 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

^