Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 oktober 2011
gepubliceerd op 08 november 2011

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ekeren, teneinde de bouw van een ongelijkgrondse vertakking tussen de spoorlijnen 11 en 27A en de aanleg van een compenserend natuurpark te realiseren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2011014266
pub.
08/11/2011
prom.
19/10/2011
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 OKTOBER 2011. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ekeren, teneinde de bouw van een ongelijkgrondse vertakking tussen de spoorlijnen 11 en 27A en de aanleg van een compenserend natuurpark te realiseren


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving;

Overwegende dat de lijn 27A de hoofdas vormt voor het goederenvervoer per spoor van en naar de haven van Antwerpen en dat het verhogen van de capaciteit van deze lijn noodzakelijk is gezien de reeds bestaande capaciteitsproblemen en de verwachte stijging van de goederentrafiek per spoor;

Overwegende dat de huidige gelijkgrondse vertakking de capaciteit beperkt en dat de bouw van een ongelijkgrondse vertakking de aangewezen oplossing is om de huidige en de te verwachte problemen aan te pakken;

Overwegende dat het Milieu Effecten Rapport de aanleg van een natuurpark voorziet in dezelfde zone als milderende en compenserende maatregel;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plannen met nrs. HY1-01, HY1-02, AP-08 en AP-09, de bouw van deze ongelijkgrondse vertakking en de aanleg van het compenserend natuurpark op het grondgebied van de gemeente Ekeren mogelijk maakt;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over de percelen aangeduid op het plan met nr. L27A-3.4 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Ekeren;

Overwegende dat na de indienststelling van de Liefkenshoekspoorverbinding in de zomer van 2014, de trafiek op de lijn 27A aanzienlijk zal toenemen;

Overwegende dat zonder de uitbreiding van de capaciteit van de lijn 27A deze toename van de trafiek onaanvaardbare capaciteitsproblemen zal meebrengen voor het goederenvervoer per spoor van en naar de haven van Antwerpen;

Overwegende dat om die reden de ongelijkgrondse vertakking, samen met de Liefkenshoekspoorverbinding, tegen medio 2014 operationeel dient te zijn en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden wordt toegepast;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de bouw van een ongelijkgrondse vertakking tussen de spoorlijnen 11 en 27A en de aanleg van een compenserend natuurpark worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ekeren, aangeduid op het plan met nr. L27A-3.4, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van de percelen opgenomen in het plan met nr. L27A-3.4.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 oktober 2011.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^