gepubliceerd op 19 april 2023
Koninklijk besluit tot organisatie van het financieel beheer van het Gezondheidsdata-agentschap als Administratieve Dienst met boekhoudkundige autonomie
19 MAART 2023. - Koninklijk besluit tot organisatie van het financieel beheer van het Gezondheids(zorg)data-agentschap als Administratieve Dienst met boekhoudkundige autonomie
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de artikelen 37, 107 en 108 van de Grondwet;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 juli 2022;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, gegeven op 19 juli 2022;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies 234/2022 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 29 september 2022;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, verstaat men onder: 1° de ADBA: de vorm van administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie die verband houdt met het Gezondheids(zorg)data-agentschap ;2° de Minister: de Minister van Volksgezondheid;3° het beheerscomité: het beheerscomité van de ADBA;4° de leidend ambtenaar: de leidend ambtenaar van de ADBA. HOOFDSTUK 2. - Beheer Afdeling I. - Het opmaken van de begroting
Art. 2.Het beheerscomité is belast met : 1° het jaarlijks opmaken, op voorstel van de leidend ambtenaar, van het begrotingsontwerp van de ADBA, conform de algemene begrotingsinstructies;2° het opstellen van het jaarlijks investeringsprogramma;3° het aanwerven binnen de perken van de beschikbare geldmiddelen en losstaand van het personeel ten laste van de algemene uitgavenbegroting, van het vereiste personeel voor de uitvoering van specifieke taken van de dienst;4° de goedkeuring vóór 31 januari van het volgend jaar van de staten van ontvangsten en uitgaven, de beheersrekeningen en de vermogensrekeningen van het afgelopen dienstjaar;5° het jaarlijks opmaken vóór 31 januari van een activiteitenverslag, alsook een apart overzicht van de giften van louter roerende aard ontvangen tijdens het afgelopen dienstjaar;6° de goedkeuring van voorstellen voor opdrachten voor werken, levering van goederen en diensten.
Art. 3.De begroting wordt als volgt onderverdeeld, zoals wettelijk bepaald : 1° wat de ontvangsten betreft, de raming van de tijdens het begrotingsjaar vastgestelde rechten;2° wat de uitgaven betreft, de kredieten ten belope waarvan tijdens het begrotingsjaar vastgestelde rechten kunnen worden aangerekend in uitvoering van verbintenissen ontstaan of gesloten tijdens het lopende of vorige begrotingsjaren. De ramingen van de ontvangsten en van de uitgaven worden opgesplitst volgens de economische classificatie.
De uitgaven mogen de beschikbare middelen niet overschrijden.
Art. 4.De leidend ambtenaar bereidt het ontwerp van begroting voor en legt het aan het beheerscomité voor.
De voorzitter van het beheerscomité controleert het ontwerp van begroting zoals voorbereid door de leidend ambtenaar en legt het aan de Minister voor.
Het ontwerp van begroting wordt door de Minister doorgestuurd naar de Minister van Begroting op basis van de instructies die door deze laatste gegeven worden in het kader van de begrotingsopmaak. Afdeling II. - Het dagelijks beheer
Art. 5.Het beheerscomité draagt het dagelijks beheer van de ADBA over aan de leidend ambtenaar. Het voorwerp en de grenzen van deze delegatie zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement van het beheerscomité.
De handelingen verricht door de leidend ambtenaar in het kader van deze delegatie worden ter kennis gebracht van het beheerscomité op zijn eerstvolgende vergadering.
Art. 6.De begroting wordt beheerd door de voorzitter van het beheerscomité, in overleg met de rekenplichtige van de ADBA, onder het gezag van het beheerscomité, met naleving van de regels die op de administratieve Diensten met boekhoudkundige autonomie van toepassing zijn.
Art. 7.De aan de rechtsmacht van het Rekenhof onderworpen rekenplichtige is belast met : 1° de inning van de vastgestelde ontvangsten;2° de inning van de eventuele giften en legaten;3° de uitvoering van de betalingen;4° het beheer en de bewaring van de fondsen en waarden;5° de opmaak en de bewaring van de documenten bedoeld in de artikelen 9 en 10;6° het bijhouden van de comptabiliteit en het bewaren van de verantwoordingstukken;7° het periodiek opmaken van een inventaris van het vermogen. Afdeling III. - Financieel en budgettair beheer
Art. 8.De middelen van de ADBA bestaan uit : 1° een op de algemene uitgavenbegroting uitgetrokken jaarlijkse dotatie;2° functionele en exploitatieontvangsten;3° de beschikbare financiële middelen op het einde van het vorige jaar;4° de voor orde verrichte ontvangsten.
Art. 9.De bepalingen betreffende de comptabiliteit van de Administratieve Diensten met boekhoudkundige autonomie zijn van toepassing op de ADBA.
Art. 10.De bezoldigingen, de werkingskosten, de functionele en exploitatieuitgaven en de investeringen van de ADBA worden gedragen door haar begroting. HOOFDSTUK IV. - Financieel en materieel beheer
Art. 11.Op het einde van ieder jaar worden een balans, een resultatenrekening, een samenvattende rekening van de begrotingsverrichtingen, overeenkomstig de economische classificatie, een rekening van uitvoering van de begroting en een toelichting opgesteld.
Uiterlijk op 20 maart van het jaar volgend op het jaar waarop ze betrekking hebben, worden deze rekeningen naar de Minister van Begroting overgemaakt, die deze vóór 31 maart voorlegt aan het Rekenhof.
Art. 12.De aan de rechtsmacht van het Rekenhof onderworpen rekenplichtige maakt op het einde van ieder jaar een beheersrekening op van alle uitgevoerde verrichtingen tijdens het afgesloten boekjaar en maakt dit tegen uiterlijk 1 maart over aan het Rekenhof. Bij zijn ambtsneerlegging maakt hij een eindbeheersrekening op.
De rekenplichtige van de ADBA wordt benoemd door de Minister. Afdeling V. - Externe controle
Art. 13.§ 1. De ADBA is onderworpen aan de controle van de Minister en de Inspecteur van Financiën.
De Inspecteur van Financiën beschikt voor het vervullen van zijn opdracht over de ruimste bevoegdheid. § 2. De Inspecteur van Financiën beschikt over een termijn van vier werkdagen om beroep bij de Minister in te dienen tegen de uitvoering van elke beslissing die hij strijdig acht met de wet, de statuten of het algemeen belang. Het beroep is opschortend.
Die termijn gaat in op de dag van de vergadering waarop de beslissing genomen werd, voor zover de Inspecteur van Financiën daarop regelmatig uitgenodigd werd, en, in het tegenovergestelde geval, op de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen.
Indien de Minister, bij wie het beroep werd ingesteld, binnen een termijn van twintig werkdagen, die ingaat op dezelfde dag als de in het tweede lid bedoelde termijn, geen nietigverklaring uitgesproken heeft, wordt de beslissing definitief.
De nietigverklaring van de beslissing wordt door de Minister aan het beheerscomité betekend. § 3. Het Rekenhof kan de comptabiliteit ter plaatse controleren. Het Rekenhof mag zich te allen tijde alle verantwoordingsstukken, staten, inlichtingen of toelichtingen doen verstrekken betreffende de ontvangsten, de uitgaven, het vermogen en de schulden.
Art. 14.De uitgaven worden vereffend en betaald zonder voorafgaande tussenkomst van het Rekenhof. Afdeling VI. - Interne controle
Art. 15.De ADBA is onderworpen aan de administratieve en begrotingscontrole zoals bepaald in het Koninklijk besluit betreffende de administratieve en begrotingscontrole 16 november 1994.
Art. 16.Het Rekenhof kan de comptabiliteit ter plaatse controleren en mag zich te allen tijde alle verantwoordingsstukken, staten, inlichtingen of toelichtingen doen verstrekken betreffende de ontvangsten, de uitgaven, de activa en de schulden. HOOFDSTUK 3. - Personeel
Art. 17.Het personeel aangeworven ten laste van de begroting van de ADBA is onderworpen aan de wetten en reglementen die van toepassing zijn op het personeel van de diensten van algemeen bestuur.
Art. 18.De voorzitter van het beheerscomité houdt toezicht op de correcte verloning van de personeelsleden van de ADBA. HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling
Art. 19.De Minister van Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 19 maart 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE