gepubliceerd op 17 mei 2023
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 maart 2022, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie
19 MAART 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 maart 2022, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 24 maart 2022, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 19 maart 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens Collectieve arbeidsovereenkomst van 24 maart 2022 Functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 15 juli 2022 onder het nummer 174150/CO/140.04) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en hun werknemers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens.
Onder "werknemers" wordt begrepen : de arbeiders en arbeidsters van werkgevers bedoeld in lid 1 aangegeven in de RSZ-categorie 283, met werknemerskengetal 015 of 027.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is evenwel niet van toepassing op : a) de leerlingen aangegeven in de RSZ-categorie 283 met werknemerskengetal 035;b) de leerlingen die vanaf 1 januari van het jaar waarin ze 19 jaar worden, aangegeven worden met werknemerskengetal 015, maar werken onder leercontract zoals aangegeven aan de RSZ met vermelding type leerling in de zone "type leercontract". Deze regeling is van toepassing op de interimkrachten. HOOFDSTUK II. - Functieclassificatie
Art. 2.§ 1. De functies in de sector zijn : - functie ramp handler; - functie cargo handler; - functie lader/sorteerder koerier; - functie reconciliator; - functie ploegbaas; - functie buschauffeur; - functie passagiersassistent; - functie medewerker cleaning & cabin dressing; - functie exterior airplane cleaner; - functie medewerker water & toilet & waste; - functie technicus gebouwen en infrastructuur; - functie technicus (rollend) materieel.
De functiebeschrijvingen zijn aangehecht in bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst. § 2. Nevenfuncties Een nevenfunctie is een activiteit die de werknemer uitvoert naast zijn functie zoals beschreven in de toepasselijke functieclassificatie.
De voorwaarden waaronder een nevenfunctie wordt uitgevoerd (onder andere te besteden tijd, opleidingen, bezoldiging, rapportering), worden op bedrijfsniveau vastgelegd. De bedrijfsvoorwaarden mogen niet in strijd zijn met de functieclassificatie zoals in deze collectieve arbeidsovereenkomst beschreven.
Er kunnen meerdere nevenfuncties uitgevoerd worden door eenzelfde werknemer.
De nevenfuncties zijn : - mentor De nevenfunctiebeschrijvingen zijn aangehecht in bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Het uitoefenen van een nevenfunctie heeft geen invloed op de functieclassificatie, barema-inschaling, het loon of de voordelen van de werknemer, tenzij anders beslist wordt door de werkgever. HOOFDSTUK III. - Toepassingsmodaliteiten
Art. 3.Bij verschillende types in de functies ramp en cargo handler is het beschikken over een competentie-attest voor het gebruik van een complexer toestel noodzakelijk. Werknemers in type 1 mogen geen gemotoriseerde (zowel elektrisch als verbrandingsmotor) voertuigen of werktuigen gebruiken.
Meer bepaald betekent dit dat een werknemer die in dienst komt en waarvan verwacht wordt dat hij/zij het basis equipment leert gebruiken, ingeschaald wordt in type 2.
Het beheersen van het basis-equipment is voorwaarde om ingeschaald te worden in type 3. HOOFDSTUK IV. - Bekwaamheidsattesten
Art. 4.Van zodra de ramp/cargo handler overgaat naar type 3, ontvangt hij een basiscompetentie-attest.
Dit nationale basiscompetentie-attest dient ontwikkeld te worden binnen de sector.
Wanneer een werknemer opgeleid is in een complexer toestel (push back, schaarlift, headset,...) en hiervoor positief werd getest, krijgt hij hiervoor een competentie-attest dat geldig is voor 3 jaar, telkens opnieuw verlengbaar voor 3 jaar.
Art. 5.In afwijking van artikel 4 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, is een bekwaamheidsattest "de-icing" slechts geldig voor één jaar. HOOFDSTUK V. - Verandering barema
Art. 6.Bij het behalen van een competentie-attest, zoals beschreven in de artikelen 4 en 5 van deze overeenkomst, wordt de werknemer vervolgens automatisch ingeschaald in type 4 (of type 5 wanneer het gaat over een tweede competentie-attest).
Art. 7.Vóór afloop van de periode van 3 jaar krijgt de werknemer een refresher en wordt hij opnieuw getest in functie van de hernieuwing van een comptetentie-attest. Voor de-icing dient dit jaarlijks te gebeuren.
Art. 8.Indien de werknemer een competentie-attest niet opnieuw behaalt, wordt de werknemer 6 maanden na het vervallen van het competentie-attest opnieuw ingeschaald in het lagere type met het daaraan verbonden baremaloon. De werknemer krijgt 3 kansen tot het behalen van een competentie-attest.
Wanneer de werknemer zélf vragende partij is om niet langer de taken (verbonden aan een competentie-attest) uit te voeren, gaat de barema-aanpassing onmiddellijk volgend op het niet meer uitvoeren van deze taken in.
Art. 9.Ploegbazen BAR09 en BAR10 dienen te beschikken over minstens twee competentie-attesten welke gebruikt worden binnen hun afdeling, respectievelijk cargo of handling. HOOFDSTUK VI. - Overgangsbepalingen
Art. 10.Uiterlijk tegen 1 januari 2014 moeten alle werknemers zijn ingeschaald in de sectorale barema's. De invoering van deze classificatie binnen de onderneming kan niet leiden tot een vermindering van het individuele uurloon. De inschaling zal voorafgaandelijk in consensus besproken worden met de syndicale delegatie. De invoering van deze classificatie binnen de onderneming kan niet leiden tot een globale verhoging van de loonkost.
Art. 11.Inschalingen waarover binnen de onderneming geen consensus bestaat, zullen ter oplossing worden voorgelegd aan het PSC 140.04.
Art. 12.Alle werknemers kunnen, wanneer dit nodig is, occasioneel worden ingeschakeld in activiteiten die ressorteren onder een lager barema, voor zover zij hiervoor de nodige opleiding hebben gekregen.
Art. 13.Werkgevers zijn bereid om een opleiding functioneel Engels (buiten de werktijd) te betalen voor werknemers die wensen te promoveren naar ploegbaas type 4. De werknemer dient te beschikken over de andere competenties ploegbaas type 4.
Art. 14.Indien er nieuwe functies worden ingevoerd, zullen de sociale partners deze functies beschrijven en inschalen.
Art. 15.Om zich in overeenstemming te brengen met de filosofie van de sectorale functieclassificatie kunnen op ondernemingsvlak bestaande functiepremies opgenomen worden in het individuele uurloon, voor zover dit geen loonsvermindering met zich mee brengt. HOOFDSTUK VII. - Barema's (uurlonen geldig op 1 januari 2022)
Art. 16.De individuele uurlonen ingesteld bij deze collectieve arbeidsovereenkomst, zullen integraal geïndexeerd blijven.
Art. 17.
BAR01 - 13,7556 EUR Medewerker cleaning & cabin dressing BAR02 - 13,7803 EUR Exterior airplane cleaning BAR03 - 14,0942 EUR Lader-sorteerder koerier type 1 Ramp Handler type 1 Cargo Handler type 1 Technicus gebouwen & infrastructuur type 1 Passagiersassistent type 1 BAR04 - 14,9759 EUR Ramp Handler type 2 Cargo Handler type 2 Lader-sorteerder koerier type 2 Ploegbaas type 1 Medewerker Passagiersassistent type 2 BAR05 - 15,1430 EUR Ramp Handler type 3 Cargo Handler type 3 BAR06 - 15,3112 EUR Ramp Handler type 4 Cargo Handler type 4 Buschauffeur Medewerker water & toilet & waste BAR07 - 15,4641 EUR Technicus (rollend) materieel type 1 BAR08 - 15,5205 EUR Ramp Handler type 5 Cargo Handler type 6 BAR09 - 15,9326 EUR Ramp Handler type 6 Ploegbaas type 2 Technicus gebouwen & infrastructuur type 2 Reconciliator type 1 BAR10 - 16,4460 EUR Ploegbaas type 3 Technicus (rollend) materieel type 2 Reconciliator type 2 BAR11 - 17,6679 EUR Technicus (rollend) materieel type 3 Ploegbaas type 4 BAR12 - 18,2789 EUR Technicus (rollend) materieel type 4 HOOFDSTUK VIII. - Geldigheidsduur
Art. 18.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt bij het in voege treden integraal de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 januari 2015 betreffende "functieclassificatie", geregistreerd onder het nummer 125906.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt bij het in voege treden integraal de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2019 betreffende "functieclassificatie - toevoeging functie", geregistreerd onder het nummer 151588.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 april 2022 en geldt voor een onbepaalde duur.
Zij kan door elk der partijen worden opgezegd middels een opzeggingstermijn van 3 maanden. De opzegging dient per post aangetekend schrijven te gebeuren, gericht aan de voorzitter van het paritair subcomité.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 19 maart 2023.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld