gepubliceerd op 01 maart 2004
Koninklijk besluit ter goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Getuigenbeschermingscommissie
18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit ter goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Getuigenbeschermingscommissie
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 7 juli 2002 houdende een regeling voor de bescherming van bedreigde getuigen en andere bepalingen;
Gelet op artikel 103, § 1 van het Wetboek van Strafvordering, ingevoegd bij de wet van 7 juli 2002;
Overwegende dat de Getuigenbeschermingscommissie gedurende haar vergadering van 22 oktober 2003 het huishoudelijk reglement dat bij dit besluit gevoegd is heeft vastgesteld en goedgekeurd;
Op de voordracht van Onze Minister van Justitie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Getuigenbeschermingscommissie wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.Onze Minister van Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 18 december 2003.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX
GETUIGENBESCHERMINGSCOMMISSIE Huishoudelijk reglement Bevoegdheid
Artikel 1.De Getuigenbeschermingscommissie is bevoegd voor het toekennen, wijzigen en intrekken van beschermingsmaatregelen en van financiële hulpmaatregelen.
Samenstelling
Art. 2.2.1. De Getuigenbeschermingscommissie is samengesteld uit de federale procureur, een procureur des Konings aangewezen door de Raad van procureurs des Konings, de procureur-generaal aan wie de specifieke taak van internationale betrekkingen is toegewezen, de directeur-generaal gerechtelijke politie van de federale politie, de directeur-generaal operationele ondersteuning van de federale politie, een vertegenwoordiger van het Ministerie van Justitie en een vertegenwoordiger van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. 2.2. Elk lid van de Commissie kan zich op de vergaderingen laten bijstaan door medewerkers van zijn keuze. 2.3. De Commissie kan de magistraten, politiemensen en experten horen die ze wenst, maar ze nemen geen deel aan de beraadslagingen. 2.4. De leidinggevende officieren van de Getuigenbeschermingsdienst en de directeur DSU worden uitgenodigd de vergaderingen bij te wonen. Ze nemen geen deel aan de beraadslagingen.
Zetel
Art. 3.De Getuigenbeschermingscommissie is gevestigd in de lokalen van het federaal parket, aan de Quatre-Brasstraat 19, te 1000 Brussel.
Vervangingen
Art. 4.4.1. De leden van de Getuigenbeschermingscommissie zijn bij de vergaderingen in persoon aanwezig of laten zich vervangen overeenkomstig de regels van dit huishoudelijk reglement. 4.2. Elk lid van de Commissie dat zich wenst te laten vervangen brengt zonder verwijl de voorzitter ervan op de hoogte dat hij verhinderd is en geeft hem de naam op van de persoon die hem zal vervangen, dit zal bij voorkeur steeds dezelfde persoon zijn.
Voorzitterschap
Art. 5.5.1. De federale procureur is voorzitter van de Getuigenbeschermingscommissie. 5.2. De federale procureur kan zich laten vervangen door een magistraat van het federaal parket. 5.3. De vervanger neemt, overeenkomstig dit huishoudelijk reglement, de functies van de voorzitter waar, wanneer die verhinderd is.
Bijeenroeping
Art. 6.6.1. De voorzitter roept de Getuigenbeschermingscommissie ambtshalve of op verzoek van een commissielid samen. 6.2. De uitnodigingen worden verstuurd uiterlijk 10 werkdagen vóór de vergadering, tenzij bij gemotiveerde hoofdringendheid. 6.3. De uitnodiging vermeldt plaats, datum en uur evenals de agenda van de vergadering en bevat de beschikbare werkdocumenten die er betrekking op hebben. Bij de uitnodiging wordt eveneens kopie van het advies van de federale politie over de te behandelen zaken gevoegd.
Deze kopieën worden om reden van vertrouwelijkheid genummerd (de nummers op elke kopie stemmen overeen met de volgorde waarin de leden die deel uitmaken van de Commissie opgesomd staan in artikel 2 van dit reglement). 6.4. De uitnodiging, de werkdocumenten en het advies van de federale politie worden per drager aan de leden van de Commissie overhandigd, tegen ontvangstbewijs. 6.5. De leden behandelen en bewaren de hen toegezonden documenten met de grootste zorg en omzichtigheid gelet op het vertrouwelijk karakter ervan.
Agenda
Art. 7.De voorzitter stelt de agenda op, van ambtswege of op verzoek van een commissielid.
Verslag
Art. 8.8.1. van elke vergadering van de Commissie wordt er een verslag opgemaakt. 8.2. dit verslag wordt in ontwerp aan de commissieleden bezorgd, samen met de uitnodiging voor de volgende vergadering. 8.3. Het verslag wordt bij de aanvang van de vergadering ter goedkeuring van de commissieleden voorgelegd.
Aanwezigheidslijst
Art. 9.Elke deelnemer tekent de aanwezigheidslijst die vervolgens bij het verslag van de vergadering wordt gevoegd.
Vergaderingen
Art. 10.10.1. Om op geldige wijze te kunnen vergaderen dienen alle leden aanwezig te zijn. 10.2. De vergaderingen van de Commissie vinden plaats met gesloten deuren.
Beraadslaging
Art. 11.11.1. De Getuigenbeschermingscommissie beslist bij meerderheid van stemmen. 11.2. De vertegenwoordiger van het Ministerie van Justitie (Federale Overheidsdienst Justitie) en de vertegenwoordiger van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken) hebben slechts een adviserende bevoegdheid. 11.3. De beslissing van de Getuigenbeschermingscommissie is met redenen omkleed. Zij houdt precieze opgave in van de bijzondere beschermingsmaatregelen en de financiële hulpmaatregelen die in voorkomend geval worden toegekend. 11.4. De beslissing van de Getuigenbeschermingscommissie wordt schriftelijk door de Getuigenbeschermingsdienst binnen de algemene directie gerechtelijke politie van de federale politie aan de bedreigde getuige tegen ontvangstbewijs meegedeeld. 11.5. Beslissingen tot identiteitsverandering van een bedreigde getuige door de Getuigenbeschermingscommissie worden door de voorzitter van de Getuigenbeschermingscommissie aan de Minister van Justitie meegedeeld.
Secretariaat
Art. 12.12.1. De administratieve diensten van het federaal parket staan in voor het secretariaat van de Getuigenbeschermingscommissie bij de uitvoering van haar opdrachten. 12.2. Het secretariaat staat, onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Commissie, in voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de Getuigenbeschermingscommissie, in het bijzonder voor het opstellen van de uitnodigingen, van de verslagen en van de beslissingen en van de eventuele vertaling van de stukken en bijlagen. 12.3. Elke briefwisseling voor de Getuigenbeschermingscommissie wordt aan het secretariaat gericht. 12.4. De dossiers betreffende specifieke zaken worden op het secretariaat bijgehouden. 12.5. De afgehandelde dossiers worden op het secretariaat gearchiveerd.
Het huishoudelijk reglement
Art. 13.13.1. De Getuigenbeschermingscommissie neemt dit huishoudelijk reglement aan. 13.2. Dit huishoudelijk reglement moet, in overeenstemming met de wet, door de Koning worden goedgekeurd. 13.3. Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad verschijnt. 13.4. Elk verzoek tot wijziging van het reglement wordt schriftelijk aan de voorzitter voorgelegd door het lid dat daartoe het initiatief neemt. Op de volgende vergadering wordt er over het verzoek gedebatteerd en gestemd. De uitnodiging voor die vergadering moet dit punt op de agenda vermelden en het verzoek en de eventuele bijlagen bevatten. 13.5. Wanneer de Commissie een beslissing tot wijziging van het huishoudelijk reglement neemt, moet het opnieuw door de Koning goedgekeurd en in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd worden.