Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 februari 2007
gepubliceerd op 14 maart 2007

Koninklijk besluit dat de afschaffing van overweg nr. 22 op de spoorlijn 43 Angleur-Marloie te Esneux machtigt mits het bouwen van een overbrugging en dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de bouw van voornoemde overbrugging van openbaar nut verklaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2007014078
pub.
14/03/2007
prom.
15/02/2007
ELI
eli/besluit/2007/02/15/2007014078/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 FEBRUARI 2007. - Koninklijk besluit dat de afschaffing van overweg nr. 22 op de spoorlijn 43 Angleur-Marloie te Esneux machtigt mits het bouwen van een overbrugging en dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de bouw van voornoemde overbrugging van openbaar nut verklaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, inzonderheid op artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, inzonderheid op artikel 4;

Overwegende dat de afschaffing van overwegen, meer bepaald op reizigerslijnen, de veiligheid van het wegverkeer en het spoorverkeer bevordert;

Overwegende dat overwegen bovendien potentiële hindernissen vormen voor de spoorwegexploitatie en hun afschaffing het vlotte verloop van de uitbating van de spoorlijnen ten goede komt;

Overwegende dat de bouw van een overbrugging vanuit technisch, landschappelijk en financieel oogpunt de meest optimale oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen veroorzaakt door de afschaffing van overweg nr. 22;

Overwegende dat het plan nr. OA-0430-014.990-009 dat de werken beschrijft beantwoordt aan de bovenstaande oplossing;

Overwegende dat bij de uitwerking van genoemd plan rekening gehouden werd met het advies van de gemeente en de opmerkingen naar voren gekomen tijdens het openbaar onderzoek;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen, aangeduid op het plan nr. OA-0430-014.990-009 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Esneux nodig is voor de uitvoering van de werken;

Overwegende dat het potentieel gevaar voor de verkeersveiligheid aan de overweg de beoogde werken een dringend karakter geeft;

Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Infrabel is gemachtigd tot de afschaffing van overweg nr. 22 op de spoorlijn 43 te Esneux mits de bouw van een overbrugging, zoals aangegeven op het plan nr. OA-0430-014.990-009, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Het algemeen nut vordert voor de bouw van genoemde overbrugging de onmiddellijke inbezitneming van de percelen opgenomen in het plan nr. OA-0430-014.990-009, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 februari 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 15 februari 2007 Tabel der innemingen

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^