Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 13 maart 2013
gepubliceerd op 04 juni 2013

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 februari 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de audiovisuele sector, tot wijziging van de statuten van het "Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2013201154
pub.
04/06/2013
prom.
13/03/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 MAART 2013. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 februari 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de audiovisuele sector, tot wijziging van de statuten van het "Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector" (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, inzonderheid op artikel 2;

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de audiovisuele sector;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 17 februari 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de audiovisuele sector, tot wijziging van de statuten van het "Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector".

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 13 maart 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958. Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.

Bijlage Paritair Comité voor de audiovisuele sector Collectieve arbeidsovereenkomst van 17 februari 2012 Wijziging van de statuten van het "Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector" (Overeenkomst geregistreerd op 20 maart 2012 onder het nummer 108963/CO/227)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Comité van de audiovisuele sector.

Onder "werknemers" wordt verstaan : het mannelijk en vrouwelijk bediendepersonneel.

Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 2012 en wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Zij kan door elk der partijen worden opgezegd met een opzegginstermijn van 3 maanden die loopt vanaf de betekening van de opzegging. De opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de audiovisuele sector, waarvan deze laatste een kopie aan elk der ondertekenende partijen laat geworden. HOOFDSTUK I. - Benaming en maatschappelijke zetel

Art. 3.Met ingang van de inwerkingtreding van deze collectieve arbeidsovereenkomst, zal het "Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector" afgekort worden als "mediarte.be".

De maatschappelijke zetel is gevestigd op Landsroemlaan 20, te Ganshoren (1083 Brussel).

Op eenvoudige beslissing kan het beheerscomité de maatschappelijke zetel verplaatsen. HOOFDSTUK II. - Doel

Art. 4.Het fonds heeft tot doel alle vormings- tewerkstellings- en opleidingsinitiatieven in de audiovisuele sector te stimuleren en te organiseren.

Het fonds mag tevens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen.

Het fonds heeft inzonderheid als taak de daartoe door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid geïnde bijdragen te ontvangen, te beheren en toe te wijzen aan de doeleinden waarvoor ze bestemd zijn.

Daarnaast heeft het fonds ook tot doel over te gaan tot de uitbetaling van de aanvullende vergoedingen voorzien in het kader van de reglementering voltijds en halftijds brugpensioen. HOOFDSTUK III. - Financiering

Art. 5.De geldmiddelen van het fonds bestaan uit bijdragen gestort door de werkgeverrs die onder de bevoegdheid van hoger genoemd paritaire comité ressorteren en uit alle middelen die ter beschikking gesteld worden van het fonds evenals uit de eventuele intrestopbrengst van deze gekapitaliseerde bijdragen en middelen.

Art. 6.§ 1. Het bedrag van de bijdragen wordt bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten in het paritair comité, voor de audiovisuele sector in functie van de opdrachten die het paritair comité aan het sociaal fonds wil toevertrouwen.

Bij ontstentenis van een dergelijke collectieve arbeidsovereenkomst gelden de bijdragen die voorzien zijn in de wettelijke en of reglementaire bepaling omtrent de inspanningen voor de risicogroepen. § 2. De bijdragen bedoeld in § 1 kunnen derwijze bepaal worden date en nodig geachte reserve wordt verzekerd.

Art. 7.De bijdragen worden geïnd en ingevorderd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, bij toepassing van artikel 7 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffend de fondsen voor bestaanszekerheid.

Art. 8.De administratiekosten van het fonds worden elk jaar vastgesteld door het beheerscomité. Deze kosten worden in eerste instantie gedekt door de renten van de kapitalen voortkomend van de storting van de bijdragen, en, eventueel, bijkomend door een afhouding op de voorziene bijdragen en waarvan het bedrag vastgelegd is door het voornoemd beheerscomité. HOOFDSTUK IV. - Beheer

Art. 9.Het fonds wordt beheerd door een beheerscomité, zoals voorzien in artikel 3 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, bestande uit 10 effectieve beheerders.

Deze beheerders wordt aangeduid door en onder de leden van het paritair comité, voor de helft op voordracht van de beroepsorganisaties van de werkgevers, en voor de andere helft op voordracht van de werknemersorganisaties.

De beheerders worden aangesteld voor dezelfde periode als deze van hun mandaat als lid van het Paritair Comité voor de audiovisuele sector.

Het mandaat van beheerder in het beheerscomité vervalt door ontslag, overlijden of wanneer zijn mandaat als lid van het Paritair Comité voor de audiovisuele sector een einde neemt of wegens ontslag gegeven door de organisatie die hem voorgedragen heeft.

Het nieuw beheerder voltooit desgevallend het mandaat van zijn voorganger.

De mandaten van de beheerders van het beheerscomité zijn vernieuwbaar.

De beheerders van het beheerscomité ontvangen geen presentiegeld.

Art. 10.De beheerders van het fonds gaan enkele persoonlijke verplicting aan in verband met verbintenissen van het fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het mandaat van beheer dat zij ontvangen hebben.

Art. 11.Het beheerscomité kiest onder zijn beheerders om de 2 jaar, afwisselend tussen de werknemers- en de werkgeversbank, een voorzitter, ondervoorzitter, secretaris en penningmeester, op voorwaarde dat de voorzitter en de penningmeester, langs de ene kant en de ondervoorzitter en de secretaris langs de andere kant, telkens tot de andere "bank" behoren.

Het beheerscomité duidt eveneens een directeur aan die bevoegd is voor het dagelijks beheer van het sociaal fonds.

De verkozen leden en de directeur vormen het uitvoerend comité.

Art. 12.Bevoegdheden van het beheerscomité Het beheerscomité beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en de administratie van het fonds, binnen de limieten gesteld door de wet of deze statuten.

Tenzij anders luidende beslissingen van het beheerscomité worden alle handelingen waarin het fonds zich verbindt twee aan twee getekend door de leden van het uitvoerend comité.

Het beheerscomité heeft als opdracht : - alle wijzigingen van de statuten van het sociaal fonds aan het paritair comité voor te stellen; - overgaan tot aanwerving of ontslag van de directeur die belast is met het dagelijks beheer van het sociaal fonds; - vastleggen van de administratiekosten alsmede het aandeel van de jaarlijkse inkomsten die deze dekken; - controleren van het sociaal fonds en treffen alle nodige maatregelen voor de uitvoering van deze statuten; - beslissen over het actieplan voor het bereiken van de objectieven zoals bepaald in artikel 4 van deze collectieve arbeidsovereenkomst; - tijdens de maand mei van elk jaar schriftelijk verslag over te maken aan het Paritair Comité voor de audiovisuele sector over de vervulling van zijn opdracht, met inbegrip van de jaarrekeningen en het verslag van de revisor.

Art. 13.Het beheerscomité vergadert minstens eenmaal per semester, hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve hadelend, hetzij op vraag van ten minste de helft der beheerders van het beheerscomité, hetzij op vraag van één der organisaties vertegenwoordigd in het paritair comité.

De oproepingen moeten de agenda bevatten.

Het beheerscomité wordt voorgezeten door de voorzitter en bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter.

De notulen worden opgemaakt door de secretaris aangewezen door het beheerscomité, en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten.

Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Art. 14.Het beheerscomité kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de leden van de werknemersafvaardiging als van de leden van de werkgeversafvaardiging aanwezig is.

De beslissingen van het beheerscomité worden getroffen bij éénparigheid van stemmen van de aanwezigen.

Art. 15.Bevoegdheden van het uitvoerend comité Het uitvoerend comité heeft tot opdracht, het : - uitnodigen van het beheerscomité, opstellen van de agenda en voorbereiden van de dossiers die tijdens de plenaire sessie besproken worden; - voorstellen aan het beheerscomité van een jaaractieplan voor de realisatie van de objectieven van het fonds; - verzekeren van de opvolging van de realisaties van het actieplan; - voorstellen aan het beheerscomité van een budget voor het uitwerken van de acties die goedgekeurd worden door het beheerscomité; - verzekeren van de opvolging en de controle van het budget goedgekeurd door het beheerscomité; - opstellen van een voorstel van jaarverslag met inbegrip van de jaarrekeningen; - aanwerven, ontslaan van het personeel van het fonds; - rapporteren aan het beheerscomité over de genomen beslissingen met betrekking tot de courante werking van het fonds.

Het uitvoerend comité komt samen elke maal dat het nodig geacht wordt.

Art. 16.Bevoegdheden van de directeur belast met het dagelijks bestuur De directeur staat in voor het dagelijks beheer van het fonds wat betekent dat hij de bevoegdheid heeft voor het : - ondertekenen van de dagelijkse correspondentie; - vertegenwoordigen van het fonds ten overstaan van elke autoriteit, administratie of publieke dienst, met inbegrip van de Kruispuntbank, De Post, elke telefoonoperator en elke fiscale en sociale administratie; - tekenen voor ontvangst van aangetekende zendingen, documenten of pakketten geadresseerd aan het fonds via De Post, elke andere koerierdienst of elke andere vennootschap; - nemen van elke noodzakelijke of nodige maatregel voor het uitwerken van de beslissingen van het beheerscomité.

Bovendien, heeft de directeur de bevoegdheid om de middelen vast te leggen met zijn eigen handtekening, tot een maximum van 5.000 EUR en in het bijzonder : - aangaan van een contract met een dienstverlener of leverancier; - maken en aanvaarden van elke bestelling en afsluiten van elk contract met betrekking tot de aan- of verkoop van elk roerend goed; - uitvoeren van de betalingen op de rekeningen geopend op naam van het sociaal fonds. HOOFDSTUK V. - Controle

Art. 17.Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 1 maart 1971, duidt het paritaire comité, minstens één revisor aan ter controle van het beheer van het fonds.

Deze moet minstens eenmaal per jaar verslag uitbrengen bij het paritair comité.

Bovendien licht hij het van het fonds regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoeking en doet de aanbeveling die hij nodig acht. HOOFDSTUK VI. - Balans en rekeningen

Art. 18.Elk jaar word op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten. HOOFDSTUK VII. - Ontbinding en vereffening

Art. 19.Het fonds wordt ontbonden door het paritair comité, ingevolge een gebeurlijke vooropzeg, zoals voorzien door artikel 2.

Voornoemd, paritair comité beslist over de bestemming van de goederen en waarden van het fonds na betaling van het passief.

Deze bestemming moet in overeenstemming zijn met het doel waartoe het fonds werd opgericht.

Het paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de beheerders van het beheerscomité.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 maart 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^