Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 13 juni 2010
gepubliceerd op 25 augustus 2010

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 oktober 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werkgevers en werknemers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2010012181
pub.
25/08/2010
prom.
13/06/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 JUNI 2010. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 12 oktober 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werkgevers en werknemers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van De Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 12 oktober 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werkgevers en werknemers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 13 juni 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 12 oktober 2009 Loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werkgevers en werknemers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is (Overeenkomst geregistreerd op 27 november 2009 onder het nummer 96081/CO/316)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : - de werkgevers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is en die ressorteren onder het Paritair Comité voor de koopvaardij; - de werknemers tewerkgesteld in deze ondernemingen, verbonden met een arbeidsovereenkomst voor scheepsdienst, en ingeschreven op de lijst bedoeld in artikel 1bis, 1°, van de besluitwet van 7 februari 1945 betreffende de maatschappelijke veiligheid van de zeelieden ter koopvaardij. HOOFDSTUK I. - Loon en vergoedingen

Art. 2.Het loon Het loon voor het zeesleepwerk zal bestaan uit een barema zeewerk en een barema voor vrije dagen.

De lonen op 1 januari 2009 zijn aan indexschijf 110,92 - 111,70 als volgt in EUR :

Functie/Fonction

Zeedag/Jour de mer

Vrije dag/Jour franc

Kapitein/Capitaine

204,44

177,95

1e stuurman/1er officier

164,54

147,18

2e stuurman/2e officier

130,04

116,83

3e stuurman/3e officier

126,71

114,75

Aspirant officier dek/Aspirant officier pont

123,38

112,66

Hoofdwerktuigkundige/Mécanicien en chef

192,33

168,29

2e werktuigkundige/2e mécanicien

164,54

147,18

3e werktuigkundige/3e mécanicien

130,04

116,83

Aspirant officier werktuigkundige/Aspirant officiermécanicien

123,38

112,66

Kok-Bootsman/Cuisinier-Maître d'équipage

123,38

112,66

Matroos/Matelot

94,84

86,01


Deze bedragen worden gekoppeld aan de index der consumptieprijzen, in overeenstemming met de bepalingen van artikel 3.

Onder de opschortende voorwaarde dat de operationele winst op bedrijfsniveau over het afgelopen jaar minimum 15 pct. bedraagt, worden de lonen op de volgende data verhoogd met : - op 1 januari 2010 : 2 pct.; - op 1 januari 2011 : 1 pct.

Vanaf 1 januari 2009 zal er een vaste niet indexeerbare anciënniteitspremie worden toegekend ten belope van : - 600 EUR per jaar (hogere functies) en 360 EUR per jaar (lagere functies) na 5 jaar anciënniteit; - 1 200 EUR per jaar (hogere functies) en 720 EUR per jaar (lagere functies) na 10 jaar anciënniteit; - 1 800 EUR per jaar (hogere functies) en 1 080 EUR per jaar (lagere functies) na 15 jaar anciënniteit.

Onder "hogere functies" wordt verstaan : kapitein, 1ste stuurman, hoofdwerktuigkundige en 2de werktuigkundige.

Anciënniteit = jaren in dienst in de groep Deze verhoging wordt toegekend de maand na het bereiken van de anciënniteit en zal toegekend worden door een dagbedrag (= jaarbedrag gedeeld door 175). Deze vergoeding wordt toegevoegd aan elke betaalde zeedag.

Art. 3.Koppeling aan het indexcijfer van de consumptieprijzen Het referte-indexcijfer wordt ingedeeld in schijven van 0,79 punten en geeft aanleiding tot verhoging of verlaging, indien het referte-indexcijfer zich in een hogere of lagere schijf bevindt.

Referte-indexschijven

Tranches d'indice de référence

Laagste grens

Hoogste grens

Limite inférieure

Limite supérieure

106,18

106,96

106,18

106,96

106,97

107,75

106,97

107,75

107,76

108,54

107,76

108,54

108,55

109,33

108,55

109,33

109,34

110,12

109,34

110,12

110,13

110,91

110,13

110,91

110,92

111,70

110,92

111,70

111,71

112,49

111,71

112,49

112,50

113,28

112,50

113,28

113,29

114,07

113,29

114,07

114,08

114,86

114,08

114,86

114,87

115,65

114,87

115,65

115,66

116,44

115,66

116,44

116,45

117,23

116,45

117,23

117,24

118,02

117,24

118,02

118,03

118,81

118,03

118,81

118,82

119,60

118,82

119,60

119,61

120,39

119,61

120,39

120,40

121,18

120,40

121,18

121,19

121,97

121,19

121,97

121,98

122,76

121,98

122,76


De reële lonen (100 pct.) worden bij verhoging of verlaging aangepast met de volgende bedragen :

Kapitein

1,39 EUR

Capitaine

1,39 EUR

1e stuurman

1,14 EUR

1er officier

1,14 EUR

1e stuurman

0,89 EUR

2e officier

0,89 EUR

3e stuurman

0,88 EUR

3e officier

0,88 EUR

Aspirant Officier dek

0,87 EUR

Aspirant officier pont

0,87 EUR

Hoofdwerktuigkundige

1,31 EUR

Mécanicien en chef

1,31 EUR

2e werktuigkundige

1,14 EUR

2e mécanicien

1,14 EUR

3e werktuigkundige

0,89 EUR

3e mécanicien

0,89 EUR

Aspirant officier werktuigkundige

0,87 EUR

Aspirant officier mécanicien

0,87 EUR

Kok-Bootsman

0,87 EUR

Cuisinier-Maître d'équipage

0,87 EUR

Matroos

0,64 EUR

Matelot

0,64 EUR


Art. 4.Betaling bij ziekte In geval van verpleging in het buitenland, zijn alle onkosten ten laste van de werkgever.

De werknemer zal er zorg voor dragen zoveel mogelijk getuigschriften voor te leggen.

De berekening van het gewaarborgd maandloon gelegen in een periode van 30 opeenvolgende kalenderdagen, te rekenen vanaf de arbeidsonderbreking, eventueel te verminderen met de dagen waarvoor volledig loon werd ontvangen, wordt gebaseerd op een gemiddelde dagvergoeding.

Deze gemiddelde dagvergoeding wordt berekend op basis van 5 zeedagen + 3 vrije dagen, eventueel geplafonneerd tot de loongrens die in aanmerking wordt genomen voor de ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Art. 5.Eindejaarspremie De eindejaarspremie wordt volgens rang en functie berekend als volgt : Barema vrije dagen + anciënniteitspremie van toepassing in de maand van uitbetaling (dagbedrag vrije dagen + anciënniteitpremie x 30).

De referteperiode loopt van 1 januari tot 31 december, met een minimum tewerkstelling van 54 zeedagen en/of vrije dagen.

In geval van een onvolledig refertejaar, wordt de eindejaarspremie pro rata berekend per volledig tewerkgestelde maand.

Tijdens het eerste jaar van tewerkstelling, wordt de eindejaarspremie aan 60 pct. betaald, het tweede jaar aan 70 pct. het derde jaar aan 80 pct. het vierde jaar aan 90 pct. en na het vierde jaar en de volgende jaren aan 100 pct..

De eindejaarspremie wordt betaald in de maand december en is niet verschuldigd indien de werknemer ontslag kreeg om dringende reden.

Art. 6.Anciënniteitvergoeding De werknemers met een arbeidsovereenkomst hebben recht op een anciënniteitvergoeding gerekend vanaf de eerste dag in dienst van het bedrijf. Per 5 jaar dienst zal één anciënniteitsvergoeding van toepassing zijn. Deze vergoeding is gelijk aan 1 dag zeeloon.

De grens voor een bijkomende dag anciënniteit wordt op 30 jaar gebracht.

De werknemer kan jaarlijks vóór 15 januari een keuze maken tussen opname van anciënniteitsverlof, de uitbetaling ervan of een combinatie van beiden. Indien de werknemer kiest voor uitbetaling, dan zal deze vergoeding betaald worden in de maand december. Indien de werknemer kiest voor opname, dan dient hij dit 7 dagen vooraf aan te vragen.

Art. 7.Vergoeding voor schipbreuk Personeelsleden van zeesleepboten rechtstreeks betrokken bij een schipbreuk, bekomen een maandloonvergoeding (30 x barema zeedagen) als compensatie voor het geleden verlies.

Art. 8.Voorschotten op loon In vreemde havens kunnen voorschotten op het loon worden opgenomen, tot een bedrag van 2/3 van het verworven dagloon, premies en vergoedingen niet inbegrepen.

Deze voorschotten zullen uitbetaald worden op tijdstippen door de kapitein vastgesteld.

Art. 9.Betaling vakantiegeld Voor alle officieren zal het enkel en dubbel vakantiegeld 15,34 pct. bedragen, berekend over het brutoloon en de gelijkgestelde lonen van het vakantiedienstjaar. Het vakantiegeld wordt betaald in de tweede helft van de maand mei.

Art. 10.Afscheidspremie Een werknemer die op (brug)pensioen gaat, ontvangt een afscheidspremie.

Deze premie bedraagt : - 105 EUR indien minimum 1 en maximum 15 jaar anciënniteit; - 105 EUR plus 35 EUR per jaar anciënniteit boven de 15 jaar met een maximum van 875 EUR. Onder "dienstjaar" wordt verstaan : iedere periode van 12 maanden verstaan tussen de datum van indiensttreding en de datum van op pensioen gaan (koninklijk besluit van 28 november 1969 - artikel 19, § 2, 14). HOOFDSTUK II. - Vrije dagen

Art. 11.De zeevaart geeft recht op vrije dagen als volgt : 5 dagen zeevaart geven recht op 3 vrije dagen. Ingeval van tewerkstelling op een zondag en/of zondag wordt er naast het gewoon loon, nog een compensatiedag toegekend aan het barema vrije dagen.

De vrije dagen worden onmiddellijk uitbetaald samen met de zeedagen.

Op zondagen wordt er niet gecompenseerd. De breuken der vrije dagen worden opgespaard om te worden samengevoegd tot vrije dagen en worden onmiddellijk uitbetaald.

Minder dan vijf zeedagen wordt als volgt vergoed : 1 zeedag = 3/5 vrije dag; 2 zeedagen = 1 1/5 vrije dag; 3 zeedagen = 1 4/5 vrije dag; 4 zeedagen = 2 2/5 vrije dagen. HOOFDSTUK III. - Vervoer van zeevaartpersoneel en aflossing van bemanning

Art. 12.De onderneming staat in voor het vervoer van het personeel van en naar de sleepboot. Het personeel schikt zich naar de onderrichtingen die terzake zullen worden gegeven. Alle onkosten hieraan verbonden zijn ten laste van de werkgever.

De reistijd wordt betaald aan het tarief van zeeloon (zonder opbouw vrije dag).

Indien tijdens de eerste dag het werk wordt aangevangen, is vanzelfsprekend het tarief zeeloon van kracht.

Art. 13.De aflossing van de bemanning geschiedt als volgt : - na 4 weken continue werkzaamheden ankerbehandeling in de Noordzee (wordt als "ankerbehandeling" aanzien : continue werkzaamheden bij pipe-laying barge); - na 6 weken voor werk in de Noordzee en ankerbehandeling wereldwijd; - na het beëindigen van een internationale sleepreis met een duurtijd van 8 weken (onder "internationale reis" wordt verstaan : reis met bestemming en/of vertrek van/uit havens gelegen buiten de Noordzee).

Voor de berekening van bovenvermelde maximum periodes aan boord, moet er tussen 2 reizen minimaal een week verschil zijn, zoniet zal de vorige korte reis meetellen voor de maximum tijd aan boord. HOOFDSTUK IV. - Arbeidstijd - Rusttijden - Werkperiodes en dagtaken

Art. 14.De uren van de dagtaak lopen van 00.00 tot 24.00 uur.

De arbeidstijden en minimumrusttijden zijn deze zoals bepaald in de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 oktober 2003, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij (overeenkomst geregistreerd op 21 november 2003 onder het nummer 68565/CO/316).

Iedere begonnen dag is volledig verschuldigd. De indeling der werkperiodes gebeurt door de kapitein, rekening houdend met Standards of Training Certification and Watchkeeping for Seafarers STCW'95, hoofdstuk VIII, sectie A - VIII/1 en afhankelijk van de specifieke werkomstandigheden.

Het barema zeeloon is verschuldigd voor elke dag op zee. Het barema zeeloon + vrije dag zal worden toegepast wanneer het schip zich in een Belgische of Nederlandse haven bevindt, met een bemanningssterkte lager dan degene vermeld op het Safe Manning Certificate, die er enkel wachtdienst en/of onderhoud moet uitvoeren (Skeleton Crew).

In geval van dubbele taak, bijvoorbeeld havendienst en op zee op 1 dag wordt uitgevoerd, volgt ook dubbele betaling. HOOFDSTUK V. - Tewerkstelling - Opleiding

Art. 15.De zeesleepboten zullen overwegend met personeel, aangeworven met een voor onbepaalde duur gelijkgesteld contract, bemand worden.

Aanvullende bemanningsleden, kunnen aangeworven worden met contracten van bepaalde duur. Controle hierop evenals het toezicht inzake bemanningsproblematiek, zal worden uitgevoerd door de ondernemingsraad. Aan de ondernemingsraad, bij ontstentenis het comité voor preventie en bescherming, bij ontstentenis de syndicale afvaarding of bij ontstentenis de werknemersorganisaties deel uitmakende van het Paritair Comité voor de koopvaardij.

Art. 16.Werkzaamheden in oorlogsgebied en risicogebied (level 3) Wanneer ergens ter wereld oorlog uitbreekt, bepalen de werknemers- en werkgeversorganisaties van het Paritair Comité voor de koopvaardij in onderling overleg en aan de hand van internationale normen, het gebied dat tot oorlogszone wordt uitgeroepen.

Gedurende de dienst aan boord zal aan de zeevarende volledige informatie verstrekt worden betreffende de oorlogszone, met inbegrip van de geplande reizen van het schip. De zeevarende heeft het recht zich niet naar een oorlogsgebied te begeven. In dit geval zal de zeevarende, op kosten van de reder, naar zijn woonplaats kunnen reizen.

Schepelingen die onder de werkingssfeer van deze collectieve arbeidsovereenkomst vallen en die dienst doen op schepen, varend in een door bovenvermelde erkend oorlogsgebied, hebben recht op een toeslag van 100 pct. zeeloon.

Aanspraak op deze toeslag geldt vanaf de dag van aankomst in het gebied tot en met de dag van vertrek, met steeds een minimum van 5 dagen.

Art. 17.Opleidingen en cursussen Indien een werknemer een opleiding volgt of een cursus moet volgen in en/of voor het belang van de rederij, dan worden de kosten van de opleiding/cursus, het logement, en het vervoer door de werkgever vergoed.

Bezoldigde opleidingen zullen vergoed worden aan het tarief zeeloon (zonder opbouw van een vrije dag).

Art. 18.Verlof om dwingende redenen De collectieve arbeidsovereenkomst van 19 december 1989, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende de afwezigheden om dwingende redenen, is van toepassing. HOOFDSTUK VI. - Einde individuele arbeidsovereenkomst

Art. 19.Uitzonderlijke afscheidspremie Ingeval van beëindiging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever om een niet dringende reden zal aan de werknemer die minstens 12 maanden ononderbroken in dienst is geweest een afscheidspremie worden betaald ten belope van : - ingeval van opzegging door de werkgever vanaf 1 januari 2006 : - minder dan 5 jaar anciënniteit : 44 kalenderdagen; - minder dan 5 jaar anciënniteit : 108 kalenderdagen; - meer dan 10 jaar anciënniteit : 144 kalenderdagen. HOOFDSTUK VII. - Diverse bepalingen

Art. 20.Recreatie Er zal door de werkgever gezorgd worden voor recreatiemiddelen aan boord, zoals radio, televisie en gezelschapsspelen.

Art. 21.Werk- en regenkledij De onderneming zal de nodige maatregelen treffen om aan ieder bemanningslid werkkledij te verschaffen. Regenkledij zal door de onderneming ter beschikking worden gesteld aan boord.

Art. 22.Drugs- en alcoholcontrole en jaarlijks medisch toezicht De werknemer moet jaarlijks medisch gekeurd worden. Deze jaarlijkse medische keuring omvat een drugs- en alcoholcontrole. Voor het vervullen van deze jaarlijkse medische keuring en het vervullen van administratieve formaliteiten wordt het loon van een vrije dag toegekend. HOOFDSTUK VIII. - Duurtijd

Art. 23.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2009 en is gesloten voor onbepaalde tijd.

Elk van de ondertekenende partijen kan ze opzeggen mits een opzeggingstermijn van zes maanden in acht wordt genomen. Deze opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan elk van de ondertekenende partijen betekend en heeft uitwerking de derde werkdag na de datum van verzending.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt vanaf 1 januari 2009 de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 februari 2005, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die sleepboten exploiteren, waarvan de verrichte sleepactiviteit "zeevervoer" is.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 juni 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

^