gepubliceerd op 15 juni 2015
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 april 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, tot vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen
10 APRIL 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 april 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, tot vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 29 april 2014, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, tot vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 10 april 2015.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de binnenscheepvaart Collectieve arbeidsovereenkomst van 29 april 2014 Vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen (Overeenkomst geregistreerd op 24 juli 2014 onder het nummer 122619/CO/139) Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen die onder het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart ressorteren, met uitzondering van de ondernemingen voor wat betreft hun sleepdienstactiviteit en met uitzondering voor wat betreft artikel 11 dat niet van toepassing is op de ondernemingen voor de duw- en continuvaart. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is ook van toepassing op de werkgevers en op de werknemers die in de systeemvaart werken, enkel voor wat betreft de artikelen 15, 17, 18, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 en 31.
Arbeidstijd
Art. 2.De gemiddelde wekelijkse arbeidsduur wordt vastgesteld op 38 uren per week. Zij wordt bereikt door toekenning van 12 vrije arbeidsdagen, indien de in artikel 1 bedoelde werknemers tijdens het ganse voorgaande kalenderjaar tewerkgesteld waren bij een in artikel 1 bedoelde werkgever, en ontvangen hiervoor, ten laste van het "Fonds voor Rijn- en binnenscheepvaart", een vergoeding die als loon moet worden beschouwd.
Indien de beoogde tewerkstelling geen volledig kalenderjaar omvat worden de 12 betaalde vrije dagen pro rata temporis toegekend, vermenigvuldigd met de breuk waarvan de teller gelijk is aan het aantal effectief gewerkte maanden tijdens het bedoelde kalenderjaar en waarvan de noemer 12 is. Indien het bekomen resultaat een decimaal getal is dan wordt die afgerond naar een volgende eenheid.
Elke begonnen kalendermaand wordt als een volledige gewerkte maand beschouwd. De opname van de vrije dagen mag noch volledig noch gedeeltelijk worden overgeheveld naar een volgend jaar.
Het loon voor overuren wordt betaald vanaf het 41ste uur tewerkstelling per week. Voor de berekening van het uurloon voor de betaling van overwerk wordt het maandloon gedeeld door 164,67.
Art. 3.Onverminderd de bepalingen van de arbeids wet van 16 maart 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1971 pub. 28/10/1998 numac 1998000346 bron ministerie van binnenlandse zaken Arbeidswet - Duitse vertaling sluiten (Belgisch Staatsblad van 30 maart 1971) vangt de arbeidstijd, zowel tijdens als buiten de vaart, ten vroegste aan om 6 uur en ten laatste om 8 uur.
Overwerk
Art. 4.Alle prestaties verricht tijdens de vaart, na 16 uur of uiterlijk na 18 uur en buiten de vaart na 14 uur of uiterlijk om 16 uur, naargelang de arbeidstijd aanvangt ten vroegste om 6 uur of uiterlijk om 8 uur, worden beschouwd als overwerk.
Betaling van overwerk
Art. 5.Wanneer voor de behoeften van de werkgever-scheepsexploitant of van de reder, de arbeidsduur wordt overschreden, worden overlonen betaald die per uur arbeidsprestaties minstens gelijk zijn aan 1/164,67 van het maandloon, verhoogd met 50 pct.
Nachtrust
Art. 6.Onverminderd de bepalingen van de voormelde arbeidswet en de krachtens of in uitvoering van deze wet genomen koninklijke besluiten in verband met de jeugdige werknemers, heeft de bemanning tijdens de vaart recht op een nachtrust welke niet korter mag zijn dan : a) 12 uren gedurende de maanden november, december, januari en februari;b) 10 uren gedurende de maanden maart, april, mei, juni, juli, augustus, september en oktober. De nachtrust moet gelegen zijn tussen 18 en 8 uur.
Art. 7.Bij afwijking van artikel 6 kan de nachtrust worden verkort : a) met ten hoogste 2 uren, wanneer aan bederf onderhevige goederen worden vervoerd;b) ter voorkoming van bederf van goederen, doch slechts wanneer deze goederen worden vervoerd aan boord van schepen die afzonderlijk worden gesleept of aan boord van motorschepen;c) in geval van ongeval of hulpverlening, overstroming, storm of plotseling ijsgevaar;d) op de dag van aankomst in de haven van eindbestemming, op voorwaarde dat de arbeidsduur van de bemanning aan boord op die dag niet wordt verlengd, tot na 22 uur;e) in geval tijdens de reis blijkt dat de aansluiting met een zeeschip zou kunnen worden gemist. In de Rijn- en tankvaart kan de nachtrust bovendien nog worden verkort : a) met de tijd voor het schutten, of met ten hoogste 2 uren voor het binnenvaren of aankomen in Belgische of Zeeuwse tijhavens alsmede in de haven van Dordrecht, komende van België of Zeeland;b) tijdens de reis boven Koblenz, in geval van onvoorziene en snelle val van het water en voor ten hoogste één nacht ten einde het lichten te vermijden. Nachtrustverkorting
Art. 8.Wanneer de nachtrust wordt verkort, wordt elk uur arbeidsprestatie minstens vergoed met 1/164,67 van het maandloon vermeerderd met 50 pct. en dit onafhankelijk van het feit of de nachtarbeid al dan niet wordt gecompenseerd.
Zondagsrust
Art. 9.De zondagen en de in België voorziene feestdagen zijn rustdagen voor de werknemers bedoeld in artikel 1 ongeacht de plaats waar de vaartuigen zich bevinden.
Betaling van werk op zondag
Art. 10.Onverminderd de bepalingen van de arbeids wet van 16 maart 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1971 pub. 28/10/1998 numac 1998000346 bron ministerie van binnenlandse zaken Arbeidswet - Duitse vertaling sluiten, alsmede de uitvoeringsbesluiten ervan, hebben de werknemers bedoeld in artikel 1 voor werk op zondag recht op betaling van 8/164,67 van het maandloon, ongeacht de duur van de arbeidsprestaties, te verhogen met : a) voor arbeidsprestaties van maximum 8 uren en minder : - 1/164,67 van het maandloon per uur arbeidsprestatie;b) voor arbeidsprestaties van meer dan 8 uren, dus vanaf het 9de uur : - het dubbel van hetgeen is voorzien onder a). Lonen
Art. 11.A) De minimum maandlonen van de werknemers bedoeld in artikel 1 dat is tewerkgesteld aan boord van de binnenschepen voor vrachtvervoer met of zonder mechanische voortbewegingsmiddelen worden als volgt vastgesteld :
I. Schippers - Bateliers
Binnen- en Rijnvaart Navigation intérieure et rhénane
Tankvaart Navigation par bateaux-citernes
EUR
EUR
Schepen tot 750 ton Bateaux jusqu'à 750 tonnes
2 176,72
2 244,51
Schepen vanaf 750 tot 1 500 ton Bateaux à partir de 750 jusqu'à 1 500 tonnes
2 444,25
2 557,39
Schepen vanaf 1 500 tot 2 250 ton Bateaux à partir de 1 500 jusqu'à 2 250 tonnes
2 497,08
2 591,32
Schepen vanaf 2 250 ton en meer Bateaux à partir de 2 250 tonnes et plus
553,58
2 666,66
II. Stuurlieden in binnen-, Rijn- en tankvaart voor sleep- en motorschepen II. Timoniers en navigation intérieure, rhénane et par bateaux-citernes pour des bateaux sans propulsion mécanique et bateaux à moteur
Met patent Avec patente
Zonder patent Sans patente
1 980,69 EUR
1 924,12 EUR
III. Matrozen - Matelots
Minder dan twee jaar dienst in ht beroep Moins de deux ans de service dans la profession
Vanaf twee jaar dienst in het beroep A partir de deux ans de service dans la profession
EUR
EUR
Matroos Matelot
1 829,79
1 871,34
Matroos-motordrijver Matelot-motoriste
1 863,78
1 905,23
IV. Scheepsjongens van - Mousses de :
17 jaar en ouder - 17 ans et plus
1 607,53 EUR
Na één jaar dienst - Après un an de service
1 679,10 EUR
16 jaar - 16 ans
1 452,98 EUR
Na één jaar dienst - Après un an de service
1 513,32 EUR
15 jaar - 15 ans
1 298,40 EUR
Deze collectieve arbeidsovereenkomst voorziet in een degressief barema voor scheepsjongens minder dan 17 jaar op basis van leeftijd en op basis van verworven anciënniteit.
De oorsprong hiervan is de beperkte beroepsopleiding die deze jongeren hebben verworven in het regulier onderwijs, met name praktijkervaring op binnenschepen. Bovendien dienen deze jongeren op de werkplaats opgeleid te worden omtrent de specifieke Nationale en Internationale veiligheidsvoorschriften. Om hun ervaring na 1 jaar tewerkstelling in de onderneming te belonen wordt hun een verhoogd loon toegekend.
V. Sleepbootpersoneel - V. Personnel de remorqueurs
Kapitein - Capitaine
2 274,69 EUR
Machinist-stuurman - Machiniste-timonier
2 245,24 EUR
B) De minimumlonen voor het personeel van de ondernemingen voor het vervoer van personen inzonderheid de pleziervart en de veerdiensten, worden als volgt vastgesteld :
I. Schippers - Bateliers
Tot en met 100 passagiers - Jusqu'à 100 passagers inclus
2 561,12 EUR
Van 101 tot en met 250 passagiers - De 101 à 250 passagers inclus
2 678,00 EUR
Vanaf 251 passagiers - A partir de 251 passagers
2 768,47 EUR
II. Stuurlieden - Timoniers
Tot en met 100 passagiers - Jusqu'à 100 passagers inclus
1 976,91 EUR
Van 101 tot en met 250 passagiers - De 101 à 250 passagers inclus
2 067,34 EUR
Vanaf 251 passagiers - A partir de 251 passagers
2 154,04 EUR
III. Matrozen - Matelots
Minder dan 2 jaar dienst in het beroep - Moins de 2 ans de service dans le métier
1 886,33 EUR
Vanaf 2 jaar dienst in het beroep - A partir de 2 ans de service dans le métier
1 931,58 EUR
IV. E.H.B.O.-brevet : Aan de werknemers bedoeld in artikel 1 in het bezit van een E.H.B.O.-brevet en tewerkgesteld in ondernemingen van de passagiersvaart wordt een dagvergoeding toegekend van 3,03 EUR. C) De minimumlonen van de werknemers tewerkgesteld als kanaal- en rivierarbeiders tewerkgesteld in een 38 uren werkweek worden vastgesteld als volgt :
Maandloon in EUR 38 uur/week Salaire mensuel en EUR 38 heures/semaine
Uurloon inEUR 38 uur/week Salaire horaire en EUR 38 heures/semaine
Handlanger of in opleiding Manutentionnaire ou en formation
1 956,42
11,8812
Polyvalente werkman < 6 maand anciënniteit in sector Ouvrier polyvalent < 6 mois d'ancienneté dans le secteur
2 044,81
12,4180
Polyvalente werkman vanaf 6 maand anciënniteit in sector Ouvrier polyvalent avec 6 mois d'ancienneté dans le secteur
2 079,46
12,6284
Vorkliftvoerder < 6 maand anciënniteit in de sector Clarkiste < 6 mois d'ancienneté dans le secteur
2 044,81
12,4180
Vorkliftvoerder vanaf 6 maand anciënniteit in de sector Clarkiste avec 6 mois d'ancienneté dans le secteur
2 079,46
12,6284
Ploegbaar verantwoordelijk voor 6 tot en met 20 werklieden Chef d'équipe 6 à 20 ouvriers inclus
2 201,29
13,3683
Ploegbaar verantwoordelijk voor 21 of meer werklieden Chef d'équipe 21 ouvriers ou plus
2 290,01
13,9070
D) Gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen : Het gewaarborgd gemiddeld minimum maandinkomen van de meerderjarige werknemers in de binnenscheepvaart, die de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, bedraagt vanaf 1 augustus 2013 - 1 701,74 EUR. Loon van de scheepsjongen
Art. 12.Het volle matrozenloon (van artikel 11, A), IV) is verschuldigd aan de scheepsjongen van 17 jaar en ouder die minstens 2 jaar, rekening houdend met effectieve en/of gelijkgestelde dagen, als lid van de dekbemanning op de binnenwateren heeft gevaren.
Omzetting en berekening van het maandloon
Art. 13.Wanneer ingevolge bijzondere omstandigheden, de minimum maandlonen en -vergoedingen die zijn vastgesteld in de artikelen 11 en 20 in een dagloon of een dagvergoeding moeten worden omgezet, mag dit bedrag per dag arbeidsprestaties in geen geval lager zijn dan 8/164,67 van het maandloon of de maandvergoeding.
Art. 14.Voor de berekening van de in de artikelen 11 en 20 vastgestelde minimum maanlonen envergoedingen, mogen geen bijlonen, commissielonen, premies of andere gebeurlijke aan de werknemers bedoeld in artikel 1 toegekende vergoedingen of percenten in aanmerking worden genomen.
Vergoedingen, compensaties, premies Vergoeding van schade
Art. 15.In geval van schipbreuk, brand aan boord of in elk ander geval van overmacht, dient de werknemer bedoeld in artikel 1 schadeloos gesteld te worden voor alle verlies van persoonlijk goed, behalve indien dat verlies voortvloeit uit een fout of uit de nalatigheid van de werknemer bedoeld in artikel 1.
Vrije dagen
Art. 16.De werknemers van de binnen-, Rijn- en tankvaart die niet met hun gezin aan boord verblijven, kunnen éénmaal per maand, op kosten van de werkgever naar huis reizen, om hun vrije dag(en) in familieverband door te brengen.
Deze vrije dag(en) moet(en) op voorhand in gemeenschappelijk overleg worden vastgesteld; er mag in geen geval een onderbreking van de reis zijn en het schip moet steeds bewaakt blijven.
Alle verplaatsingen per trein geschieden in tweede klas.
Eindejaarspremie
Art. 17.De werknemers hebben recht op een eindejaarspremie ten laste van het "Fonds voor de Rijn- en binnenscheepvaart", volgens de voorwaarden en modaliteiten dit zijn bepaald in de van kracht zijnde collectieve arbeidsovereenkomsten.
Radarticket
Art. 18.Aan de personeelsleden die houder zijn van een officieel radarticket wordt een bijzondere vergoeding van 43,45 EUR per maand toegekend op voorwaarde dat het schip dat zij bemannen met een radarinstallatie is uitgerust.
Reservepersoneel
Art. 19.Door "reservepersoneel" wordt verstaan : de werknemers bedoeld in artikel 1 dat in vast verband is verbonden met een werkgever, om op eender welk schip een of ander bemanningslid te vervangen.
De aan het reservepersoneel toegekende functie moet worden volbracht zoals zij wordt uitgeoefend door het vast personeel aan boord.
Art. 20.De minimummaandlonen van het reservepersoneel worden als volgt vastgesteld :
Reserveschipper tankvaart - Batelier de réserve dans la navigation par bateaux-citernes
2 666,65 EUR
Reserveschipper Rijnvrachtvaart - Batelier de réserve dans la navigation rhénane à bord de bateaux pour le transpsort de marchandises
2 553,57 EUR
Reserveschipper binnenvaart - Batelier de réserve dans la navigation intérieure
2 553,57 EUR
Reserve stuurman - Timonier de réserve
1 980,68 EUR
Reserve matroos - Matelot de réserve
1 871,33 EUR
Art. 21.Eventuele vergoedingen die geldig zijn op het bevaren schip zijn eveneens toepasselijk op het reservepersoneel.
Art. 22.a) Elk gehuwd of samenwonend reservepersoneelslid verblijvend op het schip tijdens de vaart ontvangt een vergoeding van 188,38 EUR per maand, elk alleenstaand reservepersoneelslid ontvangt een vergoeding van 138,40 EUR per maand voor huisvesting aan wal. b) Indien 's nachts per trein moet worden gereisd, wordt voor deze verplaatsing een vergoeding van 31,52 EUR betaald.c) Voor verblijf aan boord buiten de agglomeratie van de thuishaven van het schip wordt een tussenkomst in de prijs van het voedsel van 15,18 EUR netto per dag verrekend. Verplaatsings- en verblijfkosten
Art. 23.Alle verplaatsingen per trein geschieden in tweede klas. Alle andere normale verblijfkosten worden terugbetaald op voorlegging van bewijsstukken afgeleverd door de betrokken inrichtingen.
Estuairevaart
Art. 24.a) De werknemers bedoeld in artikel 1 van de schepen die aan estuaire vaart doen, ontvangen onderstaande ondeelbare maandelijkse vergoedingen :
Kapitein - Capitaine
411,42 EUR
Stuurman - Timonier
296,05 EUR
Matroos-motorist - Matelot-motoriste
238,39 EUR
Matroos - Matelot
180,75 EUR
b) Deze vergoedingen zijn slechts verschuldigd indien er ten minste eenmaal per maand aan estuaire vaart wordt gedaan.c) De vertrekdatum is bepalend voor de maand waarvoor deze vergoeding moet worden betaald.d) Deze vergoeding komt niet in aanmerking voor het bepalen van het loon voor overwerk. Tankvaart
Art. 25.Indien de laadruimten (tanks) moeten worden schoongemaakt om een ander product te kunnen laden en de bemanningsleden deze werkzaamheden uitvoeren, wordt boven het normale dag- of overloon een bijkomende vergoeding per uur en per man toegekend ten bedrage van : - 5,77 EUR voor gasolietanks en cementtankers; - 7,26 EUR voor dieselolie- en chemicaliëntanks; - 7,62 EUR voor stookolietanks.
Art. 26.Indien de aard van de lading vereist dat zij moet worden voorverwarmd, wordt aan het bemanningslid dat wacht aan dek loopt een forfaitaire vergoeding toegekend van 53,86 EUR in de zomermaanden en van 63,47 EUR in de wintermaanden.
Art. 27.Indien ten gevolge van ter plaatse heersende reglementen geen vuur mag worden gemaakt en de werknemers bijgevolg geen warme maaltijden kunnen genieten, betaalt de werkgever als compensatie een bedrag gelijk aan het bedrag dat voor warme maaltijden is voorzien in artikel 22, c) van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.
Indexkoppeling
Art. 28.De lonen en vergoedingen die zijn vastgesteld bij de artikelen 11, 18, 20, 22, 24, 25 en 26 en het gedeelte van de effectief betaalde hogere lonen en vergoedingen, (zowel baremieke als reële lonen) zijn gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk dat maandelijks wordt vastgesteld door de Federale Overheidsdienst Economie en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
In toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 110 van de Nationale Arbeidsraad dd. 12 februari 2014 betreffende de techniek voor de omrekening van het "gezondheidsindexcijfer" (basis 2004 = 100) naar het "gezondheidsindexcijfer" (basis 2013 = 100) in de collectieve arbeidsovereenkomst (geratificeerd door het koninklijk besluit van 9 maart 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/03/2014 pub. 20/03/2014 numac 2014201546 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 110 van 12 februari 2014, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende de techniek voor de omrekening van het "gezondheidsindexcijfer" naar het "gezondheidsindexcijfer" (basis 2013 = 100) in de collectieve arbeidsovereenkomsten (1) sluiten, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 maart 2014) staan deze tegenover het spilindexcijfer 99,96.
Onder "spilindexcijfers" moeten de getallen worden verstaan : die behoren tot een reeks waarvan het eerste 99,96 is en waarvan elk van de volgende wordt verkregen door het vorige te vermenigvuldigen met 1,02, waarbij de honderdste punten worden afgerond naar het hogere honderdste punt of verwaarloosd naargelang zij al dan niet 50 pct. van een honderdste bereiken.
Vanaf januari 2014 publiceert de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie het nieuwe indexcijfer met basis 2013 = 100. Hiervoor gelden de volgende omrekeningscoëfficiënten voor de overgang van basis 2004 naar basis 2013 : - Voor het gezondheidsindexcijfer : 0,8280; Oude referteindexschijf 1 augustus 2013 : 120,73 - 123,14 (120,73 x 0,8280 = 99,96);
Nieuwe referteindexschijf 1 januari 2014 : 99,96 - 101,96.
Bij toepassing van voorgaande bepalingen worden de volgende spilindexen binnenvaart opgemaakt :
Spilindex binnenvaart Indice-pivot de la batellerie
101,96
104,00
106,08
108,20
110,36
112,57
114,82
117,12
119,46
121,85
124,29
De lonen en vergoedingen en het gedeelte van de lonen en vergoedingen hierboven bedoeld, die van kracht zijn tijdens de maand waarvan het indexcijfer de spilindex overschrijdt, worden vanaf de eerste dag van de volgende maand verhoogd of verlaagd met 2 pct. en vormen de nieuwe basisbedragen.
De lonen en vergoeding en andere financiële bedragen worden afgerond overeenkomstig de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 69 van 17 juli 1998, gesloten in de Nationale Arbeidsraad tot vaststelling van de regels inzake omrekening en afronding in euro van de bedragen van barema's, premies, vergoedingen en voordelen en de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 70 van 15 december 1998 tot vaststelling van de regels inzake omrekening en afronding in euro van de andere bedragen dan die welke zijn bedoeld in de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 69 van 17 juli 1998 tot vaststelling van de regels inzake omrekening en afronding in euro van de bedragen van barema's, premies, vergoedingen en voordelen, en respectievelijk algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 8 oktober 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/10/1998 pub. 28/11/1998 numac 1998012836 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 maart 1998, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid, betreffende de werk- en beschermingskledij voor de uitzendkrachten type koninklijk besluit prom. 08/10/1998 pub. 27/10/1998 numac 1998012789 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 38ter van 17 juli 1998, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 38 van 6 december 1983 betreffende de werving en selectie van werknemers, gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 38bis van 29 oktober 1991 type koninklijk besluit prom. 08/10/1998 pub. 24/12/1998 numac 1998012826 bron ministerie van tewerkstelling en arbeid Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 februari 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen, houdende maatregelen ter bevordering van de tewerkstelling in de sector van de opvoedings- en huisvestingsinrichtingen - "ONE" - Franse Gemeenschap sluiten (Belgisch Staatsblad van 27 oktober 1998) en 28 februari 1999 (Belgisch Staatsblad van 24 maart 1999).
Art. 29.Indien op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze collectieve arbeidsovereenkomst in één van de betrokken ondernemingen voordeliger voorwaarden van toepassing zijn, blijven deze behouden.
Art. 30.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 november 2007 met registratienummer 86234/CO/139, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart tot vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en tot koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen in de binnenscheepvaart, zoals die in artikel 11ervan was aangevuld door de collectieve arbeidsovereenkomst van 1 oktober 2008 (met registratienummer 89466/CO/139).
Art. 31.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2014 en is gesloten voor onbepaalde tijd.
Zij kan door elk van de partijen geheel of gedeeltelijk worden opgezegd met een opzegging van zes maanden, betekend aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 april 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS