gepubliceerd op 11 mei 2015
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie in de subsector van de afhandeling op luchthavens
10 APRIL 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie in de subsector van de afhandeling op luchthavens (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie in de subsector van de afhandeling op luchthavens.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 10 april 2015.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek Collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2013 Functieclassificatie in de subsector van de afhandeling op luchthavens (Overeenkomst geregistreerd op 20 december 2013 onder het nummer 118578/CO/140) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en hun werknemers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en die tot de subsector van grondafhandeling op luchthavens behoren alsook hun werklieden. § 2. Onder "grondafhandeling" wordt begrepen : platform-, passagiers-, bagage-, grondtransport- en vracht- en postafhandeling en bijstand aan bemanning.
Onder "luchthavens" wordt begrepen : elk bepaald grond- of wateroppervlak (met gebouwen, installaties en materiaal) in hoofdzaak bestemd om, geheel of gedeeltelijk, door derden te worden gebruikt voor de aankomst, het vertrek en de bewegingen van vliegtuigen op het oppervlak.
Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor ondernemingen voor grondafhandeling op luchthavens die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en -handel, het Paritair Comité voor de schoonmaak, het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen, het Paritair Comité voor het hotelbedrijf of het Paritair Comité voor de handelsluchtvaart, uitgezonderd de ondernemingen die luchthavens beheren. § 3. Onder "werknemers" wordt begrepen : de arbeiders en arbeidsters van werkgevers bedoeld in § 1 aangegeven in de RSZ-categorie 283 met werknemerskengetal 015 of 027.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst is evenwel niet van toepassing op : a) de leerlingen aangegeven in de RSZ-categorie 283 met werknemerskengetal 035;b) de leerlingen die vanaf 1 januari van het jaar waarin ze 19 jaar worden, aangegeven worden met werknemerskengetal 015, maar werken onder leercontract zoals aangegeven aan de RSZ met vermelding type leerling in de zone "type leercontract". Deze regeling is van toepassing op de interimkrachten. HOOFDSTUK II. - Functieclassificatie
Art. 2.De functies in de sector zijn : - functie ramp handler; - functie cargo handler; - functie lader/sorteerder koerier; - functie ploegbaas; - functie buschauffeur; - functie passagiersassistent(e); - functie medewerker cleaning & cabin dressing; - functie exterior airplane cleaner; - functie medewerker water & toilet & waste; - functie technicus gebouwen en infrastructuur; - functie technicus (rollend) materieel.
Functiebeschrijvingen zijn aangehecht in bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst. HOOFDSTUK III. - Toepassingsmodaliteiten
Art. 3.Bij verschillende types in de functies ramp en cargo handler is het beschikken over een competentie-attest voor het gebruik van een complexer toestel noodzakelijk.
Werknemers in type 1 mogen geen gemotoriseerde (zowel elektrisch als verbrandingsmotor) voertuigen of werktuigen gebruiken.
Meer bepaald betekent dit dat een werknemer die in dienst komt en waarvan verwacht wordt dat hij/zij het basis equipment leert gebruiken, ingeschaald wordt in type 2.
Het beheersen van het basis equipment is de voorwaarde om ingeschaald te worden in type 3. HOOFDSTUK IV. - Bekwaamheidsattesten
Art. 4.Van zodra de ramp/cargo handler overgaat naar type 3 ontvangt hij een basiscompetentie-attest. Dit nationale basiscompetentie-attest dient ontwikkeld te worden binnen de sector.
Wanneer een werknemer opgeleid is in een complexer toestel (push back, schaarlift, headset,...) en hiervoor positief werd getest, krijgt hij hiervoor een competentie-attest dat geldig is voor 3 jaar, telkens opnieuw verlengbaar voor 3 jaar.
Art. 5.In afwijking van artikel 4 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, is een bekwaamheidsattest "de-icing" slechts geldig voor één jaar. HOOFDSTUK V. - Verandering barema
Art. 6.Bij het behalen van een competentie-attest, zoals beschreven in artikels 4 en 5 van deze overeenkomst, wordt de werknemer vervolgens automatisch ingeschaald in type 4 (of type 5 wanneer het gaat over een tweede competentie-attest).
Art. 7.Vóór afloop van de periode van 3 jaar krijgt de werknemer een refresher en wordt hij opnieuw getest in functie van de hernieuwing van een competentie-attest. Voor de-icing dient dit jaarlijks te gebeuren.
Art. 8.Indien de werknemer een competentie-attest niet opnieuw behaalt, wordt de werknemer 6 maanden na het vervallen van het competentie-attest opnieuw ingeschaald in het lagere type met het daaraan verbonden baremaloon. De werknemer krijgt 3 kansen tot het behalen van een competentie-attest.
Wanneer de werknemer zelf vragende partij is om niet langer de taken (verbonden aan een competentie-attest) uit te voeren, gaat de barema-aanpassing onmiddellijk volgend op het niet meer uitvoeren van deze taken in.
Art. 9.Ploegbazen BAR09 en BAR10 dienen te beschikken over minstens twee competentie-attesten welke gebruikt worden binnen hun afdeling, respectievelijk cargo of handling. HOOFDSTUK VI. - Overgangsmodaliteiten
Art. 10.Uiterlijk tegen 1 januari 2014 moeten alle werknemers zijn ingeschaald in de sectorale barema's. De invoering van deze classificatie binnen de onderneming kan niet leiden tot een vermindering van het individuele uurloon. Deze individuele uurlonen zullen integraal geïndexeerd blijven zoals bepaald in de sector.
De inschaling zal voorafgaandelijk in consensus besproken worden met de syndicale delegatie. De invoering van deze classificatie binnen de onderneming kan niet leiden tot een globale verhoging van de loonkost.
Art. 11.Inschalingen waarover binnen de onderneming geen consensus bestaat, zullen ter oplossing worden voorgelegd aan het PC 140.04.
Art. 12.Alle werknemers kunnen, wanneer dit nodig is, occasioneel worden ingeschakeld in activiteiten die ressorteren onder een lager barema, voor zover zij hiervoor de nodige opleiding hebben gekregen.
Art. 13.Werkgevers zijn bereid om een opleiding functioneel Engels (buiten de werktijd) te betalen voor werknemers die wensen te promoveren naar ploegbaas type 4. De werknemer dient te beschikken over de andere competenties ploegbaas type 4.
Art. 14.Indien er nieuwe functies worden ingevoerd, zullen de sociale partners deze functies beschrijven en inschalen.
Art. 15.Om zich in overeenstemming te brengen met de filosofie van de sectorale functieclassificatie kunnen op ondernemingsvlak bestaande functiepremies opgenomen worden in het individuele uurloon, voor zover dit geen loonsvermindering met zich mee brengt. HOOFDSTUK VII. - Barema's (uurlonen geldig op 1 januari 2013)
Art. 16.De uurlonen ingesteld bij deze collectieve arbeidsovereenkomst worden geïndexeerd zoals bepaald in de sector.
Art. 17.BAR01 - 11,7823 EUR Medewerker cleaning & cabin dressing.
BAR02 - 11,8044 EUR - Medewerker exterior cleaning; - Lader/sorteerder koerier type 1.
BAR03 - 12,0752 EUR - Lader/sorteerder koerier type 2; - Ramp Handler type 1; - Cargo Handler type 1; - Technicus gebouwen en infrastructuur type 1; - Passagiersassistent(e) type 1.
BAR04 - 12,8368 EUR - Ramp Handler type 2; - Cargo Handler type 2; - Ploegbaas type 1; - Passagiers assistent(e) type 2.
BAR05 - 12,9816 EUR - Ramp Handler type 3; - Cargo Handler type 3.
BAR06 - 13,1265 EUR - Ramp Handler type 4; - Cargo Handler type 4; - Buschauffeur; - Medewerker Water, Toilet & Waste.
BAR07 - 13,2595 EUR Technicus (rollend) materieel type 1.
BAR08 - 13,3074 EUR - Ramp Handler type 5; - Cargo Handler type 5.
BAR09 - 13,6638 EUR - Ramp Handler type 6; - Ploegbaas type 2; - Technicus gebowen en infrastructure type 2.
BAR10 - 14,1071 EUR - Ploegbaas type 3; - Technicus gebouwen en infrastructuur type 2.
BAR11 - 15,1626 EUR - Technicus (rollend) materieel type 3; - Ploegbaas type 4.
BAR12 - 15,6904 EUR Technicus (rollend) materieel type 4. HOOFDSTUK VIII. - Geldigheidsduur
Art. 18.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 november 2013 en is van onbepaalde duur.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst kan opgezegd worden mits het respecteren van een opzeg van 3 maanden, per aangetekend schrijven te melden aan de andere partij, alsook aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 april 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 november 2013, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de functieclassificatie in de subsector van de afhandeling op luchthavens Functie Ramp Handler Doel van de functie Volgens instructies behandelen van goederen teneinde een efficiënte (snelle, veilige en correcte) afhandeling van het ramp handling proces* of delen van het proces te verzekeren. * Het ramp handling proces = de totaliteit van de kernactiviteiten.
Context/Omgeving - De functie werkt onder aansturing van een ploegbaas; - Alle activiteiten van de functie ramp handler kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - Voorbereidende taken in functie van de aankomst of vertrek van het vliegtuig; - Laden en lossen van goederen; - Transporteren van goederen; - Sorteren van goederen; - De activiteiten van de ramp handler zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn vaak dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas); - Het veiligheidsaspect is in de omgeving waarbinnen de functie van ramp handler werkt uitermate belangrijk. Er wordt dan ook verwacht dat de functie, na het volgen van bedrijfsinterne opleiding(en), continu op de hoogte is van de veiligheidsregels (inclusief omgaan met gevaarlijke producten) en conform deze regels werkt.
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Uitvoeren van voorbereidende taken teneinde mee te werken aan de optimale conditie voor vertrek of aankomst van het vliegtuig;2. Laden en lossen van goederen in en uit het vliegtuig teneinde mee te verzekeren dat het vliegtuig tijdig en correct en met respect voor de veiligheidsregels geladen of gelost is;3. Transporteren van de goederen teneinde te verzekeren dat de goederen tijdig op de correcte plaats zijn voor verdere behandeling in het proces, met respect voor de veiligheidsregels;4. Sorteren van de goederen teneinde te verzekeren dat de goederen op de correcte plaats komen voor verdere behandeling in het proces. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; - ...; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan occasioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten van ramp en cargo handling, uit te voeren;4. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers (peterschap) op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Ruimtelijk nazicht; - In staat om fysieke arbeid en inspanningen (al dan niet zwaar) te verrichten en instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Kennis van veiligheidsreglementering; - Stressbestendig; - Geestelijk en mentaal bestand zijn tegen onregelmatige uren, wisselend ploegen...; - Afhankelijk van het type waarin de functie is toegewezen, hebben van de vereiste certificaten (voorbeeld : tarmac rijbewijs, heftrucklicentie,...).
Types
1
Eenvoudig of manueel laad-, los-, sorteerwerk van koerier, vracht of bagage evenals data-entry en controle van materiaal.
2
In opleiding naar type 3. Overgang naar type 3 na positieve evaluatie van de ploegbaas.
3
Activiteiten van type 1 + Laad- en losactiviteiten inclusief bediening van basismaterieel (trappen, loopband, heftruck, GPU, charlatte, tractor,...).
En/of volledige beheersing van de bagagehandlingsprocessen.
En/of volledige beheersing van de catering vrachtwagen (+ rijbewijs C).
4
Activiteiten van type 3 + bediening van minstens 1 complex toestel (push back, schaarlift, de-icing, headset, bus,...) + coaching (peterschap).
5
Activiteiten van type 3 + bediening van minstens 2 complexe toestellen (push back, schaarlift, de-icing, headset) + coaching (peterschap).
6
Activiteiten van type 5 + ofwel towing ofwel reconciliator : coördinatie proces bagagelading & reconciliatie.
Inschaling in een type vereist het behalen en behouden van de nodige certificaten.
Functie Cargo Handler Doel van de functie Uitvoeren van het volledige proces* of delen van het proces van cargo handling teneinde het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema en volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen te verwerken. * Het Cargo Handling Proces = de totaliteit van de kernactiviteiten Context/Omgeving - De functie werkt onder aansturing van een ploegbaas; - Alle activiteiten van de functie Cargo Handler kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - goederenontvangst en aflevering inclusief kwaliteitscontrole, afbreken van paletten en puntering; - sorteren; - samenstellen van verzendingen (opbouwen van paletten, vullen van containers, cargokarren); - transport van goederen; - De activiteiten van de Cargo Handler zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn vaak dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas); - Het veiligheidsaspect is in de omgeving waarbinnen de functie van Cargo Handler werkt uitermate belangrijk. Er wordt dan ook verwacht dat de functie, na het volgen van bedrijfsinterne opleiding(en), continu op de hoogte is van de veiligheidsregels (inclusief omgaan met gevaarlijke producten) en conform deze regels werkt.
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Ontvangen en afleveren van goederen en eventueel hiervan een eenvoudige en repetitieve administratie (schriftelijk en/of elektronisch) bijhouden teneinde mee te verzekeren dat de goederen hun voorziene weg naar de eindbestemming op traceerbare wijze kunnen afleggen;2. Sorteren van de goederen teneinde mee te verzekeren dat de goederen op de correcte locatie komen voor verdere behandeling in het proces;3. Samenstellen van verzendingen (voorbeeld : opbouwen van paletten) teneinde te verzekeren dat de voorziene goederen op een correcte en veilige manier geladen zijn;4. Transporteren van de goederen teneinde te verzekeren dat de goederen tijdig op de voorziene locatie zijn voor verdere behandeling in het proces. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; - ...; 2. Kwaliteitszorg : - Instaan voor de kwaliteit van het eigen werk, zoals aangeleerd in de onderneming; - Bewust zijn en toepassen van de kwaliteitseisen in verband met verpakking, stapelen en ordenen van goederen,..., zoals aangeleerd in de onderneming; - Uitvoeren van een eerste visuele controle op de behandelende goederen en hun verpakking; 3. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 4. De functie kan occasioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten van Ramp en Cargo Handling, uit te voeren;5. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers (peterschap) op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Voldoende ruimtelijk inzicht om hoogte en breedte inschattingen te maken; - In staat om fysieke arbeid en inspanningen (al dan niet zwaar) te verrichten en instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Kennis van veiligheidsreglementering; - Stressbestending; - Respect voor regels en materiaal; - Geestelijk en mentaal bestand zijn tegen onregelmatige uren, wisselende ploegen,...; - Afhankelijk van het type waarin de functie is toegewezen, hebben van de vereiste certificaten (voorbeeld : tarmac rijbewijs, heftrucklicentie,...).
Types
1
Eenvoudige of manuele behandeling of afhandeling van koerier of vracht evenals data-entry en controle van materiaal.
2
In opleiding naar type 3. Overgang naar type 3 na positieve evaluatie van de ploegbaas.
3
Activiteiten van type 1 + Behandeling of afhandeling van vracht inclusief bediening van basismaterieel (ETV, heftruck, tractor, vrachtwagen,...).
4
Activiteiten van type 3 + Ofwel bediening van minstens 1 complex toestel (push back, schaarlift, de-icing, headset) + coaching (peterschap).
Ofwel zelfstandige palletbouwer + coaching.
5
Activiteiten van type 3 + Ofwel bediening van minstens 2 complexe toestellen (push back, schaarlift, de-icing, headset) + coaching (peterschap).
Ofwel zelfstandig palletbouwer + bediening van minstens 1 complex toestel + coaching.
Ofwel zelfstandig palletbouwer + kennis van minstens 3 cargoprocessen + coaching.
Inschaling in een type vereist het behalen en behouden van de nodige certificaten.
Functie Lader/sorteerder koerier Doel van de functie Volgens instructies behandelen van goederen teneinde een efficiënte (snelle, veilige en correcte) afhandeling van het sorteerproces binnen de koerieractiviteiten te verzekeren.
Context/Omgeving - De functie werkt onder strikte aansturing van een ploegbaas op de locatie (gebouwen/ramp) waar de koerierfirma actief is met de goederen door de klant toevertrouwd aan de koeriermaatschappij; - Alle activiteiten van de Lader/sorteerder koerier kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - voorbereidende taken in functie van het sorteerproces van de goederen; - laden en lossen van goederen uit/in trucks en vliegtuigen, manueel of met toestel; - transporteren van goederen; - leegmaken van containers, karren en paletten (manueel of met behulp van toestel); - sorteren van goederen; - vullen van containers en opbouwen van paletten (manueel of met behulp van toestel); - De activiteiten van de Lader/sorteerder koerier zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn vaak dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas); - Het veiligheidsaspect is in de omgeving waarbinnen de functie van Lader/sorteerder koerier werkt uitermate belangrijk. Er wordt dan ook verwacht dat de functie, na het volgen van bedrijfsinterne opleiding(en), continu op de hoogte is van de veiligheidsregels (inclusief omgaan met gevaarlijke producten) en conform deze regels werkt.
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Uitvoeren van voorbereidende taken teneinde mee te werken aan de optimale conditie voor vertrek of aankomst van het vliegtuig/vrachtwagen;2. Laden en lossen van goederen in en uit het vliegtuig /vrachtwagen/container teneinde mee te verzekeren dat het vliegtuig/vrachtwagen/container tijdig en correct en met respect voor de veiligheidsregels geladen of gelost is;3. Transporteren van de goederen teneinde te verzekeren dat de goederen tijdig op de correcte plaats zijn voor verdere behandeling in het proces, met respect voor de veiligheidsregels;4. Leegmaken van containers, karren en paletten (manueel of met behulp van toestel);5. Sorteren van de goederen teneinde te verzekeren dat de goederen op de correcte plaats komen voor verdere behandeling in het proces;6. Vullen van containers en opbouwen van paletten (manueel of met behulp van toestel). Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig omgaan met materialen; - Correct behandelen van materialen; - ...; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijke bepaald; 3. De functie kan occassioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten van de Lader/sorteerder koerier, uit te voeren. Typisch profiel/Vaardigheden - Ruimtelijk inzicht; - In staat om fysieke arbeid en inspanningen (al dan niet zwaar) te verrichten en instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Kennis van veiligheidsreglementering; - Afhankelijk van de werkplaats, hebben van de verreiste certificaten (voorbeeld : tarmac rijbewijs, heftrucklicentie,...).
Types 1. In opleiding naar type 2.Overgang naar type 2 na positieve evaluatie van de ploegbaas. 2. Lader/sorteerder koerir. Functie Ploegbaas Doel van de functie Verzekeren van de dagdagelijkse operationele activiteiten via het coördineren van een ploeg medewerkers al dan niet in combinatie met eigen uitvoerende taken teneinde te garanderen dat het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen verwerkt wordt.
Context/Omgeving - De functie werkt onder aansturing van de hiërarchische lijn; - De functie heeft een belangrijke voorbeeldfunctie naar de medewerkers wat betreft discipline, veiligheid, kwaliteit, werken met gevaarlijke middelen,...
Kernactiviteiten : 1. Coördinatie van de werkzaamheden van de ploeg teneinde te verzekeren dat het toegewezen werk efficiënt (tijdig, correct en veilig) wordt afgehandeld met een efficiënt gebruik van de voorziene middelen. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten voor ploegbaas type 4 : - notoc nakijken en aftekenen; - besturen van boarding bridge; 2. Controleren van de uitvoering en voortgang van de activiteiten teneinde te verzekeren dat, binnen de objectieve mogelijkheden, het vooropgestelde tijdschema gerespecteerd wordt en dat de uitvoering correct, veilig en kwaliteitsvol is;3. Aansturen van de ploegleden (hiërarchisch of functioneel) teneinde te verzekeren dat het team gemotiveerd is, goed samenwerkt en weet wat van hen verwacht wordt; 4.Communicatie met verschillende partijen binnen de afdeling teneinde een goede informatiedoorstroming mee te verzekeren : Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten voor ploegbaas type 4 : - in contact staan met Central Load Control (CLC) en specifieke informatie van het laadplan doorgeven; - elektronisch versturen van LIR-telex via DCS; - verzamelen van alle vereiste documenten voor trip file; 5. Grondig kennen, toepassen en mee aanleren van de veiligheidsregels en andere procedures en erover waken dat ook de medewerkers zich hier aan houden;6. Meewerken en zelf uitvoeren van de activiteiten van de ploeg, zoals beschreven in de functiebeschrijving van de medewerkers. Typisch profiel/Vaardigheden - Ervaring met de functies waaraan men leiding geeft; - Kunnen geven van instructies; - Opleiding voor en ervaring met het hanteren en besturen van alle specifieke apparaten waarmee het aan te sturen team werkt; - Motorisch vermogen en ruimtelijk inzicht is cruciaal; - Communicatief; - Kunnen uitleggen van basisboodschappen (voorbeeld : aan redcap, piloot, cargo representatives van de luchtvaartmaatschappijen, officer,...); - Vaardigheden om ploegleden bij te sturen; - Meertalig, volgens de organisatie.
Types
1
Ploegbaas Cleaning.
2
Ploegbaas deelactiviteiten Ramp en/of Cargo handling.
3
Ploegbaas meerdere deelactiviteiten Ramp en/of Cargo handling.
4
Ploegbaas Ramp en/of Cargo Supervision.
Functie Buschauffeur Doel van de functie Volgens instructies, vervoeren van passagiers en crew teneinde te verzekeren dat de betrokkenen veilig en tijdig op de voorziene locatie raken.
Context/Omgeving - Wordt rechtstreeks aangestuurd door de dispatch; - Bij problemen (technische defecten, verkeersproblemen,...) is duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan dispatch).
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Vervoeren van passagiers binnen het luchthavengebied teneinde te verzekeren dat de toegewezen passagiers tijdig en veilig van het luchthavengebouw tot aan het vliegtuig raken en omgekeerd;2. Vervoeren van de crew van en naar een bestemming teneinde te verzekeren dat de crew tijdig en veilig van het vliegtuig naar de afgesproken locatie wordt gebracht en omgekeerd;3. In- en uitladen van de bagage van de crew;4. Veiligheid : - Aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidrichtlijnen, zoals bepaald binnen de organisatie; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald.
Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan occassioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten, uit te voeren;4. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de juiste gedragscomptenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Rijbewijs D, tarmac rijbewijs en medische schifting; - In staat om instructies te begrijpen; - Zin voor veiligheid.
Functie Passagiersassistent(e) Doel van de functie Volgens instructies begeleiden/vervoeren van personen, leveren van periodieke pers.
Context/Omgeving : - De functie werkt onder strikte aansturing van een ploegbaas op de locatie waar de firma actief is; - Alle activiteiten van de Passagiersassistent(e) kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - voorbereidende taken in functie van het begeleiden en vervoeren van personen; - begeleiden van personen; - vervoeren van personen; - De activiteiten van de Passagiersassistenten zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn vaak dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen; - Het veiligheidsaspect is in de omgeving waarbinnen de functie van Passagiersassistenten werken uitermate belangrijk. Er wordt dan ook verwacht dat de functie, na het volgen van bedrijfsinterne opleiding(en), continu op de hoogte is van de veiligheidsregels en procedures en conform deze regels en procedures werken.
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Uitvoeren van voorbereidende taken teneinde mee te werken aan de optimale conditie voor het aanvangen van de vervoer/begeleidingsopdracht;2. Begeleiden/vervoeren van personen teneinde mee te verzekeren dat de personen tijdig en correct en met respect voor de veiligheidsregels en procedures aankomen op de voorziene locatie. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Veilig omgaan met materiaal; - Correct behandelen van materiaal; - ...; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de procedures, veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels en procedures zoals, wettelijk bepaald; 3. De functie kan occasioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten van de passagiersassistent(e), uit te voeren. Typisch profiel/Vaardigheden - Ruimtelijk inzicht; - Communicatief zijn; - Sociale vaardigheden; - Talenkennis (Nederlands, Frans, Engels); - In staat om fysieke arbeid en inspanningen (al dan niet zwaar) te verrichten en instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Kennis van veiligheidsreglementering en procedures; - Geestelijk en mentaal bestand zijn tegen onregelmatige uren, wisselende ploegen,...; - Afhankelijk van de werkplaats, hebben van de vereiste certificaten (voorbeeld : tarmac rijbewijs, heftrucklicentie,...).
Types
1
De functie voert eenvoudige uitvoerende repetitieve taken uit die geen voorafgaande interpretatie, inschatting of analyse door de functiehouder vereisen. De taken kunnen op basis van een duidelijke werkinstructie of korte mondelinge toelichting onmiddellijk worden aangevat.
2
De functie voert naast eenvoudige taken ook taken en werken uit die een voorafgaande interpretatie, inschatting of analyse vereisen door de functiehouder. Er dient een eerste lijnsdiagnose te worden gesteld over de mogelijke oorzaken van het probleem of over de te kiezen aanpak voor de uit te voeren opdracht. De eerste lijnsdiagnose stelt de functiehouder in staat om de opdracht of het probleem zelfstandig aan te pakken door een ingreep die makkelijk uitvoerbaar is of om het probleem door te geven aan de ploegbaas wanneer de diagnose of de aanpak meer diepgaande technische kennis of ervaring vereisen.
Functie Medewerker Cleaner & Cabin Dressing Doel van de functie Schoonmaken en aankleden van vliegtuigen en dit volgens een vast stramien (Turnaround, Transit of Deep Cleaning) teneinde het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema en volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen uit te voeren.
Context/Omgeving - Deze functie werkt onder aansturing van een ploegbaas; - Alle activiteiten kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - voorbereidende activiteiten; - schoonmaken; - cabin dressing; - De activiteiten zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn steeds dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas).
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Kuisen van de binnenkant van het vliegtuig volgens instructies teneinde te verzekeren dat de netheid van het toegewezen cleaning onderdeel (toilet, zetels,...) van het vliegtuig overeenstemt met de gemaakte afspraken van de klant.
Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Verwijderen van afval in het vliegtuig en het leegmaken van vuilnisbakken volgens de afspraken; - Al dan niet machinaal reinigen (afstoffen, stofzuigen, reinigen van zetels en tapijten, schrobben van vloeren en wanden,...) van het vliegtuig (cabin, cockpit, kajuit, toiletten,...) op basis van gegeven instructies (Transit/Turnaround of Deep Cleaning); - ...; 2. Het aanvullend, vervangen of schikken van doekjes, dekens, toiletpapier,... op basis van gegeven instructies teneinde te verzekeren dat de cabin dressing in overeenstemming is met de gemaakte klantafspraken; 3. Uitvoeren van voorbereidende taken teneinde te verzekeren dat de juiste benodigdheden aanwezig zijn voor het uitoefenen van de taken. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Klaarzetten van het cleaningvoertuig (aanvullen van cleaning materiaal); - Controleren of alle materiaal meegenomen wordt; - ...; 4. Signaleren van tekorten en andere vastgestelde onregelmatigheden aan de ploegbaas volgens de afgesproken procedure. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan occassioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten, uit te voeren;4. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de juiste gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Geen ervaring vereist; - In staat om fysieke arbeid (al dan niet zware) te verrichten en eenvoudige, eenduidige instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Oog voor orde, netheid en veiligheid.
Functie Medewerker Exterior airplane Cleaner Doel van de functie Schoonmaken van de romp/vleugels/staartvlak van vliegtuigen ("exterior cleaning") en dit volgens een vast stramien teneinde het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema en volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen uit te voeren.
Context/Omgeving - Deze functie werkt onder aansturing van een ploegbaas; - Alle activiteiten kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - voorbereidende activiteiten; - schoonmaken (schoonmaak met water en schoonmaakproducten "wet cleaning", geen chemische reiniging "dry cleaning"); - De activiteiten zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn steeds dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas).
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Uitvoeren van voorbereidende taken teneinde te verzekeren dat de juiste benodigheden aanwezig zijn voor het uitoefenen van de taken. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Klaarzetten van het cleaningvoertuig (vullen watertanks, klaarzetten schoonmaakproducten, controle compressor,...); - Controleren of alle materiaal meegenomen wordt; - Eventueel voorbereiding voor mechanische schoonmaak met cleaningrobot (Dino); 2. Kuisen van de buitenkant van het vliegtuig volgens instructies te verzekeren dat de netheid van het vliegtuig overeenstemt met de gemaakte afspraken met de klant. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Schoonmaken van de zone van het landingsgesteld ("wheel wells"); - Cleaning van de vleugelkleppen,...; 3. Signaleren van tekorten en andere vastgestelde onregelmatigheden aan de chef volgens de afgesproken procedure. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan occassioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten, uit te voeren;4. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de juiste gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Geen ervaring vereist; - In staat om fysieke arbeid (al dan niet zware) te verrichten en eenvoudige, eenduidige instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Oog voor orde, netheid en veiligheid.
Functie Medewerker Water & Toilet & Waste (WTW) Doel van de functie Bevoorraden van het vliegtuig met water en ledingen van de sanitaire voorzieningen van het vliegtuig teneinde het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema en volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen te verwerken.
Context/Omgeving - Deze functie krijgt dagelijkse instructies van de dispatch.
Gedurende zijn/haar shift werkt de functie autonoom; - Alle activiteiten van de functie WTW kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - voorbereidende activiteiten; - betanken en ledigen van het vliegtuig; - De activiteiten van de WTW zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn steeds dezelfde en keren verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (voorbeeld : melden aan de ploegbaas of dispatch).
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Uitvoeren van voorbereidende activiteiten teneinde te verzekeren dat het benodigde materiaal aanwezig en gebruiksklaar is. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Ledigen van toiletkarren; - Vullen en operationeel maken van de bevoorradingswagen; - Transporteren van de bevoorradingswagen naar het vliegtuig volgens opgegeven schema en voorgeschreven veiligheidsvoorschriften; - ...; 2. Betanken van het vliegtuig. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Betanken van het vliegtuig met drinkbaar water volgens instructies; - Leegzuigen, spoelen en betanken (prime charge) van het toilet volgens instructies; - ...; 3. Signaleren van tekorten en andere vastgestelde onregelmatigheden aan de ploegbaas;4. Veiligheid : - Aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsrichtlijnen, zoals bepaald binnen de organisatie; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald.
Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de juiste gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Tarmac rijbewijs; - Meerdere maanden ervaring op tarmac vereist; - In staat om fysieke arbeid te verrichten en eenvoudige instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken met de vereiste toestellen met oog voor orde, netheid en veiligheid; - Geestelijk en mentaal bestand zijn tegen onregelmatige uren, wisselende ploegen,...
Functie Technicus gebouwen en infrastructuur Doel van de functie Op basis van duidelijk omschreven werkopdrachten, uitvoeren van eenvoudige vooral manuele taken in verband met onderhoudswerken aan gebouwen en infratstructuur.
Context/Omgeving - Deze functie werkt onder aansturing van een hiërarchisch leidinggevende (te bepalen per organisatie); - Deze functie moet een beperkt aantal permanente werkinstructies en regels kunnen begrijpen en toepassen en eenvoudige werkgereedschappen hanteren; - Deze functie voert vooral manuele handelingen uit die een fysische handigheid vereisen en op korte tijd kan aangeleerd worden; - Deze functie kan ingezet worden binnen verschillende werkplaatsen/afdelingen; - De functie beoogt het onderhouden van de infrastructuur en staat los van de Ramp of Cargo activiteiten en slaat onder andere op lampen vervangen, poorten herstellen, toiletten of lekkende kranen repareren, schilderen, onderhouden van de parking, gras maaien en planten onderhouden.
Kernactiviteiten : - Op zelfstandige wijze, uitvoeren van specifieke opdrachten op basis van instructies betreffende wat moet worden gedaan, hoe dit te doen is volledig vrij te bepalen door de functie; - Verrichten van vooral eenvoudige manuele handelingen zoals plaatsen, monteren, herstellen, hangen, verhuizen, en dergelijke; - Uitvoeren van werkvoorbereidingen zoals het verzamelen van het materiaal, het transport naar de werkplek en het treffen van de nodige schikkingen (voorbeeld : afbakeningen, afscherming,...) om het werk te kunnen beginnen; - Beheren van een kleine stock met werkmateriaal; - Opruimen van de werkplek in propere en veilige staat, na het beëindigen van het werk; - Gebruiken van een aantal "klassieke" handgereedschappen (voorbeeld : boormachine, zaagmachine, schroevendraaiers,...); - Onmiddellijk signaleren van elk probleem aan zijn chef; - Uitvoeren van een eenvoudige (meestal korte schriftelijke aantekeningen) rapporteringsadministratie; - Kennen en toepassen van de veiligheidsvoorschriften.
Typisch profiel/Vaardigheden - Secundair beroeps of technisch onderwijs; - In staat om fysieke arbeid te verrichten en eenvoudige instructies te begrijpen; - Autonoom kunnen werken; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Oog voor orde, netheid en veiligheid.
Types
1
De functie voert eenvoudige uitvoerende repetitieve taken en onderhoudswerken uit die geen voorafgaande interpretatie, inschatting of analyse door de functiehouder vereisen. De taken kunnen op basis van een duidelijke werkinstructie of korte mondelinge toelichting onmiddellijk worden aangevat, zonder dat er hiervoor door de functiehouder een eerste lijnsdiagnose moet worden gesteld (voorbeeld : gras maaien, lamp vervangen, poort herstellen, assistentie verlenen bij technische opdrachten van hogere complexiteit,...).
2
De functie voert naast eenvoudige taken en onderhoudswerken ook taken en onderhoudswerken uit die een voorafgaande interpretatie, inschatting of analyse vereisen door de functiehouder. Er dient een eerste lijnsdiagnose te worden gesteld over de mogelijke oorzaken van het technisch probleem, panne of defect of over de te kiezen aanpak voor de uit te voeren opdracht. De eerste lijnsdiagnose stelt de functiehouder in staat om de opdracht of het probleem zelfstandige aan te pakken door een technische ingreep die makkelijk uitvoerbaar is (voorbeeld : electriciteitspanne herstellen, waterleiding leggen, airco herstellen,...) of om het probleem door te geven aan de ploegbaas wanneer de diagnose of de aanpak meer diepgaande technische kennis of ervaring vereisen.
Functie Technicus (rollend) materieel Doel van de functie Uitvoeren van preventief, correctief en proactief onderhoud aan apparaten en voertuigen teneinde de continue werking ervan te verzekeren op een veilige en correcte manier.
Context/Omgeving - Deze functie staat onder aansturing van een hiërarchische leidinggevende (te bepalen per organisatie); - Alle activiteiten van de Technicus (rollend) materiaal kunnen worden ondergebracht in één van de volgende kernactiviteiten : - preventief onderhouden van apparaten of voertuigen; - correctief onderhouden van apparaten of voertuigen; - proactief onderhouden van apparaten of voertuigen; - Deze functie vereist een basiskennis van alle technische disciplines (elektriciteit, mechaniek, hydraulica,...) om, na een intern opleidingstraject, eerste en tweede lijnsproblemen aan apparaten of voertuigen te kunnen oplossen. Voor de derde lijnsproblemen gaat eenieder zich specialiseren in een bepaald domein; - Alle Technici beschikken over een tarmac rijbewijs en beschikken over de vaardigheden om alle voertuigen te verplaatsen.
Activiteiten Kernactiviteiten : 1. Preventief onderhouden van apparaten en voertuigen teneinde pannes en/of defecten te voorkomen en de voorziene onderhoudsschema's tijdig en correct uit te voeren. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Volgens werkschema onderhouden van apparaten; - ...; 2. Correctief onderhouden van apparaten of voertuigen teneinde defecten of pannes correct en tijdig te herstellen. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Stellen van de diagnose teneinde de oorzaak van de panne of het defect te detecteren; - Herstellen van de panne of het defect; - Herstellingen naar aanleiding van ongevallen; - ...; 3. Proactief onderhouden van apparaten of voertuigen teneinde de garantie op apparaten of voertuigen op te volgen en zich te hebben op de huidige staat van het apparaat of het voertuig. Voorbeeld van mogelijke bijhorende activiteiten : - Uitvoeren van eenvoudige testen (afnemen van stalen,...) volgens duidelijke werkopdrachten; - ...; 4. Gebruiken van gereedschappen en meetapparatuur. Voorbeelden van mogelijke bijhorende activiteiten : - Gebruiken van een aantal "klassieke" handgereedschappen (voorbeeld : boormachine, zaagmachine, schroevendraaiers,...) en eventueel gespecialiseerd gereedschap (lasposten, bruggen,...); - Gebruiken van meetapparatuur om de nodige testen en analyses uit te kunnen voeren (voorbeeld : muntmeters, manometers, torquesleutels,...); - ...; 5. Onmiddellijk melden van zwaardere problemen, waarvoor geen oplossing bestaat vanuit de ervaring, aan zijn leidinggevende, via de uniforme, duidelijke procedure;6. Uitvoeren van een eenvoudige (meestal korte schriftelijke aantekeningen) rapporteringsadministratie;7. kennen van toepassen van de veiligheidsvoorschriften. Algemene verantwoordelijkheden : 1. De eigen werkomgeving veilig, aangenaam en rein houden voor zichzelf en de collega's : - Opruimen van de eigen werkplek; - Veilig opbergen van materialen; 2. Veiligheid : - Bijzondere aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsregels en -richtlijnen, zoals aangeleerd in de vormingen; - Toepassen van de veiligheidsregels, zoals wettelijk bepaald; 3. De functie kan occassioneel ingezet worden om andere taken, buiten de kernactiviteiten, uit te voeren;4. De functie kan ingezet worden bij het inwerken van nieuwe medewerkers op de werkplek en fungeren als voorbeeldfunctie op vlak van de juiste gedragscompetenties. Typisch profiel/Vaardigheden - Van lager secundair tot A2 technicus met een goed ontwikkelde technische feeling of gelijkwaardig door ervaring; - Leergierig en bereidwillig om zich bij te scholen; - Goede problemsolver; - In staat om fysieke arbeid te verrichten en eenvoudige instructies te begrijpen; - Nauwkeurig en correct kunnen werken; - Oog voor orde, netheid en veiligheid.
Types
1
Lost standaardproblemen aan apparaten of voertuigen op. De functie heeft kennis van één discipline of toestel en werkt onder begeleiding van een leidinggevende of ervaren technicus.
2
Lost standaardproblemen aan apparaten of voertuigen op. De functie is polyvalent qua toestellen en/of disciplines en werkt volledig autonoom zonder continu toezicht.
3
Lost naast standaardproblemen ook specifieke problemen op met hoge moeilijkheidsgraad aan apparaten of voertuigen. Heeft hiertoe de nodige expertise en werkt volledig autonoom zonder continu toezicht.
4
Is verantwoordelijk voor de coördinatie en sturing van de dagelijkse operatie.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 april 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS