Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 november 2003
gepubliceerd op 20 januari 2004

Koninklijk besluit waarbij het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en om het identificatienummer ervan te gebruiken

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2003000777
pub.
20/01/2004
prom.
09/11/2003
ELI
eli/besluit/2003/11/09/2003000777/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 NOVEMBER 2003. - Koninklijk besluit waarbij het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en om het identificatienummer ervan te gebruiken


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen (VWF) te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en er het identificatienummer van te gebruiken.

Het ontwerp van koninklijk besluit vindt zijn wettelijke grondslag, enerzijds, wat de toegang tot de gegevens van het Rijksregister betreft, in artikel 5, tweede lid, a), van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, en, anderzijds, wat het gebruik van het identificatienummer van dat register betreft, in artikel 8 van dezelfde wet.

Huisvestingsbeleid behoort tot de bevoegdheid van de gewesten krachtens artikel 6, § 1, IV, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.

Het Vlaamse Gewest heeft het huisvestingsbeleid geregeld door het decreet van het Vlaams Parlement van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode (1). (Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).

Het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, opgericht bij notariële akte van 17 oktober 1980 met het statuut van een coöperatieve vennootschap, werd als sociale woonorganisatie erkend en moet in zijn activiteiten voorrang geven aan de woonbehoeften van woonbehoeftige grote gezinnen.

Volgens artikel 50, § 2 van de Vlaamse Wooncode is het Vlaams Woningfonds belast met volgende opdrachten : 1° de woonvoorwaarden van grote gezinnen verbeteren door aangepaste woningen beschikbaar te stellen en door grote gezinnen te helpen een eigen woning te verwerven of in goede staat te behouden;2° mee te werken aan de strijd tegen verkrotting en leegstand;3° bij te dragen tot de aanpassing van woningen;4° bij te dragen tot de uitvoering van de specifieke maatregelen inzake het stedelijk beleid van de Vlaamse Regering. Daarnaast heeft het Vlaams Woningfonds nog volgende opdrachten : 1° onroerende goederen huren, kopen of ruilen of er andere zakelijke rechten op verwerven;2° deze onroerende goederen renoveren, vervangen of bebouwen en ze vervolgens verhuren, onderverhuren of er zakelijke rechten op afstaan;3° bijzondere sociale leningen toestaan. Afhankelijk van de kredieten die daartoe op de begroting van het Vlaamse Gewest worden ingeschreven draagt het Vlaamse Gewest, overeenkomstig artikel 52, bij in de financiering van de verrichtingen van het Vlaams Woningfonds die noodzakelijk zijn om voormelde opdrachten uit te voeren. De Vlaamse regering kan het Vlaams Woningfonds binnen het plafond, vermeld in de begrotingsdecreten, machtigen om leningen uit te schrijven of aan te gaan of kredieten op te nemen onder waarborg van het Vlaamse Gewest. Ze stelt het bedrag en de voorwaarden van deze leningen en kredieten vast, bepaalt de hoogte van de eventuele waarborg en van het intrestgedeelte dat het Vlaamse Gewest voor zijn rekening neemt en de wijze waarop ze deze ten laste neemt. Het Vlaamse Woningfonds besteedt de opbrengst van deze leningen en kredieten, overeenkomstig de voorwaarden die de Vlaamse Regering stelt, aan de hierna vermelde verrichtingen : 1° toestaan van bijzondere sociale leningen, zoals bedoeld in artikel 79, § 3;2° zakelijke rechten verwerven op gebouwen of die gebouwen voor minstens negen jaar huren, om ze na renovatie of vervanging als woningen beschikbaar te stellen voor grote gezinnen;3° binnen het kader van een renovatie- of opvulbouwproject dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd, woningen voor grote gezinnen bouwen, en zakelijke rechten verwerven op de daartoe noodzakelijke gronden of te slopen gebouwen;4° verbeteren of aanpassen van woningen;5° andere verrichtingen waartoe de Vlaamse regering opdracht geeft en die passen in het Vlaamse woonbeleid en in de specifieke opdracht van het Vlaams Woningfonds ten aanzien van grote gezinnen. Toegang tot de informatiegegevens De toegang tot de gegevens van het Rijksregister is noodzakelijk voor het beheerwerk van de voormelde sociale activiteiten van het Fonds.

Bijzondere aandacht werd besteed aan de vraag of het nuttig is dat het betrokken Fonds over de negen gegevens van het Rijksregister beschikt.

Overeenkomstig de wens van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, in haar advies nr. 34/2002, uitgebracht op 22 augustus 2002, is de toegang tot elk van de door het Fonds gevraagde informatiegegevens in het kader van zijn opdrachten van algemeen belang, meer gerechtvaardigd.

In dit opzicht is het nodig te verduidelijken dat de informatiegegevens, bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° (naam en voornamen), 2° (geboorteplaats en -datum), 3° (geslacht), 4° (nationaliteit), 5° (hoofdverblijfplaats) en 6° (plaats en datum van overlijden) van de voormelde wet van 8 augustus 1983, de minimale gegevens zijn die noodzakelijk zijn om een dossier met betrekking tot een natuurlijke persoon samen te stellen.

Deze informatiegegevens maken het eveneens mogelijk een persoon met zekerheid te identificeren, waarbij de homonymie vermeden wordt, en een vertrouwelijke verzending van de briefwisseling te verzekeren.

De toegang tot de informatiegegevens betreffende het beroep (7°), de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) blijkt eveneens noodzakelijk, in het bijzonder voor de correcte toepassing door het Fonds van de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 1999 betreffende de aanwending, door het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen van de kapitalen die voortkomen van het Fonds.

De toegang tot de informatiegegevens betreffende het beroep, de burgerlijke staat en de samenstelling van het gezin kan bijvoorbeeld een nuttige aanwijzing leveren inzake de solvabiliteit van een ontlener.

Naar aanleiding hiervan herhaalt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer evenwel dat de informatie betreffende het beroep (7°) een weinig betrouwbaar karakter heeft, voor- zover er geen enkele wettelijke verplichting bestaat om de beroepswijzigingen mee te delen aan de gemeenten.

Tenslotte zullen alle informatiegegevens gebruikt worden in het kader van het opstellen van wetenschappelijke statistieken, waardoor het Fonds zijn acties doelgerichter zal kunnen uitvoeren.

Wat de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen betreft die aan de informatiegegevens, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de bovenvermelde wet van 8 augustus 1983, zijn aangebracht (historiek van de gegevens), kan in de tijd worden teruggegaan voor een periode van vijf jaar, in de mate dat overeenkomstig artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, de huren van de huizen die verhuurd worden met huurbijstand en de interesten van de geleende sommen verjaren na vijf jaar.

In naleving van de regels inzake de bescherming van de gegevens voorgeschreven bij artikel 11 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, verleent het ontworpen besluit de machtiging om toegang te hebben tot het Rijksregister enkel aan de Directeur-generaal van het Fonds en aan de personeelsleden die deze daartoe bij naam en schriftelijk aanwijst binnen zijn diensten wegens hun functies en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden.

Hierbij werd niet alleen rekening gehouden met de specifieke behoeften en opdrachten van het Fonds, maar ook met het belang van de personen waarop de in deze gegevensbank geregistreerde informatiegegevens betrekking hebben en met het recht van deze personen op een gebruik van de gegevens dat verenigbaar is met de bescherming van hun persoonlijke levenssfeer.

Gebruik van het identificatienummer Het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, verzoekt bij schrijven van 8 mei 2001 tot gebruik van het identificatienummer van het rijksregister. Het gebruik van het identificatienummer is van evenveel belang als de toegang zelf, gezien onder andere haar wettelijke verplichting tot periodieke aanpassing van de rentevoet van de toegestane hypothecaire leningen op basis van de evolutie van de inkomsten van haar ontleners. Dit vereist een jaarlijkse opvraging van duizenden fiscale attesten wat het efficiëntst gebeurt op basis van het rijksregisternummer, en dit op verzoek van het Ministerie van Financiën zelf.

Slotbepalingen Een lijst van de personen die toegang hebben gekregen tot de informatiegegevens van het Rijksregister zal jaarlijks worden opgesteld door het Fonds en zal permanent ter beschikking worden gehouden van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De betrokken personeelsleden ondertekenen een verklaring waarin zij zich ertoe verbinden de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van de informatiegegevens waartoe zij toegang krijgen te bewaren.

Er werd rekening gehouden met de opmerkingen geformuleerd door de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het advies dat zij heeft uitgebracht op 22 augustus 2002, onder nr.34/2002.

Er werd rekening gehouden met de opmerkingen geformuleerd door de Raad van State in het advies dat hij heeft uitgebracht op 3 juli 2003, onder nr. 35.611/2.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX

ADVIES 35.611/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 18 juni 2003 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "waarbij het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, c.v., gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en om het identificatienummer ervan te gebruiken", heeft op 2 juli 2003 het volgende advies gegeven : Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.

De adviesaanvraag is gegrond op artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoordineerde wetten op de Raad van State, zoals die bepaling vervangen is bij de wet van 2 april 2003. De afdeling wetgeving beperkt zich derhalve tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de voorgeschreven vormvereisten is voldaan, zoals toegestaan is krachtens artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoordineerde wetten.

Rechtsgrond Wil het ontworpen koninklijk besluit in rechte aanvaardbaar blijven, dan moet het overeenkomstig artikel 19, § 3, eerste lid, van de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, ter ondertekening worden voorgelegd aan de Koning vóór de aanwijzing van de leden van het sectoraal comité van het Rijksregister, opgericht binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Daarna komt het de Koning immers niet meer toe zo een besluit goed te keuren.

De kamer was samengesteld uit : De heren : Y. Kreins, kamervoorzitter, J. Jaumotte, staatsraden;

Mevrn. M. Baguet, B. Vigneron, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer M. Joassart, adjunct-auditeur. De nota van het Coórdinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de heer Y. Chauffoureaux, adjunct-referendaris. De overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte.

De griffier, B. Vigneron.

De voorzitter, Y. Kreins.

ADVIES NR. 34/2002 VAN 22 AUGUSTUS 2002 Ontwerp van koninklijk besluit waarbij het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, c.v., gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en om het identificatienummer ervan te gebruiken.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29;

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, lid 2, a), en artikel 8;

Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. 25 juni 2002;

Gelet op het verslag van Mevr. D. Mintjens, Brengt op 22 augustus 2002 volgend advies uit : I. Onderwerp van de adviesaanvraag : Het aan de Commissie voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit beoogt het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, hierna het Fonds, toegang te verlenen tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het te machtigen tot gebruik van het identificatienummer ervan.

Het Vlaams Woningfonds Gewest is een cooperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid en werd als woonorganisatie erkend. Het Fonds dient in zijn activiteiten voorrang te geven aan de woonbehoeften van woonbehoeftige grote gezinnen. Het Fonds is onder meer belast met volgende taken : woonvoorwaarden verbeteren door aangepaste woningen ter beschikking te stellen, meewerken aan de strijd tegen verkrotting, bijdragen tot de aanpassing van woningen, bijzondere leningen toestaan,....

II. Inhoud van het ontwerp van koninklijk besluit : De toegang wordt gevraagd tot de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9° en in het tweede lid van de wet van 8 augustus 1983.

De toegang wordt gevraagd voor verwerking van gegevens betreffende natuurlijke personen die : - huurders of kopers zijn van een sociale woning, - kandidaat huurders of kopers zijn, - een sociale lening hebben aangevraagd of bekomen, en dit in het kader van het vervullen van de taken toegewezen aan het Fonds.

Er wordt tevens toegang gevraagd tot de opeenvolgende wijzigingen en dit over een periode van 5 jaar.

Artikel 2 bepaalt dat de gegevens slechts mogen gebruikt worden in het kader van de vermelde doeleinden, en enkel overgemaakt mogen worden aan de betrokken personen en aan overheden en instellingen aangewezen in het kader van artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983.

In artikel 3 wordt het Fonds gemachtigd om het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken en artikel 4 bepaalt de grenzen binnen dewelke dit nummer kan gebruikt worden.

De artikelen 1, derde lid, en 3, eerste lid van het ontwerp vermelden wie toegang krijgt tot de gegevens en wie het identificatienummer van het Rijksregister mag gebruiken.

Artikel 5 bepaalt dat de nominatieve lijst van de aangewezen personeelsleden ter beschikking gehouden wordt van de Commissie, en dat deze personeelsleden een verklaring dienen te ondertekenen waarbij zijn zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de gegevens te bewaren.

III. Toepasselijke wetgeving : 1. wet van 8 augustus 1983 De wet van 8 augustus 1983 legt vast aan welke overheden en instellingen de toegang tot de gegevens van het Rijksregister kan worden verleend. De toegang is immers voorbehouden tot de instellingen vermeld in artikel 5. Het tweede lid bepaalt dat : "De Koning, na advies van de Commissie..., kan bij in Ministerraad overlegd besluit : a) de toegang uitbreiden tot de instellingen van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen;de Koning wijst deze instellingen nominatief aan;... » .

In de hoedanigheid van instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervult, kan het Fonds gemachtigd worden toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister en tot gebruik van het identificatienummer ervan, overeenkomstig de artikelen 5, tweede lid, a) en 8 van de wet van 8 augustus 1983. 2. Wet van 8 december 1992 De gegevens uit het Rijksregister mogen slechts worden verwerkt volgens de bepalingen van artikel 4 van vermelde wet, d.w.z. voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden.

De gegevens dienen toereikend, terzake dienend en niet overmatig te zijn in het kader van de omschreven doeleinden.

IV. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit : 1. Doeleinden Het Fonds vraagt toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister voor het vervullen van de taken in verband met het verzamelen, verwerken en actualiseren van de gegevens betreffende de natuurlijke personen : 1) die huurders of kopers zijn van een sociale woning door haar beheerd;2) die kandidaat-huurders of -kopers zijn van een dergelijke woning;3) die een sociale lening hebben aangevraagd of bekomen bij haar. Uit het verslag aan de Koning blijkt dat de toegang tot de gegevens van het Rijksregister noodzakelijk is voor het beheerwerk van de voormelde sociale activiteiten van het Fonds.

De Commissie meent dat de bovengenoemde doeleinden duidelijk omschreven en wettig zijn en derhalve beantwoorden aan het voorschrift van artikel 4 van de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer. 2. Toegang tot de gegevens De Commissie stelt vast dat het ontwerp van koninklijk besluit de toegang verleent tot alle, in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9° van de wet van 8 augustus 1983 bepaalde gegevens. Het verslag aan de Koning rechtvaardigt op zeer bondige wijze het belang van het Fonds om toegang te hebben tot elk van de 9 gegevens van het Rijksregister. De Commissie wenst dat dit belang uitvoeriger zou beschreven worden in het verslag aan de Koning, en dit voor elk gegeven.

Noch in het ontwerp van koninklijk besluit, noch in het verslag aan de Koning wordt gemotiveerd waarom de gegevens met betrekking tot het geslacht (3), de nationaliteit (4) noodzakelijk zijn. Een eventuele motivatie kan evenmin uit de context van het dossier worden afgeleid.

In ieder geval is de Commissie van mening dat de toegang tot het gegeven "beroep" noch terzake dienend, noch toereikend is. Dit gegeven is niet ter zake dienend omdat het geen criterium vormt voor de toekenning van de voordelen die het Fonds kan verlenen. Het is evenmin toereikend gezien het niet op nauwkeurige wijze bijgehouden wordt.

Het Fonds vraagt kennis te krijgen van de opeenvolgende wijzigingen, aangebracht aan de 9, in artikel 3 van de wet van 8 augustus 1983 bedoelde gegevens, gedurende de vijf jaren voorafgaand aan de raadpleging van het Rijksregister, aangezien, overeenkomstig artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, de huren van de huizen die verhuurd worden met huurbijstand en de interesten van de geleende sommen verjaren na 5 jaar (cf. het verslag aan de Koning).

De Commissie meent dat het beginsel van de proportionaliteit tussen het streven naar het algemeen belang enerzijds, en de toegelaten inmenging in het privé-leven van de natuurlijke personen anderzijds, niet geschonden wordt door het gebruik van de gegevens van het Rijksregister voor de vermelde doeleinden. 3. Gebruik van het nummer Het Fonds wenst het identificatienummer te gebruiken voor interne doeleinden, als identificatiemiddel in zijn dossiers, bestanden en repertoria die bijgehouden worden voor het vervullen van de hierboven opgesomde taken. Het Verslag aan de Koning maakt tevens melding van de wettelijke verplichting van het Fonds tot periodieke aanpassing van de rentevoet van de toegestane hypothecaire leningen op basis van de evolutie van de inkomsten van de ontleners. Hiervoor dient zij jaarlijks duizenden fiscale attesten aan te vragen, wat het efficiëntst gebeurt op basis van het identificatienummer, en dit op verzoek van het Ministerie van Financiën zelf.

De Commissie heeft geen bezwaar tegen dergelijk gebruik van het identificatienummer. 4. Personen aan wie de toegang wordt verleend Het ontwerp van koninklijk besluit machtigt : 1) de Directeur-generaal van het Fonds;2) de personeelsleden van het Fonds die wegens hun functies en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen zijn door de Directeur-generaal, toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister en het identificatienummer te gebruiken. De Commissie stelt met tevredenheid vast dat enkel bepaalde personen, bij naam aangewezen, toegang zullen hebben tot het Rijksregister en het identificatienummer zullen gebruiken, en dat deze personen hiervoor een verklaring m.b.t. de veiligheid en de vertrouwelijkheid dienen te ondertekenen. De lijst van aangewezen personeelsleden wordt permanent ter beschikking van de Commissie gehouden.

Zij heeft geen enkel bezwaar betreffende de wijze waarop de begunstigden van de machtiging tot raadpleging van het Rijksregister in het ontwerp zijn aangewezen.

OM DEZE REDENEN, brengt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, onder voorbehoud van de geformuleerde opmerking betreffende het uitvoerig beschrijven van het belang van de toegang tot eik gegeven, een gunstig advies uit.

Voor de secretaris, wettig verhinderd : D. Gheude, adviseur.

P. Thomas, voorzitter.

9 NOVEMBER 2003. - Koninklijk besluit waarbij het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, gemachtigd wordt toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en om het identificatienummer ervan te gebruiken ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, a), gewijzigd bij de wet van 8 december 1992, en artikel 8, gewijzigd bij de wet van 15 januari 1990;

Overwegende dat de Huisvestingscode gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 december 1970, bekrachtigd bij de wet van 2 juli 1971 en gewijzigd, wat het Vlaamse Gewest betreft, bij het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, van toepassing is;

Overwegende dat het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode van toepassing is;

Overwegende dat het besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 1999 betreffende de aanwending, door het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, van de kapitalen die voortkomen van het Fonds, van toepassing is;

Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, inzonderheid artikel 4, vervangen bij de wet van 11 december 1998, van toepassing is;

Gelet op het advies nr. 34/2002 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 22 augustus 2002;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 april 2003;

Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn van één maand;

Gelet op advies 35.611/2 van de Raad van State, gegeven op 3 juli 2003, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en van Onze Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Toegang tot de informatiegegvens

Artikel 1.Aan het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, wordt toegang verleend tot de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9°, en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen voor het vervullen van de taken in verband met het verzamelen, verwerken en actualiseren van de gegevens betreffende de natuurlijke personen : 1° die huurders of kopers zijn van een sociale woning door haar beheerd;2° die kandidaat-huurders of -kopers zijn van een dergelijke woning;3° die bij haar een sociale lening hebben aangevraagd of bekomen. De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen die aan de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens worden aangebracht, is beperkt tot een periode van vijf jaar die voorafgaat aan de mededeling ervan.

De in het eerste lid bedoelde toegang wordt voorbehouden : 1° aan de Directeur-generaal van het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen;2° aan de personeelsleden van het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, die wegens hun functies en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen zijn door de Directeur-generaal.

Art. 2.De met toepassing van artikel 1 verkregen informatiegegevens mogen slechts worden gebruikt voor de in het eerste lid van het genoemde artikel vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden medegedeeld aan derden.

Als derden worden niet beschouwd voor de toepassing van het eerste lid : 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking hebben, of hun wettelijke vertegenwoordigers;2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de informatiegegevens die hun mogen worden verstrekt krachtens hun aanwijzing en in het kader van de betrekkingen die zij voor de in artikel 1, eerste lid, vermelde doeleinden onderhouden met het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen in de uitoefening van hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden. HOOFDSTUK II. - Gebruik van het identificatienummer

Art. 3.Aan de overeenkomstig artikel 1, derde lid, aangewezen personeelsleden van het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen, wordt machtiging verleend het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken.

De machtiging tot gebruik van het identificatienummer bedoeld in het eerste lid, is beperkt tot de in artikel 1 vermelde taken.

Art. 4.Voor interne doeleinden mag het identificatienummer uitsluitend gebruikt worden als identificatiemiddel in de dossiers, bestanden en repertoria die door het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen voor het vervullen van de in artikel 1 vermelde taken.

Bij extern gebruik mag het identificatienummer enkel gebruikt worden in de betrekkingen die voor het vervullen van de in artikel 1 vermelde taken noodzakelijk zijn, met : - de houder van een identificatienummer of zijn wettelijke vertegenwoordiger; - de openbare overheden en instellingen die zelf de in artikel 8 van de wet van 8 augustus 1983 bedoelde machtiging hebben verkregen en die optreden in het kader van hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden.

Dit nummer mag niet vermeld worden op documenten die ter kennis kunnen worden gebracht van derden, andere dan de personen, openbare overheden en instellingen bedoeld in het voorgaande lid. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 5.De lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde lid, aangewezen personeelsleden van het Vlaams Woningfonds van de Grote Gezinnen wordt, met vermelding van hun ambt, jaarlijks opgesteld en wordt permanent ter beschikking gehouden van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De personeelsleden aangewezen overeenkomstig artikel 1, laatste lid, ondertekenen een verklaring waarin zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de informatiegegevens waartoe zij toegang krijgen te bewaren.

Art. 6.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 november 2003.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL De Minister van Justitie, Mevr. L. ONKELINX

^