gepubliceerd op 28 juni 2022
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2021, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, houdende het "nieuwe wachtstelsel"
9 MEI 2022. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2021, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, houdende het "nieuwe wachtstelsel" (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2021, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, houdende het "nieuwe wachtstelsel".
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 mei 2022.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2021 "Nieuwe wachtstelsel" (Overeenkomst geregistreerd op 10 september 2021 onder het nummer 166986/CO/328.01) Tussen, de Belgische Vereniging voor Gemeenschappelijk Stads- en Streekvervoer, die de werkgevers vertegenwoordigt, enerzijds, en, de Algemene Centrale der Openbare Diensten, de ACV-Openbare Diensten en de Algemene Centrale der Liberale Vakbonden van België, die de werknemers vertegenwoordigen, anderzijds, Wordt uiteengezet hetgeen volgt: Op 22 maart 2021 kwam een paritaire werkgroep bijeen in de schoot van het paritair subcomité, dit in navolging van: - de paritaire besprekingen die in de loop van 2020 plaatsvonden rond de invoering van een nieuw wachtstelsel op het niveau van De Lijn; - het verzoeningsakkoord van 29 december 2020 met betrekking tot een geschil en een stakingsaanzegging betreffende BU Techniek; - het paritair subcomité van 21 januari en 8 februari 2021.
Ook in de paritaire werkgroep rond de aantrekkelijkheid van het beroep van technieker (cfr. sector collectieve arbeidsovereenkomst van 24 september 2019 betreffende de sociale programmatie 2019, met registratienummer 154787/CO/328.01) werd de nood gedefinieerd voor een nieuw uniform wachtstelsel.
De onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst voorziet in een nieuw uniform wachtstelsel voor de werknemers binnen alle personeelscategorieën en heeft volgende uitgangspunten: - een harmonisatie van premies, vergoedingen en prestaties, waarbij we in het nieuwe wachtstelsel afstand nemen van de historisch tot stand gekomen wachtstelsels met verschillende lokale toepassingen; - stopzetting van historische toepassingen, waarvan nog een beperkt aantal in het kader van de ex-statuten van De Lijn, met het oog op vereenvoudiging van systemen en administratie; - een meer marktconform en billijke verloning voor het van wacht zijn; - een quasi gelijkwaardige verdeling van het huidige budget besteed aan wachtdienst over de verschillende werknemerscategorieën; - aandacht voor werk-privébalans door een wachtsysteem met meer regelmaat in het aantal dagen en de frequentie.
DEEL I. Algemeen
Artikel 1.Toepassingsgebied 1. Deze overeenkomst is van toepassing op de werkgevers die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Subcomité 328.01 voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, en op alle werknemers in dienst van deze werkgevers; 2. Per hoofdstuk/onderdeel kan het personele toepassingsgebied afwijken van dit algemeen toepassingsgebied.
Art. 2.Definities 3. Onderstaande begrippen in deze collectieve arbeidsovereenkomst dienen als volgt begrepen te worden:
Begrip
Omschrijving
Wachtdienst
Dit betreft een permanente bereikbaarheid en onmiddellijke beschikbaarheid om een dringende en onvoorzienbare interventie buiten de normale diensturen te kunnen uitvoeren. Volledige wachtdienst
Dit betreft het aantal wachtdagen dat een voltijdse werknemer van de betrokken functie op zich moet nemen, met name 7 kalenderdagen per maand.
Een volledige wachtdienst kan worden opgenomen door werknemers in voltijdse of deeltijdse tewerkstelling.
Deeltijdse wachtdienst
Dit betreft een aantal wachtdagen dat afwijkt van de volledige wachtdienst verbonden aan de betrokken functie.
Een deeltijdse wachtdienst kan enkel worden opgenomen door werknemers in een contractuele deeltijdse tewerkstelling.
Interventie zonder verplaatsing
De tussenkomst van de werknemer tijdens de wachtdienst gebeurt via telefoon of computer. Er is geen verplaatsing nodig om effectieve prestaties te kunnen uitvoeren tijdens de wachtdienst.
Interventie op verplaatsing
De interventie met verplaatsing veronderstelt een verplaatsing van de werknemer voor de uitvoering van de effectieve prestaties tijdens de wachtdienst.
Reguliere wachtdienst
Een wachtdienst die is verbonden aan een bepaalde functie in een welbepaalde dienst, afdeling, locatie of Business Unit van de werkgever, en die wordt uitgevoerd door een werknemer die is opgenomen op de door de werkgever te bepalen nominatieve lijst.
Sporadische wachtdienst
Een wachtdienst die wordt uitgevoerd door werknemers die geen deel uitmaken van de reguliere wachtdienst, maar die (eerder uitzonderlijk) worden ingeschakeld in een wachtdienst, bijvoorbeeld ter vervanging van afwezige collega's die deel uitmaken van de reguliere wachtdienst of in geval van uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld bij noodweer.
Art. 3.Toewijzing van wachtdiensten 4. De werkgever bepaalt in functie van de organisatorische noodwendigheden, per dienst, afdeling, locatie en/of Business Unit, in welke mate voor bepaalde functies, een reguliere wachtdienst deel uitmaakt van de functie.De werkgever houdt per dienst, afdeling, locatie en/of Business Unit, een lijst bij van functies waarvoor een reguliere wachtdienst geldt. 5. Een werknemer die een functie uitoefent waarvoor een reguliere wachtdienst geldt, maakt automatisch deel uit van dit wachtsysteem, voor zover er overeenstemming is met voor de wacht vereiste competenties en de dienstnoodwendigheden.De werkgever houdt een nominatieve lijst bij van werknemers die een reguliere wachtdienst opnemen. 6. Alle werknemers die een functie uitoefenen zoals bedoeld in punt 4 maar niet vermeld staan op de nominatieve lijst bedoeld in punt 5 kunnen door de werkgever worden opgeroepen voor het verrichten van een sporadische wachtdienst (= functiegebonden sporadische wachtdienst).7. De werknemers die niet op de functielijst reguliere wachtdienst (punt 5) of functiegebonden sporadische wachtdienst (punt 6) staan, maar wel vrijwillig wachtdienst doen op het moment van ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst of wensen te doen in de toekomst, kunnen op vrijwillige basis worden ingeschakeld in een wachtdienst.Zij maken steeds deel uit van de sporadische wachtdienst (= vrijwillige sporadische wachtdienst).
Art. 4.Algemene regels 8. Tijdens de wachtdienst kan de werknemer volledig vrij over zijn tijd beschikken en is het de werknemer toegelaten zich te begeven waar hij wil, met dien verstande dat hij de praktische mogelijkheid moet bewaren om eventuele oproepen accuraat, effectief en binnen een zo kort mogelijke tijdsspanne te kunnen beantwoorden.De praktische richtlijnen van toepassing op wachtdiensten maken voorwerp uit van een afsprakennota per dienst, afdeling, locatie en/of Business Unit. 9. De betrokken werknemer stelt zich ter beschikking van de werkgever gedurende de duur van de tussenkomst om het incident, probleem of vraag naar informatie op te lossen.Indien nodig verplaatst de werknemer zich naar de plaats waar een interventie noodzakelijk is. 10. De oproepen tijdens de wachtdienst kunnen gebeuren via het afgesproken communicatiekanaal.11. De arbeid uitgevoerd tijdens de wachtdienst ligt in lijn met de normale dagelijkse activiteiten van de werknemer.Zowel bij een voltijdse als bij deeltijdse tewerkstelling kan de werknemer deel uitmaken van een wachtdienst. In geval van deeltijdse tewerkstelling zal de werknemer - afhankelijk van de organisatorische noodwendigheden - een volledige wachtdienst op zich nemen of enkel de wachtdienst opnemen op zijn deeltijdse arbeidsdagen (= deeltijdse wachtdienst).
Een deeltijdse werknemer kan geen wachtdiensten uitvoeren op de gebruikelijke vrije dag(delen) en kan dus enkel ingepland worden op de voorziene werkdagen binnen het deeltijdse arbeidsrooster. 12. Een werknemer in progressieve werkhervatting kan tijdens de periode van progressieve werkhervatting geen deel uitmaken van een wachtdienst.
Art. 5.Registratie 13. Het event dat de tussenkomst of interventie genereert wordt geregistreerd in een daartoe bestemd registratiesysteem.Het incident/probleem (inclusief begin- en einduur van de interventie) word tevens in dit systeem opgevolgd en afgesloten. 14. De tussenkomst van de werknemer kan als volgt worden uitgevoerd: - Via telefoon, mail of computer (interventie zonder verplaatsing); - Interventie ter plaatse (interventie op verplaatsing). 15. Bij het ontbreken van een registratiesysteem moet de registratie van de interventie gebeuren via een alternatief formulier (bijvoorbeeld excel) dat een overzicht geeft van alle interventies van de wachtdienst van de werknemer. DEEL II. Organisatie wachtdienst : frequentie en duurtijd
Art. 6.Frequentie en wachtdienst Reguliere wachtdienst 16. Als de werknemer deel uitmaakt van de reguliere wachtdienst zoals bedoeld in artikel 3, punt 5, wordt het toepasselijke beurtrolsysteem op voorhand gecommuniceerd overeenkomstig het bestaande systeem.17. Een wachtdienst duurt in de regel 7 kalenderdagen.De werkgever spant zich in om de wachtdienst zo te organiseren dat : a) de wachtfrequentie voor de werknemer maximum 1 wachtdienst om de 4 weken is, en;b) er een gelijke spreiding is over de betrokken werknemers, en;c) de nodige omkadering wordt voorzien om deze frequentie en spreiding te kunnen waarborgen. In aanvulling bij punt 6 en 7 zullen de werknemers in een sporadisch functiegebonden wachtdienst of sporadische vrijwillige wachtdienst worden ingeschakeld voor het opvangen van onverwachte afwezigheden van werknemers die op de nominatieve lijst van reguliere wachtdienst staan. Op die manier kan de uitvoering van de wacht op een evenwichtige manier gebeuren en kan de wachtfrequentie van maximum 1 wachtdienst om de 4 weken gerespecteerd worden. 18. Onder meer bij een tekort aan werknemers kan omwille van uitzonderlijke dienstnoodwendigheden of ingevolge overmacht, het maximum van 1 wachtweek om de 4 weken overschreden worden.Het in artikel 13 opgenomen wachtforfait blijft onverminderd van toepassing. 19. Een werknemer die deel uitmaakt van de reguliere wachtdienst, kan geen sporadische wachtdienst opnemen. Sporadische wachtdienst 20. De opname van een sporadische wachtdienst gebeurt slechts in uitzonderlijke omstandigheden en is dus niet gebonden aan een regelmatige frequentie of duurtijd (wel maximaal 7 aaneensluitende kalenderdagen).21. Bij een sporadische wachtdienst dient de werkgever uiterlijk 1 week op voorhand de wachtdienst af te stemmen met de betrokken werknemer, behoudens omstandigheden die een voorafgaande kennisgeving van 1 week op voorhand onmogelijk maken. Overmacht 22. In situaties waarbij het niet mogelijk is om een week op voorhand de wachtdienst in te plannen, kan afgeweken worden van de hierboven vermelde termijnen.Het in artikel 13 opgenomen wachtforfait blijft onverminderd van toepassing.
Art. 7.Onderling wisselen door werknemers 23. De werknemers in de reguliere wachtdienst beschikken over de mogelijkheid om onderling hun wachtbeurt te wisselen mits : - schriftelijk akkoord tussen beide werknemers, en; - voorafgaande mededeling aan en instemming van de verantwoordelijke van de werkgever. 24. Het onderling wisselen van beurtrol gebeurt minstens per volle dag en bij voorkeur per volle wachtweek.25. Bij het wisselen van beurtrol ontvangt enkel de werknemer die de beurtrol overneemt het wachtforfait bedoeld in artikel 13 en dit in overeenstemming met het aantal dagen wacht die hij/zij overneemt.
Art. 8.Wacht en schorsing van arbeidsovereenkomst 26. Een werknemer kan geen wachtdienst opnemen indien zijn arbeidsovereenkomst volledig geschorst is.Een wachtdienst kan niet gecombineerd worden met de onderstaande schorsingen (deze lijst is niet limitatief): - volledige (wettelijke of extra-wettelijke) vakantiedagen; - compensatie- of rustdagen; - dwingend verlof; - klein verlet; - ziekte/arbeidsongeval; - afwezigheidsdagen thematisch verlof of loopbaanonderbreking; - zwangerschapsrust; - vaderschapsverlof.
DEEL III. Arbeidsduur
Art. 9.Bijzondere regels rond arbeidsduur wacht 27. Tijdens een wachtdienst gelden enkel de effectieve arbeidsprestaties die worden verricht ingevolge een interventie als arbeidstijd.28. Bij interventies zonder verplaatsing begint de arbeidstijd te lopen vanaf de start van de interventie en loopt deze tot en met het afronden van het incident of geven van informatie.29. Bij interventie op verplaatsing vangt de arbeidstijd aan bij aankomst op de stelplaats of de plaats van interventie en eindigt de arbeidstijd bij het verlaten van de stelplaats of plaats van interventie. Onverminderd de toepassing van artikel 12 van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt de verplaatsingstijd niet beschouwd als arbeidstijd en wordt deze niet meegeteld voor de berekening van de in artikel 9, punt 30 opgenomen minimumduur. 30. De minimumduur van elke effectieve prestatie bij wachtdienst is 1 uur 30 minuten.31. De werknemer van wacht die een effectieve prestatie uitgevoerd heeft die meer- of overuren genereert, heeft recht op inhaalrust.Hij neemt die op de daaropvolgende dag of een dag naar keuze binnen de referteperiode (conform de geldende reglementering binnen de onderneming) en dit voor de duur van de gepresteerde uren van de effectieve prestatie tijdens de wacht (100 pct. recuperatie). In de werkplanning houdt de werkgever hiermee rekening.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om deze overuren niet te recupereren doch te laten uitbetalen volgens de modaliteiten van het stelsel van vrijwillige overuren die de werkgever aanbiedt en zoals voorzien in artikel 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de aantrekkelijkheid van het beroep van 24 september 2019 (met registratienummer 154790/CO/328.01). 32. Indien de werknemer tijdens zijn wachtdienst een effectieve prestatie verricht die aanvangt na 23 uur én waarvan de totale duurtijd meer dan 2 uren bedraagt, geldt een vrijstelling van arbeidsprestaties om de nachtrust te waarborgen.Deze vrijstelling vangt aan bij het begin van de eerstvolgende voorziene dienst en eindigt 8 uren na het einde van de betreffende wachtprestatie. Deze vrijstelling van arbeidsprestaties wordt beschouwd als een gewettigde betaalde afwezigheid (inclusief toeslagen conform voorziene dienst).
Voorbeeld: Loontrekkende van wacht in een systeem waarbij op zaterdag een dienst ingepland staat.
Start wachtprestatie: vrijdag 23.00 Einde wachtprestatie: zaterdag 03.00 Start dagdienst: zaterdag 11.00 Vrijstelling van prestaties van 08.00 tot 11.00 Inclusief zaterdagtoeslag voor de prestaties van 08.00 tot 11.00 DEEL IV. Bezoldiging wachtdienst
Art. 10.Toepassingsgebied 33. Huidig deel over de bezoldiging wachtdienst is van toepassing op werknemers in wachtdienst (met uitzondering van de directeuren, de afdelingshoofden/managers en de bedienden bezoldigd in een klasse 13 en hoger), ongeacht de datum van indiensttreding of verworven rechten, doch behoudens andersluidende bepaling.
Art. 11.Vergoeding voor de effectieve prestaties tijdens de wachtdienst 34. Uitsluitend effectieve prestaties tijdens de wachtdienst worden vergoed als arbeidstijd en kunnen aanleiding geven tot overloon en desgevallend de bijhorende toeslagen (bijvoorbeeld toeslag zaterdagwerk, toeslag werken op een zondag- of feestdag, toeslag nachtwerk).35. De toekenning van inhaalrust en/of overloon alsook van toeslagen die worden gegenereerd bij effectieve prestaties tijdens de wachtdienst, gebeurt conform de bij de werkgever geldende regels.
Art. 12.Vergoeding voor de verplaatsingstijd bij interventies op verplaatsing 36. De verplaatsingstijd (heen en terug) die nodig is bij een interventie op verplaatsing, wordt forfaitair vergoed als 1 uur basisloon per interventie.Deze verplaatsingstijd genereert geen overloon of toeslagen aangezien er geen arbeidsprestaties geleverd worden. 37. Deze forfaitaire vergoeding voor de verplaatsingstijd geldt ongeacht het gekozen vervoermiddel van de werknemer en ongeacht de reële tijdsduur van de verplaatsing.
Art. 13.Wachtforfait 38. Voor het uitvoeren van de wachtdienst heeft de werknemer per dag wachtdienst recht op een forfaitaire brutopremie:
De functie van de werknemer betreft
Bedrag per dag wachtdienst
- een loontrekkende functie - een weddetrekkende functie van functieniveau A tot en met D
23 EUR
- een weddetrekkende functie van functieniveau E tot en met G
40 EUR
Voorbeeld:
De functie van de werknemer betreft
Wachtdienst 3 dagen/maand
Wachtdienst 7 dagen/maand
Wachtdienst 12 dagen/maand
- een loontrekkende functie - een weddetrekkende functie van functie niveau A tot en met D
69 EUR
161 EUR
276 EUR
- een weddetrekkende functie van functieniveau E tot en met G
120 EUR
280 EUR
480 EUR
39.De uitkering van de wachtforfait gebeurt steeds onder de vorm van een forfaitaire brutopremie onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing. Het wachtforfait kan in geen enkel geval omgezet worden in recuperatie in tijd. 40. De forfaitaire brutopremie volgt de indexatie van de lonen en wedden.
Art. 14.Kosten verbonden aan de wachtdienst 14.1. Kostenvergoeding verbonden aan de wachtpermanentie Toepassing bij reguliere wachtdienst 41. Voor de kosten verbonden aan de reguliere wachtdienst, heeft de werknemer recht op een forfaitaire netto onkostenvergoeding.Het bedrag van deze kostenvergoeding stemt overeen met het bedrag dat door de dienst voorafgaande beslissingen van de FOD Financiën (rulingcommissie) wordt aanvaard. De werkgever dient hiertoe tijdig een aanvraag in bij deze rulingcommissie. 42. Op het ogenblik van het afsluiten van de onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst bedraagt de netto kostenvergoeding 75 EUR per maand.Wanneer de rulingcommissie een andersluidende beslissing neemt ten aanzien van de onder deze overeenkomst ressorterende werkgevers, wordt het bedrag van de forfaitaire kostenvergoeding hieraan aangepast. 43. De forfaitaire onkostenvergoeding dekt de kosten die de werknemer thuis maakt in kader van een zo efficiënt mogelijke organisatie van de wachtdienst, waarbij van de werknemer verwacht wordt dat deze het vereiste nazicht doet en/ of de vereiste interventies accuraat en tijdig uitvoert en rapporteert.44. Het in punt 41 bedoelde bedrag van de forfaitaire netto onkostenvergoeding veronderstelt dat de werknemer een volledige wachtdienst opneemt.Het bedrag wordt dan ook evenredig verminderd in geval van contractueel toegestane deeltijdse wachtprestaties. 45. Het bedrag van de forfaitaire netto onkostenvergoeding wordt evenredig verminderd ingeval van een aaneensluitende afwezigheid langer dan 30 kalenderdagen wegens andere redenen dan jaarlijkse vakantie. Toepassing bij sporadische wachtdienst 46. De werknemer die, in uitzonderlijke omstandigheden, wordt ingeschakeld in een wachtdienst, ontvangt een dagforfait.Dit dagforfait bedraagt 1/7de van het bedrag van de in punt 41 bedoelde forfaitaire kostenvergoeding. Het bedrag per maand kan nooit hoger zijn dan het in punt 41 bedoelde bedrag.
Modaliteiten 47. De hierboven vermelde bedragen zijn niet onderworpen aan indexatie.48. De kostenvergoeding vermeld in dit artikel vervangt elke andere geldende tussenkomst in kosten verbonden aan de wacht behoudens datgene dat wordt vermeld in onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.Indien de werknemer met een wachtdienst op het tijdstip van ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst reeds een andere vergoeding verbonden aan de wacht ontvangt (bijvoorbeeld internetvergoeding, kosten voor vaste telefonie), komt de toepassing hiervan bijgevolg te vervallen. 14.2. Onkosten voor mobiele telefonie Toepassing bij regulier wachtdienst 49. De werkgever stelt - conform het bij hem geldende Beleid Mobiele telefonie - een SIM-kaart en mobiel toestel ter beschikking aan elke werknemer die deelneemt aan een reguliere wachtdienst gezien dit noodzakelijk is voor de uitoefening van de wacht.Het bij de werkgever geldende beleid mobiele communicatie is onverminderd van toepassing.
Toepassing bij sporadische wachtdienst 50. Een werknemer die een sporadische wachtdienst opneemt krijgt de terbeschikkingstelling van een wacht-GSM of kan zijn kosten voor mobiele telefonie verbonden aan de wachtdienst declareren mits het voorleggen van de nodige bewijsstukken.Het uitwisselen van de wacht-GSM gebeurt tijdens de diensturen. Afwijking van deze werkwijze genereert geenszins toekenning van bijkomende vergoedingen. 14.3. Kilometervergoeding voor het professioneel gebruik van persoonlijk voertuig 51. De verplaatsingen die een werknemer maakt ter uitvoering van de effectieve prestatie tijdens de interventies op verplaatsing worden beschouwd als dienstverplaatsingen.Voor de terugbetaling van verplaatsingskosten gelden bijgevolg de regels van toepassing bij dienstverplaatsingen. 52. Bij gebruik van het persoonlijk voertuig ontvangt de werknemer voor deze dienstverplaatsing een forfaitaire kilometervergoeding.De werknemer maakt slechts gebruik van het persoonlijk voertuig indien het gebruik van openbaar vervoer geen optie is en indien de werknemer geen (dienst)voertuig van de werkgever ter beschikking heeft (= toepassing STOP-principe). Het uitwisselen van het (dienst)voertuig gebeurt tijdens de diensturen. Afwijking van deze werkwijze genereert geenszins toekenning van bijkomende vergoedingen. 53. Deze forfaitaire kilometervergoeding kan per interventie worden aangevraagd voor de afstand te rekenen vanaf de woonplaats (= gebruikelijke hoofdverblijfplaats) van de werknemer tot de plaats van de interventie (heen en terug). DEEL V. Overgangsmaatregelen
Art. 15.Toepassingsgebied Voor een gesloten groep van rechthebbenden die een bijzonder afwijkend wachtstelsel (zie bijlage 1 van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst) genieten op moment van ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst geldt één van onderstaande uitdovende regelingen.
Art. 16.Uniforme uitdovende recup regeling (afwijkend wachtstelsel nr. 1) 16.1. Begunstigden 54. De rechthebbenden van de uniforme uitdovende recup regeling zijn de werknemers die op datum van de ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst een recup regeling hebben voor het van wacht zijn (cfr.bijlage 1 afwijkend wachtstelsel nr. 1) én wachtdiensten hebben uitgevoerd in 2020 in dit afwijkend wachtstelsel. 55. De rechthebbenden worden opgenomen in een nominatieve lijst. 16.2. Principe en methodiek 56. De uitdovende recup regeling komt in de plaats van de wachtforfait (artikel 13) en de kostenvergoeding voor de wachtpermanentie (artikel 14.1). 57. De rechthebbende kiest aan de hand van een keuzeformulier éénmalig of hij/zij gebruik wil blijven maken van deze uitdovende recup regeling.Deze keuze dient uiterlijk op 15 oktober 2021 schriftelijk kenbaar gemaakt te worden. 58. De uitdovende recup regeling is dan als volgt:
Wachtdienst op
Bedienden
Arbeiders
Weekdag
1 uur recup
1,15 uur recup
Zaterdag, zon- of feestdag
2 uur recup
2,30 uur recup
59.Een rechthebbende die heeft gekozen voor deze uitdovende recup regeling en die hierna van statuut (arbeider/bediende) wijzigt, geniet het aantal recup uren zoals voorzien punt 58 van artikel 16.2. 16.3. Periode van toekenning 60. De uitdovende recup regeling voor het van wacht zijn is mogelijk zolang er een reguliere wacht wordt uitgevoerd.In elk geval gebeurt de toekenning maximaal tot het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd.
Art. 17.Afkoopregeling voor de afwijkende wachtstelsels nr. 2 tot en met 6 17.1. Begunstigden 61. De rechthebbenden van deze afkoopregeling zijn de werknemers die wachtdiensten hebben uitgevoerd in de periode van 1 januari 2020 tot en met datum ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst in één van de afwijkende wachtstelsels nr.2 tot en met 6 (zie bijlage 1). 62. De rechthebbenden worden opgenomen in een nominatieve lijst. 17.2. Principe en methodiek 63. Deze afkoopregeling compenseert het nettoverschil tussen het uniforme wachtsysteem voorzien in onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst en het betreffende afwijkende wachtstelsel.64. De afkoop bestaat uit een uitbetaling van een forfaitair brutobedrag per maand.65. Het bedrag van de afkooppremie is niet indexeerbaar en is onderhevig aan de geldende sociaalzekerheidsrechtelijke en fiscale inhoudingen. 17.3. Berekeningswijze 66. Het maandelijkse forfaitair brutobedrag van de afkoop wordt als volgt berekend : a) De referentieperiode loopt van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2020. Voor een werknemer die een wachtdienst heeft opgenomen na 1 januari 2018, bedraagt de referentieperiode het aantal volledige maanden tussen de start van de eerste maand waarin een wachtdienst werd opgenomen en 31 december 2020.
Voor medewerkers die pas in 2021 deel uitmaken van de reguliere wacht loopt de referentieperiode vanaf 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. b) Voor deze referentieperiode wordt berekend hoeveel het totale nettoverschil bedraagt tussen : - de effectief ontvangen wachtpremie volgens het afwijkende wachtstelsel; - de bezoldiging van de wachtdienst conform de modaliteiten opgenomen in artikel 13 en 14.1 van de onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst. c) Van het totale nettoverschil wordt de bruto-equivalente waarde bepaald;d) Vervolgens berekenen we het forfaitair gemiddeld bruto maandbedrag door het resultaat bekomen onder punt c) te delen door het aantal volledige maanden van de referentieperiode. Het maandelijkse forfaitair brutobedrag van de afkoop geldt voor zover de werknemer een volledige wachtdienst opneemt. Indien de werknemer een deeltijdse wachtdienst opneemt, wordt het forfaitair brutobedrag geprorateerd. 17.4. Periode van toekenning 67. Het forfaitair bruto maandbedrag wordt uitgekeerd zolang er een reguliere wacht wordt uitgevoerd.In elk geval gebeurt de toekenning maximaal tot het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd. 68. Vroegtijdige uitdiensttreding van de rechthebbende geeft geen recht op uitbetaling van een restsaldo.69. De werknemer behoudt zijn vergoeding voor de wachtdienst (inclusief de afkooppremie bedoeld in punt 64) verbonden aan de functie van toepassing bij ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst zolang hij/zij een reguliere wachtdienst uitoefent.
Art. 18.Afkoopregeling afwijkende wachtstelsel nr. 7. 18.1. Begunstigden 70. De rechthebbenden van de afkoopregeling zijn de werknemers die wachtdiensten hebben uitgevoerd in 2020 in het afwijkende wachtstelsel nr.7 (zie bijlage 1). 71. De rechthebbenden worden opgenomen in een nominatieve lijst. 18.2. Principe en methodiek 72. De rechthebbende kiest éénmalig aan de hand van een keuzeformulier of hij/zij gebruik wenst te maken van een afkoopregeling met of zonder behoud van recup.Deze keuze dient uiterlijk op 15 oktober 2021 schriftelijk kenbaar gemaakt te worden. 73. Indien de rechthebbende kiest voor de afkoopregeling met behoud van recup, komt deze recup regeling in de plaats van de wachtforfait (artikel 13) en de kostenvergoeding voor de wachtpermanentie (artikel 14.1).
De recup regeling voor bedienden opgenomen onder artikel 16, punt 58 is in dat geval van toepassing.
Een bijkomende afkoopregeling compenseert het verschil tussen deze recup regeling bedoeld in artikel 16, punt 58 en het oude BA5-systeem.
De afkoop gebeurt onder de vorm van de uitbetaling van een forfaitair brutobedrag per maand (cfr. de modaliteiten van artikelen 17.2. en 17.3.). 74. Indien de rechthebbende kiest voor de afkoopregeling zonder behoud van recup, is de afkoopregeling een aanvulling bij het nieuwe uniforme wachtsysteem.Deze afkoop compenseert het nettoverschil tussen het uniforme wachtsysteem uit onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst en het afwijkende stelsel BA5.
De afkoop bestaat uit de uitbetaling van een forfaitair brutobedrag per maand (cfr. de modaliteiten van artikel 17.2. en 17.3.). 18.3. Periode van toekenning 75. Het forfaitair bruto maandbedrag wordt uitgekeerd zolang er een reguliere wacht wordt uitgevoerd.In elk geval gebeurt de toekenning maximaal tot het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd. 76. Vroegtijdige uitdiensttreding van de rechthebbende geeft geen recht op uitbetaling van een restsaldo.77. De werknemer behoudt zijn vergoeding voor de wachtdienst (inclusief de afkooppremie bedoeld in punt 73, laatste lid en punt 74, laatste lid) verbonden aan de functie van toepassing bij ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst zolang hij/zij een reguliere wachtdienst uitoefent.
Art. 19.Behoud van de uitdovende normbetaling 19.1. Begunstigden 78. De rechthebbenden van het behoud van de normbetaling zijn de begunstigden die de normbetaling hebben op het moment van ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.79. De rechthebbenden worden opgenomen in een nominatieve lijst. 19.2. Principe en methodiek 80. De normbetaling is van toepassing op een beperkt aantal loontrekkenden binnen de Business Unit Techniek en Supply Chain Management.81. De medewerker kiest éénmalig aan de hand van een keuzeformulier of hij/zij de normbetaling wenst te behouden dan wel de overstap te maken naar prestatiebetaling. 19.3. Periode van toekenning 82. De periode van toekenning voor het behoud van de norm betaling is maximaal tot het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd.83. De afkoopregeling blijft behouden voor zover de rechthebbende na ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst geen weddetrekkende functie zou opnemen. DEEL VI. Slotbepalingen
Art. 20.Sociale vrede 84. De partijen zullen ervan afzien om voor de duur van de onderhavige overeenkomst een collectief conflict met betrekking tot de in onderhavige overeenkomst behandelde punten uit te lekken of te steunen.
Art. 21.Geldigheidsduur en opzegging 85. De onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.Het nieuwe wachtstelsel en de overgangsmaatregelen gaan ten vroegste in 6 maanden na de datum van ondertekening van de onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, zijnde vanaf 1 januari 2022. 86. De bepaling omtrent de wachtpremie onder punt 2.3 van de collectieve arbeidsovereenkomst 2007-2008 van 8 juni 2007 voor de personeelsleden van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, met registratienummer 83646/CO/328.01 wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.
Alle voorafgaande berichten, dienstnota's, andere documenten en afspraken die van kracht zijn bij de werkgever, met betrekking tot de organisatie en bezoldiging van wachtdiensten, -premies en -prestaties worden door deze collectieve arbeidsovereenkomst automatisch opgeheven en buiten toepassing gelaten. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt automatisch in de plaats van dergelijke bepalingen. 87. Deze collectieve arbeidsovereenkomst kan worden opgezegd door één van de ondertekenende partijen mits het respecteren van een opzeggingstermijn van 3 maanden, betekend bij een ter post aangetekende brief, gericht aan alle partijen en bijkomend aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest.
Art. 22.Neerlegging en registratie 88. Onderhavige collectieve overeenkomst zal neergelegd worden met het oog op registratie op de Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Art. 23.Specifieke clausule 89. Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, wat de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst betreft, worden de handtekeningen van de personen die ze sluiten in naam van de werknemersorganisaties enerzijds en in naam van de werkgeversorganisatie anderzijds, vervangen door de notulen van de vergadering die zijn goedgekeurd door de leden en ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 9 mei 2022.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2021, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, houdende het "nieuwe wachtstelsel" Oplijsting van afwijkende wachtstelsels waarnaar verwezen wordt in deel V van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst
Afwijkend wachtstelsel
Van toepassing op
1. Wachtpremie : De wachtpremie bedraagt 1 uur voor een weekdag, en 2 uren voor een zaterdag, zon- of feestdag.De toegekende uren worden betaald aan het uurloon van de maand waarin ze betaald worden, en dit aan 115 pct. voor de arbeiders, en aan 100 pct. voor de bedienden. De wachtpremie kan indien de dienstnoodwendigheden dit toelaten en mits akkoord van de betrokken dienstverantwoordelijken, omgezet worden in recuperatie in tijd.
Medewerkers met een wachtdienst Tram koerdienst, hersporingsploeg en wachtoversten in de voormalige entiteit Oost-Vlaanderen
2. Wachtpremie : 9 uren betaald aan het uurloon, per week.Dit aantal uren is samengesteld uit 2 uren voor zaterdag en 2 uren voor zondag, 1 uur per weekdag. Wanneer een feestdag in de wachtweek voorkomt wordt de premie met 1 uur per feestdag verhoogd. Per wachtweek wordt 10 uren overloon aan 100 pct. uitbetaald. Dit overloon met looncode 226 is het overloon voor de eerste 10 uren prestatie uitgevoerd in de wachtweek.
Weddetrekkenden binnen de wachtdienst regio Kust tramexploitatie
3. Wachtpremie : 9 uren betaald aan het uurloon, per week.Dit aantal uren is samengesteld uit 2 uren voor zaterdag en 2 uren voor zondag, 1 uur per weekdag. Wanneer een feestdag in de wachtweek voorkomt wordt de premie met 1 uur per feestdag verhoogd. De prestaties worden uitbetaald aan 115 pct. in toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2007.
Per wachtweek wordt 10 uren overloon aan 100 pct. uitbetaald. Dit overloon met looncode 226 is het overloon voor de eerste 10 uren prestatie uitgevoerd in de wachtweek.
Loontrekkenden binnen de wachtdienst van wegen en werken, en luchtlijnen regio Kust, uitgezonderd personeelsleden met verworven rechten van de ex-NMVB
4. Zolang de wachtdienst in voege is, worden volgende bezoldiging en vergoedingen voorzien : Een vaste vergoeding van 31 uur aan het respectievelijk baremisch uurloon per week dienst.De werkelijke prestatietijd kan zoals voorzien gerecupereerd worden. Het overloon, in uren uitgedrukt, vermeerderd met het uur verplaatsingstijd, wordt in rekening gebracht om gevoegd te worden bij de vroegere voorziene forfaitaire vergoeding van 16 uur. indien de som hiervan boven 31 uur uitstijgt, worden de uren boven 31 uitbetaald.
Loontrekkenden met een ex-NMVB-statuut binnen de wachtdienst van wegen en werken, en luchtlijnen
5. Wachtpremie : 2 uur voor maandag tot en met zaterdag - 4 uur voor zondagen en feestdagen. Loontrekkenden met een ex-NMVB-statuut binnen de wachtdienst regio Kust
6. BA4 : voor elke wachtperiode wordt een wachtpremie van 16 uur toegekend.Een feestdag tijdens de wachtperiode geeft recht op bijkomend 8 uur.
Van de wachtvergoeding kan 8 uur als compensatieverlof worden opgenomen (twee halve of één volledige dag) vóór de aanvang van de volgende wachtweek.
Bedienden met ex-MIVG-statuut die systeem van arbeiders behouden heeft bij overstap naar bediende
7. BA5 : Per wachtweek van zeven dagen worden 2 compensatierustdagen toegekend.Een feestdag tijdens de wachtperiode geeft recht op een 3de compensatierustdag. De compensatierustdagen moeten binnen het lopend kalenderjaar minstens voor de helft worden gerecupereerd. De niet genomen compensatierustdagen worden met het loon van de maand december uitbetaald op basis van 1/19,5 van de gemiddelde brutomaandwedde van het verlopen jaar.
Bedienden met ex-MIVG-statuut
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 9 mei 2022.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE