Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 juli 2024
gepubliceerd op 19 augustus 2024

Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure van de adviesvraag en het openbaar onderzoek bedoeld in artikel 19 van de wet van 27 april 2018 op de politie van de spoorwegen en van de wijze van bekendmaking van de beslissing van de infrastructuurbeheerder

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2024007761
pub.
19/08/2024
prom.
09/07/2024
ELI
eli/besluit/2024/07/09/2024007761/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 JULI 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure van de adviesvraag en het openbaar onderzoek bedoeld in artikel 19 van de wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen en van de wijze van bekendmaking van de beslissing van de infrastructuurbeheerder


Verslag aan de Koning Sire, Dit ontwerp strekt ertoe uitvoering te geven aan artikel 19, vijfde lid, van de wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen, ingevoegd bij de wet van 6 december 2022, door de procedure vast te stellen van de adviesvraag van de infrastructuurbeheerder aan de gemeente en van de door de gemeenten te organiseren openbare onderzoeken met betrekking tot beslissingen tot afschaffing van overwegen.

Daarnaast regelt dit ontwerp de bekendmaking van de definitieve beslissing van de infrastructuurbeheerder tot afschaffing van een overweg.

Commentaar per artikel

Artikel 1 Het begrip "af te schaffen overweg" dient ruim te worden opgevat zodat het ook de vervanging van een overweg impliceert.

Artikel 2 Dit artikel regelt de wijze waarop de adviesvraag door de infrastructuurbeheerder aan de gemeente gebeurt en de elementen die de adviesvraag moet bevatten.

De adviesvraag mag, naar keuze van de infrastructuurbeheerder, gecombineerd worden met het verzoek tot organisatie van een openbaar onderzoek dat de infrastructuurbeheerder richt tot de gemeente.

Artikel 3 Aangezien de werken tot afschaffing van een overweg vaak gepaard gaan met werken waarvoor op grond van de gewestelijke regelgeving een vergunning en/of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg vereist is, waarvoor een openbaar onderzoek dient te worden uitgevoerd, voorziet dit artikel de mogelijkheid om het openbaar onderzoek dat wordt uitgevoerd voor de werken tot afschaffing van een overweg te integreren in het openbaar onderzoek dat wordt uitgevoerd voor de werken die, op grond van de gewestelijke regelgeving, een vergunning vereisen of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg, naargelang het geval.

In het Vlaams Gewest doen zich volgende situaties voor: 1) openbaar onderzoek voor afschaffing overweg integreren in een openbaar onderzoek omgevingsvergunningsaanvraag;2) openbaar onderzoek voor afschaffing overweg integreren in een openbaar onderzoek voor de wijziging of opheffing van een gemeenteweg; en 3) openbaar onderzoek voor afschaffing overweg integreren in een openbaar onderzoek voor een omgevingsvergunningsaanvraag waarin ook de wijziging of opheffing van een gemeenteweg is opgenomen. In het Waals Gewest doen zich volgende situaties voor: 1) het openbaar onderzoek voor de afschaffing van een overweg integreren in het openbaar onderzoek voor een aanvraag om een milieuvergunning, een plannings- of ontwikkelingsvergunning, een omgevingsvergunning of een geïntegreerde vergunning;2) het openbaar onderzoek voor de afschaffing van een overweg integreren in het openbaar onderzoek voor de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg;3) het openbaar onderzoek voor de afschaffing van een overweg integreren in het openbaar onderzoek voor een aanvraag om een milieuvergunning, een plannings- of ontwikkelingsvergunning, een gecombineerde vergunning of een geïntegreerde vergunning waarin de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg is opgenomen. De integratie wordt voorzien als een keuzemogelijkheid voor de infrastructuurbeheerder.

Wanneer de infrastructuurbeheerder kiest voor integratie, worden de procedures van de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving toegepast waarbij de ontwerpbeslissing tot afschaffing van een overweg moet worden gevoegd aan het administratief dossier dat in openbaar onderzoek gaat.

Paragraaf 2 van dit artikel beschrijft de situaties waarin de procedure van openbaar onderzoek zoals geregeld in het ontwerp van koninklijk besluit van toepassing is, met name: 1° wanneer voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg de gewestelijke regelgeving noch een vergunning vereist noch de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg die leiden tot de uitvoering van een openbaar onderzoek;2° wanneer voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg de gewestelijke regelgeving een vergunning vereist of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg die leiden tot de uitvoering van een openbaar onderzoek maar de infrastructuurbeheerder niet kiest voor integratie, met als gevolg dat de verschillende procedures afzonderlijk dienen te worden gevolgd;3° wanneer voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg de gewestelijke regelgeving een vergunning vereist of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg die leiden tot de uitvoering van een openbaar onderzoek en de infrastructuurbeheerder kiest voor de integratie bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, maar die integratie niet mogelijk is omdat de gewestelijke regelgeving daar niet op is afgestemd. Er kan voorzien worden in een handleiding voor gemeenten waarin verduidelijkt wordt hoe zij dienen te werk te gaan bij integratie.

Artikel 4 Dit artikel behoeft geen uitleg.

Artikel 5 Aangezien de affichering van de aankondiging van het openbaar onderzoek gebeurt langs de openbare weg zal de gemeente de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving inzake publiciteit langs de openbare weg dienen na te leven.

Artikels 6, 7 en 8 Deze artikels behoeven geen uitleg.

Artikel 9 In haar advies kan de gemeente zowel de individuele belangen, waarvan zij kennis heeft op grond van de resultaten van het openbaar onderzoek, als het algemeen belang van haar burgers in rekening brengen.

De gemeente kan ervoor kiezen om haar advies en de resultaten van het openbaar onderzoek tesamen over te maken of afzonderlijk. In dat laatste geval gebeurt de overmaking binnen een termijn van dertig dagen te rekenen van de dag die volgt op het einde van het openbaar onderzoek.

Artikel 10 Dit artikel behoeft geen uitleg.

Artikel 11 Aangezien de affichering van de definitieve beslissing gebeurt langs de openbare weg zal de infrastructuurbeheerder de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving inzake publiciteit langs de openbare weg dienen na te leven.

Artikel 12 Dit artikel behoeft geen uitleg.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET


9 JULI 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de procedure van de adviesvraag en het openbaar onderzoek bedoeld in artikel 19 van de wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen en van de wijze van bekendmaking van de beslissing van de infrastructuurbeheerder FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen, artikel 19, vijfde lid, ingevoegd bij de wet van 6 december 2022;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies nr. 76.402/4 van de Raad van State, gegeven op 3 juni 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit koninklijk besluit wordt verstaan onder: 1° "infrastructuurbeheerder": de infrastructuurbeheerder bedoeld in artikel 19 van de wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen;2° "gemeente": de gemeente op het grondgebied waarvan de voorgenomen af te schaffen overweg gelegen is.

Art. 2.De infrastructuurbeheerder stuurt per aangetekende zending met ontvangstbewijs een verzoek om advies naar de gemeente dat ten minste de volgende elementen bevat: 1° de gemotiveerde ontwerpbeslissing tot afschaffing van de overweg;2° de identificatie van de overweg waarop de ontwerpbeslissing betrekking heeft;3° een situatieplan waarop de overweg is aangeduid;4° de contactgegevens van de persoon of de dienst waar technische informatie over het dossier kan worden verkregen. De adviesvraag bedoeld in het eerste lid mag gecombineerd worden met het verzoek voor organisatie van een openbaar onderzoek bedoeld in artikel 4.

Art. 3.§ 1. Wanneer overeenkomstig de gewestelijke regelgeving voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg een vergunning of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg vereist is en hierover een openbaar onderzoek moet worden gehouden, mag de infrastructuurbeheerder ervoor kiezen het openbaar onderzoek over de afschaffing van de overweg te integreren in de procedures van openbaar onderzoek die van toepassing zijn in het kader van de gewestelijke regelgeving, naargelang het geval, voor de aanvraag van een vergunning of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg.

Wanneer de infrastructuurbeheerder kiest voor de integratie bedoeld in het eerste lid worden de procedures van de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving toegepast.

De infrastructuurbeheerder voegt de gemotiveerde ontwerpbeslissing tot afschaffing van een overweg toe aan het administratief dossier dat in openbaar onderzoek gaat. § 2. De procedure van openbaar onderzoek beschreven in de artikels 4, 5, 6 en 7 is enkel van toepassing in de volgende gevallen: 1° wanneer overeenkomstig de gewestelijke regeling voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg, noch een vergunning, noch de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg vereist is;2° wanneer overeenkomstig de gewestelijke regelgeving voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg een vergunning of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg vereist is en de infrastructuurbeheerder niet kiest voor de integratie bedoeld in paragraaf 1, eerste lid;3° wanneer overeenkomstig de gewestelijke regelgeving voor de werken die gepaard gaan met de afschaffing van een overweg een vergunning of de aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg vereist is en de infrastructuurbeheerder kiest voor de integratie bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, maar deze integratie op grond van de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving niet mogelijk is.

Art. 4.De infrastructuurbeheerder stuurt per aangetekende zending met ontvangstbewijs naar de gemeente een verzoek voor de organisatie van een openbaar onderzoek over de afschaffing van een overweg.

Het verzoek bedoeld in het eerste lid bevat dezelfde elementen als de adviesvraag bedoeld in artikel 2.

Art. 5.Binnen de tien dagen na ontvangst van het verzoek bedoeld in artikel 4 gaat de gemeente over tot de organisatie van het openbaar onderzoek.

Het openbaar onderzoek wordt de vijfde dag voor het begin van het openbaar onderzoek en voor de duur van het onderzoek aangekondigd met een affiche, één aan elke zijde van de betrokken overweg, ter hoogte van de overweg, en, zo mogelijk, via de internetsite van de gemeente.

Het tweede lid is van toepassing onder voorbehoud van de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving inzake publiciteit langs de openbare weg.

De aankondiging bevat ten minste de volgende elementen: 1° het onderwerp van de aankondiging, zijnde de afschaffing van de overweg;2° de identificatie van de overweg;3° de gemeente waar de ontwerpbeslissing ter inzage ligt;4° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;5° de dagen, uren en plaats waarop het dossier kan geraadpleegd worden alsook de contactgegevens van de persoon of dienst waar buiten deze uren een afspraak kan worden gemaakt of waar uitleg over de inhoud van het dossier kan worden verkregen;6° de contactgegevens van de persoon of de dienst waar technische informatie over het dossier kan worden verkregen;7° het fysiek of elektronisch adres waarop de standpunten, opmerkingen en bezwaren dienen toe te komen of kunnen worden afgegeven. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen.

Art. 6.Gedurende het openbaar onderzoek wordt de ontwerpbeslissing bedoeld in artikel 2 ter inzage gelegd in het gemeentehuis en, indien mogelijk, op de internetsite, van de gemeente.

Art. 7.Standpunten, opmerkingen en bezwaren met betrekking tot de betrokken ontwerpbeslissing kunnen tot uiterlijk de laatste dag van de voor het openbaar onderzoek vastgestelde termijn aan de gemeente worden meegedeeld.

Art. 8.Binnen de vijf dagen te rekenen van de dag die volgt op het einde van het openbaar onderzoek, stuurt de gemeente de infrastructuurbeheerder de bezwaren toe die zij tijdens het openbaar onderzoek heeft ontvangen over de ontwerpbeslissing tot afschaffing van de overweg.

De wijze van overmaking van de bezwaren wordt bepaald in onderling akkoord tussen de gemeente en de infrastructuurbeheerder.

Art. 9.De gemeente die overeenkomstig artikel 2 verzocht werd om advies te geven bezorgt haar advies aan de infrastructuurbeheerder tesamen met de resultaten van het openbaar onderzoek of afzonderlijk binnen een termijn van dertig dagen te rekenen van de dag die volgt op het einde van het openbaar onderzoek.

Bij gebreke van een advies afgeleverd binnen de termijn bedoeld in het eerste lid, wordt het advies geacht gunstig te zijn.

Art. 10.Binnen een termijn van dertig dagen te rekenen van de dag die volgt op de ontvangst van het advies van de gemeente, stelt de infrastructuurbeheerder een overeenkomstig artikel 19, derde lid, van wet van 27 april 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/04/2018 pub. 29/05/2018 numac 2018012126 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wet op de politie van de spoorwegen sluiten op de politie van de spoorwegen gemotiveerde definitieve beslissing op die de volgende elementen bevat: 1° de identificatie van de overweg waarop de definitieve beslissing betrekking heeft;2° een situatieplan waarop de overweg is aangeduid.

Art. 11.Binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen van de dag die volgt op zijn definitieve beslissing: 1° stuurt de infrastructuurbeheerder bij aangetekende zending met ontvangstbewijs een kopie van die beslissing aan het schepencollege van de gemeente;2° afficheert de infrastructuurbeheerder een kopie van die beslissing bij middel van twee affiches, één aan elke zijde van de betrokken overweg, ter hoogte van de overweg, en, zo mogelijk, via de internetsite van de gemeente. Het eerste lid, 2°, is van toepassing onder voorbehoud van de van toepassing zijnde gewestelijke regelgeving inzake publiciteit langs de openbare weg.

Art. 12.De minister bevoegd voor het spoorwegvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 juli 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, G. GILKINET


^