Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 februari 2022
gepubliceerd op 18 maart 2022

Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité een overeenkomst kan sluiten met een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2022030882
pub.
18/03/2022
prom.
09/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité een overeenkomst kan sluiten met een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 56, § 2, eerste lid, 3°, vervangen bij de wet van 10 augustus 2001Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/08/2001 pub. 01/09/2001 numac 2001022579 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg sluiten en gewijzigd bij de wet van 7 februari 2014 houdende diverse bepalingen inzake de toegankelijkheid van de gezondheidszorg;

Gelet op het advies van de Commissie voor Begrotingscontrole, gegeven op 27 juni 2018;

Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging, gegeven op 2 juli 2018;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 september 2018;

Gelet op het tweede advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 oktober 2019 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 9 december 2019;

Gelet op advies nr. 66.810/2 van de Raad van State, gegeven op 6 januari 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Overeenkomstig de in dit besluit bepaalde voorwaarden, kan tussen het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering en een medisch-sociaal centrum een overeenkomst worden gesloten om de mannelijke, vrouwelijke en transgender sekswerkers medische hulpverlening aan te bieden zodat iedere sekswerker in veilige en gezonde omstandigheden in de prostitutie kan werken. § 2. Een overeenkomst kan worden gesloten met een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers die hun activiteiten uitoefenen op het Belgisch grondgebied en waarvan de maatschappelijke doelstelling hoofdzakelijk gericht is op de specifieke gezondheidsproblematiek bij sekswerkers. § 3. Een overeenkomst kan enkel worden gesloten met een medisch-sociaal centrum dat voldoet aan de voorwaarden van dit besluit, dewelke verder worden geregeld in het bij ministerieel besluit bepaalde kwaliteitshandboek.

Het kwaliteitshandboek is opgesteld en wordt gewijzigd door de Minister op voorstel van het Verzekeringscomité en van het begeleidingscomité bedoeld in artikel 7.

Art. 2.§ 1. Het in artikel 1 bedoelde centrum richt zich op de volwassen (vanaf 18 jaar) sekswerkers (mannen, vrouwen, transgenders of intersekse) die hun activiteiten uitoefenen op Belgisch grondgebied.

Het biedt hulp aan de sekswerkers ongeacht hun nationaliteit, ras, geslacht, religie, levensbeschouwing, seksuele voorkeur, woonplaats of statuut van verzekerbaarheid en met betrekking tot de privacy van sekswerkers. § 2. De beroepsgebonden hulpverlening van medisch curatieve aard aangeboden door het in § 1 bedoelde centrum omvat: 1° behandeling of doorverwijzen voor behandeling van seksueel overdraagbare infecties;2° opvolging en doorverwijzing bij afwijkende testen voor baarmoederhalskanker;3° begeleiding/doorverwijzing rond zwangerschapsonderbreking of gewenste zwangerschap;4° begeleiding/doorverwijzing rond middelengebruik;5° begeleiding/doorverwijzing naar de huisarts voor andere gezondheidsvragen. § 3. Het in § 1 bedoelde centrum moet minimum tien jaar ervaring kunnen aantonen.

Art. 3.Het centrum bedoeld in artikel 1 dient te voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° inzake de werking a) het centrum vertrekt vanuit een pragmatische visie op prostitutie waarbij de noden en behoeften van de doelgroep centraal staan;b) de organisatie werkt multidisciplinair;c) het aanbod is laagdrempelig;d) het aanbod is gratis, anoniem en vrijwillig;e) methodieken en acties zijn wetenschappelijk onderbouwd;f) het centrum verzekert waar mogelijk en nodig een brugfunctie naar de reguliere hulpverlening;g) outreach staat centraal in de benadering van de doelgroep;h) het centrum streeft naar participatie van de doelgroep in de uitbouw van de hulpverlening;i) er wordt cultuursensitief en meertalig (of in bepaalde aspecten niet-talig) gewerkt gezien de grote diversiteit van de doelgroep.2° inzake de financiering a) het centrum garandeert transparantie in de begroting en financiële verantwoording;b) het financieringsmodel moet anoniem werken mogelijk maken gezien dit cruciaal is voor een goed bereik van de doelgroep;c) de sekswerkers betalen geen persoonlijke bijdrage voor de dienstverlening.3° inzake de infrastructuur a) het centrum beschikt over een of meerdere locaties, waarvan de ligging en de indeling van de lokalen aangepast is aan de noden van de regio;b) voor de locaties waar er consultaties, permanenties of afspraken plaatsvinden in het gebouw van het centrum moet de ligging de drempel voor sekswerkers maximaal verlagen;c) de in b) bedoelde locaties bevinden zich in de concentratiezones voor prostitutie in België op een herkenbare locatie op wandelafstand van de doelgroep;d) de in b) bedoelde locaties in de regio's zonder grote ruimtelijke concentratie aan prostitutiezaken dienen zich te bevinden op een locatie makkelijk bereikbaar voor sekswerkers, met de auto of het openbaar vervoer;e) de in b) bedoelde locaties beschikken over een ruimte die geschikt is voor medische consultaties, in discrete, veilige en hygiënische omstandigheden.

Art. 4.§ 1. De medisch-sociale centra stellen een multidisciplinair team te werk, bestaande uit een medische en een sociale afdeling.

De medische afdeling bestaat minstens uit één arts, verantwoordelijk voor de medische consultaties. De medische afdeling kan aangevuld worden met gezondheidswerkers. § 2. De verdere verdeling van de opdrachten en functies binnen de twee verschillende afdelingen alsook binnen de omkadering wordt verder beschreven in het kwaliteitshandboek bedoeld in artikel 1, § 3.

Art. 5.§ 1. Op jaarbasis wordt de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor alle centra samen beperkt tot een bedrag van 714.000 euro.

Dit bedrag wordt geïndexeerd volgens de bepalingen van het koninklijk besluit van 8 december 1997 tot bepaling van de toepassingsmodaliteiten voor de indexering van de prestaties in de regeling van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. § 2. De tegemoetkoming aan de medisch-sociale centra voor sekswerkers is een jaarlijkse tegemoetkoming. De totale tegemoetkoming wordt onder de centra verdeeld volgens de activiteit van elk centrum, zijnde het gemiddelde van het totale jaarlijkse aantal bij het centrum geregistreerde sekswerkers voor de drie voorgaande werkingsjaren, met uitsluiting van de jaren 2020 en 2021 omwille van het effect van de COVID19-pandemie. De activiteit van elk centrum wordt weergegeven in het in artikel 10, eerste lid, bedoelde jaarlijkse activiteitenrapport van het centrum. § 3. De jaarlijkse tegemoetkoming per centrum dekt de volgende kosten: 1. medische kosten (medische raadplegingen);2. personeelskosten (gezondheidswerker);3. laboratoria kosten (testen voor HIV, testen voor seksueel overdraagbare aandoeningen, andere testen en vaccins). De eenheidstarieven per kostenrubriek zijn bepaald in bijlage 1. Er wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen nieuwe en follow-up sekswerkers, zijnde respectievelijk de nieuwe sekswerkers zijn nog gekend en nog niet opgenomen in de database van een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers, terwijl een follow-up sekswerker wel reeds gekend en opgenomen is in de database van een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers. § 4. De jaarlijkse tegemoetkoming per centrum berekend op basis van de activiteit zoals bepaald in § 2, alsook het detail per kostenpost (medische, kosten, personeelskosten en laboratoria kosten) worden vermeld in de overeenkomsten bedoeld in artikel 1.

De betalingsmodaliteiten worden vastgelegd in de overeenkomst. De uitbetaling van de voorschotten verloopt in over een jaar verspreide schijven, op basis van financiële bewijsstukken, met dien verstaande dat de uitbetaling van de laatste schijf van de toe te kennen middelen gebeurt na afloop van het werkingsjaar op basis van de financiële bewijsstukken en het in artikel 10, eerste lid, bedoelde activiteitenrapport. § 5. Een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers dat om een verhoging van de haar toegekende financiële tegemoetkoming, naar aanleiding van een verhoging van de activiteit vraagt, dient een verzoek in bij de leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV. Die aanvraag vermeldt de evolutie van het aantal sekswerkers (nieuwe sekswerkers en follow up sekswerkers) waaraan het centrum diensten verstrekte vanaf het moment van inwerkingtreding van de overeenkomst met het Verzekeringscomité.

Het Verzekeringscomité beslist over het verzoek tot verhoging van de tegemoetkoming volgens het beschikbare budget voor deze sector zoals bepaald in artikel 5, § 1.

In geval van een akkoord van het Verzekeringscomité, zullen de verhoging en de financiering die daaruit voortvloeien, pas van kracht zijn vanaf het jaar dat volgt op de aanvraag tot uitbreiding en enkel na de ondertekening van een wijziging aan de overeenkomst.

Het medisch-sociaal centrum mag geen sekswerkers zoals bedoeld in artikel 2, § 1, van dit besluit weigeren op grond van het feit dat het centrum haar activiteit overschrijdt.

Art. 6.Onverminderd de bepalingen van artikel 5 rekent het centrum noch aan de sekswerkers, noch aan de verzekeringsinstellingen of een andere instantie, op basis van een andere reglementering dan dit besluit, de tussenkomsten en de verstrekkingen aan die in het kader van of volgend uit dit besluit worden vergoed.

De kosten bedoeld in artikel 5, § 3, worden in het kader van dit besluit niet aangerekend aan de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, aangezien de jaarlijkse tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging zoals voorzien in dit besluit alle kosten dekt die nodig zijn voor het voortzetten van de activiteiten van het medisch-sociaal centrum voor sekswerkers.

Art. 7.§ 1. In het kader van de opvolging en het goed beheer van de overeenkomsten wordt een begeleidingscomité ingesteld met als opdracht: 1° opvolging van de behaalde resultaten door de centra;2° voorstellen tot aanpassing van de overeenkomsten van de centra;3° beoordelen van de ingediende dossiers van nieuwe kandidaat-centra;4° opstellen van een jaarlijks verslag over de werking van de centra ten behoeve van het verzekeringscomité;5° formuleren van voorstellen tot de wijziging van het kwaliteitshandboek;6° formuleren van voorstellen tot wijziging van de tarieven zoals bedoeld in bijlage 1. § 2. Het Begeleidingscomité is samengesteld als volgt: - twee vertegenwoordigers van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV; - één vertegenwoordiger van de Minister van Volksgezondheid; - één vertegenwoordiger van het Verzekeringscomité; - één vertegenwoordiger per medisch- sociaal centrum voor sekswerkers dat een overeenkomst heeft afgesloten in het kader van dit besluit.

Eén van de vertegenwoordigers van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV zit de vergadering voor. § 3. De overeenkomst voorziet overlegmodaliteiten met de verantwoordelijken van de overige initiatieven inzake medische tenlasteneming van personen die in bestaansonzekerheid leven en gefinancierd worden in het kader van artikel 56 van de wet.

Art. 8.§ 1. De centra die een overeenkomst in het kader van dit besluit wensen af te sluiten, dienen per aangetekend schrijven een aanvraag in bij de Leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV. De aanvragen bevatten een volledige beschrijving van het globaal beheer, de jaarverslagen van de drie voorgaande werkingsjaren, met uitzondering van de jaren 2020 - 2021, de statuten van het betrokken centrum, de operationalisering en de implementatie van de missie, de visie en de doelstellingen die de indienende kandidaat voor ogen heeft. Bovendien dient de kandidaat aan te tonen dat ze aan de bepalingen van dit besluit en het kwaliteitshandboek voldoet. § . Het Verzekeringscomité sluit de overeenkomst op basis van de aangeleverde elementen door het begeleidingscomité.

Art. 9.De overeenkomsten afgesloten in het kader van dit besluit worden telkens voor een periode van drie jaar afgesloten. Jaarlijks rapporteert het centrum met een overeenkomst over haar werkzaamheden zoals bepaald in artikel 10. In ieder geval dient een eindevaluatie plaats te hebben telkens na 2,5 jaren van werking van de overeenkomst.

Art. 10.De centra die een overeenkomst hebben afgesloten in het kader van dit besluit bezorgen het Verzekeringscomité elk jaar een gedetailleerd verslag van de activiteiten die in het kader van de overeenkomst zijn verricht, en dit uiterlijk op de laatste dag van februari van het daarop volgende werkjaar.

Het activiteitenrapport omvat: 1° gegevens over de administratieve werking van het centrum;2° de resultaten van de procesopvolging PDCA-proces;3° de samenstelling van het centrum, het personeelsmanagement en het personeelsverloop;4° de reële activiteit van de nieuwe sekswerkers en het aantal follow-up sekswerkers;5° de vastgestelde medische problemen;6° het aantal uitgevoerde opsporings- en diagnosetesten, de resultaten, de vaccinatie en andere geneeskundige begeleidingen;7° de sociaalmaatschappelijke dienstverlening aan de sekswerkers;8° een financieel rapport. Het Verzekeringscomité kan een model van jaarlijkse rapportering vaststellen voor de centra.

Art. 11.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2022.

Art. 12.De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 februari 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE

Bijlage 1: de eenheidstarieven in euro per kostenrubriek zoals bedoeld in artikel 5, § 3.

1. Medische kosten (medische consultaties)

a) Kost arts/nieuwe sekswerker (2 consultaties aan 27 per consultatie)

54

b) Kost arts/ follow up sekswerkers (3 consultaties aan 27 per consultaties)

81

2.Personeelskosten

a) 0.5 VTE graduaat gezondheidswerker/sociaal werker

30779,69

3. Laboratoriakosten

a) Kost labopakket nieuwe sekswerkers

55

b) Kost labopakket follow up sekswerkers

60

c) Kost van 1 vaccin voor het aantal nieuwe sekswerkers

21


Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 februari 2022 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité een overeenkomst kan sluiten met een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers. FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE

1. Frais médicaux (consultations médicales)

a) Coût médecin/nouveau travailleur du sexe (2 consultations à 27 par consultation)

54

b) Coût médecin/suivi des travailleurs du sexe (3 consultations à 27 par consultation)

81

2.Frais de personnels

a) 0.5 TPE graduat collaborateur de la santé/travailleur social

30779,69

3. Frais de laboratoire

a) Coût paquet laboratoire nouveau travailleur du sexe

55

b) Coût paquet laboratoire suivi travailleur du sexe

60

c) Coût d'un vaccin pour le nombre de nouveau de travailleurs du sexe

21


Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 9 februari 2022 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het Verzekeringscomité een overeenkomst kan sluiten met een medisch-sociaal centrum voor sekswerkers. FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE

^