Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 maart 2004
gepubliceerd op 07 april 2004

Koninklijk besluit tot bepaling van de bijzondere **** van het statutaire en het contractuele personeel van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en tot regeling van de dienst met het oog op het voorkomen van ****

bron
federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen
numac
2004022204
pub.
07/04/2004
prom.
08/03/2004
ELI
eli/besluit/2004/03/08/2004022204/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 MAART 2004. - **** besluit tot bepaling van de bijzondere **** van het statutaire en het contractuele personeel van het **** Agentschap voor de **** van de **** en tot regeling van de dienst met het oog op het voorkomen van ****


**** ****, **** der ****, **** allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze ****.

Gelet op de wet van 4 februari 2000 houdende oprichting van het **** Agentschap voor de **** van de ****, inzonderheid op artikel 6;

Gelet op het advies van de **** van Financiën, gegeven op 22 januari 2003;

Gelet op de akkoordbevinding van de **** van Begroting, gegeven op 13 maart 2003;

Gelet op de akkoordbevinding van de **** van Ambtenarenzaken, gegeven op 11 februari 2003;

Gelet op het protocol ****.2003/05 van het Comité **** **** «*****» van 16 april 2003;

Gelet op het advies van de **** voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 10 februari 2003;

Gelet op het advies ****. 36.001/3 van de **** van State, gegeven op 28 oktober 2003, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de **** van State;

**** de voordracht van Onze **** van **** en op het advies van Onze in Raad vergaderde ****, Hebben **** besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.**** de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° het Agentschap : het **** Agentschap voor de **** van de ****;2° de **** Bestuurder : de **** Bestuurder van het **** Agentschap voor de **** van de ****;3° de hiërarchische meerdere : de titularis van een managementfunctie of het hoofd van de provinciale controle-eenheid die in de **** waar het personeelslid werkt en in de stijgende hiërarchische orde, de plaats bezet het dichtst bij die van het personeelslid;4° personeelslid : het statutaire of contractuele personeelslid van het Agentschap, met uitzondering van de **** **** en de titularis van een managementfunctie -1, -2 of van een staffunctie;5° aanwerving : de aanwerving, de indienstneming, de benoeming en de overplaatsing via mobiliteit;6° de voorlopige cel: de voorlopige cel van het **** Agentschap voor de **** van de ****;7° een samenwonende : de persoon die, volgens het document «*****», beoogd bij artikel 3, 9° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een **** van de natuurlijke personen, met het personeelslid samenwoont. HOOFDSTUK 2. - **** bepalingen

Art. 2.§ 1. Elk personeelslid is ertoe gehouden om spontaan en onmiddellijk om het even welke gebeurtenis, belang, omstandigheid of situatie, aan zijn hiërarchische meerdere aan te geven, waardoor, gelet op zijn functies, zijn professionele onafhankelijkheid en objectiviteit in gevaar zouden kunnen worden gebracht en een **** zou kunnen ontstaan. § 2. Ieder personeelslid is ertoe gehouden, zowel wat een samenwonende als een bloedverwant in de eerste graad betreft, om spontaan en onmiddellijk: - het hebben van een relevant belang in enige inrichting, onderneming, vennootschap of vereniging, welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt, dat van aard is om hun beleid te beïnvloeden, - de uitoefening van een directie-, beheers- of interne **** in enige inrichting, onderneming, vennootschap of vereniging die binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt, aan zijn hiërarchische meerdere aan te geven. § 3. De hiërarchische meerdere onderzoekt de verklaringen ingediend in toepassing van §§ 1 en 2 en kan, naargelang het geval : - van mening zijn dat het aangegeven feit niet van die aard is dat het de objectiviteit van het personeelslid zou hinderen of een **** zou doen rijzen; - een maatregel van interne organisatie nemen met het oog een einde te maken aan de dreiging van ****; - van mening zijn dat de aangegeven activiteit of het aangegeven belang een onverenigbaarheid oplevert dat onderworpen dient te worden aan de beslissing van de **** Bestuurder volgens de bepalingen van artikel 3, § 3. § 4. Wanneer het Agentschap op de hoogte wordt gebracht van feiten die van die aard zijn dat de objectiviteit en de zelfstandigheid van het personeelslid wordt gehinderd, kan de hiërarchische meerdere of de **** **** de in § 3 beoogde procedure opstarten.

Art. 3.§ 1. **** afwijking, wordt geacht onverenigbaar te zijn met de hoedanigheid van personeelslid, de uitoefening door het personeelslid, door een vertegenwoordiger of een tussenpersoon, van elke betrekking, functie, mandaat, zelfs onbezoldigd : ****) in enige inrichting, onderneming, vennootschap of vereniging die binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt;****) in enige beroepsorganisatie of -vereniging die sectoren van activiteiten vertegenwoordigt welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap vallen;****) in elk **** organisme, ****- of **** van operatoren of producten welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap vallen;****) betreffende audit van laboratoria of ****;****) voor rekening van een verzekeringsmaatschappij voor beroepsrisico's of ter financiering van een activiteit welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt; § 2. Voor zijn aanwerving, verklaart het toekomstig personeelslid aan de **** Bestuurder of hij onder één van de mogelijkheden bedoeld in § 1 valt. § 3. De **** Bestuurder of zijn afgevaardigde stelt het toekomstig personeelslid, dat zich in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt bedoeld in § 1, in de mogelijkheid om gehoord te worden.

Hij onderzoekt, in het licht van de uit te oefenen functie, of de activiteit, het belang of het mandaat aanleiding zou kunnen geven tot een **** met de opdrachten van het Agentschap of de objectiviteit of de onafhankelijkheid van het toekomstig personeelslid zou hinderen.

De **** Bestuurder of zijn afgevaardigde spreekt zich, na advies van het ****, bij gemotiveerde beslissing die bekendgemaakt wordt aan de betrokkene, uit over het al dan niet toestaan van een afwijking en dit binnen de drie maanden na de indiening van de bovenvermelde verklaring.

Bij gebrek aan een beslissing binnen deze termijn wordt de afwijking geacht te zijn toegestaan.

In het geval er een onverenigbaarheid wordt vastgesteld waarvan niet afgeweken kan worden, kan de aanwerving niet plaatsvinden. § 4. Het personeelslid dat in de loop van zijn loopbaan terechtkomt in één van de mogelijkheden bedoeld in § 1, is gehouden zijn hiërarchische meerdere hiervan onmiddellijk in kennis te stellen met de vraag naar een afwijking.

**** deze vraag wordt uitspraak gedaan overeenkomstig de bepalingen van § 3.

**** beslissing kan een toelating tot afwijking afhankelijk maken van een wijziging van standplaats en/of functie. § 5. **** een onverenigbaarheid wordt vastgesteld waarvoor geen afwijking kan worden toegestaan, wordt een van de volgende maatregelen getroffen : 1° ofwel stelt het personeelslid een einde aan de onverenigbaarheid binnen een termijn van drie maanden;2° ofwel vraagt het personeelslid voor de duur van één jaar, en een maal **** : - om gedurende deze periode met verlof zonder wedde te worden gestuurd indien het een statutair personeelslid betreft.Dit verlof wordt gelijkgesteld met een periode van ****; - de schorsing van zijn arbeidsovereenkomst voor deze periode, indien het een contractueel personeelslid betreft. § 6. **** de toepassing van de bepalingen van artikel 7, heeft het voortbestaan van de onverenigbaarheid wegens het niet toepassen van de maatregelen bedoeld in § 5, voor het contractuele personeelslid ambtshalve het ontslag en voor het statutaire personeelslid ambtshalve het verlies van deze hoedanigheid tot gevolg.

Art. 4.§ 1. Is onverenigbaar met een functie van niveau 1 of met een functie van controleur : 1° de uitoefening door het personeelslid, door een vertegenwoordiger of tussenpersoon: - van een commerciële activiteit in een sector die onder de bevoegdheden van het Agentschap valt; - van een landbouwbedrijf in de zin van artikel 1 van de pachtwet; - van elke betrekking, functie, mandaat, zelfs onbezoldigd, voor rekening van een verzekeringsmaatschappij voor beroepsrisico's of ter financiering van een activiteit welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt; - van de diergeneeskunde; 2° het hebben van een relevant belang in enige inrichting, onderneming, vennootschap of vereniging, welke binnen de bevoegdheden van het Agentschap valt, dat van aard is om hun beleid te beïnvloeden. § 2. Voor zijn aanwerving, verklaart het toekomstig personeelslid aan de **** Bestuurder of hij onder één van de mogelijkheden bedoeld in § 1 valt.

**** er een onverenigbaarheid wordt vastgesteld, kan de aanwerving niet plaatsvinden. § 3. Het personeelslid dat in de loop van zijn loopbaan terechtkomt in één van de mogelijkheden bedoeld in § 1, is gehouden de **** Bestuurder hiervan onmiddellijk in kennis te stellen.

De maatregelen bedoeld in artikel 3, §§ 5 en 6 worden toegepast.

Art. 5.De **** Bestuurder kan elke afwijking toegekend op grond van artikel 3 of 9 herroepen bij gemotiveerde beslissing na het personeelslid in de mogelijkheid gesteld te hebben gehoord te worden en na advies van het ****.

Art. 6.Behoudens het geval dat de beslissing werd vastgesteld in het kader van een ****, kan het personeelslid beroep aantekenen bij de bevoegde raad van beroep tegen de beslissing van de **** Bestuurder of van zijn afgevaardigde waarbij een onverenigbaarheid werd vastgesteld waarvan niet afgeweken kan worden of waarbij een afwijking wordt herroepen.

**** beroep moet binnen een termijn van 10 dagen na de bekendmaking van de betwiste beslissing ingesteld worden. Het heeft schorsende werking

Art. 7.Elke valse of onvolledige verklaring, alsook elk gebrek aan verklaring, elke niet naleving van de maatregelen voor de interne organisatie van de dienst en van de afwijkende voorwaarden, kan de toepassing van disciplinaire sancties teweeg brengen. HOOFDSTUK 3. - ****- en slotbepalingen

Art. 8.§ 1. **** besluit is ook van toepassing op elk personeelslid dat geïntegreerd wordt in het Agentschap vanuit de voorlopige cel. § 2. Elk lid van de voorlopige cel is gehouden, op een datum te bepalen door de **** ****, aan zijn hiërarchisch meerdere of aan de **** Bestuurder te verklaren, naargelang het geval, of hij zich bevindt in één van de hypotheses bedoeld in de artikelen 2, § 1, 3, § 1 of 4, § 1. § 3. **** betreft het statutaire personeelslid van de voorlopige cel is, in afwijking van artikel 3, § 6, de ambtshalve mobiliteit ingevoerd bij het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing wanneer de **** **** een onverenigbaarheid vaststelt waarvoor geen afwijking kan worden toegestaan en waarvoor de in artikelen 3, § 5 voorziene maatregelen niet toegepast werden. § 4. Bovendien is het lid van de voorlopige cel gehouden **** aan zijn hiërarchische meerdere de eventueel bekomen afwijkingen aan te geven verkregen in het departement of de instelling waarvan hij afkomstig is.

**** deze afwijkingen op het ogenblik van de integratie in het Agentschap niet bevestigd worden in toepassing van de bepalingen van dit besluit, worden zij van rechtswege herroepen.

Art. 9.Het personeelslid dat op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit besluit bij het Agentschap werkzaam is en zich in één van de in artikel 4 beoogde gevallen van onverenigbaarheid bevindt, kan voor een periode van maximaal 2 jaar, de toekenning van een afwijking vragen volgens de in artikel 3, § 3, beoogde procedure.

Art. 10.**** besluit treedt in werking op de dag van zijn publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Art. 11.Onze **** van Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 8 maart 2004.

**** **** **** : De **** van ****, ****. ****

^