Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 februari 2022
gepubliceerd op 11 februari 2022

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2022030653
pub.
11/02/2022
prom.
08/02/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, wijzigt het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel beoogt drie wijzigingen aan te brengen in artikel 5 betreffende de categorieën die in aanmerking komen voor een proefrittenplaat.

De eerste wijziging betreft het eerste punt van dit artikel 5, dat betrekking heeft op de categorie van de constructeurs. In de zin "Het gaat tevens om constructeurs die door de bevoegde goedkeuringsinstanties zijn erkend in het kader van de procedure voor het toezicht op de overeenstemming van de productie;", wordt het woord "tevens" geschrapt omdat het niet nuttig is en bovendien tot verwarring kan leiden. Alleen het certificaat van overeenstemming van productie is vereist overeenkomstig het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten (motorvoertuigen) en het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten (twee-, drie- en vierwielers), vermeld in de vorige zin van dit punt.

De tweede wijziging betreft de machtiging die door de minister of zijn gemachtigde wordt afgeleverd aan ondernemingen die geen constructeur zijn en die testen op onderdelen uitvoeren. Met deze wijziging wordt beoogd te verduidelijken dat de machtiging betrekking moet hebben op, enerzijds, de aflevering van de jaarlijkse proefrittenplaat en, anderzijds, elke proefrit die met deze proefrittenplaat wordt uitgevoerd op basis van het door de onderneming meegedeelde proefrittenprogramma.

De derde wijziging betreft de toevoeging van een extra categorie die in aanmerking komt voor een proefrittenplaat. Het gaat om technische diensten van categorie A die de tests in hun eigen voorzieningen uitvoeren en die erkend zijn door een goedkeuringsinstantie van een Gewest of een andere Lidstaat.

Artikel 2 Dit artikel 2 wijzigt artikel 6, dat betrekking heeft op de verwervingsvoorwaarden voor de proefrittenplaat.

Er worden twee wijzigingen aangebracht.

De eerste wijziging schrapt de controle met betrekking tot de inschrijving van het bedrijf als constructeur bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Deze controle is niet nodig aangezien de FOD Mobiliteit en Vervoer de kwaliteit van de constructeur controleert door na te gaan of de aanvrager een door de bevoegde goedkeuringsinstantie afgegeven certificaat van overeenstemming van de productie heeft bijgevoegd.

De tweede wijziging betreft de controle, uitgevoerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer, in het kader van de aanvraag van een proefrittenplaat die is ingediend door de nieuwe categorie met betrekking tot de technische dienst van categorie A. In dit verband moet de aanvraag vergezeld gaan van een afschrift van de erkenning, afgeleverd door de bevoegde goedkeuringsinstantie (typegoedkeuring), als technische dienst van categorie A. Artikel 3 Artikel 3 wijzigt artikel 7 van voornoemd koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten teneinde lid 2 van dit artikel te schrappen. Dit lid 2 verwees naar de controle door de FOD Financiën, die bij de vernieuwing van de proefrittenplaat nagaat of de aanvrager wel degelijk de activiteit van constructeur uitoefent. Enerzijds is deze controle niet nodig omdat de houder van een proefrittenplaat kan besluiten deze niet te verlengen en een nieuwe proefrittenplaat aan te vragen waarvoor deze controle niet wordt uitgevoerd. Anderzijds controleert de FOD Mobiliteit en Vervoer bij de aanvraag van een nieuwe proefrittenplaat en bij de vernieuwing van een proefrittenplaat het certificaat van overeenstemming van de productie (COP), waaruit blijkt dat het bedrijf wel degelijk constructeur is.

Artikel 4 Artikel 4 beoogt een wijziging in artikel 12 aan te brengen. Artikel 12 overeenstemt niet met artikel 11.

Het woord "motorvoertuigen" wordt door het woord "voertuigen" vervangen.

Artikel 5 Artikel 5 beoogt vier wijzigingen aan te brengen in artikel 13, dat betrekking heeft op de verwervingsvoorwaarden van de handelaarsplaat. 1° De eerste wijziging beoogt de invoeging van de woorden "van dezelfde soort" in de titels van de artikelen 13.1 en 13.2.

Artikel 13 maakt een onderscheid tussen twee stelsels: -artikel 13.1: indien de aanvrager in het verleden nooit houder van een handelaarsplaat is geweest; - artikel 13.2: indien de aanvrager in het verleden reeds houder van een handelaarsplaat is geweest;

Indien de aanvrager in het verleden houder van een handelaarsplaat is geweest, moet hij al zijn handelaarsplaten hebben vernieuwd en 12 facturen bewijzen per vernieuwde handelaarsplaat en per extra aangevraagde handelaarsplaat.

Aangezien artikel 2 van bovengenoemd koninklijk besluit bepaalt dat er vier soorten kentekenplaten zijn (auto, moto, aanhangwagen en bromfiets), is het logisch dat de regel van artikel 13 van toepassing is per soort handelaarsplaat. Indien de aanvrager bijvoorbeeld in het verleden reeds "auto"-handelaarsplaten heeft gehad, zal hij al zijn "auto"- handelaarsplaten moeten vernieuwen en 12 facturen moeten overleggen voor elke extra "auto"-handelaarsplaat die hij aanvraagt.

Indien de aanvrager echter nog nooit een "moto"-handelaarsplaat heeft gehad, kan hij een "moto"-handelaarsplaat aanvragen zonder te moeten voldoen aan de voorwaarden van artikel 13, lid 2. In dit geval is artikel 13, lid 1, van toepassing, aangezien de aanvrager in het verleden nooit een "moto"-handelaarsplaat heeft gehad.

De titels van de artikelen 13.1 en 13.2 luiden derhalve als volgt: - artikel 13.1: indien de aanvrager in het verleden nooit houder van dezelfde soort handelaarsplaat is geweest; - artikel 13.2: indien de aanvrager in het verleden reeds houder van dezelfde soort handelaarsplaat is geweest. 2° De tweede wijziging bestaat in het schrappen van de beperkte periode gedurende welke de nieuwe extra handelaarsplaat moet worden aangevraagd In de oude versie van dit artikel 13.2, stond dat de aanvraag voor een extra handelaarsplaat moest worden ingediend tussen 1 oktober en de laatste dag van februari van het jaar dat volgt. Deze beperkte periode wordt afgeschaft, wat betekent dat deze aanvraag het hele jaar door kan worden ingediend (van 1 januari tot en met 31 december).

Indien de aanvrager dus al zijn handelaarsplaten heeft vernieuwd en 12 facturen heeft overgelegd voor elke vernieuwde plaat en 12 facturen voor elke extra aangevraagde plaat, zal hij zijn extra handelaarsplaten het hele jaar door kunnen aanvragen, zelfs na 28 februari. Hij zal dus niet langer tot oktober hoeven te wachten om deze aanvraag in te dienen. 3° De derde wijziging strekt ertoe de berekening van de facturen te verduidelijken In artikel 13, lid 2, is bepaald dat het aantal nieuwe handelaarsplaten wordt vastgesteld aan de hand van het aantal veelvouden van twaalf voertuigen dat is verkocht in de twaalf maanden die voorafgaan aan de datum van de door het bestuur bevoegd voor de belasting over de toegevoegde waarde uitgevoerde controle.In dit verband is de wijziging bedoeld om duidelijk te maken dat het bevoegde bestuur voor de belasting over de toegevoegde waarde geen rekening houdt met facturen die reeds zijn gebruikt voor een andere aanvraag om vernieuwing of om een extra handelaarsplaat. Het aantal van twaalf voertuigen kan enkel worden verkregen door de optelling van de voertuigen die aan de inschrijving zijn onderworpen en beantwoorden aan de definities vermeld: - ofwel in artikel 1, § 2 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit; in dit verband mogen de facturen die betrekking hebben op motorvoertuigen niet worden samengeteld met de facturen die betrekking hebben op aanhangwagens; - ofwel in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit 4° De vierde wijziging strekt ertoe te preciseren dat de voorwaarden van voornoemd artikel 13.2 niet van toepassing zijn in geval van afgifte van een nieuwe handelaarsplaat naar aanleiding van een aangifte van verlies of diefstal bij een politiedienst.

Als een nieuwe plaat wordt afgegeven naar aanleiding van een aangifte van verlies of diefstal bij de politie, is het geen echte nieuwe extra handelaarsplaat. Het is dan ook logisch dat de voorwaarden betreffende de vernieuwing van andere handelaarsplaten en de overlegging van 12 facturen per vernieuwde handelaarsplaat en per aangevraagde extra handelaarsplaat niet van toepassing zijn indien de aanvraag voor een nieuwe handelaarsplaat in hetzelfde jaar als het geldigheidsjaar van de verloren of gestolen plaat wordt ingediend wordt ingediend. Heeft de nieuwe handelaarsplaat, die afgegeven wordt na aangifte van verlies of diefstal, hetzelfde geldigheidsjaar als de verloren of gestolen handelaarsplaat.

Artikel 6 Artikel 6 beoogt vier wijzigingen aan te brengen in artikel 14, dat betrekking heeft op de vernieuwingsvoorwaarden van de handelaarsplaat.

Lid 2 van dit artikel 14 bepaalt dat de handelaren in voertuigen minstens twaalf voertuigen moeten hebben verkocht tijdens de twaalf maanden die voorafgingen aan de datum van de controle uitgevoerd door het bestuur bevoegd voor de belasting over de toegevoegde waarde. In dit verband is de wijziging bedoeld om duidelijk te maken dat het bevoegde bestuur voor de belasting over de toegevoegde waarde geen rekening houdt met facturen die reeds zijn gebruikt voor een andere aanvraag om vernieuwing of om een extra handelaarsplaat. Het aantal van twaalf voertuigen kan enkel worden verkregen door de optelling van de voertuigen die aan de inschrijving zijn onderworpen en beantwoorden aan de definities vermeld: - ofwel in artikel 1, § 2 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit; in dit verband mogen de facturen die betrekking hebben op motorvoertuigen niet worden samengeteld met de facturen die betrekking hebben op aanhangwagens; - ofwel in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit.

Artikel 7 Artikel 7 wijzigt artikel 16, dat bepaalt dat de houder van de handelaarsplaat de eigenaar moet zijn van het voertuig waarop de handelaarsplaat is aangebracht.

Het komt voor dat de houder van de handelaarsplaat, een handelaar in voertuigen, niet langer eigenaar van het voertuig is indien de koopovereenkomst reeds is gesloten. De wijziging strekt er dus toe een uitzondering te maken om de houder van de handelaarsplaat in staat te stellen de handelaarsplaat aan te brengen op een voertuig dat hij heeft verkocht (waarvan hij niet langer de eigenaar is) om zich naar de plaats van inscheping (haven, trein, ...) of naar de koper te begeven.

Artikel 8 Artikel 8 vervangt lid 1 van artikel 19 om drie wijzigingen aan te brengen in de beroepsplaat.

De eerste wijziging betreft het aantal dagen, niet noodzakelijkerwijs opeenvolgend, waarop de beroepsplaat kan worden gebruikt. Het aantal van vijf dagen wordt verhoogd tot acht dagen.

Met de tweede wijziging wordt beoogd de reikwijdte te verduidelijken van de eerste van de formaliteiten waarvoor de beroepsplaat kan worden gebruikt. De beroepsplaat wordt niet alleen gebruikt voor de aflevering van het voertuig. Ze kan ook worden gebruikt om het voertuig te verplaatsen met het oog op een overname of reparatie.

De derde wijziging voegt een extra stap toe aan de lijst van procedures waarvoor de beroepsplaat mag worden gebruikt: de demonstratie van dit voertuig als bedoeld in het nieuwe artikel 25.

Deze demonstratie wordt dus besproken in artikel 13 tot wijziging van artikel 25.

Artikel 9 Artikel 9 wijzigt artikel 21 betreffende de verweringsvoorwaarden voor de beroepsplaat.

Deze wijziging is een gevolg van de wijziging van artikel 26. Artikel 26 biedt de houder van een beroepsplaat voortaan de mogelijkheid meer dan twee beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid te verwerven, indien hij bewijst dat hij in zijn vestigingseenheid twintig of meer voltijds equivalente werknemers in dienst heeft.

Aangezien dit bewijs moet worden geleverd door een kopie te bezorgen van de DmfA (multifunctionele verklaring bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) voor het kwartaal dat aan de aanvraag voorafgaat, wordt dit document toegevoegd aan de verwervingsvoorwaarden voor een beroepsplaat wanneer de houder meer dan twee beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid wenst te verwerven.

Artikel 10 Artikel 10 wijzigt artikel 22 van voornoemd koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten teneinde lid 2 van dit artikel te schrappen. Dit lid 2 verwees naar de controle door de FOD Financiën, die bij de vernieuwing van de beroepsplaat nagaat of de aanvrager wel degelijk de activiteit van koetswerkmaker of hersteller uitoefent. Enerzijds is deze verificatie niet nodig omdat de houder van een beroepsplaat kan besluiten deze niet te vernieuwen en een nieuwe beroepsplaat aan te vragen waarvoor deze controle niet wordt uitgevoerd. Anderzijds zijn de voorwaarden voor het gebruik van de beroepsplaat reeds goed geregeld, aangezien een attest van voorlopige inschrijving aan boord moet zijn van het voertuig dat gedurende acht dagen, niet noodzakelijk achtereenvolgend, met deze plaat kan worden gebruikt.

Artikel 11 Artikel 11 wijzigt artikel 23 betreffende de personen die de beroepsplaat mogen gebruiken.

Deze wijziging voegt een categorie personen toe die de beroepsplaat mogen gebruiken.

Lid 4 wordt ingevoegd om te bepalen dat de beroepsplaat ook mag worden gebruikt door een beroepsbeoefenaar van de autosector die tests uitvoert met een voertuig dat door de houder van de beroepsplaat wordt hersteld.

Artikel 12 Artikel 12 wijzigt lid 1 van artikel 24 met betrekking tot het aantal dagen, niet noodzakelijkerwijs opeenvolgend, waarop de beroepsplaat kan worden gebruikt. Het aantal van vijf dagen wordt verhoogd tot acht dagen.

Artikel 13 Artikel 13 dient ter vervanging van artikel 25 om te voorzien in een afwijking van het verbod op het uitlenen of verhuren van een voertuig met een beroepsplaat.

Artikel 25 beoogt het gebruik van de beroepsplaat voor demonstratiedoeleinden mogelijk te maken. die bestaat uit het tonen van het gehomologeerde voertuig aan het publiek. Deze demonstratie stelt de houder van de beroepsplaat tevens in staat een natuurlijke persoon toestemming te verlenen om het voertuig met de beroepsplaat te gebruiken.

De vergunning van de houder van de beroepsplaat, opgesteld volgens het model van bijlage 3 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten (zie bijlage 1 van dit besluit), moet evenwel aan boord van het voertuig met de beroepsplaat aanwezig zijn.

Artikel 14 Artikel 14 wijzigt artikel 26 teneinde lid 2 te vervangen en drie wijzigingen aan te brengen.

De eerste wijziging betreft de verdubbeling van het aantal beroepsplaten per vestigingseenheid. Dit aantal is nu twee platen.

De tweede wijziging beoogt de houder die in zijn vestigingseenheid 20 of meer voltijdsequivalente werknemers tewerkstelt en die dit kan staven met het afschrift van de DmfA (multifunctionele verklaring aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) van het kwartaal dat aan zijn aanvraag voorafgaat, de mogelijkheid te bieden bijkomende beroepsplaten te verwerven waarvan het aantal als volgt wordt vastgesteld: - Indien de houder tussen twintig en dertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij een bijkomende beroepsplaat verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van drie beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid; - Indien de houder tussen dertig en veertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij twee bijkomende beroepsplaten verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van vier beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid; - Indien de houder meer dan veertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij drie bijkomende beroepsplaten verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van vijf beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid.

De derde wijziging betreft het aantal dagen, niet noodzakelijkerwijs opeenvolgend, waarop de beroepsplaat kan worden gebruikt. Het aantal van vijf dagen wordt verhoogd tot acht dagen.

Artikel 15 Artikel 15 komt in de plaats van artikel 27, dat betrekking heeft op de definitie van de nationale plaat en de gebruiksvoorwaarden.

Er worden drie wijzigingen aangebracht.

Met de eerste wijziging wordt beoogd de reikwijdte te verduidelijken van de eerste van de formaliteiten waarvoor de nationale kan worden gebruikt. De nationale plaat wordt niet alleen gebruikt voor de aflevering van het voertuig. Ze kan ook worden gebruikt om het voertuig te verplaatsen met het oog op een reparatie.

Met de tweede wijziging wordt beoogd het gebruik van de nationale kentekenplaat toe te staan in het kader van een demonstratie waarbij het voertuig aan het publiek wordt getoond. Deze demonstratie stelt de houder van de nationale plaat tevens in staat een natuurlijke persoon toestemming te verlenen om het voertuig met de nationale plaat te gebruiken.

Met de derde wijziging wordt beoogd een expert toe te staan een voertuig dat al meer dan 30 jaar in het verkeer is gebracht en een nationale plaat heeft, te testen in het kader van een expertise van dit voertuig.

Artikel 16 Artikel 16 heeft tot doel artikel 28 te wijzigen om te verduidelijken welke natuurlijke en rechtspersonen voor de nationale plaat in aanmerking komen.

De nationale plaat is voorbehouden aan elke natuurlijke of rechtspersoon die in België verblijft. In dit verband zij verwezen naar artikel 3, paragraaf 1, lid 2, van het besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, waarin is bepaald dat het verblijf in België betekent dat deze personen aan een van de volgende voorwaarden voldoen: a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en een minimumleeftijd hebben van zestien jaar;b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt. De bepaling betreffende de nationale plaat brengt geen wijziging in de bepalingen betreffende de voorlopige inschrijving van voertuigen van personen die niet in België verblijven, die zijn opgenomen in het koninklijk besluit van 20 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/07/2001 pub. 08/08/2001 numac 2001014153 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen sluiten betreffende de inschrijving van voertuigen.

Artikel 17 Artikel 17 wijzigt artikel 35, dat de gegevens vermeldt die op het formulier voor de aanvraag om inschrijving van een handelaarsplaat en een beroepsplaat moeten worden ingevuld. Het artikel bepaalt dat de aanvrager hetzij de cilinderinhoud, hetzij de massa moet vermelden.

Indien de aanvrager dit wenst, kan hij/zij er echter ook voor kiezen beide gegevens te vermelden en niet slechts één ervan.

Artikel 18 Artikel 18 wijzigt artikel 44, dat betrekking heeft op de procedure die moet worden gevolgd wanneer de politie een handelsplaat in beslag heeft genomen. De houder die het voorwerp uitmaakte van een inbeslagname van een van zijn handelsplaten, zal geen aanvraag om inschrijving voor hetzelfde soort plaat als die welke het voorwerp uitmaakte van de inbeslagname kunnen indienen, en dit gedurende een periode van een jaar te rekenen vanaf de vaststelling van de onrechtmatigheden. Het doel van dit artikel is te voorkomen dat de houder de in beslag genomen plaat onmiddellijk door een nieuwe vervangt.

De houder mag echter de andere handelsplaten blijven gebruiken die niet in beslag zijn genomen.

Daarom is dit artikel gewijzigd en zijn de woorden "aanvraag om inschrijving" vervangen door de woorden "aanvraag voor een nieuwe kentekenplaat".

Artikel 19 Dit artikel 19 vervangt bijlage 3 van het voornoemde koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten. De nieuwe bijlage 3 is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.

Deze bijlage 3 heeft betrekking op het contract voor de terbeschikkingstelling van een voertuig dat zich aan boord van het voertuig met een handelaarsplaat moet bevinden, wanneer het voertuig wordt uitgeleend aan een klant die er gedurende een periode van zeven dagen een proefrit in wil maken.

Aangezien de demonstratie nu ook is voorzien met een voertuig met een beroepsplaat (zie artikel 25), wordt bijlage 3 derhalve gewijzigd om ook de verwijzing naar de demonstratie van een voertuig met een handelaarsplaat op te nemen.

Artikel 20 Deze bepaling heeft betrekking op de datum van inwerkingtreding, waarbij rekening wordt gehouden met de tijd die nodig is om de vereiste IT-aanpassingen door te voeren.

Artikel 21 Deze bepaling behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, Vice-eersteminister en minister van Mobiliteit, G. GILKINET

8 FEBRUARI 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 21 juni 1985 en van 28 april 2010;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit;

Gelet op de hoogdringendheid die wordt gerechtvaardigd door de volgende elementen : "De commerciële platen maakten het voorwerp uit van een eerdere herziening die het voornoemde koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten wijzigde en welke op 15 mei 2020 in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd.

Na de toepassing van dit besluit gedurende een jaar, wordt er een ontwerp van besluit voorbereid teneinde enkele wijzigingen in te voegen zonder echter de algemene beginselen die door deze herziening van de commerciële kentekenplaten zijn aangebracht ter discussie te stellen.

Dit ontwerp van besluit gaat vergezeld van een verslag aan de Koning waarin de artikelen worden besproken.

Deze wijzigingen vloeien deels voort uit de aanbevelingen van de branchefederaties van de ondernemingen die commerciële platen gebruiken, en dit op grond van de vaststellingen die sinds de jaarlijkse vervanging van de platen die op 1 oktober laatstleden van start ging, werden gedaan. Dit liet toe meerdere concrete elementen bij te sturen, die snel in werking moeten treden, aangezien de in 2020 vernieuwde proefrittenplaten die onder de oude regelgeving vallen, sedert 1 januari 2022 niet langer geldig zijn.

De belangrijkste wijzigingen betreffen de beroepsplaat (optrekken van het aantal platen en van het aantal gebruiksdagen).

Sinds de herziening van de commerciële platen is de proefrittenplaat, gelet op de aard ervan, enkel nog voorbehouden aan constructeurs in het bezit van een certificaat van overeenstemming van productie, en mag deze uitsluitend voor de uitvoering van proefritten worden gebruikt.

Bijgevolg werd de beroepsplaat in het leven geroepen om een wettelijk alternatief te bieden aan koetswerkmakers en herstellers die niet langer van de proefrittenplaat kunnen gebruikmaken. Vóór de herziening hadden de koetswerkmakers en herstellers de mogelijkheid om een onbeperkt aantal proefrittenplaten aan te vragen, waarvan het gebruik bovendien niet beperkt was tot proefritten en de activiteiten van de koetswerkmakers en herstellers dekte.

De automobielfederaties hebben erop gewezen dat het aantal beroepsplaten en het aantal gebruiksdagen van deze platen niet volstaan om de activiteiten van de koetswerkmakers en herstellers uit te oefenen.

Het huidige aantal beroepsplaten is vastgelegd in artikel 26, dat één plaat per vestigingseenheid voorziet. Met het ontwerp van besluit wordt er beoogd dit aantal te verdubbelen teneinde ondernemingen met meerdere werknemers in staat te stellen om verschillende werkzaamheden tegelijk uit te voeren.

Overwegende dat de werklast bovendien ook van de omvang van de onderneming afhangt, biedt het ontwerp van besluit ondernemingen de mogelijkheid om één tot drie bijkomende beroepsplaten aan te vragen op basis van het aantal voltijdsequivalente werknemers (voorleggen van de multifunctionele verklaring aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van het kwartaal dat aan de aanvraag van de bijkomende plaat voorafgaat).

Wat het aantal gebruiksdagen betreft, blijkt dat dit aantal niet volstaat om alle noodzakelijke procedures uit te voeren (b.v. aanbieding van het voertuig bij de technische keuring bij een eerste keuring en een tweede keuring indien nodig, proefrit van het voertuig na herstelling, het voorrijden van het voertuig bij een of meer experten die belast zijn met het uitvoeren van bepaalde transformaties, levering van het voertuig). Daarom wordt met het ontwerp van besluit beoogd artikel 19 en artikel 26 te wijzigen en het aantal dagen van vijf naar acht dagen op te trekken.

Het ontwerp van besluit breidt tevens de gebruiksvoorwaarden van de beroepsplaat uit naar alle activiteiten van de koetswerkmakers en herstellers. De voorwaarde betreffende de levering van het voertuig wordt derhalve verduidelijkt om ook de verplaatsing van het voertuig met het oog op de herstelling ervan te dekken. Het is ook mogelijk de beroepsplaat te gebruiken om de potentiële klant toe te laten een proefrit te maken met het tweedehandsvoertuig dat door de hersteller of koetswerkmaker wordt verkocht.

Aangezien koetswerkmakers/herstellers en handelaren sedert 1 januari 2022 geen gebruik meer kunnen maken van de proefrittenplaten die zij onder de oude regeling in 2020 hadden vernieuwd, is het van essentieel belang dat de bij dit ontwerp van besluit ingevoerde wijzigingen zo snel mogelijk in werking treden, zodat deze ondernemingen hun activiteiten kunnen voortzetten. Elk uitstel van de inwerkingtreding van dit besluit zal aanzienlijke economische gevolgen hebben voor deze ondernemingen die dan niet over een voldoende aantal commerciële platen zullen beschikken om hun beroepsactiviteiten uit te oefenen".

Gelet op het advies nr. 70.863/4 van de Raad van State, gegeven op 26 januari 2022, bij toepassing van artikel 84, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit en de Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 5 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen en de nationale platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° In punt 1° wordt het woord "tevens" geschrapt; 2° In punt 4 wordt de volgende zin toegevoegd: "Deze vergunning moet enerzijds betrekking hebben op de aflevering van de jaarlijkse proefrittenplaat en, anderzijds, elke proefrit die met deze proefrittenplaat wordt uitgevoerd op basis van het door de onderneming meegedeelde proefrittenprogramma." 3° punt 5° wordt toegevoegd: "5° de technische diensten van categorie A die de tests in hun eigen voorzieningen uitvoeren en die erkend zijn door een goedkeuringsinstantie van een Gewest of een andere Lidstaat".

Art. 2.In artikel 6 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt de volgende wijziging aangebracht: 1° Lid 1wordt vervangen door het volgende lid: "De verwervingsvoorwaarden voor de proefrittenplaat zijn de volgende: - De aanvraag kan worden ingediend tussen 1 januari en 31 december van elk jaar; - met betrekking tot de categorie bedoeld in punt 1° van artikel 5, moet de aanvraag vergezeld gaan van de erkenning als constructeur, afgegeven door de instantie bevoegd voor de keuring (typegoedkeuring); - in verband met de categorie bedoeld in punt 5° van artikel 5, moet de aanvraag vergezeld gaan van een afschrift van de goedkeuring door de bevoegde goedkeuringsinstantie (typegoedkeuring) als technische dienst van categorie A.

Art. 3.In artikel 7 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 2 geschrapt.

Art. 4.In artikel 12 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt het woord "motorvoertuigen" door het woord "voertuigen" vervangen.

Art. 5.In artikel 13 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° De titel van artikel 13.1 wordt vervangen door de volgende titel: "indien de aanvrager in het verleden nooit houder van dezelfde soort handelaarsplaat is geweest"; 2° In de tweede lid van artikel 13.1, wordt het woord "verwervingsvoorwaard" door "verwervingsvoorwaarde vervangen; 3° Artikel 13.2 wordt vervangen door het volgende artikel 13.2: "Art. 13.2. Indien de aanvrager in het verleden reeds houder van dezelfde soort handelaarsplaat is geweest Indien de aanvrager in het verleden houder is geweest van dezelfde soort handelaarsplaat, moet de aanvraag worden ingediend tussen 1 januari en 31 december van elk jaar.

Deze aanvraag moet aan de volgende voorwaarden voldoen: - de aanvrager is ingeschreven onder de in artikel 12 bedoelde categorie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen; - het aantal nieuwe handelaarsplaten, bovenop de vernieuwing van de platen bedoeld in artikel 14, wordt vastgesteld aan de hand van het aantal veelvouden van twaalf voertuigen dat is verkocht in de twaalf maanden die voorafgaan aan de datum van de door het bestuur bevoegd voor de belasting over de toegevoegde waarde uitgevoerde controle. In dit verband houdt het bevoegde bestuur voor de belasting over de toegevoegde waarde geen rekening met facturen die reeds zijn gebruikt voor een andere aanvraag om vernieuwing of om een extra handelaarsplaat. Het aantal van twaalf voertuigen kan enkel worden verkregen door de optelling van de voertuigen die aan de inschrijving zijn onderworpen en beantwoorden aan de definities vermeld: - ofwel in artikel 1, § 2 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit; in dit verband mogen de facturen die betrekking hebben op motorvoertuigen niet worden samengeteld met de facturen die betrekking hebben op aanhangwagens; - ofwel in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit.

Indien de aanvrager nog altijd beschikt over niet-vernieuwde handelaarsplaten, kan hij alleen een nieuwe handelaarsplaat aanvragen nadat hij al zijn handelaarsplaten heeft vernieuwd overeenkomstig de in artikel 14 genoemde vernieuwingsvoorwaarden.

De voorwaarden, bepaald in de drie voorgaande leden, zijn niet van toepassing in geval van afgifte van een nieuwe handelaarsplaat naar aanleiding van een aangifte van verlies of diefstal bij een politiedienst indien de aanvraag voor een nieuwe handelaarsplaat in hetzelfde jaar als het geldigheidsjaar van de verloren of gestolen plaat wordt ingediend. Heeft de nieuwe handelaarsplaat, die afgegeven wordt na aangifte van verlies of diefstal, hetzelfde geldigheidsjaar als de verloren of gestolen handelaarsplaat".

Art. 6.In artikel 14 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 2 vervangen door de volgende alinea. "Bij de vernieuwing van elke handelaarsplaat moeten de handelaren in voertuigen minstens twaalf voertuigen hebben verkocht tijdens de twaalf maanden die voorafgingen aan de datum van de controle uitgevoerd door het bestuur bevoegd voor de belasting over de toegevoegde waarde. Het bevoegde bestuur voor de belasting over de toegevoegde waarde houdt geen rekening met facturen die reeds zijn gebruikt voor een andere aanvraag om vernieuwing of om een extra handelaarsplaat. Het aantal van twaalf voertuigen kan enkel worden verkregen door de optelling van de voertuigen die aan de inschrijving zijn onderworpen en beantwoorden aan de definities vermeld: - ofwel in artikel 1, § 2 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 16/03/2005 numac 2005000019 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit; in dit verband mogen de facturen die betrekking hebben op motorvoertuigen niet worden samengeteld met de facturen die betrekking hebben op aanhangwagens; - ofwel in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/1974 pub. 25/09/2013 numac 2013000563 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten vermeld in artikel 1 van dit besluit.

Art. 7.Artikel 16 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgend artikel 16: "

Art. 16.Eigenaarschap van het voertuig waarop de handelaarsplaat is aangebracht De houder van de handelaarsplaat mag deze plaat enkel aanbrengen op de voertuigen waarvan hij eigenaar is, behalve wanneer het door hem verkochte voertuig nog niet aan de koper is geleverd. In dit geval kan de handelaarsplaat op het verkochte voertuig worden aangebracht om naar de plaats van inscheping (haven, trein, ...) of naar de koper te gaan.

Art. 8.In artikel 19 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 1 vervangen door het volgende lid: "De beroepsplaat wordt gebruikt opdat koetswerkmakers en herstellers van voertuigen op het Belgische grondgebied tijdens een periode van acht, niet noodzakelijkerwijs op elkaar volgende dagen, de onderstaande formaliteiten zouden kunnen vervullen: - de levering van dat voertuig; - de verplaatsing van het voertuig met het oog op een herstelling; - de controle van het voertuig na een herstelling; - de verplaatsingen voor het voorrijden van het voertuig met het oog op het verkrijgen van een individuele goedkeuring; - de verplaatsingen voor het voorrijden van het voertuig bij een instelling belast met de technische controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen; - de demonstratie van dit voertuig als bedoeld in artikel 25 van dit besluit."

Art. 9.Artikel 21 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgend artikel 21: "

Art. 21.Verwervingsvoorwaarden De verweringsvoorwaarde voor de beroepsplaat is de volgende: de aanvraag mag worden ingediend tussen 1 januari en 31 december van elk jaar; - de aanvrager is ingeschreven onder de in artikel 20 bedoelde categorie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen; - indien de aanvrager meer dan twee beroepsplaten per soort en per vestigingseenheid wil verwerven, moet de aanvraag vergezeld gaan van een afschrift van de DmfA (multifunctionele verklaring bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) voor het kwartaal dat aan de aanvraag voorafgaat

Art. 10.In artikel 22 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 2 geschrapt.

Art. 11.In artikel 23 van voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt een lid 4 toegevoegd: "De beroepsplaat mag ook worden gebruikt door een beroepsbeoefenaar van de autosector die tests uitvoert met een voertuig dat door de houder van de beroepsplaat wordt hersteld. In dit verband moet er zich aan boord van het voertuig dat door de beroepsbeoefenaar wordt getest in het kader van een herstelling of een dienst na verkoop, een document bevinden dat de toelating van de houder van de beroepsplaat bewijst."

Art. 12.In lid 1 van artikel 24 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "acht".

Art. 13.Artikel 25 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgend artikel 25: "Art. 25 - Vrijstelling van het verbod op uitlenen of verhuren Het is verboden om voertuigen met een beroepsplaat uit te lenen of te verhuren.

Het in lid 1 bedoelde verbod is echter niet van toepassing op de demonstratie van een goedgekeurd voertuig. Het doel van de demonstratie is een goedgekeurd voertuig aan het publiek te tonen. De houder van de plaat kan ook een natuurlijke persoon de toelating geven om dit voertuig gedurende een periode van zeven kalenderdagen te gebruiken. In dit verband moet er zich een document conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit, aan boord van het voertuig bevinden, dat de toelating van de houder van de beroepsplaat om dit voertuig ter beschikking te stellen, bewijst".

Art. 14.In artikel 26 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 2 vervangen door de volgende leden 2 tot 4: "Dezelfde houder mag maximaal twee kentekenplaten per soort plaat en per vestigingseenheid hebben.

Een houder die in zijn vestigingseenheid 20 of meer voltijdsequivalente werknemers tewerkstelt en die dit kan staven met het afschrift van de DmfA (multifunctionele verklaring aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid) van het kwartaal dat aan zijn aanvraag voorafgaat, mag evenwel bijkomende beroepsplaten verwerven waarvan het aantal als volgt wordt bepaald: - Indien de houder tussen twintig en dertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij een bijkomende beroepsplaat verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van drie beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid; - Indien de houder tussen dertig en veertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij twee bijkomende beroepsplaten verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van vier beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid; - Indien de houder meer dan veertig voltijdsequivalente werknemers in dienst heeft, kan hij drie bijkomende beroepsplaten verkrijgen, hetgeen neerkomt op een totaal van vijf beroepsplaten per soort plaat en per vestigingseenheid.

Deze beroepsplaat mag worden gebruikt gedurende ten hoogste acht niet-opeenvolgende dagen per jaar en per voertuig".

Art. 15.Artikel 27 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgende artikel: "Art. 27 - De nationale plaat wordt aan een bepaald voertuig gekoppeld om gedurende twintig opeenvolgende kalenderdagen op het Belgisch grondgebied de volgende formaliteiten te kunnen vervullen: - de levering van dat voertuig; - de verplaatsing van het voertuig met het oog op een herstelling; - de controle van het voertuig na een herstelling; - de verplaatsingen voor het voorrijden van het voertuig met het oog op het verkrijgen van een individuele goedkeuring; - de verplaatsingen voor het voorrijden van het voertuig bij een instelling belast met de technische controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen; - de demonstratie van dit goedgekeurde voertuig. Het doel van de demonstratie is een goedgekeurd voertuig aan het publiek te tonen. De houder van de nationale plaat mag ook een natuurlijke persoon toestemming verlenen om dit voertuig met de nationale plaat te gebruiken. - de test van een voertuig dat al meer dan dertig jaar in het verkeer is gebracht, door een expert in het kader van een expertise van dat voertuig".

Art. 16.Artikel 28 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgend artikel: "De nationale plaat is voorbehouden aan elke natuurlijke of rechtspersoon die in België verblijft. In dit verband zij verwezen naar paragraaf 1, lid 2, van artikel 3 van het besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, waarin is bepaald dat het verblijf in België betekent dat deze personen aan een van de volgende voorwaarden voldoen: a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en een minimumleeftijd hebben van zestien jaar;b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt".

Art. 17.Artikel 35 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt vervangen door het volgende artikel: "

Art. 35.De aanvrager moet op het aanvraagformulier voor registratie de volgende aanvullende informatie vermelden: - of de maximale cilinderinhoud, uitgedrukt in kubieke centimeter, van voertuigen waarop een "handelaarsplaat" of "beroepsplaat" zal worden aangebracht; - of de maximaal toegestane massa, uitgedrukt in kilogrammen, van deze voertuigen; - of allebei van het bovenstaande".

Art. 18.In artikel 44 van het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 2019, wordt lid 1 vervangen door het volgende lid 1: "De houder die het voorwerp uitmaakte van een inbeslagname van een van de in dit besluit bedoelde platen, zal geen aanvraag voor een nieuwe kentekenplaat voor hetzelfde soort plaat als die welke het voorwerp uitmaakte van de inbeslagname kunnen indienen, en dit gedurende een periode van een jaar te rekenen vanaf de vaststelling van de onrechtmatigheden."

Art. 19.Bijlage 3 van het voornoemde koninklijk besluit van 8 januari 1996Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 08/01/1996 pub. 29/10/2013 numac 2013000671 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële kentekenplaten voor motorvoertuigen en aanhangwagens. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten wordt vervangen door bijlage 1 van dit besluit.

Art. 20.Dit besluit treedt in werking op 15 februari 2022.

Art. 21.De minister bevoegd voor Financiën en de minister bevoegd voor het Vervoer over de weg zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, op 8 februari 2022.

FILIP Van Koningswege : Vice-eersteminister en minister van Mobiliteit, G. GILKINET Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding, V. VAN PETEGHEM

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^