gepubliceerd op 24 mei 2024
Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 27 maart 2023 tot bescherming van het beroep en de titel van landmeter-expert en tot oprichting van een Orde van landmeters-experten wat de organisatie van de verkiezingen betreft
7 MEI 2024. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 27 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2023 pub. 13/04/2023 numac 2023202029 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende wijziging van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wat de uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobs tot de chocolatiers betreft type wet prom. 27/03/2023 pub. 31/03/2023 numac 2023030805 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 10 maart 2023 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende de wijziging van het Samenwerkingsakkoord van 25 augustus 2020 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door Sciensano en de door de bevoegde gefedereerde entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een contactonderzoek bij personen die met het coronavirus COVID-19 besmet zijn op basis van een gegevensbank bij Sciensano (1) sluiten tot bescherming van het beroep en de titel van landmeter-expert en tot oprichting van een Orde van landmeters-experten wat de organisatie van de verkiezingen betreft
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 27 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2023 pub. 13/04/2023 numac 2023202029 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende wijziging van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wat de uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobs tot de chocolatiers betreft type wet prom. 27/03/2023 pub. 31/03/2023 numac 2023030805 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 10 maart 2023 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende de wijziging van het Samenwerkingsakkoord van 25 augustus 2020 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door Sciensano en de door de bevoegde gefedereerde entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een contactonderzoek bij personen die met het coronavirus COVID-19 besmet zijn op basis van een gegevensbank bij Sciensano (1) sluiten tot bescherming van het beroep en de titel van landmeter-expert en tot oprichting van een Orde van landmeters-experten, de artikelen 36, eerste lid, 39, § 3, eerste lid en 41, § 1, tweede lid;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29 februari 2024;
Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van dertig dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de adviesaanvraag op 3 april 2024 werd ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 76.062/1;
Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 4 april 2024 om geen advies te verlenen binnen de gevraagde termijn, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 12 april 2024, dat terugverwijst naar haar standaardadvies nr. 65/2023 van 24 maart 2023 betreffende de redactie van normatieve teksten;
Op de voordracht van de Minister van Middenstand,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Definities en algemene beginselen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° wet: de wet van 27 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2023 pub. 13/04/2023 numac 2023202029 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende wijziging van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wat de uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobs tot de chocolatiers betreft type wet prom. 27/03/2023 pub. 31/03/2023 numac 2023030805 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord van 10 maart 2023 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende de wijziging van het Samenwerkingsakkoord van 25 augustus 2020 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, het Waalse Gewest, de Duitstalige Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, betreffende de gezamenlijke gegevensverwerking door Sciensano en de door de bevoegde gefedereerde entiteiten of door de bevoegde agentschappen aangeduide contactcentra, gezondheidsinspecties en mobiele teams in het kader van een contactonderzoek bij personen die met het coronavirus COVID-19 besmet zijn op basis van een gegevensbank bij Sciensano (1) sluiten tot bescherming van het beroep en de titel van landmeter-expert en tot oprichting van een Orde van landmeters-experten;2° categorie A: de kandidaten die enkel het statuut van zelfstandige hebben;3° categorie B: de kandidaten die niet enkel het statuut van zelfstandige hebben.
Art. 2.De volgende beginselen zijn van toepassing op de verkiezingen: 1° de stemming is geheim;2° de stemming is vrij;3° de hoedanigheid van lid van de Orde als actief ingeschreven op de lijst "natuurlijke personen" van het tableau of, voor de eerste verkiezingen, de inschrijving op de lijst "natuurlijke personen" in uitvoering van artikel 55, § 4, vierde lid, van de wet levert de hoedanigheid van kiezer op;4° voor elke verkiezingsronde heeft elke kiezer evenveel stemmen als er kandidaten zijn die tijdens die verkiezingsronde verkozen worden;5° per verkiezingsronde mag elke kiezer slechts één stem per kandidaat uitbrengen;6° elke kiezer kan een andere kiezer aanwijzen om in zijn naam en voor zijn rekening te stemmen bij een of meer verkiezingsronden;7° een kiezer is lasthebber in de zin van 6° voor ten hoogste twee andere kiezers;8° voor de verkiezingen voor de Uitvoerende Kamers en de Kamers van Beroep stemt een kiezer enkel voor de kandidaten die tot zijn taalgroep behoren;9° elk lid natuurlijk persoon van de Orde of, voor de eerste verkiezingen, elke persoon bedoeld in artikel 56, § 2, van de wet, kan zich verkiesbaar stellen;10° iedereen kan kandidaat zijn voor meer dan één functie.De uitoefening van een functie houdt het verbod in om een andere functie te bekleden.
HOOFDSTUK 2. - Organisatie van de verkiezingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 3.Met uitzondering van de eerste verkiezingen die worden georganiseerd overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 3, worden de verkiezingen voor de Nationale Raad, de Uitvoerende Kamers en de Kamers van Beroep georganiseerd overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk.
Art. 4.§ 1. De Nationale Raad organiseert de verkiezingen voor de Nationale Raad, de Uitvoerende Kamers en de Kamers van Beroep.
Er zijn zes verkiezingsrondes. § 2. De mandaten worden toegekend in deze volgorde: 1° werkende leden van de Nationale Raad;2° plaatsvervangende leden van de Nationale Raad;3° werkende leden van de Uitvoerende Kamers;4° plaatsvervangende leden van de Uitvoerende Kamers;5° werkende leden van de Kamers van Beroep;6° plaatsvervangende leden van de Kamers van Beroep. § 3. Onverminderd het recht om zich kandidaat te stellen voor verschillende organen, wordt geen rekening gehouden met de kandidatuur voor andere organen als werkend of plaatsvervangend lid wanneer een kandidaat verkozen is in een orgaan. Hetzelfde geldt voor een kandidatuur als plaatsvervanger in een orgaan waar hij als werkend lid werd verkozen.
Art. 5.De verkiezingen vinden plaats tussen de negentigste en de zestigste dag vóór het verstrijken van het mandaat van de bij de vorige verkiezingen verkozen leden.
De Nationale Raad bepaalt de datum van de verkiezingen in deze periode en brengt er alle leden natuurlijke personen van op de hoogte ten minste zes maanden voor de aldus vastgestelde datum.
Art. 6.Ten minste zestig dagen voor de datum van de verkiezingen brengt de Nationale Raad alle leden natuurlijke personen op de hoogte van: 1° ter herinnering, de datum van de verkiezingen;2° de stemprocedure, hetzij in persoon, hetzij op afstand;3° de mogelijkheid om als kandidaat te worden opgenomen indien de kandidatenlijst onvolledig is, tenzij het lid uiterlijk dertig dagen voor de datum van de verkiezingen aan de Nationale Raad per e-mail met ontvangstbewijs laat weten dat hij weigert op de lijst te worden opgenomen. Afdeling 2. - Kandidaturen
Art. 7.De Nationale Raad gaat na of de kandidaturen in overeenstemming zijn met de wet en met dit besluit en stelt de kandidatenlijst op.
Elke kandidatuur die strijdig is met een van deze teksten, is van rechtswege nietig en wordt uitgesloten van de verkiezingsprocedure. De kandidaat van wie de kandidatuur geweigerd wordt, kan beroep aantekenen bij de Kamer van Beroep waaronder hij valt, onverminderd artikel 36, tweede lid, van de wet.
Wanneer een kandidatuur geldig is, wordt de kandidaat toegevoegd aan de kandidatenlijst.
Art. 8.Voor elk orgaan maakt de kandidatenlijst een onderscheid tussen de kandidaten volgens: 1° de aard van de functie: "werkend lid" of "plaatsvervangend lid";2° hun taalrol binnen de Orde: "Nederlandstalige taalrol", "Franstalige taalrol" of "Duitstalige taalrol";3° de categorie waartoe de kandidaten behoren: "categorie A" of "categorie B".
Art. 9.§ 1. Om ontvankelijk te zijn, wordt de kandidatuur uiterlijk vijf maanden voor de datum van de verkiezingen elektronisch ingediend via het in artikel 14 bepaalde informaticasysteem.
Op die datum en tot het einde van de stemming voldoet de kandidaat aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden bepaald, naargelang de verkiezing, in artikel 32, § 1, eerste lid, artikel 39, § 2, tweede lid of artikel 41, § 1, tweede lid van de wet. Het systeem levert automatisch een elektronische ontvangstbevestiging af aan de aanvrager. § 2. Als het lid dat zijn kandidatuur wil indienen geen toegang heeft tot het internet of zich niet kan identificeren, begeeft hij zich naar de zetel van de Orde, waar hij zijn kandidatuur kan indienen tegen ontvangstbewijs. Hij kan zijn kandidatuur ook per aangetekende zending met ontvangstbewijs naar de Orde sturen.
Art. 10.§ 1. De kandidatuur vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de kandidaat, alsook de organen waarvoor de kandidaat zich kandidaat wil stellen als werkend en/of als plaatsvervangend lid.
Ze vermeldt de private en publieke mandaten bedoeld in artikel 21, § 3, van de wet die de kandidaat uitoefent.
De Nationale Raad brengt de betrokken kandidaat op de hoogte van zijn inschrijving op de kandidatenlijst of over de weglating van zijn kandidatuur. § 2. Om zich kandidaat te stellen voor de categorie A, verklaart het lid op eer dat hij voldoet aan de voorwaarden vastgelegd in artikel 1, 2°.
De Nationale Raad kan de kandidaat verdere informatie vragen om aan te tonen dat hij enkel zelfstandige is. § 3. De Nationale Raad kan een ongunstig advies uitbrengen met betrekking tot een kandidaatstelling indien private of publieke mandaten de onafhankelijkheid in gevaar brengen. Vooraleer dat advies uit te brengen, brengt de Nationale Raad binnen een termijn van dertig dagen na de ontvangst van de aanvraag de kandidaat op de hoogte van zijn intentie om een advies uit te brengen. De kandidaat kan dan al zijn middelen doen gelden binnen de vijftien dagen vanaf de dag die volgt op de ontvangst van de intentie om een ongunstig advies uit te brengen.
De minister kan een kandidatuur weigeren op basis van een ongunstig advies van de Nationale Raad, rekening houdend, in voorkomend geval, met de middelen aangebracht door de kandidaat. Als de minister de kandidatuur niet weigert binnen de tien dagen na ontvangst van het ongunstig advies van de Nationale Raad, wordt de kandidatuur aanvaard.
Art. 11.Uiterlijk eenentwintig dagen voor de dag van de verkiezingen heeft elke kandidaat het recht om zijn kandidatuur van de kandidatenlijst te laten schrappen. Hij stelt de Nationale Raad elektronisch of per gewone post in kennis van dat verzoek. De Nationale Raad voert de schrapping onverwijld uit, zonder kosten voor de kandidaat, en brengt de kandidaat op de hoogte zodra de schrapping is gebeurd.
Na de datum bedoeld in het eerste lid kan de kandidaat zijn kandidatuur niet meer intrekken.
Art. 12.Wanneer het aantal behoorlijk ingediende kandidaturen kleiner is dan het aantal te verkiezen leden, vult het Bureau de kandidatenlijst voor elke categorie en voor elke taalgroep aan op basis van de mediane leeftijd van de verkiesbare leden. Op basis daarvan worden vier lijsten opgesteld: 1° de verkiesbare vrouwelijke leden met een leeftijd jonger dan of gelijk aan de mediane leeftijd, gerangschikt in aflopende volgorde van leeftijd;2° de verkiesbare mannelijke leden met een leeftijd jonger dan of gelijk aan de mediane leeftijd, gerangschikt in aflopende volgorde van leeftijd;3° de verkiesbare vrouwelijke leden met een leeftijd hoger dan de mediane leeftijd, gerangschikt in oplopende volgorde van leeftijd;4° de verkiesbare mannelijke leden met een leeftijd hoger dan de mediane leeftijd, gerangschikt in oplopende volgorde van leeftijd. In deze volgorde wordt de kandidatuur achtereenvolgens voorgesteld aan het eerste lid van elke lijst. Als dat lid aanvaardt, wordt hij kandidaat. Als dat lid weigert, niet geantwoord heeft binnen een redelijke termijn of niet gecontacteerd kon worden, wordt de kandidatuur voorgesteld aan het eerste lid van de volgende lijst. Als het eerste lid van de vierde lijst weigert, wordt de kandidatuur voorgesteld aan het tweede lid van de eerste lijst en zo verder. Afdeling 3. - Verkiezingen
Art. 13.De verkiezingen worden georganiseerd in een hybride formaat.
De kiezer heeft de mogelijkheid om op de datum van de verkiezingen in persoon of op afstand te stemmen.
Art. 14.Voor de stemming in persoon begeeft de kiezer zich naar de zetel van de Orde of naar de door de Orde gekozen locatie in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
De verkiezingen worden elektronisch georganiseerd, met inbegrip van de stemming in persoon, en waarborgen de veiligheid, de betrouwbaarheid en de traceerbaarheid van de verrichtingen.
Art. 15.Om zijn stem uit te brengen, identificeert de kiezer zich door middel van zijn elektronische identiteitskaart of via itsme of CSam of een ander gelijkwaardig systeem op het informaticasysteem dat voor de verkiezingen wordt gebruikt.
Art. 16.Ten minste vijftien dagen voor de datum van de verkiezingen stuurt de voorzitter van de Nationale Raad van de Orde de handleiding voor de elektronische stemming en de kandidatenlijst naar de kiezers per e-mail met leesbewijs, of per gewone post naar de kiezers die geen e-mailadres hebben opgegeven. Hij brengt hen op de hoogte van de datum en het uur van de opening van de elektronische stemverrichtingen.
Art. 17.Het informaticasysteem dat wordt gebruikt voor de verkiezingen beantwoordt aan de volgende voorwaarden: 1° het systeem gaat vergezeld van een attest van de fabrikant waarin die verklaart dat het systeem beantwoordt aan de in dit besluit vastgestelde voorwaarden;2° de leverancier waarborgt een oplossing in geval van technische problemen;3° het systeem waarborgt in elke stap van de procedure de digitale verzegeling van alle gegevens met betrekking tot de verkiezing;4° het systeem levert bewijzen over de integriteit, traceerbaarheid, bron en datum- en uuraanduiding van alle digitaal verzegelde gegevens, alsook van alle handelingen uitgevoerd op het systeem door de configurator van de verkiezing en de voorzitter van de Nationale Raad van de Orde;5° het systeem maakt het mogelijk het resultaat van de verkiezingen te controleren en, in voorkomend geval, een eventuele hertelling uit te voeren;6° de verzegelde gegevens worden vernietigd zodra alle termijnen bepaald om beroep aan te tekenen tegen het resultaat van de verkiezingen verlopen zijn.
Art. 18.Na zijn stem te hebben uitgebracht, kan de kiezer op elk moment nagaan of zijn stembiljet in de digitale stembus zit en of zijn stem in aanmerking is genomen.
Art. 19.Zodra de kiezer zijn stembiljet in de elektronische stembus deponeert, wordt het versleuteld.
Art. 20.Het informaticasysteem maakt de stem van de kiezer anoniem om het stemgeheim te respecteren en zorgt ervoor dat het onmogelijk is om de volgorde van de stembiljetten te reconstrueren met hun volgorde van registratie in de elektronische stembus. Afdeling 4. - De stemopneming
Art. 21.De Nationale Raad organiseert de stemopneming.
De Nationale Raad duidt de leden van het stemopnemingsbureau aan.
De leden van de Nationale Raad die kandidaat zijn bij de verkiezingen nemen niet deel aan de stemopneming.
De stemopneming vindt plaats op de zetel van de Orde of op de plaats gekozen door de Orde, in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
De stemopneming vindt plaats op de dag van de verkiezingen.
Alle natuurlijke personen die lid zijn van de Orde en die ingeschreven zijn op het tableau, mogen als getuige bij de stemopneming aanwezig zijn.
Art. 22.Na de sluiting van de stemming vastgesteld door de Nationale Raad, mogen geen stemmen meer uitgebracht worden. Blanco stembrieven zijn stembrieven waarop geen stemmen zijn vermeld. Deze stembrieven worden door het informaticastemsysteem als blanco geregistreerd.
Art. 23.De kandidaten worden gerangschikt in dalende volgorde van het aantal behaalde stemmen in de volgorde opgelegd door artikel 4, § 2.
Wanneer meerdere kandidaten een gelijk aantal stemmen behalen, wordt binnen elke categorie de voorkeur gegeven aan de oudste kandidaat op basis van de datum van eedaflegging en bij gelijke anciënniteit aan de oudste kandidaat.
Art. 24.Voor de verkiezingen van de werkende leden van de Nationale Raad worden de mandaten in de volgende orde toegewezen: 1° wanneer er ten minste één Duitstalige kandidaat is in de categorie A en/of in de categorie B van de Franstalige en Duitstalige taalgroep, de best geklasseerde Duitstalige kandidaat;2° in de categorie A van de Nederlandstalige taalgroep, de drie best geklasseerde kandidaten;3° in de categorie A van de Franstalige en Duitstalige taalgroep, de drie best geklasseerde kandidaten of, als al een mandaat werd toegewezen aan een Duitstalige kandidaat die tot deze categorie behoort in uitvoering van 1°, de twee best geklasseerde kandidaten;4° in de categorie B van de Nederlandstalige taalgroep, de best geklasseerde kandidaat;5° in de categorie B van de Franstalige en Duistalige taalgroep, de best geklasseerde kandidaat, behalve als het mandaat in uitvoering van 1° al werd toegewezen aan een Duitstalige kandidaat die tot deze categorie behoort;6° de best geklasseerde kandidaat, ongeacht zijn categorie en taalgroep;7° de best geklasseerde kandidaat van de andere categorie en van de andere taalgroep dan de in 6° aangeduide kandidaat.
Art. 25.Er zijn ten minste tien plaatsvervangende leden.
De acht eerste plaatsvervangende leden worden op dezelfde wijze verkozen als die beschreven in artikel 24, 2° tot en met 5°.
Het negende en tiende plaatsvervangende lid behoren respectievelijk tot dezelfde categorie en tot dezelfde taalgroep als de werkende leden verkozen krachtens artikel 24, 6° en 7°.
Als de Nationale Raad meer dan tien mandaten van plaatsvervangend lid voorziet, worden de andere mandaten dan die bedoeld in het eerste lid toegekend in dalende volgorde van het aantal door de kandidaten behaalde stemmen, ongeacht hun categorie. Het aantal bijkomende plaatsvervangende leden die behoren tot elke taalgroep is gelijk.
Art. 26.Voor de Uitvoerende Kamers en de Kamers van Beroep zijn de kandidaten met het hoogste aantal stemmen verkozen, ten belope van het aantal toe te kennen mandaten per categorie zoals bepaald in artikel 39, § 2, tweede lid, van de wet.
Art. 27.Voor elk van de drie organen maakt het informaticasysteem de lijst van kiezers aan die hebben deelgenomen aan de stemming en de lijst van kiezers die niet hebben deelgenomen aan de stemming. Deze lijsten worden naar de Nationale Raad gestuurd, die ze elektronisch archiveert en bewaart tot de volgende verkiezingen.
Art. 28.Wanneer alle stemmen geteld zijn, maakt het informaticasysteem een elektronisch proces-verbaal aan voor elk van de drie organen. De processen-verbaal worden elektronisch gearchiveerd en bewaard tot de volgende verkiezingen.
Art. 29.Naast de publicatie in het Belgisch Staatsblad bepaald in de artikelen 37, eerste lid, en 39, § 4, eerste lid, van de wet, worden de resultaten van de verkiezingen onmiddellijk bekendgemaakt door het stemopnemingsbureau en gepubliceerd op de website van de Orde. Afdeling 5. - Samenstelling van het Bureau
Art. 30.Na het verstrijken van de in artikel 37 van de wet vastgestelde termijn voor het instellen van beroep tegen de verkiezingen van de Nationale Raad en ten minste acht dagen vóór het einde van het mandaat van het uittredend Bureau, vergadert de nieuwe Nationale Raad op initiatief en onder voorzitterschap van de uittredende voorzitter.
Art. 31.Tijdens deze vergadering kiest de nieuwe Nationale Raad onder zijn werkende leden de leden van het Bureau overeenkomstig de nadere regels van artikel 32, § 2, van de wet. Afdeling 6. - Nietigverklaring van een verkiezing
Art. 32.In geval van beroep dat leidt tot de nietigverklaring van een verkiezing, blijven de leden die op de datum van de verkiezingen in het betrokken orgaan in functie zijn, in functie tot de nieuwe leden na de organisatie van nieuwe verkiezingen in functie treden. De nieuwe verkiezingen worden georganiseerd binnen een termijn van ten hoogste drie maanden na de datum van nietigverklaring. Afdeling 7. - Vervanging van een werkend lid en tussentijdse
verkiezingen
Art. 33.Als een lid zijn mandaat voortijdig beëindigt, voltooit het plaatsvervangend lid dat aan dezelfde voorwaarden voldoet en het hoogste aantal stemmen heeft behaald, het mandaat van zijn voorganger.
Als het niet meer mogelijk is een werkend lid te vervangen door een plaatsvervangend lid, organiseert de Nationale Raad tussentijdse verkiezingen.
Art. 34.Onverminderd de lopende mandaten, wordt op basis van die tussentijdse verkiezingen het aantal ontbrekende mandaten toegekend, zowel van werkend lid als van plaatsvervangend lid, zodat hetzelfde aantal werkende en plaatsvervangende mandaten wordt bereikt als op basis van de laatste verkiezingen.
De mandaten toegekend bij de tussentijdse verkiezingen, eindigen op de datum waarop de mandaten die ze vervangen, zouden zijn afgelopen.
HOOFDSTUK 3. - De eerste verkiezingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen
Art. 35.De verkiezingen vinden plaats in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.
De verkiezingen vinden plaats in een hybride formaat.
De verkiezingscommissie neemt de taken van de Nationale Raad waar. De plaats van de verkiezingen is die vermeld in de aankondiging in het Belgisch Staatsblad.
Art. 36.De verkiezingen worden gehouden in zes ronden overeenkomstig artikel 4, § 1, tweede lid.
Onverminderd het recht om zich kandidaat te stellen voor verschillende organen, wordt geen rekening gehouden met de kandidatuur voor andere organen als werkend of plaatsvervangend lid wanneer een kandidaat verkozen is in een orgaan. Hetzelfde geldt voor een kandidatuur als plaatsvervanger in een orgaan waar hij als werkend lid werd verkozen.
Op de dag van de verkiezing worden ook de leden van het Bureau verkozen overeenkomstig artikel 48, eerste lid.
Art. 37.Overeenkomstig artikel 56, § 6, van de wet wordt ten minste zes maanden voor de datum van de verkiezingen in het Belgisch Staatsblad een bericht gepubliceerd waarin de datum van de verkiezingen worden vermeld. De Algemene Directie K.M.O.-beleid van de FOD Economie brengt de kiezers ook op de hoogte ten minste zestig dagen voor de verkiezingen. Afdeling 2. - Kandidaturen
Art. 38.De FOD Economie bezorgt de overeenkomstig artikel 55, § 1, vijfde lid, van de wet ontvangen kandidaturen aan de verkiezingscommissie uiterlijk zeven dagen na de datum van het einde van de termijn bedoeld in artikel 56, § 2, van de wet voor het indienen van een kandidatuur.
De verkiezingscommissie gaat na of de kandidaturen in overeenstemming zijn met de wet en met dit besluit, volgens de nadere regels bepaald in het verkiezingsreglement bedoeld in artikel 56, § 5, vierde lid, van de wet.
Elke kandidatuur die strijdig is met één van deze teksten, is van rechtswege nietig en wordt uitgesloten van de verkiezingsprocedure.
Wanneer een kandidatuur geldig is, wordt de kandidaat toegevoegd aan de kandidatenlijst.
De verkiezingscommissie kan een ongunstig advies uitbrengen met betrekking tot een kandidatuur indien private of publieke mandaten de onafhankelijkheid in gevaar brengen. Vooraleer dat advies uit te brengen, brengt de verkiezingscommissie binnen een termijn van dertig dagen na de ontvangst van de aanvraag de kandidaat op de hoogte van haar intentie om een advies uit te brengen. De kandidaat kan dan al zijn middelen doen gelden binnen de vijftien dagen vanaf de dag die volgt op de ontvangst van de intentie om een ongunstig advies uit te brengen.
De minister kan een kandidatuur weigeren op basis van een advies van de verkiezingscommissie, rekening houdend, in voorkomend geval, met de middelen aangebracht door de kandidaat. Als de minister de kandidatuur niet weigert binnen de tien dagen na ontvangst van het ongunstig advies van de verkiezingscommissie, wordt de kandidatuur aanvaard.
De kandidaat die alleen als zelfstandige bij de Orde ingeschreven is, verklaart op eer dat hij voldoet aan de voorwaarden vastgesteld in artikel 1, 2°.
De verkiezingscommissie kan de kandidaat om bijkomende informatie vragen om aan te tonen dat hij enkel zelfstandige is.
De verkiezingscommissie stelt de kandidatenlijst op overeenkomstig artikel 8.
De verkiezingscommissie stelt de betrokken kandidaat in kennis van zijn inschrijving op de kandidatenlijst of van de weigering van zijn kandidatuur.
Art. 39.Uiterlijk eenentwintig dagen voor de dag van de verkiezingen heeft elke kandidaat het recht om zijn kandidatuur van de kandidatenlijst te laten schrappen. Hij stelt de verkiezingscommissie elektronisch of per gewone post in kennis van dat verzoek. De verkiezingscommissie voert de schrapping onverwijld uit, zonder kosten voor de kandidaat, en brengt de kandidaat op de hoogte zodra de schrapping is gebeurd.
Na de datum bedoeld in het eerste lid kan de kandidaat zijn kandidatuur niet meer intrekken. Afdeling 3. - Verkiezingen
Art. 40.De verkiezingen in hybride formaat worden georganiseerd volgens de nadere regels bedoeld in hoofdstuk 2, afdeling 3. Afdeling 4. - De stemopneming
Art. 41.De verkiezingscommissie organiseert de stemopneming in overeenstemming met de regels van hoofdstuk 2, afdeling 4, overeenkomstig het verkiezingsreglement, op de datum van de verkiezingen, op de voor de eerste verkiezingen gekozen plaats.
Alle kiezers mogen als getuige bij de stemopneming aanwezig zijn.
Art. 42.Na de sluiting van de stemming vastgesteld door de verkiezingscommissie, mogen geen stemmen meer uitgebracht worden.
Blanco stembrieven zijn stembrieven waarop geen stemmen zijn vermeld.
Deze stembrieven worden door het informaticastemsysteem als blanco geregistreerd.
Art. 43.De kandidaten worden gerangschikt in dalende volgorde van het aantal behaalde stemmen in de volgorde opgelegd door artikel 4, § 2.
Wanneer meerdere kandidaten in eenzelfde categorie een gelijk aantal stemmen behalen, wordt de voorkeur gegeven aan de oudste volgens de volgorde van eedaflegging. Wanneer de datum van eedaflegging dezelfde is, wordt de voorkeur gegeven aan de oudste kandidaat.
Art. 44.Voor de verkiezingen van de Nationale Raad worden de werkende leden op dezelfde wijze verkozen als die beschreven in artikel 24 en de plaatsvervangende leden worden op dezelfde wijze verkozen als die beschreven in artikel 25.
Art. 45.Voor de Uitvoerende Kamers en de Kamers van Beroep zijn de kandidaten met het hoogste aantal stemmen verkozen, ten belope van het aantal toe te kennen mandaten, zoals bepaald in artikel 39, § 2, van de wet.
Art. 46.Voor elk van de drie organen maakt het computersysteem de lijst aan van kiezers die aan de stemming hebben deelgenomen en de lijst van kiezers die niet aan de stemming hebben deelgenomen. De verkiezingscommissie bezorgt die lijsten aan de Nationale Raad die ervoor zorgt dat ze elektronisch gearchiveerd en bewaard worden tot de organisatie van de volgende verkiezingen.
Art. 47.Zodra alle stemmen zijn geteld, maakt het computersysteem een elektronisch proces-verbaal aan voor elk van de drie organen. De verkiezingscommissie bezorgt die processen-verbaal aan de Nationale Raad die ervoor zorgt dat ze elektronisch gearchiveerd en bewaard worden tot de organisatie van de volgende verkiezingen.
Naast de publicatie in het Belgisch Staatsblad bepaald in de artikelen 37, eerste lid, en 39, § 4, eerste lid, worden de verkiezingsresultaten onmiddellijk bekendgemaakt door de verkiezingscommissie. Ze worden gepubliceerd op de website van de FOD Economie. Afdeling 5. - Samenstelling van het Bureau
Art. 48.Na de zes verkiezingsrondes bedoeld in artikel 36, eerste lid, komen de werkende leden van de Nationale Raad samen om de leden van het Bureau te kiezen overeenkomstig artikel 32, § 2, van de wet.
De namen van de leden van het Bureau worden op de dag van de verkiezingen meegedeeld.
HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling
Art. 49.De minister bevoegd voor Middenstand is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 7 mei 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Middenstand, D. CLARINVAL