gepubliceerd op 05 juni 2023
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 november 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, betreffende het omgaan met migrerende uitzendkrachten
7 MEI 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 november 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, betreffende het omgaan met migrerende uitzendkrachten (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 16 november 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, betreffende het omgaan met migrerende uitzendkrachten.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 7 mei 2023.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 november 2022 Omgaan met migrerende uitzendkrachten (Overeenkomst geregistreerd op 28 november 2022 onder het nummer 176821/CO/322) Inleiding De sociale partners van de uitzendsector zijn van oordeel dat de instroom van migrerende uitzendkrachten dient te gebeuren op een gecontroleerde en respectvolle manier.
Met onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wil de uitzendsector de initiatieven bevestigen die reeds werden genomen met het oog op het zo goed mogelijk begeleiden van migrerende werknemers die in België in de uitzendsector komen werken. Uitzendbedrijven zijn immers erkend en zijn er bovendien toe gehouden de loon- en arbeidsvoorwaarden van de gebruiker toe te passen.
Het uitzendbureau zal erover waken dat de rechten van de migrerende uitzendkrachten in alle fasen van de procedure van de terbeschikkingstelling, met name de selectie, het vervoer, de arbeidskaart,... worden nageleefd. HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : a) de uitzendbureaus, bedoeld bij artikel 7, 1° van de wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;b) de uitzendkrachten, bedoeld bij artikel 7, 3° van genoemde wet van 24 juli 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/1987 pub. 13/02/2007 numac 2007000038 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers. - Duitse vertaling sluiten, die door de uitzendbureaus worden tewerkgesteld bij een gebruiker.
Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de uitzendbureaus vanaf het ogenblik dat een migrerende uitzendkracht wordt geselecteerd om bij een gebruiker ter beschikking te worden gesteld.
Art. 3.De uitdrukking "migrerende uitzendkracht" verwijst naar de onderdaan van een andere Staat dan België, die de toelating kreeg om de Belgische arbeidsmarkt te betreden en legaal in België te verblijven om in het kader van de gecombineerde vergunning of arbeidskaart/-vergunning in loondienst te werken met een arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid, met uitzondering van personen die al in België zijn gevestigd op basis van een gecombineerde titel.
Het gaat hier zowel om migrerende uitzendkrachten van binnen de EER als van buiten de EER. Gecombineerde vergunning : is een verblijfstitel voor de migrerende uitzendkracht die meer dan 90 dagen in België komt werken en die een vermelding bevat met betrekking tot de toegang tot de arbeidsmarkt en dewelke een onderdaan van een derde land in staat stelt om wettelijk op het Belgische grondgebied te verblijven en om er te werken.
Arbeidskaart/-vergunning : is een toelating tot arbeid voor migrerende uitzendkrachten die maximaal 90 dagen of 90/180 dagen met Schengenvisum in België komen werken. HOOFDSTUK II. - Verblijfsvergunning, arbeidskaart/-vergunning, gecombineerde vergunning
Art. 4.Het uitzendbureau besteedt bijzondere aandacht aan de formaliteiten met betrekking tot de verblijfsvergunning en de arbeidskaart/-vergunning of de gecombineerde vergunning, indien deze van toepassing zijn op de betrokken migrerende uitzendkracht, en dit uiterlijk op het moment van de terbeschikkingstelling.
Voor migrerende uitzendkrachten met een niet EER-nationaliteit wijst het uitzendbureau de migrerende uitzendkracht erop dat een registratie bij de gemeente noodzakelijk is alvorens de nodige documenten voor een geldige tewerkstelling toegekend kunnen worden.
Bij tewerkstelling van een migrerende uitzendkracht met EER-nationaliteit wijst het uitzendbureau op de verplichting tot registratie bij de gemeente, niettegenstaande het ontbreken van de registratie geenszins de geldige tewerkstelling van de migrerende uitzendkracht verhindert. HOOFDSTUK III. - De terbeschikkingstelling van de migrerende werknemers
Art. 5.In het kader van de terbeschikkingstelling van migrerende uitzendkrachten engageert het uitzendbureau zich ertoe bijzondere aandacht te besteden aan de communicatie tussen de migrerende uitzendkracht en de gebruiker.
Worden daarbij onder meer beoogd, de eerste contacten tussen de gebruikende onderneming en de migrerende uitzendkracht, die zo nodig plaatshebben in aanwezigheid van een vertegenwoordiger van het uitzendbureau.
Desgevallend kan het uitzendkantoor migrerende uitzendkrachten begeleiden bij de aanvraag tot erkenning van een buitenlands diploma in België.
Art. 6.In zijn communicatie legt het uitzendbureau de nadruk op de bepalingen opgenomen in het arbeidsreglement dat aan de migrerende uitzendkracht wordt bezorgd, zoals de bepalingen betreffende het verlofsysteem, de regels inzake de noodzaak om te verwittigen in geval van ziekte of te laat komen,...
Voor de wettelijk verplichte documenten dient de taalwetgeving te worden gerespecteerd die van toepassing is in het bedrijfsleven.
Het uitzendbureau verzoekt ook de gebruikende onderneming om haar verplichtingen na te komen inzake het onthaal en inzake de inlichtingen die aan de migrerende uitzendkracht moeten worden gegeven, onder meer wat de regels betreft met betrekking tot de arbeidstijd, de veiligheid,...
Art. 7.Het uitzendbureau engageert zich ertoe alle bepalingen betreffende het arbeidsrecht toe te passen, zoals deze met betrekking tot het opstellen van een arbeidsovereenkomst waarin alle verplichte vermeldingen zijn opgenomen, het uitbetalen van een correct loon, het bezorgen van een loonfiche,...
Art. 8.Als de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid wordt geschorst, licht het uitzendbureau de migrerende uitzendkracht in over de principes die bij een schorsing van toepassing zijn betreffende het verlies van loon en de vergoedingen van de sociale zekerheid (onder meer inzake ziekte, ongeval, tijdelijke werkloosheid om economische redenen en slecht weer).
Art. 9.Als het uitzendbureau een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst voor uitzendarbeid, dan geeft het, op vraag van de migrerende uitzendkracht, informatie betreffende de formaliteiten waaraan de migrerende uitzendkracht aandacht moet besteden, zonder dat het uitzendbureau verplicht is deze na zijn terbeschikkingstelling te begeleiden.
Wordt hiermee bedoeld, informatie betreffende : - de delen van het loon of de vergoedingen van de sociale zekerheid die betaald worden na de periode van tewerkstelling; - de aangifte voor de personenbelasting die correct en binnen de vooropgestelde termijnen moet worden opgesteld; - de documenten betreffende het werkloosheidssysteem die aan de betrokken werknemer worden bezorgd; - de tewerkstellingsmogelijkheden in het kader van de afloop van de arbeidsvergunning. HOOFDSTUK IV. - Het ter beschikking stellen van een woonruimte
Art. 10.Het ter beschikking stellen van een woonruimte is geen verplichting, noch in hoofde van het uitzendbureau (om een woonruimte voor te stellen), noch in hoofde van de migrerende uitzendkracht (om de voorgestelde woonruimte te aanvaarden).
Stelt het uitzendbureau geen woonruimte voor aan de migrerende uitzendkracht, dan moet het echter alles in het werk stellen opdat de migrerende uitzendkracht zo snel mogelijk een woonruimte (zoals bedoeld in artikel 11) zou vinden.
Het uitzendbureau engageert zich, in de mate van het mogelijke en voor zover zij over de nodige informatie beschikken, om de migrerende uitzendkracht over de woninghuurwet en de gevolgen daarvan op vlak van duurtijd. opzegging,... te informeren in een voor de migrerende uitzendkracht begrijpelijke taal en dit vooraleer de zoektocht naar een woning wordt aangevat.
Art. 11.Als het uitzendbureau de migrerende uitzendkrachten een woonruimte ter beschikking stelt, of alles in het werk stelt opdat een woonruimte zou worden gevonden, dan engageert het zich ertoe dat de terbeschikkingstelling van de woonruimte, en de woonruimte waarvan sprake, beantwoorden aan de verschillende reglementeringen die van toepassing zijn.
Daartoe moeten de woonruimte en het gebruik dat ervan wordt gemaakt onder meer stroken met de gewestelijke en gemeentelijke woonreglementen.
Het huishoudelijk reglement van de door het uitzendbureau ter beschikking gestelde woonruimte kan voorzien in regels, onder andere met betrekking tot het schoonmaken, het afvalbeheer, het respecteren van de nachtrust, het installeren van schotelantennes, het alcoholgebruik en de onkosten voor elektriciteit en water.
Art. 12.De onkosten verbonden aan de terbeschikkingstelling van een woonruimte door het uitzendbureau, zoals de huur, de huurlasten,... worden van tevoren aan de migrerende uitzendkracht meegedeeld, in ieder geval vóór deze laatste zich akkoord verklaart met de voorgestelde woonruimte.
Dit geldt ook voor elke verhoging van deze onkosten.
De onkosten verbonden aan de terbeschikkingstelling van een woonruimte, alsook elke eventuele verhoging, moeten stroken met de werkelijkheid en redelijk zijn.
Onkosten en huurgelden/huurlasten kunnen niet zonder toestemming van de migrerende uitzendkracht van het loon worden afgehouden. HOOFDSTUK V. - Begeleiding
Art. 13.Op verzoek van een migrerende uitzendkracht kan het uitzendbureau deze laatste inlichten over de verschillende mogelijkheden die hem worden geboden en over de procedures van toepassing betreffende problemen als : - het openen van een bankrekening; - de aansluiting bij een ziekenfonds; - gegevens van artsen, apotheken, ziekenhuizen,...; - gegevens van scholen, crèches,...; -...
Art. 14.In het kader van diversiteit en inclusie zal het uitzendbureau aandacht besteden aan de omkadering en het onthaal van de migrerende uitzendkracht.
Daartoe zal het uitzendbureau rekening houden met deze context in zijn contacten, zowel ter attentie van de migrerende uitzendkracht, als ter attentie van de gebruikende onderneming en het personeel van deze laatste.
Het uitzendbureau houdt in de mate van het mogelijke rekening met de wensen en verwachtingen van de buitenlandse uitzendkrachten en de sectoren waarvoor zij interesse tonen, met respect voor de reeds verworven vaardigheden en capaciteiten van de migrerende uitzendkracht.
Art. 15.Op vraag van de gebruiker, en in samenwerking met deze laatste, zal er aan het personeel van de gebruikende onderneming informatie gegeven worden over de cultuurverschillen.
Het uitzendbureau zal aldus, in samenwerking met de gebruikende onderneming, alles in het werk stellen om het onthaal van de migrerende uitzendkracht te vergemakkelijken, zowel bij zijn collega's als in de werkomgeving in het algemeen. HOOFDSTUK VI. - Geldigheidsduur
Art. 16.Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Ze treedt in werking op 1 december 2022 en vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 oktober 2011, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, betreffende het omgaan met migrerende uitzendkrachten (neergelegd op 20 oktober 2011 onder nummer 107507/CO/322).
Zij kan, mits een opzeggingstermijn van drie maanden per aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter, door de meest gerede van de ondertekenende partijen worden herzien of opgezegd.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 7 mei 2023.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE