Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 maart 2006
gepubliceerd op 05 april 2006

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, nodig voor de bouw van de noordelijke spooraansluiting van de nationale luchthaven te Zaventem , gelegen op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen, Zemst en Mechelen, van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2006014069
pub.
05/04/2006
prom.
05/03/2006
ELI
eli/besluit/2006/03/05/2006014069/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 MAART 2006. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, nodig voor de bouw van de noordelijke spooraansluiting van de nationale luchthaven te Zaventem (« Diaboloproject »), gelegen op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen, Zemst en Mechelen, van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, inzonderheid op artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat een vlotte toegang per spoor tot de nationale luchthaven te Zaventem absoluut noodzakelijk is om te verhelpen aan de problemen van vertraging van het wegverkeer naar, van en rond de luchthaven, veroorzaakt door het steeds toenemende aantal vliegtuigreizigers en de belangrijke economische activiteit rond deze luchthaven;

Overwegende dat vanuit de oostelijke en zuidelijke landsgedeelten deze vlotte toegang per spoor mogelijk wordt dankzij, respectievelijk, de in december 2005 in dienst gestelde spooraansluiting, in de richting naar Leuven, van lijn L36C op lijn L36 (de bocht van Nossegem) en de in aanbouw zijnde Schuman-Josaphat tunnel;

Overwegende dat ook vanuit het noordelijke landsgedeelte een dergelijke vlotte toegang per spoor tot de luchthaven noodzakelijk is;

Overwegende dat deze noordelijke spooraansluiting optimaal kan verwezenlijkt worden door de omvorming van het huidige, ondergrondse kopstation van Brussel - Nationale Luchthaven, tot een doorgaand station, door de ondergrondse doortrekking van de bestaande spoorlijn naar dit station (L36C) in de richting van de autosnelweg E19 en door, ter hoogte van het op- en afrittencomplex in Machelen, de aansluiting in beide richtingen van deze doorgetrokken sporen op een nieuw aan te leggen spoorlijn (L25N) tussen Brussel en Mechelen, in de middenberm van de E19;

Overwegende dat de Vlaamse Regering, in haar beslissing van 15 juli 2002, zich principieel akkoord heeft verklaard met de realisatie van het Diaboloproject;

Overwegende dat deze werken de inbezitneming vergen van sommige percelen opgenomen in de plannen L36C-02.2, L36C-02.5, L36C-05.1, 109-11.8, 109-12.6, 109-13.2 en gelegen op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen, Zemst en Mechelen;

Overwegende dat de planning voor de verwezenlijking van deze werken vastgelegd is in het meerjareninvesteringsplan 2001-2012 van de NMBS, zoals bevestigd door het samenwerkingsakkoord hieromtrent tussen de Staat en de Gewesten van 11 oktober 2001;

Overwegende dat conform deze planning, zoals tot heden geactualiseerd, het bijkomende vervoersaanbod dat mogelijk wordt door de realisatie van het Diaboloproject, volledig operationeel moet zijn tegen uiterlijk eind 2010 en dat wegens de vooropstaande duurtijd van de werken bijgevolg de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van werken voor de bouw van de noordelijke spooraansluiting van de nationale luchthaven te Zaventem (Diaboloproject), de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Steenokkerzeel, Machelen, Zemst en Mechelen, opgenomen in de plannen L36C-02.2, L36C-02.5, L36C-05.1, 109-11.8, 109-12.6 en 109-13.2, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de betreffende werken benodigde en op voormelde plannen aangeduide percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 maart 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^