gepubliceerd op 14 september 2011
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid « afhandeling op luchthavens » en vaststelling van zijn statuten
5 AUGUSTUS 2011. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid « afhandeling op luchthavens » en vaststelling van zijn statuten (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, inzonderheid op artikel 2;
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid "afhandeling op luchthavens" en vaststelling van zijn statuten.
Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Château-neuf-de-Grasse, 5 augustus 2011.
ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958. Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek Collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2009 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid "afhandeling op luchthavens" en vaststelling van zijn statuten (Overeenkomst geregistreerd op 7 april 2011 onder het nummer 103820/CO/140) OPRICHTING
Artikel 1.Het Nationaal Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek heeft, bij toepassing van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid waarvan de statuten hieronder zijn vastgesteld.
Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking op 1 januari 2010 en wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Ze kan door iedere ondertekenende partij opgezegd worden mits betekening bij aangetekend schrijven gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek.
De opzegging kan enkel uitwerking hebben op het einde van het kalenderjaar en mits een opzeggingstermijn van minimum 6 maanden werd gerespecteerd.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 augustus 2011.
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mme J. MILQUET Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid "afhandeling op luchthavens" en vaststelling van zijn statuten STATUTEN HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel, werkingssfeer en doel
Artikel 1.De benaming van het fonds voor bestaanszekerheid is het : "Sociaal Fonds voor de afhandeling op luchthavens".
Art. 2.De maatschappelijke zetel van het fonds is gevestigd op het adres : de Smet de Naeyerlaan 115, te 1090 Brussel.
Op voorstel van de raad van beheer van het fonds kan de maatschappelijke zetel bij beslissing van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek naar elke andere plaats in België worden overgebracht.
Art. 3.§ 1. Deze statuten zijn van toepassing op de werkgevers ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en behorend tot de subsector voor de afhandeling op luchthavens alsook op hun arbeid(st)ers. § 2. Onder "afhandeling op luchthavens" wordt onder andere verstaan : logistieke en administratieve bijstand verlenen aan luchtvaartuigen, aan bemanningsleden, aan passagiers, aan bagage, aan post en/of aan vracht (afhandeling, sortering, verzending) zowel op de inschepingvloer, in en rond de vliegtuigen als in de luchthavengebouwen.
Worden niet verstaan onder "afhandeling op luchthavens" de volgende activiteiten : de bevoorrading met motorbrandstoffen en smeermiddelen alsook de bereiding van maaltijden, "inflight catering" genoemd.
Art. 4.Het fonds heeft tot doel : 1. het rechtstreeks of onrechtstreeks toekennen en uitbetalen van aanvullende sociale voordelen aan de arbeid(st)ers bedoeld in artikel 3, § 1;2. overeenkomstig de bepalingen van deze statuten, het innen en het invorderen van de bijdragen ten laste van de werkgevers bedoeld in artikel 3.3. het bevorderen en verbeteren van de werkgelegenheid en de bestaanszekerheid in de subsector zoals omschreven in artikel 3. Het doel van het "Sociaal Fonds voor de afhandeling op luchthavens" kan worden uitgebreid of beperkt via collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit. HOOFDSTUK II. - Voordelen
Art. 5.Bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit worden de voordelen bepaald die door het sociaal fonds worden toegekend alsook de categorieën van werklieden die recht hebben op die voordelen. HOOFDSTUK III Uitbetalingsmodaliteiten van de voordelen
Art. 6.Bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, worden de uitbetalingsmodaliteiten vastgesteld van de voordelen die door het sociaal fonds worden toegekend.
Art. 7.In geen geval mag de betaling aan een rechthebbende van de door het sociaal fonds toegekende voordelen afhankelijk zijn van de stortingen door de werkgever van de verschuldigde bijdragen. HOOFDSTUK IV. - Financiering
Art. 8.De financiering van de voordelen toegekend door het sociaal fonds en van de werkingskosten van het sociaal fonds wordt gedekt door een jaarlijkse dotatie van de ondernemingen ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en behorend tot de subsector voor de afhandeling op luchthavens, in functie van het gemiddeld aantal arbeid(st)ers in dienst in het voorgaand jaar.
Voor de toepassing van dit artikel wordt met "werkingskosten" bedoeld : de werkingskosten van het fonds verhoogd met de toelagen toegekend krachtens artikel 17.
Onder "gemiddeld aantal tewerkgestelde arbeid(st)ers in het voorgaande jaar" wordt verstaan : het gemiddelde van de werknemers die in uw onderneming werken, overeenkomstig de volgende formules : Werknemers die minstens halftijds werken : aantal kalenderdagen gedurende dewelke een werknemer in het betrokken jaar in dienst is 365 werknemers die minder dan halftijds werken : aantal kalenderdagen gedurende dewelke een werknemer in het betrokken jaar in dienst is 730 Het aantal kalenderdagen gedurende dewelke werknemers in dienst zijn, wordt vastgesteld in functie van de datum van indiensttreding en uitdiensttreding die door de werkgever worden meegedeeld overeenkomstig het DIMONA-systeem.
Bij de berekening van de gemiddelde tewerkstelling houdt u geen rekening met de werknemers die overeenkomstig artikel 11ter van de arbeidsovereenkomstenwet verbonden zijn door een vervangingsovereenkomst. De werknemer die vervangen wordt, telt echter wel mee.
De uitzendkrachten die worden tewerkgesteld dienen in de berekening opgenomen. De berekeningsbasis levert een bijlage bij het personeelsregister op dat u in de periode van 1 oktober tot 31 december moet bijhouden en waarin de tewerkgestelde uitzendkrachten moeten opgenomen worden. Deze bijlage dient overgemaakt aan het sociaal fonds ten laatste op 31 januari van het nieuwe jaar.
Uitzendkrachten die minstens halftijds werken : kalenderdagen van inschrijving in register van uitzendkrachten in 4e kwartaal van het betrokken jaar 92 Uitzendkrachten die minder dan halftijds werken : kalenderdagen van inschrijving in register van uitzendkrachten in 4e kwartaal van het betrokken jaar 184 Ingeval van overgang van onderneming in het betrokken jaar mag de berekening van de gemiddelde tewerkstelling uitgevoerd worden op basis van het gedeelte van het betrokken jaar dat zich situeert na de overgang van onderneming.
Art. 9.Deze dotatie zal worden bepaald binnen de raad van beheer van het "Sociaal Fonds voor de afhandeling op luchthavens" in functie van de te verwachten uitgaven en inkomsten. HOOFDSTUK V. - Beheer
Art. 10.Het fonds wordt paritair beheerd door een raad van beheer samengesteld uit vertegenwoordigers van de in artikel 3 bedoelde werkgevers en uit werknemersvertegenwoordigers.
Deze raad bestaat uit 12 leden, zijnde 6 werkgeversvertegenwoordigers en 6 werknemersvertegenwoordigers.
Art. 11.De verdeling van de mandaten van de werkgeversvertegenwoordigers gebeurt in de schoot van het Paritair Comité vervoer en logistiek en dient representatief te zijn voor werkgevers die vertegenwoordigd worden in de schoot van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en behoren tot de subsector van de afhandeling op luchthavens.
De verdeling van de mandaten van de werknemersvertegenwoordigers onder de representatieve werknemersorganisaties zetelend in het Paritair Comité vervoer en logistiek geschiedt in verhouding met het aantal mandaten waarover iedere organisatie beschikt in de schoot van dit comité.
Binnen de maand na de oprichting van het "Sociaal Fonds voor de afhandeling op luchthavens" delen de werkgevers- en werknemersorganisaties aan de Voorzitter van het paritair comité de naam van hun vertegenwoordigers mee.
Art. 12.Het mandaat van de leden van de raad van beheer van het sociaal fonds duurt vier jaar. Het kan worden hernieuwd. De leden blijven in functie totdat hun opvolgers zijn aangeduid.
Het mandaat van lid van de raad van beheer van het sociaal fonds eindigt : 1. wanneer de duur van het mandaat is verstreken;2. in geval van ontslagneming;3. wanneer de organisatie die de betrokkene heeft voorgedragen bij toepassing van artikel 15 om zijn vervanging verzoekt;4. wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de organisatie die hem voorgedragen heeft;5. wanneer de betrokkene de leeftijd van zeventig jaar heeft bereikt. Tijdens de eerstvolgende vergadering van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek wordt voorzien in de vervanging van elk lid wiens mandaat een einde heeft genomen vóór het normaal verstreken is.
Deze vervanging geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 14.
Het nieuw lid voltooit het mandaat van het lid dat hij vervangt.
Art. 13.Elk jaar in de loop van het eerste kwartaal wijst de raad van beheer in zijn schoot een voorzitter aan alsmede twee ondervoorzitters.
Art. 14.§ 1. De raad van beheer wordt door zijn voorzitter bijeengeroepen.
De voorzitter is ertoe gehouden de raad minstens één keer per jaar op te roepen en telkens wanneer een derde van de leden of een in zijn schoot vertegenwoordigde organisatie erom vragen.
De uitnodiging vermeldt de dagorde. § 2. De raad van beheer beraadslaagt enkel geldig indien minstens de helft van de werkgeversvertegenwoordigers en de helft van de werknemers-vertegenwoordigers aanwezig zijn.
Indien het in het eerste lid voorzien quorum niet bereikt werd, wordt het punt ingeschreven op de agenda van de volgende vergadering en de raad van beheer beraadslaagt rechtsgeldig en neemt een beslissing ongeacht het aantal aanwezige leden.
De beslissingen worden met een meerderheid van twee derden + 1 stem van de stemmen van de aanwezige leden genomen.
Art. 15.De raad van beheer heeft tot taak het fonds te beheren en alle maatregelen te treffen welke nodig zijn voor zijn goede werking.
Hij beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden inzake het beheer en de leiding van het fonds.
De raad van beheer treedt in rechte zowel in de hoedanigheid van eisende partij dan in deze van verweerder op, in naam van het fonds.
De raad van beheer kan bijzondere bevoegdheden, gespecialiseerde opdrachten alsook het dagelijks beheer van het fonds aan één of meerdere van zijn leden of zelfs aan derden overdragen.
Art. 16.De verantwoordelijkheid van de beheerders beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat en zij gaan geen enkele persoonlijke verbintenis aan betreffende hun beheer ten opzichte van de verplichtingen van het fonds.
Art. 17.Voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen kan het fonds al de nodige schikkingen nemen en beroep doen op de medewerking van de organisaties vertegenwoordigd in de schoot van zijn raad van beheer.
Voor deze medewerking en voor zover de financiële toestand van het fonds dit toelaat, kan het fonds in het kader van zijn werkingskosten een toelage aan de betrokken organisaties uitkeren waarvan het bedrag ieder jaar door de raad van beheer van het fonds wordt bepaald. HOOFDSTUK VI. - Rekeningen en toezicht
Art. 18.Het boekjaar vangt aan op 1 januari en loopt tot 31 december van het lopende kalenderjaar.
Art. 19.De rekeningen van het verstreken boekjaar worden op 31 december afgesloten.
Art. 20.De rekeningen alsmede de balans moeten inzake boekhouding zorgvuldig opgesteld worden.
Art. 21.Het eventueel batig saldo van een boekjaar wordt naar het volgend boekjaar overgedragen.
Art. 22.Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek duidt de revisor of de accountant aan wiens opdrachten vastgesteld zijn door de artikelen 12 tot 14 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid en door artikel 23 van deze statuten.
Art. 23.De raad van beheer alsmede de revisor of accountant aangeduid overeenkomstig de bepalingen van artikel 22 maken elk jaar een schriftelijk verslag op betreffende de uitvoering van hun opdracht gedurende het verstreken boekjaar.
Art. 24.De balans, de rekeningen alsook de in artikel 23 bedoelde verslagen worden ter goedkeuring van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek voorgelegd.
Deze documenten moeten aan de voorzitter van het paritair comité worden overhandigd uiterlijk op 30 juni volgend op de datum van afsluiting van het boekjaar waarop zij betrekking hebben. HOOFDSTUK VII. - Betwistingen
Art. 25.Onverminderd de bepalingen van artikel 22 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, kan de raad van beheer van het fonds de betwiste gevallen beslechten.
Elke in de schoot van de raad van beheer vertegenwoordigde organisatie kan tegen de beslissing van de raad van beheer beroep instellen bij het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek. HOOFDSTUK VIII. - Ontbinding, vereffening
Art. 26.Het Fonds kan worden ontbonden bij beslissing van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek.
Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek wijst de vereffenaars aan en bepaalt hun bevoegdheden en hun bezoldiging alsmede de bestemming van het patrimonium. HOOFDSTUK IX. - Geldigheidsduur
Art. 27.Deze statuten hebben uitwerking met ingang op 1 januari 2010 voor een onbepaalde duur.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 augustus 2011.
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET