Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 maart 1998
gepubliceerd op 19 maart 1998

Omzendbrief POL 60 betreffende de aanwerving en de selectie van de aspirant-politieagenten of aspirant-veldwachters. Koninklijk besluit van 22 december 1997 houdende de algemene bepalingen aangaande de aanwerving en de benoeming in de graad van politieagent en van veldwachter

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1998000178
pub.
19/03/1998
prom.
03/03/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


3 MAART 1998. Omzendbrief POL 60 betreffende de aanwerving en de selectie van de aspirant-politieagenten of aspirant-veldwachters.

**** besluit van 22 december 1997 houdende de algemene bepalingen aangaande de aanwerving en de benoeming in de graad van politieagent en van veldwachter


**** mevrouw en de heren ****, **** informatie : **** de dames en heren ****, Aan de dames en heren **** en ****, Aan de heren **** van de ****- en opleidingscentra, ****, **** de ****, Het koninklijk besluit van 27 oktober 1986 houdende de algemene bepalingen aangaande de aanwerving en de benoeming in de graad van politieagent en van veldwachter deed diverse interpretatie- en **** rijzen.

**** werd dan ook geoordeeld dat het nuttig zou zijn een nieuw koninklijk besluit op te stellen teneinde de toe te passen teksten te verduidelijken en te actualiseren.

**** werden er diverse begrippen verduidelijkt en andere zullen door deze omzendbrief nog verduidelijkt worden. De omzendbrief POL 39 van 18 september 1991 betreffende de **** **** van de gemeentepolitie, de omzendbrief van 23 maart 1992 tot aanvulling van de omzendbrief POL 39, de omzendbrief POL 39bis van 21 mei 1993 houdende maatregelen om de aanwerving van politiepersoneel te bevorderen en de omzendbrief POL 53 betreffende de **** voor de aanwerving van aspirant-politieagenten worden opgeheven.

****. **** **** 1. Van onberispelijk gedrag zijn **** 2, 3° van het koninklijk besluit heeft de termen «*****» overgenomen.**** moet wel vastgesteld worden dat dit begrip als dusdanig subjectief is. **** dient dan ook minstens verwezen te worden naar het attest van goed zedelijk gedrag.

**** zal dus gedeeltelijk objectiever zijn. **** moet eveneens worden opgemerkt dat wanneer een kandidaat zijn kandidatuur bij een gemeente indient, deze laatste zal moeten nagaan of de betrokkene al dan niet van onberispelijk gedrag is, en dat, zelfs als de kandidaat reeds deel uitmaakt van een **** reserve omdat dat niet betekent dat de kandidaat aan die voorwaarde voldoet. 2. **** vereiste minimumleeftijd **** minimumleeftijd waarover sprake in het koninklijk besluit is die welke vereist is voor de toelating binnen de gemeente als aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter.**** **** dus niet meer om de vereiste leeftijd voor de indiensttreding. Hierdoor kan het in overeenstemming gebracht worden met de vervolgens in het koninklijk besluit gebruikte termen. **** was het begrip indiensttreding niet duidelijk afgelijnd (ogenblik van de aanwerving, ogenblik van de eedaflegging, ****.) **** deze formulering kunnen de studenten die het laatste jaar van de hogere cyclus van het middelbaar onderwijs aanvangen, dus steeds deelnemen aan de ****- en **** en moeten ze niet meer wachten op het volgende jaar om te mogen deel uitmaken van de **** reserve. **** zou nochtans opportuun zijn dat de **** de aandacht van de gemeenten vestigen op het feit dat zij niet de **** konden nagaan op het ogenblik van de inschrijving vermits de betrokkenen **** fortiori nog geen titularis waren van hun diploma.

Het klopt dat de gemeentebesturen een hogere minimumleeftijd mogen opleggen, hetgeen zich vaak voordoet.

**** de werving te vergemakkelijken dring ik er nochtans op aan dat de gemeentelijke overheden de minimumleeftijd vaststellen op 18 jaar. **** werving op die leeftijd biedt het voordeel dat ze de studenten van het laatste jaar middelbaar onderwijs betreft. **** mogelijkheid bestaat ook om deel te nemen aan **** waar een groot aantal potentiële kandidaten kan bereikt worden; deze manifestaties worden vooral bezocht door **** die zich wensen een idee te vormen over hun ****. 3. **** **** **** 3, § 1, 2°, handelt over de **** voor de toelating als aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter binnen de gemeenten;deze toelating moet plaatsvinden voor de 35**** verjaardag.

In het koninklijk besluit van 27 oktober 1986 was er sprake van de «*****». **** was een bron van diverse interpretatieproblemen : mocht men zijn kandidatuur indienen wanneer men reeds 35 jaar was of was dit enkel mogelijk voor de 35**** verjaardag ? Om geen enkele twijfel meer te laten bestaan heb ik de interpretatie van de **** van **** overgenomen, waarbij de limiet de dag vóór de 35**** verjaardag is.

**** werd de gebruikte formulering gewijzigd : er wordt voortaan verwezen naar de toelating als aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter binnen de gemeente. Daardoor kan het verschil weggewerkt worden tussen de kandidaten die zich rechtstreeks inschrijven in een ****- en opleidingscentrum om de ****- en **** af te leggen en die welke zich in een gemeente hebben aangeboden vooraleer zich tot de school te wenden. Tot hiertoe mochten deze laatsten zich kandidaat stellen in de gemeente vóór hun 35 jaar, de ****- en **** afleggen en vervolgens toegelaten worden als aspirant-politieagenten of aspirant-veldwachters hoewel ze ouder waren dan 35 jaar. De leeftijd van indiening van de kandidaturen bij de gemeente was inderdaad van belang, hetgeen degenen die zich rechtstreeks hadden ingeschreven in een **** benadeelde.

**** is nog een ander probleem dat dank zij de nieuwe tekst een oplossing krijgt. **** **** binnen de gemeente kon immers niet enkel kandidaten bevatten die ouder waren dan 35 maar misschien zelfs ouder dan 38 jaar. ****, de datum van indiening van de kandidaturen bij de gemeente was van belang en de gemeente kon een **** voorzien waarvan de geldigheid, indien uitzonderlijke omstandigheden zulks verantwoorden, drie jaar kon overtreffen; een kandidaat die aldus gepostuleerd had net vóór zijn 35, kon dit eventueel blijven tot net na zijn 38. **** ze voorheen was opgelegd, werd de leeftijdsgrens op 35 jaar dus niet op dezelfde wijze toegepast hetgeen tot ongelijkheden leidde.

**** andere punten lijken te moeten worden verduidelijkt : sommige scholen kennen zich immers een ruimere **** toe dan andere. **** moet dus gepreciseerd worden dat een school, vooraleer de inschrijving van een kandidaat te aanvaarden, zal nagaan of deze laatste de bij koninklijk besluit van 22 december 1997 vastgestelde minimumvoorwaarden vervult, met uitzondering van het onberispelijk karakter van zijn gedrag, zoals ik voorheen reeds heb benadrukt.

Zo ook, indien een school vaststelt dat een kandidaat de **** vervult op de datum van zijn inschrijving maar dat hij deze niet meer zal vervullen op het einde van de **** (****. wanneer een kandidaat de leeftijd van 35 jaar zal bereiken in de loop van de sessie), zal de school de inschrijving van betrokkene weigeren omdat hij **** niet meer zal kunnen aangeworven worden. ****, indien de kandidaat nog maar weinig tijd heeft om aangeworven te worden, eens de sessie beëindigd (****. het geval van een kandidaat die 35 zal worden twee of drie maanden na het einde van de sessie), zal de school hem hier op wijzen. 4. **** aanmerking te nemen datum **** dient eveneens te worden opgemerkt dat artikel 3, § 1 in fine bepaalt dat de datum van de gemeenteraadsbeslissing waardoor de kandidaten toegelaten worden als aspirant-politieagenten of aspirant-veldwachters, in aanmerking zal genomen worden als referentiepunt voor de toepassing van de punten 1° en 2° van § 1 van artikel 3 (minimum- en ****).Deze precisering heeft als doel uiteenlopende interpretaties te vermijden. 5. **** **** **** vereiste gestalte bedraagt nog steeds 1****63. De gemeentebesturen mogen niettemin nog steeds een grotere **** vereisen maar ik dring er evenwel op aan dat ze zich zouden houden aan de norm van 1****63. 6. **** **** **** de **** betreft, bepaalt artikel 225 van de nieuwe gemeentewet dat de gemeenteraad kan beslissen dat de leden van de gemeentepolitie effectief op het grondgebied van de gemeente moeten wonen.De gemeente zou aldus een **** kunnen opleggen, maar ze is daartoe geenszins verplicht.

Gelet op het beperkend karakter van een dergelijke verplichting voor het politiepersoneel, ben ik de mening toegedaan dat ze doorgaans niet aangewezen is.

Bovendien heeft de **** van **** in verschillende arresten geoordeeld dat de gemeenteraad slechts aan de gemeenteambtenaren kon opleggen om in de gemeente te wonen in het belang van de dienst, daar waar de afstand verantwoordelijk zou kunnen zijn voor vertragingen wanneer de ambtenaar een betrekking uitoefent waarbij hij dringend naar de werkplaats zou kunnen teruggeroepen worden.

**** zal hier dus niet gaan om een algemene verplichting, maar louter in te stellen in specifieke gevallen met een ter zake doende aangepaste motivering. **** de gemeenteraad aldus deze verplichting noodzakelijk acht, wordt er ten stelligste aangeraden dat ze zou beschouwd worden als **** ****.****.****., hetzij uitgedrukt in kilometers, hetzij in termen van de tijd die nodig is om zich terug naar de werkplaats te begeven. **** zou het gemeentebestuur zich kunnen inspireren op de door de rijkswacht toegepaste normen, ****.****.****. een straal van 25 **** 30 kilometer van de werkplaats en/of een **** van ongeveer 30 minuten om zich naar het werk te begeven. **** elk geval moet de toepassing van een eventuele **** met de nodige soepelheid gebeuren.

****. De geldigheidsduur van de **** **** 3, § 1, 6°, schrijft voor dat de ****- en **** een geldigheidsduur hebben van drie jaar (zoals nu het geval is) : er wordt nochtans gepreciseerd dat de **** de datum zal zijn van het proces-verbaal dat geldt als bewijs voor het slagen voor de laatste ****. **** betekent dat de kandidaat aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter toegelaten zal moeten worden in de hoedanigheid van aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter binnen de 3 jaar na de datum van dit proces-verbaal.

****. De toegang voor **** tot de graad van aspirant-politieagent 1. **** **** **** 3, § 2, 1°, werd eveneens gewijzigd teneinde in overeenstemming te zijn met de in § 1 gebruikte termen.**** betreft de «*****». **** vergt geen bijzondere commentaar. **** **** om een uniformering van de gebruikte terminologie. 2. **** voor **** tot de graad van aspirant-politieagent binnen zijn eigen korps **** is van belang te herinneren dat een **** van politie in toepassing van dit artikel 3, § 2, slechts als aspirant-politieagent kan worden toegelaten in zijn eigen korps waar hij oorspronkelijk aangeworven werd als **** van politie.3. **** vereiste anciënniteit **** wordt in artikel 3, § 2, 4°, eveneens gepreciseerd dat de anciënniteit die ten minste 3 jaar moet bedragen, moet berekend worden vanaf de vaste benoeming als **** van politie in de gemeente, dit om nog duidelijker de bedoeling van deze bepaling te bevestigen : zijnde de uniformering.**** zullen er immers geen interpretatieverschillen zijn en de berekening zal voor iedereen op dezelfde manier gebeuren. 4. Toegang tot de ****- en **** **** **** **** mag deelnemen aan de ****- en ****, ongeacht zijn anciënniteit, maar slechts na drie jaar **** kan hij toegelaten worden als aspirant-politieagent binnen zijn gemeente, in toepassing van artikel 3, § 2, 4°. ****. **** met redenen omkleed advies van de korpschef Artikel 3, § 2, in fine werd lichtjes ingekort. **** modaliteiten betreffende het gemotiveerd advies van de korpschef worden aangehaald in artikel 12 en dit om alles te groeperen wat betrekking heeft op het gemotiveerd advies dat moet verstrekt worden op het einde van de stage (**** artikel 11).

****. **** ****- en **** 1. **** van de proeven **** bestaat er een hoofdstuk **** dat over de ****- en **** handelt.Artikel 4 voorziet in de organisatie van de **** volgens een **** volgorde. 2. Gebruikte terminologie **** het oog op een betere lezing van het besluit worden in de artikelen 5 en 6 de termen lichamelijke, mondelinge en schriftelijke proeven gebruikt evenals psychotechnisch onderzoek.**** is dus niet meer nodig artikel 4 te herlezen om te weten over welke proef het ****. 3. **** aantal keren dat het psychotechnisch onderzoek kan afgelegd worden. **** wordt in artikel 4, 6de lid, gepreciseerd dat geen enkel kandidaat zich in totaal meer dan 4 maal mag aanbieden voor het psychotechnisch onderzoek. Een kandidaat die niet is geslaagd kan het onmiddellijk opnieuw afleggen, maar vervolgens moet hij telkens een jaar wachten.

**** was noodzakelijk in die zin te reglementeren om het aantal deelnemingen aan deze proef te beperken : sommige kandidaten boden zich tot vier of **** per jaar aan voor deze proef. Dit kort tijdsbestek stelt hen niet in staat voldoende te evolueren en aldus faalden ze verschillende malen per jaar. **** moest een einde gesteld worden, waarbij dus voorzien wordt dat hen onmiddellijk een tweede kans toegekend wordt indien ze dit wensen, maar dat ze daarna minstens 1 jaar moeten wachten om zich voor bedoeld examen opnieuw aan te bieden. 4. **** vier proeven als geheel beschouwd **** wordt in artikel 4, 3de lid, gepreciseerd dat de vier proeven moeten afgelegd worden in hetzelfde ****- en opleidingscentrum, behalve de tweede en volgende pogingen voor de psychotechnische proef die in een ander centrum mogen plaatsvinden. Dit heeft als doel «*****» programma's te vermijden : het is inderdaad niet aanvaardbaar om een proef af te leggen in een centrum, en de andere in een tweede of zelfs in een derde. **** vier proeven vormen een sessie en deze moet ook beëindigd worden waar ze aangevat werd. 5. Verplichting om vrijgesteld te worden van de proeven waarvoor men in het centrum geslaagd was. **** verplichting zit vervat in artikel 4, 4de lid. De laureaat van een proef mag deze laatste niet opnieuw afleggen in de hoop beter te scoren.

Dit geldt vanzelfsprekend slechts binnen eenzelfde centrum aangezien de vier proeven als één sessie beschouwd worden die in hetzelfde centrum moeten afgelegd worden. 6. **** van de proeven **** wordt een termijn van een jaar voorzien voor de geldigheid van de vrijstellingen voor de **** opdat er geen te lange tijd zou verstrijken tussen het slagen voor sommige **** en de aanwerving binnen de gemeente (**** artikel 47, 5de lid).7. Subsidiëring **** een ****- en opleidingscentrum kan aanvaarden dat een kandidaat de **** meer dan tweemaal aflegt, zal de subsidie slechts toegekend worden voor twee pogingen per proef, zoals dit reeds voorheen voorzien was. ****. **** **** 1. **** Artikel 7 bevestigt dat het **** kan voorzien in een **** waarvan de geldigheidsduur niet meer dan drie jaar mag bedragen, maar voortaan zal dit zijn vanaf de datum van het proces-verbaal dat geldt als bewijs van het slagen voor de laatste ****, en dit in overeenstemming met hetgeen voorzien is voor de geldigheidsduur van de ****.**** moet opgemerkt worden dat deze mogelijkheid geenszins afbreuk doet aan de verplichting waarbij de kandidaten aan alle in de artikelen 2 en 3 van het nieuwe koninklijk besluit bepaalde voorwaarden moeten voldoen, en dit op de datum van hun toelaatbaarheid in de hoedanigheid van aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter. 2. Onmogelijkheid tot verlenging **** artikel 7 wordt de mogelijkheid die geboden werd om de geldigheidsduur van de **** te verlengen indien uitzonderlijke omstandigheden het verantwoorden, afgeschaft.Dit heeft inderdaad geen reden van bestaan meer in de mate waarin de geldigheid van de ****- en **** beperkt is tot drie jaar. 3. **** van de **** **** **** 9 heeft als doel het bestaan van de **** reserves te ****.**** er voor de scholen geen verplichting bestaat om dergelijke **** reserves te creëren, wens ik nochtans het belang ervan te benadrukken zodat de gemeenten officieel de organisatie van de 4 proeven zouden kunnen toevertrouwen aan de centra en rechtstreeks uit de **** van die centra putten.

Omzendbrief POL 39 van 18 september 1991 betreffende de **** **** van de gemeentepolitie waarvan de inhoud hierna gedeeltelijk is weergegeven voorzag in de mogelijkheid voor de gemeenten om rechtstreeks uit een **** van kandidaten te putten, samengesteld door een ****- of opleidingscentrum voor politieagenten en veldwachters en dit, om een tweevoudige problematiek op te lossen : enerzijds een betrekkelijk lange **** op niveau van de gemeente en anderzijds, een onvoldoende aantal kandidaten die postuleren binnen elke gemeente.

De toekomstige kandidaat-politieagenten en kandidaat-veldwachters hebben aldus de mogelijkheid om zich rechtstreeks te wenden tot het ****- en opleidingscentrum dat de 4 proeven organiseert, teneinde de 4 ****- en **** af te leggen waarin voorzien wordt in artikel 4 van het desbetreffend koninklijk besluit.

**** moeten vanzelfsprekend alle ****- en **** vervullen voorzien in de artikelen 2 en 3 van dit koninklijk besluit voor zover deze voorwaarden op het ogenblik van de inschrijving in het ****- en opleidingscentrum nagegaan kunnen worden en zonder uit het oog te verliezen dat ze vervuld zullen moeten worden vanaf de aanwerving binnen een gemeente.

**** een gegadigde zich nochtans rechtstreeks inschrijft in een ****- en opleidingscentrum om de ****- en **** af te leggen, zal het centrum hem niet weigeren met het motief dat hij niet van onberispelijk gedrag is. **** dit begrip niet nauwkeurig is omschreven zou een gemeente genoegen kunnen nemen met het gedrag van betrokkene hoewel de school zijn gedrag niet onberispelijk acht.

**** zal de school de kandidaat waarschuwen voor het risico dat hij loopt niet aangeworven te worden omwille van elementen die zijn onberispelijk gedrag zouden kunnen in vraag stellen.

De laureaten van deze proeven kunnen zich vervolgens aanbieden bij het gemeentebestuur dat politieagenten of veldwachters **** aan te werven. **** dient hier te worden onderstreept dat de laureaten van bedoelde proeven over een periode van drie jaar beschikken om hun kandidatuur bij een gemeente te laten gelden.

De keuze van de gemeente uit de door het centrum verstrekte kandidatenlijst is volledig vrij; de gemeente kan dus hoegenaamd geen kandidaten opgelegd krijgen die haar niet geschikt lijken. 4. **** van laureaten **** gemeente die beslist tot aanwerving, kan zich wenden tot het centrum ad hoc om een lijst van kandidaten te bekomen die reeds in het bezit zouden zijn van een getuigschrift dat geldt als bewijs voor het slagen voor de 4 voormelde ****- en ****. Deze lijst zal verschillende inlichtingen bevatten waaronder de identiteit van de kandidaten, hun geboortedatum, de datum van het slagen voor de verschillende proeven, zodat de gemeenten onmiddellijk kunnen weten of de kandidaten nog steeds de **** vervullen en of ze voor de proeven geslaagd zijn binnen de gewenste termijn (**** **** van drie jaar) 5. Beroep op één of meerdere **** reserves Een gemeente die opteert voor dit soort selectie heeft er belang bij een beroep te doen op meerdere **** reserves en moet zich niet noodzakelijk beperken tot slechts één enkele. Verschillende gemeentebesturen hadden tegen het nieuwe systeem van **** **** destijds opgeworpen dat, wanneer de **** bij het centrum van hun keuze zou uitgeput zijn, ze uiteindelijk zouden benadeeld zijn omdat ze op geen enkele andere manier van selecteren een beroep zouden kunnen doen. **** is echter uit de praktijk gebleken dat er geen reden voor zo'**** bezwaar is : het is nooit gebeurd dat een **** reserve uitgeput wordt.

****, in de mate waarin de voorwaarde om door een gemeente geldig aangeworven te worden erin bestaat om, zonder verdere precisering, geslaagd te zijn voor de vier ****- en ****, is het nochtans vanzelfsprekend dat een gemeente algemeen gezien elke laureaat van bedoelde proeven mag aanvaarden, ongeacht het centrum waar hij ze heeft afgelegd.

Bijgevolg kan de gemeente die voor dit **** opteert, ervan uitgaan dat niet enkel één, maar twee of drie **** **** aangelegd bij sommige **** centra, in aanmerking te nemen zijn.

**** dit geval moet het **** de modaliteiten preciseren waarbinnen op deze reserves een beroep wordt gedaan : ofwel put de gemeente willekeurig uit deze reserves, ofwel maakt ze een volgorde van voorrang op en doet slechts een beroep op een bepaalde «*****» reserve indien de «*****» reserve uitgeput is. 6. **** dan niet een beroep doen op de **** **** ****.**** waarbij er geen beroep wordt gedaan op de **** **** **** deze hypothese zijn er twee opties mogelijk : ****) De gemeente vertrouwt de organisatie van de 4 **** toe aan een erkend centrum. * ofwel put de gemeente uit de bestaande **** (eigen of gemeenschappelijk met meerdere andere gemeentebesturen). De openbare oproep vond al eerder plaats en de betrokkenen hadden reeds hun kandidatuur bij de gemeente ingediend en hadden met goed gevolg de 4 **** afgelegd (reden waarvoor ze in de genoemde reserve ingelijfd werden). * ofwel **** ze over tot een openbare oproep; dienen in aanmerking te worden genomen, de personen die hun kandidatuur stellen, en die : - opgenomen zijn in de bestaande ****; - reeds geslaagd zijn voor de 4 ****, hetzij in een erkend centrum, hetzij gedeeltelijk in een gemeente en gedeeltelijk in een erkend centrum. **** zover een termijn van drie jaar niet is verstreken sedert het slagen voor de proeven, worden deze kandidaten bijgevolg vrijgesteld van alle met succes in een erkend centrum afgelegde proeven. **** moeten vanzelfsprekend bij het door de gemeente gekozen centrum de vooraf geslaagde maar door een andere gemeente georganiseerde proef(ven) opnieuw afleggen; - voor de eerste maal nog alle **** moeten ondergaan.

**** voormelde kandidaten die niet aangeworven werden kunnen, ****, nog steeds in de gemeentelijke **** opgenomen worden. ****) De gemeente organiseert zelf een ****. De te volgen procedure is identiek met die welke onder punt ****) **** vermeld werd. **** moet nochtans een onderscheid gemaakt worden voor de vrijstellingen van de ****.

De kandidaat wordt vrijgesteld voor de **** waarvoor hij voorheen geslaagd was in een erkend centrum of in bedoelde gemeente, mits een termijn van drie jaar nog niet verstreken is bij zijn toelating in de hoedanigheid van aspirant-politieagent of aspirant-veldwachter (artikel 3, 6°, van voormeld koninklijk besluit).

**** de door de gemeente gekozen optie, moet deze laatste zich aan deze procedure houden en mag in geen geval bijkomend een beroep doen op een **** ****.

****. **** waarbij een beroep wordt gedaan op de **** ****.

**** deze hypothese vaardigt de gemeente een reglement uit dat de modaliteiten preciseert waarbij een beroep kan gedaan worden op de **** ****(s).

De gemeente dient in dit systeem steeds over te gaan tot een publieke oproep tot de kandidaten. **** zal vervolgens de kandidaten van haar keuze die in de desbetreffende **** ****(s) ingeschreven zijn, uitnodigen om zich kandidaat te stellen indien ze dit niet spontaan hebben gedaan. 7. **** bijkomende proef Ongeacht het **** waarvoor de gemeente opteert, kan deze laatste steeds een bijkomende proef voorzien voor de vier **** zoals beschreven in artikel 4 van dit koninklijk besluit;in dat geval, moet ze dit opnemen in haar ****.

**** moet benadrukt worden dat deze bijkomende proef als enig nut heeft dat de gemeente die aanwerft een keuze kan maken onder de verschillende kandidaten die laureaat zijn van de verplichte ****; de kandidaten die aan deze laatste proef niet voldoen behouden de mogelijkheid om zich aan te bieden bij elke andere gemeente die aanwerft en blijven, in dat geval, ingeschreven in de **** ****. 8. **** inschrijving in de **** reserve **** inschrijving in de **** **** die bij een centrum wordt aangelegd, gebeurt automatisch voor alle laureaten van de vier proeven binnen bedoeld centrum, ongeacht of ze zich spontaan hebben aangeboden, dan wel verstuurd werden door een **** gemeente om de proeven af te leggen. **** dat laatste geval kunnen de kandidaten van een gemeente die uiteindelijk niet door deze laatste worden aangeworven, later door een andere gemeente gekozen worden die een beroep doet op deze **** reserve.

**** mogelijkheden voor deze laureaten om aangeworven te worden, worden dus uitgebreid vermits hun kandidatuur dan geldig door elke gemeente kan in aanmerking genomen worden, ongeacht het **** van die kandidaten.

****. Mobiliteit.

Artikel 10, § 2, voorziet voor de politieagenten en veldwachters met een **** van minstens 5 jaar, de mogelijkheid om aangeworven te worden in een ander **** in de hoedanigheid van **** politieagent of **** veldwachter zonder hun ****- en **** opnieuw te moeten afleggen, en zelfs indien ze de **** hebben overschreden, doch voor zover ze de andere voorwaarden vervullen. **** zal de laterale **** vergemakkelijkt kunnen worden. Het komt de gemeenten die deze bepaling toepasselijk willen maken toe om deze mogelijkheid op te nemen in hun reglement.

****. De stage **** 11 behandelt de stage en voorziet de mogelijkheid een deel (maximum 150 uren) te presteren in een ander korps dan datgene dat de aanwerving verricht heeft.

Hierdoor kan een ruimere **** gebeuren en kan er verscheidenheid gebracht worden in de praktische opleiding. Daartoe sluiten de betrokken gemeenten een onderling akkoord zodat deze regeling **** wordt.

In het geval waarin deze mogelijkheid overwogen wordt, dient minstens één van de twee gemeenten (deze welke aangeworven heeft of deze welke de betrokkenen gedurende maximum 150 uren opneemt) een permanentie te verzekeren van 24 uren op 24, opdat de politieagent-stagiair zich rekenschap kan geven van de dagelijkse werking van een dergelijke dienst.

Het gedeelte van de stage dat in een ander korps volbracht wordt gebeurt bij voorkeur in een ononderbroken periode : het is inderdaad niet opportuun dat een stagiair zich bijvoorbeeld enkele uren per dag of een dag per week in dat ander korps begeeft. Daardoor kan betrokkene zich beter integreren in het leven van dat ander korps. **** duur van bedoeld **** zal vooraf vastgesteld worden evenals de periode gedurende welke ze zal plaatsvinden, zodanig dat eenieder zijn werk kan organiseren.

**** verzoek ****, **** de ****, **** de ****, in het **** de datum te willen aangeven waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd werd.

De ****, ****. **** ****

^