Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 02 maart 1998
gepubliceerd op 15 april 1998

Koninklijk besluit betreffende het creëren van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1998014076
pub.
15/04/1998
prom.
02/03/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

2 MAART 1998. Koninklijk besluit betreffende het creëren van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de artikelen 1, 2 en 12 van het statuut van de Regie der Luchtwegen, gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 oktober 1970 houdende omwerking van het statuut van de Regie der Luchtwegen, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 31 maart 1981, nr. 240 van 31 december 1983 en nr. 425 van 1 augustus 1986;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978;

Gelet op het kadastraal plan nr. 44.701 waarop in gele tint de percelen zijn aangeduid welke dienen verkregen te worden op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel met het oog op de verwezenlijking van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 november 1996 betreffende het creëren van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegende het openbaar nut en de noodzaak van de onteigening : Overwegende dat de luchthaven Brussel-Nationaal slechts over één baan, met name baan 25L, beschikt voor precisielandingen in alle weersomstandigheden. Dat in weersomstandigheden met lage zichtbaarheid gepaard gaande met het gedeeltelijk of geheel buiten dienst stellen van baan 25L ingevolge defecte uitrustingen of dwingende onderhoudswerken, alle landende luchtvaartuigen moeten worden afgeleid naar buitenlandse luchthavens waardoor de exploitatie van de luchthaven herleid wordt tot het laagste operationeel minimum;

Overwegende dat de luchthaven Brussel-Nationaal nood heeft aan een alternatieve landingsbaan voor precisienadering om landingen in alle weersomstandigheden te kunnen verdelen over twee banen om de hinder van landende luchtvaartuigen op de leefomgeving van de omwonenden te spreiden en te beperken;

Overwegende dat de exploitatie van landingsbanen voor precisienadering van luchtvaartuigen in alle weersomstandigheden slechts kan gewaarborgd worden door de inrichting van een bouwvrije zone achter de drempel van die banen, zoals bepaald door de ICAO (International Civil Aviation Organization);

Overwegende het Verdrag inzake de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend op 7 december 1944 te Chicago, door België geratificeerd bij de wet van 30 april 1947. Dat daardoor de Federale Staat en de Gewesten hun reglementering dienen aan te passen aan de bepalingen vastgesteld door de I.C.A.O. met het oog op het verzekeren van de veiligheid van het luchtverkeer, en, de noodzakelijke maatregelen dienen te treffen om deze bepalingen te doen naleven. Dat de ondertekenende Staten, op grond van het Verdrag, er zich toe hebben verbonden de hoogste praktische eenvormigheidsgraad te bereiken op het vlak van reglementering wanneer een dergelijke eenvormigheid het luchtverkeer kan vergemakkelijken en verbeteren;

Overwegende de bekendmaking door de ICAO betreffende de inrichting van een zone voor het gebruik van de radio-altimeter voor banen met precisienadering. Dat ter beveiliging van de werking en de integriteit van de radio-altimeter, de ICAO een vlakke naderingszone aanbeveelt van 1.000 meter lang en een breedte van ten minste 60 meter aan weerszijden van de verlengde aslijn van de landingsbaan, en, dat de lichtgevende naderingsbebakening loopt over een afstand van 900 meter;

Overwegende de hoogdringendheid van de onteigening : De onteigening dient dringend gerealiseerd te worden om, volgens de voorschriften van de ICAO, te kunnen overgaan tot de inrichting van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal ter beveiliging van de peilingen van de radio-altimeter en om de veiligheid van precisienaderingen in alle weersomstandigheden op baan 25R te kunnen waarborgen; om te beschikken over een alternatieve landingsbaan voor precisienadering in alle weersomstandigheden ten einde de exploitatie van de luchthaven niet in het gedrang te brengen en om hinder veroorzaakt door landende luchtvaartuigen op de leefomgeving van de omwonenden te beperken en tegelijk hun veiligheid te verhogen; om de concurrentiepositie van de luchthaven Brussel-Nationaal ten opzichte van de ons omringende luchthavens van « Schiphol »-Amsterdam, « Heathrow »-Londen, « Frankfurt »-Main en van « Charles de Gaulle »-Parijs, alle uitgerust met ten minste vier landingsbanen voor precisienadering in alle weersomstandigheden, te verbeteren;

Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut noodzaakt de verwezenlijking van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal.

Art. 2.De rechtspleging bij dringende omstandigheden voorzien bij de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, dient te worden toegepast op de onroerende goederen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Steenokkerzeel en aangeduid in gele tint op het bij dit besluit gevoegde plan nr. 44.701.

Art. 3.Het koninklijk besluit van 13 november 1996 betreffende het creëren van een bouwvrije zone achter de drempel van baan 25R op de luchthaven Brussel-Nationaal en het erbij gevoegde plan nr. 28.104, worden opgeheven.

Art. 4.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 2 maart 1998.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage bij het koninklijk besluit van 2 maart 1998 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^