Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 05 juli 2021

Huishoudelijk reglement van het Federaal Instituut voor de Bescherming en de Bevordering van de Rechten van de Mens TITEL 1. - Preambule Artikel 1. Voor de toepassing van het huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: - "Het Insti - De "Principes van Parijs": de beginselen met betrekking tot de status van de nationale (...)

bron
federaal instituut voor de bescherming en bevordering van de rechten van de mens
numac
2021042264
pub.
05/07/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Huishoudelijk reglement van het Federaal Instituut voor de Bescherming en de Bevordering van de Rechten van de Mens TITEL 1. - Preambule

Artikel 1.Voor de toepassing van het huishoudelijk reglement wordt verstaan onder: - "Het Instituut": het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens; - De "Principes van Parijs": de beginselen met betrekking tot de status van de nationale instellingen voor de bescherming en bevordering van de mensenrechten, die zijn opgenomen in bijlage II van Resolutie 48/138 van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties van 20 december 1993; - "De wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten " : de wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens; - "De Raad": de Raad van Bestuur; - "Het Bureau": het Bureau is samengesteld uit de voorzitter, de vicevoorzitter en de directie. - "Het Voorzitterschap" : de voorzitter en de vice-voorzitter.

Art. 2.Dit reglement is vastgesteld in overeenstemming met de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten en de Principes van Parijs .

In overeenstemming met artikel 10, § 3 van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten stelt het reglement de interne organisatie van de Raad van Bestuur vast.

De Raad van Bestuur legt het huishoudelijk reglement vast en wijzigt het met volstrekte meerderheid van de door de aanwezige leden uitgebrachte stemmen.

Dit huishoudelijk reglement en de eventuele wijzigingen ervan worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Elk nieuw benoemd lid neemt kennis van dit reglement en aanvaardt het reglement.

Elk lid van de Raad van Bestuur kan een voorstel tot wijziging van dit reglement indienen bij het voorzitterschap, dat het voorstel op de agenda van de volgende vergadering van de Raad van Bestuur agendeert.

TITEL 2. - Aanwijzing van de voorzitter en de vicevoorzitter en samenstelling van het Bureau

Art. 3.De leden van de Raad van Bestuur die zich kandidaat willen stellen voor het voorzitterschap of het vicevoorzitterschap, moeten zich uiterlijk op de zitting van de Raad van Bestuur die daartoe besluit, kandidaat stellen.

Rekening houdend met de artikelen 11, § 4 en 21, § 2, lid 3, van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten, kiest de Raad een voorzitter en een vicevoorzitter voor een periode van twee jaar. Bij het einde van het eerste jaar draagt de voorzitter, overeenkomstig de wet, zijn functie als voorzitter over aan de vicevoorzitter. De vernieuwing van het voorzitterschap vindt om de twee jaar plaats, waarbij de voorzitter en de vice-voorzitter elkaar om het jaar afwisselen .

De Raad beslist bij geheime stemming overeenkomstig artikel 12, § 3, van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten. Er worden zoveel stemrondes gehouden als nodig is om een volstrekte meerderheid te verkrijgen.

Indien er meer dan twee kandidaten zijn om de functie van voorzitter of vice-voorzitter op te nemen nemen alleen de twee kandidaten met de meeste stemmen deel aan de volgende ronde.

Art. 4.De voorzitter en de vicevoorzitter en de directie vormen samen het Bureau. Zij komen zo vaak als nodig is bijeen. Tijdens deze vergaderingen beraadslagen ze over het dagelijks bestuur, bereiden ze de agenda van de vergaderingen van de Raad van Bestuur voor en organiseren ze de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur. Het dagelijks bestuur komt toe aan de directeur volgens de functieomschrijving aan te nemen door de Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur kan uit zijn midden griffiers of secretarissen aanwijzen om een bepaald aspect van het bestuur op te volgen met de Directie en op uitnodiging de vergaderingen van het Bureau bij te wonen, bijvoorbeeld inzake human ressources, financiële of administratieve aspecten.

TITEL 3. - Gewone leden, plaatsvervangende leden, deskundigen en deontologische code

Art. 5.Overeenkomstig artikel 11, § 7, van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten heeft elk lid een plaatsvervanger die hem vervangt in geval van afwezigheid.

Indien het benoemingsbesluit daarin niet uitdrukkelijk voorziet, bepaalt de Raad van Bestuur wie de plaatsvervanger van elk lid is, overeenkomstig de procedures die in de twee onderstaande paragrafen worden uiteengezet.

Een lid dat verhinderd is een vergadering van de Raad van Bestuur bij te wonen, wordt vertegenwoordigd door de persoon die hij of zij aanwijst uit de plaatsvervangende leden van dezelfde taalrol. Hij of zij stelt het voorzitterschap daarvan in kennis.

Bij ontstentenis van de benoeming van een plaatsvervanger of bij afwezigheid van het benoemde plaatsvervangend lid benoemt het voorzitterschap een plaatsvervanger van dezelfde taalrol en bij voorkeur van hetzelfde geslacht uit de lijst van de plaatsvervangers.

Art. 6.De ambtstermijn van een lid van de Raad van Bestuur eindigt bij schriftelijk ontslag in de zin van artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, dat door het betrokken lid wordt gericht aan de Voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, met een schriftelijke of elektronische kopie aan het Voorzitterschap van de Raad van Bestuur.

Het mandaat als lid van de Raad van Bestuur eindigt ook in geval van overlijden of onbekwaamheid in de zin van de artikelen 488/1 en volgende van het Burgerlijk Wetboek van de betrokken bestuurder of bij het verstrijken van de termijn waarvoor de betrokken bestuurder is benoemd.

Bovendien eindigt het mandaat van een effectief of plaatsvervangend lid van de Raad van Bestuur van rechtswege indien dat lid van de Raad van Bestuur een mandaat uitoefent dat onverenigbaar is met zijn of haar zetel in de Raad van Bestuur, zoals bepaald in artikel 11, § 8, van de Wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten.

In geval van ontslag of beëindiging van het mandaat van een lid wordt zijn of haar plaatsvervanger effectief lid. Indien de benoemingsakte niet bepaalt wie een plaatsvervanger is voor welk effectief lid, wordt de procedure gevolgd overeenkomstig artikel 5, lid 4, van dit reglement.

Art. 7.Aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur nemen uitsluitend de leden van de Raad van Bestuur en de door de Raad uitgenodigde personen deel. Het bestuur kan besluiten om alle of een deel van de vergaderingen achter gesloten deuren te houden.

Overeenkomstig artikel 12, § 1, lid 4 van de Wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten, woont de directeur de beraadslagingen van de Raad van Bestuur bij met raadgevende stem, behalve wanneer deze betrekking hebben op zijn functie.

De directeur kan voorstellen om medewerkers van het Instituut uit te nodigen om de vergadering van de Raad van Bestuur geheel of gedeeltelijk bij te wonen. Het Bureau beslist over dergelijke voorstellen.

Voor bepaalde agendapunten kan het Bureau ook externe personen uitnodigen wier aanwezigheid of advies gewenst is. Zowel de medewerkers als deze externe personen wonen de vergadering bij in een adviserende rol. De uitnodiging van externe personen wordt op de agenda van de vergadering vermeld.

De Raad van Bestuur kan onder zijn leden werkgroepen oprichten waarvan hij de taken vaststelt overeenkomstig artikel 12, § 5 van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten. Deze werkgroepen geven verslag over hun werkzaamheden aan de Raad. De leden van de Raad van Bestuur kunnen altijd deelnemen aan de werkzaamheden van de werkgroepen.De werkgroepen worden voorgezeten door een lid dat door de Raad van Bestuur wordt aangewezen.

Art. 8.Alle leden van de Raad van Bestuur zetelen in hun individuele hoedanigheid, overeenkomstig artikel 11, § 5, van de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten.

In geval van een potentieel belangenconflict over een punt op de agenda van de Raad van Bestuur neemt het betrokken lid niet deel aan de beraadslaging of de stemming over dat punt.

In geval van een mogelijk belangenconflict over een agendapunt van de Raad van Bestuur, verlaten de medewerkers en de personen die zijn uitgenodigd, de vergadering van de Raad van Bestuur.

Art. 9.De leden van de Raad van Bestuur zijn gebonden door de vertrouwelijkheid van de informatie en de uitwisselingen en door de geheimhouding van de gegevens met betrekking tot de natuurlijke en rechtspersonen waarvan zij bij de uitoefening van hun mandaat kennis nemen.

Dezelfde verplichting geldt voor alle personen die de vergaderingen van de Raad van Bestuur bijwonen.

Een geluidsopname van de vergadering kan worden gemaakt om het verslag op te maken en wordt dan onmiddellijk na goedkeuring van de notulen van de vergadering vernietigd.

Art. 10.Indien een lid van de Raad van Bestuur kennis krijgt van tekortkomtingen in de activiteit van de Raad van Bestuur of de Directie, stelt hij of zij het voorzitterschap hiervan onmiddellijk op de hoogte.

TITEL 4. - Vergaderingen

Art. 11.De Raad van Bestuur komt bijeen op de zetel van het Instituut in 1000 Brussel, FORUM, Leuvenstraat, 48.

In uitzonderlijke gevallen kan de Raad op een andere plaats worden bijeengeroepen.

Art. 12.Werking van de Raad van bestuur De Raad van Bestuur komt eenmaal per maand bijeen op uitnodiging van het voorzitterschap. Uiterlijk in november legt de Raad van Bestuur een schema met de data voor het volgende jaar aan de Raad vastr.

De voorzitter opent en sluit de vergadering, handhaaft de orde, verleent het recht om het woord te voeren, formuleert de punten waar de Raad zich over moet uitspreken en maakt de uitslag van de stemming bekend.

Bij afwezigheid of verhindering worden de taken van de voorzitter uitgevoerd door de vicevoorzitter.

Overeenkomstig de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten kan de Raad van Bestuur enkel geldig beslissen indien de meerderheid van de leden aanwezig is, zoals hierna gedefinieerd: " § 1. De Raad van bestuur kan slechts geldig beslissen wanneer de meerderheid van de leden aanwezig is.

Is dit quorum niet bereikt, dan kan de Raad van bestuur over dezelfde agenda geldig beraadslagen en beslissen, ongeacht het aantal aanwezige leden, binnen een termijn die hij zelf bepaalt en die evenwel niet korter mag zijn dan tweeënzeventig uur. De uitnodiging zal de aard van de vergadering aangeven. De beslissingen van de Raad van bestuur worden dan genomen met een volstrekte meerderheid van de door de aanwezige leden uitgebrachte stemmen. Onder uitgebrachte stemmen worden stemmen voor en tegen verstaan, onthoudingen worden niet meegerekend.

Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De directeur of de directrice van het Instituut woont de beraadslagingen van de Raad van bestuur bij en heeft een raadgevende stem, behalve wanneer ze betrekking hebben op zijn/haar functie.

Er mag niet bij volmacht of per brief worden gestemd. Bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen."

Art. 13.De Raad van Bestuur komt tevens bijeen op verzoek van ten minste zes effectieve leden van de Raad van Bestuur, die daartoe een schriftelijk of elektronisch verzoek aan het voorzitterschap richten met vermelding en motivering van het punt of de punten op de agenda die zij wensen op te nemen. In dat geval roept het voorzitterschap een vergadering bijeen, die binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van het verzoek moet plaatsvinden.

Art. 14.Behalve in dringende gevallen worden de uitnodigingen ten minste zes werkdagen voor de vergadering verzonden, met uitzondering van de dag van verzending en de dag van de vergadering. Zij worden elektronisch verzonden, tenzij de Raad van Bestuur anders beslist. In de uitnodigingen worden de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering vermeld. Behalve in dringende gevallen worden de voorbereidende documenten op hetzelfde moment beschikbaar gesteld op het elektronische platform. Het secretariaat stelt alle leden de nodige codes ter beschikking om toegang te krijgen tot dit platform.

Alle leden van de Raad van Bestuur, zowel de effectieve als de plaatsvervangende leden, ontvangen de oproeping, de agenda en de bijlagen.

Art. 15.De voorzitter en de vicevoorzitter bepalen in overleg met de directie de agenda van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De agenda bevat minstens de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering, de goedkeuring van de agenda, de punten op de agenda met vermelding of zij ter informatie, ter discussie of ter beslissing zijn opgenomen, en de externe personen die voor elk van de agendapunten zijn uitgenodigd. Dringende beslissingen genomen door de directie, die het dagelijks bestuur overstijgen, worden geagendeerd, overeenkomstig art. 22.

Bovendien kan de Raad van Bestuur op een vergadering en op verzoek van vier aanwezige leden besluiten om een punt aan de agenda toe te voegen. In dit geval kan een beslissing alleen geldig worden genomen met eenparigheid van stemmen. Bij gebrek aan unanimiteit wordt het punt automatisch op de agenda van de volgende vergadering geplaatst.

Art. 16.Indien een lid of de plaatsvervanger die hem of haar vervangt een punt op de agenda wil plaatsen, moet hij of zij de voorzitter 15 kalenderdagen voor de vergadering schriftelijk of langs elektronische weg op de hoogte brengen. Het Bureau besluit of het punt al dan niet wordt geagendeerd. In geval van weigering motiveert de voorzitter dit en agendeert hij het punt ter informatie op de volgende Raad.

Art. 17.Tijdens de vergaderingen is ieder lid vrij om in de officiële landstaal van zijn of haar keuze te spreken.

Art. 18.De Raad van Bestuur kan bij meerderheid van stemmen besluiten om te vergaderen per telefoon of per videoconferentie.

Een lid van de Raad dat wegens uitzonderlijke omstandigheden niet fysiek aanwezig kan zijn op een vergadering, kan ten minste 24 uur voor de vergadering verzoeken om deelname via een videoconferentie.

Art. 19.De besluiten van de Raad van Bestuur kunnen in uitzonderlijke gevallen en om redenen van urgentie en in het belang van het Instituut met elektronische middelen worden genomen door de gewone of plaatsvervangende leden van de Raad van Bestuur.

Het gevraagde besluit moet duidelijk worden omschreven in een voorbereidend document en vergezeld gaan van argumenten waaruit de uiterste urgentie blijkt. Om deze elektronische procedure te volgen moet de meerderheid van de leden ermee instemmen, hetzij in een vergadering, hetzij via een e-mail van het voorzitterschap of de directie, waarop binnen 2 werkdagen na ontvangst van het verzoek om de elektronische procedure dient gereageerd te worden. Als de meerderheid van de leden positief heeft gereageerd, wordt de elektronische procedure automatisch gestart. Anders wordt het beslissingspunt op volgende gewone vergadering van de Raad van Bestuur geagendeerd.

De leden van de Raad van Bestuur beschikken over drie werkdagen om het voorstel al dan niet goed te keuren. Het voorgestelde besluit wordt goedgekeurd met een volstrekte meerdeheid overeenkomstig art. 12, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden een stem heeft uitgebracht.

Het resultaat van de elektronische procedure wordt per e-mail aan alle leden meegedeeld en op de volgende bestuursvergadering in notulen vastgelegd.

Bij staking van stemmen wordt het punt op de volgende zitting van de Raad geagendeerd.

Art. 20.Vergoeding van de leden van de Raad van Bestuur § 1 Zitpenning Het bedrag van de zitpenningen is vastgesteld op 75 euro per uur voor de vergadering van de Raad van Bestuur, het Bureau, alsook voor andere vergaderingen en communicaties (online meetings, telefonie, ...) waaraan het lid deelneemt met een mandaat van de Raad of die eigen zijn aan de specifieke functie die het lid binnen de Raad van bestuur opneemt (voorzitter, vicevoorzitter, secretaris of griffier). Dit bedrag wordt gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01.

Dit bedrag wordt verdubbeld voor het voorzitterschap.

Voor het opmaken van het proces-verbaal van de vergaderingen en de examencommissies en het verbeteren van de schriftelijke examenproeven wordt de gespendeerde tijd aangerekend.

Deelname aan congressen, conferenties, opleidingen en presentaties op verzoek van het FIRM worden vergoed als uitzonderlijke prestaties zoals hierna vermeld onder § 4. Enkel de spreektijd wordt vergoed. § 2 Tijdsbesteding die niet wordt vergoed.

Voorbereidingen, studiewerk of redactiewerk dat bestaat uit de normale voorbereiding of afwerking van de Raden van Bestuur en het Bureau of andere werkvergaderingen worden niet vergoed.

Reistijd wordt niet vergoed. § 3 Vergoeding voor reis- en verblijfkosten.

Reizen met de eigen wagen of openbaar vervoer van huis naar het hoofdkantoor of andere trajecten voor het Instituut wordt vergoed volgens het tarief geldend voor de rijksambtenaren (KB van 13 juli 2017).

Reizen met de trein of ander openbaar vervoer, taxi en lucht- of scheepvaart wordt terugbetaald aan de kostprijs, volgens het tarief voor een 2e klas ticket.

De verblijfkosten worden vergoed aan de kostprijs.

Reizen en verblijf voor het Instituut worden voorbereid en zoveel mogelijk betaald of voorgeschoten door het secretariaat van het FIRM. § 4 Uitzonderlijke prestaties In uitzonderlijke omstandigheden kan de Raad een vergoeding toekennen voor specifieke en verantwoorde prestaties. Het gaat om prestaties die normaliter niet tot de gewone taak van een lid van de Raad of het Bureau behoren. Dergelijke vergoeding wordt vastgesteld door de Raad. § 5 Uitzonderlijke uitgaven Uitzonderlijke uitgaven door een lid gedaan in functie van het Instituut worden terugbetaald na goedkeuring door de Raad van Bestuur. § 6 Forfaitaire vergoeding voor het gebruik van eigen apparatuur en bureaumateriaal Elk lid van de Raad heeft recht op een forfaitaire maandelijkse vergoeding voor het gebruik van eigen apparatuur zoals informatica, telefonie en bureaumateriaal. Dit wordt geraamd op forfaitair 15 € per maand. Voor de leden van het Bureau wordt dit geraamd op 25 € per maand. § 7 Modaliteiten Elk lid wordt slechts vergoed in de mate dat de duurtijd voor de prestaties, de uitgave of kost, worden gedeclareerd. Deze aanvraag vermeldt datum en duur van de prestatie. Uitgaven en kosten worden gestaafd door tickets, bewijs van betaling, factuur of door een verklaring op eer, indien het een uitgave betreft waarvoor geen bewijsstuk wordt afgeleverd door de dienstverlener of leverancier De aanvraag tot betaling of terugbetaling wordt gedaan in de loop van de maand na de prestatie of aanvraag. Elke aanvraag moet ten laatste tegen einde januari volgend op het jaar waarin de prestatie werd geleverd of de uitgave of kost werd gedaan ingediend worden bij het secretariaat op straffe van verval.

Elk lid kan vragen aan het secretariaat de vergoeding te berekenen op basis van de verslagen van de Raad van Bestuur en het Bureau. Deze vraag ontslaat het lid een specifieke declaratie in te dienen voor de deelname aan deze vergaderingen.

Deze aanvragen worden door het secretariaat nagekeken en samengevat en ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad van Bestuur. Na goedkeuring en vastlegging van de vergoedingen worden deze door het secretariaat voor verdere afhandeling en betaling overgemaakt aan PersoPoint.

Elk lid verplicht zich ertoe de daartoe opgemaakte informatiefiche van PersoPoint in te vullen en zo nodig aan te vullen zodat deze tot een correcte berekening en betaling van de bedrijfvoorheffing en de netto-vergoeding kunnen overgaan.

Een lid van de Raad van Bestuur kan afzien van zijn of haar presentiegelden en/of reiskosten en/of andere uitgaven.

TITEL 5. - Directie

Art. 21.In alle betrekkingen met derden, met inbegrip van het nemen van gerechtelijke stappen, met uitzondering van het inleiden van of deelnemen aan gerechtelijke of administratieve procedures, volstaat de handtekening van de Directie, behalve in de gevallen die door de Raad van Bestuur worden beslist.

Art. 22.De Raad van Bestuur kan bepaalde bevoegdheden delegeren aan de Directie.

Deze delegaties zijn beperkt in de tijd en kunnen te allen tijde door de Raad van Bestuur worden ingetrokken.

In geval van hoogdringendheid kan de Directeur besluiten die het dagelijks bestuur overstijgen en die in het kader van de taken en de werking van het Instituut noodzakelijk blijken, nemen. Dit besluit moet binnen vijf dagen schriftelijk aan het voorzitterschap worden meegedeeld en wordt van rechtswege op de agenda van de volgende Raad van Bestuur geplaatst.

Art. 23.De Directie legt jaarlijks uiterlijk eind april de rekeningen van het afgelopen jaar ter goedkeuring voor aan de Raad van Bestuur.

Zij legt haar ook elk jaar vóór eind augustus een ontwerpbegroting voor het volgende jaar voor.

Art. 24.De Raad van Bestuur keurt het ontwerp van het jaarverslag goed.

Art. 25.De Directie verzorgt het secretariaat van de Raad van Bestuur. Zij zorgt ervoor dat de uitnodiging en de bijbehorende documenten beschikbaar worden gesteld en dat het ontwerpverslag van elke vergadering wordt opgesteld. Dit ontwerpverslag bevat een korte samenvatting van de besprekingen en de genomen besluiten; het wordt in beginsel samen met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waarin het ter goedkeuring wordt voorgelegd, toegezonden. De agenda van de vergaderingen en het ontwerpverslag worden opgesteld in het Frans of het Nederlands. De agendapunten worden waar mogelijk in beide talen beschikbaar gesteld. Zij kunnen eentalig zijn, met uitzondering van het ontwerp van strategisch plan, het jaarlijkse actieplan, het jaarverslag (dat in drie talen moet gepubliceerd worden), de rekeningen en de begrotingen.

Art. 26.De Directie is verantwoordelijk voor de publicatie van dit huishoudelijk reglement en de eventuele wijzigingen ervan in het Belgisch Staatsblad.

Ze is ook verantwoordelijk voor de vertaling in het Duits en de publicatie in het Belgisch Staatsblad.

TITEL 6. - Diversen

Art. 27.Elk probleem of vraag van interne orde waarin dit reglement of de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten niet voorziet, wordt beslecht door een beslissing met volstrekte meerderheid van de stemmen genomen door de aanwezige leden. Deze beslissing is enkel geldig voor het kwestieuze punt.

Elke wijziging van het huishoudelijk reglement moet worden goedgekeurd volgens de procedure van artikel 2 van dit reglement en na agendering.

^