Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 22 maart 2012

Huishoudelijk reglement van het Directiecomité Vaststelling van de vergaderingen Artikel 1. Het Directiecomité vergadert op verzoek van de Voorzitter in principe minstens eenmaal per maand. De Voorzitter roept daarnaast het Comité bijeen Convocaties Art. 2. De leden moeten de convocaties voor de vergaderingen van het Directiecomité (...)

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2012201572
pub.
22/03/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Huishoudelijk reglement van het Directiecomité Vaststelling van de vergaderingen

Artikel 1.Het Directiecomité vergadert op verzoek van de Voorzitter in principe minstens eenmaal per maand.

De Voorzitter roept daarnaast het Comité bijeen, hetzij op eigen initiatief hetzij op vraag van minstens twee leden.

Convocaties

Art. 2.De leden moeten de convocaties voor de vergaderingen van het Directiecomité minstens twee werkdagen vóór de vergaderingen ontvangen hebben.

Bij hoogdringendheid kan de Voorzitter afwijken van het eerste lid.

Agenda

Art. 3.De agenda van de vergadering is gevoegd bij de convocatie.

Elk lid van het Directiecomité kan de Voorzitter een verzoek toezenden om bepaalde punten aan de agenda toe te voegen, samen met de desbetreffende documenten.

Het Directiecomité kan bij consensus een bijkomend punt aan de agenda toevoegen.

Voorzitterschap

Art. 4.In geval van afwezigheid of verhindering van de Voorzitter, wordt hij vervangen door het oudste lid van het comité.

Vergaderingen

Art. 5.Het Directiecomité kan bepaalde personen die op grond van hun bekwaamheid in staat zijn een agendapunt te verhelderen, vragen de vergadering in haar geheel of gedeeltelijk bij te wonen, met uitsluiting van de beraadslagingen over individuele dossiers en zonder dat zij stemgerechtigd zijn of adviserende stem hebben.

Quorum

Art. 6.Het Directiecomité kan slechts geldig beraadslagen indien de meerderheid van de leden aanwezig is.

Beslissingen

Art. 7.§ 1. Het Directiecomité beslist bij consensus. Indien er geen consensus wordt bereikt, worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid van stemmen, waarbij geen rekening wordt gehouden met de onthoudingen. In geval van staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend, behalve bij geheime stemming. § 2. De stemming gebeurt met handopsteken. Elke beslissing met betrekking tot een individuele ambtenaar gebeurt bij geheime stemming.

In geval van staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 3. De stemming kan slechts doorgaan nadat de personen, die desgevallend het Directiecomité bijstaan bij toepassing van artikel 5, zich teruggetrokken hebben. § 4. Wanneer het Directiecomité optreedt in een adviserende rol worden de adviezen van de leden opgetekend in de notulen en gevoegd bij de voorstellen die worden voorgelegd aan de bevoegde overheden.

Secretariaat

Art. 8.§ 1. De Voorzitter stelt een secretaris, lid of niet-lid van het comité, aan. Hij stelt twee adjunct-secretarissen, leden of niet-leden van het comité, van een verschillende taalrol aan om de secretaris bij te staan. § 2. De secretaris en de adjunct-secretarissen vervullen hun opdracht onder het gezag van de Voorzitter. § 3. De secretaris verzekert het dagelijks beheer van het Directiecomité, hij ziet toe op de opstelling van de notulen van de vergaderingen en bezorgt de adviezen en beslissingen van het Directiecomité aan de bevoegde overheden. Hij is verantwoordelijk voor de archieven van het Directiecomité. § 4. Het secretariaat van het Directiecomité is gevestigd op volgend adres : Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, Ernest Blérotstraat 1, 1070 Brussel.

Notulen

Art. 9.§ 1. Het ontwerp van notulen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de leden, hetzij op een volgende vergadering hetzij bij schriftelijke procedure. § 2. De definitieve versie van de notulen wordt ondertekend door de Voorzitter en de secretaris, of bij diens afwezigheid door minstens één adjunct-secretaris, na de goedkeuring ervan door het Directiecomité.

Na ondertekening wordt een ondertekend afschrift van de notulen bezorgd aan de leden van het Directiecomité. De originele versie van de notulen wordt bewaard door de secretaris.

De Voorzitter bezorgt aan de Minister een afschrift van de notulen alsook bijgevoegde documenten. § 3. Onverminderd de toepassing van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur en, in het raam van de bevorderingen in niveau A, van artikel 26bis van het koninklijk besluit van 7 augusutus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel, hebben de notulen en hun uittreksels een vertrouwelijk karakter, behoudens tegengestelde beslissing vanwege het Directiecomité.

Uitvoering van de beslissingen van het Directiecomité binnen de directies

Art. 10.Het Directiecomité kan één of meerdere van zijn leden aanstellen om de uitvoering van een van zijn beslissingen te verzekeren.

Inwerkingtreding

Art. 11.Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 15 maart 2012.

Goedgekeurd door het Directiecomité op de vergadering van 22 februari 2012.

De Voorzitter, P.-P. Maeter

^